***HELMET 2008*** Huhtikuu

Nipsulitädille onnittelut!

Jälkitarkastus tehty. kaikki ok ja lappu kelalle taskussa. salille on nyt lupa lähteä(kunhan sais aikaseks) ceracettet täälläkin alkuun ainakin messissä.

kiinteiden ja vellin alotusta oottelen minäkin innolla.

Vanamoko se kyseli maidon määriä??!! meillä poju syö kerralla sen 100ml. syöttökerrat vaihtelee sillä syötän kun huomaan että toisella on nälkä. ei aikatauluttamista täällä. :whistle: Poju painoi 5400g sillon reilun viikko sitten.

Vai on Kiin istukan kotio tuonut...en oo koskaan aiemmin kenenkään kuullu istuttavan sitä maahan...mut joku tuolla selittikin siitä puun päälle istuttamista jne... ihan hieno hommelihan se on. Itte en edes halunnu vilkaista koko istukkaa kun kätilö kysy. yäk. :eek:

Harva pää kesät talvet en nääs muista mitä piti kommentoida.....

täytyy mennä ottaa särkylääkettä kun ei tuo päänsärky mee ohi ollenkaan...

Jepsu ja M pian 8vkoa
 
Nipsulille onnea ja Jahvetille..höpöhöpö..sä mikään vanha ole! ;) :whistle: Tsemppiä kriisiin kuitenkin!!

Kuulkaas..onko hyviä vinkkejä, koska meidän neiti ei enää osakaan syödä pullosta!!!! :/ Siis kun en ole katsonut tarpeelliseksi antaa pulloo kun en ikinä oppinut pumppaa maitoo ja tissimaito on riittänyt, niin pullo ollut pois yli kuukauden. Kunnes nyt sit ripuliin yritin antaa maitohappobakteereja Nannin seassa pullosta lääkärin ohjeen mukaan, niin eihän se osannutkaan enää sitä imeä! Itkut! Ollaan nimittäin luotettu siihen, että voin lähtee ostoksille, jumppaan tms ja mies voi antaa pulloo...kai se oppii sen uudelleen!! Eihän se ikäänsä tissiä syö! :whistle: =)
 
Aina vaan kiittää ja kumartaa onnitteluista :) ..just suunnittelen kauppareissua että mitähän kivaa sitä vauvalle ostas..joutuu ehkä sortumaan johonkin ihanaan vaaleenpunaseen hörhellykseen :D

Tohon pullojutskaan, varmaankin oppii uuestaan ja ehket kokeilisin eri tuttipulloja jos vaikka siinä eroa..muistelen että joskus jossain puheterapeutin koulutuksessa oli mainintaa siittä että jo kaksi kuukautinen voi hörppiä mukista (ei suositellu nokkamukia ollenkaan:eek: ), eli ite varmaan kokeilisin hörpyttää mukista, siis tommosen pienen määrän.
 
...helmivauvat ja äidit taas. Ikäkriisistä...minä täytän tänä vuonna 44v, joten ehkä otan ikäkriisin Jahvetilta itselleni. Mielenkiintoista on aloittaa kaikki alusta, kun aikoinaan ajattelin, että saan lapset nuorena ja sitten nelikymppisenä on enemmän aikaa itselleni. Kyllä itsellenikin on ollut hyvin aikaa ja nyt olen äärettömän onnellinen, että saan taas olla pienen vauvan äiti!

Mitja-vauva on todella suloinen ja kova "puhumaan" ja nauramaan. Profiilissa tuore hymykuva...Pelkällä äidinmaidolla mennään kokonaan ja yhdellä toimivalla rinnalla, mutta tuntuu maitoa riittävän. Mitja oli 56.5 cm ja 4.9 kiloa seitsemänviikkoisena. Esikoisen aikana maitoa suorastaan suihkusi ja hän oli samanikäisenä jo 6.5 kiloa. Äippähki...Mitjakaan ei osannut syödä pullosta millään ja Bebesistä haimme sitten uuden pullon ja vihdoin onnistui. Meidän ainut korvikeyrityksemme päättyi vain katastrofiin...Mitja oksensi tuntikausia. Samoin kävi aikoinaan keskimmäiselle. Minulla ei paljon menoja ole, mutta vanhan teatteriryhmäni uutta näytelmää haluan mennä katsomaan lauantaina ja en muuta keksi, kuin että mies ulkoiluttaa vauvaa vaunuissa sen ajan teatterin lähistöllä ja väliajalla imetän, jos vauva on herännyt...Onko kenelläkään ongelmaa, että korvike ei sovi vauvan mahalle ja mitä tehdä? Neuvolassa haluavat, että kokeilisimme vielä muita korvikkeita, en haluaisi altistaa vauvaa enää näin rajulle oksentamiselle....

Yöt menee meillä paljon paremmin kuin ennen, Mitja herää kerran syömään ja vielä aamulla ja jatkaa heti uniaan, heräilemme aina kymmenen maissa. Vaunuilun ajoitamme aina iltapäiväksi, että isäkin pääsee mukaan. Ihana on ollut kävellä Seurasaaressa ja pitkin Kaivopuiston rantaa. Odotan malttamattomana vähän ,että Mitjan saisi jo rattaisiin ja hän olisi hereilläkin kävelyiden ajan...
 
Kenzie64 meillä lensi tutteli kaarella ulos kans mutta tutteli omneo on toiminut ja meillä syödään nyt sitä. vain jauheena on sitä saatavilla. Aion kyllä Nan:ia kokeilla kohta taas.

pullo ongelmaan kokeilkaa erilaisia tutti vaihtoehtoja. rinnanpään muotoinen ehkä voisi toimiakin. muuta en ossaa neuvoa.

kelakorttikin tuli M:lle ja minulle veronpalautuslaput. saan melki 300 euroa takas.jee!!! :D :D :D

Nyt kahveelle!

Jepsu
 
Kiitti pullovinkeistä!

Osaatteko vielä sanoa jotain merkkejä, mitä pulloja / tutteja kannattais kokeilla?? Meillä on tällähetkellä vain noita Aventin pulloja ja tutteja. Tietämättämyyteni tällä saralla paljastan..eli käykö esim. noihin Aventin pulloihin jotkin muutkin tutit kuin niiden omat, vai pitääkö ostaa uusi pullokin mukana?? :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
|O |O |O KELAN PRKL...Joo. Eilen tuli sitten viimeinen palkka firmalta ja ensimmäinen äitiysraha kelalta ja het men hermot!!! Saan nyt sitten huhtikuussa vain 12. päivään asti rahaa ja loppukuu mennään pyhällä hengellä sillä ne maksetaan toukokuussa!! Helvata! Firma maksaa reaaliajassa ja kela jälkikäteen! Kiva kiva. Tuli rahaa jtn 500 e. KUn palkka oli vaan kahdelta päivältä ja kelalta loput 10pv. Että näin. Ja mies ei ole vieläkään saanu isyysrahojaan kun kela halusi jotain papereita siltä vielä työnantajan täyttäminä. Eli viime kuussa se sai vaajaa puolikkaan palkan ja tässä kuussa mä saan kolmasosan. Jumaliste!

Muuten menee oikeen hyvin. :LOL:

Meillä kuule ihan sama homma! |O |O |O Tosin nyt jo melkein takana, kun on jo huhtikuun puoliväli... Seuraava vanhempainraha tulee4.pvä, miehen palkka 30.4. Onneks on vähän sukanvarressa. :whistle: Vi*uttaa vaan käyttää säästöjä elämiseen. Tai no, mihinkäs sitten, mut kuitenkin kyrsii. |O
 
äippäHki, meillä ainakin sillon kun vielä imetinkin, niin parhaiten kelpasi MAM:in tutit =)
Nyt tosin menee jo mikä vaan =)

kenzie juu ota vaan kriisi :D :kieh: Mulla vaan on näitä kausia aina kun joku elämänvaihe tms päättyy :whistle: Muistelen, että tällänen samanlainen olo oli aikoinaan kolmosen synnyttyä, kun olin 100% varma, että hän jää mein viimoiseksi =)
Joten mistäpä sitä täälläkään tiedetään, jospa elämä vielä 10v päästä yllätääkin iltatähdellä :D Tai sillä lapsenlapsella :p Esikko on 10v päästä 20v... =)

 
Mamin pullot sopii monesti kun muut ei käy, on vähän litistetty se pää. Meillä poika ei huoli tuttia eikä ole huolinut pulloakaan. Olin kans ajatellut et sit isäntä tai mummot voi pullosta antaa pumpattua maitoa mutta ei. Eilen annoin aivan tavallisesta pullosta vettä ennen iltarintaa ja kun oli tarpeeks nälkä niin kelpas sekin. Maitohapot olen sekoittanut rintamaitoon ja hörppyyttänyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kielo2008:
Alkuperäinen kirjoittaja tillukas:
Käytiin 2 kk neuvolassa maistelemassa rotarokotetta. Hyvää oli näköjään.
ja muutkin, jotka ovat ottaneet rotarokotteen. Pojalla olisi aika siihen 2 kk:n neuvolassa torstaina. Lueskelin juuri, että siinä olisi riski saada tartunta muiden ulosteen kautta. Mitä teille on neuvolassa neuvottu tuosta tartuntavaarasta? Meillä olisi nimittäin tuttavaperheen kastajaiset sunnuntaina ja en halua, että me yllärilahjana vietäisiin mahatauti. :snotty:

Kielo ja Poika kohta 2 kk (ja ei enää mahdu 56 cm, 60 cm alkaa tehdä tiukkaa ja äiti nyyhkyttäen pakkaa pieniä vaatteita pois.
:'( )
Niin, siis muilla on riski saada rotavirus vauvan ulosteen kautta. Meille ohjeeksi annettiin huolehtia erityisen huolellisesti käsihygieniasta kakkavaippaa vaihtaessa (ihan kuin ei muuten huolehdittaisi :whistle: ). Eli riski on varmaan aika olematon, jos vaihdat itse vauvasi vaipan ja viet vaikka mahdollisen kakkavaipan itse ulos. Niin, ja huolehdit tietysti hyvin käsihygieniasta. ;)
 
Aivan ihana sää oli lenkkeillä! B) Pemmukin veteli unta palloon yli kolme tuntia vaunuissa. =) Ja nyt on kolmansilla päikyillään omassa sängyssään.

Onnea Nipsulille tätiytymisestä! :flower:

Mitäköhän muuta piti kommentoida... :/ Ei voi muistaa... :/ Huomenna olis jälkitarkastus. :eek: Apuva! :eek:
 
hmm... On ollut puhetta tuosta rotavirus-jutusta.... Kuinka moni on päättänyt jättää sen ottamatta, ja millä perusteilla? Kun tuntuu että kaikki siitä puhuu ja kaikki meinaa sen ottaa....
Mä ite olen tällähetkellä sitä mieltä, että me jätetään se väliin koska a) se on aikas hintava meidän budjettia ajatellen, b)neuvolassa mulle ei ole sanallakaan mainittu siitä tai sen hyödyllisyydestä, en oo siis ite muistanut kyllä kysyäkkään ja c) jotenkin en pidä tartuntariskiä niin suurena, mistä tuo poika sen edes sais? d) eipä oo muakaan aikanaan rokotettu ja silti terveenä oon pysyny(siis rotaviruksen osalta)

Ja toki, saa kyl kertoo rokotteen hyvistäkin puolista ja sen tarpeellisuudesta, mutta lähinnä kiinnostaa onko muitakin jotka eivät tuohon "muoti-ilmiöön" mene mukaan... (Siltä se siis mun korvaan kuulostaa.... :ashamed: ) Olenko tämän takia siis huono äiti????
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Mie sitte tänään alottelin sen vellin =) Pe-polla nyt mennään, yhteesä 100ml tänään saanu e

Jahvetti

Siis ymmärsinkö oikein et tänää oot antanu ekan kerran ja heti 100ml? Eikös se pitäis alottaa ihan pienillä määrillä per päivä??

Mä olen tyytyväinen, eilen huomasin kun neidin 3 viikkoo vanhasta tähti jonathan haalarista oli puntti kulunu puhki ja toisessakin pientä kulumaa. Tänään kävin sitä näyttämässä ja vaihtoehdot oli et ne paikkaa sen tai saadaa uus haalari. Arvaatte varmaan kumman valitsin
:whistle: Toivottavasti kestäis vähän kauemmin!

Onnittelut tätiydestä (öö oliko se) nipsuli!

Ainii. noista pullojutuista. Eikös ne näille pienille suosittele mielummin hörpytystä kun pulloa? Sairaalassa ne koitti tätä hörpyttää mut poika ei tykänny niin pulloa on annettu. Mut jotkuthan ei vissiin pullolle opi ollenkaan.
 
Rota-virus rokotteesta, niin meitin neuvolan täti sanoi, että aikas moni on jättänyt sen ottamatta.
Se ei kuiteskaan suojaa kuin tietyltä rota-virukselta ja esim... noro virus on myöskin raju ripuli ja siihenkään ei rokoteta.
Ripuli viruksia on niin paljon ja ne voivat olla hyvinkin rajuja pikkuisella ja tosiaan, kun tuo rota-virus suojaa vain sitten sitä tiettyä tyyppiä vastaan, niin tiedä sitten sen kannattavuudesta.
Me ei sitä oteta, kun ei olla muillekkaan otettu.
 
kenziekö se siitä korvikkeesta mietti että mitä antais kun kaaressa tuli ulos Tutteli? Mä pohdin samaa, en siis osaa auttaa. Nania kokeiltiin mutta siitä tuli 2 tunnin huuto ja oksennus ja sen jälkeen 2 tunnin huuto että ei sekään sovi enkä nyt kolmatta enää ole uskaltanut sovitella suuhun. Neuvolasta sanoivat että omneota vois kokeilla mut millähän perusteella ne kelaa että se sopis? Onko se jotenkin vielä käsitellympää? En oikeen luota siihenkään.

äippäHki Meillä poika ei myöskään yhtäkkiä osannutkaan juoda Aventin tuteista, mut Ainun tutit kelpas oikeen hyvin ne perinteiset. Aventin tuttipää vaikutti liian kapealta ja pitkältä sen suuhun. Eikä niihin aventin pulloihin saa muita tutteja, mietitty on.

Nuutti on alkanut olemaan rasittava. :D :p Se ei nuku tarpeeksi pitkään iltapäivällä ja sit herää syömään ja sit ilta menee huutaessa kun on liian väsynyt olemaan. Se heräs jo puol viis syömään kun olis voinut nukkua kuuteen, ja sit kun söi niin ei nukuttanut enää ja puol kuuden aikaan se alkoi olemaan väsynyt mut ei saanut unta ja sit lykkäsin sen rattaisiin ja mies vei sen kävelylle. Tänään se ei oikeen ole nukkunut kunnon unia kertaakaan aamupäivän jälkeen. Silloin nukkui 9-11.30. Aina kun menee rattaisiin nukahtaa jo pukiessa mut sit herää melko pian kun tutti tippuu eikä rauhoitu ilman. Ja unet on olleet katkonaisia sekä liian lyhyitä. Olen 4 kertaa pakannut Nuutin rattaisiin tänään. Hemot menee. Se ei nuku sisälläkään kunnolla jos on liian väsynyt. |O |O
 
Heips kaikille.

Ristiäiset oli ja meni. Kerho puolella on kerrottu nimi. Tänne en sitä viitsinyt laittaa.

Meidän neiti menee nukkumaan klo 23 viimeistään joskus aikaisemmin! Ja herää aikaisintaan 6.30 ja viimeistään 7.30 :D Me päästään näköjään helpolla. :ashamed: Ja mä pääsen vieläkin helpommalla kun isukki hoitaa aamusyötöt ennen ku lähtee kouluun ja sitten neiti huilaa klo 9-10 asti ja äiti saa nukkua. Päiväunet nukkuu 11-14 sillä välillä ei olla mitään tarkkaa aikaa pidetty. ja sitten kaikki muut ajat on ku naantalinaurinko. :D Joskun ottaa 15-30min torkkuja ja taas alkaa tapitus... :D
 
Voi niisku-neiti tuo kuulostaa niin meidän tytön rytmiltä kun olin sen kans kaksin kotona. Nuutti on samanlainen että kun on hereillä niin tapittaa ja nukahtaa vartiksi ja herää ihmettelemään mut meillä kun on tuo neiti Näpsä täällä huutamassa aina välillä ovella ja sen kaverit niin ei Nuutin pikku unet onnistu aina kun se haluais ja sit lopputulos on tuo itkuisuus illalla. Tänään on ollut tuollainen ihme hötkyily päivä kummallakin noilla pennuilla ja äiti siinä välissä toppuuttelemassa. Aamulla ei saa Nuutti rauhas olla kun pitää tuo esikko viedä eskariin ja sit päivällä hakea kotiin just kun Nuutilla olis vielä hereillä oloaika. Vähän rassaa toi toisen päivän katkonaisuus väilllä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Mie sitte tänään alottelin sen vellin =) Pe-polla nyt mennään, yhteesä 100ml tänään saanu e

Jahvetti

Siis ymmärsinkö oikein et tänää oot antanu ekan kerran ja heti 100ml? Eikös se pitäis alottaa ihan pienillä määrillä per päivä??
Juu niihän se suositus kait olis, mut ei oo muillakaan koskaan mitään ollu, ni eipä sitä jaksa niin tarkka enää olla :p
Alkaa rima laskea joka lapsen myötä...neljän lapsen kanssa se on jo aika matalalla, joka asiassa :D
Mut siis joo...edellisillekään ei mistään ole koskaan mitään tullu, ni oon uskaltanu antaa...mut suunilleen 30-40ml kerralla vaan laitoin, et en ihan 100ml kerta kulauksella =)
 
äippäHki meillä tuo esikoispoika ei huolinut pulloa lainkaan sen jälkeen kun imetys lähti kunnolla käyntiin. Kokeiltiin jos jonkinnäköistä ja merkkistä pulloa ja tuttia, mutta kun ei niin ei, huusi mieluummin pää punaisena nälkäänsä kun imi pullosta-eikä asiaan auttanut vaikka pullossa olisi ollut omat maidot. Ei huolinut tuttiakaan kun vasta puolivuotiaana, samassa iässä aloitettiin sitten pojan kanssa harjoittelu nokkamukin kanssa. Plussana oli se, ettei tarvinnut opettaa poikaa pullolta pois, eikä tutista luopuminenkaan kovin tiukkaa tehnyt. Nyt tämä kakkonen imuttaa tuttia suurella intohimolla ja hyvin kelpaa pullokin mitä on ihan kokeilun vuoksi muutama kerta koitettu. Kannattaa kyllä noita eri mallisia tutteja kokeilla jos vaikka joku sattuisi kelpaamaan!

Rota-rokotteesta
me ei rokotetta oteta, ei ole otettu mitään ylimääräisiä esikollekaan. Vaikka hoitaja itse olenkin, niin silti sitä mieltä että ihan kaikkea vastaan ei lapsia tarvitsisi olla rokottamassa-tiedän kyllä hyvin millainen rota pahimmillaan voi olla, mutta kuten joku täällä totesikin rokote suojaa vain tietyiltä viruksen tyypeiltä eikä sillä suojaa saa muiltakaan vastaavaa taudinkuvaa aiheuttavilta viruksilta. Enkä tosiaan ole rokotusvastainen millään tavalla :D mut oma mielipide on että rajansa rokottamisellakin-onneksi jokainen saa itse tehdä omat ratkaisunsa tässäkin asiassa! :) Eli eija81 eipä taida äitiys olla tästä kiinni tai voidaanhan me olla sitten yhdessä huonoja äitejä! :LOL:
 
Onnea nipsuli-täti :D :flower: Ihanaa kun ihmiset saa vauvoja :heart:

kevytmelankolia Itse teen soseet. Ostin just kirppikseltä ylimääräsen jääpalarasian niin siihen saa kätsysti pakastettua alkuun miniannokset :) Bataatilla ajttelin alottaa, kun perunasta kuulemma tulee pahan makunen kun sen pakastaa :/

Pusuapina Mikä lääkäri siulla oikein on ollu, kun kohtua roplaa peräröörin kautta :eek: Vai onko siulla taaksepäin kallistunu kohtu?

Vanamo Vauva tarvii vähintään kuudenneksen painostaan maitoa vrk. Eli 6kg tarvii 1kg =1000ml :) Mutta tuo on tosiaan vähintään, että voi syödä enemmänkin.

Arttu on pikkasen nostanu maitoannostaan :) 100-120ml menee yleensä. Velliä vetäs illalla 120ml ja parin tunnin päästä saman verran maitoa päälle :D
Pitää ruveta antamaan velliä aamusinkin, jos se vähän hellittäs tuota syömistahtia. Soseitten alottamistakin mietin, mutta haluisin sen venyttää lähemmäks vappua niin poitsu olis vähän isompi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Mulla on 3-kympinkriisi :attn: :attn: :attn:
Tajusin sen just :whistle: Mulla ei oo enää mitään saavutettavaa elämässä |O
Lapset on tehty, talo on rakennettu (no, laajennus odottaa), on vakityö jne...pitäskö sitä sit niinku muka alkaa nauttia elämästä vai mitä :p :LOL:
Nyt se kriisi iski... |O P.s. täytän ens kuussa "vasta" 29v :LOL: :LOL:
Juu, MULLA se kriisi on; täytin juurikin 27 v. ja mulla on vielä kaikki saavuttamatta elämässä!!!! :x ...no naimisiin olen päässyt, mutta A on VASTA eka lapsi ja koulut on kesken ja vuokralla asutaan eikä opintolainassa oo vielä ees tehty takasinmaksusuunnitelmaa!!! =)


2kk neuvola + mulla jälkitark oli tänään
jälkitark. ei mitään kummaa, pillerit otin (ei päästäny pois ilman mitään reseptiä :) )
neuvolassa meilläkin A söi rotan :LOL: painoa 5510 pituutta 59,4 ja pipo..oisko ollunna 40? nyt tosin tuntuu että oliko se rota sitten sen vaivan arvoinen (ja rahan!!!! :$ ) koska A sai nyt sitten kaikki sivuoireet mitä siinä pakkausselostelipuskassa on mainittu, raasu oksennellut ja ripuloinut koko päivän siitä lähtien ja ollut ihan surkiana. ...eikö sen rokotteen pitänyt tepsiä mahatautia VASTAAN????


Ei muuten kellään ois myydä tosi halvalla saumuria? :D
 

Yhteistyössä