Heinämammat -06

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liuku.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ilta meni ihan hyvin. En juonut juuri mitään ja tultiin ajoissa kotiin (sain nukkua koko yön yhteen putkeen, ihanaa). Sen takia mun "piti" juoda, että voin jättää pojan yökylään ja saan itse hengähdystauon ja yhden kokonaan nukutun yön. Jos olisin ollut täysin selvä, olisin varmaan halunnut hakea pojan jo yöllä kotiin. Tosi harvoin olen muutenkin juonut alkoholia, kerran tai kaksi vuodessa. Ei mulle nytkään oikein maistunut. Pitkin iltaa ikävöin Lassia ja koirakin selvästi ikävöi (silloin kun oltiin kotona). Lassi oli pärjännyt hienosti yökylässä.

Lassin kanssa ruokailut sujuu hyvin. Lassi istuu syöttötuolissa ja syö jopa purkillisen ruokaa ja vettä hörpitään nokkamukista (mikä sujuu tosi hyvin). Kävelytelineellä Lassi osaa jonkin verran liikkua, enimmäkseen pyörittelee rattia ja muita leluja siitä. Tiedän, että suurin osa fysioterapeuteista ym. ei suosittele kävelytelinettä, mutta minusta siitä ei ole haittaa Lassille. Lassi ei yhtään varvasta siinä, vaan painaa koko jalan maahan ja nauttii, kun pääsee liikkeelle.

Lattialla ollessaan Lassi kierii ja hieman ryömii (ei vielä kovin hyvin). Pistorasioissa on tulpat, johdot piilossa ja kaikki tavarat nostettu korkeammalle tai siirretty turvallisempaan paikkaan. Lassi seisoo tukevasti omilla jaloillaan, kun vaan pitää sen verran kiinni, ettei kaadu eteen tai taakse. Välillä Lassi yrittää nousta istumaan ja pääseekin välillä puoli-istuvaan asentoon toisen kyljen kautta.Tänään ostin potan ja sitä kokeiltiin, heti tuli pissa sinne.

Yöt on välillä hankalia, Lassi ei aina suostu nukkumaan pinnasängyssä ja heräilee ajoittain usein, vieressä nukkuu hyvin. Toisinaan heräilee yöllä vain pari kertaa. Luulen, että levottomuus johtuu hampaista, joita on kaksi puhkeamassa alas, kulmat hohtaa ikenen läpi. Seuraavaksi meillä on 8 kk lääkärineuvola, joka on 20.2.

Saara ja Lassi 7 kk

Olisikohan meilläkin toi yökukkuminen ja levottomuus hampaista.Ainakin ikenet näyttää siltä että kohta tulisi alas hammas tai pari... No saa nähdä miten ensi yö sujuu!
Mullakin oli keskimmäisellä käytössä tuo kävelytuoli ja ei kyllä minkäänlaista haittaa tullut. Kehittyi tosi nopeasti ja oppi kävelemään reilusti alle yksi vuotiaana.
Vai teillä on Saara jo pottakin, hauska sattuma että pissakin sinne sitten tupsahti!; )
Jenna söi tänään ekan kerran puuroa! JEE! Olen kyllä jo aiemmin yrittänyt erilaisia puuroja mutta on aina kaikki sylkenyt pois. Nyt sitten taas ajattelin kokeilla sellasta maidotonta ensi puurojauhetta ja siihen hedelmäsosetta ja yllättäen kelpasi.
Nyt menen pehkuisin kun kuitenkin taas heräilään...

Nostelempa meitä kun on tiputtu. Onkos kaikilla heinäkuulaisilla näpit jäässä kun ei kukaan kirjoittele?
Oli mukava päivä tänään kun sain pienen vapaa hetkenkin. Shoppailtiin ja kahviteltiin yhden mun ystävän kanssa.
Mut nyt taas kirjoitelkaa ettei vallan kuivuta kasaan! Liuku ja Minna, mitä teille kuuluu?

Moikka kaikille!
Upitan samalla ja kirjoitan muutaman rivin.
Odottelen huuto.netissä yhden kohteen sulkeutumista tässä myös, haluan olla voittaja! :)
Meillä menee edelleen ihan hienosti, ollaan pysytty terveinä (uskoisin pitkälti että aloe veran ansiosta), poika kasvaa ja kehittyy. Nyt jo liikuskeleekin, ryömii siis. Ja kovasti rakastaa seuraa, sanonkin aina ettei ainakaan ole autistinen kun ei viihdy yksinänsä.
Pari viimeistä päivää meillä on ollut temppuilua päiväunista, kiitos kovin talvisen ilman. Kun ne vaunut on ihan paras paikka päikkäreille.

Me päästiin isännän kans oikeen kylpylään viikonlopuksi rentoutumaan tossa tammikuussa. Oli aivan ihanaa. Sen voimalla kyllä jaksoikin pakertaa... kuukauden. Sillä nyt alkaa taas olemaan sellainen fiilis että kaipaisi jotain aikuisten mukavaa. Ja nimenomaan oman ukon kanssa. Huomaa että hormoonit rupee pikkuhiljaa "hyrräämään". Valitettavasti oma rakas mies ei innosta mua kovasti. Onko muilla kokemuksia? Uskon että aika korjaa kyllä tilanteen, mutta on aika epätoivoista.
Ja mun miehen mielestä meillä menee tosi hyvin. Siistiä!

No, siinä ne pari riviä :)
Jatkoja kaikille!

Satu

Heippa täältäkin..
Kovin on kylmää ollut tuolla ulkona, täällä ollut koko viikon kolmessakymmenessä pakkanen, ei oo paljoo viittiny naamaansa näyttää ulkona.
Mun flunssa alkaa olla ohi, satunnaisia yskäkohtauksia, varsinkin yöllä, ikävää..

Eilen Janna heräsi iltapäiväunilta kuumana, mittasin korvakuumemittarilla niin 38 tasan. Mitään muita flunssanoireita ei kuitenkaan ole, joten epäilen, että johtui hampaista. Kovasti ne siellä pullottaa, muttei oo vieläkään puhenneet. Eilen illalla sattuivat sitten mummu ja pappa pyörähtämään täällä niin meinas hekin, ettei neiti kovin sairaalta vaikuta vaikka lämpöä oli, iloisesti leikki lattialla ja sylissä. Nukkuumaanmeno oli kuitenkin vähä takkuista. Annoin nestemäistä panadolia.. Maitoa ei juonut ihan niin paljon kuin normaalisti eikä meinannut saada unta. Itkeskeli ja ähisi melkein tunnin ja sitten lopen nukahti kun silittelin. Sitten heräsi taas 23 jälkeen heräsi kun minä menin nukkumaan. Itki vähän aikaa ja melkein tunnin sain silitellä ennenkuin kunnolla nukahti, itku loppu onneksi melko pian. Pelkäsin, että tulee tosi huono yö, mutta sitten nukkuikin aamuun 8.30 asti, helpotus.
Minä kyllä jouduin heräämään yskän vuoksi puol 3 aikoihin, onneksi yskänlääke auttoi.
Tänään aamulla ei ollut kuumetta, mutta Janna oli kyllä selvästi väsyneempi kuin yleensä aamulla ja nukkuikin vielä jo ne poisjääneet tirsat yöunien päälle. Nyt sitten ollaankin noin tunti normirytmistä jäljessä ja nämä aamupäiväunetkin on kestäneet jo reilun tunnin.. Saas nähä miten ilta menee.
Meillä on nyt tällä viikolla ollut melko tarkka rytmi, herää n 8.00, päikkäreille 12, nukkuu tunnin ja sitten taas päikkäreille noin kello 16 ja unta 2-3 tuntia jonka jälkeen yöunille yhdeksän maissa.
jaahas, nyt ääni kuuluukin..
palataan
Nitta ja Janna

Jatkoa vielä tuohon aiempaan turinointiin..
Ruoka ei maistu Jannalle nyt millään. Aina menee pari lusikallista ja sen jälkeen sylkee kaikki pois. Niin ja mikä sotku; sormet menee suuhun jokaisen lusikallisen jälkeen.. mukavaa.

Oli mukava lukea Satu sinun kuulumisia, kuulosti ihanalta se teidän kylpyläreissu. Ois niin ihanaa päästä jonnekkin kahdestaan.

Pinja, tuosta puurosta.. meillä on puuro alkanu tosissaan tökkiä. Aluksi söi hienosti sitä banaani-riisipuuroa ja myöhemmin kaurapuuroakin, hedelmäsoseen kanssa. Nyt ei millään. Toissa-aamuna keitin tavallista kaurapuuroa, voi mitkä ilmeet ja ulos tuli kaikki puistatusten kanssa. Ei maistunut. Toivon totisesti, että tää syömälakkoilu johtuu hampaista. Jugurtti on ollu nyt melkee ainoa joka maistuu niin ja marja-soseet.

Meillä on myös potta, saatiin se miehen veljen perheeltä, jäänyt heillä käyttämättä, ku olivat aikanaan saaneet kaksi.. Ei oo kuitenkaa vielä istutettu Jannaa siinä, ei vielä täysin istukaan, syöttötuolissa kuitenkin ihan hienosti.
Tänään vaihdoin vaippaa olkkarin lattialla ja sillä aikaa ku hain uutta vaippaa, tuli pissat viltille... no eipä se oo vaarallista. :)
mutta nyt lähden taas koneelta pois, ehtii jotain tehä ennenku neiti herää. On tosiaan nyt iltapäiväunilla ja varmaan pian herää.
Onneksi pakkasen luvattu lauhtuvan jo huomenna, päästään kyläilemään mummulaan. Voikaattehan hyvin vauvojenne kanssa. :)
Nitta ja Janna, lauantaina 7kk

En enää oikein ehdi kirjoitella. Inari roikkuu kuin takiainen. Isompien puolesta harmittaa, ku yksi vie kaiken huomion. Tänään lähdin salille, niin esikoinen aneli, etten lähtisi. Sitä harmittaa ku vauva itkee. Siinä selittelin sitten oman ajan merkitystä ekaluokkalaiselle.

Satu kyseli noista sukupuoliasioista. Mulla on ihan ok nuo halut ja vaikka on pitkä suhde intohimoa riittää. Välillä on ollut kuivempia aikoja, mikä on ihan luonnollista. Nyt ihan kivaa. Kahdestaan ei olla vielä käyty ulkona synnytyksen jälkeen. Ylipäätään ollaan esikoisen syntymän jälkeen oltu 5-10 yötä ilman lapsia, eikä nekään edes putkeen. Meillä sukulaiset kaukana, veli asuu lähellä mutta viettää vielä aika nuorisoelämää. Toukokuussa oltiin viimeksi yö kahdestaan, Hotelli Tornissa. Aika huima paikka, suihkut ja vessa lasiseinän takana. Vessan edessä sentään maitolasia, ettei kaikki näy.
Mutta nyt nukkumaan!
Kirsi ja INari

INarilla loppui kuuri tänään. Hieroi vielä korvaansa, katsotaan josko jo paranis.

Oisko Inarille iskenyt kunnon eroahdistus? Mulla kans nää vapaa-ajat aika kortilla. Tänään meinasi pinna palaa kokonaan kun isommat mukulat aloittivat aamu seitsemältä riitelyn joka jatkui puoli ysiin asti...Kokoajn löytyi uusia ariidan aiheita. Sangen mukava päivän aloitus.
Mekään ei olla kahdestaan miehen kanssa paljon oltu. Viime la käytiin syömässä ja mummi oli meillä hoitamassa lapsia. Tultiin kuitenkin ajoissa kotiin koska piti kuitenkin hoitaa yöheräämiset ja herätä aamulla. Joten en oikein laske sitä vapaa illaksi.
Viime yö meni yhdellä heräämisellä ja nyt tosi pirteä olo!
Kävin eilen ostamassa jumppatrikoot ja suuntaan lauantaina jumppaan. Tää mun maha on raskauden jälsiltä nimittäin ihan kauhea hyllyvä kasa joten pakko tehdä jotain.
Mukavaa viikonloppua!

Heipä hei,
en ole ehtinyt pitkään aikaan edes täällä piipahtaa. Nyt sitten poika, mies ja koira nukkuu makkarissa, niin on omaa aikaa. =)

Tänään oli neuvola, Otso painaa 7750g ja on 72cm pitkä. Eli pitkä ja hoikka.
Otso osaa jo kääntyillä ja ryömiä (taaksepäin), mennä konttausasentoon ja heilua siellä. Nyt ollaan alettu harjoitella kiipeilyä... apua...

Meillä nukutaan nyt öisin hyvin, joten tuo unikoulu todella kannatti.
Otso herää yleensä 1-2 kertaa yössä ja rauhoittuu nopeasti.

Kirsi: Voi Inari ressua, toivottavasti paranee nyt.
Meilläkin on Ergo ja se on kyllä maksanut itsensä takaisin. SUOSITTELEN!
Ainakin näin koira perheeseen todella hyvä. Otan vain Otson reppuu ja eikun Komin kanssa lenkille. =)

Multa poistettiin keskiviikkona viisaudenhammas (anteeksi sille joka pelkäsi poistoa)
ja yöllä nousi sitten 40 asteen kuume, eilenkin oli vielä illalla 39,7 astetta ja olin aivan rikki. Otso huusi sylissä, enkä voinut tehdä mitään.
Nyt vielä vähän lämpöä ja antibioottikuuri päällä.
Kamala kokemus.

Mä oon käynyt kaksi kertaa ulkona Otson syntymän jälkeen (kerran join), kamalaa oli seuraava yö ja päivä. Ei varsinaisesti ollut kankkusta, mutta väsytti aivan mahdottomasti.Mulla on synttärit 26.2, joten vois kyllä lähteä vähän juhlistamaan.
Nyt on helpompaa kun Otso ei syö enää öisin, eli mua ei öisin välttämätt tarvita.

Mukavaa päivää.

Minna ja Otso (7,5kk)

Moi.. täällä odotellaan, että neitokainen heräisi päikkäreiltä ja päästäis lähteen mummulle. On se kumma, että aina ku pitäs johonki lähteä, niin silloin nukutaan.. Meni nää päikkärit näin myöhään ku kauppareissulta tullessa nukahti, heräs ku tultii sisälle eikä meinannut millään nukahtaa uudestaan..

Mukava kuulla Minnanki kuulumisia, hyvä juttu, että yöt sujuu jo paremmin. Hui, vähä pelottaa nyt ku kerroit viisaudenhampaanpoistosta. Mulla on puhennu semmonen tuonne ylös.. Paljonko se Ergo suunnilleen maksaa? Ois varmaan ihana.

Niin, Satu kyseli haluista, jäi viimes vastaamatta.. Mua ei oikeestaan haluta juuri ollenkaan.. Välillä käy vähän miestä sääliksi. Jostain syystä mua ei vain kiinnosta ne touhut nyt ollenkaan, joskus kuitenkin tekee mieli ja yleensä just silloin ei pysty.. Saas nähä jos alkas nää hormoonit taas hyrräämään ku alkais ne menkat ja muutenki normalisoitus nää jutut. Mulla on muuten alkanu kauheesti lähtee hiuksia, ku lopetin imetyksen..

Tuntuu, että kohta ois pakko päästä johonki tuulettumaan, yksin tai kaksin miehen kanssa. Niin pitkään jo oltu vaan kotona. En tiiä vielä siitä huomisesta baarireissusta. Velipoika ei oo viel varmalla luvannut tulla Jannan vahdiksi.
Mukava ku vähä lauhtu tuo pakkanen, viittii taas liikkua jonnekkin. Juups, h&m pakettikin tuli, tilasin neidille vaatteita, oli ihan kivoja. Niin ja itelle raaskin jopa tilata yhden t-paidan. Hittolainen, pitäs alkaa jo jumppaamaan, kiva paita tuli, mut kauheet makkarat näky sen läpi..

Mutta joo, palaillaan
Nitta ja Janna, huomenna 7kk

Tervehdys pitkästä aikaa. Meillä on ilmestynyt jo kolme hammasta näkyviin. Aika hassua, että yläpuolelle ei tullut ensimmäisenä etuhammas vaan viereinen hammas. Alhaalle tuli normaalisti kaksi etuhammasta. Hampaat tulivat viikkon sisällä. Paljon on kitinää ollut, mutta yöt suhtkoht normaalit. Enempi sekoittaa se, että päiväunet muuttuvat kolmesta kahteen. Nyt on rytmit aivan hukassa. En tiedä milloin syöttää kun nukutaan miten sattuu.

Saa nähdä miten meillä menee ensi viikolla. Mummi tulee hoitamaan Teemua maanantaina, kun itsellä on meno sairaalaan. Tsekkaavat synnytyksessä tulleita vaurioita. Useampi tunti siihen menee, eikä Teemu ole vielä kertaakaan ollut yksinään hoidossa.

Meilläkin pyöritään eteenpäin ja käsillä työnnellään taaksepäin. Suoraan eteenpäin ei mennä eikä yritetä kontata.

Eija & Teemu (joka juuri heräsi päiväunilta)

Lueskeltu on mutta en oo jaksanu kirkoitella. Eli muillakin (=inarilla) korvatulehdus jo toisen kerran..niin myös täällä. Aivan kamalaa ollut nyt pari viikkoa. Roopelle nous ekaksi kuume, ja alko yskä pahenemaan. Yskää siis ollu nyt joku 8vkoa. Siitä käytiin välissä jo erikseenkin lekurissa, pelotteli vauva-astmalla..no niin ja siis sitten taas tuosta kuumeesta lääkäriin kun oli estänyt useamman päivän. No sieltä lähetteellä sairaalaan, kun ei saanut lekurin mielestä hengitettyä, eli oli ahdistuskohtaus päällä. No eka lapsi, niin enhän minä sitä osannut epäillä kun oli edellisenkin korvatulehdus/flunssan aikana hengittänyt pinnallisesti ja silloin lääkäri ei siitä ollut mikseenkään vaikka erikseen ihan kysyin. No Jorvissa meni sitten puoleen yöhön, antoivat hengittää Salpuventtiä, tai joten sellaista. Antoivat myös vahvaa kuumeen alennuslääkettä, kun oli jo yli neljänkymmenen asteen. No sieltä kotiin. Sanoi että olisi parin päivän päästä hyvä näyttää uudelleen lääkärille kun oli toinen korva aavistuksen punoittava. Ja sitten mentiin taaas parin päivän päästä lekuriin, ja olihan se korva jo tulehtunut. Nyt on just saatu eilen siihen määrätty kuuri syötyä ja poika alkaa olla oma itsensä. Tuon flunssan aikana Roope oksensi n. viikon ajan kaikki soseet ulos, yökkäsi myös tuttipullolle ja eli vain rinnalla..nyt aloitettiin niinkuin alusta tuo soseiden syönti. Tuntuu että kaikki otti nyt takapakkia, siis syömiset, nukkumiset ja rutiinit. Tänään ihmekyllä poika oppinut paremmin ryömimään, ei enään ainoastaan kieri vaan tajusi että ojentamalla kättä ja työntämällä jalalla pääsee myös eteenpäin. Käsistä kun tukee niin puskee itsensä myös seisonta asentoon ja siitä on itsekkin iloinen ja ylpeä. Juttelee kamalasti, oikeastaan kokoajan. "Äiti" on tullut jo pitkään , ihan selvästi ja lujaa mutta en tiedä tajuaako roope itse mitä sieltä suusta tulee. "Ei" on kanssa suosikki kiljahdus. Pinsetti otetta on nyt viimepäivinä harjoiteltu kanssa ahkeraan, kaikki roskat on roopen kädessä ennenkuin itse edes kerkiän niitä huomamaan. On kivaa onneksi ihastella sitä langanpätkää ennenkuin sen laittaa suuhun, äiti kerkiää vielä nappaamaan pois. Illat venyneet eli nukkumaan ei mennä enään kuuden aikoihin, yöt taas rauhoittuneet, nyt menty vain yhdellä tissityksellä. Omaan sänkyyn pitäisi alkaa taas opettamaan, nukkuu siis kaikki unet vieressä. Ihanaa että viikonloppu! Toivottavasti saisin hiukan levättyä, pojan lisäksi flunssassa ollut myös isukki ja nyt minä itse. Koittakaahan muut pysyä terveenä! Ja hyvää viikonloppua!

Minna! Miten kuljetat vauvaa ergossa. Takin sisällä vai päällä, takana vai edessä? Kokeilin takin sisällä, muttei oikein toimi, ku takki ei mene kiinni. Ja teillä Ponnatri tosi rankkoja sairasteluja, jaksamista. Meillähän ne korvatulehdukset menneet iisisti, ku ei ole valvottanu tai muuta. Tuo roikkuminen minussa nyt vähän ärsyttää. Tosiaan on eroahdistusta. Inari ei halua olla minusta erossa, ja minä haluaisin olla vähän enemmän erossa ;)
Eilen soitin jo vitsinä miehelle, että voisin osallistua superäiti-kisaan. Vaivasin pullataikinaa vauva Ergossa (rintareppu). Hyvin sujui, ja tänään samalla tyylillä kastelin kukkia...
Mary. Sinustakaan ei ole kuulunut! Oletko linjoilla? Muistaakseni menit töihin, ja mies jäi kotia? Mukavaa aurinkoista viikonloppua kaikille!
Kirsi ja INari

Meillä pottaillaan ahkerasti (n. 3-4 kertaa päivässä) ja hyvin tuloksin. Ainoastaan yhden kerran Lassi on tuloksetta istunut potalla. Käytännössä joka kerta tulee pissa pottaan (enemmän tai vähemmän) ja eilen tuli kakkakin pottaan. Olen ottanut tavaksi, että aamulla heti potalle ja muut pottakerrat joko heti herättyä päikkäreiltä tai kun Lassi on syönyt.

Lassi istuu lattialla ilman tukea välillä pitkiäkin aikoja, itsekseen ei tosin vielä nouse istumaan. Puoli-istuvaan asentoon pääsee itse kyljen kautta. Tosi hyvin Lassi myös seisoo tuettuna. Meilläkin pinsettiotetta harjoitellaan ahkerasti.

Kurjaa, kun ei voi olla ulkona. Meillä on pulkkakin ja sitä ollaan pikaisesti testattu. Lassi tuntui tykkäävän siitä. Täällä meillä Etelä-Suomessa on ollut mukavia pakkasia!

Saara ja Lassi 7½ kk

Heipä hei,

Kirsi: Kannan Otsoa takin päällä, ei mulla ainakaan ole niin isoa takkia jonne mahtuisi.
Olen hankkinyt ergoon kantosuojan, mulla on tuo Deluxe talvikääntösuoja ja on todella näppärä. Suojaa hyvin lapsen jalakoja ja käsiä. Nyt en oo näillä pakkasilla (-20 astetta ja tuulee) kantanut, mutta muuten kyllä.

Saara: Tuo pottailu on kivaa touhua. Me aloitettiin Otson ollessa 5kk. Siitä lähtien melekin kaikki kakat on tullut pottaan. Pissoja myös keräillää, eli heti heräätyä yöunilta/päikkäreiltä ja ruuanjälkeen potalle. Se on Otsosta mukaavaa, aina naureskelee ja juttelee. =)

Seksi: Meillä seksi on tyrehtynyt (nyt alkoi taas nää mega-menkatkin, yök) jotenkin ei vaan oo aikaa. Välillä huvittaisi, mutta oon niin pirun huono tekemään aloitetta...

Nytpä yöunille. Otso nukkunut jo 1,5h. Kauniita unia kaikkille.

Minna

Kuulumisia.

Ai että ihmiset on alottanut ton pottailun. Mä en oikein oo ees tajunnut että sen vois jo alottaa. Nettahan istuu kyllä suht hyvin ilman tukea, niin voishan tuota alkaa koittelemaan. Miten se vauva oikein sitten tajuaa sen idean? Tai siis pidättekö jotain pispis-ääntä tai jotain? Näin ekan kanssa kun mennään niin en oikein oo perillä.

Muillakin tuntuu tosiaan olevan tuota kätinä-vaihetta. mä oon kyllä aika vakaassa uskossa että meillä on just se eroahdistus nyt meneillään. Aina jos lähen huoneesta/katoan näköpiiristä niin alkaa kitinä. Sitten kun istun esim. olkkarin lattialla niin Netta konttaa luokse ja kiipeää syliin, eli haluaa tosi paljon läheisyyttä. Mikä on tietysti ihanaa. Yöt on myös nykyään tosi katkonaisia. Nettahan on jostain kolmikuisesta nukkunut melkeinpä aina yön läpi joitain kausia lukuunottamatta. Nyt kuitenkin heräillään useita kertoja yössä. Eikä se heräilykään niin haittaisi, mutta kun nyt se uudelleennukahtaminen on käynyt yhä haastavammaksi. Olenkin monena yönä jo aamuyön tunteina ottanut tytön meiän väliin nukkumaan, kun siihen rauhoittuu. Omaan sänkyyn kuitenkin aina illalla nukutetaan ja siitä haluan pitää kiinni vastakin. Meidän kottaillija on tosiaan nyt löytänyt digiboxit ja kukkaruukut sun muut, eikä mitään nyrkkiä pienempää voi jättää lattioille, kun pinsettiotetta harjoitellessa voi tukehtua mihin vaan. Meidänkin pitäs varmaan alkaa vähän muuttelemaan paikkoja turvallisemmiksi niin ei tarvis koko ajan niin kärppänä seurata toisen touhuja. Me alotetaan kanssa Netan kanssa nyt muskari, kun tuntuu että tuon sunnuntaisen vauvauinnin lisäksi olis kiva olla joku muukin harrastus. Netan vauvakaveri käy samassa paikassa ja mennään torstaina ekan kerran. Itsekin kyllä laulekelen ja tanssin paljon tytön kanssa, mutta kiva oppia jotain uusia leikkejä jne.

Nyt meen katteleen idolsia! M + N.

niin sitähän mä tulin itseasiassa alunperin kirjottamaan, että minkäslaisia turvaistuimia ootte harkinnut/hankkinut? Meillä netta vielä mahtuu tuohon kaukaloon, kun on aikas siro, mutta nyt säädöt on maksimissaan ja ens kuussa olis tarkotus ostaa kunnon istuin. Meillähän ei oo omaa autoa, mutta ei käytetä oikeestaan muuta kun mun äidin autoa ja sitä ei haittaa vaikka se olis semmonen vähän kiinteepikin. Eli kertokaa ihmeessä kokemuksia.

M+N.

Me aloitettiin vajaa viikko sitten pottailu. Potalle mennään heti kun Lassi herää ja kun Lassi on syönyt. Ihan joka kerta ei mennä, mutta kaikenkaikkiaan n. 5 kertaa päivässä pottaillaan. Välillä teen vähän pispis-ääniä, mutta useimmiten ei tarvitse. Kiinnihän sitä täytyy koko ajan pitää, kun Lassi löytää lattialta aina jotain jännää. En usko, että Lassi on ainakaan vielä tajunnut tätä pottailua.

Turvaistuimista: Meillä on Graco Cosmic XTP ja musta se on ollut tosi hyvä. Helppo kiinnittää, auton turvavyöt riittää autossa kuin autossa. Sen saa sekä kasvot että selkä menosuuntaan päin kiinnitettyä. Tää on kuulema törmäystestien voittaja. Se maksoi 263 euroa (saatiin 20% alennusta), aika kallishan se oli, mutta mun mielestä turvallisuudesta ei voi tinkiä. Lassilla on niin pitkät jalat, että jalat tuli turvakaukalon yli jo ennen joulua ja joulun väliviikolla ostettiin tämä uusi istuin. Lassikin viihtyy paremmin, kun saa olla pystymmässä asennossa.

Mutta nyt nukkumaan..

Saara ja Lassi

Moi..
Olin aamulla vähän hajamielinen, mentiin muka äitipiiriin ja pihalla ihmettelin kun ei muiden autoja näy, vaikka oltiin vähä myöhässä. No, yks puhelinsoitto ja selvisi et tänään kokoonnutaankin vasta illalla. No, onneksi päästiin kyläilemään mun kaverille. Hän aloittaa just työt äippäloman jälkeen niin onneksi oli vielä tällä viikolla kotona. Jannakin oli innoissaan erilaisista leluista ym.

Ei ne hampaat oo vieläkään tullu, kyllä kestää kauan. Koko ajan tuntuu vaan isommat patit ikenessä, mutta eivät tuu vielä läpi. Ei onneksi oo vaikuttanut pahemmin uniin ja kuumettakin oli vain se yks ilta.

Päästiin lauantaina baariin. Mun äiti oli sairaslomalla, joten ei joutunut menemään aamulla töihin (navettaa), joten hän tuli meille yöksi vahtiin Jannaa. Oli ihan mukava käydä jossain pitkästä aikaa. Ei juotu kovin paljoa, mutta muutama, semmonen kiva pikkuhiprakka, eikä ihme kyllä ollut kovin karsee olo aamulla. Väsytti enemmän, ku Janna heräsi jo 8 maissa ja vähän aluksi tuntui että tulee krapula, mutta meni ohi. Ruokahalua ei oikein ollut, söinkin vain vähän sipsejä ja iltapäivällä vasta ruokaa. Oltiin muutama tunti baarissa, ihanaa ku sai tanssia. :) Ja muutenkin ku sai kerranki tälläytyä nätiksi.
Puol kolmen aikoihin tultiin kotiin. Ihan hyvin täällä oli pärjätty, Janna oli pari kertaa itkahdellut, mutta jatkanut uniaan, ku mummu vähän taputteli. Nukkumaanmeno oli kyllä silloin 21 aikoihin hankalaa. Itkeskeli tavallista enemmän, varmaan vaistosi, että äiti on lähdössä jonnekkin. Niin ja aamulla myös vähän osoitti mieltään, mutta ei leppyi sitten onneksi. :)

Ihme, Janna nukkunut jo 1,5 tuntia päikkäreitä, nukahti autoon ku tultiin kylästä ja nukkuu yhä, vaikkei ole syönyt ennen unia. Kelaltakin tuli 2 kirjettä, kiva oli se kirje, jossa luki et rahaa tulee enemmän (veroprosentti pienempi ku viime vuonna) mut toinen kirje ikävä. Peritään 2005 vuoden opintotukea takas melkeen 600 euroa.. No, aion valittaa, ku valmistuin sinä vuonna, niin sen pitäis mennä läpi. Soittelin jo ex-pomolle ja pyysin palkkatodistusta. Vielä pitäs väsätä se valituskirje.

Meillä ei oo vielä turvaistuinta, Janna mahtuu onneksi vielä ihan hyvin siihen turvakaukaloon. Oon kyllä jo vähän hintoja katellu ja kalliita ovat, mutta turvallisuus ennenkaikkea. Ja onhan se istuin monivuotinen, ku vertaa ton kaukalon käyttöikään.

Mutta eipä tässä taasen muuta, mies tulee kohta töistä ja pitäs miettiä mitä ruuaksi. Hyvää alkanutta viikkoa. Sori ku oli taas näin omanapainen kirjoitus.

Nitta ja Janna 7kk

Kiva kun niin moni oli kirjoitellut pitkästä aikaa kuulumisia. Mikä sun synnytyksessä Eija meni niin hurjaksi että vielä pitää mennä lääkäriin? Olet kyllä varmaan kertonutkin, mutta minä lahopää en muista...
Tosta pottailusta, taidan olla jotenkin vanhanaikainen kun en näin pienellä sitä osaa aloittaa. Mutta hienoa te joilla se on toiminut noin hyvin! Mä ajattelin vasta sitten reilun vuoden ikäisenä aloitella pikkuhiljaa ja katsoa miten alkaa onnistua. Noilla isommillakin otettiin potta käyttöön siinä puolitoistavuotiaana.
Tänään taas väsy olo ja mies vielä iltavuorossa joten kolmen lapsen kanssa täällä ollaan. Olisi vielä keskimmäisen futismatsiin meno illalla...
Uhosin muuten myös saavani itseni kesäkuntoon, mutta nyt paino jumiutunut ja tuo maha tuossa edelleen löysä.... joten saa nähdä minkälainen kesäkunto sitten onkaan...; )

Tääl käyny lukemas mut en ehtiny kirjoittaa..No nyt Rosa sylissä kirjoitan.Neuvola terveisiä 8400g 68,5cm...kaikki hyvin siellä neiti taas naureli minkä ehti.Meille iski toissa yönä kunnon räkätauti Rosalle ja oksensi myös toissayönä,räkä vain valuu ja valuu:(täs kyl ihan suht pirteänä istuskelee sylis.Yöl itkeskelly jokusen kerran.Lämpöä olim 37.9 astetta...no neiti väsykin sitten ihan yhtäkkiä ja kävin laittamas nukkumaan.
Seuraakos kukaan tääl tota www.nrj.fi siel sitä vapauden hinta kilpailua mä kävin kattomassa just siel nrj.fi sivuil ja sielt kilpailut jossa vapaudenhintaa kysytään...siel on sellanen kilpailija joka on mun ikäinen eli 24v helsinkiläinen Roni päätin äänestää sit sitä ,koska on mun ikäinen ja hesasta sekä ihan tosi rennolta vaikuttaa ja nuorelle aina raha on tarpeen,käykäähän muutkin äänestämässä Ronia on ihan söpöliinin näköinenkin siis noista kolmesta kilpailijasta:)
Joo joku täs kirjoittikin siitä viisaudenhampaan poistosta kui kauheaa se oli,mulla se pelko on ja ne pitäs poistaa kirjoitinkin kuinka sitä poistoa pelkään....onneks menee täs jokunen aika ennen kun ne poistetaan:)pelkään pelkään kuollakseni sitä...Meil muuten neuvolassa katsoivat Rosan ihoia joka on atoopikon iho ja nyt siin oli oikein kunnol jotai kasvoissa niin lääkäri lähettää sit iho ja allergiasairaalaan tutkimuksiin...vast maaliskuun alussa on se lääkäri.
Meillä oli hauska viikonloppu viimeviikonloppuna pe oltiinkin ihan yllättäen isukin kans ulkona ja oli tosi kiva nähdä kavereita pitkästä aikaa.Ei voitu mäkeen lähteä la vaik piti kun kaveril meni käsi poikki:( No me vietettiin mukava la aamu isukin kans ja sitten haettiin Rosa kotiin matkalla laskettiin pulkalla sellast mäkeä mis oli puit ja kantoja mut ei onneks sattunu kumpaakaan et hyvin ohjattiin sil pulkalla:) kun päästiin perille mun vanhempien luokse rosakin pääs pulkalla laskemaan,mentiin koko perhe pulkkaan ja laskettiin Rosa oli ihan innoissaan hymyili vaan ja mun äiti kuvas ekat laskut videolle:)kivoja hetkiä nuo yhdessä vietetyt pienetkin hetket. Ens la me sit mennään laskemaan sinne Klaukkalaan niil renkailla,mikäli pakkanen ei pauku 20 asteessa.Huomenna ois tarkotus mennä leffaan parhaanystäväni kanssa:)
Juu noista haluista..on se jännä miten erilailla ihmisil asiat on toisia naisia ei huvita ,mut mullapa pulma on tuo mies joka ei ole oikien innoissaan:(alkoi tuo kausi jo silloin raskausaikana silloin alkoi olla aika hiljaista jo mulla oli kyl tosi ISO maha loppuvaiheilla ja uskon et isukki pelkäs et vauvalle käy jotakin...no nyt sit synnytyksen jälkeen on hieman piristynyt,mut aika harvassa nuo hetket kyllä ovat:(ei vaan kuulema haluta....mul oli halut tallella raskausaikana ehkä jopa silloin hyrräs jotku extra halut itellä ja nyt halut ihan normaalit,mut ehkä tää täst...olipahan tilitys,mut kyl se jotenkin vaan ottaa päähän ku toista ei haluta...kai joku ymmärtää:)!!!
Jep mutta tämä tällä erää romaanista.Mukavaa viikkoa kaikille!!!

tyttö82

Pinjalle: Synnytyksessä repesi peräsuolen sulkijalihas. Normaali synnytys, ei mitään imukuppeja eikä pihtejä. Harmittaa hirveästi, kun alunperin halusin tutkimuksiin voinko synnyttää normaalisti kun olen pienikokoinen (152 cm). Ei kuulemma mitään ongelmaa ja sitten tuli tollanen vaiva josta vois olla pahempaakin ongelmaa. Syynä vaurioon lääkärin mukaan juuri se että paikat on pienet/lyhyet. Ens viikolla pitää mennä vielä kirurgin tutkimuksiin joka tutkii lihaksen ultralla. Masentavaa kun synnyttäjää ei kuunnella. Ois pitäny tekeytyä synnytyspelkoiseksi niin ois saanut keisarinleikkauksen. Nyt en saa toista kertaa synnyttää alateitse. Osittain tosta syystä mullakaan ei ole yhtään haluja tuolla makuuhuoneen puolella.

Kurja juttu sulla Eija. Toivottavasti vaiva saadaan kuntoon ja nopeaa!
Minä kävin kampaajalla ja nyt on uusi kampaus ja väri. Piristi mieltä. Inari tosin huusi koko ajan (kuten aina), ja isukki ilmoitti, ettei koske muksuun enää tänään. Ymmärrän oikein hyvin, että turhauttaa olla sen kans, ku huutaa koko ajan...
Saliharjoittelu on kiinteyttänyt mulla paikkoja, ja vaatteet mahtuu paremmin, vaikka kiloja on kiitettävästi.
Meilläkään ei pottailla, ku en ole Pinjan tavoin tajunnut, että näin pienet voi pottailla. Joskus 2-3-vuotiaana oppineet isommat päiväkuivaksi.
Meillä menee kivasti. Lauantaina lähdetään Ouluun mun vanhemmille. Ovat nähneet vaavin viimeksi syyskuussa, joten on muuttunut kovasti.
Kirsi ja INari

Yhteistyössä