***HELMET 2008*** viikko 44

Pieni kysymys täällä...Annoin äsken neidille Cracotte Jyväshyvän täysjyvä leipäcrackerin, kun taistelin syömisen kanssa. Neiti pisti sen menemään hyvällä ruokahalulla. Nyt vaan rupesin miettimän onko oikeen sopivaa antaa, kun sisältää:täysjyvävehnäj, täysjyväruisj, ruisjauhoa, sokeria, herajauhetta, suolaa ja kasvirasvaa. Lähinnä tuo sokeri ja suola arveluttaa. Onko joku muu antanut? Mä oon jotenkin hukassa, vaikka kolmas lapsi jo onkin...en muista niin en muista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Ieva Bongasin sun huudot tuosta Po.Pin talvipuvusta...aika korkeelle vetää ton hinnan siinä näköjään. :eek:
Juu, mulla loppui tuon puvun huutaminen jo. :) Kun ei välttämättä tarvita, niin en viitsi hirveästi maksella. Paljonkas tuommoinen setti maksaisi ihkauutena? Osaatko sanoa? 120e? :/
Tuo takki näytti olevan 79 e ja housut oli 49 e kun viimeksi liikkeessä vilkaisin. Että on kyllä halvalla siihen nähden menossa tällä hetkellä tuo. Meille tulee varmaan ens talveks tuollainen setti sitten kun on jo vähän enemmän merkitystä noilla ominaisuuksilla mitä Po.P tarjoaa. Sama juttu siis, en edes lähteny nyt huutamaan kun ei ihan just tollaselle ole käyttöä tänä talvena.

 
lumianna Suolaa kait pitäis välttää mahdollisimman paljon. Joissakin soseissa ja puuroissa tosin natriumia on joitakin minimaalisia määriä mutta munuaisia säästäen mahdollisimman vähän suolaa. Sokerilla nyt ei sinänsä ole muuta merkitystä kuin että insuliinin eritys lisääntyy ja tulee energia piikkejä. Mut tuskin tollasessa suht mauttomassa voileipäkeksissä on paljon kumpaakaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nipsuli:
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Voi helvata!!! Samanlaista häränpyllyä heittää rytmit nyt kuin silloin keväällä kun syötiin ja nukuttiin vuorotellen. Tunti unta, tunti hereillä, ruoka, tunti unta, tunti hereillä, ruoka! Tälläista koko päivä!!! #&%¤&/"
--jospa ois vaan tämmönen ohimenevä jutska :hug:
Niin varmaan onkin...mun hermot ei vaan meinaa olla niin ohimeneviä. :)

JA tuttuun tapaani olen niin vajukki etten tajua vastata kaikkiin kysymyksiin samassa viestissä---:kieh:
 
Tosta suolasta tuli mieleen että ootteko antanu helmille riisikakkuja? Kattelin kaupassa viimeks niitä ja niissä normaaleissa oli 0,3 g (? vai mikä se yksikkö on :ashamed: ) ja suolattomissa luki että <0,3. Sehän vois tarkottaa että niiden suolapitoisuudessa ei oo juurikaan eroja.

*muoks* Tosin tajusin just että onhan ruisleivässäki suolaa ja jätkä on niitä känttyjä jyrsiny :ashamed: :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
lumianna Suolaa kait pitäis välttää mahdollisimman paljon. Joissakin soseissa ja puuroissa tosin natriumia on joitakin minimaalisia määriä mutta munuaisia säästäen mahdollisimman vähän suolaa. Sokerilla nyt ei sinänsä ole muuta merkitystä kuin että insuliinin eritys lisääntyy ja tulee energia piikkejä. Mut tuskin tollasessa suht mauttomassa voileipäkeksissä on paljon kumpaakaan.
Mä en ymmärrä näistä niin hirveesti...purkin kyljessä oli: per/kpl 25 kcal, prot 0,7g, hiilareita 4,8g, josta sokereita 0,5g, laktoosia 0,1g, rasvaa 0,3g, josta tyydyttyneitä rasvahappoja 0,09g, ravintokuitua 0,6g ja natriumia 0,04g.

En muuten tätä nyt ihmettelisi, mutta mielelläni antaisin tälläisen keksin käteen toistekin, kun niin hyvin sen avulla ruokakin maistui. Meidän neiti kun on ollut aina hieman nihkee noiden soseiden kanssa.

Jotenkin vaikuttaisi, ettei toi nyt kovinkaan myrkkyä olisi =)

Maissi naksut olisi tietty hyvä vaihtoehto, mutta kun ne sotkee niin hirveesti...tämä vaan murustaa :D
 
lumianna No ei tuo myrkkyä ole. :p Ja kyllä ruisleipää voi lapset nutustaa, lähinnä kai on parempi välttää ruokiin lisäämästä suolaa sillä niissä sitä on sitten enemmän per 100g. Näin mä kuvittelisin. Ei noista henki voi lähteä, eikä mitään vaurioitakaan tulla. On niitä isompiakin juttuja missä voi tyriä muksun kanssa. :heart:
 
En mäkään lumianna ois huolissani. Oon antanut pojalle murusia ihan tavallisista leivistäkin, jotka sisältää varmasti suolaa ja osassa varmaan on sokeriakin ollut :whistle: Mä oon kans noita murusia käyttänyt "hiljentämiskeinona" tai keskittymistä vaativiin tilanteisiin :ashamed: Tyytyväisenä pyörittää muruja suussaan =) Mä annoin tiistaina pojalle kalaa ja tänään sai kans. Nyt illalla posket punoitti ja ovat ihan kuivan karheat :/ Taidetaan pitää paussia...en keksi kyllä muutakaan mistä ois tullut tuollaista reaktiota. Niin joo, tein nyt illalla ekaa kertaa mannapuuroa pojalle. Upposi todella hyvin ja liukkaasti :p
Posket punoitti jo aiemmin, että puurolla ei osuutta siihen.

Poika meni nyt jo yöunilleen, pientä hääräilyä kuuluu vielä sängystä, mutta pian nukumatti korjaa unimaailmaan =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
lumianna No ei tuo myrkkyä ole. :p Ja kyllä ruisleipää voi lapset nutustaa, lähinnä kai on parempi välttää ruokiin lisäämästä suolaa sillä niissä sitä on sitten enemmän per 100g. Näin mä kuvittelisin. Ei noista henki voi lähteä, eikä mitään vaurioitakaan tulla. On niitä isompiakin juttuja missä voi tyriä muksun kanssa. :heart:
:D Kiitti
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja nipsuli:
Ja siis edelleen tarjoustalossa oli halvat soseet, vaikkakin olivat nostaneet hintoja mutta kaikki hedelmäsoseet oli 29senttiä, myös uutuudet eli noi pohjosen marjat yms.
Paljos siellä yleensä on soseet? Mä ostan prismasta kun sieltä oon bongannu halvimmat (en ees tienny et tarjoustalossa niitä on :ashamed: ) 25senttiä pikkupurkit (paitti lihasoseet). Täällä meillä on hinnat 35-43senttiä/purkki et aika iso ero!
 
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Ieva Bongasin sun huudot tuosta Po.Pin talvipuvusta...aika korkeelle vetää ton hinnan siinä näköjään. :eek:
Juu, mulla loppui tuon puvun huutaminen jo. :) Kun ei välttämättä tarvita, niin en viitsi hirveästi maksella. Paljonkas tuommoinen setti maksaisi ihkauutena? Osaatko sanoa? 120e? :/
Tuo takki näytti olevan 79 e ja housut oli 49 e kun viimeksi liikkeessä vilkaisin. Että on kyllä halvalla siihen nähden menossa tällä hetkellä tuo. Meille tulee varmaan ens talveks tuollainen setti sitten kun on jo vähän enemmän merkitystä noilla ominaisuuksilla mitä Po.P tarjoaa. Sama juttu siis, en edes lähteny nyt huutamaan kun ei ihan just tollaselle ole käyttöä tänä talvena.
Aikas hyvin arvasin. B) Meille muuttaa varmaankin ensi vuonna kans tuommoinen POPin setti. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja nipsuli:
Ja siis edelleen tarjoustalossa oli halvat soseet, vaikkakin olivat nostaneet hintoja mutta kaikki hedelmäsoseet oli 29senttiä, myös uutuudet eli noi pohjosen marjat yms.
Paljos siellä yleensä on soseet? Mä ostan prismasta kun sieltä oon bongannu halvimmat (en ees tienny et tarjoustalossa niitä on :ashamed: ) 25senttiä pikkupurkit (paitti lihasoseet). Täällä meillä on hinnat 35-43senttiä/purkki et aika iso ero!
Meillä maksaa muistaakseni 31senttiä/prk hedelmä- ja marjasoseet (Piltti ja Bona), paitsi juurikin nuo Pohjoisen marjat, mitkä on muistaakseni ainakin 10senttiä kalliimpia kuin perushillot. "Lämpimät" ruoat maksaa muistaakseni 1,05e/Hipp ja 0,98e/Nestlen Luomuruoka. Kyse on siis Prisman ja S-Marketin hinnoista, joissa meillä täällä ei ole eroja. :)
 
Pitääki kokeilla antaa pojalle noita riisikakkuja ja Lumiannan kokeilemia Cracotteja, niitä löytyyki kaapista. Hassua vaan että mä syynäilin kaupassa noita suolapitoisuuksia ja kuitenki eniten suolaa on ollu siinä leivässä mitä poika on saanu koko ajan ja mitä kaikki on kehottanu antaa :D
 
Heippa!

Ensiksikin kamalan paljon haleja Hissukan pienelle potilaalle ja hoivaajille myös :hug: Kuulostaa kyllä kovin rankalta taudilta, mutta hieno juttu, että soseet kuitenkin maittavat. Jos laittais ne jääkaapin kautta ja lisäisi vielä ylimääräisen lurauksen vettä sinne mukaan?

Ievan hattaraiselle onnittelut :flower: Ja peukut, että päikkärit pysyis pidempinä :)

Täällä yksi pieni elohopea ilmoittautuu (tai sen äiti :D )..Meillä on aivan mahdoton vauhti koko ajan: aivan saa olla vahtimassa, kun joka paikkaan pitää yrittää kaahata, eikä typykkä osaa vielä laskeutua kätevästi alas. Joko siis kupsahtaa alas tai jää huutamaan apua :D

uu, kuulostaa kyllä aika luksukselta noi kuntalisät..Ei täällä vaan tolleen :whistle: Nyt oon vähän kade :D

Mä oon antanut niitä suolattomia riisikakkuja. Oon ajatellut, että jos niitä suolattomina mainostetaan, niin sitä suolaa on luultavasti niin vähän, ettei siitä ole mitään haittaa. Eipä kait siitä suolasta nyt muutenkaan mitään ihmeempää haittaa ole; kunhan nyt ei ruokia mausta suolalla ja joka paikassa sitä tarjoa :)

Mä en oo edes tajunnut katsoa Tarjoustalosta vauvan ruokia :eek: Täytyypä oikein ottaa asiaksi ja tehdä tiedustelukierros :D Mä oon yleensä ostanut Prismasta soseet.

 
Alkuperäinen kirjoittaja lumianna:
Onko joku muu antanut? Mä oon jotenkin hukassa, vaikka kolmas lapsi jo onkin...en muista niin en muista.
Mie oon sitä mieltä, et jos lapsi viel hengissä on, ni ei siitä kai haittaa ollu :saint: :D Mut multa ei kysytä ;)
Meillä on kyllä saanu mitä erilaisimpia juttuja...vois miettii mitä EI oo saanu =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kristelle:
samoten pitää toimittaa selvitys miehen osingoista, kun on verotuksen mukaan saanut perhefirmalta muutaman satasen osinkoja vuonna 2006 :eek: Noh, parit kopsut sitten vaan papereista menemään, kunhan ne saan :/ Huvittavinta oli, että päätös tuli oman kaupungin Kelasta ja toisessa kuoressa naapurikunnan Kelasta lisäselvityspyyntö :LOL: Aika laitos tosiaan tuo Kela :kieh:
Meillä oli sama juttu. Juuh, mistähän hiivatista mä voin tietää, saako mies osinkoa tänä vuonna tai ens keväänä, kun ei niiden firman vuositulos oo vielä selvillä. Joopa joo. Eikä se kyllä jätä osinkoja nostamatta Kelan tukien lisäosien takia. :headwall: :headwall: Reiluahan se on, että noikin osingot huomioidaan tuloina, mutta hankalaks menee.

Munkin piti toimittaa lisäselvitys Porvoon Kelaan. Lähin sitä sitte kiikuttamaan tohon lähikelaan (about 5 km päässä). Matkalla huomasin, että onkin tosiaan Porvooseen menossa. No lähikela oli vielä kiinni, kun olin niin varhain liikkeellä ja ovessa oli lappu, että älä vaan meijän lootaan jätä mitään muihin toimistoihin meneviä lappuja - ne viedään täältä postiin joskus, kun viittitään (no ei siinä nyt ihan suoraan noin sanottu). Mutta kävin sitte 5 km päässä laittamassa sevitykset postilaatikkoon. Olishan noita postilaatikkoja lähempänäkin. :headwall: :headwall:

Mutta hienoa, että toisissa kunnissa on toi kuntalisä kohallaan. Vantaallakin sitä saa, mutta oli about 180 euroa ja esikosta ei saa mitään. Onkos toi kuntalisä yleisestikin verotonta tuloa?
 
Juu ei oo kuntalisiä meilläkään. Tänää käytiin KELAssa ja jätin nyt äitiyslomalaput sinne ja mietin että oonko nää kaks kuukautta työttömänä ja jätän kodinhoidontuen kokonaan hakematta vai nostanko kaks kuukautta kodinhoidontukea. No reilu viikko aikaa miettiä ennen ku pitää ilmottautua työkkäriin.
 
Meillä oli tänää 8 kk lekuri (vaikka 8 kk tulee täyteen vasta ens viikolla).

Korvat oli puhtaat ja pituuttakin oli tullu ihan kivasti. Nyt menään -1-käyrällä. Oli kyllä eri terkkari kun mittas. Lekuri anto kyllä vähän ymmärtää, että tää meijän oma soijan suosittelija -terkkari on mittaillu ihan pikkasen väärin. :headwall: :whistle:

Hyppykiikusta ja kaiken maailman kävelytuoleista varotteli tuo lekuri, kun niissä ei tasapaino kehity. Lisäks sain neuvoks, että jos neitiä seisottaa lattialla ja tuo meinaa lähteä kaatumaan, niin pitää laskea varovasti kaatumasuuntaan lattialle, niin pikkuhiljaa lapselle kehittyy taju siitä, kuinka pysytään pystyssä.

Ja sitten saatiin lähete silmäklinikalle, kun vasen silmä karsastaa hiukan. Piti neuvolan mukaan olla ilmainen käynti (kunnan maksusitoomuksella), mutta kun varasin aikaa, niin sanottiinkin, että neuvolaikäisistä menee aina 22 euron omavastuu. No pääasiahan se on, että tutkitaan, mutta toisaalta olisin sitte voinu viedä minne tahansa yksityiselle ton sairaskulukorvausvakuutuksen piikkiin.

Niin ja mitat oli siis:

paino 7910 g
pituus 68,2 cm
pipo 43,3 cm :heart:
 
:wave:

Huh...hurjalta kuulostaa Hissukan lapsosten sairastelut :'( . Pikaisia paranemisia ja paljon jaksuja sinne!!!

Ja onnittelut kaikille juhlapäivää vietteleville :flower: . Täälläkin huomenna rapsahtaa taas yksi lisävuosi mittariin, vaikka entisissäkin olis jo ihan tarpeeks :whistle: :D

Hulppeita kuntalisiä tosiaan joissakin kunnissa :) . Kelpais tännekin. Noh, saahan täälläkin 75 euroa, että parempi kuitenkin kuin ei mitään. Tuolla 300 erkin hoitolisällä en kyllä hetkeen harkittis töihin menoa tällä tulotasolla.

Monella helmellä tuntuukin olevan jo kova vauhti päällä :heart: . Meillä (vaikka paikallaan ei hetkeäkään ollakkaan) niin ollaan kuitenkin aika harkitsevaisia liikkujia. Konttailee aik verkkaisesti ja seisomastakin laskeudutaan nykyään alas toooosi hitaasti ja huolella...eli enää ei juurikaan kolise =) .
Nyt olen muutaman kerran seuraillut kun tyttö seisoskelee tukea vasten, niin on alkanut ite irrottaa molemmat kädet ja tököttää pienen hetken pystyssä tuetta ja laskeutuu sitten nätisti pyllylleen :heart:

Tänään oltiin vihdoin ja viimein siellä sairaalassa tutkimuksissa tuosta tytön pituudesta. Voi pientä raasua kun otti koville se kaksituntinen :'( . Otti kyllä äidillekin. Ensin lääkäri tutki päällisin puolin, mittasi ja punnitsi ja sitten asennettiiin pissanäytettä varten sellanen pussi ja siitä vielä verikokeille. Sitten vaan odotellaan tuloksia kolmisen viikkoa. Lääkäri oli kyllä sitä mieltä, että todennäköisesti mitään ei löydy, koska pituus on jo hiukan noususuunnassa, mutta halusi kuitenkin sulkea pois kaiken mahdollisen. Hirmu määrä sitä verta otettiinkin ja kaikenmaailman arvot ja kromosomit niistä pitäis sitten tutkia.

Jeps, eipä kai muuta tällä erää...
 

Yhteistyössä