***HELMET 2008*** Huhtikuu

meillä tuo jättityty oli jo 1kk neuvolas yli 5kiloa ja neuvoivat et antaa 150ml aina syöttökerralla siis tarjota ainaki.nyt meillä syyään useinmiten tuo150 tai 100-150ml 6kertaa päivässä.nan jauhe meilläkin.paljo teilla tytyllä on suunnilleen painoa
 
NAN:in määristä: Mäkin oon joskus pällistelly tota purkin kyljessä olevaa määrää... :whistle: Meillä Pemmu syö n. 4 isoa ateriaa (125ml) ja 4 pienempää 40-100ml/päivä. =)

Minkäs ikäisille velliä suositellaan? :wave:

*muoks* Meillä siis Pemmu on vajaat 11viikkoa vanha ja painoa oli toissa viikolla (silloin 9vkoa) 5140g, pituutta 58,5cm.

*muoks2* Ja meillä tarjotaan siis tosiaan ruokaa aina kun näyttää siltä, että vois olla nälkä.
 
heips vaan kaikille!
ei ole kerenny koneella istuksiin.neljän lapsen kanssa ei siis tekemisen puutetta..
muutaman kerran käyny lukemas juttui mut ei sit ole jaksanu ite naputella.
meidän typy nyt siis 8vkoa..apua,onko siitä jo niin kauan..
hyvin neiti kasvanu,ihanat posket tullu..
tissimaidolla mennään,lisämaitoa kerran illassa saanu 60-100ml
viime yönä nukkui eka kerran 6h putkeen...aiemmin ollu joku 3-4h ja yleensä eka syötön jälkeen jääny viereen nukkuun..nyt jaksoin sit nostaa takasin omaan sänkyyn..ja jopa jatkoi unia eikä alkanu heti ähiseen.alkuunsa kun yritin syötön jälkeen siirtää takas omaan niin alkoi heti ähiseen ja piti ottaa takas tissille..niinpä siitä sit tuli tapa kun olin ite ihan väsyny.
ristiäiset vietetty toissa vkonloppuna.helpolla pääsin kun anoppi hoiti.. meidän piti ainoastaan kastekimppu hakea mennessä ja ajoissa saapua paikalle...

välillä ei meinaa kädet riittää joka paikkaan ja hermo meinaa joskus mennä varsinkin esikoisen kanssa,mut loppujen lopuksi ihan hyvin menny.kaikki tykkäävät pikkusiskosta kovasti ja auttavat hoitamisessa.minulla siis nuo muut lapset ovat 7v 5,5v ja 4v.

 
minni Mie olen niin tottunu siihen, että minnuu pidetään outona niin en ihan pienistä käy suuttumaan ;) Sit suutun, jos aletaan mustamaalaamaan tai asioita vääristelemään.

evaellen 4-5kk lukee purnukan kyljessä, mutta meille velliä ehdoteltiin neuvolassa alotettavaksi. En älynny kysyä, että miksi :| Perhetyöntekijä veikkas, että liittys varmaan tuohon Artun tiheeseen ateriarytmiin.
Tuosta köllöttelystä. Miulla tulee olo, että päivä on menny ohi ja pilalle, jos nukkuu kauheen pitkään :( Mihinkään ei kerkeä (jos joskus harvoin pitää jonnekin keretä) ja sit ei saa yöllä unta |O Välillä mennään miehen kanssa nukkumaan 01-02 välillä :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
meille velliä ehdoteltiin neuvolassa alotettavaksi. En älynny kysyä, että miksi :| Perhetyöntekijä veikkas, että liittys varmaan tuohon Artun tiheeseen ateriarytmiin.
Mie muistelen, että meille ainakin esikon aikaan suositeltiin, kun syöttövälit alko olla 2h luokkaa ja kertamäärä oli paljon. =)
 
Kiin muutamana aamuna otat ittees niskasta kiinni ja nouset...alkaa sitte illastaki tehä mieli aikasemmin maate :D
Tai no...mieki valvon melkee joka ilta 24-01 asti...mut SILTI se on aamulla 7.00 viimestään noustava...noh, kaikkeen tottuu :kieh: Paitsi valvomiseen *nimim. nukkuneen rukous* :p

Välillä kaipaa sitä aikaa ja vapautta mikä oli, kun oli vaan yksi lapsi/vauva...nyt nuo 3 muuta pitää jalat tiukasti maassa, ettei pääse nauttimaan kaikesta, mitä vauva-arki toisi muuten mukanaan (pitkät rauhalliset aamut, päiväunet jne jne)...onneksi meillä on kuitenki Memmun kanssa 2-3 päivää kahenkeskistä aikaa, kun kuopuspoikaki on tarhassa...voin edes hetken kuvitella Memmua esikoisekseni ja olla, kuin olisi vaan yksi lapsi :LOL: :LOL: Silloin voi nauttia vauva-arjesta täysin siemauksin...vielä tän viimesen kerran :p :heart: :saint:
No joo...meni taas vähä ohi aiheen :LOL: :LOL: :LOL:
 
terppa,
mä täälä istun tulisilla hiilillä sillä pikku-sisko on juurikin synnyttämässä...koko päivän on sitä supistellu ja joutunu oksentamaankin mutta terkkarissa epäiltiin että on varmaan vaan noro-virusta...nooh, supistukset sitten tiheni ja siitäpä sitten ampparilla Kuopioon ja lekuri oli tilanteen tarkastanu ja 9cm auki..joten tiiä vaikka neiti En serkku on jo syntynyt |O . Kurjaa vaan että on noita kilsoja vähän turhan paljon välissä...

Oih, mukava jo miettiä noiden kiinteiden alotusta..oon ajatellu että alottaisin siten vaikkapas bataatista tuossa neljän kk iässä jos kaikki menee nyt niinkos pitää ton imetyksen kanssa..uskon että lopahtaa siiinä vaiheessa kun tulee taas tiheän imun kausi tuossa 3-3,5kk maissa, vellejä sitten mahdollisesti aikasemmin jos tilanne näyttää siltä.

ääh, täytyy lähtä puhelinta tuijottaan joskos se kohta vaikka piippais kun tarpeeks tuijottaa :LOL:

-n-
 
Aurinkoista huomenta kaikille!
Kiinteiden alotuksesta oli puhetta, niin kuinka moni teistä aikoo itse tehdä syömiset vauvalle?
Meillä on ollut aina tapana hillot ostaa valmiina, mutta ihan ruoat tehdä itse.
Velliä ollaan tuttelin seassa annettu jo jonkun aikaa ja kiinteät alotetaan sitten varmaan vähän reilun 3kk iässä.
Hilloilla ollaan aina alotettu ja sitten siirrytty perunaan/porkkanaan ja puuroihin.

Minä ja pikku-ukkeli 2kk2vko

:wave:
 
|O |O |O KELAN PRKL...Joo. Eilen tuli sitten viimeinen palkka firmalta ja ensimmäinen äitiysraha kelalta ja het men hermot!!! Saan nyt sitten huhtikuussa vain 12. päivään asti rahaa ja loppukuu mennään pyhällä hengellä sillä ne maksetaan toukokuussa!! Helvata! Firma maksaa reaaliajassa ja kela jälkikäteen! Kiva kiva. Tuli rahaa jtn 500 e. KUn palkka oli vaan kahdelta päivältä ja kelalta loput 10pv. Että näin. Ja mies ei ole vieläkään saanu isyysrahojaan kun kela halusi jotain papereita siltä vielä työnantajan täyttäminä. Eli viime kuussa se sai vaajaa puolikkaan palkan ja tässä kuussa mä saan kolmasosan. Jumaliste!

Muuten menee oikeen hyvin. :LOL:
 
Hiphiphuraa, nyt oon sitten tätsy, Neiti En serkku tyttö:heart: syntyi viime yönä klo 23.40, piti olla iso vauva mutta vaaka näytti 3100g ja pituutta 47cm...Kaikki voivat hyvin =) . Kyl näit termejä nyt sit piisaa..ensin totutellaan äiti sanaan ja nyt sit viel tätikin :eek: .

Kiinteitä oon ajatellu itte väsätä, muutenkin tykkään puuhastella lieden edessä joten tottahan toki myös vauvelin ruuat teen itte.

VanamoBr; mulle kävi just samalla tavlla...eli palkka tuli 200? ja rapiat ja kelalta suurinpiirtein samat...että itku tulee....tuli just vakuututslaskukin 315?..että hyviä säästövinkkejä otetaan vastaan :attn:

-n-
 
VanamoBr; mulle kävi just samalla tavlla...eli palkka tuli 200? ja rapiat ja kelalta suurinpiirtein samat...että itku tulee....tuli just vakuututslaskukin 315?..että hyviä säästövinkkejä otetaan vastaan :attn:
Joo-o, samma på svenska. Säästövinkkejä, muita kuin tili pakkaselle ja laskut ulosottoon. :LOL:
 
Käytiin 2 kk neuvolassa maistelemassa rotarokotetta. Hyvää oli näköjään. Mitat pimulla oli 4710 grammaa ja 56 cm. Kuulemma ihan keskikäyrän tuntumassa menee, hiukan sen alla, kuten alkujaankin oli. Mikä helpotus! Taas uskallan muutaman päivän hengittää.

Toinen neuvolatäti bongasi minut imettämässä ja kertoi paikkakunnalle perustettavasta imetystukikerhosta tai jostain sellaisesta. Ajattelin mennä tutustumaan touhuun heti ekaan tapaamiseen toukokuussa.

Pimu puolukkaa ylähuulessaan loistaa kuin pieni aurinko profiilissani.
 
Hei :attn: :attn: pitikin kysyä vielä että paljonkos tollanen 6kg vauveli oikeen syö kerralla?? 150ml? 200ml, jos oikeen on nälkä? Kun imetän niin en oikeen tiiä paljonko se syö sieltä. Paljon, jos multa kysytään. Iltaisin tankkaa ja tossa aamulla klo 9. Illallahan toi syöttöväli on klo 21-3, mut nukkuu klo 22-3, että ei tuolta ihan vähän maitoa vissiin tule. :D
 
Huh! Olipa tullut paljon asiaa... Hyvä niin =)

Hoitovapaa... Meillä on pitkään ollut suunnitelmissa että mies jää isäkuukauden jälkeen ens vuoden kesäkuuhun asti hoitovapaalle. Itse pidän äippäloman jälkeen vuosilomani ja sitten joulukuuhun mennessä töihin.

Kuukuppi muuten ON erinomainen keksintö!

Meidän ipana on nyt ehkä jotain 6500g ja imetyksellä menee, eli en tarkalleen sen syöntimääristä tiedä, mutta kun viikonloppuna piti tarjota pullosta maitoa että sai sen mallasuutteen sekotettua niin 125 ml:n täyden pullon tarjosin ja ois varmaan mennyt enemmänkin.
Onko kukaan muuten kokeillut tota mallasuutetta omaan kovaan vatsaan? Toimiko isolle ihmiselle?

Siitä jälkitarkastuksesta vielä... kun sillon kokoarvioon rv 36 mennessä pelkäsin että törkkivät pyllyä. Eivät törkkineet, mutta jälkitarkastuksessa kyllä! |O Pääsi vähän yllättämään. kokeili kohtua kuulemma sitä kautta :x Sama lääkäri oli kyllä.

Sillon kun synnytyksen jälkeen kävin suihkussa niin se meidän istukka nökötti siellä pöydällä, kai sen ois mukaansa saanut ottaa jos ois tahtonut =)

Yöunet... Me yleensä aletaan laittaa poikaa siinä yhdeksän aikaan illalla nukkumaan, ellei ole nukahtanut itse jo aiemmin... kun mies menee yleensä siinä kymmeneltä ja itsekin simahdan aika lailla samoihin aikoihin. Yöllä pari syöttöä ja noin seitsemältä aamulla ylös. Muu aika vuorokaudesta meneekin sitten ihan miten sattuu :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tillukas:
Kuulemma ihan keskikäyrän tuntumassa menee, hiukan sen alla,
Mulle ei tainnu mitään kummempaa sanoa tosta koosta (2-kuisena siis 4500g ja 55cm)...mut meillä mennään sit viel enempi keskikäyrän alla :| No, pääasia kun kasvaa...mut ei ny iha yhtä kitukasvusta tarvis tulla ku miusta :LOL: :LOL:
 
moikka taas kaikille!! :)

Onpas mukava kuulla taas teidän muiden kuulumisia.. Meillä on mennyt tosi hyvin tytön kanssa. Ristiäiset on nyt tulevana lauantaina. Tyttö hymyilee paljon ja nauraa jo ääneen!! :) On muutenkin tosi virkeä lapsi, ollut sitä syntymästään lähtien. Katselee kovasti ympärilleen ja kannattelee päätään "kuin vanha tekijä". Nyt laitoin ulos parvekkeelle nukkuu kun on niin kaunis päiväkin.

Painoista on ollut puhetta. 6vk ikäisenä painoa oli tullut 4010g ja pituutta 56cm. Lääkäri sanoi että onpas jäntevä pieni tyttö. Pitää puolensa jo tuossa iässä. :) Samaa olivat kirjoittaneet sairaalassa kun tyttö oli vasta päivän ikäinen. Minkähänlainen pippuripaketti hänestä oikein tulee isompana?

Käytiin viime torstaina ensim. kertaa kerhossa. Ja ois taas tarkoitus tulevana to käydä siellä. Saapahan muutakin juttu seuraa kuin vauveli. On se ihan mukavaa vaihtelua itellensäkin... vai mitä?

terkkuja kaikille: Katariina84 + pikku prinsessa
 
Mie sitte tänään alottelin sen vellin =) Pe-polla nyt mennään, yhteesä 100ml tänään saanu eikä ainakaan vielä ihmeitä oo aiheuttanu. Tuolla tuo nukkuu posottaa ulkona =)
Kuopus pojalle ei voitukaan koskaan porkkanaa antaa pienenä, kun oksenteli niin paljon...se kun on ihanan sottaavaa se porkkana :whistle:

Kylläpä muilla juuaan paljon kerralla maitoa :whistle: Mie aamulla koitin sitkeesti tarjoo lisää ja lisää, mut EI...ei uppoo enempää kun 100ml kerralla...no ei sitte :kieh: Väliin vaan rassaa, kun olis syömässä 2 tunnin välein, päivällä siis. Söis kerran ja kunnolla :D

Vähän harmittaa, kun tulee kesä ja kaikki kerhotoiminta jne loppuu :/ Ois ollu kiva vaikka perhekerho alottaa taas 7 vuoden tauon jälkeen :D No, syksyllä sitte =)
Opiston vauvamuskaria (toukokuun kestävä) kattelin, mut hitto kun on pahana päivänä, tiistaina, jollon mein kuopuspoika ei oo tarhassa :/ Pah, olkoot sekin :kieh:

Jahvetti
 
Alkuperäinen kirjoittaja tillukas:
Käytiin 2 kk neuvolassa maistelemassa rotarokotetta. Hyvää oli näköjään.
ja muutkin, jotka ovat ottaneet rotarokotteen. Pojalla olisi aika siihen 2 kk:n neuvolassa torstaina. Lueskelin juuri, että siinä olisi riski saada tartunta muiden ulosteen kautta. Mitä teille on neuvolassa neuvottu tuosta tartuntavaarasta? Meillä olisi nimittäin tuttavaperheen kastajaiset sunnuntaina ja en halua, että me yllärilahjana vietäisiin mahatauti. :snotty:

Kielo ja Poika kohta 2 kk (ja ei enää mahdu 56 cm, 60 cm alkaa tehdä tiukkaa ja äiti nyyhkyttäen pakkaa pieniä vaatteita pois.
:'( )
 
Pusuapina Mallasuutteesta, niin mä käytän sitä itselläni ja hyvin on vatsa toiminut =) Ei oo tarvinnut enää levolacia käyttää ja tuo mallasuute ei turvota niinkuin levolac.

Meillä pikku-ukkeli syö yleensä 100- 120ml kerralla, mutta en oo laskenu kuinka usein. Yleensä syö siinä 3-4 tunnin välein.
Ja tosiaan tuo satsi on puolet tuttelia ja puolet maissivelliä.
Mitähän poika nyt painaisi.... en osaa sanoa, mutta 2kk neuvolassa oli vähän yli 6kg.
 
Meillä oltiin 6 vk neuvolassa 5200 g ja 58 cm. Pelkään vaan että on käyrät rajussa laskussa, kun poika on syönyt niin huonosti sen rotarokotteen jälkeen. :( Olisin mielelläni käynyt tässä välissä punnituksessa, mutta ei ole terkkari paikalla tällä viikolla. Ei auta kuin odottaa maanantaihin, silloin on 2 kk neuvola. Tyytyväisen oloinen poika tuo kyllä on, eli ehkä hätäilen turhia. :ashamed: Mutta stressitaso on silti korkealla maanantaihin asti. :snotty:

Kielo meille sanottiin että viikon verran rokotteen jälkeen pitää olla tarkka käsihygienian kanssa vaipanvaihdon yhteydessä. Meillä on käytetty sitten käsidesiä aina vaipanvaihdon jälkeen ja vauvan pyllypyyhkeen olen pitänyt eri naulakossa kuin muitten pyyhkeet. Ainakaan tuo esikoinen ei ole tartuntaa saanut. Mutta sinuna kysäisisin tuolta tuttavaperheeltä "lupaa" tulla.

Meilläkin alkaa 60 cm vaatteet olla pieniä, 62 on lähinnä sopivin koko ja vähitellen voisi alkaa 68 ottaa käyttöön... :eek:

Syöntimääristä en tiedä, kun imetyksellä mennään vielä. Kiinnostaisi kyllä tietää. :/

Kevytmelankolia mä ainakin teen soseet itse :wave: Hedelmät ja marjat ostan, mutta muut itse. Siihen on jo tottunut esikoisen ajalta, joka ei suostunut sylkemäänkään kaupan soseita kohden. :kieh: Heti ekoista peruna-porkkanakokeiluista lähtien sylki pois kaupan soseet ja veti itsetehtyä pari desiä päälle, joten eipä auttanut kuin tehdä itse. Noita isojen lasten soseita missä on kai jo vähän makuakin on sitten vähän suostunut välillä syömään.

Onnea Nipsuli tätiytymisestä :flower:

Tulipa tosi looginen sepustus... koittakaa ymmärtää, imetysdementiaa :LOL:
 
Mulla on 3-kympinkriisi :attn: :attn: :attn:
Tajusin sen just :whistle: Mulla ei oo enää mitään saavutettavaa elämässä |O
Lapset on tehty, talo on rakennettu (no, laajennus odottaa), on vakityö jne...pitäskö sitä sit niinku muka alkaa nauttia elämästä vai mitä :p :LOL:
Nyt se kriisi iski... |O P.s. täytän ens kuussa "vasta" 29v :LOL: :LOL:
 
Hissukka, Jahvetti; Thanks :) . Hassua miten eri käytäntöjä noissa sairaaloissa on, esim. tuola Kuopijossa nukutetaan vauvaa selälleen-->Hyvinkäällä kyljelleen, Kuopiossa ei saa käydä osastolla muita vieraita kun isä tai muu nimetty henkilö ja Hyvinkäällä taas sai..

Mallasuutetta täytynee ittelle kokeilla..on meinaan synnytyksen jälkeen ollu hieman tuo vattan toiminta kortilla...tokikin pitäs juua paaaaaaaaljon enempi!

Jahvetille kriisihaleja :hug: :hug: :hug: :D ..varmaanhan se kohta ittelekki iskee..onneks on syntyny loppuvuodesta niin saa olla pidempään nuori (ai miten niin ittensä huijaamista :LOL: )
 

Yhteistyössä