*HEINIKSET 2008*

Meilläkin onneksi taas parempi yö takana. Pikku mies kyllä koisi melkeinpä koko eilisen päivän, mutta oli onneks sitten illasta pari tuntia hereillä niin ei yöllä tarvinnu kukkua. Nukahti unille ysin maissa syönnin päälle ja seuraavan kerran syötiin puol kaks ja sitten viiden jälkeen ja taas puol seiskalta, jolloin sitten olikin ihan virkku joten eikun ylös. Pari tuntia jakso taas tillotella hereillä ja nyt kohta taas pari tuntia vedelly unia. Lieköhän on kaverilla taas joku maidonlisäys kausi kun jostain syystä söi eilisenki päivän parin tunnin välein vaikka normaalisti väli ollu vähintään kolme tuntia. Onneks yöllä oli kuitenki pidempiä pätkiä.

Ievuskalla tais tulla pieni näppäilyvirhe paholainen, ellei Jooseppi sitten yllätten saanu muutamaa kuukauttaa lisää ikää :D No, ei ole onneksi vaarallista!

Juu Räpis ei pidä liikaa ressata noilla vaipoilla =) Meillä kyllä ukkeli yllättävän hyvin kestää märkää, koska mitään kuivaliinoja ei ole käytössä. Sitten jos vaihtoväli pääsee liian pitkäks ja vaippa on ihan litsläts, niin vähän kitisee, mutta ei onneks joka pissin jälkeen tartte olla vaihtamassa.
Ja ikävää että olet joutunut ikävien syytöksine kohteeks ihan turhaan! Ikäviä nuo juoruilut...

Pavelille oikein paljon jaksamisia sinne lapsukaisten kans! Kyllä sitä väsyneenä ja pahimpien esikoisen kiukkujen keskellä iteki miettii, että mihin sitä on oikein ittensä pistäny, mutta hyvin hetkinä onneks nuo ajatukset häviää =) Kyllä päivät vaan kummasti rankempia kahden kun yhden kans, varsinki kun tuo toinenki on vielä pieni eikä mitenkään omatoiminen parivuotias. Mutta jospa se tosiaan helpottais kunhan arkeen tulee rytmiä pikkusellekin ja isompi tottuu uuteen tilanteeseen.

Jaahas, mutta pienen miehen suunnalta alkaa käydä kutsu.

Änkkäpöö ja Toivis 5vkoa 1pvä
 
Pavelille jaksamisia! Meillä vauvan lisäksi poika 1v 7kk, joka on suhtautunut tulokkaaseen yllättävän hyvin...ainakin toistaiseksi. Halailee ja pussailee, tuo leluja ja tuttia ja juoksee aina vaavin luo, kun kuuluu itkua. Sukkia kyllä koittaa repiä vauvan jaloista ja muutaman kerran on läpsäissyt päähän. Joka läpsäisyn jälkeen koitin pojalle sanoa, että ei saa lyödä, vauvaa sattuu. Ja sitten perään näyttää, että vauvan päätä kuuluu silittää ja annoin pojan kokeilla kanssa. En tiiä auttoiko juuri tuo, mutta nykyään poika tyytyy silittämään vaavia eikä ole enää muutamaan päivään läpsinyt. Poika nukkuu edelleen onneks päiväunet, puolitoista tuntia (tosin eilen vajaan tunnin). Pavelille tosiaan voimia, toivottavasti tilanne helpottaa pian! Uskon, että on hirmurankkaa. Meillä ei esikko ole kovin mustasukkaiselta vaikuttanut vielä. Imetystuokiotkin sujuu hyvin, kun luetaan samalla yhdessä kirjaa tai annan pojan katsoa lastenohjelmia digiboxilta, välillä tyytyy myös leikkimään itsekseen sen aikaa.

Meillä nukutaan myös vieressä. Sängyssä on ahdasta, kun minun ja miehen lisäksi pedissä koisii vauva ja välillä myös esikko. Viime yö meni tosi katkonaisesti, kun esikko heräili jatkuvasti ja sitten kun nukkui, niin vaavi ähisi ja halusi rintaa. Aiempi yö meni onneksi niin, että esikko nukku koko yön omassa sängyssään ja vaavikin heräsi vain kerran syömään. Vaihtelua siis on! Aika heikosti saan vauvaa omaan sänkyyn nukkumaan, joskus onnistuu kylläkin. Päivällä tyttö nukahtaa parhaiten siihen Manduca-kantoreppuun, sängyssä nukkuu useimmiten vaan pikku pätkiä. Ulkoillessa tuo Manduca on osoittautunut pelastukseksi, koska pojan kanssa on pakko joka päivä pihalla temmeltää, eikä tyttö aina viihdy rattaissa.

Nyt molemmat lapset nukkuu, joten hyökkään päivän Hesarin kimppuun. Jäi aamulla lukematta, ylläri ;)

Krissie ja tyttö 4vkoa 1pvä
 
rintakumien poisjätöstä kyseltiin toisella sivulla :wave:
Mulla meni molemmat rinnat rikki tämän nyytin imetyksen alussa ja hommasin kumit.
En imettänyt kuin sen välttämättömän niillä kumeilla ja aloin vähitellen joka päivä yrittämään ilman kumia kunnes jätin kumit kokonaan pois.

Matalia rinnanpäitä kannattaa ennen imetystä reilusti härnätä: litistellä ja "venyttää" sormilla että saa nänninpään paremmin esiin. 'lypsämistä kannattaa harrastaa just nännien vuoksi ja kumilla aloittaa imetystuokiot.
Kannattaa vaan päivittäin tarjota rintaa kärsivällisesti ilman kumia eri asennoissa vauvalle, jospa löytyisi asento ja tapa jolla vauva saisi otteen rinnasta paremmin.
:flower: tsemppiä kokeiluun.

SmileX ja "Lilli" 5 vko

ps. kyllä itä täälläkin on välistä hermoromahdus lähellä noiden muiden muksujen kanssa. Eikä näissä kolmessa vielä mitään mutta kun ollaan koko perhe koossa (miehen lapset mukaan luettuina), on meilla 6 lasta!!
Raskaimmaksi koen sen ettei voi revetä joka paikkaan samaan aikaan ja tuon 3v:n uhma ja uhittelu on ärrrrrrsyttävää. Hän meillä lisäksi herättelee öisin YHÄ, eli vauvan 2-4 yöheräilyn lisäksi joudun nousemaan vielä hänen takiaan 1-3 kertaa :/
Yöllä tulee väsyneenä sanottua välillä pahasti sitten :ashamed:
 
No tässä ensiksi synnytys kertomukseni, jossa ei niin ihmeempiä ole.
Mentiin 29.07.08 klo 7.00 ensin labraan verinäytteille, sen jälkeen synnyttäjien osastolle, jossa kuunneltiin sydän äänet, hetken päästä laitettiinkin pissakatetri. siittä sitten mentiinkin leikkaussaliin, Leikkaus kesti koko toimenpiteenä 28min. Puudutus meni väärään paikkaan, joten en pystynyt melkein kolmeen päivään nousemaan sängystä, kun pää oli niin kipeä,pyörrytti,hikoilutti, ja heikotti. Kolmantena päivänä menin leikkaussaliin, jossa tehtiin veriavanne selkään. se helpotti olotilaani kummasti. Leikkaus oli kamalampi vaihtoehto, kuin synnytys. Ikävintä on ollut kun ei voi mitään tehdä, ja esikkokin kaipais peuhu/sylittelyä äipältä.
Nyt on kivut hellittänyt, pystyn jo nostamaan jonkin verran esikkoa.

Meillä on yöt menneet hyvin yhden kerran, tai kaksi herää yössä. Eli nukkumaan mennään n klo 22-24.00 sitten herätään joko klo kaksi tai neljä. Meidän poju on erittäin rauhallinen, ja kova seurustelemaan jo. Hän syö erittäin paljon, kuten myös kakkaakin.
Sairaalassa minulta ei taaskaan onnistunut imetys, koska nännini ovat niin suuret, pojalla oli/on pieni suu. Joten lypsäämistä olen tehnyt paljon.
Olen kotona harjoitelut tissittelyä, nyt se on sitten onnistunut. En kylläkään tiedä kehtaanko imettää yleisellä paikalla, tai tuleeko koko hommasta mitään jäädessäni yksin lasten kanssa. nyt helppoa, kun mies kotona.

Esikon käytös kotiin tultaessa oli aika vaikeaa, mikä ymmärrettävää. Äippä ei ollut mitään, mikä tuntui minusta niin pahalle. nyt saan jo hieman olla hänen kanssaan, ettei koko ajan kiukuttele ja komenna minua pois. Ensimmäisenä päivänä hän istui vauvan päälle, ja pari kertaa läppäsi. Nykyään vain ottaa peiton pois. Nyt on alkanut hoitamaan, halimaan, pusuttelemaan vauvaa.
saa nähdä miksi muuttuu, isän mentäessä töihin. '

En ehdi katsomaan virheitä, termiitti jaloissani.

Mimosa ja poika 2vk1pv
 
Voi että kun pääsiskin untenmaille.. täälä taas nukutetaan vauvaa ja huuto ei ota loppuakseen. esikoinenkin on herännyt jo kaksi kertaa meteliin ja ukko on ihan raivoissaan.. jee.. yritin tossa "illalla" eli 23 aikaan tiskata ja laittaa pyykkiä, mutta mies hermostu kun joutui olemaan pikkumiehen kanssa sen puoltuntia.. Kun se vaan huutaa!! NIIIIIN se huutaa mutta minä hoidan sen kyllä 23 tuntia päivässä. ja anna olla kun hän joutuu olemaan sen puolituntia, niin on kyl niin hermot kireellä että.. ihania noi miehet. Huomenna on tulossa aamusta jo mun kaveri tänne kyläileen 8 aikaan, ja mä oon vielä ihan puolitekijöissä hommien suhteen.. tuntuu kyl et seinät meinaa kaatua päälle. Pikku-ukko ei kyl ota rauhoittuakseen millään. ja mistä tää ainainen yö tai ilta huuto voi johtua. päivällä ollaan niin rauhallisia että!! Paitsi tänään kyl oltiin äreämpiä ja valvottiin melkein koko päivä. Äiti jo luuli, et nyt kyllä yö nukutaan, mutta paskat!! Ja taas aamulla puol 7 aikaan herätys kun esikoinen herää.. Viimeyönä nukuin 4 tuntia ja nekin pätkissä. Alkaa hiljalleen univaje olemaan täys. Jostain varmaan pitäis ruveta apua pyytelemään, kun mies ei sitä tarjoa... Nyt taas tissille, eli se on mentävä..Taas valitusta vaan :( Ehkä se aurinko paistaa risukasaankin joskus!!!
 
Änkkäpöö:Miun piä on yhtä höttöä niinku hattara :headwall: ,onneks en sentäs vuosia laittanu...Ois miulla muuten suhteellisen iäkäs vauva muuten :)

Joku samperin tonttu kävi pöllimässä eilen keskellä kirkasta päivää (sato kyllä vettä) meijän "mummomankelin",koiran juoksutuspyörän esikoisen ikkunan alta!Esikon pyörän oli nätisti siirtäny eestä jotta oli päässy käsiks vanhan mallin pyörään :kieh: .Auta armias jos mie löyvän sen varkaan,katuu kyllä moinen ilkiö syntyneensä!!!
Mies ja pojat oli kotona,mie koiran kanssa tietysti kaupalla.Ois nimittäin meijän koira nostanu älämölön,muutenkii aina esikon ikkunassa kyttää naapurin Ahmettia ja haukkuu viattomille ihmisille mut nyt ku ois oikeesti tarvinnu vahtikoiraa ni eipä oltu kotosalla!Justiin meijän tuuria!

Jooseppi koisaili eilisen,veti evästä välillä ja jatko uniaan.Illalla oli vähän unikäninää mut asettu yöunille kuitenkii puolkymmenen maissa,sit söi puol kolmen aikaan ja kuuden maissa.Mie nousin sit kahvin keittoon ku muut nukkuu vielä.Aamut on miulla omaa aikaa,Jooseppi rupee heräillee yöpuulta tuossa 8 maissa niinku esikoinenkin joten nyt saan suht rauhassa olla tietokoneella ja lukkee uutiset.
Edelleen ikuisuusprojekti siivous jatkuu,ei puhettakaan et matot ois ulkona kuivanu.Niin sateisat ja kosteeta pihalla kokoajan jotta tällämenolla ei ne oo vielä kuivanu sunnuntaisiin nimiäisiinkään.
Meinattiin tehä esikon kanssa nimiäisiin vieraille kiitoskortit ja käyttää sitä kenenkähän idea se nyt oli se vauvan jalkapohjan kuva painettuna korttiin,oli ihan tällä palstalla kuvakii siitä ja jos mie lähen nyt keskenkaiken sitä ehtimmään niin tää teksti häviää :headwall: ,joka tapauksessa kortin kanteen jalkapohjan kuva ja valmiiks valkattu runo sisälle kauniisti harakanvarpailla kirjoitettuna(miulla on tosi huono käsiala...).Saa nähä miten onnistuu,ideoitahan miulla aina riittää,toteutus vaan tahtoo olla vaikeeta ku oon virallinen poropeukalo.
Ai niin!Tein eilen vispipuuroa viime syksyn puolukoista ja esikoinen ja ukko kehu kovasti!Ukkokii tuumas et ku tarpeex harjottelee niin kyl se näkkyy onnistuu,hyvää oli itestäkii.Ja kerrankii tuotoksesta tuli syötävää,en turhaan ähertäny!

Paveli:Voimia siulle ja pyydä vaan rohkeesti ulkopuolista apua jos on mahollista!Kyllä siun pittää saaha levätä!Koita jaksaa vaikka ihan hetki kerrallaan!

Meillä Jooseppi tuppas olemaan kanssa hyvin itkuinen ja ärtynyt ja joka kerran pullolla ollessaan söi vaan 30 ml ja nukahti.5-10min.päästä heräs taas huutamaan.Ei saanu ressukka tarpeeks evästä!Vaihoin nuk-tutit pulloista pois ku tuntu et poika ei millään taho saaha kunnolla maitoo vaan nukahtaa kesken syönnin.Otin ainun luononkumitutit(anatomiset )käyttöön ja nyt poju vetää kerralla 75-110 ml suht helposti,ei turhia känise ja syöttöväli on 3-4 tuntia.Paitsi illalla vähän tiheemmin tankkaa.Joosepin pitäskii keskimäärin vetästä päivässä 700ml maitoa,eli se on 1 kuudesosa pojan painosta.Miun on suht heleppo laskee paljonko pvässä poika syö ku kirjaan syöntiajat ja määrät ylös.Rintalapsella se on mahotonta ellei lypsä ensin pulloon ja sit se vasta hankalaks menneekin.Ja kun annan vielä joka syöton jälkeen "pierutippoja" niin nekin kirjaan ylös jotta ei tule annettua niitäkään miten sattuu.Miulle on näkkyy tullu jonkinsortin pakkomielle kirjailla asioita ylös,hataran muistin oireita...

Ievaliina ja Jooseppi 5 vkoa ja 3 pvää :)
 
Paveli:Voiskohan se kaveris olla vähän aikaa vauvan kanssa jotta pääsisit lepäämään tai käymään vaikka jossain niin saattas piristää.Mie ainakiii ku pyörähän kaupalla tai kierrätyskeskuksessa yksin vaik oon väsyny niin pirteempänä palaan takasi.Saa vähän aikaa ees henkästä!Meillä ukolla samaa vikaa,vauva on ihan kiva niin pitkään ku se ei itke,sit ku itkee niin äkkiä tuupataan miulle ja syvennytään johonki samperin nettipokeriin...
Voimia ukon kanssa!
Ievuska
 
Heii... Meinasinkohan ihan keritä kirjoittelee, enkä vaan lukemaan. :)
Ievaliina ihanku olisin ite kirjoittanut -"Meillä ukolla samaa vikaa,vauva on ihan kiva niin pitkään ku se ei itke,sit ku itkee niin äkkiä tuupataan miulle ja syvennytään johonki samperin nettipokeriin... " :LOL: taitaa olla ukoissa sellaista vikaa :)
Voi jessus..ilkeekin keskellä päivää tulla pöllii fillarii.. Arg.. Meiltä joskus kans jokunen kela pöllitty omalta pihalta (edellisen kämpän) Mummo malli pyöräthän nykyään kovaa huutoa. Niistä saa pulittaa yllättävän paljon nykypäivänä. Toivottavasti pyörä löytyy.

Paveli yritä jaksaa ja pyydä vaan apuja. Tosiaan pienikin hetki yksin ja vaikka torkut helpottaa kummasti. On tämä rankkaa aikaa, mutta kyllä se vielä helpottaa, kun vauvat alkaa jotain" tajuu" (nätisti sanottu , heh)
Meillä alkanut nyt nukkuu yöt aika hyvin . Syö illal pullosta n. 21-22 ja käy sitten unille ja herää n. 2-3. Et ihan hyvin, kunhan vaan ite malttais ajoissa käydä myös nukkuu.
Pitäisi täälläkin alkaa kutsuja pikkuhiljaa keksimään ristiäisiin ja ens viikolla olis myös "isomman vauvan" 2v synttärit. Kumpa jaksais jotain vaikka leipoa. Helppoahan se on..vauva toisessa kainalossa jne... :)
No, nyt kävi herra huutelee , täytyy mennä ja alkaa keksii mitä keksis tälle päivälle tekemistä.

Äippä ja poika kohat 4 viikkoa
 
Paveli pyydä neuvolasta apua, jos ei sulla oo muita apujoukkoja. :hug: Mä meinaan sanoin neuvolassa, että oon välillä tosi väsyny. Terkkari sit sano, et jos ei saa ketään hoitoavuks, niin soittaa sit neuvolaan niin sieltä järkätään apua. Kyllähän sitä ihmisen pitää saada nukkua ja levätä välillä. :hug:

Mä kokeilin tossa yhtenä päivänä, että juoko poju pullosta. Hyvin uppos! =) Annoin lypsettyä maitoa ja vetäs 120ml ja sit viel toisen tissin vähän ajan päästä. Taitaa olla aika suuri määrä?!

Meillä illat muuttunu vähän hankaliks. Poitsu ei meinaa millään saada unenpäästä kiinni. Aikamoista huutoa se pitää ja kyllä ihmettelen et esikoinen nukkuu eikä herää kiljumiseen.

Jaa, nyt poju heräs pikku-unilta, joten :wave:

rinkinki ja poitsu 1,5kk
 
Teinpä pika imuroinnin .. hiekkaa niin paljon eteisissä, et oli pakko ne impata. Poika nukkuu. Se on aivan nakutettu et uni tulloo, ku äippä käynnistää imurin.
Meillä poika nukkuu omassa sängyssä vain yöunet. Hyvin on illalla aina jäänyt sänkyyn, ei koskaan narissut että olis joutunut pois nostaa. Kun alkaa sippaa niin laitetaan sänkyyn. Päivällä nukkuu /torkkuu sitterissä, vaunuissa tai korivaunussa joka on liikuteltavissa ympäri kämppää. En tiedä onko jo voinut hoksata et pisimmät unet täytynee vetäistä sit omassa sängyssä ja on yö. Ei vissiin kyl viel tajuu, et sattumaa vaan ku näin käynyt.
Juma et on kuuma. Oikein kostee ja kuuma tääl sisälläkii. Ulkona märkää ja vajaa 20 lämmintä. Tuleekohan ukkosta, on vissiin jollein päivälle luvannutkin.
Tyttö just tokas :) avas siivouskaapin oven ja siel lattial joku tahra, oliskohan imurin pyörä joskus kosteena ollut ja siitä jälki tullut. Niin tyttö tokas -kato aku ankan kakkaa :LOL: Aku ankka = lintu. Vasta ulkona hälle näytin linnun kakan, ku oli paskonut keinuun. Vissii samalta hänestä näyttää nyt komeron lattialla. HYvii noi kaks veen jutut...aika useinki :)
Nyt oikeesti mentävä jotai touhuu...
Varmasti kauheesti kirj. virheitä, mutr yrittäkää saada selvää
:ashamed:

Äippä taas
 
Heips!

Pavelille jaksuja ja kaikille muillekin,joilla samoja ongelmia. :hug:

Täällä kans huono päivä eilen :'( Itkuksi meni ja mies kauhuissaan, että sitä masennustako.... Ei varsinaisesti niitä fiiliksiä, mutta a) tyttö kitisi koko päivän tissiä ja nukkui max puoli tuntia kerralla (siis eihän tuo nyt varsinaisesti tavatonta oo, mutta kun on tähän asti lähinnä vaan nukkunu) b) olin kolmen pienimmän kanssa keskenään ja kiukkua riitti isommillakin, c) tajusin, että vaikka mies osaakin olla tosi ihana, niin jostain syystä on noita menoja (siis työkeikkoja ja talkoohommia) kasautunu joka päivälle, niin että käytännössä on enemmän poissa kun työssä ollessaan. d) Meillä ei oo käyny kuin parit vieraat, kaikki lupaa tulla "tässä joku ilta" ja minä ootan täällä päivästä tseen eikä ketään näy. Kohta ei tartte tulla. Juttukaveria kaipaisin kovasti, kun isossa perheessä tuppaa sillä isukillakin kulumaan aika enemmän lasten tarpeiden tyydyttämisessä, sillon kun kotona on. Mikä on tosi hienoa, mutta olisin tällä hetkellä itsekin vähän huomionkipeä. Noh, kyllähän asiata eilen juteltiin, mutta tänään piti lähteä koko päiväksi taas työpaikalle projektipalaveriin.

Äh, mulla oli vielä paljon kommentoitavaakin, eikä pelkästään tätä valivali-osastoa, mutta neiti heräsi, onneksi nukkuin yön hyvin =)

Maggie
 
Hei kaikki!

Laitoin nimen ja kuvia suljetulle puolelle. Mulla rintatulehdus; kuume nousi toissa yönä. Nyt antibiootti ja olo jo parempi. Täl kertaa en jaksa muuta ja kutsukin käy alakerrasta. Luen myöhemmin juttuja.

Voikaa hyvin!

Neleka ja E reilu 5 viikkoa :)
 
Nyt kirjottelen vaik alhaalta kuuluu jo heräilyn merkkejä.

An-nik-ki:Siitä on 11 vuotta ku imetin esikoista kumien avulla. Mut koita venyttää nännejä aina kun voit. ja lypsä enimmät maidot rinnoista ennen imetystä jotta vauva saisi paremman imuotteen. Miä muistelisin et alkuun imettelin kumien avulla, jo sairaalassa antoivat mulle kumin. Sit jotenki ku maidon tuotanto tasaantui eli rinnat ei enää olleet niin pinkeät maidosta, ni vauva oppi imemään ilman kumia. Oli varmaan nännit ja venyneet sen verran. Tsemppiä vaan sulle!

Neitikevät: kyseli nukkumisesta.. meillä yleensä tyttö nukahtaa rinnalle tai syliin illalla klo 22-23, joskus jo 21. Sit viedään omaan sänkyyn ja sinne jää mahalleen!! Eli miä tosissaa nukutan häntä masulleen. Se auttaa jos on vaivoja ym. Näin neljännen lapsen kanssa uskallan niin tehdä, muita en ole uskaltan masullee nukuttaa. Liekö siitä johtuu et tyttö nukkuu niin hyvin; herää syömään ekan kerran yleensä viiden jälkee amulla n klo 5.30!! Mieletöntä =) Ja nyt ku näin hehkutan ni eiköhän sitä heratä ens yönä, kop, kop. Mutta se haittapuoli näissä n seitsemän tunnin unissa on et maito pakkaantuu ja rinnat on sitten ihan täys..Liekö siitä johtuu et mulle nousi toissa yönä korkes kuume, päälle 39, ja oikea rinta kipeä ja kova, rintatulehdus siis :'( Aloitin heti antibiootin lääkärin neuvosta ja tänään jo parempi päivä, kuume pois ja rintakin tuntuu paremmalta.

Pavelille kovasti voimia ja tsemppiä! :hug: Yleensä jostain kumman syystä nuo huudot ajoittuu iltaan ja yöhön. Pyydä ihmeessä vaikka just neuvolasta apua!! Tiedän itse kokemuksesta mihin pitkäaikainen väsymystila voi johtaa: masennukseen. Meidän ei tarvitse aina olla vahvoja suoriutujia ja yksin yrittää selviytyä kaikesta. Sen oon oppinu nyt neljän lapsen kanssa. Miä ihan häpeilemättä soitan apujoukkoja jos siltä tuntuu. Oon kyl siinä mielessä onnekkaassa asemassa että mun äiti, sisko, veli ja miehen vanhemmat asuu ihan lähellä ja auttavat minkä voivat. Äiti varmaan asuis meillä aina vauvan syntymän jälkee jos se sallittais =) Joka päivä käy katsomassa tai ainaki soittaa kerran ellei kolme et miten täällä jaksellaan. Ihana äiti :) Voimia ja jaksamista sullekin!

:hug:

Olikohan muuta... Isoveikat suhtautuneet täällä hyvin mutta ovat jo 3,5 ja 11 vuotiaita. Ens maanantaina lähtee isukki töihin, ollu 6viikkoa kotona, joten sitten näkee miten arki alkaa rullata... Ihan pelottaa. Oonki elelly täällä ku prinsessa ku mies hoitanu pojat. Monena aamuna oon heränny vastaleivotun leivän tuoksuun tai vastaavaan. Ruokaa en ole laittanu kuuteen viikkoon ku mies hoitanu senkin puolen, joten arki taitaa lyödä täällä vasten kasvoja ja kovaa...

Mut nyt kuuluu taas kutsu alhaalta eli mentävä on. Jaksamista kaikille!!

Neleka ja E reilun 5 viikkoa :heart:
 
Nytpä kirjoitan tälle puolelle vähän synnytystarinaa:

Viime torstaina (7.8.2008) Mulle oli varattu aika äitipolille klo 14, koska vatsan sf-mitta oli pysynyt niin kauan samana. Kuitenkin aamulla jo kahdeksan aikoihin heräsin kipeähköihin supistuksiin.
Sanoin miehelle että nyt taitaa olla "niitä" supistuksia, mutta emme kuitenkaan lähteneet heti vaan ajattelin odotella jos pystyisin olemaan kotona iltapäivään, jolloin olis aika äitipolille.

Lähdettiin vielä klo 11 aikoihin koirien kanssa lenkille, jossa supistukset oli jo selvästi kipeitä.
Puolen päivän aikoihin sanoin miehelle että nyt on aika lähteä, koska olo oli jo aika kivulias. En olis enää pystynyt olemaan kotona iltapäivään.

puolen tunnin päästä oltiin polilla, josta käyrille ja ultraan. Ultrasta päästiin suoraan saliin, koska samaan aikaan ei ollut ainuttakaan synnyttäjää meidän lisäksi:)
olin kolme senttiä auki ja sain oksitosiini-tipan nopeuttamaan supistuksia. Samalla pyysin epiduraalipuudutuksen, mutta anestesialääkäri oli parhaillaan muualla, joten sain Oxynorm-kipupiikin. heti piikin perään anestesialääkäri kuitenkin ehti tulla ja sain epiduraalipuudutuksen noin klo 16. Olin tuossa vaiheessa jo tosi kipeä ja auki 5cm.

Sen jälkeen kivut hävisi kokonaan, supistuksen aikana tunsin vain paineen tunnetta alaselässä ja jaloissa. Olo oli mahtava, kivut hävinneet ja pystyin istumaan ja olemaan rento!

Klo 17 pyysin kätilöä kääntämään pumppua vähän isommalle, koska tunsin puudutuksesta huolimatta supistukset yllättäin kovina. Kätilö tarkisti kohdunkaulan tilanteen ja olinkin tunnissa auennut kymmeneen senttiin!
Sain luvan alkaa ponnistamaan heti kun tulee tarve työntää vauvaa ulos.
Puoli seitsemältä illalla aloin ponnistamaan, kätilö oli ihana ja kannusti ja kehui kokoajan.
Yhtäkkiä vauvan sydänäänet alkoivat laskea. Kätilö pyysi saliin lääkärin joka veti pään imukupilla ulos mun samalla ponnistaessa.
Kun pää oli ulkona olin aika väsyksissä ja ajattelin etten selviydy loppun asti ja pelkäsin vauvan sydänäänten puolesta.
Viimeisellä ponnistuksella mieskin huusi mun kanssa kilpaa, kannusti mut loppuun asti ja vauva saapui valloittamaan koko salin klo 18.48!

Ponnistusvaihe kesti siis vain 18 min. ja koko synnytys reilut seitsemän tuntia!

kun sain vauvan rinnalleni olo oli niin sekava etten muista kovin paljon hetkestä! olin niin onnellinen että suoriuduin hyvin ja vauva oli maailmassa vihdoin ja viimein. Mies herkistyi ja tuijotti vain meitä molempia!

Koko synnytyksestä jäi niin ihana olo kätilön, mieheni ja synnytyksen keston ansiosta että kyllä minä taidan vielä sinne palata joskus.. :heart:

Mutta nyt keskityn tähän ihanaan pieneen mieheen joka on vienyt täysin meidän sydämet :heart:

Herkistää mieltä jo pelkästään tämä, kun kirjoitan tätä tarinaa.. Ajattelen vain mikä ihme on tapahtunut: minusta on tullut äiti!!

tannuli ja pikku-ukko 1vko
 
Jospa nyt olisi aikaa kirjoittaa

Onnittelut vasta vauvan saaneille!

Olen ollut netti pimennossa, reissussa ja kiireinen aina silloin kun on ollut kone käytettävissä. Muutamaan otteeseen olen känyt lukemassa mutta aika ei ole riittänyt siihen että olis ehtiny kirjottaan.

Meillä kaikki hyvin, poika nukkuu yleensä hyvin, yöunet alkaa yleensä kahdeltatoista ja kestää kymmeneen. Syö yöllä neljältä, kuudelta ja kahdeksalta, poikkeuksiakin löytyy kyllä usein ja joskus valvotaan aamuyöstä pari tuntia. Lisämaitoa menee päivällä ja illalla ja joskus jopa yölläkin jos uni ei rintamaidolla tuu.

Me ollaan vauvan kanssa oltu paljon viikolla kahdestaan ku avokki on töissä ja kaiken lisäksi vielä reissussa, ei oo edes ehtiny isyyslomaa pitämään. Joskus menee hermot kun se vielä keksii koko ajan jotain reissuja itselleen viikonlopuiksi, mietin odotusaikana et toivottavasti se rauhoittuu kun lapsi syntyy mut ei näytä olevan paljon merkitystä pojalla.

Neuvola oli keskiviikkona (1kk) Painoa oli tullu ihan hyvin, nyt 4240g ja pituutta 54cm, (syntymäpaino 3480g ja -pituus 50cm) lakin ympärysmittaa en ulkoa muista, vissiin dementtia vaivaa taas :headwall: Aluksi olin huolissani painon noususta ja neuvolassa juostiin kerran viikossa mutta kun olen antanut lisämaitoa niin sit se on lähtenyt ihan hyvin nousemaan ja melkeinpä vieläkin yks purkki korviketta riittää päivässä että ei edes uppoa paljon lisämaitoa poitsuun.

Pavelille voimia, yritä jaksaa :hug:

Poitsu kuulostaa hereilevän että täytyy lähteä syöttöpuuhiin. Enpä ehtinyt enää muuta sit kommentoida, seuraavalla kerralla sitten. Noh tais tulla jo nyt romaani

Maija ja poitsu tasan 5vko
 
Onnitttelut kaikille vauvautuneille, viimeisetkin pullat uunista ulkona =) :flower:

Pavelille ja kaikille muillekin vasyneille tsemppia. kannattaa tosiaan apua hakea heti kun silta tuntuu. Tuo vasymys kun on ainakin itselleni se kaiken pahan (masennuksen)alku ja juuri. Mistaan ei tule mitaan ja itkettaa ja paa melkein sekoaa. Olenkin talla kertaa paattanyt pitaa itsestani parempaa huolta, ainakin lepaamaan aina kun on tarve ja tilaisuus. siksipa meilla on villakoirat saaneet ihan kaikessa rauhassa lihoa ja rellestaa, en niita kovin ahkerasti imurilla kiusaa :kieh:

Pikkuinen on kasvanut komeasti, nyt punnituksessa 3510g, pituus 56cm ja pipo 37cm. Hoikka tytto vielakin mutta on rakenteeltaan siro etta ei kai tarvitse paljon painaakaan. Laakari oli tyytyvainen ja sanoi sopusuhtaiseksi.

Helppo vauvaa tamakin niinkuin molemmat veljensakin olivat. Syo ja nukkuu, valilla seurustelee kovasti. Asiat sujuu kunhan masu on taysi ja aitin syli aina lahella :)

Pojat ovat ottaneet vauvan hyvin. Nuoremmalle vaan on kovasti painostettava etta vauvan kanssa taytyy olla hellavarainen. Vanhempi poika juuri kotiutui Suomesta serkkulasta, oli siella reilut kolme viikkoa. Se ei ole vauvan kanssa juuri kerennyt olemaan mutta suukottelee ja halii vauvaa mielellaan ja vaikuttaa rakastavalta ja suojelevaiselta isoveljelta :heart:

Nyt aion kayttaa tilaisuutta (neiti torkkuu) hyvaksi ja menna kuumaan kylpyyn (minulle ikavoimani saunan korvike).

musikka ja neiti M
 
Moi kaikille!
Tannuli- mulla oli aika samantyyppinen synnytys. Mentiin sairaalaan aamulla 09, ja olin jo tosi kipeä ja 5cm auki siinä kohtaa. Sain kaasua ja vihdoin epiduraalin 11.15. Minä myös pyysin lisää epiduraalia ja sitä laitettiin ollessani 7cm auki. Koko ajan tärisytti jalkoja ja oli omituinen olo. olinkin hetkessä auennut 10cm:iin!

Sain alkaa ponnistelemaan, mutta se kestikin yli tunnin sitten koska napanuora oli lantion ympärillä ja veti vauvaa takaisin päin. Sydänäänet pysyivät koko ajan hyvinä, mutta lääkäri lopuksi hieman avitti imukupilla ja poika saapui maailmaan 14.04. Sairaalassa kerettiin olemaan siis 5h ja salissa 4h ennen kuin poika syntyi. Nyt ollaan kotona ja arki sujuu yllättävän hyvin. Koko ajanhan poika syö, mutta sillähän hän kasvaa :)

Nyt lähden syöttöhommiin ja sitten mummolaan varpajaisten alta evakkoon.

Poppeli ja poika 1 viikko
 
onnea vauvansa saanneille :flower: :flower:

en ole kerenny kurkkaamaan tänne aikoihin...

eli meijän napatatti on edelleen "terhakkaassa "kunnossa jota laapistettiin nyt sitten perjantaina sillä vanhanajan laapis kynällä sijais neukkatäti oli joutunnu soitaa muista asioista tonne ahtialan neuvolaan eijalle joka on aivan ihana neuvolatäti harmi vaan kun ei ole täällä meillä :/ :/ ni hän oli käskenny ettii sen vanhan laapiksen ja hoitaa sillä ( niitä ei valmisteta enään ) tatti on nyt kutistunnu hieman mutta on edelleen joten joudun maanataina soitaa neukkaan ja tiistaina päästään lääkärille sitten ylimääräsenä....

meijän justiina veti unta 23 asti tonne 06.00 aamuun asti ja söi rintaa ja me nukuttiin sitten kummatkin viekukkain :whistle: :whistle:

viikosta tulee kiireinen ristiäisiä pitäs järkätä ja paikkoja raivata kumma kyllä tota tavaraa kertyy semosiin paikoihin mihin ei pitäs :headwall: :headwall:

mutta nyt päiväkahveen keittoon ja lehtee lukemaan :wave:

päivänjatkoja heiniksille

bambiino ja justiina
 
Hei vaan kaikille!

Kirjottelin äsken ekaa kertaa suljetulle puolelle, vihdoinki sain aikaseks. Siellä myös tytön nimi kokonaisuudessaan:)

Meillä kaikki hyvin. Tyttö kävi eilen illalla klo 22.30 nukkumaa ja heräs syömää klo 6.30 aamulla! Aika lailla samoin on muutkin yöt menneet eli herää siinä viiden jälkee, yleensä klo 5.20 ekan kerran syömää... Sit nukutaa kaheksaan vielä... Ei meillä pojat ole tällasia olleet! Jokaisen kanssa olen valvonu ku ovat kitisseet ja heräilleet parin tunnin välein, joten ajattelin et ehkä tää tasoittaa tilannetta =) Tosin nyt ku hehkutan ni kaikki koht päälaellaan..Nyt kuitenki nautin ja tiiän sen, et kaikki voi kohta taas muuttua..

Meillä alkaa huomenna oikea arki ku mies lähtee kuuden viikon loman jälkee töihin. Saattaapi olla et iskee totuus vasten kasvoja täällä kotona kolmen alle kouluikäisen kanssa plus yhden esimurkkuikäisen kanssa...Mut sen näkee sit. Hyvää on tehny tää kuus viikkoa ku pojat on rauhassa saaneet tottua siihen et on pikku-sisko talossa. Syyskuun ekalla viikolla alkaa seurakunnat päiväkerho ja sinne pojat menee kaks kertaa viikossa, on taas kuskaamista mut tekee hyvää pojille.

Nyt syömää jotain...taas...

Jaksamista kaikille ja ohjeena väsyneille: pyytäkää ajoissa apua! Kokemusta on... =)

Neleka ja E kohta 6 viikkoa :heart:
 
Ei ole ehtinyt itekään tässä viime päivinä juuri kirjottelemaan. Suljetulle olen pari kertaa kuulumisia laittanu.

Mahtavasti on kyllä banbiinon ja Nelekan pikkuset nukkunu! Meillä normi yönä Toivsi syö siinä puoli kahen maissa (käy yöunille 21-22) ja sitten toisen kerran siinä viiden jälkeen, jonka jälkeen unet jatkuu vielä sinne kasiin. Ite tosin herään esikon kans seiskalta ja joskus pikkunen päättää nousta samaan aikaan. Sillon on aamu vähän hulinaa.
Tämä on siis normi yö ja viime yö oli taas jotain ihan muuta. Toiviksella on muutaman päivänä ollu päiväs aikaan vaikeuksia nukahtaa vaikka selvästi on tosi väsyny. No nyt se sama tuli sitten yöllekin. Ensin ei meinannu millään nukahtaa illalla, mutta uni tuli lopulta kymmenen maissa kun muutama tunti oli hyvin tankattu (iltatankkaus aika epänormaalia meille) ja nukku oikein hyvin tuonne puoli kahteen. Siinä sitten kiskas kummankin tissin tyhjäks, mutta unipa ei enä tuullukaan. Vähän aikaa katteli suht hyväntuulisena, mutta sitten alko se unikitinä. Ei ollu hyvä tissilla eikä ilman ja mihinkään ei rauhottunu. Ei onneks kuitenkaan itkeny tai ährännäy pieruja, mikä sentään on positiivista. No, vähän ennen neljää sitten sai unen minun rinnanpäällä, mutta heti kun siirsin viereen sängylle, että saisin iteki nukuttua, alko ähräys ja poika oli hereillä. Kultanen mieheni sitten otti poitsun ja lähti sohvalle kattoon olympialaisia, että minä sain nukkua. Olin aamulla heränny poitsun kans ennen kuutta ja en päivällä ehtiny ottaa päikkyjä, joten oli aika väsy olo. Siinä oli kaveri sitten koisinu, kunnes tulin esikoisen kans seiskan jälkeen ja heräs sitten vähän ajan päästä syömään. Ysin jälkeen vein ulos koisimaan ja niillä unilla on vieläki. Miks ei yöllä voi nukkua samanalaisia pätkiä?!?!? Täytyy kyllä kohta varmaan herätellä jo syömään. Pelottaa vaan että vuorokausirytmi menee ihan pyllylleen ja oma jaksaminen sitä myöten vähenee. Vaikka eihän se nyt heti mene ja ens yö voi taas olla paljon parempi. Eikä tässä nyt mitään oliskaan, jos vois huoletta päivällä nukkua, mutta kun on tuo isompi joka ei aina edes suostu päikkäreille niin eipä silloin äitikään nuku :/

Josta tulikin mieleen, että Pavelille paljon jaksamisia! :hug: Toivottavasti saisit edes neuvolan kautta tosiaan jotain apua, jos et muualta. Se pienikin hehgähdystauko ja hetki ihan vaan itelle auttaa kummasti jaksamaan. Liian pitkälle ei avunpyytämistä kannata jättää.

Nyt tuolta kopasta alkaa kuulua jo vähän ääntä, että jospa se kohta heräis.

Änkkäpöö ja Toivis 5vkoa 5pvä
 
Heipat vaan täältä.
Täällä maailma keikkuu..siis oikeesti!!!! Nyt hiukan helpompi olo jo, mutta vieläkin huimaa aika kovinkin, mutta pystyn olee jo jonkin aikaa pystyssä. Vaiva alkoi perjantaina. En olis voinut moisesta vaivasta edes kuvitella, että voi tulla tälläistä, mutta koettu nyt on. Maannut olen päivystyksessä nelisen tuntia pe iltana ja lauantai aamuna hetken uudestaan. Pe. oli venäläinen lääkäri, eikä mitään selkoa mikä miula olis. Sain huimaus/pahoinvointilääk. persukseen ja kotia laittoivat, kun lekuri meni illal 10 kiinni. Aamulla sama olo. Soitin lekuriin. Onneksi toinen lekuri paikalla ja pääsin sinne.Ja johan sain hoito-ohjeita ja kertoi vaivasta muutenkin( korvassa). Teki jotain "heiluttelu testejä" miule. Kotiho-ohjeet sain myös. Olikohan nimeltään asentohoitoa.
KYLLÄ ON OLLUT P...A viikonloppu. EN mitään pystynyt tekee. En kunnolla kävellä saati hoitaa vauvaa. Onneksi iskä hyvin hoitanut ja siinä sivussa minutkin :) NYt tänään tosiaan hetken aina pystynyt olee pystyssä, eilen en vielä yhtään ilman kauheeta huippausta ja pahaaoloa. Jospa huomen vieläkin parempi. Onko kellään mahdollisesti ollut samanlaista?

Vauva voi hyvin. Hymyilee ja seurustelee kovasti. Loppuviikosta olis vauvalla ja vanhemmalla neuvola samaan aikaan. Neiti täyttää 2v. Toivottavasti päästään menee neuvolaan.
Nyt pakko mennä taas makoilee, vauvakin nukkuu.
Ainiin.. eilen vauva nukkui hyvin. Söi illal 8 ja kävi nukkuu..luultii et ottaa torkut ennen kunnon tankkausta, mut nukkuikin 3 asti. Oli illal tankannut sitten niinkin hyvin että jaksoi nukkua. Hyvin ite saanut myös univelkoja pois näiden parin päivän aikaa..tuntuu että oon vaan nukkunut.
Nyt moro.. Toivottavasti kelleen ei tätä "tautia" tule...
 
Turkilmas
Heippa! Saanko ilmoittautua tänne teidän keskelle? Kirjoittelen hyvinkin aktiivisesti tuonne "mitäs nyt"-puolelle, mutta nyt ajattelin että olis kiva lukea ja kirjoittaa täällä samassa veneessä olevien kanssa =) .

Meille siis syntyi peikkopoika 11.7 rv 40+4. Poitsu ei ymmärtänyt suosiolla tulla, joten kalvot puhkaistiin. Reilumman kokoinen kaveri olikin. Painoarvio oli 4060 g, mutta niinpä minä vaan synnytin 4785 g ja 57 cm pitkän tummatukkaisen hurmurin :D .

Yleisesti ottaen kaikki on mennyt mainiosti. Paitsi että imetyksen kanssa on ollut paljon ongelmia. Ja tänään havahduin ymmärtämään että meidän vauveli kärsii selvästi vatsavaivoista ja siksi kähisee paljon ja nukkuu huonosti. Eli seuraavaksi kai minä alan karsimaan ruokavaliotani. Siinäpä onkin karsimista. Rakastan suklaata,ruisleipää, paprikaa, herneitä, limsaa (Pepsi Maxia) ja nytpä olen vielä kovasti tykännyt kahvistakin ja juonut sitä kuppikaupalla. Eli eipä ihme että pojan vatsa kärvistelee jos ja kun noita kaikkia edellä luettelemiani nautin päivittäin runsaastikin :| .

Onpa mukava lähteä lukemaan ja seuraamaan teidän muiden kokemuksia melko tuoreesta vauvasta =) :flower:

Turkilmas ja Peikkis 5 vkoa ja 2 päivää =)
 
PAVEL täällä valvotaan kans yöt. :kieh: Tänään alkoi puoli yhdeksän aikaan ilta vikinä, ja joskus loppuu vasta aamu puoli viis.
Ihmisille olen sanonut että saa tulla käymään mutta ei ennen puolta päivää. Puhelimet olen myös pitänyt suljettuna aamuisin.
Kyllä tämä elämä vielä muuttuu! :hug:
Nyt yritän olla maidoton ja suklaaton kaks viikkoa neuvolan suosituksesta.
 

Yhteistyössä