***Helmet 2008*** viikko 41

Alkuperäinen kirjoittaja nipsuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Voiko tuon ikäisellä olla allergista nuhaa? Kyseessä on ulkokissa joka ei sisälle edes suostu tulemaan ilman paniikkihuutokohtausta, mutta poika nukkuu verannalla vaunuissa päikkärit ja kyseiset vaunut on myös kissan mieleen. :kieh:
--no siis voisin kuvitella että hyvinkin voi..itte en oo antanu kissojen nukkua vaunuissa yms koska niistä lähtee niin tolkuttomasti tota karvaa että |O . Kandee kokeillla että onko vaikutusta että vaikkapas imuroi ja tuulettaa vaunut hyvin ja keksii jotain ettei kissa pääse niihin nii että onko sillä mitään tehoa?? Pitää ostaa kissalle omat vaunut :LOL:
Purettiin vaunut atomeiksi ja pistettiin päälliset pesukoneeseen. Nyt pitää vaan vahtia ettei se kissankutale pääse livahtamaan verannalle. :kieh: Jos nuha loppuu siihen, niin alan uskoa allergiaan... mummolassakin on kissa, joten siellä voi sitten vielä teorian testata. Olen kyllä yrittänyt vahtia ettei kissa menisi vaunuihin, mutta se huijaa mua mennen tullen. :kieh:
 
Onko muilla helmivauvoilla ollut affektikohtauksia? Meillä oli tänään ehkä jotain sen tapaista. Poika konttaillessa löi päänsä lattiaan (ei ole eka kerta, yrittää olla liian akrobaatti ja sitten kädet pettää alta), alkoi itkeä kovaa enkä heti saanut rauhoittumaan... huusi pitkään ja sitten siinä vaiheessa kun pitäisi vetää henkeä olikin ihan hiljaa vaan eikä mitään tapahtunut, silmät lasittuneina vaan tuijotti ja naaman värikin meni musta jo vähän harmahtavaksi. Pelästyin tietty ihan tolkuttomasti mutta onneksi olen ollut varautunut, ja tolkuttanut itselleni etukäteen että jos näin käy niin puhalla naamaan (luin netistä). Joten puhalsin napakasti poikaa naamaan, ja onneksi se laukaisi tilanteen ja poika veti välittömästi henkeä. Otin sitten äkkiä syliin ja rauhoittui vähitellen, en tiedä kuvittelinko vai oliko vähän velton oloinen siinä vaiheessa. :'( Kuulostaako affektikohtaukselta, niistä tietävät?

Mulla oli vähän vastaavia vauvana, noin 6-18 kk iässä muistaakseni, sitten loppui. Kun suutuin jostain, vedin henkeä niin pitkään että menin tajuttomaksi ja sitten aloin krampata. Tämän taustani vuoksi mun äitini on mua monesti varoitellut ja yrittänyt valmistella että jos jotain vastaavaa sattuu meidän muksuille... nyt sitten sattui, tosin tilanne laukesi onneksi hyvissä ajoin. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Purettiin vaunut atomeiksi ja pistettiin päälliset pesukoneeseen. Nyt pitää vaan vahtia ettei se kissankutale pääse livahtamaan verannalle. :kieh: Jos nuha loppuu siihen, niin alan uskoa allergiaan... mummolassakin on kissa, joten siellä voi sitten vielä teorian testata. Olen kyllä yrittänyt vahtia ettei kissa menisi vaunuihin, mutta se huijaa mua mennen tullen. :kieh:
--mä pidin alkuun sisällä kun oli noi vaunut niin sitä hyttysverkkoo siinä päällä niin ei päässy kissat sisään :wave: . Noi kissat on kyl just niin :headwall: , meillä toi toinen kissa keksi että mukava on nukkua neidin vaatekaapissa vaatteiden takana ja samoten pyykkikorissa ( neidillä ihka oma) |O |O |O |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Onko muilla helmivauvoilla ollut affektikohtauksia? Meillä oli tänään ehkä jotain sen tapaista. Poika konttaillessa löi päänsä lattiaan (ei ole eka kerta, yrittää olla liian akrobaatti ja sitten kädet pettää alta), alkoi itkeä kovaa enkä heti saanut rauhoittumaan... huusi pitkään ja sitten siinä vaiheessa kun pitäisi vetää henkeä olikin ihan hiljaa vaan eikä mitään tapahtunut, silmät lasittuneina vaan tuijotti ja naaman värikin meni musta jo vähän harmahtavaksi. Pelästyin tietty ihan tolkuttomasti mutta onneksi olen ollut varautunut, ja tolkuttanut itselleni etukäteen että jos näin käy niin puhalla naamaan (luin netistä). Joten puhalsin napakasti poikaa naamaan, ja onneksi se laukaisi tilanteen ja poika veti välittömästi henkeä. Otin sitten äkkiä syliin ja rauhoittui vähitellen, en tiedä kuvittelinko vai oliko vähän velton oloinen siinä vaiheessa. :'( Kuulostaako affektikohtaukselta, niistä tietävät?

Mulla oli vähän vastaavia vauvana, noin 6-18 kk iässä muistaakseni, sitten loppui. Kun suutuin jostain, vedin henkeä niin pitkään että menin tajuttomaksi ja sitten aloin krampata. Tämän taustani vuoksi mun äitini on mua monesti varoitellut ja yrittänyt valmistella että jos jotain vastaavaa sattuu meidän muksuille... nyt sitten sattui, tosin tilanne laukesi onneksi hyvissä ajoin. :/

--no hui, ei oo ollu :/ , mut mun veljellä noita oli pienenä ja onhan ne vaan pelottavia :snotty:
 
Anno mä en tiedä mitä muuta luumusta voisi tehdä, mutta mun äitini on joskus soseuttanut niitä pakasteeseen tai sitten säilönyt umpioimalla. Sitä sosetta voi käyttää hillon tapaan, on kyllä aika vahvan makuista, kaikki ei varmaan tykkää... en ole varma onko keittänyt ne luumut vai soseuttanut vaan ja lisännyt sokeria. Joulutorttuja äiti on niistä myös joskus tehnyt, tahtoo vaan olla turhan löysää hilloa niihin. Umpioiduista luumuista (tai myös soseutetuista) keitetään taas kiisseliä, missä on myös ytyä mutta mikä maistuu paremmalta kuin mikään muu kun tekee lisäksi kuutamokiisseliä ja näistä kahdesta kerroskiisselin. :p

Mä olen aivan liian laiska tekemään tuollaisia, vaikka mielelläni syön kyllä tuotoksia. :p Ehkä joskus sitten, kun on aikaa... :whistle:

Meillä on myös pitkäselkäinen poika, täytyi kaivella jo 86-senttiset bodyt esiin laatikoista kun 80-senttiset kiristää. :/ Potkuhousut taas on 80-senttisinä vähän liian isoja vielä, 74:t on kyllä jo pieniä. Eli jotain siitä välistä, sukkiksia yleensä käytän kun niissä ei ole koko niin tarkkaa. Mutta selkä ja jalat on pojalla ihan eri paria. :LOL:
 
Hissukka meijän esikoisella oli noita, kuulostaa kyllä juuri siltä :hug: Jäivät pois parin vuoden iässä muistaakseni, parhaiten meilä toimi kun laittoi ensiapuasentoon. Kyllä sitä nyt jos poika rupee enemmän itkemään on heti mielessä että tuleeko hänellekin noita :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja nipsuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Purettiin vaunut atomeiksi ja pistettiin päälliset pesukoneeseen. Nyt pitää vaan vahtia ettei se kissankutale pääse livahtamaan verannalle. :kieh: Jos nuha loppuu siihen, niin alan uskoa allergiaan... mummolassakin on kissa, joten siellä voi sitten vielä teorian testata. Olen kyllä yrittänyt vahtia ettei kissa menisi vaunuihin, mutta se huijaa mua mennen tullen. :kieh:
--mä pidin alkuun sisällä kun oli noi vaunut niin sitä hyttysverkkoo siinä päällä niin ei päässy kissat sisään :wave: . Noi kissat on kyl just niin :headwall: , meillä toi toinen kissa keksi että mukava on nukkua neidin vaatekaapissa vaatteiden takana ja samoten pyykkikorissa ( neidillä ihka oma) |O |O |O |O
Hei hyvä käytännön vinkki, kiitos. =) Täytyy viritellä se hyttysverkko vaunujen päälle tästä lähin varuilta, jos estäisi kissaa. Välillä se hyppää vaunuihin silloinkin kun poika nukkuu siellä, jalkopäähän vaan onneksi, mutta olen saanut aiheesta muutaman hepulin niin kissa on kai päättänyt että parhainta on mennä sinne alakoriin nukkumaan silloin kun vaunut on varatut. :LOL: Nyt täytyy kyllä yrittää pitää kissa kaukana vaunuista.
 
Jahvetti me käytiin viime vuonna terkkarissakin näyttämässä kun en tienny onko hiekkaa vai täitä :ashamed: Oli urheilukentällä neiti touhunnu ja sen jälkeen päikkärissä oli täitä ja kun syynättiin niin pientä mustaa näky päänahassa. Ja hiekkaa se sit oli.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Hissukka meijän esikoisella oli noita, kuulostaa kyllä juuri siltä :hug: Jäivät pois parin vuoden iässä muistaakseni, parhaiten meilä toimi kun laittoi ensiapuasentoon. Kyllä sitä nyt jos poika rupee enemmän itkemään on heti mielessä että tuleeko hänellekin noita :/
Kiitos! :hug: Sitä juuri mietin että kai kyse oli nyt "vaan"affektikohtauksesta mikä on hurjan näköinen mutta vaaraton, eikä mistään muusta... oli kyllä niin tyypillisen oloinen tapaus että olen aika varma diagnoosista, varsinkin kun itselläni on ollut noita niin vaikuttaa todennäköiseltä.
 
Hissukka mä olin kans ekojen jälkeen ihan paniikissa, ekan jälkeenpäin aattelin et kuvittelin et oli muka lopettanu hengityksen. Toisella kerralla oltiinkin Pariisissa, ja mikä hätä tuli kun mietti että kuinka soitetaan apua:/ Kaiken kukkuraksi tilanteen alku tuli kaikki kuvattua videokameralla, en kyllä pystynyt sitä koskaan katsomaan, sen verran hirveetä oli.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Jahvetti me käytiin viime vuonna terkkarissakin näyttämässä kun en tienny onko hiekkaa vai täitä :ashamed: Oli urheilukentällä neiti touhunnu ja sen jälkeen päikkärissä oli täitä ja kun syynättiin niin pientä mustaa näky päänahassa. Ja hiekkaa se sit oli.
No mie kyl meinasin, et voihan toi tietty terkkarilla käydä viel näyttääs, jos sille tuntuu...mut kyl toi ihan selkeetä hiekkaa oli =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Hissukka ja muut "kissaongelmaiset"...eikös sellanen suojaverkko (siis ihan rautanen, ei tuo hyttysverkko) siihi vaunujen päälle ois kätevä?? :wave:
Kokemusta ei oo, mut tuli mieleen :D
--mietittiin sitäkin juu mutta ainakin meillä toimi toi hyttysverkko ihan hyvin, tais olla aika arvokas toi verkko..tai siis että halvempi kuitenkin toi verkko :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja nipsuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Hissukka ja muut "kissaongelmaiset"...eikös sellanen suojaverkko (siis ihan rautanen, ei tuo hyttysverkko) siihi vaunujen päälle ois kätevä?? :wave:
Kokemusta ei oo, mut tuli mieleen :D
--mietittiin sitäkin juu mutta ainakin meillä toimi toi hyttysverkko ihan hyvin, tais olla aika arvokas toi verkko..tai siis että halvempi kuitenkin toi verkko :whistle:
Mut eiks ne kissat revi sen verkon pois? :LOL: :whistle:
Kirpparilla näin tollasen, ihan muutaman euron oli =)
 
Iltoja :wave:

Onnea Saanukalle tätiydestä! Onnea myös hienoista neuvolamitoista ja -kuulumisista neuvolassa käyneille! :flower: Ja paranemisia täältäkin kaikille kipuilijoille! Korvatulehdusta vissiin oli useammallakin helmivauvalla liikkeellä. :(

8kk- mössöt menee ihan mukavsti alas meillä. Joku päivä sitten niistä tänne kirjoittelinkin jo, eli meillä alkoi murkulaisemmat soseet maistua vähän vahingossa kun annoin sapuskan seuraksi sormiruokaa. Siinä Hattaran natustellessa kurkkua hän söi sitten mielellään sosettakin. Maitoa annan ruokailun yhteydessä myös, juo semmoisen 60-90ml lämpimän ruoan kanssa ja syö kyllä onneksi ihan ookoosti, vaikka saisi maitoa kesken ruoankin. Tosin, meillä ei hirveän hyvin uppoa nuo valmiit soseet, mutta karkeammat omatekoiset menevät oikein hyvin. Onhan nuo kaupan jutut aika :x , jotta en itsekään ehkä söisi, jos olisi parempaakin tarjolla. :p Meillä tosin on kokeiltu ihan paria kaupan 8kk-sosetta vaan, ja olivat mun mielestä jotenkin limaisen oloisia, joten en tiedä olisiko niissä maun lisäksi se limainen koostumus, mikä ei niin viehätä. :/ Mutta itsetehdyt uppoaa siis todella hyvin! Suosikkiruoka näyttäisi tällä hetkellä olevan sellainen missä on bataattia, perunaa, kesäkurpitsaa, maissia, sipulia, valkosipulia, persiljaa ja mustapippuria. On muuten munkin mielestä ihan maukasta. :p babygirl: Aika tarkkaan saa tosiaan lukea noita valmismössöjen etikettejä, kun monissa tuppaa olemaan kaikenlaista. Meillä onneksi porkkana ja maissi sopivat, mutta aika vähäinen on valikoima kuitenkin, mitä ollaan kokeiltu. Etenkin noissa 8kk-sapuskoissa on monissa nautaa, tomaattia, kalaa, maitoa, viljoja... Hippillä on pari hyvää sosetta, mutta niissäkin taitaa molemmissa olla maissia. :/ Kiva kuitenkin, että teilläkin tuo allergiaselvitys etenee. Toivottavasti ei löytyisi mitään ja Tillin oireet selittyisivät jollain muulla. Ihottumaako teilläkin on?

Joskus oli puhetta bodyn pukemisesta (sukkisten alle vai päälle), niin Hipan innoittamana kokeilin sitten tänään neidille sukkiksia bodyn alle. Ja täytyy kyllä sanoa Hippa, että kylläpä tosiaan näyttää sievältä ja sirolta body sukkisten päälle puettuna. Kovin tyttömäiseltä tosiaan. Meillä on siis aiemmin aina puettu body sukkisten alle. Mies pukekoon miten haluaa, mutta voipi olla, että itsellä tulee laitettua tästedes toisinpäin. =)

Ihana ulkoiluilma on ollut ainakin täällä tänään. =) Muutama tunti ulkoiltiin ja käytiin keinumassakin vähän. Päällä oli vk-haalari, eikä ollut yhtään liikaa, vaikka aurinko paistoikin. Varjossa oli yllättävän kylmä. Meillä tuolla typykällä on palelevaiset jalat; äp:n töppöset on ihan ehdottomat ja niissäkin pitää olla kylmemmillä keleillä villasukat tavan sukkien/sukkisten lisäksi. Tänään oli vain bambulangasta kudotut sukat ja sukkikset. Vk-töppöset on heivattu jo aikaa sitten, kun oli aina varpaat kylmänä, vaikka miten olisi filtteihin jalkoja kietonut. Talveksi pitänee sitten tosiaan ostaa semmoiset kunnolliset toppatöppöset. Meillä oli muuten ekaa kertaa tänään käytössä se äp:n valkoinen pipo. Olikin tosi söötti ja hyväntuntuinen päässä. :) Hitsi, etten ole sitä hoksannut aiemmin. Äp:n pukua en ole Hattaralle kokeillut, enkä myöskään sitä vanupukua. En tosin oikein tiedä, että missä tilanteessa sitä vanupukua käyttäisi edes. :/ Meillä kun ei päiksyjä nukuta vaunuissa muulloin kun silloin, jos ollaan jossain liikenteessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja nipsuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Hissukka ja muut "kissaongelmaiset"...eikös sellanen suojaverkko (siis ihan rautanen, ei tuo hyttysverkko) siihi vaunujen päälle ois kätevä?? :wave:
Kokemusta ei oo, mut tuli mieleen :D
--mietittiin sitäkin juu mutta ainakin meillä toimi toi hyttysverkko ihan hyvin, tais olla aika arvokas toi verkko..tai siis että halvempi kuitenkin toi verkko :whistle:
Mut eiks ne kissat revi sen verkon pois? :LOL: :whistle:
Kirpparilla näin tollasen, ihan muutaman euron oli =)

--ei kerrota meijän kateille et sen voi repii poiskii :LOL: :LOL: . Siis ei oo repiny :D , ja tokikaan ei enään nukuta sisällä vaunuissa. Sillon joskus helmikuus kattelin niitä ja olivat sisi jonniin verran arvokkaita kuiteskin, varmaa oisin ostanu jos oisin esim- kirpparilta halavalla löytäny :)
 
Tää merkkaa ja lähtee suihkuun...ihan väsy tää mamma :xmas: . Huomenna tapaamaan ystävää jonka olen nähnyt viimeksi yli viisi vuotta sitten... :D

Tänään meitin pikkumies yritti ähisten nousta seisomaan tukea vasten, mut jäi vielä polvien varaan. :heart:

Hyvää yötä! :wave:
 
Mulla oli paljon viime keväänä se äp:n vanupuku pojalla käytössä. Oli musta tosi kiva =) Ja se äp:n pipo on aivan ihana. Harmittaa vaan kun meillä se on jo pieni. Tais käydä kuivausrummussakin. Meil on ollu se pipo tosi paljon käytössä.

Mun pitäis päättää että otanko mä äippäpakkauksen tällä kertaaki... Torstaina tulee kelan laput täytettäviks.. Ois niin ihana hypistellä (varsinki ku tälle tulokkaalle ei olla mitää ostettu vielä ) mutta toisaalta voisko olla aika turha ottaa nyt kun edellisestäki jäi käyttämättä vaikka mitä ja ne mitä käytettiin on aivan priimakunnossa... :p

Juttelin tänää kaverin kanssa ja saan ehkä meijän vaunut myytyä niille tammikuussa *tanssiva bansku tähä*

Tänää ollaa alettu repiä tapettia meijän makkarista.. Olipa kiva jättää näin myöhäseen, kun nyt alkaa olla kiire ja jätkä päätti tänään alkaa oikein vauhdilla ryömimään eteenpäin :eek: On meinaa ollu pikkasen haipakkaa istua makkarin lattialla ja välillä nostella poikaa pois mun kamoista, vetää sitä jalasta ettei oo pistorasioissa tai käydä hakees sen sängyn alta ku on lyöny pääsä siellä :D
 
Mä en jaksa katsoa tuota bb.tä kun tuo marianne on siinä |O muutenkin on menny tosi tylsäks. eihän siinä ole mitään muuta kuin mariannea ja teroa |O |O

Aiotteko ostaa helmelle sisäkengät?
Kun avoimessa oli fysioterapeutti joka suositteli niitä, mutta en tiedä ketään kuka olis ostanut :wave: Sen mielestä parhaat oli Tepsut (tietty sikakalliit...).

Avoimessa askarreltiin tänään kädenjälki, mutta poika teki monta =) Kun se läpsyttelee koko ajan pöytään, niin eihän se voinu vaan yhtä kertaa läpsästä siihen paperiin :wave: No, suloinen eka askartelu :heart:

Niin ja pikkuisen harmittaa, kun avoimessa oli ollu toka kerralla kuvaus ja me mentiin sinne vasta 3. kerralla :$ :( oli tosi suloisia kuvia.
 
8kk soseista maistuvat makaroni ja spagetti jauhelihakastikkeella. Omaakin sosetta saa menemään hyvin, kun vähän laittaa noista makua. Kököt oudoksuttivat meillä oikeastaan vain ekalla kerralla, joten nopeasti tottui.

Kiitos siitä ÄP:n pipovinkistä. :flower: Pitääkin heti huomenna kokeilla. Meillä se varmaan mahtuu vielä ja olisikin juuri sopiva näillä keleillä.

Täällä avoin pk on sopivasti tytön aamupäiväunien aikaan. Saamme nauttia siellä rauhallisesta olosta pojan kanssa kahdestaan. Askartelu on pojan mielestä parasta, saa nähdä koska tyttö pääsee tekemään ensimmäisen taideteoksensa. Kerhon valokuvaus on meillä aina osunut tammi-helmikuun vaihteeseen, joten siitä saa samalla viralliset vuosikuvat. =)

Sisäkenkiä en ole edes ajatellut. Voipi jäädä hankkimatta.
 

Yhteistyössä