***HELMET 2008*** Huhtikuu

kiitos myötäelämisestä, ootte ihania :hug:

hittolainen, p:llä rähmii silmä aika pahasti :/ pitää varmaan huomenna sit sykästä tk:hon, ei kyllä yhtään huvittais mut ne lekurit on vähä mitä on :| mut pakkohan toi on hoitaa ettei mee pahemmaks. pe ois neuvola mut ei vissii sinne saakka viiti ootella :/

kiin: missä vaiheessa oot nostanu vaunun selkänojaa? ku tiiän et p viihtyis vaunuissa hereilläki jos vaa näkis ympärillee.

Päätös imettämisen lopettamisesta on tehty! Vähennän pumppaamisen aluksi 4 kertaan vuorokaudessa ja katson miten maitomäärä sillä tavalla vähenee. Luulisi että menee useampi viikko että maidontulo ehtyy...kerralla en tahdo lopettaa että tulisi sekä mulle että vauvalle pehmeä lasku korvikkeisiin.
Päätöksen teko oli helpotus. Sekä mies että oma äitini rohkaisivat siihen sillä he ovat nähneet miten uupunut olin jatkuvaan maidon pumppailuun ja pikkuisen kanssa tissirähinöintiin. Syyllisyys painaa kuitenkin omalla tavallaan sydäntä, sillä periaatteessa saisin vauvan omalla maidolla ruokittua...mutta en rinnoilla vaan pumppaamalla. Hmm..ehkä tänkin asian kanssa opin elämään.

No nyt kutsu käy...

Cruella Nyt vasta ihan vähän aikaa sitten oon alkanu pitää Arttua aina välillä pikkasen kohoasennossa vaunuissa. Kerran leikkipuistossa kun oltiin ja katteli serkkunsa touhuja ja toisen kerran tuolla messuilla. En siis pitkiä aikoja kerralla, kun 6kk vasta sais istuttaa. Kun nukahtaa niin tietysti oon laittanu makuuasentoon.

Pikku-Katti :hug: Raskasta tuo päätös lopettaa imettäminen :( Kamala syyllisyys paino miullakin, kun lopetin Artun imettämisen vajaa 1kk ikäsenä :'( Vieläkin välillä harmittaa, mutta olin sillon niin väsynyt ja hermostunu ainaseen tissiraivoamiseen. Maitokin hupeni muutamassa päivässä, vaikka pumppasin.

Ootteko käyny kattomassa uuden äitiyspakkauksen kuvat? :) Ei miusta niin kiva pakkaus kun tää mikä me saatiin.

kiin: mä taisin ton vanhemman pojun laittaa joskus 6 kk vasta istumaan vaunuihin mut hää oliki syksyvauva ni aikasemmin ei tarvinnu. nyt kesä tulossa ja ois kiva ku P vähä näkiski ympärilleen ku liikutaan kun valveillaolojaksot pitenee. kiitos vastauksesta :flower: ja tykkäsin kans enempi -07 pakkauksesta, on nätimpi :D

pikku-katti: parempi korvikkeella jos se rintaruokinta tuo stressiä. se ei oo hyväks kummallekkaa. mä pumppailin sillo tolle vanhemmalle ku hylkäs tissin mut niin paljo en kerinny pumpata et olis pitäny maidontuotantoa yllä ja jotenki sit helpotti ku maidontulo loppu eikä tarvinnu enää pumpata.

meillä on nyt sit oma asunto :D (toivottavasti kyylä nyt sit muistaa heti asiasta infota :kieh: ) rivarineliö kivalla ja rauhallisella alueella, koulu, tarha ja neuvola ihan lähellä. asunto tosi siistissä kunnossa, vasta rempattu yms. kesemmällä sit päästään muuttamaan. nyt ollaan sit aika kauan naimisissa pankin kanssa B)

Kissa kakkasi lahjanarua *tuulettaa* :wave:

Meille ei mitään ihmeitä kuulu, olen vaan niin onnellinen ettei tarvitse leikata raukkaparkaa. Maksaisikin varmaan törkeästi, eilinen käynti eläinlääkäri-päivystyksessäkin kustansi jo 120e :eek:

Illanjatkoja :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Ei tuo maitopullo valmiiksi lämmitettynä onneksi paljoa tilaa kaukalossa vie :p :D Samoin ollaa tehty isompienkin kanssa...eipä sit haittaa vaikka ei ihan ehtiskään ruualle takas kotii...
Ei viekään. Meilläkin oli muutaman kerran alkuunsa mukana, mut ei koskaan tarvinnu tai sit, jos olis tarvinnu, ni oli jo kulunu se tunti, ettei sitä voinu enää antaa... :kieh:

Äippä70: Kyllä täällä kaivataan kaikkia tasapuolisesti! :hug: Ne, jotka kirjottelee eniten, jää tietty parhaiten mieleen ja niitä kaipailee, jos niistä ei vähiin aikoihin kuulu. Sitä niinku ihmettelee, että onko jotain sattunu, jos ei päivään tai kahteen kirjota mitään, jos normaalisti käy joka päivä jotain rustaamassa. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Jepsu:
Hyvin kasvaa...pää huitelee yläkäyrällä mutta sama oli siskollaankin...
Hitto muutes..oon pessy tuolla yhteispyykkikoneessa pyykkiä niin joku paukapää nostelee mun pyykkejä koneesta. Vittu mulla menee hermo! ei nyt minuutilleen kerkee hakea pyykkiä niin se on jo paskasen koneen päällä kun meet hakeen. Suutuin äsken niin että sammutin sen koko koneen vaikka siellä pyöri vaatteita. Prkl. mulla nousee savu ihan kainaloista. |O |O |O
Mikäs se pipon koko sit oli? Onko niissäkin jotkut käyrät? :/
Tohon pyykkijuttuun, ni |O ja :/ No, eiks siel oo mitään koria tms., mihin hän olis voinu ne pyykit laittaa? :/

Pessi: Hyvä, et kisu vääns narupökäleet! Oli varmaankin tosiaan iso helpotus! =)

Cruellalle ONNEA uudesta kodista! :flower: Toivottavasti tosiaan se v*tun kyttäri muistaa infota asian eteenpäin! :kieh:

Tuosta istuma-asennosta: Meilläkin Pemmu joskus aina alkaa hermoilemaan vaunussa, jos ei nuku, kun tykkäis kattella ympärilleen. Mä en kyllä missään nimessä silti viitti laittaa siihen keskiasentoon, kun sehän voi kait tehdä aikasta hallaa vauvan selälle, vaikka pitäiskin vaan pienen hetken... :eek: :/

Musta tässä uudessa äp:ssa on muutama helmi. Ne oranssinsävyiset potkikset jne. on ihania. =) Oranssista tuli mieleen, että käytiin kuin käytiinkin sitten kaverin kanssa tänään vaunuilemassa tuolla toreilla ja turuilla. Oltiin yhteensä yli 6 tuntia reissussa, käytiin syömässä ja sit sain hankittua uusia yöpukuja ja pari bodia, 68-kokoa. Lindexillä oli hauskoja oranssisävyisiä juttuja. =) :p

Ja Pikku-Katille :hug: ja onnittele itseäs, että olet selvinnyt näinkin pitkälle!

hellouhellou :wave: ,
paska päivä, onneks kohta jo ohitte :$ , tissikumes vierotus etenee vaihtelevasti, mutta nyt on toinen tissi pakkaantunu ja kipiä kun jäi se tyhjentämättä kun läksin koiraa viemään eläinlääkärille jossa uutiset ei olleet kovian lupaavia :snotty: , tai sanottasko että zäänssit on fifty-fifty..*huokaa syvään* ja kaiken muun pahan lisäks rahatilanne on ihan heikoilla kantimilla |O

Kyllä tääläkin tuo imetyksen lopettaminen käy mielessä harva se päivä, se vaan kun ei suju kunnolla niin ei suju :headwall: , joskos sinnittelis siihen saakka kunnes ruvetaan kiinteitä maistelemaan/syömään

Uus äitiyspakkaus on mun mielstä ihan kiva, varsinkin se makuupussi :heart:, saas nähä kerkeekö semmosen saamaan...vauvakuume ei ole päällä mutta ei kyllä käytetä ehkäsyäkään ( seksi - mitä se on :LOL: )

Siinäpä ne päivän pääkohdat, cruellalle zemppihalit :hug: , näytä sille kyylikselle mistä se kana oikeen pissii :LOL: :kieh: ( onnittelut uuesta kämpästä *kadekadekade :D )

Ja äipälle; varmasti jokainen joskus kokee saman tunteen kun täällä on kuitenkin semmonen vilinä välillä että ketjut jo jumittaa, ei pidä itteensä ottaa :hug:

-n-

moi!

meille ei kuulu mitään ihmeellistä :) paitsi että A löysi kätensä 2 päivää sitten! =) se on niin herttainen kun "vahingossa" heiluttelee nyrkkiään naaman edessä ja sit jää pällistelemään että "hmmm...mikäs toi oikein on.... hmmm...ihan kun oisin joskus nähnyt ennenkin..." :D

vaunujen selkänojasta: me kyllä pidetään puoli-istuvassa/makaavassa asennossa sillon kun poika on hereillä ja ihan selvästi haluaa katsella ympärilleen... esim just siellä messuilla parkui selällään vaunuissa ja sylissä, mut sit ihan tyytyväisenä ja rauhallisena (ja polleana :D ) istui ja pällisteli ympärilleen kun laitoin kopan puoli-istuvaan asentoon. olis se mustakin ahdistavaa vaan selällään maata jos ei ees väsytä... ja mä en tajua et mikä hössötys ton asian suhteen oikein on, kun onhan ne vauvat sylissäkin mitä kummallisemmissa asennoissa pitkiäkin aikoja (puhumattakaan jostain kantorepusta vaikka miten ois ergo). ja k-u-i-t-e-n-k-i-n tän ikäiset vauvat on suurimman osan ajastaan pötköllään, joten minä ainakin suon pojalle ne muutamat tunnit viikossa mikäli haluaa puoli-istua ja katsastella tilannetta (sylistä taikka vaunuista,mitä välii?). Kiin (tai joku kuka tietää ): miksi vasta 6 kk sais istuttaa? ja tarkottaakohan se "oikeaa" istumista, lasketaanko pääty kohollaan selällään makaaminenkin istumiseksi? ...oikein aivoilla ajateltuna :))) musta tuntuu että vaan oikea istuminen lasketaan... sen selkärangan ei kai sais mennä lyttyyn, mut eihän se mee jos vauva käytännössä katsoen makaa?

uudesta äp:sta: ei minustakaan tuo o niin kiva kun se meidän :D (ei siis ryhdytä vielä vauvantekoon, odotellaan sitä tuota seuraavaa pakkausta) :LOL:

pakko muokata vielä: siis istumisesta: ellette ikinä istuta näin pientä, ette vissiin ollenkaan kulje autolla tms? siinähän istuu kaukalossaan

Alkuperäinen kirjoittaja Pikku-Katti:
Mummojen ja muiden ulkopuolisten vauvanhoito-ojeita mun piti vielä kommentoida. Piipi, ymmärrän miten ottaa päähän tuollainen kommentti, mäkin näen aina punaista kun muut luulevat tietävänsä paremmin mikä vauvalla on hätänä. Itse en yleensä myöskään jaksa selitellä muille vauvan itkuja...kaikki pitäköön huolen omista asioistaan :D
ja tästä vielä: parasta oli että ratikassa (lue:raitiovaunu) :D eräs pulsu elikäst puistojen tuntija alkoi räyhäämään että "tuki nyt sen prkln kakaran turpa" "ota syliin se hlvetin penska" ja että "kyllä stana äitin pitäis tietää v*ttu miten tollaset saa hiljenemään"... oli siinä sit ihan kivaa juu. meinasin ite sille jotain terävää heittää vaikka siitä alkoholin (yms) käytöstä, mut en keksiny mitään tarpeeks nokkelaa ku yritin A:lle tuttia pitää suussa :ashamed: onneks mun puolelle tuli joku poikaporukka (lue:en osaa sanoa minkä ikäsiä, mut jotain 23-30v ??) niit oli kai viis, niin ne sit rupes naureskelee sille äijälle ja taputteli päähän sitä ja hyssytteli sitä et "voi voi kun on niin vaikea elämä papalla ettei lapsen ääntä kestä" ja heitti sen ulos parin pysäkin jälkeen :D :D :D

Tuosta istuttamisesta: Mun käsittääkseni se istuttaminen tarkoittaa sellaista asentoa, missä lapsi tuetaan istuma-asentoon jotain kovaa vasten ilman että lapsi itse pysyy siinä. Turvakaukalot on asia erikseen, kun niissä lapsi ei istu koko paino pepullaan, vaan lapsen paino jakautuu enempi koko ropalle. Ja sylissä saa kuulemma tämänikäisiä "istuttaa" hetken, jos lapsi siinä viihtyy. Sylissäistuttamisen pointti on ilmeisesti se, että siinä lapsi ei ole jatkuvasti samassa asennossa, ja aikuinen "myötäilee" vauvaa, niin ettei pääse lysähtämään kasaan. Vaunuja on monenlaisia ja niissä nuo ns. puoli-istuvat asennot on erilaisia. Meidän vaunuissa esim. tuo puoli-istuva-asento on aikasta pysty. Joissain vaunuissahan se makuuasennosta seuraava asentovaihtoehto on hyvinkin pötköttelevä. Tuo 6kk on aika yleinen ohje, koska lapsi ilmeisesti sen ikäisenä voi oppia tuon itsekseen istumisen, ts. selkä on jo riittävän vahva ainakin harjoittelemiseen. Ilmeisesti kuitenkaan pitkiä aikoja ei suositeltaisi pehmeästi tuettunakaan istutettavan ennen kuin lapsi itse istuu tuetta. Oikeastihan sekin on hyvin yksilöllistä, joku istuu tuetta paljon aiemmin ja joku myöhemmin. Mutta kertokaahan, jos joku tietäis enempi tästä... :/

Äippä70 Mä kyllä mietin heti, jos jotain ei oo näkyny, kuka tänne useimmiten kirjottelee, että missähän on.
Sinäkin olet mielessä käynyt ja ahkerasti sinunkin kirjotukset luen :hug:
Ei täällä kukaan minuakaan ole kaivannut, vaikka välillä on ollut muutaman päivän taukojakin, silti vaan ahkerasti kirjottelen, vaikkei ketään kiinnostaisikaan. :D

P heräs vasta puol kuus ja silmäki jo parempi, hyvä aamu =) niin ja vanhempi poika on mun äidin kanssa reissussa ni senki puolesta on rauhallisempaa. kauhee myöntää et on ilonen siitä et oma lapsi on pois kotoa :ashamed: mut ku se on sellanen kauhee uhmis |O nyt ku se on pari päivää pois ni jaksaa taas paremmin sen kanssa B)

joo ei kannata nokkiinsa ottaa jos ei kysellä perään jos on hetken täältä pois, meitä on kuitenkin täällä paljon ja aika harvaa edes kysellään. toki sellaset ketkä usein kirjottaa huomaa helpommin jos ovat pois ja sit tulee ihmeteltyä et mikäs nyt. mä kyllä kaikkien jutut luen mut kommentoin vaan harvakseltaan jotain juttuja. ja totta on myös sekin et tän kohta vuoden aikana tietyt ihmiset on tullu läheisimmiks ku muut ja niiden juttuja tulee enempi kommentoitua.

istuttamisesta, tuolta kattelin ni yleinen ohje taitaa olla et sitte kun vauva on siihen valmis eli pönkää itteään istuma-asentoon yms. sillon ku isompi poitsu oli pieni ni ohjeistettiin et sit vasta ku osaa ite istua mut esim syöttötuoliin sai laittaa tuettuna. poika tais olla n. 5 kk ku syöttikseen laitoin.

P on joku aika sitte löytäny kätensä ja nyt on tarttunu muutaman kerran leluun tuolla lelukaaren alla. niitä kovasti huitoo ja kattelee. ja kovasti nauraa ja jokeltelee. ihanaa kun tulee noita äänteitä, ihan ku ois kerran sanonu anna :D

Cruella joskus jonku opuksen luin vauvan kielen kehityksestä siis puhekielen, niin siellä sanottiin, että kun vauva opettelee äänteitä, niin saattaa vahingossa sanoa ihan sanojakin.
Ei siis mitenkään tarkoitus mielessä, mutta sieltä saattaa ihan sanankin löytää, joka vahingossa tulee, vaikka vauva ei sitä itse siis tarkoita.
Vähän niinkuin papukaijatkin eli jos kauan vauvalle oikeen opettaa jotain sanaa ja liioittelee omia suun liikkeitä sanoessaan, vaikka ota tai just anna, niin vauva voi sen oppia, vaikka ei sitä itse ymmärräkkään.
Mutta toikin on ihan uskomus juttu, että uskoo ken haluaa, mutta kyllä mä uskon
:D

jotain unohtu :ashamed: ievalle ja nipsulille kiitos onnitteluista ja zempeistä :hug: ja ieva, päänympärykselle on kanssa oma käyränsä. täällä näytetään joka neuvolakerralla miten oma vauva käyrälle sijottuu. mun mielestä vaan liikaa tuijotetaan noihin käyriin koska jokainen lapsi on kuitenkin yksilö ja kehittyy omaan tahtiinsa.

Huomenia piiiiitkästä aikaa :)
On ollu tällä mammalla pikkuriikkisen niinku kädet täynnä työtä parina viime viikkona, niin ei ole ehtinyt juuri kuulumisia kirjoitella. Isäntä on ollu työreissulla, niin kaikki vastuu kaikesta on jääny yksin mulle.
Aamuisin pitää hoitaa esikoinen eskariin kahdeksaksi ja aina pitää ottaa vaavi mukaan. Keskimmäinen jää kattoon aamun muumit (eskarireissuun mulla ei onneks mene ku n. 5min, mutta on turhauttavaa repiä nukkuva vauva sängystä mukaan :| ).
3x viikossa lähetän sairaalalle luovuttamani maidot bussilla eteenpäin. Tämä onneks hoituu myös aamulla klo 8, niin menee samalla reissulla ku esikoisen vienti. Tämä luovutushan ei ole mikään pakko juttu, mutta päätin kuitenkin jatkaa sitä vielä. Sehän loppuu jo kohta ku vauva täyttää 3 kk.
Tämä on eka kevät omakotitalossa ja ihan "kivasti" tuolla pihalla(kin) on tota hommaa riittänyt. Ja sit tähän päälle vielä vauvan sairastama vesirokko + ihan kaikki muut arkiset kodinhoitojutut ja kaupassa käynnit, niin eipä ole juuri tarvinnut peukaloita pyöritellä :whistle:
Vesirokko päästi meidät lopulta aika vähällä. Näppylöitä oli kaikkiaan n. 30-40 eikä tytölle tullut edes kuumetta. Toivottavasti hän kuitenkin sai riittävän suojan tällä sairastamisella eikä saa enää esim. vyöruusua :( Neuvolassa terkkarimme totesi, että 20v. hänen piti olla töissä nahdäkseen näin pienen vesirokkopotilaan.
Onneksi neiti nukkuu hienot päikkärit, välillä jopa 4,5h, joten silloin ehtii tehdä jotain "omiakin" juttuja. Jos hän tänään nukkuu hienosti ja tulee heino päivä,niin lähden
maalaamaan leikkimökkiä. Lupasin vanhemmalle tytölle laittaa mökin kuntoon heti keväällä, ja lupauksethan täytyy pitää. Valkoinen ja vaaleansininen maalitörppö tuolla jo odottavat :D
Ja nyt eskarilaiselle aamupalaa :wave:
Ihanaa kevätpäivää kaikille =)

*muoks* profiili ajantasalla

Yhteistyössä