Helmet 2008 ***syksy 2009***

Alkuperäinen kirjoittaja hilunen:
Sairastamisen lisäksi ei oikeastaan erityistä, neidillä vauhtia piisaa ja käy kuin papupapa, juttua tulee ihan tolkuttomasti, 5-6-sanaiset lauseet alkaa olla arkipäivää. Helpottaa kyllä kun osaa asiansa sanoa, vaikka muuten kyllä selkeästi uhmaikää pukkaa ja ennestään voimakas oma tahto voimistuu jatkuvasti.
Vau! Meillä poju sanoo vasta muutamia sanoja ja niitäkin hyvin harvoin.

Ja tuosta tulikin mieleeni...meillä poju suuttuessaan (siis kun kiellän esim. menemästä jonnekin tai koskemasta johonkin esineeseen) yrittää purra tai rutistaa sormillaan minua :eek: :( Isälleen ei tätä tee, vain minulle. Kertaakaan ei ole vielä onnistunut puremaan, mutta kerran rutisti mua kaulasta niin, että jäi punaiset jäljet. Luultavasti johtuu ainakin osittain juuri siitä, ettei osaa sanoa, että suututtaa? Tuntuu vaan tosi pahalta, kun poika on muuten tosi rauhallinen ja tottelevainen.
 
Me just ruokapöydässä juteltiin lasten kanssa syntymäpäivistä ja tuli puhe että on vauvan synttärit Pojun synttäreiden jälkeen. Niin pikkumees tokas että vauva näytä vauva ja käsi ojennuksissa muhun päin. ja sitten sanoi että vauvalle pusu :heart: ei auttanu mamman muuta ku paljastaa maha että toinen sai moiskauttaa mahalle pusun :heart:
Lapset on ihan innoissaan tulevasta sisarestaan ja eivät malttaisi odottaa syntymää.

Mulla on ollu kauheen kipeenä selkä ja välillä mahakin :/ saikulla oon ollukin loppu viikon...huomenna pitäs töihin mennä taas iltaan. ihan sellasta menkkakipuilua on mut onneks kohdunsuulla ei oo tapahtunu mitn.

Poika osaa meilläkin puhua jo useita sanoja putkeen ja ihana yhdistelmä löytyi eilen kun herra totesi että äitin poika :heart: :heart:
Ruoka maistuu ihan hyvin ja nukkuu yöt myös suht hyvin omassa isojen poikien sängyissä. Nukkuuko helmet jo kaikki "isoissa" sängyissä vai mahtuuko vielä pinniksiin?

Joulukortit tilasin just eilen ificolorilta...valokuavn nappasin missä lapset kattoo toisiaan juhlavaatteissa ja tonttulakit päässä...koristeita oli myös jotain...

Nyt lähetään ulkoilemaan kun ollaan oltu sisällä monta päivää...inhottavia vesikelejä ollu... :/

Sunnuntaipäivän jatkoja!

Jepsu ja mukelot sekä toukka 18+0



 
Pinniksessä nukutaan meilläkin vielä. Toivottavasti mahtuis nukkumaan tossa vielä vuoden, jottei tarvitsisi tähän asuntoon ostaa uutta sänkyä. Onkohan se mahdollista? oletteko kuullee, että 2v9kk nukkuisi pinniksessä? Meillä tuo pinnis on kiinni meidän sängyssä, pohja on ylhäällä ja laita alhaalla joten lapsi pääsee halutessaan meidän sänkyyn ja meidän sängystä poiskin. Aika paljon nukkuu kyllä vieressä. Saa siis iltaisin/kotipäivinä päiväunilla valita nukkuuko meidän vieressä vai meneekö omaan sänkyyn. Taitaa mennä aika 50-50 nukkumiset vieressä ja omassa pedissä. :)

Meillä on mies ja lapsi reissussa miehen vanhemmilla. Mulla on kova ikävä! :heart: :heart: On kyllä ollut ihanaa olla rauhassa kotona; eilen tein opiskeluhommia ja illalla (tai yöhönhän tuo venähti) olin tapaamassa kavereita ja elävää musaa kuuntelemassa, karaokeakin taisin lauleskella. Tänään olen sitten lepäillyt koko päivän... No, yhden opiskeluhommelin tein, mutta muuten on päivä kulunut pötköllään lueskellen/nukkuen ja tässä koneella. :xmas:
 
:wave:
Heippaset taas!

Meillö poika siirtyi isojen poikien sänkyyn pari viikkoa sitten. Minun puolesta olisi saanut nukkua pinniksessä vielä tovin mutta poika sitten päätti tulla sieltä pois ite joten en sitä riskiä halunnut et joku päivä kipuaa yli ja tippuu lattialle..

Joulukortit oon suunnitellu :D laitan pojan istumaan keunuhevoseen ja tonttulakki päässä nii hyvä on :) Meillä on tuommoinen pojan isän vanha keinuhevonen joten jos siihe sais lapsen hetkeksi istutettua :D

Muuten on vielä joulusuunnitelmat auki, en tiedä olemmeko ihan keskenämme joulun (mie kyllä haluaisin jo ns oman joulun) tai sitten olemme anoppilassa. Puolesa molemmissa, lähempänä eiköhä sekin sitten selviä :)

Täällä ei puhuta vieläkään. Nyt huutelee moimoi ku juoksee huoneesta toiseen
:heart: olisiko sanoja kymmenkunta, uusimpana pappa :)

Melkoiset uhmaamiset on alkanut pojalla , välillä kohtausten tullessa ei oikkee tiedä ite pitäiskö itkeä vai nauraa, mut hyvä se on että jotenki saa itseään ilmaistua, tunnepuolihan siinä kehittyy :)

Yskää on ollut nyt pidemmän aikaa pojalla, hetken vielä kattoa jos ei rauhoitu niin käydä korvat tarkistuttaan, tuolla kun ei muita oireita tulehdukseen tarvita..

 
Meillä on kans tytön sanavarasto yllättävän laaja, uusimpina juttuina on käänteiset lauseet ("en minä" ).
Meillä kans nukkuu vielä pinniksessä, isojen sänky on edelleen oottamassa kokoamista. Pitäis sekin tehä vuodenvaihteen jälkeen viimeistään, että ehtii rauhassa tottua siihen ennenku uusi vauva syntyy. Ei muuten tajua yhtään että äidin mahassa on vauva.. Kerran tässä alkoi potkia mua sohvalla istuessani jolloin kielsin ja sanoin että "kun äidillä on masussa vauva".. Tyttö siihen tomerasti "EI" :whistle: ja mulla kumminkin näkyy maha jo reilusti.

Me vietetään joulu täällä meillä. Mulla on se periaate että vuorovuosina ollaan täällä ja sitten anoppilassa. Mulla on jo nyt jonkinsortin stressi joululahjojen määrästä. Mä oon jo vuosia toitottanut mun äidille että yksi lahja/antaja ja koskaan se ei ole toteutunut. Nytkin mun äiti ilmoitti että jos kaksi lahjaa/antaja.. Sekin on parempi ku mitä appivanhemmat: ilmoittivat että ovat tytölle ostaneet duploja (meillä on jo..), puseron, hameen, kutovat jotain (liian pieniä sukkia..) ja sit on vielä jotain mitä eivät muista kun ovat aloittaneet aikoja sitten ostokset |O. Että jos mä sitten synttäreiden alla infoan mitä vois ostaa synttärilahjaksi |O. Just tässä mietin pitäiskö laittaa niille viestiä että valitkaa pari lahjaa, loput voitte antaa helmikuussa. Tai muuten me myydään kaikki.
Sattuneesta syystä ei olla kerrottu niille vielä edes tästä tulevasta vauvasta. Etteivät taas ala kilpavarustelemaan sitä. Varsinkaan ku just sitä ei haluta.

Mä sain omasta mielestäni upean joululahjan etukäteen, vaikka se ei edes joululahja ole: robotti-imuri =). Me ollaan jo kauan siitä haaveiltu ja nyt sit vihdoin ostettiin se.
 
nukkumisesta: meil siirryttiin joskus 2kk sitten matalalaitaiseen "pinnikseen", siis on pikkasen pidempi (mut kapeempi), mitä pinnasänky, ja tuos on sellaset 30cm korkeat pinnareunat. Ois saanu muuten nukkua pinniksessä vielä, mut aateltiin et käy kivuttomammin, ku vauva saa suoraan tuon "vanhan" pinniksen ni on kerenny jo unohtaa, et on siinä nukkunu. Meil olis ollu vauvalle sama rottinkisänky, mikä oli Annalla (ois saatu se mun siskolta lainaan), mut päätettiin et turvallisempi vauvan nukkua äp-pakkauskessa pinniksessä.
meillevauva: ootko ollu tyytyväinen? ku mun kaveri vähän moitiskeli sellasta, vaik alkuun piti tosi kätevänä.. meinas et ei vedä koirankarvoja ja jää jumiin esim. mattoihin. Ite mietin kans, mut meil no niin sokkeloinen talo, et helpompi ottaa normi imuri.
sanoista: tääl tulee muutamia parin sanan lauseita.. ihmeesti tuolla on jo sanavarastoa kertyny... r ja s kin tulee yleensä oikein :D Välistä tahalleen vänkää sanoja, esim. jos sanot et ulkona sataa lunta, ni neiti meinaa "vettä" tai ku menee raktori ni tuumaa, et "rekka" (vaik kummanki osaa kyl sanoa). ja sit nauraa käkättää päälle :heart:
Muutenki tuo on tuommonen naisellinen kikattaja.. saattaa kävellä ja sit yhtäkki nostaa harteita ja laittaa kädet suulle ja muka kikattaa (oppinu naapurin tytöiltä) ja helmet pitää olla kaulassa + farkut jalassa ku kylään lähetään (vaik mä en ole mikään tällääjä enkä koruihminen). Välistä niin huvittaa, ku toinen osaa jo niin topakasti ilmasta et mitä haluaa pukea päälleen (ja siit me aina ajottain otetaanki yhteen)
 
Tänään bongattu neidin ensimmäinen 2 sanainen lause "Mun popo" (=mopo) :D :D

Pikkuhiljaa alkaa sanoja tulemaan ja tosi hyvin toistaa perässä, kun käskee sanomaan....useesti ne kyllä on vaan vähän sinne päin sanoja, mut pikkuhiljaa :D
On sillä kuitenki varmaan joku 10-15 selkeetä sanaa :D Tai en oo kyllä laskenu :p

Viime aikoina on tullu toi MUN...kaikkea hokee mun mun mun, kun jossain näkee jotain hälle kuuluvaa. Jopa kaupassa hokee...etenki karkki hyllyllä :whistle: :xmas:
 
Meillä on edelleen lempparilause "en minä" ja jatkuu siitä jotenkin tilanteesta riippuen. Paljon puhuu monisanaisia lauseita ja alkeellista keskusteluakin käydään. :heart: Lauseiden sanajärjestys on usein sekaisin. Meillä muuten lapsi käyttää sanoja minä ja minun, mies käyttää meillä sekaisin mie/mä ja minä taidan käyttää mä/minä -termejä.
 
Mitähän kaikkea mun piti kommentoida, muista enää...

Meillä ei tule lauseita vielä, muutama yksittäinen sana. Ehkä kaikkiaan niitä on käytössä 20-30. Kerran kuulin kyllä pojan sanovan lauseen, siskonsa kanssa tappelivat jostain lelusta ja äärimmäisessä hädässä löytyi sitten ne sanatkin "se on MUN!" :LOL:

Sängyistä ollut puhe, poika siirtyi juuri päästävedettävään malliin. Kesästä lähtien on osannut kiivetä pois pinniksestä niin alkoi olla turhan vaarallista se touhu jo. :/

Vesirokkoa tässä vähän odottelen, torstaina kävi kaveri kylässä lapsensa kanssa ja lähtiessään alkoi katsella että oho, tällä lapsellahan on vesirokko. Kuinkahan hyvin se tarttuu kun ne ekat näpyt nousi tosiaan juuri silloin kun olivat täällä? Ei mulla sinänsä mitään olisi itse tautia vastaan, olisipa alta pois mutta kun tuo hoitolapsi on pahasti atooppinen ja iho muutenkin nyt pahana, niin en haluaisi tartuntaa sinne viedä eteenpäin. :/ No eipä sille mitään voi, tulee jos tulee ja tarttuu jos tarttuu. Säälittää vaan jos lapsen iho siitä vielä lisää kärsii. :(

Itsekseni naureskelin että meillä on nyt normi rokotusohjelman lisäksi otettu rotavirus, pneumokokki, sikaflunssa ja kausi-influenssa, niin tottakai sitten iskee vesirokko, joka on suunnilleen ainoa mitä ei olla otettu. :D
 
Tosta Ievan mainitsemasta murresanoista tuli mieleen että oon itekin ollu hieman yllättynyt että mistä mein tyttö onkaan oppinut nimenomaan sanan "minä". Kun mä en sitä käytä eikä mieskään.. Paitsi tietysti nyt kun pitää vastata tytölle.

Mä oon erittäin tyytyväinen robotti-imuriin. Eipä ole meidän yläkertaa näin tiuhaan imuroitu :D. Ollaan siis kokeiltu sitä yläkerrassa jotta ei pelottais tyttöä (joka siis pelkää jostain syystä imuria) eikä koiratkaan (siis toinen niistä) iskisi kimppuun. Meillä on siis suoraan sanoen ovien takana pölyvillakoiria ja tottakai koiristakin tulee kaikenlaista. Ei nää lattiat tietenkään kiillä mutta siistiä täällä on.
 
Meillä on pinnis hyvässä käytössä edelleen. Poika, joka sentään oli huomattavasti isompi, nukkui siinä lähes 3 vuoteen asti. Ei ollut onneksi kiipeilijätyyppiä. Jatkamme sen käyttöä vielä pitkään, jos ei oikeille omistajille ilmaannu tarvetta. Tai tyttö rupea yrittämään sieltä pois.

Sanoja on edelleen niukasti eikä kahta sanaa peräkkäin ole tullut. Muutama sana on vasta aktiivisessa käytössä, perässä toistettuna tulee sitten vähän enemmän.

Pojalla on viikon verran ollut kuumetta, ilmeisesti sikainfluenssa. Tänään oli jo aika ok, kunnes illalla simahti yhtäkkiä. Kuumettahan se taas tarkoitti. Tyttö ei ole vielä saanut, toivottavasti ei saakaan.
 
iltaa :wave: pitkästä aikaa jaksan kirjoitella

Meillä pinnis on ollut jo hyvän aikaa varastossa, joten puolisen vuotta tyttö on nukkunut jo jatkettavassa sängyssä. Hyvin on mennyt. Yleensä aamuisin mönkii viereen vielä hetkeksi aikaa torkkumaan :D

Sanoja on nyt vasta alkanut tulla., 10-15 sanaa varmaan tällä hetkellä. Eikä yhtää 2 sanaista lausetta.

Päiväkodissa on mennyt todella hyvin ja yllättävän terveenäki nollaan oltu. Uhkana on ollut enterorokko ja mahatauti, joita on hoidossa ollut. mutta ei meillä ainakaan vielä
 
:wave: täältäkin, vapaapäivä ollut tänään, huomenna taas töihin...

Mä en jotenkin osaa kuvitella meidän neitiä enää pinnikseen. :xmas: Tyty on jotenkin niin "iso" jo-nukkuu siis isoveikan kanssa samassa huoneessa kerrossängyn alapunkassa. Melkein puolet kaksimetrisestä sängystä jää kyllä tyhjäksi, mut hyvin siellä nukkuu ja tyytyväisenä kääntää milloin mitenkin päin-kipittää yleensä melkein joka yö jossain vaiheessa meidän väliin nukkumaan kun havahtuu.

Sain muuten taas tässä vastata yks päivä sellaseen kysymykseen neitiä koskien, että "joko täyttää kohta kolme?". :eek: :LOL: Mä siihen sitten, että kunhan nyt ensin täyttäis kaksi! :xmas: Ja perään ihmettelyä miten onkaan pitkä ja ison oloinen tyttö... :whistle: Ei tuo omaan silmään nyt ihan niin vanhalta vaikuta, mut kaipa se sit pituudesta ja puheesta johtuu. Tänäänkin höpötti mulle kun laittoi sohvalla legoukkelin kirjan alle piiloon, että "kato äiti, meni piiloon, kurkkii sieltä minua". :D Ehdoton mielilause neidillä on edelleen "minä itte" joka joskus jatkuu "ei saa auttaa" ja lempparisana vähän joka asiaan on MIKSI. :LOL: Sanajärjestys neidilläkin vähän mitä sattuu.

Me kateltiin miehen kanssa jo ensi syksyksi etelän reissua. B) Kreikkaan varmaan suunnataan, katsotaan nyt mihin päin ja lähdetäänkö vaan omalla vai isommalla porukalla. Kiva kyllä suunnitella ja katella mihin lähdettäis-voi olla että kun ensi syksyyn tekee töitä lähes ilman lomia, niin alkaa jo olla rentoutuksen tarpeessa...
 
Hyvä hyvä, saatetaan siis pärjätä pinniksellä uuteen kotiin saakka. :) Meillähän tuo kiipeäminen ei siis ole ongelma, koska pinnis on edelleen sivuvaununa ja on tarkoituskin, että lapsi pääsee sängystä halutessaan pois ja meidän viereemme. :)

Matkasuunnitelmia oli ainakin hilusella. Me olemme näillä näkymin lähdössä uudeksivuodeksi Pariisiin koko perheen voimin. :heart: :) Innolla odotan matkaa, kun en ole koskaan Pariisissa käynyt. Ja muutenkin, matkailu on aina niin ihanaa! :)
 
Tänään projektina siirtää lähes kaikki lelut yläkertaan ja nyt kaikki onkin jo sinne siirretty. Legot jätin ja potkuauton, sekä muutaman pomppuhevosen :D. Nyt on tilaa niiden kanssa meuhkata! Kyllä on ihan eri näköistä...kohta saa joulu tulla :xmas: . Meinasin tehdä yläkertaan ns. leikkihuoneen jossa leluilla olisi oma paikkansa missä niitä säilytetään...vaik vaik vaik muovilaatikoissa :p .

Saa nähdä huomaako isukki mitään kun tulee töistä :D .
 
Alkuperäinen kirjoittaja pilvipouta:
Tänään projektina siirtää lähes kaikki lelut yläkertaan ja nyt kaikki onkin jo sinne siirretty. Legot jätin ja potkuauton, sekä muutaman pomppuhevosen :D. Nyt on tilaa niiden kanssa meuhkata! Kyllä on ihan eri näköistä...kohta saa joulu tulla :xmas: . Meinasin tehdä yläkertaan ns. leikkihuoneen jossa leluilla olisi oma paikkansa missä niitä säilytetään...vaik vaik vaik muovilaatikoissa :p .

Saa nähdä huomaako isukki mitään kun tulee töistä :D .
:flower: :flower:
 
Meillä on pinnis vielä käytössä, kun kerran hyvin mahtuu eikä ite pääse pois niin loistava ratkasu :LOL: Uus sänky kyllä odottaa hakua, mutta eihän tässä vielä mikään kiire ole...

Sanoja on ruvennut nyt tulemaan aika paljonkin, mutta ei vielä lauseita. Niin ne ovat erilaisia, sisko samanikäsenä (itseasiassa oli 1v9kk) lauloi koko puuha-pete laulun alusta loppuun, joten oli jo pitkätkin lauseet käytössä. Noin 1,5v rupes siskolla tulemaan lauseita, tosin alotti kyllä sanatkin jo huomattavasti aikasemmin kun tämä veljensä...



 
Heipä hei mammat pitkästä aikaa! :)

Lähes päivittäin olen käynyt lukemassa tätä meidän helmien pinoa, mutta en ole vaan saanut aikaiseksi kirjoittaa... Nyt siis tuumasta toimeen! :)

Pinniksessä meidän neiti ei ole enää nukkunut n.puoleen vuoteen. Lasten jatkettavassa sängyssä nukkuu ja sänky on kiinni meidän sängyssä. Yöt on edelleen mitä on, heräilee lähes joka yö itkeskelemään, ja jossain välissä yötä kömpii meidän sänkyyn. Muutaman kerran kuussa on myös niitä öitä että herää 4 maissa pyörimään ja hyörimään ja nukahtaa uudestaan tunnin-parin päästä...

Päikkäreitä neiti ei ole nukkunut sitten viime torstain... Toivottavasti on vain väliaikaista, ite en nimittäin millään meinaa jaksaa risasilla yö-unilla ja ilman päikkäreitä. Niin, meillehän on siis tulossa toinen kesäkuun alussa (nyt 12+5), se siis selittää mun jatkuvan väsymyksen. :) :heart:

Sanoja tulee tosi paljon, ihan 3-4 sanan lauseita, ja sitä juttua tulee lähes kokoajan! :D Puhuu siis sekä suomea että ruotsia hyvin. Välillä tosin menee suomi ja ruotsi sekaisin, ja saattaa sanoa esim. "oltiin simmassa" (eli oltiin uimassa). :) Ihanaa kun pystyy jo kyselemään asioita ja neiti osaa vastata kaikkeen ymmärrettävästi. :heart:

 
Anna meilläkin yöt on vielä risaisia. :/ En edes muista koska viimeksi poika olisi täyttä yötä nukkunut, muistaakseni 1v2kk:n iässä niitä oli muutama. Nostan siinä vaiheessa kun herää itkemään sitten viereen nukkumaan, tosin sitten en itse saa kunnolla nukuttua mutta helpoin vaihtoehto tuo tuntuu olevan. Nukahtaa kyllä (kovan työn ja tuskan tuloksena ja tunnin-parin nukuttamisen tuloksena) omaan sänkyyn, siitä pidän kiinni siinä toivossa että joskus nuo heräilyt loppuvat ja sitten sujuvasti alkaisi vaan nukkua itsekseen omassa sängyssä. Varmaan joo... :kieh:
 
Mä huomasin eilen illalla että pinnasänky alkaa olemaan jo pieni. Meiltä löytyy kyllä isompi pinnis alakerrasta, jota olen käyttänyt pojan päikkäreille. Ajattelin että josko sitä alkais katselemaan uutta sänkyä....mutta millainen??? :eek:

Esikolla on sellainen jatkettava (vedettävä ), mut ei näyttäisi olevan mikään kovin mukava sänky nukkua.
 
Meillä oli aiemmin esikoiselle päästävedettävä sänky mutta siirrettiin se nyt pikkuveikan käyttöön. Esikoiselle ostettiin ihan normi runkopatjasänky vaikka onhan se aika ison näköinen tuon kokoiselle likalle. :D Toinen samanlainen odottaa jo käyttäjäänsä, sitten kun poika siihen joskus siirtyy... ostettiin kerralla kaksi että saatiin samanlaiset. :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Toinen samanlainen odottaa jo käyttäjäänsä, sitten kun poika siihen joskus siirtyy... ostettiin kerralla kaksi että saatiin samanlaiset. :p
Me ostettiin kanssa aikoinaan #1 ja #2:lle sängyt, kun #2 siirty pois pinnarista. Samanlaiset ostettiin, että saa kerrossängyksi...muuttivat yhtäaikaa niihin (vajaa 3v ja 9kk)...olihan ne vähän isot, mut asiansa ajoi :D

Neidille varmaan kanssa normaalikokonen sänky hommataan suoraan pinniksen jälkeen, sit joskus...
 
Meille tulee pojalle sitten kun tulee niin siskon vanha jatkettava. Toistaseksi ainakin pojalla aika pieni huone niin vie vähemmän tilaa. Mutta tosiaan mitään kiirettä ei asian suhteen ole =)

Yöt on meilläkin risasia, mutta kaikesta ei voi lapsia syyttää :whistle: Toki molemmat välillä herättelee (ja poika välillä aika paljonkin :/ ) mutta sitten mua vaivaa ihme heräämiset. Että kovinkaan pitkiä pätkiä en kyllä juuri ollenkaan nuku. No, tässä on ollut aika paljon stressiä joten kuhan se helpottaa niin eiköhän unetkin taas normalisoidu.
 

Yhteistyössä