***HELMET 2008*** Syysviikko 36 (2. pino)

No nyt kun tässä aikaa on, niin kommentoinpahan muutamia aiheita (tein oikein lunttilapunkin). ;)

Kielijänteistäpiti kommentoida, että meidän kuusvuotiaalta kummipojalta kans leikattiin kielijänne, kun ei osannu ärrää sanoa. Mä oon melko skeptinen tollasten suhteen, ku sitte toisaalta olivat sitä mieltä, että johtuu lukihäiriöstä. WTF? Mä oon opetellu ärrää vielä koulussakin, eikä oon ainakaan lukihäröt opintoja haitannu. Jäin sitä, miettimään, että paraneekohan se likihärökin kielijänteen leikkaamisella??? :LOL:

Hammaslääkärissä oli moni käyny. Mun pitääkin kysyä ens neuvolakäynnillä, että pitääkö täällä ite varata aika ja milloin pitäis mennä. Esikoisen kanssa tais jäädä koko vauvakäynti väliin. Eikä tolta pestä hampaita kun kerran päivässä, mutta hyvässä kunnossa nuo olivat kesällä, kun käytiin tarkastuttamassa. Mun pitäis vissiin ostaa esikoiselle uus sähköhammasharja, kun unohdin sen mökille, eikä olla menossa mökille enää ennen kevättä. :/ :whistle:

Neuvolasta me saatiin viimeks tarra neuvolakorttiin, mutta mä en todellakaan oleta, että sellaisia olis yleisesti jaossa. Välillä jopa vähän kummastuttaa, kun tuntuu että aina hammaslääkäristä sun muualta tolle esikoiselle työnnetään jotain lahjusta mukaan. Ei musta lapsia tartte tollaiseen menoon totuttaa, että aina saa jotakin. =) ;)

Vauvakuumetta mulla on ollu kohta puoli vuotta, nyt on vähän laantunu. Oon jo tottunu vähän ajatukseen, että josko tää kaks kuitenkin riittäis. :heart:

Nyt neiti heräs. :heart: :wave:
 
Kelan kanssa vähän sama juttu :headwall:
Vuosia sitte meille tuli ilmotus, että periivät mitä-lie-juttua takasin...ei oo mitään kyl kuulunu :kieh: Ja siitä siis jo monta vuotta aikaa, et lieneevät unohtanu jo :whistle:
Toivotaan, että ovat unohtaneet. Toi Kela on välillä niin ihme pulju, ettei koskaan tiedä, mitä ne keksii. :kieh:
 
Mun miehellä leikattiin kireä kielijänne, oisko ollut ekalla luokalla. Ei osannut sanoa ärrää kunnolla sitä ennen. Luulisi että helpompi operoida ihan pikkuisena?

Sain äsken vasta pojan ekoille unille |O huomaa kyllä, että paremmin nukutut yöt vähentävät (meillä ) päiväunia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Mun miehellä leikattiin kireä kielijänne, oisko ollut ekalla luokalla. Ei osannut sanoa ärrää kunnolla sitä ennen. Luulisi että helpompi operoida ihan pikkuisena?
Myö ollaan monesti puhuttu tosta esikosta, et eikö se pitäs leikkaa, mut kuulemma ei :/ vaikka se ihan selkeesti on kireä, sen takia ei aikonaan edes imetys onnistunut :| Ja jätkä on jo 4. luokalla...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Mun miehellä leikattiin kireä kielijänne, oisko ollut ekalla luokalla. Ei osannut sanoa ärrää kunnolla sitä ennen. Luulisi että helpompi operoida ihan pikkuisena?
Myö ollaan monesti puhuttu tosta esikosta, et eikö se pitäs leikkaa, mut kuulemma ei :/ vaikka se ihan selkeesti on kireä, sen takia ei aikonaan edes imetys onnistunut :| Ja jätkä on jo 4. luokalla...
:|
Missähän se raja sitten menee että milloin leikataan?
Tää on ilmeisesti aika yleinen juttu, että on näitä kireitä jänteitä. En ollut meinaan aikaisemmin ikinä kuullutkaan moisesta ennen omaa miestäni.
 
Terppa,

hammasharjakeskusteluun: meillä harjataan neidin hamput aamuin illoin. Mutta ei siis käytetä vielä hammastahnaa. Nyt se on vaan oppinu nipistään huulet yhteen, kun hampiharja lähestyy, täytyy oikein tunkea se harja sinne suuhun :/ .

Meillä ei mistään hammaslääkäreistä oo kyllä neuvolassa juteltu... Pitääköhän sitä itte ruveta jotain aikaa varaamaan. Meillä kyllä syödään vielä öisinkin tissiä enkä oo jaksanu vielä unikouluttaa. Kun tuntuu, että vielä ihan nälkäänsä syö. Viime yönäkin nukku kuitenkin 21-7.30 ja kerran vaan tossa 2 maissa söi, joten eipä tuo kai niiiiiin kamalaa ole. Päivisin imetän joku 6 kertaa ja sit siihen yösyötöt päälle, että happohyökkäyksiä sit riittää :ashamed:. Mut tarvii selkeästi vielä noita maitovälipaloja, kun ruuan päälle ei jaksa maitoa kamalasti juoda.

Meidän päivän ruokalista näyttää siis pääasiassa tältä:

- aamupuuro+hedelmäsosetta + imetystä
- lounaaksi liha/kasvissose n. 1 purkillinen (+joskus hiukan hedelmää jälkkäriksi)+imetys
- välipalaksi imetystä
- päivälliseksi 1 purkillinen kasvissosetta/tai hedelmäsosetta + imetys
- iltapalaksi imetys
- iltapuuro+hedelmäsosetta (+imetys, jos vielä maistuu)
Kaikilla aterioilla lisäksi nokkamukista kulaus vettä. Tähän sitten vielä 1-2 yöimetystä päälle.

Olis mukava nähdä muidenkin "ruokalistoja" :wave:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Mun miehellä leikattiin kireä kielijänne, oisko ollut ekalla luokalla. Ei osannut sanoa ärrää kunnolla sitä ennen. Luulisi että helpompi operoida ihan pikkuisena?
Myö ollaan monesti puhuttu tosta esikosta, et eikö se pitäs leikkaa, mut kuulemma ei :/ vaikka se ihan selkeesti on kireä, sen takia ei aikonaan edes imetys onnistunut :| Ja jätkä on jo 4. luokalla...
:|
Missähän se raja sitten menee että milloin leikataan?
Tää on ilmeisesti aika yleinen juttu, että on näitä kireitä jänteitä. En ollut meinaan aikaisemmin ikinä kuullutkaan moisesta ennen omaa miestäni.
Tässä on varmaan paljon erilaisia käytänteitä ja näkemyksiä. Ite oon skeptinen liian varhain puuttumisiin, varsinkaan kun ei oikein tiedetä, että mistä homma kiikastaa. Mutta kyllä tuntuu, että 4. luokkalaiselta vois jo leikata ton jänteen.
 
ruokalistaa:

*aamulla puuroa+sosetta tai pelkkää sosetta (ei oikein tahdo aina aamulla upota puuro)
*puolen päivän maissa liha-ja kasvissoseita(tykkään antaa eri makuja samalla lautasella)noin purkki+hedelmää ½ purkkia, juomaksi vettä
*iltapäivällä ½-1 purkki vauvajugurttia tai hedelmäsosetta
*illalla riisi-tai viljapuuroa+sosetta pari desiä yhteensä ja iltamaito

Maitoa "joka välissä", 2-3 tunnin välein. Yöllä ollaan nyt syöty yhden kerran, 02-03 maissa yleensä.

Pitäisi varmaan lisätä se yksi liha-ateria, mutta mihin ihmeen väliin.. tuntuu että muutenkin yhtä syöttämistä nää päivät :D

*muoks* mä ehkä tarjoan liikaakin noita hedelmäsoseita, mutta on niin jäänyt takaraivoon sen lääkärin kehoitus silloin ripulin aikana antaa soseita niin paljon kuin vaan syö. Niistä kun saa kivasti nesteitä (hedelmäsoseista siis) :xmas:
 
Pessi:
Pitäisi varmaan lisätä se yksi liha-ateria, mutta mihin ihmeen väliin.. tuntuu että muutenkin yhtä syöttämistä nää päivät
Meidänkin pitäis vissiin viides ateria (ilmeisesti joku päivävälipala) ottaa käyttöön :eek: . Tai niin muistaakseni neuvolassa kehoitettiin tai jostain luin, en nyt muista. Mut yhtä syöttämistä tää kyllä on ;) Ja silti vielä yölläkin syödään...
 
Ruokalistaa:

* aamupalaksi puuroa+hedelmäsosetta/jugurttia tai velliä
* lounaaksi kasvis-/lihasosetta ja hedelmää jos maistuu
* iltapäivällä hedelmää tai jugurttia
* päivällinen kasvis-/lihasose ja hetelmä
* iltapalaksi puuro/velli

Maitoa/vettä tarjoilen ruoan kans nokkamukista (ei mene yleensä paljoa) ja n 3 tunnin välein menee maitoa pullosta satsi. Myöskin täällä on syödään yöllä joskus klo 3-6.
*muoks* toki riippuu vähän päiväunien pituuski, mutta kasvista/lihaa oon pyrkiny antamaan 2x pv

Pitäs alkaa painon nousta. Annoin aamulla puolukkapuuroa ja jugurttia, että maistuikin hyvin. Puuro kun ei meillä ole se suosikkiruoka varsinkaan illalla.
 
Meillä mennään periaatteessa näin:

- aamupuuro + hedelmäsosetta
- päivällä liha-kasvisateria
- iltapäivällä hedelmäsosetta
- iltaruoaks liha-kasvisateria
- iltapuuro + hedelmäsosetta

Tissiä saa fiiliksen ja tarpeen mukaan, välillä myös yöllä. ;) :whistle: Joskus jää joku ateria välistä, jos esim. unet venähtää. Yleensä yritän ajoittaa syömisen niin, että neiti syö samaan aikaan kuin muutkin.
 
Söin muuten itse äsken Classic mustikka -jäden. Ai, että oli namia vaikka valkonen suklaa ei olekaan omaa suosikkia. :p

Hampaita ei ole meillä vielä harjattu, mutta voitais kyllä alottaa. Alahampit alkaa olla jo pinnassa ja toinen on terävä. Kävi oikeinki kipeesti ku aamulla iski hampaansa mun sormeen.

Aamusella oli ukonilma :| Ja nyt tulee vettä kun aisaa ja todella kylmä. Just ku pitäs käydä arvauskeskuksesta hakemassa resepti :kieh: Ei kehtais lähtä autolla tuota matkaa..
 
E:n ruokalista:
(noin aikoja)

klo 8.00 aamupuuro sosesilmällä(menee melko huonosti) +imetys
klo 11.00 lihalounas 1 purkkia +imetys
klo 13-14 välipala hedelmäsose 1/2-1 purkkia +imetys
klo 17.00 päivällinen kasvissose 1purkki +imetys
klo 19.30 iltapuuro sosesilmällä 1-1,5dl +imetys

yöllä imetän 1-2 kertaa
 
Hello :wave:

No niin..titdidiidididddiiiiii..babybicissä käväisty ja ihan jees fiilis..saattaapi olla että huomenna on paikat hiukka kipiät...neiti oli ihan hyvin hommassa mukana :heart: , ja voin kertoo että hiki virtas |O . Ainoo hiukka onkelma oli toi aamu...kun me niin nukuttas tonne 9-10, sit kun tulee kiiree niin musta tulee kiree..matkalta piti soittaa miehellekkin ja kiukutella sille, ihan kun se ois sen syy että on kiirus :ashamed:

Neidin ruokalista näyttää tältä:
aamiainen tossa klo 9-10, puuroa ja sosetta, sosetta laitan tähän satsiin aikas paljon
maitoa ennen päiksyjä n. 100ml
lounas ekojen päiksyjen jälkeen, ei ihna heti vaan n. puol h-1h heräämisestä, lihasosetta
välipalana hedelmäsosetta, juggee tms ja maitoa
tokien päiksyjen jälkeen kasvisosetta n- puoli desiä ja hedelmää vähän perään
Ilta mennäänkin maidolla
Iltapuuro tossa klo 21-22 välillä,, tällä hetkellä riisihiutale ja sekaan vähän ohraa ja sosetta.

Ruualla annan nokkiksesta joko vettä tai nannia.

Ja mitä tännän syötäisiin...ei mitään hajua...jääkaapissa ois jauhelihaa miehelle ja mulle eilisiä sisäfile vartaita, eli varmaan kyytipojaks teen riisiä, kun pottuja ei oo ja makaronia on syöty viimeks.

Ootteko kokeillu jotain uuta syömistä muori, voisko puklu olla siittä :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja nipsuli:
Ootteko kokeillu jotain uuta syömistä muori, voisko puklu olla siittä :wave:
Eilen illalla neiti sai reissussa ekaa kertaa sellasta jukurttipäärynäsosetta. Mietin, että voisko tulla siitä. Vai voiko se vaikuttaa näin suurella viiveellä? No täytyy seurailla. Ite oon syöny hammassärkyyn hamppilääkärin määrtäämiä Burana 600:sia. Lekuri sano, että voi syödä, vaikka imettäis. Nyt jäin miettimään, että voisko se sitten vaikuttaa. :/
 
Meitin poitsun ruokalista on suunnilleen näin:
* aamupuuro ja maitoa pullosta
* lounas puolen päivän aikaan, kasvis tai lihasosetta ja maitoa
* välipala hedelmää/marjaa ja maitoa
* iltapuuro ja maitoa.

Väliin mahtuu maitoa parin tunnin välein. Oon miettinyt pitäiskö päivällinen kohta ottaa listalle mukaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Alkuperäinen kirjoittaja nipsuli:
Ootteko kokeillu jotain uuta syömistä muori, voisko puklu olla siittä :wave:
Eilen illalla neiti sai reissussa ekaa kertaa sellasta jukurttipäärynäsosetta. Mietin, että voisko tulla siitä. Vai voiko se vaikuttaa näin suurella viiveellä? No täytyy seurailla. Ite oon syöny hammassärkyyn hamppilääkärin määrtäämiä Burana 600:sia. Lekuri sano, että voi syödä, vaikka imettäis. Nyt jäin miettimään, että voisko se sitten vaikuttaa. :/
--juups, meillä neidillä aiheutti pulauttelua kaura ja mango ja persikka, siis pelkästään...ja tota pulauttelua kesti koko päivän..mutta jospas se ois vaan joku mikäliepuklu :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Meitin poitsun ruokalista on suunnilleen näin:
* aamupuuro ja maitoa pullosta
* lounas puolen päivän aikaan, kasvis tai lihasosetta ja maitoa
* välipala hedelmää/marjaa ja maitoa
* iltapuuro ja maitoa.

Väliin mahtuu maitoa parin tunnin välein. Oon miettinyt pitäiskö päivällinen kohta ottaa listalle mukaan?
--meillä on ollu toi päivällinen nyt viikon..oon antanu aikas vähäsen, kasvisata ja sit hedelmää lisäks
 

Yhteistyössä