Helmet 2008 ***syksy 2009***

Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmis08:
Onko normaaleihin (tarkoitatteko runkopatjaa?) jotain reunoja?
Valmiina en oo nähny, mutta siskon mies teki ite jostain vanerista tms. ja pulttas sänkyyn kiinni. Hyvä tuli, en ees tajunnu että ei oo kaupasta ostettu =)
Meillä oli kanssa itse tehty esikoisen jatkettavassa aikoinaan =)

Mut on niitä kaupasta valmiinakin saatavilla jos jonkilaista...
 
Ei noissa meidän runkopatjasängyissä ainakaan ole reunoja. Ajattelin jonkun viritelmän laittaa sitten laidaksi jos tyttö ei tunnu sängyssään pysyvän. Nyt on vaan vanha patja siinä lattialla sängyn vieressä putoamisen varalla. Mutta näin viikon kokemuksella ei ole vielä pudonnut kuin kerran. =)

Poika kyllä pyörii nukkuessaan vielä niin paljon ettei onnistuisi ilman laitoja, mutta katsotaan sitten uudestaan kun olisi tarkoitus runkopatjasänkyyn hänenkin siirtyä... esikoinenkin pyöri tuossa iässä öisin paljon mutta se loppui sitten jossain vaiheessa.
 
Heips!

Nyt ne on siellä pk:ssa hukanneet meidän neidin nukkunallen :( Ei ainakaan löytäneet vaikka olivat etsineet. No toivottavasti huomenna löytyisi... Onneksi tyttö meni hienosti nukkumaan ilman tuota pehmoa.
 
:wave:

Täällä tuli tänään sitten kolme vuosikymmentä täyteen-ja nyt kun on ikäkriisit kriiseilty, niin fiilis on hyvä. :D En kyllä edelleenkään ole päässyt selvyyteen siitä, pitäisikö tässä pisteessä olla sitten aikuinen ja mitä se tarkoittaa-mutta eipä sillä ole väliäkään! :xmas:

Oli ihana tulla töistä kotiin, kun lapset olivat mummin kanssa leiponeet mulle synttärikakun :heart: murut olivat yhdessä kakun koristelleet varsin persoonallisen näköiseksi :D ja oli kyllä hyvää. Lisäksi olivat hakeneet metsästä käpyjä, sammalta ja jäkälää ja poika oli tehnyt mulle omatekemän hyasinttikorin, mä niin rakastan hyasintin tuoksua. :heart: :heart:
 
Hyvää syntymäpäivää Hilunen!!! :flower: :flower: :flower:

mä oon täällä leiponu ja käyny töissä ja nyt oon ihan rikkipoikki ja väsy :/ neitokainen täyttää ens pe 3v ja huomenna ois tarkotus pitää synttärit ja on pitäny urakalla leipoa...
'
nyt meen saunaan...
 
Tsippadui :wave: Onnittelut Hiluisel :hug:

Pitkästä aikaa tänne, ei paljon ehdi mitään kun on kaks noin liikkuvaa tenavaa :D Tosin ne alkaa nyt leikkimään keskenään niin aika usein mun nenän edestä pistetään ovi kiinni ja touhuuvat omiaan :D

Meillä poika siirtyi isojen poikien sänkyyn 1 v 4kk ikäsenä kun tyttö siirtyi kehdosta pinnikseen. Ajateltiin eka kokeilla sitä ja jos ois ollu haastavaa niin oltais hommattu toinen pinnis mutta kaikki meni tosi hyvin :) Nyt siirrettiin tyttö pois meijän makkarista ja poika onki sitte keksiny sen että tulee meijän huoneeseen joka yö :headwall: Pupu ja riepu kainalossa se jossain vaiheessa yötä tulee että nostakaa hänet sinne sänkyyn :p Ja voi luoja se pyörii unissaan :kieh:

Sanoja meil tulee jo ihan kivasti... Joo ja pari kertaa on heittäny kakskin sanaa peräkkäin.. Kuten ANNA COKISTA!!!! Joo-o että sellasta :saint:

Multa loppui toissa viikolla äitiysloma ja uutta ei oo tulossa perään tällä kertaa :LOL: Aika menee kivasti kotona noiden kanssa, on nuo vaan niin ihania :heart: Ja kovin tuntuvat olevan rakkaita toisilleen :heart:

Mie yritän tulla tänne joku ilta jos täällä ois vaikka kokoontumisajot vanhaan malliin B)
 
Galluppia:

1. Miten saa lapsen leikkimään yksin, edes välillä?

2. Hyväksi havaittu korvakuumemittari?

3. Suosituimmat lelut tällä hetkellä?

4. Mitä hommailette lasten kanssa ulkona (kun ei ole vielä edes lunta)?

Tässä mun suurimmat ongelmat tällä hetkellä :LOL:
 
Poika on ollut oikeastaan koko syksyn kipeänä, eli siitä asti kun aloitettiin pk :x Mutta enää kolme viikkoa jäljellä ja sitten mun työt loppuu ja jään kotiin ja poika tietty kans. Mietin yhdessä välissä, josko jättäis sen osa-aikaiseks, mutta pakko saada nuo sairastelu loppumaan. Syksyn aikana on nyt ollut 4 korvatulehdusta ja viimeisimmästä antibiootista tuli sitten paha urtikaria, eli amoksilliinit on nyt sitten pois suljettu. Korvat ei ollut ihan parantuneet, mutta katsellaan parantuisko ilman kuuria. Onhan noita lääkkeitä jo ihan tarpeeks syöty :snotty:

Tuosta yksin leikkimisestä vielä sen verran, että poika ei suostu ollenkaan leikkimään yksin. Pitäs ainakin samassa huoneessa möllöttää vieressä. Ei puhettakaan, että katoisin tv:tä, tekisin ruokaa tai siivoisin. Itkee ihan kamalasti vieressä ja repii hihasta. Ja itku ei lopu ennenkuin tehdään jotain. Ja mulla menee hermot tän asian kans!!!! :ashamed:
 
1. Ei mitenkään ainakaan meillä. Tai no jos nyt pari minuuttia jaksaa itteksiin touhuta, mutta muuten ollaan olkkarissa ja touhuillaan. Siinä samalla sitten yrittää katsella telkkaria.

2. meillä ei ole kuin tavallinen kuumemittari, mutta mielenkiinnolla luen myös ehdotuksia.

3. Tällä hetkellä parhaimmat lelut on palapelit. Ja lelulehdet, joita tulee joka toinen päivä postiluukusta.

4. ulkona käydään pihan leikkialueella; keinumassa tai juostaan hiekkalaatikkoa ympäri (tai äitiä karkuun). Viikonloppuisin käydään myös Pk:n pihassa.
 
Mies kokosi viikonloppuna isojen sängyn tytölle ja tänään käytiin ostamassa siihen patja. Kotiin tullessa olikin päikkäriaika ja ihan mielenkiinnosta kokeilin miten tyty reagoisi jos nukkuisi isossa sängyssä. Ja sehän jäi siihen ihan ilman kommervenkkejä :eek: Ja illalla sama juttu! Mä ootan kyllä takapakkia tossa, ei se näin helposti voi mennä..

Helmikselle vastauksia kysymyksiinsä..:
1. mä en taida kauheesti edes leikkiä tytön kanssa. Tokihan mä oon olohuoneessa sen kanssa mut tehdään aika paljon yhdessä "kotitöitä". Tai sit mä oon osana sen leikkiä eli pidän legotorneja pystyssä tms. Tyttö myös "leikkii" koirien kanssa eli leipä/omppu kädessä juoksee koiria karkuun. Oon mä onnistunut torkkumaankin sohvalla samaan aikaan ku tyty keräsi paperikassiinsa omia tavaroita, mun käden se asetteli niin että kassi pysyi auki..
2. meillä on tavis digitaalinen kuumemittari, ei olla tarvittu sitä aikoihin. JOS on tarvis ostaa uusi niin ite harkitsisin korvakuumemittaria. En tiedä miksi.
3. legot, kirjat, pallopelit (=sählyn pelaaminen sisällä)
4. me tutkitaan tienvarsia ja pöpelikköjä matkalla kauppaan. Leikkipuistossa tehään kakkuja ja keinutaan. Myös pallopelit on pop.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmis08:
1. Miten saa lapsen leikkimään yksin, edes välillä? Ei mitenkään, jos ei se itse just sitä sillon halua :D :LOL: No, mie useesti annan kynän ja paperia tmv, niin jää vähäksi aikaa yksin. Tosin aika paljon omassa huoneessa on nyt alkanu touhuileen....mm. leikkii nukeilla, astioilla, vaihtelee vaatteita jne...

2. Hyväksi havaittu korvakuumemittari? Meillä on Braun, mut ei siinä oo 5 vuoteen ollu pattereita, en tykkää, tavallinen on parempi...ainakin luotettavampi.

3. Suosituimmat lelut tällä hetkellä?Pikkulegot!!!! Nuket, autot, mailat, pallot....ja vaatteet.

4. Mitä hommailette lasten kanssa ulkona (kun ei ole vielä edes lunta)?Kävellään, ollaan hiekkiksella....kesäleikit periaatteessa...

Tässä mun suurimmat ongelmat tällä hetkellä Onneksi ei suurempia :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmis08:
Galluppia:

1. Miten saa lapsen leikkimään yksin, edes välillä?

2. Hyväksi havaittu korvakuumemittari?

3. Suosituimmat lelut tällä hetkellä?

4. Mitä hommailette lasten kanssa ulkona (kun ei ole vielä edes lunta)?

Tässä mun suurimmat ongelmat tällä hetkellä :LOL:
1. On ihan sattuman kauppaa. Joskus meillä Hattara leikkii pitkänkin aikaa itsekseen legoilla, kahvittelee nukkeja, tekee palapelejä tai selailee ja "lukee ääneen" kirjojaan. Suurimmaksi osaksi kuitenkin vaatii seuranpitoa: yhdessä leikkimistä, lukemista jne. Kotitöitä teemme yhdessä ja joskus jos mun täytyy vaikka saada tehdä ruoka rauhassa, niin laitan Ti-Ti-Nalle -musadvd:n taikka lapsen pöydän ääreen piirtämään.

2. Meillä on n. 10 vuotta vanha korvakuumemittari, merkiltään Braun, eikä ole mitään moitittavaa. Muita en ole testannut.

3. Muumi-aiheet (kirjat, värityskirja, pallo, palapeli, puinen muistipeli, magneetit) ja erityisesti Haisuli "Haiiia". Piirtäminen on mieluisaa (vahaliidut), kirjoista, palapeleistä ja Muumi-muistipelistä pitää kovasti. Legot on in, samoin nukkeleikit (vauvanuken hoitaminen: nukkumaan laittaminen, hoitaminen lääkäritarvikkeilla (toin viikonloppuna Tallinnasta tuliaisiksi), syöttäminen ja vaunuissa työntely) ja muoviastioilla kahvittelu. Musiikkia ja tanssia rakastaa myös kovasti, eli kaikenlaiset soittimet, niin oikeat kuin lelutkin, ovat in. Tykkää kovasti myös muovisista elukoista.

4. Hiekkiksellä olemme, keinumme, käymme rannassa kävelemässä, kiipeilytelineessä ja liukumäessä puuhailee. Mukana on usein pallo. Ulkona lasta ei tarvitse yhtään viihdyttää, koska pihalla on aina kavereita ja Hattara touhuaa toisten kanssa, tai oikeastaan rinnakkainleikkejä tietenkin vielä leikkivät. :)
 
Korvakuumemittarista vielä, niin mä en kyllä enää tuosta luopuisi/vaihtaisi vanhanmalliseen hankalaan. Epäluotettavuudesta en nyt tiedä, kun voihan sillä vanhanaikaisellakin mitata väärin. Meillä tuo Braun on ollut kyllä ihan yliveto; aivan ihanaa, kun saa helposti, huomaamattomasti ja vaivattomasti mitattua kuumeen lapselta. Ja itseltäänkin. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmis08:
Galluppia:

1. Miten saa lapsen leikkimään yksin, edes välillä?

2. Hyväksi havaittu korvakuumemittari?

3. Suosituimmat lelut tällä hetkellä?

4. Mitä hommailette lasten kanssa ulkona (kun ei ole vielä edes lunta)?

Tässä mun suurimmat ongelmat tällä hetkellä :LOL:
1. Esikoisen kohdalla ei taida toimia kuin aika...Sen kerran, kun meillä on vain neiti kotona, tuntuu tyty suorastaan nauttivan siitä että saa touhuta itsekseen ja yleensä leikkiikin silloin pitkät pätkät yksinään. Muuten isoveli hoitaa viihdyttämisen ja kiusaamisen. :whistle: :xmas:

2. Meillä on apteekista ostettu Microlife-merkkinen korvamittari ja toimii kyllä jos tulos ei niin pykälän päälle ole-vaatii tosin harjoittelua ja tarkkuutta että saa kunnolla mitattua. Jos ihan tarkka tulos ollaan haluttu niin sitten on mitattu perusmittarilla kainalosta.

3. Neiti rakastaa pikkulegoja ja ja lego"valoja" :D lisäksi katselee paljon kirjoja ja "lukee" niitä, tekee palapelejä, leikkiastiat ovat myös mieluisia, samoin nuket. Vaatteista tykkää myös, pukee ja riisuu edestakaisin.

4. Ulkona touhutaan samaa kuin syksylläkin eli käydään puistoissa touhuamassa, keinutaan, leikitään hiekkalaatikolla, kävellään metsässä ja ihmetellään kiviä, keppejä ja käpyjä jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Korvakuumemittarista vielä, niin mä en kyllä enää tuosta luopuisi/vaihtaisi vanhanmalliseen hankalaan. Epäluotettavuudesta en nyt tiedä, kun voihan sillä vanhanaikaisellakin mitata väärin. Meillä tuo Braun on ollut kyllä ihan yliveto; aivan ihanaa, kun saa helposti, huomaamattomasti ja vaivattomasti mitattua kuumeen lapselta. Ja itseltäänkin. :D
Ihan näpsäkästi saa tavallisellaki mitattua :D
Ja meillä sentään vaan elohopea mittari, ei edes digiä ;) (siitäkin patteri loppu :p )....silti ei oo ikävä korvamittaria :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Korvakuumemittarista vielä, niin mä en kyllä enää tuosta luopuisi/vaihtaisi vanhanmalliseen hankalaan. Epäluotettavuudesta en nyt tiedä, kun voihan sillä vanhanaikaisellakin mitata väärin. Meillä tuo Braun on ollut kyllä ihan yliveto; aivan ihanaa, kun saa helposti, huomaamattomasti ja vaivattomasti mitattua kuumeen lapselta. Ja itseltäänkin. :D
Ihan näpsäkästi saa tavallisellaki mitattua :D
Ja meillä sentään vaan elohopea mittari, ei edes digiä ;) (siitäkin patteri loppu :p )....silti ei oo ikävä korvamittaria :D
Voi olla, mutta hidasta puuhaa on, eikä lainkaan niin kätevää kuin korvamittarilla. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Korvakuumemittarista vielä, niin mä en kyllä enää tuosta luopuisi/vaihtaisi vanhanmalliseen hankalaan. Epäluotettavuudesta en nyt tiedä, kun voihan sillä vanhanaikaisellakin mitata väärin. Meillä tuo Braun on ollut kyllä ihan yliveto; aivan ihanaa, kun saa helposti, huomaamattomasti ja vaivattomasti mitattua kuumeen lapselta. Ja itseltäänkin. :D
Ihan näpsäkästi saa tavallisellaki mitattua :D
Ja meillä sentään vaan elohopea mittari, ei edes digiä ;) (siitäkin patteri loppu :p )....silti ei oo ikävä korvamittaria :D
Mä tykkään korvamittarista silloin kun vaan nopsaan katsoo onko lapsella kuumetta ja suurin piirtein minkä verran, nopeudessa se kun on ihan ylivertainen. Mut tosiaan jos halutaan tarkka tulos eli lähinnä silloin jos ja kun kuume nousee oikeasti korkealle, niin silloin mitataan kainalosta-ja ihan tavan elohopeamittari on meilläkin silloin käytössä. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Korvakuumemittarista vielä, niin mä en kyllä enää tuosta luopuisi/vaihtaisi vanhanmalliseen hankalaan. Epäluotettavuudesta en nyt tiedä, kun voihan sillä vanhanaikaisellakin mitata väärin. Meillä tuo Braun on ollut kyllä ihan yliveto; aivan ihanaa, kun saa helposti, huomaamattomasti ja vaivattomasti mitattua kuumeen lapselta. Ja itseltäänkin. :D
Ihan näpsäkästi saa tavallisellaki mitattua :D
Ja meillä sentään vaan elohopea mittari, ei edes digiä ;) (siitäkin patteri loppu :p )....silti ei oo ikävä korvamittaria :D
Voi olla, mutta hidasta puuhaa on, eikä lainkaan niin kätevää kuin korvamittarilla. :D
Mikäs hoppu tässä valmiissa maailmassa :D
Jos olisin kyllästyny tohon nopeuteen (hitauteen) niin olisin vaihtanu digimittariin patterin jo aikaa sitten :D
 
Meillä on vanhanaikainen ja oikeen kaks digiäkin, joten nyt on aika sitten korvamittarille :LOL: Pyllystä mittaaminen ei oo enää kivaa eikä helppoa ja mä olen kyllä viime mittauksissa huomannu, että kainalosta ensaa digillä yhtään luotettavaa ainakaan itseltäni, joten haluan siksi kokeilla korvamittaria. Enköhän mä noilla kolmella saa ainakin suuntaa antavan keskiarvon :LOL:

Taidanpa siis hakea sen Braunin :D Ajattelin myös ostaa sen suvun uudelle tulokkaalle joululahjaks
 
Helmiksen galluppiin :)

1. poju onneksi leikkii pitkiäkin pätkiä itsekseen. Mutta toki joskus vaatii seuraksi lattialle, mut sille riittää että äiskä takamuksensa laittaa lattiaan ja vaikka lueskelee omiaan :p Mutta kyllä me leikitäänki yhdessä, autoilla ajellaan, tykkää kovasti ku autot törmää toisiinsa taikka sitte tehdään palapelejä ja luetaan :)
muoks. ruokaa meillä ei voi tehä rauhassa jos poika on hereillä :D perunat ja porkkanat kuoritaan lattialla, jätkä roikkuu toisessa kädessä koko sen ruoanteko seremonian ajan kun ollaan kattilan ääressä :D

2. Meillä on Omronin korvakuumemittari ja en mie ny tiiä onko se kui hyvä.. toki se näyttää jos kuumetta on ja nopea tosiaan mutta mittaan yleensä digillä pyllystä jos tiedän että on oikeasti kova kuume. Ja vielä se ku kerran soittelin päivystykseen ku pojalla oli kova kuume ja olin mitannu korvakm:llä nii meidän ohjeissa taitaa olla et lisätä 0,5 astetta mut siellä sit sanottiin et pitää alentaa se puol astetta, mut kyllä mie lisänny olen..

3. Keittiölelut, siis kattilat, pannut ja lautaset kauhat sun muut :) ovat oikeastaan olleet lemppareita koko pienen iän :) mutta toki leikkii myös autoilla, tekee palapelejä, lueskelee (a-a-a-a-aa-aaaa-a) :D, ajelee omalla maasturilla paikasta toiseen ja purkaa ja laittaa tavaraa konttiin.. Nyt on alkanut pikkuautojen laitto housuntaskuihin :heart:

4. Meillä on poika reipastunu kamalasti tuoho ulkoiluun. Pihalla jos ollaan nii kävellään pitkin pihaa, keinutaan, ajellaan mopolla ja seurataan isompia lapsia :) Puistossa käydään silloin tällöin ja kävelyllä istuu rattaissa, välillä tahtoo ite kävellä ja ojan penkkoja tutkii :)

 

Yhteistyössä