HEINÄMAMMAT 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna 83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minna 83

Vieras
Heipä hei!

Aloittelen tässä uutta ketjua, johon kuka tahansa heinämamma voi kirjoitella.
Meillä oli todella toimiva ketju tuolla odotusaika puolella ja odottelen jo innoissani juttuseuraa.
Oma poika-vauvani syntyi rv 38+0 joten syntymäpäivä jäi kesäkuun puolelle. =)

Siis kaikki tutut ja tuntemattomat mukaan.

Minna ja "Reiska" (22.6.2006, 2950g, 48cm)

Heips!

Täällä heinämamma ja poika, joka syntyi 14.7, laskettu aika oli 17.7, mutta synnytys käynnistettiin. Kävin odotusaika puolella aina lukemassa juttuja, itse kirjoitin vain muutaman kerran.
Olisi kyllä kiva lukea miten muilla 1-vuotiaat touhuaa. :) Meillä synttärit vielä edessä, ja vähän funtsin mitä tarjota, ja millainen kakku olis, että "vauvat" voivat syödä.
Vielä ei meillä kävellä. Tukea vasten kävelee, nyt alkanut kovasti seisomaan ilman tukea, ja käveleen niin, että pitää vain yhdellä kädellä äiskästä kiinni. Sanojakaan ei vielä oikein tule, äittä ainoa jonka ymmärtää oikeaksi sanaksi. Kovasti porisee kyllä, varsinkin itsekseen. :)

Mamma ja Jamsku (niin ja meillä...3280g, 47cm)

Mamma-81: tää heinämammat 2006-ketju on tänävuonna heinäkuussa syntyvien vauvojen ketju eli tajusit ilmeisesti että heinämammat 2005...Onkohan täällä vauvanhoitopuolella sitä ketjua.Katseleppa...

Heippa!
Mä oon edelleen yhtenä kappaleena eli en vielä siirry tuolta odottavien puolelta tänne :) mut aattelin vaan ehottaa, että sit ku tänne alkaa porukkaa siirtyä odottavien puolelta useampia, ni tehtäs sivun alkuun sellanen lista,
jossa esim.vauvan syntymäaika (siis päivämääränä), äidin nimimerkki, vauvan sukupuoli,paino ja pituus. Ja siihen kaikki sit lisäis omat tietonsa,ku tänne tulee.

Eli käytän Minnaa esimerkkinä.
22.6. Minna, poika, 2950g, 48cm

Oon seurannu meiän kuopuksen ikätoverien kuulumisia täällä vauvanhoitopuolella ja meillä on ollu sellanen lista, josta on ihan kiva tarkistaa keitä ketjussa on...Ollaan päivitetty sinne noita pituus ja painotietoja sit ku vauvoille on ikää kertyny esim.6kk tiedot jne.

No niin, nythän meitä on jo kaks urakasta selviytynyttä täällä, ja seuraava urakka edessä :)
Mites teijän pieni mies jakselee...?
Meillä on vähän totuttelua, tuon isoveljen kanssa nimittäin. Välillä hän on tosi innoissaan vauvasta ja sen hoitamisesta, mutta jos selkänsä kääntää niin ei ole takeita et mitä tekee. Eli on kuitenkin loppujen lopuks hieman katkera ja mustasukkanen.
No, ajan kanssa.

Heissan Anne!

Laitoin tuohon listan tynkää tulemaan, kun meitä on myt jo kaksi. =)
Onhan poikasi tiedot oikein?

Meillä on lähtenyt rullaamaan ihan mukavasti. Oltiin tänään ekaa kertaa neuvolassa ja painoa oli tullut sunnuntaista (kotiutumispäivä) jo 100g lisää. Eli nyt paino on 2850g. Taas ensi viikolla punnitaan.
Pituutta oli nyt jo 50cm. Eli ruoka on tehnyt tehtävänsä. Poika saa lisää mittaa ja toivottavasti kohta alkaa sitä massaakin tulemaan.

Meillä kanssa eletään jänniä aikoja. Meillehän tämä oli eka lapsi, mutta meillä on kohta 4vee labbis ja sen touhuja saa kyllä seurata aika tarkkaan. Vielä ei ole ollut mustasukkaisuutta ilmassa.

Nyt kuuluu vikinää makkarista eli imettämään vaan.
Onko sulta tullut ihan hyvin maitoa?

Minna

Minä lisään itseni listaan ja kirjoittelen lisää myöhemmin, tultiin juuri kotiin.

HEINÄMAMMAT 2006:

22.6 Anne, poika, 3610g, 49cm
28.6 Saara, poika, 2810g, 48cm

HEINÄMAMMAT 2006:

23.6 Tyttö82, tyttö 3275g,50cm

Tässä vähän siistimpi versio..

Mitenkäs on arki lähtenyt käyntiin? Meillä poika syö usein ja ahneesti, maitoa tulee todella reilusti. Todella kiltti ja rauhallinen vauva, itkee vain silloin kun on nälkä ja joutuu kylpyyn/pyllynpesulle :) . Mulla vointi on hyvä, yritän syödä hyvin ja levätä. Käveleminen on vaikeaa, kun leikkaushaava on suhteellisen kipeä..:(

Paljonko teidän pikkuisilla oli kotiutumispaino? Meillä syntymäpaino oli 2810 g ja kotiutumispaino 2660 g. Paino tippui siis 150 g.

Saara ja Lassi (pojan nimeksi tulee Lassi Tuomas Mikael, päätettiin jo kuukausia sitten)

HEINÄMAMMAT 2006:

23.6 Tyttö82, tyttö 3275g,50cm
26.6 Manteli, tyttö 3120g, 48 cm

Heip!

Minäkin siirryn nyt sitten tälle puolelle. Tuolla odotuspuolella on synnytyskertomus, jos haluatte käydä lukasemassa.

Meilläkin arki lähtenyt onnellisesti käyntiin. Maitoa tulee nyt hyvin alkukangistelun jälkeen. Olen käyttänyt rintakumia, kun vauva ei oikeinlöytänyt hyvää imemisotetta, mutta nyt ollaan ryhdytty harjoittelemaan ilman, kun olis kuitenkin kätsympää. Kyllähän tuo jo osaakin, ellei ole liian nälkäinen tai väsynyt.

Tytöllä on tosiaan ollut tuota keltaisuutta ja jouduttiin sitten perjantaisen kotiutumisen jäkeen käydä eilen antamassa tuo bilirubiini näyte. Valohoidon raja ei kuitenkaan ainakaan vielä ylittynyt ja pissaa ja kakkaa tulee niin hyvin, että varmaan ei arvot enää nouse. Huomenna on kuitenkin taas kontrolli kättärillä. Vauvan paino laski suhteessa paljon ensimmäisten päivien aikana koska maito ei noussut ja lisämaitoakin jouduttiin antamaan. Nyt eilen kuitenkin painettiin jo 3006g, eli hyvin ollaan tankattu (syntymäpainohan oli 3120).

Eipä tässä muuta, toivotaan että meidän remmi täällä lastenhoitopuolella lisääntyy nopsaa niin saadaan pidettyä ketju tuolla ykkössivulla.

Manteli + tyttö 6pv.

Heipä hei!

Onnea kovasti teille kaikille uusille jakautuneille. =)
Mukavaa kun saadaan tännekin vilinää.

Saara kyseli kotiutuspainoa: Meillä syntymäpaino oli 2950g ja kotiutuessa 2755g. Neuvolassa käytiin kolme päivää kotiutumisen jälkeen ja paino oli noussut jo 100g lisää. Ensi ke taas neuvola. Nyt varmasti päästään jo syntymäpainoon. Pojalla on jo posket ja vatsakin pyöristynyt sillai vauvamaisesti.

Poika on aivan superkiltti tapaus. Ei paljon itkeskele. Syö, nukkuu ja seurustelee. Poika on kyllä meidän elämän suurin ihme. Joka päivä siitä jaksaa kyllä kiittää.

Meillä poika ristitään Otsoksi 6.8.2006.
Ristiäis järjestelyt on tehty, eli nyt vaan nautitaan kesäpäivistä.

Ootteko treenaillut lantiopohjan lihaksia?
Oon ottanut nyt asiakseni treenata lihakset kuntoon, eli päivittäin jumppailen.

Minna ja Otso-poika

Me ollaan myös suunniteltu ristiäisiä, päivä pitäisi vain varmistaa seurakunnan kanssa. Ensin mun täytyy käydä katsomassa millaiset tilat seurakunnalla on. Ajateltiin ristiäisiä 6.8 tai mielummin 13.8. Kutsuja olen jo askarrellut.

Mä en voi edes harkita treenavani lantionpohjan lihaksia! Paikat on todella kipeät ja tikkejä kiristää aika paljon. Mulla on kyllä nuo lihakset hyvässä kunnossa, joten kauheasti jumppaa en tarvitse. Mun täytyisi soitella neuvolaan tuosta tikkien kiristämistä, tuntuu että paikat repeää (ellei ole jo revennyt). Odottelen, että lastenneuvolan puolelta soiteltaisi mulle takaisinpäin, jätin soittopyynnön.

Nyt täytyy mennä taas lepäilemään, tämä istuminen on aika ikävää :)

Saara ja Lassi

Saara: Mulla aivan samat tuntemukset tuolla alhaalla tikkien suhteen. toivois vaan niin paljon että leikkaushaava parnis ja pääsis kunnolla liikkumaan ja olemaan. Mitä tarkotit tolla tikkien kiristämisellä, tehdäänkö sellasta vai? Onko se sen takia, kun turvotus on laskenut. Mä jotenkin luulin, että ne on just ne kiristävät tikit, jotka tekee tuon repeämisen tunteen. Ootko muuten käyttänyt jotain laksatiivejä vai onnistuuko vessakäynti ilman?

Meillä ei oo vielä tehty mitään nimenantojuhlien eteen, paitsi että Elokuussa ne pidettän ja miehen vanhempien luona (toivottavasti säät sallii että pihalla).

Kohta ruvetaan taas tissittelemään ja sitten yöpuulle ja äiti ja papa sohvalle retkottamaan.

Manteli ja tuhnu.

Manteli: Mun oma teksti oli vähän sekavasti kirjoitettu..Siinä olisi tarkoitus lukea "tikkien kiristämisestä" (huomasin kirjoitusvirheen). Tarkoitin sitä, että ne tikit kiristävät aika lailla, pelottaa että paikat ratkeaa ja ajattelin siitä kysyä neuvolasta. Mutta tuskin sille mitään voi tehdä. Täytyy vain lepäillä ja toivoa, ettei paikat turpoa kauheasti. Vessassa käynti pelotti alkuun kamalasti, mutta onnistuu ihan hyvin ilman mitään laksatiivejä tms. Kirvelyä tosin tulee, joten joutuu istua silleen hassusti, ettei virtsaa pääsisi kauheasti valumaan haavaan.

Täällä on ollut kauheat helteet. Mites muilla? Poika on täynnä hikinäppylöitä ja välillä iho punoittaa tosi paljon (mitä enemmän poika hikoilee, sitä enemmän iho punoittaa). Koira pitää käyttää aina pikaisesti, kun ulkona on niin kuuma. Ja kävely tekee vielä aika kipeää. Tänään olen välillä antanut ilmahoitoa Lassille, pitänyt vain harsoliinaa vähän suojana, jos tulee pissa/kakka.

Vointi alkaa olla aika hyvä. Sairaalaan jäi 6 kg, enää paino saa tippua 4 kg. Painoa raskauden aikana mulle tuli yhteensä 15 kiloa, mutta ennen raskautta olin melkein alipainoinen. Laihduin vuosi sitten 7 kg, kun sain keskenmenon.

Meillä onkin ensimmäinen neuvola keskiviikkona 5.7, joka olisi ollut laskettu aika. Kirjoittelen viimeistään silloin kuulumisia.

Saara ja Lassi

Huomenia!

Mulla on toi tikkien kiristys helpottanut jo. Synnytyksestä tulee torstaina kaksi viikkoa. Kylläpä aika on hujahtanut.

Meillä kanssa hikinäppylää ja iho hilseilee. En oikein tiedä pitäisikö rasvata vai ei? Huomenna neuvola, täytyy kysyä.

Otso on kyllä maailman kiltein poika. Kitisee vaan kun on kakka tulossa ja massua vähän kipristää.

Kiitos Saara kun muistutit noista ilmakylvyistä, täytyypä tänään antaa pojan pötkötellä ilman vaippaa. =)

Mulla painoa tuli yht.14kg ja jäljellä on enää 6kg. Sairaalaan jäi 4kg ja muu onkin sitten lähtenyt tosi vauhdilla. Eli nou hätä sällä rintamalla. Kävelyllä oon käynyt ja vähän vatsoja ja alaselkää jumppaillut.

Nyt lähden tukan värjäys hommiin kun poika vielä nukkuu.

Minna ja Otso

Meillä oli tänään ensimmäinen neuvola. Lassi oli kasvanut hurjasti, ainakin äidin mielestä :). Painoa on nyt 2965 g ja pituutta 50 cm. Pään ympärys oli 34.2. Napaan laitettiin Lapista, siihen oli jäänyt vielä aika pallukka.

Ristiäiset on nyt sovittu, 13.8 pojan nimestä tulee virallinen. Nyt on paikat sen verran kipeät, ettei kärsi istua enempää.

Saara ja Lassi

Mihinkähän on mahtanut edellinen viestini täältä hävitä?!?!?
Ihan ihmeelliset nämä uudet sivut.
Kävinpä sitten jo vauvelin kanssa uudestaan sairaalassa, tosin itseni takia. Maanantai-iltana nousi kova kuume ja alavatsa ja -selkä meni tosi kipeeks. Tiistaiaamuna menin sairaalaan, ultralla näkivät et kohtuun oli jäänyt kalvoja, paloja istukasta yms. ja se aiheutti sitten kohtutulehduksen. Tiistaiyönä olin kaavinnassa, ja sit antibioottitipassa tähän aamuun asti. Ja mukaan vielä kova antibioottikuuri. Kyllä masenti olla taas sairaalassa, esikoinen ikävöi tosi kovasti pikkuveljeä :(
Mutta nyt ollaanki sit jo taas onnellisesti kotona.
Mites Minna teidän pieni mies jakselee...?

Täällä mentiin vähän takapakkia (äidin voinnissa), olin eilen toisessa kaavinnassa. Kohtuun oli kuitenkin jäänyt vielä istukkaa, vaikka jo kerran kaavinta tehtiin. Mulle tuli melko runsasta vuotoa ja hyytymiä sekä alavatsa oli vähän kipeä. Ja alapää oli todella kipeä ja kauhea painontunne (kuin viimeisillään raskaana, kun vauvan pää painaa) oli siellä. Nyt on kuitenkin ihan hyvä vointi ja Lassi voi hyvin. Kova ikävä oli sairaalassa, kun poika oli äidilläni hoidossa. Mies oli tontilla hommissa, joten ei voinut vahtia poikaa.

Mun äiti vielä osittain imettää mun pikkuveljeä, joten Lassi sai hoidossa ollessaan Mamman rintamaitoa. Varuilta olivat ostaneet vielä tuttelia, mutta sitä ei tarvittu. Pikkuveli (1v 3kk) oli mustasukkainen, kävi aina vetämässä rinnan pois Lassin suusta. Oli sitä mieltä, että ne on hänen :). Äitini naureskeli, että harva isoäiti saa imettää lapsenlastaan. :)

Mitäs muille kuuluu?

Saara ja Lassi

Heipä hei!

Todella ikävää Saara. Inhoittavia tuollaiset synnytyksen jälkeiset jutut. Hyvä että kaikki nyt kunnossa.

Empä tosiaan ole kuullut aiemmin, että isoäiti imettäisi lapsenlastaan. =) Hyvä homma tässä tilanteessa.

Mistäs aloittaisin kertomuksen...
Oltiin viime ke neuvolassa ja otin puheeksi Otson hengityksen vinkunan ja rohinan. Terkkarikin kuuli nuo äänet ja soitti heti lääkärille kyselläkseen mitä tehdään. Lääkäri käski Jorviin päivystävälle lastenlääkärille ja sinne sitten lähdettiin.
Otsosta otettiin verikokeita ja pissakoe, kuunneltiin keuhkot, refleksit yms.
Tuntui aivan kamalalta katsella omaa pikkuista siinä tutkittavana. Otso ei ollut moksiskaan, mutta minä pillitin koko ajan. Mieli on ollut todella herkkänä.
Kaikki kokeet oli ok. Lääkäri sanoi että vinkuna johtuu vielä kehittymättömistä nielun rustoista ja rahina, siitä että kaikki maito ei laskeudu heti mahaan asti vaan jää seilaamaan nieluun.
Aikaa sairaalassa meni 4h. Huh mikä kokemus.

Lähdettiin tortaina mökille ja perjentaina sitten puhkesi Otsolle nuha. Taas olin paniikissa, että mitä nyt. Poika vain tuhisi ja itki.
Onneksi apu löytyi kun soitettiin mun tädille (entinen terkkari).
Käytiin apteekissa ostamassa nenätippoja ja niistettiin nenää nenänniistimellä. Nyt on poika jo ihan kunnossa. Sängyn päätyä pidetään vieläkin hiukan kohollaan, niin Otso nukkuu paremmin.

Mitenkäs teillä? Onko ollut nuhaa? Kuulemma aika yleistä näillä pienillä.
Mitenkäs teillä on vauvojen massut suhtautunut D-vitamiiniin?
Ovatko olleet rauhattomia näin helteellä? Meillä jalat ja kädet huitoo aivan valtavasti välillä. Oonkin sitten laittanut pojan kapaloon ja se on rauhoittanut todella hyvin.

Eipä muuta kuin päivänjatkoja.

Minna ja Otso