***HEINÄVAAVAT toukokuussa***

Ihan ekaksi, Skorppan, mulla on semmonen kutina että täällä myös istuva tatti.. Tai no, pyörii kyllä kovasti ja myllää minkä ehtii muttei taatusti ole raivotarjonnassa... Ja sekös mua alkaa jo kohta stressaamaan... :whistle: No, neuvola on torstaina, saa nähdä onko mun luuloni väärä!

Paljon oli tekstiä, en muista mitä kaikkea piti kommentoida. :p
Mieliteoista, mulla on ollu nyt jonkin aikaa himona tuore kurkku, saatan kerralla vetästä puolikkaan! :D Nam!! Ja näkkäri ja porkkanatkin maistuu edelleen, oikeastaan ei ole mitään mikä ei maistuisi, kaikkea pystyn syömään, ikävä kyllä. :LOL:

Mieliala saattaa kanssa heitellä suuresta onnen tunteesta kamalaan epätoivoon (esim. remontin edistyminen, pihan laitto, kaikki keskeneräiset työt..), onneksi mies ei enää ota itteensä, lähinnä huvittuneena kuuntelee mua. :kieh:

Univaikeutta ja yöhikoilua löytyy, kyllä täytyy sanoa että ihanaa kun alkoi tämä loma niin saa sentään aamulla nukkua pidempään! Ja hengenahdistus vaivaa iltaisin, on auttanut kun nostan tyynyä korkeammalle.
Vauva on öisin potkinu miestä selkään, joten mieskin on saanut osansa. :saint:

Jousku, ei muuta kuin rasvailemaan, mä oon jo jonkin aikaa rasvannut ja "kiusannut" noita nännejäni, toivotaan että ovat sitten hyvässä "imussa" kun vauva syntyy, heh heh!

No, ei muuta tällä erää, kaikille paljon jaksamista, etenkin jos olo on jo hankala ja ikäviä vaivojakin löytyy. :hug:
Vauva-kirjassa olikin hyvin kirjotettu vkon 32 kohdalla että nyt äiti kaipaa paljon hellyyttä ja huomiota. :heart:

illuusia&hattentatti

Jousku Me ostettiin Swing Fi- malli - viime vuoden malli oli vielä kyseessä. Saatiin huimat 50 e alea, kun oli viime vuoden mallia! Heh! :p Miten ne ovatkin niin hervottoman kalliita, eivätkä anna mitään alennuksia? Soittelin ympäri Suomea ja kysyin hintoja, kaikissa sama politiikka, ei alennuksia ja sama hinta, vaikka eri myymälä. Selvä kartelli! :whistle:

Kävin tänään neuvolan lääkärillä ja hän kysyi minulta, että haluanko jäädä sairaslomalle vai en sen huimauksen takia... "Sitähän minä tulin sinulta kysymään, että onko vaiva sellainen, että pitää jäädä." No sit se kirjoitti kolme päivää. Pomo oli suht. ok asian kuultuaan, mut sit aika härdelli alkoi mun töiden järjestämisen suhteen muuten. Pieni paine tulee työmaalta. Argh! :ashamed: Anteeksi että olen olemassa olo...

Hyvejä vointeja kaikille vaivoista huolimatta! =)

Unettomuutta? Täällä yksi klo 3.30 herännyt. Ei uni enää tullut ja nyt mietin tässä syntyjä syviä. Lapset on yleensä hoitaneet osan heräilyistä, tänä yönä eivät ole heränneet kertaakaan. Tasan ei käy onnen lahjat. Joskos ensi yönä sitten taas uni riittäisi.

Katja ja masukki rv 31+1

Täällä nyt rv 24+1!

jedvenna, toivon sulle tosi paljon jaksamista ja uskallusta hakea apua!! :hug:

Skorppan, hurjasti onnea!! :flower:

tessak, hyvä, että pääsit kotiin, lepäile nyt hyvällä omalla tunnolla!!

Oraselin vaunuista, me haluttiin suosia oman kunnan yritystä ja ostettiin kaksostenvaunuiksi Ora Land -kuomurattaat (väri pomeranssi) http://www.orasel.fi/www/popupcard.php?id=36. Kangasosat on tehty täällä Noormarkussa, mutta rungothan tehdään nykyään ulkomailla. :( Kertoivat meille juuri sellaisenkin "huonon uutisen", että osa Oraselin tuotteiden kangasosistakin (tiettyjen merkkien) ommellaan ulkomailla. Tällaistä tämä on nykyään..

Liikkeistä; täällä Lilliputit touhuaa kovasti päivittäin, voitte varmaan ainakin jotenkin kuvitella millaiselta tuntuu, kun raajoja on massussa yhteensä 8 kpl.. :D Vielä ei potkut onneksi satu..

Hikasta en pysty sanomaan 100% varmaksi, että olenko sellaista vielä tunnistanut..

Painonnoususta, vaaka näyttää tällä kukkakepillä nyt 54kg eli nelisen kiloa tullut.

Ruoista: Kuten katja81, mun tekee mieli suht terveellistä ruokaa, mutta en kyllä oo koskaan ollut roskaruoan perään. Tajusin muutama päivä sitten, että nyt ei elimistö pyydä enää edes salmiakkia/lakritsia, joita söin päivittäin kolmisen kuukautta jostain tammikuun puolivälistä asti. Verenpaine tuntui laskevan hetkellisesti niin herkästi, että sain ihan luvan kanssa syödä niitä. Viimeksi neuvolassa kolmisen viikkoa sitten paineet oli 108/66. Syön aika samalla tavalla kuin ennen raskauttakin, eli aamuisin kupin kaakaota ja iiiiison lautasellisen vehnälese-ruishiutalepuuroa pakastemarjojen ja Valion sokerittomien kiisselien kera, aamupäivällä rouskutan töissä välipalaksi omenaa, lounaaksi tekee mieli kanaa/kalaa/katkarapuja salaatin kera ja iltapäivällä välipalaksi maustamattoman jugurtin (tai viilin) kanssa täysjyvämuroja (tai mysliä ) ja itse tekemääni raparperi-herukkasosetta (oman pihan satoa) ja alkuillasta kotiuduttuani teetä ja täysjyväruisleipää, luomu-edamia, broilerileikettä ja suolakurkkua, ja jotten pääse ihan kuihtumaan, yleensä jotain epäterveellisempää eli vähän jäätelöä tai muuta makeaa iltapalaksi. Muutama karkki menee yleensä päivän aikana ja illalla pari suklaakonvehtia. Suosin aina kotimaista ja luomua kaikissa mahdollisissa ruokatuotteissa. Punaista lihaa en ole syönyt periaatteessa ollenkaan muutamaan vuoteen, se vaan tökkii ja saa aikaan samanlaisia vatsavaivoja, kuin paha laktoosi-intoleranssini. Onneksi se vaihe, jolloin kaikki (etenkin aiemmat herkkuruoat) maistui äklöltä tai ajatuskin kuvotti, kesti alle 2kk ja loppui siinä rv 13 paikkeilla.

Oma vointi on aivan loistava! Aamuöisin nukun vaan aika usein levottomasti tai jopa ihan valvon tunnin-pari, kun olen käynyt vessassa joskus 1-4 välillä, kuten täällä jo aiemmin kerroinkin. Ja suht kevyenkin ruokailun jälkeen tahtoo nousta oksennuksen maku suuhun, ainakin jos kumartelee.. :x Sen verran pieni tila on vatsalaukulla.. Mutta massu on viikkoihin ja tuplaraskauteen nähden kevyt ja siro, en siis valita. B)

Aivan ihanaa aikaa ollut mulla tämä raskaus!! Haikeaa jo ajatellakkin, että aika pian nämä tiitäiset ovatkin ulkona maailmassa.. :| Miehen kanssa menee loistavasti, ja mulla raskaus ei ole aikaansaanut mitään negatiivisia tunnekuohuja, päinvastoin, ne harvatkin on jääneet pois! Oon sellainen levollinen ja tyyni ja ONNELLINEN!! :heart: :heart:

Hyvää vointia ja onnellista odotusta kaikille muillekkin!!

Pikaisesti tulin kuulumisia kertomaan...

Meillä oli 21.4 se lääkärineuvola, joka ei päättynyt kovin iloisissa merkeissä. Sain lähetteen äitipolille samantien vauvan rytmihäiriö epäilyn vuoksi ja valitettavasti epäily kävikin todeksi. Pienen sydän löi 240-270/min ja hänellä oli ehtinyt jo turvotusta kertyä sekä nestettä vatsaonteloon. Tuomio oli selvä: vauva ei jaksaisi kovin kauan moista. :'(
Täällä Jkl:ssä eivät hoida sydänvaivoja joten matkustin samantien KYS:iin rytminkääntöön. Siellä katseltiin yön yli tilannetta ja lähetettiin edelleen HUS:iin naistenklinikalle missä olikin asiantuntevaa palvelua. Vauvaa alettiin lääkitsemään minun kautta annettavilla lääkkeillä ja sykettä seurailtiin monta kertaa päivässä. Piinaa kesti aina sunnuntaihin 26.04 saakka, jolloin illalla vauvan syke olikin yllättäen kääntynyt ja nykyisellä lääkeannoksella onkin normaalina pysynyt. :heart:
Sairaalasta kotiuduin "avohoitoon" lauantaina, lääkitys jatkuu raskauden loppuun.

Hieman erilaiseksi kääntyi odotus. Päivittäin olen käynyt äitipolilla tarkastamassa että sykkeet pysyneet hyvänä ja tänään menemme KYS:iin kontrolliin, missä nähdään vauvan tämän hetkinen vointi ja toivottavasti saadaan tietoa tulevasta.
Jokainen päivä tuntuu suunnattoman pitkälle ja jokaisesta päivästä eteenpäin jaksaa iloita. Vauva saisi vielä vankistua muutaman viikon masussa, joten rukoilen että tilanne pysyy vakaana ja lääkitys tepsii jatkossakin!
Ilman miestä en olisi selvinnyt tästä...hän oli tukenani koko reissun ajan.
:heart:

Tuuliina 30+5

coo
Tuuliina84 :hug: Paljon tsemmppiä teille :hug:

Huomenna olisi äippäpolille meno ja jännittää aikalailla..
Mun neuvolan tätsy on aika teflonia ja lääkärikin oli viime viikolla aika vaisu, tulee vähän epäluuloinen olo. Mutta ei siinä tilanteessa jotenkaan osaa kysyä niitä asioita, mitä sitten kotona vasta alkaa kunnolla päässä pyörittelemään.

Täytyy sanoa, että on niin ihanaa, että on ihana mies tukena (kävi juuri äsken kesken työpäivän kahvilla, on vähän huolissaan kun sanoin että vähän masentaa). Ei sitä kuitenkaan viitsi kaataa miehen niskaan kaikkia huolia.

Nyt hetkeksi jalat ylös, että turvotus laskee ja sitten pieni kävely koirien kanssa :)
Ihana muuten kun vähän tulee vettä, niin sittepölyt vähän vähenee hetkeksi..

Coo & Mirhami-Popcorni 29+2

tuuliina84 toivottavasti lääkkeet nyt auttavat, kovasti voimia teille :hug:
lääkäristä juuri kotiuduttu, saikkua taas lisää :/ paineet sekaisin, proteiinit koholla, kohdunsuu pehmentynyt, supistelee ja selkä sanoo sopimuksen irti... alkoivat jo olla huolissaan mahdollisesta raskausmyrkytyksestä, joten sitä nyt seuraillaan :( mutta vauvalla oli onneksi kaikki kunnossa, kovasti liikkuu. nii ja mulla senkun paino laskee eikä sf- mittakaan ollut kasvanu sitten viime käynnin, eli pitäisi kuulemma syödä enemmän.
anteeksi omanapainen vaivojen valittaminen :ashamed: harmittaa vain kun en saanut töihin mennä ja mietin että miten siellä suhtautuvat...

toivova ja nyytti POKS 30+0

coo
Huomenna olisi ensimmäinen perhevalmennus ja viisi kertaa on ennen synnytystä tarkoitus käydä ja sitten on kai 3 kertaa synnytyksen jälkeen.
Itse odotan huomista innolla, jos vaikka löytyisi tästä läheltä joku saman henkinen tuleva mamma, jonka kanssa jakaa näitä raskausjuttuja :)
Kuulin kun mies jutteli veljensä kanssa, että "pelkää" valmennuksen olevan joku "kumbaijaa juttu, missä sitten lätistään turhia ja ollaan yhtä suurta perhettä" :D Mun mies on vaan niin ujo, ettei ole kovinkaan halukas puhumaan ventovieraille ihmisille omista tunteistaan ja tuntemuksistaan, kun välillä (lue: "aina") saan itsekin niitä pihdeillä vetää hänestä irti.

Aiemmin onkin ollut juttua, että kaikissa shp:ssä ei valmennusta ole. Kai se on sitten säästöä, mutta mielestäni vähän väärästä kohtaa. Mitenkäs teidän kohdalla, jotka olette jo valmennuksessa olleet aiempien raskauksien yhteydessä, oletteko kokeneet hyödylliseksi?

Täällä HUS:n alueella tuon esittelykirjeen mukaan tapaamisten aiheet ovat:
E1 - Ryhmään tutustuminen ja raskausajan hyvinvointiasiat
E2 - Synnytys ja kivunlievitys
E3 - Lapsivuodeaika ja vauvan hoito
E4 - Parista perheeksi
E5 - Varhainen vuorovaikutus

//Coo & M-P

coo
Nuutti79 Pois huono omatunto tuosta saikusta! Parempi levätä silloin kun pitää.
Meikäläisen työpaikalta ei enää vaivauduta edes soittopyyntöihin tai meileihin vastata, kun olen ollut saikulla maaliskuusta lähtien.. Pomo ei ole helmikuun jälkeen puhunut mulle sanaakaan, kun kerroin raskaudesta..

coo mä juuri kanssa mietin noita valmennuksia, mutta meillä ne on niin tyhmään aikaan että oon yleensä töissä, siin paitsi nyt saikulla:) mutta muakin kyllä vähän arveluttaa että millaista siellä olisi... me mennään vissiin vaan niihin haikaranpesän valmennuksiin, kun ne kerran on pakollisia. eka olis 25.5
kerrohan sitten kokemuksia ja miehesi reaktioita :D

Perhevalmennuksista
Me oltiin tosi tyytyväisiä antiin. Tosin ei olla oltu kuin yhdessä valmennuksessa. Täällä Treella niitä järjestetään kaksi ja kolmas valmennus järjestetään pelkästään miehille. Tosi mielenkiintoinen ja mukava tapahtuma! Mieskin oli todella tyytyväinen antiin. Käytiin läpi vauvan hoitoa ja käsittelyä. Viimeisimmässä oltais käyty imetysasiat läpi, mut en päässyt osallistumaan siihen saikkuni takia.

Tuuliina84: On teitä koeteltu! :hug: Paljon voimia! Onneksi seuraavat vauvan vointia noin useasti.

coo: Me mennään miehen kanssa perhevalmennukseen, kun esikoinen tosiaan täyttää jo sen 13v ja mies on ensikertalainen, niin neuvolassa olivat sitä mieltä, että meille siitä voisi olla hyötyäkin. Esikoisesta Tampereella asuessani ei järjestetty mitään valmennusta, tai järjestettiin: ½h video synnytyksestä, siinä kaikki :LOL:

toivova-84: Sulle kanssa oikein kovasti jaksamisia! Mulla oli kanssa alussa huono omatunto töistä pois jäännin kanssa, mutta tuli niin huonoa mieltä vaan kun töistä kuulumisia kyselin.. Pomo oli siellä muille spekuloinut mun sairasloman syitä, että jännä kun tollain yllättäen tarvii pois jäädä, että sain kamalat raivarit ja laitoin aika kärkästä viestiä pomolle, että antaa olla viimeinen kerta kun mun asioista puhutaan selän takana. Joku roti näissäkin vaitiolojutuissa tarvii olla. Sit ajattelin, että paskat, miettikööt mitä miettii, mulle oma jaksaminen ja vauvan kyydissä pysyminen on paljon tärkeämpää, kun kenenkään muun mielipiteet. Vaihdetaan sitten vaikka duunia myöhemmin, jos ei osata kunnioittaa ja luottaa. Sama teksti Nuutti79:lle ei tarvii todellakaan anteeksipyydellä pomoilta. Niiden luulisi kyllä olevan jo varautuneita ja tietoisia, että jos ihminen on raskaana, hän voi joutua ihan yht'äkkiäkin sairaslomalle. POIS HUONO OMATUNTO KAIKILTA JA ISOT HALIT :hug:

Mureena ja papu 30+3

neuvolakuulumisia tältä päivältä..
Rv 29+2
paino: -600grammaa
RR: 130/81 hieman noussut
Hb: 144 tosi hyvä!
Turvotus +jaloissa
Sf-mitta: 32,5 cm viimekerralla 30cm kaksi viikkoa sitten,meillä kasvetaan ihan kaikkien käyrien yläpuolella ja reilusti..ja sellainen on tämän äipän olokin!

mulle tuli aika sinne taysiinkin,ens viikon keskiviikkona tarttis sitten sinne mennä..ja neukkatäti vähän kyllä sanoi että insuliinia alotettaisiin,ja sitten en pääse sinne vammalaan synnyttämään vaan joudun taysiin,mä kun olin niin sinne vammalaan menossa!mutta pääasia että vauvelia seuraillaan nyt tiiviisti!kuulemma viikon-kahden välein olis sitten tarkastus siellä äippäpolilla.

tuuliinalle oikein iso :hug:

ja perhevalmennuksesta oli puhetta,me käytiin ensimmäisessä raskaudessani 9vuotta sitten siellä,ja en oikein tykännyt,oli just sellainen yhteisöllinen juttu,mutta kai ne siittä ajoista on muuttunutkin,sai siellä muuten hyvät ruuat!! :LOL: nyt ei olla menossa,kun kuitenkin tämä on jo aikas tuttua juttua..

tänään olis sit tarkotus mennä töihin reilu 5h vuoro tekemään(onneks ei sen pidempi).katotaan nyt sitten kuinka taas pystyn siellä olemaan!

babjuska+bömbbis 29+2

Heippa taas piiiiiitkästä aikaa ! :)

Meillä tänään 30+0 ! :flower: :heart:

Tänään ois eka synnytysvalmennus, ja huomenna jo seuraava :) Harmittaa vaan ku toi mies joutuu huomenna lähteen jollekki työkeikalle eikä pääse mukaan :s

Huomenna ois neuvolaki ! :) Mua itteeni pelottaa toi synnytys aika paljon ja siks haluisin just käydä siellä synnytyspelkoklinikalla, tai millä nimellä se sitten onkaan. Kuinka moni on käynyt siellä aikaisemmin tai on menossa ?

Voimia Tuuliinalle :hug: :flower: !

nyt pakko lähteä ulos vähän käpsyttelemään ettei ihan sohvaperunaks muutu ! :p

ti-aa & Nipa 30+0 :heart:

Neuvolakuulumisia :)

Kaikki on hyvin. Kerrankin mahan koko menee keskikäyrää pitkin :D ei olla enää ihan yläkäyrillä niinkun koko ajan on oltu. painoa on tullu 600g/vko. vauvan sydän lyö vahvasti sellasta 142 lyöntiä, potkii tosi kovasti ja on pääalaspäin, kuulemma jo hyvin alhaalla lantiossa on pää. verenpaineet 120/60, pissa puhdas, ei turvotuksia, veriarvot oli nyt vähän nousseet, oli nyt 118 :) jotain hyötyä sentään raudan popsimisesta on ollut :) Neuvolantäti epäili, että jos menee laskettuun aikaan asti, vauvan syntymäpaino olis siinä neljän kilon paikkeilla :) (vanhempi pojista oli 3300g ja nuorempi 4340g) Seuraava neuvola onkin kahden viikon päästä, siitä kaks viikkoo on neuvolalääkäri ja sitten käydäänkin neuvolassa viikottain. Aika käy vähiin :D

supistuksia on ollut jonkun verran, välillä vähän kipeitäkin, mutta lepo on auttanut ihan hyvin. Oon kyllä nyt tallilla siivoilllut ja harjaillut hevosia ja viikonloppuna maalattiikin talli. Touhuaminen pitää mielen virkeenä ja sitten illat mä huilaan jos meinaa supistella. energiaa olis vaikka muille jakaa, mutta sitten jos on huonosti nukuttu yö takana niin sitten seuraava päivä menee ihan torkkuessa...

Hoitopöytiä on käyty kattelemassa, mutta aivan järkyttävissä hinnoissa sellaset pilipalipöydät :eek: hepposia ja ei minkään näkösiä :( ei sellasesta viitti maksaa paria sataa. täytyy kysellä jos jollain tutulla ois myynnissä. se on kuitenkin pieni aika mitä sitä tulee käytettyä, pojilta taisin jokusen viikon pöytää käyttää ja sitten tulin siihen tulokseen että vaipan vaihto on sängyllä mukavampaa :) että katsotaan nyt tuleeko sitä koko hoitopöytää sitten edes hankittua... jos ostais jonkun kivan lipaston vauvan vaatteille ;)

Mutta nyt on mentävä kirjoittamaan kauppalappua ja sitten kaupoille! Mukavaa toukokuuta kaikille!!

Neitokeiju 30+3

Keskiviikkoa kaikille! :wave:
Kivan aktiivisia ootte :)

Perhevalmennuksesta oli juttua. Me käytiin esikoista odottaessa niissä, oisko ollut yhteensä 5 kertaa + synnärille tutustuminen. Nyt ei ole ollut mitään puhetta joten kai se on vain esikoisiaan odottaville tai sitten on säästöt täälläkin päässä meneillään...
Mä en oikein osaa sanoa oliko siitä sinänsä mitään hyötyä, oikeastaan kaikki jutut olin lukenut jo alkuraskauden aikana kirjoista/netistä yms. mitä siellä puhuttiin :D Mutta eipä siitä haittaakaan ollut ja ihan mukava oli käydä. Synnärille menisin mieluusti nytkin käymään jo etukäteen, mutta tuskimpa niitä käyntejä on muuta kuin esikoistaan odottaville...

Mun alkoi yhtäkkiä tekemään ihan älyttömästi mieli raparperikiisseliä :eek: Luojan kiitos pakkasessa oli vielä yksi pussillinen raparperia viime kesästä jäljellä ja kohtahan sitä saa taas maasta lisää :p SE kiisseli on ihan tajuttoman hyvää kun tekee siitä niin löysää, että voi juoda lasista ja säilyttää jääkaapissa. Kesäisin olen usein laittanut lasiin joukkoon vielä jäisiä mansikoita :p

Täällä ollut ja on edelleen niiiin vetämätön päivä, aamupäivällä kävin hammaslääkärissä paikkailtavana ja vasen puoli naamasta edelleen ihan turta :( Mies lähti pelaamaan sählyä ja vei likan samalla kyläilemään vanhempiensa luo joten mulla tässä muutama tunti omaa rauhallista aikaa =) En mitenkään raaski huilata vaikka väsyttää ihan pirusti, mutta eipä tämä koneella istuminen paljon parempi vaihtoehto ole... :whistle: :ashamed:

No mutta hyviä illanjatkoja kaikille!

LEAL, joka ei jaksa odottaa kutsua äippäpolille & poju 29+4

Perhevalmennuksista:
esikoista odotan enkä halua mennä. en koe sitä tarpeelliseks ja kaikki se info ym. saa mut vaan ahdistumaa lisää. aion mennä vain synnärille tutustumiskäynnille.

univaikeuksista:
illalla ku menen nukkuun ni poika alottaa järkyttävän jumpan ja nukahtaminen venyy. sitten herään aamuyöllä viiden maissa enkä sen jälkeen nukahda enää syvään uneen, loput on semmosta koiranunta. se näkyy sit päivällä ku oon toosi väsyny enkä päikkäreitä ikinä malta nukkua.

Turvotuksesta:
sormukset menee sormiin mut illal ku ottaa sukat pois ni renkaat nilkkoihi jää, mut haaleat onneks. et suurempaa turvotusta ei onneks oo viel ilmenny. juon kyl paljon nesteitä ja vedän rutkasti ananastaki.

Mielialanvaihteluista:
Niitä kyllä on! kiukuttelen kokoajan kaikesta ja sit yhtäkkii itkettää ja sit naurattaa. kaikkein eniten näist kärsii ehkä mun äiti ku en äijälle viiti purkaa, ku seki sit vaan hermostuu. tulee sitte niitä turhia tappeluita. mut on kyl tosi jännä kuin herkästi ja pienistä asioista ärsyynnyn. ei vaadita paljoo et korvist nousee savua ja nuppi punasena kiroan kaikelle.

vauva viihtyy edelleen istuallaan tai poikittain. tunnen kyllä et välillä loikoilee ihan oikein päinki mut istuallaan on vissiin vielä parempi olla. neuvolassa rauhoteltiin ja sanottii et yleensä viim. rv 34 paikkeilla vauva kääntyy. ärsyttää edelleen tää mun sydämen tykyttely ja huimaus istuma-asennossa. inhottaa ku istuin mä missä tahansa ni sydän rupee hakkaa lujaa ja sit alkaa tulla huono olo. mietin et mitenköhä mä meinaan synnyttää jos puoli-istuva-asento ei tuu onnistuu ku meikäläine pyörtyy heti...

jedvenna ja poju rv 30+6

Ollaanpas täällä aktivoiduttu! Tuuliinalle voimia :hug:

Aloin spennaa huomista äippäpolikäyntiini, sokerit on pomppaillu korkeelle, ja ne tätit on siäl kuulemma suhteellisen tiukkoja.. Tietty vauvan parhaaks kaikkeni teen, mut ko oon jo terveellisellä ja kevyellä ruokavaliolla, ja silti poukkoulee, ni en haluis kauheen negatiivista palautetta saada :(
Mist päästään mieliala-asiaan, mul on ainakin ollu lähipäivinä havaittavissa hiiiienoista poukkoiluu tälläkin saralla, joko oon ihan älyttömän onnellinen ja hyväntuulinen, tai sit tosi kiukkunen ja itkunen!! Tääkin päivä on ollu aamusta asti ihan sekava, kun neiti heräs puol kuudelta, sit mies oli pidennetyn iltavuoron jälkeen niin väsynyt, et ei jaksanut nousta sängystä, ni mulla meinas (juu meinas, tosiaan.. :kieh: ) mennä hermo oikeen kunnolla.. Nooh, yhdeksältä lähdin sitten hammasta purren sinne Verotoimistoon istuskelemaan tunniksi, ihan vaan saadakseni tietää, ettei mulla oo kaikkii tarvittavii papereita mukana.. Sit jouduin menee Kelaan venailee 40 minsaks, et sain semmosen tarvittavan tositteen, ja siitä sit viäl puoleks tunniksi takaisin Verotoimistoon! Ajattelin, vaikkakin tooosi kiukkusena, et parempi hoitaa homma selväks yhdellä reissulla, ni ei tarvi sit muita päiviä pilata tolla jutulla. Ja mulla oli koko ajan toi kränkkä neiti mukana, ja ulkona tosi hiostava ilma ja kaikkee.. Semmosin hetkin kyl haluis men takas sänkyyn ja maata siäl koko päivä :) Mut Verotoimistosta kiiruhdettiin sit yhden rivarikämpän näyttöön, tykästyttiin siihen asuntoon siis ihan mielettömästi, ja vielä kaiken kukkuraks me saatiin se kämppä vuokrattua!! Sit oltiinkin ihan eri onnellisuusasteikolla :LOL: Meen on vaan pakko luopua mun 6-vuotiaasta kissastani, enkä millään haluis.. Koitin saada sitä mun äitilleni, mut se ei suostu ottamaan sitä, koska sen kissa ei tuu ton kans toimeen. Sit olinki taas räjähtämispisteessä, mut nyt neiti on nukkunut melkeen kolme tuntia päikkäreitä, ja mä suunnittelen jo huonekalujen järjestystä meen uudessa kodissa, ni ihan onnellinen olen :)
Olipa kans kauhee omanapaselostus, mut tarvii munki jolleki purkaa :D

Jos täs ny kerkeis vielä syömään enneks tytsy herää..vaik se on kyl jännä juttu, et ain ko saan kupillisen kahvii tai ruokaa eteeni, ni makkarista kuuluu neitin ähinää!! Enkä ol vissiin ainoo, et kaikki ensikertalaiset, nauttikaa niist hetkistä vielä kun voitte!! ;)

Ämpee 28+5

Tein päivitykset! :wave: Mun lemppari on päivitellä noita sydämiä, niin ihanaa. :heart:

Onpa teillä monilla uskomattomia pällejä pomoina! :eek: Mun oma on koko ajan puhunut että "jos pystyt vielä jatkamaan töissä", "ihan sun voinnin mukaan", jne. Se on kyllä äärettömän kohtelias ja korrekti muutenkin. Kyllä jokainen tajuaa, että jonkun pitää ne uudet kansalaiset tähän maahan tehdä ja raskaus voi aiheuttaa saikulle jäämisen. Se nyt vain on tosiasia, johon ei yhdelläkään pomolla pitäisi olla nokan koputtamista.

Mä kävin ekassa raskaudessa pelkopolilla kerran. Oli siitä apua, vaikka en sitä välittömästi itse jotenkaan tajunnutkaan. Kätilöllä oli muutamia tosi hyviä pointteja/vinkkejä mun pelkojen helpottamiseksi. Tässäkin raskaudessa kävin muutama viikko sitten semmoisen kummikätilön puheilla synnärillä, kun mua huoletti tuleva synnytys vähän kun eka oli tosiaan niin lyhyt (5h).

Ainakin täällä Vaasassa perhe- ja synnytysvalmennus on ekakertalaisia varten. Me käytiin se kesällä 2007, osa "luennoista" oli ihan ok ja osa melko turhia.

Joku oli saanut ohjeen käsitellä nännejään imetykseen totuttamiseksi. Hmm, voin kertoa että aika lailla saat kiskoa jotta se vetäis vertoja sille... :D Mulle itse imetys ei ollut shokki, vaikka pieni imikin yllättävän kovaa. Pahinta oli se tissien turpoaminen ja maidonnousu... Luulin että suunnilleen kuolen. Kävin suihkussa imetystoppi päällä, koska muuten olis ollut vaan yksi käsi vapaana. Tissejä piti nimittäin koko ajan kannatella toisella kädellä, niin kipeet ne oli. Ja se koko, omg... Siinä vähän pelottelua ensikertalaisille! :saint:

Mulla ei varsinaisesti vielä henkeä ahdista, mutta ylhäällä vauva kyllä on. Potkii ja hinkkaa tonne kylkiluihin ihan rintojen alle. Mulla oli tänään saappaat jalassa töissä, niiden pukeminen ja riisuminen on kyllä aikamoinen operaatio kun toinen haraa koko ajan kumartelua vastaan ylävatsassa. :D

Joku kyseli ruokahimoista.. No mulle kelpaa edelleen sokeri (karkki, jäätelö, pulla), mutta on mulla muutakin. Himoitsen nimittäin katupölyä ja soraa ja hiekkaa. :eek: Ihan sama homma kuin esikoisen loppuodotuksessa. Toistaiseksi olen onnistunut vastustamaan kiusausta, vaikka hiekkalaatikolla istuminen mimmin kanssa tekee tiukkaa. :LOL:

Cassy rv 32+0 :heart:

Hellou :)

Sen verran jännä peli, että pulssi on taivaissa :D

Mieliteoista Voisin muuttaa tosiaan tonne kodinhoitohuoneeseen haistelemaan puhdasta pyykkiä ja pesuaineita.. Välillä tekisi mieli maistella juuri pestyjä lakanoita ym.. sairasta :D Joten Cassy ymmärrän hyvin jos sun tekee vaikeeta vastustaa hiekan rouskuttelua..

Skorppanille hieman myöhässä onnittelut!Oli varmasti kiva vappu.

Babjuska no toivottavasti tayssissä synytys on mieluinen.

Ämpeelle ollut rankka virastoissa käynti.Kiva että saitte mieluisan asunnon.

Pelkokäynnille olen tän kuun vimeisellä viikolla menossa.
Unettomutta on.Välillä en nuku yhtään ja toisinaan herään aamuyöstä.
Mielitekoja ei pahemmin ole.Makeeta menee kyllä :ashamed:
Supistelut vaivaa ja levossa ollaan.
Neuvola käynti tänään.

Mukavaa torstaita kaikille.

äiti kengu 31+0 :heart:

Huomenia!
Mä alan heti neuvomaan äidillisesti... =) Noi teidän mieliteot hiekkaan, katupölyyn ja pesuaineisiin kuulostaa kyllä aika oudoilta, vaikkakin varmaan raskauden aikana ei outoja mielitekoja ole olemassakaan. :) Ootteko puhuneet asiasta neuvolassa? Meinaan olen melkoisen varma, että teillä on jonkun vitamiinin tai hivenaineen puute tai imeytymishäiriö. Älkää ajatelko, että "tuomitsen" mielitekonne, mutta luulisin, että olis ainakin viisasta tarkastaa asia.

Mulla ei ole tällä hetkellä mitään erityistä mielitekoa, mutta kovasti maistuu sekä suolainen että makea. :) Tän viikon aikana pelejä seuratessa on mennyt yksin koko iso sipsipussi - hups! ja jäätelökin maistuu kinuskikastikkeen ja vadelmien kera. Nam! Ruokaa pitää syödä kellon mukaan, kun nälkä ei tule ollenkaan. Sit kun syön jotain niin oon koko loppupäivän aivan ähky. :x

Aamulla kävin antamassa paaston sokeriveriarvon. Voi olla, että joudun minäkin siihen sokerirasitukseen. Plääh!

Yksi lääkäri vilautteli ajatusta, että joudumme ehkä siltikin selvittämään etukäteen lapsen sukupuolen. :( Me kun niin olimme ajatelleet, että se on synnärillä sit kiva lahja ja ylläri meille molemmille. Miksi, niin sen takia, että minun omalla lääkitykselläni voi olla jotain merkitystä lapsen kehitykseen onko se tyttö vai poika. Kiva tässä vaiheessa...

Mua on ruvennu stressaamaan...

LA siis 23.7 ja me kaikki 4 nukutaan tällä hetkellä samassa huoneessa..yläkerta oli tarkotus saada valmiiksi ennen vauvan syntymää mutta eipä oo rahaa millä laittais.
Meille siis ei tuohon pieneen makkariin enää toista pinnasänkyä mahdu ja esikoinenkin nukkuu meidän välissä.

Mä olin oikeesti syksyllä ihan innoissani kun ajattelin että saatais yläkerta kuntoon ja päästään sinne kaikki nukkumaan, ja saatais tästä alakerran makkarista leikki/vierashuone.

Miten hitossa me mahutaan tänne kesällä???

Mies ei oo vieläkään saanu tietoa saako työttömyyspäivärahaa.. johan tässä on jo paljolti yli 4kk eletty mun tuloilla..

Anteeks ku piti tulla purkamaan....

wiivi84 & JOKERI 29 *poks*

Huomenia,

Kuopiosta palattu ja kerrankin hyviä uutisia. =)
Vauvan vointi on hyvä, turvotukset ja nesteet poistuneet ja sydänkin ihan normikokoiseksi palannut. Rytmi oli 120-150/min tosin lääkityksestä johtuen.
Painoarvio pikkuisesta 1800g. :heart:
Jatkosuunnitelma että käyn viikoittain äitipolilla sydänkäyrässä ja joka toinen viikko tehdään myös kokoarvio. Jos pieni saa loppuun asti kasvaa masussa ja kasvu jatkuu samanlaisena niin hänestä saattanee tulla jopa yli 4,6kg ja silloin käynnistellään vkolla 38.
Synnyttämään näillä näkymin menemme Kuopioon sillä pieni saattaa synnyttyään tarvita erikoishoitoa.

Hiukan helpotti oloa ja nyt uskaltaa jo taas iloita ja nauttia raskaudesta. Saimme nähdä hänestä ihan 4D kuvaa ja oli kyllä suloinen. Posket jo hiukan pullotti. :heart:
Välillä aukoi suutaan, joko naurattanut tai väsyttänyt meidän höpinät. =)

Olin niin tohkeissani etten edes muistanut kysellä omista sydänfilmeistä yms, mutta ehtinee sitten maanantaina. Aikas suuren annoksen sydänlääkettä terveenä ihmisenä syön niin olisi hyvä välillä tarkistaa ettei suurempia muutoksia tule, mutta pääasia on että pienellä kaikki hyvin!
Melkoinen koettelemus tämä kyllä on ollut...välillä jo joutui asennoitumaan ja valmistautumaan sektioon ja keskosopukset tuli tutuksi. Nyt seuraava haaste onki toivon mukaan pienen syntymä. Sairaalasta pois emme "pääse" ainakaan viikkoon sillä pitää seurata miten pienen sydän lähtee toimimaan kun lääkepitoisuudet laskee.
Menisi vain nopsaan 7 viikkoa!

Aurinkoista päivää kaikille!

Tuuliina 30+6

Yhteistyössä