***HELMET 2008*** Huhtikuu

cruella onnittelut uudesta asunnosta!

äippäälä ota liian henk.koht :hug: oon kans huomannu olevani vähemmän kaivattu/juttuja ei aina kommentoida (välillä kun jostain kirjottaa niin kukaan ei kommentoi ja parin päivän päästä joku toinen kirjottaa samasta asiasta niin tuleekin pitkät keskustelut... :whistle: ) mutta en viitsi päätäni sillä vaivata. Varsinkin kun ei sitä itekään tule aina kommentoitua kun murto-osaa keskusteluista. Ja onhan se ihan ymmärrettävää että kaikkeen ei kommentoida kun nikkejä/juttuja on niin paljon!

Sängyllä eilen herra pungersi ja pungersi kun oli kyljellään ja kun loppujen lopuksi pääsi vatsalleen niin johan tyytyväisenä pällisteli! E taida vielä muualla onnistua kun tulla sängyllä :whistle:

Nyt koiran kaa ulos ja äiti-lapsikerhoon!

kevytmelankolia Juu hyvin omastakin mielestä typy pitää päänsä jo ylhäällä lattialla ollessaan ja hienosti pysyy keikkumatta pystyssä sylissäkin ollessa =)
nipsuli ja ieva ko ne retroilijat oli? Mulla on omat vm. 1976 v.pun. froteepotkarit norsun kuvalla ja vihreä Finwearin kokopotkupuku keltaisilla nalleilla. Vihreä puku on ollut sen verran päällä jo vanhemmilla lapsillakin, että sain samantyylisen kuvan ku mustakin on otettu :D Eli täytyy vielä Tilliäkin filmata noissa vermeissa. Kamera tosin toimii vain silloin ku sitä huvittaa. Jos se nyt suostuu toimimaan, niin yritän laittaa kuvan tänne ;)

Pyykkihommasta ensinnäkään mun vuoro ei ollu loppunu vaan oisin pessy lisää pyykkiä. Saman teki joku tyyppi edellisenäkin päivänä...kone oli just laitettu pyörimään eilenkin kun menin hakemaan omiani ja viemään uusia. Musta on todella etovaa kun joku menee koskemaan mun pyykkeihin...vieläkin oikein kainalot savuaa kun vitutta...eri asia ois ollu se et mun vuoro olis loppunu mut kone oli vaan lopettanu tehtävänsä ja menin uutta satsia viemään...oiskohan nyt ollu 3 vai 4 kerta kun näin on tehty. alkaa käpy palaa jo vähemmästäkin...

Ieva M päänympärys oli 43,5cm ja syntyessään 37cm. sama oli tytöllä et ylimmällä käyrällä mentiin..terkka katto koneelta J:n käyrät. et ilmeisesti mein lapset vaan "isopäisiä" :)
Päänkasvussakin on oma käyränsä...niin ja kaikkihan me ollaan niin erilaisia et enpä aio siiä niin stressata...

Yöunet meillä nukuttiin viimeyönä 21:30-5:30 yhteen putkeen ja sitten vielä 7:00 asti. Oi että oli kiva herätä sillo puol kuus. sai nukuttua hyvin.

Cruellalle onnittelut talosta ja kiva kun et lähe pois! Ei kannata tollasesta ääliöstä välittää...toisella ei oo ilmeisesti omaa elämää! :LOL:

Me lähetään vapun viettoon joten SIMAISTA VAPPUA KAIKILLE!!

Jepsu

Piti vielä käydä selailemassa viestejä...

Äippä70 :hug:

Kukahan sitä nyt kirjotti?!? :ashamed: siis siitä että vauva voi toistella vahingossa sanoja tms niinku papukaija...Yks päivä oltiin miehen vanhemmilla niin anoppi sano et ihan kun M olis sanonu et äiti ja sit se tuli pari kertaa vielä uudestaan :heart: Ihan hurjan kuulosta kun toinen höpöttää niin kovasti. Suurillasilmillään tuijottaa ja jokeltaa ja nauraa kutrattaa ääneen.
Tarttu lääkäriäkin eilen sormesta kiinni kun kuunteli keuhkot jne niin se joutu ihan sanomaan että päästäkkö sää nyt irit että täti pystyy kuuntelemaan toisaaltakin. Toinen puristi niin lujaa. :heart:

Vinja mitäs siellä ä-l kerhossa yleensä tehään? oon miettiny josko lähtis kans jonnekin kerhoon tms. pitäs katella jotain....

Nyt sitten meen...

Äippä70, älä tosiaan liian henk.koht ota. Meitähän on täällä kymmenia, ei sitä kukaan mitenkään pysty mielessä pitämään, että kuka on kirjoittanut mitä ja milloin :hug: itsekään ei aina muista kommentoida kaikkea mitä meinasi, kun äkkiä ehtii koneella käväisemään.

Heh, mäkin olen jo kuullut meidän J:n puhuvan ;) sanoi, että ämmä, älä ja äiti :LOL:

Meinasin mennä ä-l-kerhoon, täällä kokoontuu kesäkuun alusta alkaen. Onko teillä muilla muuten opastettu neuvolassa vauvatanssi??? Veljeni perhe asuu Kouvolassa, heille ainakin oli ihan outo juttu.

Pessi ja J 9vk 2pv :heart:

Hei taas! En nyt kerkee lukee kauheesti mut palaan kommentoimaan vielä.. Nyt kyssäri: Mitä voisin antaa N:lle lisäksi jos äidinmaito ei riitä? On alkanut syömään hirmu pitkiä aikoja ja parin tunnin välein, ei nuku kunnon unia enää päivisin. Yöt menee hyvin vielä mutta nää päivät. Jotain lisäksi tarttis varmaan pian jos ei heti. Korvikkeista Nan ja Tutteli tulleet rajujen oireiden seurauksena oksennuksena ulos joten ne nyt ei ainakaan käy. Ikäähän tolla nyt on 2kk ja 1vko

Jeps, mä kuulun sakkiin "en muista kommentoida muiden juttuja eikä mua kaikki ees muista". Ei paineita kuitenkaan. Tykkään lukea ihan jokaisen juttuja täällä ja kerhon puolella. Ja vinkkejä otan useasti!

Ukko on tän viikon vielä lomalla ja nyt sain jäädä kotiin kun läksivät tytön kanssa kärryttelemään! Vähänkö luksusta :attn:
Tosin olin terveyskeskuksen labrassa aamun, että siinä mun ulkoilut :LOL:

Meillä tyttö on kans "puhunut". Eilenkin sanoin isälleen "älä riehu" :D. Oikeesti jokeltelee ihan mielettömästi! Joskus vatsaväänteetkin unohtuu kun alkaa esitellä sille jotain juttua tai alkaa lörpöttelemään. Lörpöttely toimii vähän kuin placebona B)

Vauvatanssi, me saatiin synnytyksen jälkeisessä perhevalmennuksessa vauvatanssin ohjeet. Ei ne varsinaisesti mitään tanssia ole, enemmänkin jumppaa. Mun mielestä! Mutta kivoja, tehään sitä joka päivä.

[quote="babygirl]nipsuli ja ieva ko ne retroilijat oli? Mulla on omat vm. 1976 v.pun. froteepotkarit norsun kuvalla ja vihreä Finwearin kokopotkupuku keltaisilla nalleilla. Vihreä puku on ollut sen verran päällä jo vanhemmilla lapsillakin, että sain samantyylisen kuvan ku mustakin on otettu :D Eli täytyy vielä Tilliäkin filmata noissa vermeissa. Kamera tosin toimii vain silloin ku sitä huvittaa. Jos se nyt suostuu toimimaan, niin yritän laittaa kuvan tänne ;) [/quote]

--kylläkyllä, myös retroilijan verta virtaa näissä suonissa :LOL: . Mua harmittaa että meijän äitee ei oo säästäny kovinkaan mun vaatteita, on mulla pari neulemekkoo mitä mummut on tehneet. Siitäpä sainkin idean että neiti En tulevaisuutta varten säilön hänen äippäpakkauksen vaatteet/lakanan/makuupussin omaan laatikkoonsa niin siinähän sit on ihmettelemistä kun on omien lasten aika ( jos on :eek: )

Hitsit että ois paljon puuhaa vaan kun ei taas mopo oikeen meinaa käynnistyä..pitäs siivota, pihahommia tehä, koiratkin vois lenkittää, ruuan laittoo..ei oikeen tiiä mistä alottas kun kaikki on yhtä "akuutteja" :headwall:

Meidän neitikin höpöttelee minkä kerkiää, ja ihan kans välillä kuullostaa sanoilta, tänä aamuna osallistu myös lauluun kun lauloin metrolla mummolaan biisiä, voiko hellyyttävämpää näkyä olla kun toinen vetää ihan tosisaan aaaa-uuuuuuuuu-äääää suu töttöröllä :heart: :heart: :heart:

Vanamo;
entäs se omneo??Tai sitten apteekista ostetut erikoismaidot?? Vaikee sanoo kun ei oo kokemusta, varmaanhan jo monet niitä soseitakin antaa...*muoks* ja muistanko oikein että tuossa 2,5-3kk iässä tulee taas uusi tiheän imun kausi..jos se on vaikka sitä??

-n-

*muoksmuoks* Ja mä kun luulin että mulla menee noi nukkumaan menot myöhäseks kun meen sänkyyn tossa kahentoista maissa mutta näköjään löytyy vieläkin yökyöpelimpiä kun mä :eek: :D

Heipsan,

ihana ilma taas! Tytsy nukkuu ekoja päiksyjä partsilla ja myöhemmin lähetään ulkoilemaan. B) B) Meillä on kans nyrkki löytyny. :D Se on hassun näköistä, kun tytsy päälistelee kättään ihan kuin miettis, että: "kappas, käsi". :D Ja noita tahattomia sanoja täälläkin tulee silloin tällöin. Hauskinta oli, kun Pemmu papin häntä kastaessa vastaili papille: "juuu-u, juu-uu". :LOL:

Ihastuttava kuva babygirl! =)

Jepsu: No sehän on tietty ihan eri juttu, jos sun pyykkivuoro ei vielä ollut edes päättynyt! :kieh: Kyllä muakin sit vi*uttais ja rankalla kädellä. Oisin varmaan itte kans painanu off-nappulaa... :whistle:

Pessi: Mikä ihmeen vauvatanssi? koskaankuullukkaan... :/

Noista käyristä vielä, ni onhan se vissiin niin, että monessa neuvolassa toiminta keskittyy siihen käyrän tölläämiseen. |O |O :( Kuulin just tällä viikolla, että yhelle mun kaverille oli sanottu neuvolassa, että pitäis tarkkailla 3v. tyttären painoa, kun on vähän liikaa! |O :eek: :eek: Ja se tyttö on kyllä ihan terveen ja normaalin näköinen ja kokoinen, pitkä tyttö. Äitinsä on myös pitkä ja ns. "roteva, isoluinen" (vai miten se nyt sanotaan), niin kai se nyt on luonnollista, ettei tyttökään ihan linnunluinen ole. Ihan älyttömäks menee tää touhu. :(

Retrohullu juu olen, :wave: ja muakin, samoin kuin nipsulia pännii, ettei ole omia retroja tallessa. Mun vaatteita on säilötty kans just noita mummin tekemiä mekkoja ja nuttuja. Pari kivaa t-paitaa on onneks tallessa (ehkä kokoa 80cm) ja ihanat retropeitto ja amme. :p Mun pikkusiskon vaatetta ja makuupussi on kyllä tallessa, ja niistä osa on Pemmulla, mut ne on sitä ei-niin-kivaa 90-lukua. Mä oon ajatellu kans säilöä Pemmulle joitain kivimpiä vaatteita sekä äp:sta että omista hankinnoista. :)

Vauvan laulamisesta: Pemmu osallistuu kans joskus lauluun. :heart: Vaipanvaihdolla laulelen usein kaikenlaisia lastenlauluja, niin se tosiaan on maailman hellyyttävintä kun toinen laulaa mukana uu-uuuuuuuu-juuuu... :heart: :heart:

*muoks* Profiilissa retroileva kuva. =)

Vanamo: Eikös jotkut anna jo velliäkin, mutta toisaalta olikos niin, että täysimetät? Osaiskohan ne neuvolassa sanoa juuta-tai jaata? :/ Tuohon sun kysymykseen on varmaan oikeesti aika monta mielipidettä, riippuu ihan siitä miten imetysfanaattiselta kysyy... :whistle:

Juu, ja täällä valvoskellaan aina kun mies on yön duunissa. :whistle: En saa vaan käytyä ajoissa nukkumaan, mutta eipähän oo niin välikskään, kun aamuherätys on yleensä vasta 9-9.30. ;)

Niin, jumppaahan se vauvatanssi enemmän on, mutta tanssin nimellä kulkee täällä päin. Siinä on neljä eri liikettä, joita tehdään samassa järjestyksessä viisi kertaa kutakin. Joka päivä treenataan, ja jossain vaiheessa vauvan pitäisi "itse" osata tehdä ne liikkeet. Kehittää vuorovaikutusta ym.
Hitsi kun kerkesin jo antaa eteenpäin sen monisteen, olisin voinut kopsata sen tänne jos joku olisi ollut kiinnostunut.

J tykkää kovasti kun harjoitellaan :)

nipsuli:
Vanamo; entäs se omneo??Tai sitten apteekista ostetut erikoismaidot?? Vaikee sanoo kun ei oo kokemusta, varmaanhan jo monet niitä soseitakin antaa...*muoks* ja muistanko oikein että tuossa 2,5-3kk iässä tulee taas uusi tiheän imun kausi..jos se on vaikka sitä??
Tota Omneotahan ne neuvolassakin sanoi että sitten jos tarvii niin s vois käydä, mut noinkohan. Sehän on ihan samaa kamaa kuin muutkin mut pilkotumpaa. Auttaa varmasti vatsaväänteisiin ja siihen et jos ilmaa kertyy mut noi reaktiot oli vähän eri juttuja. Huusi neljä tuntia ja oksensi sitten isot kasat pois ja taas huuto jatkui. Enkä antanut kuin 20ml silloin jos sitäkään. Tottakai mä kokeilen sitä ensin ja jos siitäkin tulee jotaa oireit niin sit kyl apteekista seuraava kokeiluerä. Tiheen imun kaudelt toi vaikuttais mut onhan sekin vähän hurjaa jos ei saa nukuttua tarpeeks päiväl. En tiiä. Tunnin kerrallaan hän nukkuu ja sit tulee syömään ja sit puol tuntii hereil syötön jälkeen tai vähemmänki ja taas tunniks vaunuihin. Aikamoista pukemista ja riisumista ja noiden unienkin aikana joutuu pari kertaa käydä tutittaa kun herää johonkin. Muutaki pitäis tehä kun nukuttaa vauvaa koko päivä 9-21.

Äippä70 Eihän tääl mitenkään kaikkien juttuja ehdi aina huomata eikä muista kommentoida, hirviät kasat tekstiä tulee ja vauvat kaikil hoidettavana. Pahoittelut jos sinulle siitä tulee surku mutta tällästähän tää ihmisen elo on. Välil saa jutella seinille jopa tärkeetkin jutut. :hug:

Vauvatanssi ja äiti-lapsi kerho Ihan kivoja joo varmaan mut millä ajalla mä tollasiin vielä kerkiisin. Tässä pyykin laiton, imetyksen, pukemisen, riisumisen, ruoan laiton, siivouksen ja eskarilaisen välissä? Joo-o, kunhan kävelylle pääsen illalla niin se riittää. Heti kun olen aamupäiväl jossaa niin kotona on kauheesti hommia tekemäti. Eihän ne sillai lopu tietenkään mut yritys on kova. :D

Tilasin muuten meille Yamo-kantorepun Wilmiksestä. Ja samal niit babylegsejä. Olivat niin suloisia. :heart: Todennäköisesti ovat vielä hyvin käytännöllisetkin kunhan kesätulee ja ton pienen kintut paistaa kantorepussa killuessaan. Olihan niistä moneen muuhunkin kuten konttaukseen polvien suojaks. Meillä on olohuoneessa sellainen juuttimatto niin se on aika raaka pienen polville. Toi kantoreppu on kyllä todella odotettu meille kun ei tuo mini viihdy liinassa oikeen enkä saa sitä tarpeeks nopeesti siihen viriteltyä esim. kauppaan mennessä. Tähän asti siis kaupasta saan korillisen tuotua kerralla kun rattaiden kans ei saa enempää kerättyä. Kärryjen turvaistuimeen minen tota laita kun ovat niin likaisia tos marketis. Eikä meidän kaukalo mahdu niihin kärryihin tai sit sinne ei siis mahdu ruokaa. Ja kohtahan toi jo on ilman kaukaloa kun pituutta tulee niin paljon.

Vauvojen äänet on kyllä hellyyttäviä. N oppi tossa sellasen nauruäänen, sellanen suht kimee kiekaisu tulee aina kun on innoissaan. Ja sit se myös protestoi ynisemällä ja näyttämällä loukkaantuneelta. :D Voi toista. :p

Mitähän vielä piti sanomani... Aijoo!!! Se Cruellan vakoilija, kuin idiootti aikuinen ihminen voi olla!? Voi hyvänen aika... |O

Hoh..tasailen verenpaineita. :kieh:

Vanamo+Nuutti 2kk 1vko

Ieva:
Vanamo: Eikös jotkut anna jo velliäkin, mutta toisaalta olikos niin, että täysimetät? Osaiskohan ne neuvolassa sanoa juuta-tai jaata? :/ Tuohon sun kysymykseen on varmaan oikeesti aika monta mielipidettä, riippuu ihan siitä miten imetysfanaattiselta kysyy... :whistle:
Täysimetän joo kyllä, velliähän mä mietin mut se on viel liian rankkaa N:n masulle. Mäkin alan olee aika imetysfanaattinen eli en itekään kauheesti mitään haluis antaa mut vauvan parhaaks tietysti ratkaisut eli jos unet kärsii ja väsyy niin sit kyllä saa muutakin kun ä-maitoa.

No niin, käynti imetystukilistalla sai mut taas rauhoittumaan. Huoh. Maili on täys mutta apua niistä on. Siellä siis sanottiin:

Varmaan yleisin syy luulla, että maito ei riitä, on lapsen yhtäkkiä tihentyvä rinnan tarve. Aiemmin lapsi tahtoi maitoa ehkä kahden tai kolmen tunnin välein, imi vaikkapa kymmenen minuuttia kerrallaan, heräsi yöllä syömään kolme kertaa. Yhtäkkiä syöttöväli vähenee tunniksi, ja lapsi viipyy rinnalla puoli tuntia kerrallaan, saattaa varsinkin iltaisin haluta olla rinnalla koko ajan, ja imee yölläkin tunnin välein!
Ja tämänhän mä tiesinkin mutta se nyt piti käydä TAAS lukemassa. Ja sitten kun N tuolla vaunussaan inahtaa niin se saakin tissin suuhun, ei tuttia. :D

Tänne tulee juttua siihen malliin ettei niitä kerkeä lukemaan. Tai jos kerkee lukemaan niin sitten ei enää kerkeä vastaamaan mitään kun jo E tuolta huutelee. :whistle:

Yllättävän aurinkoinen tuo tyttö on vaikka eilen sai sen Rotarixin. Toivottavasti pysyvä "haittavaikutus" rokotteesta. :D E on nyt tuolla lattialla ja "keskustelee" lampun ja hymynaaman kanssa. Joskus olen kuulevinani että selkeästi sanoo ai-ai-ai, ihan kuin sattuisi mutta naama on hymyssä.

Tänään pääsen kosmetologille, kun vaan tuo mummi tulisi vahtimaan tyttöä. Jee! Naama on meinaan taas sen näköinen että jotain pitäisi tehdä. Johtuu varmaan minipillereistä
:/

Ciba ja E

tykkääkö teillä vauvat olla makuuasennossa? meidän pimu kun on alkanut kiukutella eli itkeä ollessaan makuulla, lähinnä päiväsaikaan. Tietty kun aktiivisuustaso on kasvannut niin kukas sitä nyt makoilla jaksais.. Lempiasento näyttää olevan sylissä niin että näkee ympäristöä, vähän jalat koukussa. Mies nimittää asentoa potalla istumiseksi :LOL:
Ei sitterikään ole aina kiva enää..

Äippä70, en muista, että oisit koskaan munkaan juttuja kommentoinu.. Se on vähä sillain, et jos ite on aktiivinen ja kommentoi toisten juttuja ahkerasti, niin saa sit samallain takaski kommentteja jne. Sinä, kuten minäki, kuitenki kirjotellaan sen verran harvoin, että tuskin meitä kukaan sen kummemmin muistaa. Eikä mua ainakaan haittaa se yhtään! :D Mulle tää on vaan pieni osa elämää, enkä kyllä edes kaipaa jatkuvaa huomioimista/säälimistä/kaipailua jne... Pääasia, että oma mies huomaa mut joka päivä. :heart: :LOL: Joten lippu korkealle!:wave: Tähän sun ongelmaan on vaan pari ratkaisua: 1. Alat itsekin kirjoittamaan enemmän ja kommentoimaan oikeen ahkerasti muiden juttuja, 2. Lopetat palstailun tai et edes odota, että joku sun juttuja kommentois.
Karkeaa tekstiä, suuret pahoitteluni, mutta tää on elämää... Kaikki on erilaisia ja kirjottaa erilaisilla taidoilla. Muut on näköjään paljon "hellempi sanaisia" kuin minä ja osaa lohduttaa sua hienosti. Minä sanon usein aika karkeasti sen mitä sanon. Ja nyt oli melkeempä pakko purkautua, ku on aika monesti aiemminki tehny mieli...

Kommentoidaampa samalla muidenkin juttuja...

Vanamo: Oohan onnellinen, et teidän vauva nukkuu kuitenki niin hyvin päivisinkin! :D Meillä kun se nukkuu ainoastaan ne yhdet tunnin mittaset päikkärit, jos sitäkään... Yölläkin herää parin tunnin välein syömään, mut tää on hyvä rytmi mun mielestä. :) Ennen tämän rytmin muodostumista vauva söi ihan jatkuvasti ja koko ajan, myös yöllä. Eikä siis nukkunu yhtään. Korkeintaan muutaman minsan torkkuja otti. Mut tosiaan, kirjotit, et "jatkuvaa pukemista ja riisumista", niin riisutko aina vauvan päikkäreitä varten vähemmille vaatteille? Vai nukutatko ulkona ja puet sen sinne? Ku meillä tytsy nukkuu sisällä, niillä samoilla vaatteilla, jotka sille aamulla puen päälle, enkä sen kummemmin riisu. Ulkona tuo ei paljoo osaa nukkua...

Pikku-Kattiko se pähkäili imetyksen lopettamista.. Niin ite oon ottanu alusta asti "tavaksi" antaa tytölle n. 100-200ml korviketta iltapäivällä/illalla. En jaksanut sitä kokoaikaista syöttämistä ja iltaa myöten oltiin jo molemmat aika kiukkusia, siis vauva ja minä. No, nyt on sit helpottanu tosissaan, ku voi aina välillä laittaa pullon suuhun, ettei ihan koko ajan tarvi imettää. Pitkään kannoin siitä syyllisyyttä, mutta nyt oon pikkuhiljaa alkanu asian hyväksymään itelle ja huomaamaan, että tää onki hyvä ratkaisu. Ei siinä menny ku 2,5kk. :LOL: Kai se on ihan luonnollista käydä läpi erilaisia mietteitä, mut jos joku asia sua OIKEESTI helpottaa (ja vauvaa kans), niin ehdottomasti täytyy niin tehdä! Ei kenenkään tarvi itteään loppuun polttaa jonku imetyksen takia. Eikä siitä tarvis syyllisyyttäkään kärsiä! Pääasia, et vauva saa ravinnon, ihan sama miten se sen sai! Tsemppiä!:) Ja tsemppiä myös vanamolle (arvatenkin) tiheän imun kauteen! Niin ja Äippä70:lle myös tsemppiä! Älä ota kaikkia asioita niin vakavasti ja itteesi! :flower:

Niin ja onnittelut vielä teille kaikille, joilla on enempi tai vähempi aiheita onneen! :D mm. cruella jne... Ja emmielle pahoittelut siitä korttijutusta.. KAUHEAA!!!

Yhteistyössä