Kiitos Allunmamma, Mutteri, Ninniliina ym. lohduttelusta ja sektio kokemuksista :hug:
Mutteri Joo mä tosiaan oon kova kyselemään, ja puhunkin :ashamed: Joskus hyvä, joskus huono, mutta olen huomannut että oma olo helpottuu huomattavasti kun saa puhua mieltä vaivaavista asioista. Jos en puhu, itkeskelen ja suren sitten vaan koko ajan, ja sitä en itsekään kestä ihan hirveen kauan. Yleensä se on tosin niin päin, että eka itkeskelen ja suren niin kauan, että alan vihdoin jutella, ja sitten se pahin paha olo menee ohi =)
Kiitos
Ninniliina vinkistä, ollaanki miehen kanssa juteltu paljon tuosta synnytyksestä, ja olen sanonuki hänelle, että se jo helpottaa mun oloa. Ja senkin, että jos olen niin sekaisin sitten sairaalassa, niin puhu sinä mun puolesta henkilökunnalle, kun on juteltu asioista niin paljon, että tietää ainakin mun toiveista ja peloista. Ihanaa kun toinen ymmärtää tätä mun pelkoa, ymmärtää senkin, että siitä puhuminen auttaa. Se on niin ihana, kun jaksaa väsyneenäkin kuunnella mua ja jutella, vaikka olis aamulla aikainen herätys :heart: Ja kyllähän tuo mieskin sitä synnytystä pelkää ja jännittää, samalla kuulema siitä jutteleminen auttaa häntäkin. Mutta eikös sitä ole ihan tutkittukin ja todistettu, että myös mies voi tuntea synnytyksessä kovaakin kipua, kun näkee puolison kivun ja avuttomana joutuu hyväksymään, ettei voi sitä poistaa vaikka haluaisi. Helpotustahan tietysti mieskin voi tarjota jo olemalla mukana, tai sit esim. hieronnat yms.
Ninniliina Tuo välilihan leikkaus on yks kans mikä mua pelottaa, eli samat on tuntemukset. Pelkään repeämistä, mutta myös epparia, vaikka luonnollisesti se onkin parempi vaihtoehto. Ja sitä se mieskin "pelkää". Sitä jostain syystä ihan puistattaa, ja välillä käskee olla sanomatta sitä ääneen, kun oon kertonu sille millainen se leikkaus on, tai että voi revetä :x
Perätila -> sektioon Onpas hyvä kuulla, ettei se ole automaattisesti syy sektioon, vaikka vauva oliskin perätilassa ja ensisynnyttäjä kyseessä. Voikohan se olla jotenkin sairaala- tai lääkäri kohtaista, että mitä päättävät?? Kun tuo mun neuvolatäti nimittäin sanoi, että jos on perätila vielä synnytystapa-arviossa, niin eivät välttämättä edes kuvaa lantiota, vaan että saattavat automaattisesti päättää sektiosta. Tai voihan olla, ettei ole sitten ihan ajantasalla noista nykyisistä käytännöistä. Se on tosi ihana ja mukava täti, mutta joskus vähän hassunhauska, kun on niin totaalisen pihalla
Esim. se ihmetteli aivan älyttömästi, että onko tosiaan 4D-laitteet siellä KYS:ssa. Luuli, että niitä on vain Helsingissä HYKSissä, ja ei meinannut uskoa kun sanoin, että onhan niitä nykyisin jo kaikissa suuremmissa kaupungeissa ainakin, ja jos ei julkisella niin ainakin yksityisellä puolella.
Isyyslomasta Kiva kuulla tuokin, että lauantaita ei lasketa mukaan =) Meille sanoi Kelan täti, kun varta vasten papereita hakiessa kysyttiin, että lauantait tulee mukaan laskuihin, eli sen kolme kalenteri viikkoa saa olla isyyslomalla.
Pitääköhän sekään sitten paikkaansa, että ainoa vaihtoehto on hakea sitä takautuvasti? Sanoi, että tuokaa se isyysloma paperi vasta sitten, kun on loma pidetty, tai ainakin sille jo jääty.
Äitiyspakkauksesta Mä kans luin jostain ketjusta, että saattaa ekat uudet pakkaukset tulla jakoon vasta kesäkuun alussa :/ Mietinkin just, että pitäiskö ottaa rahana sittenkin, kun viime vuotisen pakkauksen vaatteet (ei toppista eikä kevyttoppista) meillä on jo melkein kaikki, osa kahteen kertaan. Plus niitten lisäksi älyttömästi muita vauvan paitoja, bodyja, potkareita, vanhemmistakin pakkauksista ym. Sitä vanhemmista pakkauksista on ainakin makuupusseja 3kpl, täkkejä 2kpl, kevyttoppiksia 2kpl ja yksi toppapuku ym. ym. Ainoat pakkauksessa tulevat mitä ei taida olla vielä yhtään kappaletta, on kynsisakset, harja, kylpylämpömittari, kestovaippa sekä se laatikko ja patja, josta oli tarkoitus tulla ensisänky. Ainiin ja kondomit ja liukuvoide, mutta nehän saisi kyllä tuolla 140?:lla ostettua
Ja ehkäpä sitä selviäisi myös ilman sitä pahvilaatikkoa, vaikka olenkin jo valmiiksi ostanut siihen sellaisen suloisen reunasuojuksen. Kaikki sanovat, että vieressähän se vauva nukkuu kuitenkin, jolloin meidän on ostettava uusi leveämpi sänky, tai mies joutuu sohvalle, mitä ei kumpikaan haluaisi
Niin, jospas sitä sittenkin ottaisi sen 140? ja sijoittaisi sänkyyn, sekä siihen liukkariin