***HEINÄMASSUT-07*** vol 3

Viipi ja Ninniliina: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:

Kaikille uusille tervetuloa :wave:

Nyt taas muisti pätkii, mutta ainakin Vauvelihaave ja joku toínen pelkäsivät sektiota perätilan takia...
Täällä siis edelleen yksi jolla on suunniteltu sektio edessä. :wave: Ja johtuu siis 4. asteen repeämästä jonka sain esikoisen syntymästä. Eivät halua ottaa riskiä että tulisi uusi samanlainen repeämä, mulla kun meni sulkijalihas ja 2 cm peräsuolta halki eikä oo varma että saisivat enää korjattua jos repeää uudestaan... :x

Kovasti itsekin kaikesta huolimatta haluaisin alatiesynnytyksen, mutta riskit liian isot sekä itselle että vauvalle :( Edellinen synnytys oli nopea ja tyttö jäi hartioista kiinni; kroppa ei ehtinyt mukaan. Tytön sydänäänet heikkeni ja meinasi saada happivajeen. Kiireellä sitten yksi työnsi mahan päältä ja kaksi veti tyttöä ulos.
Silti ei ole itse synnytyksestä jäänyt traumoja, vaan lähinnä itse sairaalasta on ne huonot kokemukset. ONNEKSI tiedän että täällä on ihan eri meininki!

Synnytyspäivästä: Sektiopäivää en oo vielä saanut, mutta vahvoilla ovat 10.7, 12.7 ja 17.7. Edellyttäen että poika ei tule omia aikojaan! Täällä kun suunnitellut sektiot tehdään kuulemma tiistaisin ja torstaisin.

Mulla oli vika päivä näyttökoetta tänään. Torstaina arviointikeskustelu, mutta periaatteessa oon nyt lomalla :)

Nyt taas en muista mitä kukakin oli kirjoitellut... :headwall:

Tuhkimotarina kutsuu :D

Mari ja sykerö 29+3
 
HUOM, tein pikku lisäyksen nimimerkkiini(apina) sen voi korjata jos haluaa..

Ihan ekaks tosta perätilasta. Mulla kans on mitä ilmeisemmin vauva vielä väärinpäin ja istukka tietysti tällä kertaa edessä :headwall:
En ollut kuullutkaan ettei silloin pysty kääntämään. Esikko oli sen verran iso etten uskaltais saman kokoista synnyttää takamus edellä, kyllä se pää edelläkin aiheutti melkein hätäsektion. :/
Niin että jos tää sattuis olemaan yhtä iso niin ei kiva... \|O
Tosin enpä tiä olisko se leikkauskaan kovin mukavaa.

Täällä on ollut rasittava päivä, pyykkiä pesin ja poikaa nostelin sen verran että lopuks oli pakko mennä lepää muttei meinannu sekään onnistua kun selkä meni ihan tohjoksi \|O Mulla ei paljon muita ongelmia oo tässä raskaudessa ollut mutta toi selkä........!!!!!!!!! \|O

No joo mutta sainpahan pestyä sitterin kankaankin kun oli tuolla pölyjä keränny, niin ja pojan äippäpakkauksen makuupussin.

Mulle tulikin päätös jo rahoista ja avustuksesta. Avustuksen pitäis olla tilillä huomenna ja se meneekin sitten tuplarattaisiin. Vielä pitäis toinen samanlainen summa kerätä kasaan :whistle:

Nyt on pakko mennä taas vaakatasoon kun selkä ei kestä...tunnen itseni ihan mummoks :ashamed:

apina28+2
 
Halaus kaikille :hug:

Hapsiainen84 Mun mielestä isyysloma on 3 viikkoa, eli 18 arkipäivää (lauantait lasketaan mukaan). En tiedä, onko siltä ajalta maksettava raha palkkaa, vai millä nimellä, mutta jos mies on töissä (ja muutenkin), niin tulojen mukaanhan se menee ja on ansiosidonnaista. Ei kuitenkaan taida ihan samaan yltää kuin palkka, en nyt muista miten ne menee.

Ja sitten jos isä pitää osan vanhempainvapaasta, niin voi saada extrapäiviä isyyslomaa. Ja isyyslomanhan voi pitää useammassa osassa, muistaakseni ainakin kolmessa tai neljässä. Korjatkaa jos olen väärässä, muisti pätkii aina välillä ;)

Meillä mies aikoo pitää kerralla sen kolme viikkoa siitä päivästä, kun vauva syntyy. Jotkut on kyllä sanoneet, että voisi olla hyvä idea jäädä vasta sinä päivänä, kun äiti ja vauva kotiutuu, mutta me ollaan kovasti toivottu perhehuonetta, ja vaikkei sitä saataiskaan, niin kyllä isukki tahtoo osallistua vauvan hoitoon siellä sairaalassa kuitenkin kokopäiväisesti, käy sitten vaan yöt nukkumassa muualla, jos on niin paljon ruuhkaa SKS:ssa, ettei voi siellä yöpyä.

Mä en oikein tiedä, että onko siellä varsinaisia perhehuoneita erikseen, kun ne on 2:n h:n huoneita muutenkin. Kätilö sanoi, että pyrkivät aina, jos perhe sitä toivoo, järjestämään niin, että saa perhehuoneen. Varsinkin kuulema tälläisissä tapauksissa, kun meilläkin on matkaa se reilu 60km suuntaansa. Ainoastaan silloin, jos on kova ruuhka, niin sitten on huoneet täynnä äitejä eikä miehet välttämättä pääse yöpymään.

Ja jos vauvan syntymäpäivän voisi valita, niin kyllä minusta tuo 070707 olisi aikasta upea päivämäärä :D Eipähän ainakaan lapsen tarvitsisi surra, että joku ei muista hänen syntymäpäiväänsä. Ja se on lauantai, jolloin on Suomessa varmaankin miljoonat häät, joissa on puolet Suomen ihmisistä, niin eihän kovin moni sinä päivänä ehdi synnyttämään :LOL:

Mutteri ja Allunmamma Kiitos kun kerroitte noista sektioistanne :flower: Ehkä tää mun sektio pelko on osaksi sitäkin, että asia on niin vieras, ja tosiaan minäkään en ole koskaan ollut leikkauksessa, enkä edes sairaalassa yötä (sitten sen jälkeen kun synnyin -85), niin pelkään leikkausta kuin leikkausta :ashamed: En uskaltanut mennä edes nielurisaleikkaukseen, kun pelkään niin paljon sitä kipua, minkä se tuo mukanaan :$

Mutta tosiaan vähän helpottaa kun lukee näitiä sektiotarinoita, kertokaa lisää vaan :wave: Mun pitää varmaan alkaa pyöriä tuolla Synnytys / Syntyneet -osiossa, ja lueskella sieltä ihmisten synnytyskertomuksia ja kokemuksia lisää.

Anteeksi Mutteri että olen utelias :ashamed: mutta syntyikö teidän molemmat tytöt sitten ihan alakautta? Millaiset ne synnytykset oli, nopeita??

Ja Allunmamma niin en kyllä ihmettelisi yhtään, vaikka olisi jäänyt kuinka pahat traumat ja pelot siitä repeämisestä :x Oot kyllä rohkea nainen, täytyy hattua ihan nostaa :wave: Tuo repeäminen on kans yksi asia, mikä mua synnytyksessä pelottaa :ashamed: En tiedä miten olenkin niin kovin pelokas tuon synnytyksen suhteen, vaikka tiedän ettei se lapsi sieltä ilmankaan ulos tule...onneksi kuitenkin uskaltauduin edes yrittämään raskautta, oon kyllä aina halunnut lapsia, mutta ei se päätös ihan helppo aikoinaan ollut :/
Onneksi saat nyt synnyttää Suomessa, ja toivottavasti tällä kertaa saat sairaalassa huippu kohtelua henkilökunnalta! Muistankon väärin, vai oliko niin, että sun synnäri on Tammisaari? Kun eikös se ole niitä Suomen parhaita synnytyssairaaloita, ellei jopa paras? Muistelen ainakin, että sitä on kovasti kehuttu "pehmeydestään".


Vauvelihaave & Pikkuinen 30+3
 
Mutteri taisi kysellä sitä, että kuinka kauas meillä jäi tutut maisemat... Noo, Helsingistä Rovaniemelle muutettiin, että tuommoset reilut 800 km tuli ystäviin matkaa! :whistle: Jotta tosiaan senkin puolesta on ollu aikaa pyöritellä noita lapsuuden/nuoruuden juttuja mielessä. Ja kai siinä on sitäkin, että kun nyt kaikki on tosi hyvin, miehellä opiskelut päätöksessä ja vakituinen virka, toinen ihana lapsi tulossa jne., ni on sitte omassa päässä tilaa käydä läpi niitä asioita.

Viipi, miulla saattaa kanssa olla tosiaan kohdalla se yksin synnyttäminen... Mies joutuu olemaan töissä koko kesän (tai yhdessä sovittiin, että hoitaa työnsä) tahdilla viikko poissa viikko vapaalla. Niinpä myö lähdetään Pikkiksen kanssa evakkoon anoppilaan Etelä-Karjalaan koko kesäksi. Ja jos synnytys käynnistyy niin, ettei mies ole siellä sitte meidän kanssa, ni mitä ilmeisemmin mie joudun synnyttämään yksin. Miehen siskolla on kesälomaa kaksi laskettua aikaa edeltävää viikkoa ja hää sitte tulee luultavasti mukaan, jos on vaan sillon paikalla.

Kela on kyllä kultainen laitos... Tänään miulle tuli kolme eri kirjettä sieltä. Kolmessa eri kirjekuoressa. Samaan asiaan liittyen. :D :D Äitiyspakkaus on myönnetty, tulee kahden viikon sisällä. Ja miun täytyy myöntää, että minuu kyllä vähän harmittaa, jos sieltä tulee vielä vanha, niinkun luultavasti tulee. :ashamed: :/ Mutta ihaniahan ne pikkuvaatteet on silti. ;) Äippäraha myönnetty ja minimihän se on, miksikäs se siitä ois muuttunu, mutta tietääkö joku miksi sitä maksetaan ekalta 56 päivältä korotettuna?! Eli muuten on 15,20, mutta noilta päiviltä 15,58... Ja sitte pitää vielä kotihoidontukea hakea uudelleen tuosta esikoisesta. Mutta ei sitte ollu varaa laittaa näitä kaikkia samaan kuoreen, kun käsittelijäkin oli sama! :whistle: :headwall: :D :D
 
Vauvelihaave: Joo, Tammisaaressa synnytän tällä kertaa :) ONNEKSI! En kyllä olisi suostunut enää Karolinska Solnaan, vaikka olisin Ruotsissa synnyttänytkin. Olisin hakeutunut Danderydin sairaalaan, joka on yksityinen ja rauhallisempi.
Jo se, että vastasyntynyttä lasta pallotellaan isän kanssa osastolta toiselle 5 tunnin ajan, eikä kukaan tiedä missä äiti on... (olin siis ommeltavana) Siinä sitten avomies kantoi nälkäistä ja huutavaa tyttöä kainalossa pitkin sairaalaa. Mitään korvikettahan ei voitu antaa, ettei imetys kärsi :'( Vieläkin ahdistaa kun ajattelen koko asiaa ja Alissa sentään täytti jo 3 vuotta.
Alissa syntyi siis klo 05.30 ja imetin pari kertaa. Klo.14.00 pääsin leikkaussaliin, klo.15.00 tuli vihdoin kirurgit (auto-onnettomuuksia ja muuta tuli väliin) klo. 16 olin valmis ja klo 19.00 mies ja lapsi pääsivät katsomaan mua heräämöön ja sain imettää. 20.15 taisin päästä vihdoin äitiysosastolle...
Ainoa positiivinen asia siinä sairaalassa oli hyvät kirurgit. Ja todella mukavat kätilöt, jotka hoitivat synnytyksen rauhallisesti kriittisestä tilanteesta huolimatta. En itse synnytystilanteessa itse tajunnut asian vakavuutta, onneksi, olisin vaan panikoinut ja tilanne olisi voinut mennä pahemmaksi Alissan kannalta.

Elä sitä repeämistä murehdi etukäteen. Esim. sen asteinen repeämä jonka itse sain on TODELLA harvinainen (0,2-2,4% synnytyksistä)
Synnyttäisin varmaankin alateitse repeämästä huolimatta jos ei olisi huolta vauvan hyvinvoinnista. Riski jumiutumiselle ja sitä myöten hapenpuutteelle on kuitenkin kohdallani iso.

Ja täytyy sanoa, että sitä ei ulkoapäin uskoisi että ei mahdu meikäläisen lapset syntymään :LOL: Sen verran on tuota lantiota kuitenkin... :D
 
kesä82 No ohhoh.. kyllähän sitä matkaa sitten tuli.. maisemien lisäksi vaihtui ihan kulttuurikin.. mä ainakin olen huomannut pikku kaupungin ihmisenä että kun menen vaikka Helsinkiin käymään, se jo pelkästään on tietynlainen kulttuuri shokki.. :) Mutta hatun nostoni sinulle ;) Mä olen niin pinttynyt tänne missä olen, että ei kai mua kulumallaakaan pois täältä saa.. :whistle: Mut kyllä mä ymmärrän noi sun fiilikset ja ajatukset.. eihän se nyt ihan jokapäiväistä ole vaihtaa maisemaa 800 kilsan päähän.. :snotty:

Vauvelihaave Tottakai saat kysyä =) Sitähän varten täällä ollaan.. Eli siis tänäpäivänä ei kuulemma edes perätilan pitäisi olla este alatie synnytykselle, mutta silloin -99 kun olin vielä ensisynnyttäjäkin , niin lääkärit päätyi sektioon. Tytöt ovat molemmat tulleet alateitse, ja synnytykset ovat menneet hyvin. :) Venla syntyi siten, että vedet meni aamulla kahdeksalta ja illalla 21:31 Venla näki päivänvalon.. Oona taas syntyi siten että vedet meni taas jälleen aamulla kahdeksalta, mutta supistukset alkoi illalla klo 23 ja sitten yöllä 03:41 syntyi Oonuskainen :heart: Se meni myös hyvin.. ekaa tyttöä ponnistin 31 minuuttia, ja toinen tuli 11 minuutin ponnistuksella, eli siis nopeaa mun mielestäni..
nyt onkin alkanut pelottamaan sitten synnytys :/ jotenkin kun kaikki on ennen mennyt niin hyvin niin pelottaa että jos ei tällä kertaa menekkään :ashamed: :/ Mut ei kai tuollaisia kannattais miettiä.. mut mä oon mikä oon.. ikuinen stressaaja ;)
Mutta hyvä kun sä puhut ja kyselet.. mä en älynnyt silloin -99 niin tehdä j amä menin ihan pelosta pyöreenä sairaalaan.. Tsemppiä!!!!! :hug:

Mutta joo .. tälläisin miettein ensi yöhön.. :wave:

Heidi ja tyllerö 30+3 :heart:
 
Kiitos teille, kyllä te ootte ihania... :ashamed:

Täällä on moni kirjottanu, että jos vauva ei käänny, eikä voida kääntää, niin se on automaattisesti sektio. Ts. onko oikeasti niin, ettei alatiesynnytystä edes yritetä? Vai onko tämä sitten lantion mitoista tms. kiinni?

Viipi voi että sulla on lapsellinen ex! Ihan naurettavaa touhua, kun eikö se jossain vaiheessa ollu haluumassa lasta hoitoon ja vaikka mitä... Onneksi sulla on hyvä tukiverkko ja toivottavasti saat jonkun synnytykseen! Ootko miettiny sellasta ulkopuolista tukihenkilöä yhtenä vaihtoehtona? Tuolla http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/tyomuodot/doula/ on siitä jotain tietoa - en sitten tiedä millä paikkakunnilla se on mahdollista (enkä sori nyt muista, että mistä olet...).

Mutteri :hug: sinullekin. Miten se pikkunen sua nyt noin kovin kiusaa...

Vauvelihaave mä pelkäsin kanssa ensimmäisen kohdalla tuota repeämistä, mutta myös episiotomiaa. Ehkäpä se pelko tuota jälkimmäistä kohtaan johtui siitä, että mulla tikit paranee hitaasti - itse toimenpidehän ei satu kun kerran puudutetaan.
Nyt en pelkää (ainakaan vielä) sitä repeämistä, mutta toivon ja pyydän, ettei epparia tehtäisi "varmuuden vuoksi".
Muista kertoa noista asioista synnyttämään mennessä. Ja puhu paljon miehesi kanssa etukäteen, että hän pystyy tarvittaessa puhumaan puolestasi. Synnytystä on turha suunnitella etukäteen, mutta toiveita voi esittää ja pelot kannattaa tuoda julki. Omalla kohdalla kävi niin, että en ollut kovin kommunikatiivisessa tilassa ja oli todella hyvä, että mies pystyi puhumaan puolestani.

Toistamiseen äidiksi niin joo kait se on jossain määrin se kohdun kypsyminen ihan ok, mutta mulla tosiaan kipeät supistelut alko sillon jo joskus rv20 ja nyt en oikeen enää korttelin ympäri pääse kävelemään ilman, että tarvii välillä pysähtyä hengittämään. Kävelyvauhtikin on lähinnä sellasta taapertamista. Että siis sanalla sanoen: supistelee paljon ja kipeästi - ja mikäli olen välittämättä noista suppareista niin sitten en kyllä illalla pääse enää sohvalta ylös kun kivut on sen verta kovat. Syytä ei tiedetä - ilmeisesti vaan "supisteluherkkä kohtu" - sama oli esikoisen kanssa.
 
Ninniliina mä tohon vauvelihaaveelle kirjoitinkin jo tuosta perätilasta mun kohdallani.. eli nykyään kuulemma perätila ei ole este alatie synnytykselle.. Näin lääkärit ainakin mulle ovat sanoneet kun olen siitä kysynyt.. Jonihan syntyi -99 sektiolla perätilan takia.. siksi sitä kysellyt olen.. Mutta jos kyseessä ensi synnyttäjä ja vauva perätilassa, lantio kuvataan kyllä, että mahtuu varmasti tulemaan..
:hug: :hug: :hug:
 
Mutteri sä kerkesit vastaamaan samalla kun omaa tekstiä rustailin - näemmä ;)
Joo, tuo käsitys minullakin on, että jos vauva on perätilassa, niin ei se automaattisesti ole sektio, mutta jos äiti sektion haluaa, niin se on kait suht helppo siinä tapauksessa saada.

Allunmammalle vielä piti sanoa, että on sulla kyllä ollu kokemukset... Huh! Onneksi tollasten tilanteiden vakavuuden/oikean laidan usein tiedostaa vasta jälkeenpäin ja sitten ei panikoi siinä tilanteessa - mikä usein helposti vaan pahentaa asioita.
 
Hei!

Oli sitten mullakin tänään neuvola...Kaikki on hyvin, saan lähetteen synnytyssairaalalle siihen viimeiseen ultraan.. Ultra on sitten viikolla 36 ja siellä katsotaan sitten lopullisesti minkäkokoinen asukas mahdollisesti tulee... Oli sillon 28+ jo 1500g ja perinnöllistä on nämä suurehkot vauvat.. Mieskin on ollut syntyessään 4600g eikä se vielä ole edes isoin meidän suvuista... :eek: noh, kummiskin jos tilanne vaatii ja näyttää että iso tulee niin voidaan käynnistää jopa silloin 38viikolla eli silloin olisi jo ennen juhannusta nyytti kotona.. :D Mutta katsellaan...
Viipi: :hug: toivottavasti saat jonkun mukaasi synnytykseen.. Mekin sovittiin siskon kanssa että jos mun mies ei pääse niin sisko lähtee mukaan..(mies reissu hommissa..)
 
Ninniliina Juu, oon mä sitä miettinyt, mutta mä nyt aattelin, että jos mä en saa ketään sinne, niin sitten mä meen yksin kunnialla läpi. Pitää ottaa tällainen positiivinen asenne, vaikka hieman hirvittää. :/ Kaveri olisi lähössä ja hänellä on jo lapselle hoitopaikkakin tiedossa, mutta kun tuntuu, että vilperi aikoo tulla aikasemmin maailmaan... Ja onhan mulla tuo oma isä. Oishan se kiva, jos hän pääsis... :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 10:18 HassuKarhu kirjoitti:
Mutteri: LA:ni on aikaistunut päivällä eli se on 21.7.

Eilen kävin neuvolassa kun rv oli 29+2. Paino on noussut nyt n. 5-6 kg. Viime käynnillä paino oli laskenut -400g/vko ja nyt noussut sen 400g/vko. Painoa tulee toivottavasti vähemmän kuin esikoiselta, vaikka vaikka minulla ei ole paino-ongelmia ollutkaan. Verenpaine suht alhainen vieläkin, mutta hemoglobiini oli ihan ok 127. Sf-mitta oli 127, vähän keskimääräistä korkeampi kai (?).

Varasin ensi maanantaille 4d-ultran! Odotan niin sitä...Ollaan miehen kanssa niin uteliaita millainen tulokas sieltä on tulossa :)
Haluaisin tietää varsinkin sukupuolen, jos se suht selkeästi sieltä näkyy. Np- ja rakenneultrassa yritin udella kumpi siellä näkyy mutta eivät halunneet kertoa. Vihjeenä että Hämeenlinnassa 4d-ultra on melko edullista: maksaa 106e ja ultrataan viikoilla 28-32. Meille aikaa on varattu 1,5h ja mukaan saa vielä DVD:n.
käytiin 4d ultrassa viikolla 30. vaavi oli jo niin iso ettei suostunut kääntyy että olisi saatu kuvaa. toivottavasti teillä paremmin! :flower: :) meille se täti sanoi että olisi pitänyt aikasemmin tulla, vaikka meille sanottiin et viikoilla 28-32 tehdään niin kuulemma eivät tiedä ajanvarauksessa mitään sanoi lääkäri B)
 
ÄSVEE onko sinulle todella sanottu että alkavat käynnistelemään viikoilla 36? Meillä tulokas myös isokokoinen, rv 28 oli jo 1500 g, eikä meille kyllä sanallakaan mainittu että käynnisteltäs ennen aikojaan...
Tuntuu hassulta :/


Viipi todella lapsellinen tuo sinun ex, kyllä se tulee vielä tajuamaan mistä jää paitsi. Tulisin itse tueksesi synnytykseen jos olisi vain mahdollista, meillä kun LA:kin samana päivänä :LOL:

Isyyslomasta, meille sanottiin tänään Kelassa että se on sen 18 ARKIPÄIVÄÄ... :/ eli ei lasketa lauantaita eikä kalenteriin merkittyjä punaisia päiviä...

Omaa napaa.. meillä on täällä ollu kovia supistuksia jo viikkoja, mutta viikonlopusta lähtien jo aika pahoja... vielä köllötellään kotosalla...
Olo muutenkin huono, tuntuu että haarojen välissä olisi tennispallo :LOL:
Ens viikolla olis seuraava neuvola... ei jaksais odottaa sinne asti.
Öisin ihan kamalia kipuja molemmissa nivusissa, mistä johtunee? Onko muilla? Kipuja esiintyy myös joskus päivisinkin, varsinkin kun on seisaaltaan, kävellessä tekee jo tuskaa.

Sanoivat muuten tuolla kelassa vielä senkin, että uutta äitiyspakkausta alettaisiin jakaa vasta viikoilla 22.
Itse saan pakkauksen todennäkösesti tällä viikolla, joten ompi tuo vanha, mutta ei väliä :)

Eipä tässä tämän kummosempia tällä kertaa...

JIPPII!!!! Tasan 30 RV!!!!! :flower:
 
skye85

aikaisemmin tästä jo kirjoitinkin.. meillä kanssa ollut viikolla 28+ vauvalla kokoa 1500g ja nyt menen sitten 36viikolla ultraan katsomaan tulokkaan paino arvion.. voi olla että mahdollisesti viikolla 38 käynnistellään. Ensisynnyttäjän ei kuulema tarvitse synnyttää pitkästi yli 4kg vaan sitä voidaan rueta käynnistelemään. Ei turhaan kasvatella massussa enään.. :whistle: näin sanoi minulle terkka... Se kuulostaa jotenkin oudolta että jo viikolla 36 käynnistellään.. Äsvee mitkä on perustelut??
Se on kyllä ainakin totta että yli ajan näitä isoja ei ainakaan täällä meillä päästetä.. :D

esikoinen 31+5 :eek:
 
Joo, sillai ne sano, että jos keuhkot ok, niin voidaan viikolla 36 käynnistellä.... torstaina menen taas ultraan, jossa seurataan vauvan kokoa, siis tuo koko juuri on perusteena mahdolliselle käynnistykselle... ei se mun mielestä nyt NIIN iso kyllä ollut.... mutta en sit tiedä, torstaina varmaan kuulen enemmän....
 
Kiitos Allunmamma, Mutteri, Ninniliina ym. lohduttelusta ja sektio kokemuksista :hug:

Mutteri Joo mä tosiaan oon kova kyselemään, ja puhunkin :ashamed: Joskus hyvä, joskus huono, mutta olen huomannut että oma olo helpottuu huomattavasti kun saa puhua mieltä vaivaavista asioista. Jos en puhu, itkeskelen ja suren sitten vaan koko ajan, ja sitä en itsekään kestä ihan hirveen kauan. Yleensä se on tosin niin päin, että eka itkeskelen ja suren niin kauan, että alan vihdoin jutella, ja sitten se pahin paha olo menee ohi =)

Kiitos Ninniliina vinkistä, ollaanki miehen kanssa juteltu paljon tuosta synnytyksestä, ja olen sanonuki hänelle, että se jo helpottaa mun oloa. Ja senkin, että jos olen niin sekaisin sitten sairaalassa, niin puhu sinä mun puolesta henkilökunnalle, kun on juteltu asioista niin paljon, että tietää ainakin mun toiveista ja peloista. Ihanaa kun toinen ymmärtää tätä mun pelkoa, ymmärtää senkin, että siitä puhuminen auttaa. Se on niin ihana, kun jaksaa väsyneenäkin kuunnella mua ja jutella, vaikka olis aamulla aikainen herätys :heart: Ja kyllähän tuo mieskin sitä synnytystä pelkää ja jännittää, samalla kuulema siitä jutteleminen auttaa häntäkin. Mutta eikös sitä ole ihan tutkittukin ja todistettu, että myös mies voi tuntea synnytyksessä kovaakin kipua, kun näkee puolison kivun ja avuttomana joutuu hyväksymään, ettei voi sitä poistaa vaikka haluaisi. Helpotustahan tietysti mieskin voi tarjota jo olemalla mukana, tai sit esim. hieronnat yms. ;)

Ninniliina Tuo välilihan leikkaus on yks kans mikä mua pelottaa, eli samat on tuntemukset. Pelkään repeämistä, mutta myös epparia, vaikka luonnollisesti se onkin parempi vaihtoehto. Ja sitä se mieskin "pelkää". Sitä jostain syystä ihan puistattaa, ja välillä käskee olla sanomatta sitä ääneen, kun oon kertonu sille millainen se leikkaus on, tai että voi revetä :x

Perätila -> sektioon Onpas hyvä kuulla, ettei se ole automaattisesti syy sektioon, vaikka vauva oliskin perätilassa ja ensisynnyttäjä kyseessä. Voikohan se olla jotenkin sairaala- tai lääkäri kohtaista, että mitä päättävät?? Kun tuo mun neuvolatäti nimittäin sanoi, että jos on perätila vielä synnytystapa-arviossa, niin eivät välttämättä edes kuvaa lantiota, vaan että saattavat automaattisesti päättää sektiosta. Tai voihan olla, ettei ole sitten ihan ajantasalla noista nykyisistä käytännöistä. Se on tosi ihana ja mukava täti, mutta joskus vähän hassunhauska, kun on niin totaalisen pihalla :D Esim. se ihmetteli aivan älyttömästi, että onko tosiaan 4D-laitteet siellä KYS:ssa. Luuli, että niitä on vain Helsingissä HYKSissä, ja ei meinannut uskoa kun sanoin, että onhan niitä nykyisin jo kaikissa suuremmissa kaupungeissa ainakin, ja jos ei julkisella niin ainakin yksityisellä puolella.

Isyyslomasta Kiva kuulla tuokin, että lauantaita ei lasketa mukaan =) Meille sanoi Kelan täti, kun varta vasten papereita hakiessa kysyttiin, että lauantait tulee mukaan laskuihin, eli sen kolme kalenteri viikkoa saa olla isyyslomalla.
Pitääköhän sekään sitten paikkaansa, että ainoa vaihtoehto on hakea sitä takautuvasti? Sanoi, että tuokaa se isyysloma paperi vasta sitten, kun on loma pidetty, tai ainakin sille jo jääty.

Äitiyspakkauksesta Mä kans luin jostain ketjusta, että saattaa ekat uudet pakkaukset tulla jakoon vasta kesäkuun alussa :/ Mietinkin just, että pitäiskö ottaa rahana sittenkin, kun viime vuotisen pakkauksen vaatteet (ei toppista eikä kevyttoppista) meillä on jo melkein kaikki, osa kahteen kertaan. Plus niitten lisäksi älyttömästi muita vauvan paitoja, bodyja, potkareita, vanhemmistakin pakkauksista ym. Sitä vanhemmista pakkauksista on ainakin makuupusseja 3kpl, täkkejä 2kpl, kevyttoppiksia 2kpl ja yksi toppapuku ym. ym. Ainoat pakkauksessa tulevat mitä ei taida olla vielä yhtään kappaletta, on kynsisakset, harja, kylpylämpömittari, kestovaippa sekä se laatikko ja patja, josta oli tarkoitus tulla ensisänky. Ainiin ja kondomit ja liukuvoide, mutta nehän saisi kyllä tuolla 140?:lla ostettua :LOL:

Ja ehkäpä sitä selviäisi myös ilman sitä pahvilaatikkoa, vaikka olenkin jo valmiiksi ostanut siihen sellaisen suloisen reunasuojuksen. Kaikki sanovat, että vieressähän se vauva nukkuu kuitenkin, jolloin meidän on ostettava uusi leveämpi sänky, tai mies joutuu sohvalle, mitä ei kumpikaan haluaisi :D Niin, jospas sitä sittenkin ottaisi sen 140? ja sijoittaisi sänkyyn, sekä siihen liukkariin :LOL:
 
Vauvelihaave näin siis meille sanottiin tänään kelassa, mutta kannattaahan tuo vielä selvittää, voi olla toki mahdollista että ovat täällä päässä sanoneet väärin.
Ja meille sanottiin myös että isyysraha haetaan takautuvasti, eli sitten kun isyysloma on pidetty, tai vähintäänkin aloitettu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 22:30 Äsvee kirjoitti:
Joo, sillai ne sano, että jos keuhkot ok, niin voidaan viikolla 36 käynnistellä.... torstaina menen taas ultraan, jossa seurataan vauvan kokoa, siis tuo koko juuri on perusteena mahdolliselle käynnistykselle... ei se mun mielestä nyt NIIN iso kyllä ollut.... mutta en sit tiedä, torstaina varmaan kuulen enemmän....
siis juu-u, USKOMATONTA!! Mulla oli pienemmillä viikoilla,(ei paljon eroa mutta kumminkin) se 1500g ja himpun yli ja sillon 36 viikolla käyn stekkaa että mitä sitten näyttää.. mutta että jo 36 viikolla käynnistää!! :eek: noh, onpa jännä...tuntuu vaan jotenkin hurjalta, mutta kyllähän niillä viikoilla oleva jo pärjää.. :D Ilmotteleppa mulle miten sinun kanssa asian suhteen edetään kun on kumminkin hyvässä lykyssä mullekin edessä.. :whistle:
 
Aiaifi Ovatko he mitään syytä arveleet miksi vauva niin pieni? Ite täällä meittii suurinpiirtein kaikki mahottomat ja maholliset asiat läpi.. Ja toisaalta yrittää lohduttaa sillä mahdollisella mittavierheellä, mistä on kanssa kuullut...

Ninniliina Jeopulista... Mulla onneks ei viel tee kipeetä ne supparit ainoastaan tuntuvat eäpmukavilta.. Mutta katteellaan kattellaan...

Tosin nyt ei ole pariin päivään ollut mitään.

Vauhtia on Hernulilla riittänyt ihan kivasti, onneksi...

Tä&Herne 31+2
 
Tuosta isyysrahasta kun kyselitte, niin kyllä ne lauantait lasketaan maksupäiviksi, jos isä ei ole silloin isyyslomallaan viikonloppuja töissä. Ja jos oikein hyvä tsägä käy työnantajan suhteen, niin ne maksaa normaalin palkan isälle ja hakevat kelalta takaisin oman osansa. Olettehan muistuttaneet niitä isukkeja, että ilmoittavat nyt jo tulevasta isyysvapaasta työnantajaa? Siitähän pitää olla tieto työpaikoilla 2kk aiemmin.
Mä eilen rupesin miettimään tosissani, että eihän tässä tosissaan ole enään siihen laskettuun kuin 9 viikkoa :eek: , Eikä mitään täysin valmiina :whistle: Pinnis pitäis maalata loppuun, hoitopöydästä ei ole aavistustakaan, kaukaloa pitäis ostaa, kyllähän tuo masukki tarvitsee jotain vaatteitakin... Tuleekohan meille taas kiire :p . Enemmän mä oon täällä miettinyt, minkälaisia kukkia tohon pihalle tälle kesää istutan :LOL: Jokohan niitä asioita pitäis laittaa tärkeysjärjestykseen.
Kelan kanssa on kaikki kyllä hoidettu ja pakkauskin on tullut, joten se puoli on onneksi ok. Se oli nopeeta toimintaa, pakkaus tuli alta kahden viikon ja päätöksetkin oli tehty samana päivänä, kun paperit jätin.
Mutta josko sitä nyt menis päästämään rekut pihalle ja kaivais ton singerin esille...

Cira ja möhö 31+0
 
Heipsan vaan!

Nyt on sit neuvolassa käyty ja kaikki ok. Paineet edelleen aivan aavistuksen yläkanttiin, mutta kerta on samassa kokoajan pysyny niin mitään hätää ei ole. (Ja kotona mitatessa ihan normaalit.) Painoo oli tulle +380/vko ja hb edelleen sen 150. Ei tarvii vilkastakaan rautakuureihin päin. =) Vielä ei tutkittu tarjontaa ja kohdunpohjan korkeuskin huitelee keskikäyrillä. Vaavin sykkeet oli hyvät ja tasaiset. Nukkukohan sillon kun oli niin rauhallinen???


Samalla reissulla oli sitten esikoisen kouluunlähtötarkastus. Hitsi kun toi aika rientää... Meillä on koululainen syksyllä!!!! :eek: :eek:

Mutta nyt menen tekemään kalakeiton valmiiks ja sit syönnin jälkeen ulos pihatöihin! (Ellei sit rupee tulemaan vettä kaatamalla...)

Mä ja nirppu 28+4
 
Jenmo85pikaseen
Hitsi te ootte kyllä kovia kirjottelemaan! :eek: =)

En kerkeä millään lukea tähän hätään kaikkien tekstejä, joten pikasesti vaan tulin kiittelemään Mutteria uudesta ketjusta. Kuten huomaat, en ehdi paljon täällä enää käydä.

Omasta voinnista vähän; kipeisiin kramppeihin jalassa (nimenomaan vain vasemmassa pohkeessa!) heräillään täälläkin öisin. Lisäks pikku-ukko kuvittelee et yöllä kuuluu peuhata ja melskata eniten, joten sekin rajottaa mun yöunia. Aaamuöisin herään 4-6 aikaan enkä aina saa enää ollenkaan unta, joten päivät Jaden kans menee välillä melkosessa sumussa. Se on vielä niiiin ihanassa iässä, puoltoista vuotta, et tekis välillä mieli itkeä kun täytyy keksiä tekemistä ja perässä juosta koko ajan! Mut ihana ikähän tuo on samalla, ja oon haikeana kattellukin Jaden vauvakuvia kun on se niin äkkiä tuo aika mennyt.

Ei enempää tällä kertaa, voimia ja vointeja kaikille!!

Jenmo&Hulivili-Pojuseni 29+3
 
CotHai ohimennen
Herramunjee että te ootte näpytelly tätä tekstiä :LOL:
Nyt ei voi muuta ku sanoa, ettei muista puoliakaan siitä mitä lueskeli :whistle:

Sektiosta oli jotain, täällä on raivotarjontaa ja sektion uhkaa. Ei kyllä liity jäbään mitenkään, tuo istukan paikka siis. Mutta kiva oli kun huomasi, ettei ole yksin sektio-pelkonsa kanssa :eek: Meinaan muakin tosiaan kammottaa ihan kamalasti ajatus sektiosta.. alakautta lähinnä jännittää, mutta että sektiolla.. iik! Yritän kylläkin olla nyt sen enempiä miettimättä kumpaakaan, kun ens viikon.. öö.. oliko se nyt keskiviikkona kun se ultrassa selviää.
Jos istukka ei ole edelleenkään noussut tieltä pois, se on sit sektio. Ja jos niin käy, niin mä haluan odottaa tätä jäbää koko loppuikäni :D
Mitenhän menis murrosikä kohdussa? :LOL:

Tässä on pullataikina odottamassa leipojaansa, mies saa varmaan sydärin kun mä saan jotain kotona aikaan ilman sen apua :headwall: Nätisti otan, tottakai.. mutta nyppii niinku niin pahasti tämä oma uusavuttomuus. Nyt kun on alkanu öisin heräämään kivaan lonkkaan kohdistuvaan kipuun, kun unissaan asentoa vaihtaa. Välillä tekis mieli vaan alkaa itkemään ja ottaa loparit tästä hommasta, kun on pahempia päiviä kipujensa kanssa. Olisipa jo aika saada tää jäpiskä äiskän syykkyyn ja päästä itse palautumaan normaaliin olemukseensa. (kävellä normaalia tahtia ja portaita ilman supisteluja ja lonkkien ja polvien pettämistä)

Ja RÖNÖTTÄÄ ihanasti rauhassa.. nyt jos yrittää antaa ryhdin herpaantua ja rönöttää jossain sohvanreunassa tisut mahan päällä niin ei ei ei.. alkaa hirvee kapina ja potkiminen suoraan tisuleihin ja mahan venyttely, että nyt äiskä oikaset sen selkäs.. ja se kapina ei lopu, ennenku antaa toisellekin tilaa olla. Voi niisk mikä julman epäreilu olotila :)
Nooh, jospa se tästä. Vaan nyt täytyy mennä pyöräyttää pullat ja saada ne tehtyä ennenku mies pääsee töistä. Jaksamisia kaikille :wave:

-Kärsivä mutta onnellinen mie&jäbä 30+4-
 
jahas tänne on jo kolmas pinkka tullut :D mää en meinaa pysyä mukana mutta roikun toisella kädellä :whistle:

etusivulta puuttui mun la ja sairaala, ne voi siis lisätä jos ap jaksaa eli 20.7.2007 on la ja sairaala todennäköisesti koks (ollaan muuttamassa kotkaan kesällä) ja kolmatta odottelen

Täällä pakkaus rumba menossa huomenna lähetään äitien päivää viettämään kotkaan ja lapset hyppii jo tasa jalkaa että koska mennään :whistle: "tähän tarvis hymiön joka pyyhkii hikeä otsalta"
 

Yhteistyössä