Hellan paikka.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Siis ihan oikeasti, tää ei ollut vitsi vaikka kuvittelitte niin otsikosta päätellen. :D

Mä kyselin jo eilen, mutta varmaan oli jo myöhä, eikä oikein ketään täällä. Onko kellään ollut hellaa silleen keskellä keittiöö tai sitä asuintilaa missä teillä nyt sitt ruoka valmistetaan: ja jos, onko siinä ollut päällä tavallinen liesituuletin, vai sellanen aktiivihiilisuodatin (onks se sen niminen)? Kokemuksia?

Siis saarekkeessako hella? Siinä sun keittiökuvapinossa joku kertoi, että heillä on hella saarekkeessa, lupasi kuviakin myöhemmin, mutta unohtiko sitten, en ainakaan vielä niitä nähnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Siis saarekkeessako hella? Siinä sun keittiökuvapinossa joku kertoi, että heillä on hella saarekkeessa, lupasi kuviakin myöhemmin, mutta unohtiko sitten, en ainakaan vielä niitä nähnyt.

Niin just, silleen. Mä en huomannutkaan sitä kommenttia.

No toivottavasti tähän asiaan tulee selvyys. *haluaa hellan saarekkeeseen*

En ole unohtanut!

Tänä aamuna kerroin, että meillä on hella saarekkeessa ja lupasin illalla laittaa kuvia, kun täällä töissä ei juuri ole kuvia mukana ;)

Yritän muistaa!

Liesituulettiminen valintaan vaikuttaa talon tekniikka. Aktiivihiili on sellaisiin kerrostaloihin, jossa ei saa tunkea koneellisesti käryjä hormeihin. Sitten on koneistot ilmastointikoneille ja oma koneisto. Monesti se liesituuletin näyttää ihan samalta riippumatta mitä sisällä on.

Alkuperäinen kirjoittaja hip:
En ole unohtanut!

Tänä aamuna kerroin, että meillä on hella saarekkeessa ja lupasin illalla laittaa kuvia, kun täällä töissä ei juuri ole kuvia mukana ;)

Yritän muistaa!

Millanen liesituuletin teillä on siinä?

Mä nimittäin mietin, että mulla ei ois kauheasti mielenkiintoa alkaa tekeen täällä mitään ihan kamalan suuria toimenpiteitä sen tuulettimen ja ilmanvaihdon suhteen, joten kaipaan kokemuksia siitä aktiivihiilisuodattimesta. Kallis, mutta hintansa väärti??

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Tässä muuten yksi googlella löydetty kuva:

http://vuodatus-media-3.web-effect.net/g/27998/1474218.jpg

Joo, mä haluan just näin.

Musta on ihan typerää tunkea se hella tonne nurkkaan, kun aina pitää samalla kun kokkailee valvoa joko lapsia, koiria tai seurustella ystävien kanssa. Naurettavaa. Mä haluan sen tohon keskelle, kerta tilaa on. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Liesituulettiminen valintaan vaikuttaa talon tekniikka. Aktiivihiili on sellaisiin kerrostaloihin, jossa ei saa tunkea koneellisesti käryjä hormeihin. Sitten on koneistot ilmastointikoneille ja oma koneisto. Monesti se liesituuletin näyttää ihan samalta riippumatta mitä sisällä on.

Eli sitä aktiivihiilisuodatintako ei voi käyttää ihan missä vaan?

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja hip:
En ole unohtanut!

Yritän muistaa!

Millanen liesituuletin teillä on siinä?

Mä nimittäin mietin, että mulla ei ois kauheasti mielenkiintoa alkaa tekeen täällä mitään ihan kamalan suuria toimenpiteitä sen tuulettimen ja ilmanvaihdon suhteen, joten kaipaan kokemuksia siitä aktiivihiilisuodattimesta. Kallis, mutta hintansa väärti??

Ööö, mä olen vähän huono näissä tekniikka-asioissa, mutta olettaisin, että ihan tavallinen liesituuletin on. Samanlainen, kuin tuossa Tallun laittamassa kuvassa.

Riippuu ihan mallista, se hinta. Ei se minusta ollut mikään erityisen kallis. Enemmän hintaa tulee ulkonäöstä, koska saareke vaatii vähän erilaisen laitteen kuin kaappiin piilotettava perusliesituuletin. Aktiivihiilet pitää vaihtaa parin vuoden välein, jos paljon käytetään.

Riippuu ihan mallista, se hinta. Ei se minusta ollut mikään erityisen kallis. Enemmän hintaa tulee ulkonäöstä, koska saareke vaatii vähän erilaisen laitteen kuin kaappiin piilotettava perusliesituuletin. Aktiivihiilet pitää vaihtaa parin vuoden välein, jos paljon käytetään.

Siis koko se laite pitää vaihtaa, vai jotain sinne sisälle? *tyhmä*

Tottakai voi, mutta tiettyihin (kerros)taloihin se on ainoa vaihtoehto.
Minusta tuntuu, että noi hormiversiot ovat tehokkaampia. Mulla on ollut aktiivihiiliversio kerrostalossa ja nyt omakotitalossa ihan omalla koneistolla olevat (meillä ei ole muuten ilmastointia). Hinnassa ei ollut hirvittävästi eroa, mutta mallit oli eri. Kerrostalossa oli Franke (600e?) ja nyt omakotitalossa Siemensin edullisempi malli (400e?)

Sun tapauksessasi siis vaihtoehdot on vetää hormiliitännät (päällä, katon alla) tai sitten aktiivihiili.

Tottakai voi, mutta tiettyihin (kerros)taloihin se on ainoa vaihtoehto.
Minusta tuntuu, että noi hormiversiot ovat tehokkaampia. Mulla on ollut aktiivihiiliversio kerrostalossa ja nyt omakotitalossa ihan omalla koneistolla olevat (meillä ei ole muuten ilmastointia). Hinnassa ei ollut hirvittävästi eroa, mutta mallit oli eri. Kerrostalossa oli Franke (600e?) ja nyt omakotitalossa Siemensin edullisempi malli (400e?)
Sun tapauksessasi siis vaihtoehdot on vetää hormiliitännät (päällä, katon alla) tai sitten aktiivihiili.

Mä luulen että toi aktiivihiili ois meidän juttu. Jos se nyt ei ookaan ihan niin tehokas, niin on se parempi kuin ei mitään (tässä talossa ei ikinä ole ollut mitään liesituulettimen tapaistakaan ennen tätä). Ja mä en jaksa alkaa noita hormeja miettimään, voihan sitä joskus sitten kymmenen vuoden päästä vielä miettiä uudelleen, jos oikeasti ei toimi tää juttu.

Siis koko se laite pitää vaihtaa, vai jotain sinne sisälle? *tyhmä*

Sellainen levy sisälle. Samanlainen kuin tavallisen tuulettimen rasvalevy muistaakseni. Hiilet pitää vaihtaa, koska eihän ne suodata, jos on paskaa täynnä.

Nonih, homma selvä. Kiitos sulle työäiti hirmuisesti!! :flower: =)

Yhteistyössä