***HEINÄMASSUT-07*** vol 3

Kenellä se oli kanssa kohdun suun tilanne muuttunut? Mitens sulla on jatkotoimenpiteet?

Mulla on siis muutoksia... Pehmennyt ja avautunut, mutta kanava 2,5cm ja kiinni.... Männä yönä oli suppareita ja Herne päätti alkaa liike lakkoon vai pitäiskö sanoa istumalakkoon kun oli perätilaan kääntynyt...

Mulla kontrolli 3 viikon päästä tuosta ja sit siitä kun on kuulemma niin siro vauva.. Paino arvio oli 1,4kg menee kyllä käyrillä, mutta lähempänä ala kuin keskikäyrää...

Muilla kokemuksia vastaavasta?

Tä&Herne rv 31

Ai niin tervetuloa uudet mukaan....
 
Ava
Heip vaan kaikille heinämassuille! Aktiivisesti olen käynyt täällä lueskelemassa, mutta en ole viitsinyt kirjautua kun aina kone jotenkin jökkii.. l.a siis 22.7 ja ekaa odottelen. Sairaalana tulee olemaan TAYS, eli Tampereen lähellä asustellaa. Odotus on mennyt suht hyvin ja vauva voinut varmasti koko ajan paremmin kuin minä, sillä alkuraskaudesta sain jännetulehduksen käteen ja siihen perään sitten keuhkokuumeen, nyt kaikki hyvin, paitsi supistelee melko herkästi. Töitä olisi vielä vajaat kolme viikkoa jäljellä. Niin ja sokereita mittailen kotona ja lähete on jo laitettu ä-polille, kun tuppaa olemaan hiukan korkeita sokruja.. Todella tympäisevää tuo itsensä pisteleminen, muita on paljon helpompi rei`ittää, hoitotyössä siis ole.

Oikein hyviä vointeja kaikille tuleville heinämammoille ja lupaan nyt aktiivisemmin ottaa osaa keskusteluihin ;)
 
Avapäivittelin noita sun tietoja tuohon listaan :)

toistamiseen äidiksi No en tiiä mahdoitko nyt mua tarkoittaa, mutta minähän ainakin silloin viime kertaisen neuvolan jälkeen kerroin että mulla kohdunsuu on alkanut pehmetä todella.. mutta eipä siitä nyt sen kummempaa ole sitten vaivaa ollut.. supistellut on silloin tällöin kivuliaastikkin, joten tän hetkistä tilannetta en tiedä.. :/ Otahan sä nyt sitten rauhallisesti, koska jos kohdunsuu on auennutkin niin ei se ainakaan hyvä ole.. :hug:

ajatelkaa oikeesti.. ei tässä enää puhuta kuin VIIKOISTA kun saadaan alkaa jännäämään että milloin syntyy ensimmäinen heinämassuista maailmaan :heart: :heart: :heart: :heart: Jo tuossa juhannuksen jälkeen saattaa ensimmäinen olla maailmassa (jollei aiemminkin).. Hui kauhistus.. :)

nyt saunaan :wave:

heidi ja tyllerö edelleen 30+2 :heart:
 
ajatelkaa oikeesti.. ei tässä enää puhuta kuin VIIKOISTA kun saadaan alkaa jännäämään että milloin syntyy ensimmäinen heinämassuista maailmaan :heart: :heart: :heart: :heart: Jo tuossa juhannuksen jälkeen saattaa ensimmäinen olla maailmassa (jollei aiemminkin).. Hui kauhistus.. :)
hui että aika on menny nopeasti, parin kuukauden päästä meillä saattaa olla jo pikku vaavi :heart:

kävin viime viikolla lääkärineuvolassa. jäi vähä paha maku suuhun siitä käynnistä, tuli semmonen liukuhihnaolo. ja se lääkäri oli melko kovakouranen, kun teki sisätutkimusta..kipeää teki :(
kaikki oli ihan hyvin, kohdunsuu oli "hyvä tötterö" (mitä se nyt tarkottaakaan). virtsassa oli valkuaista, niin jouduin viemään aamunäytteen labraan, mutta eihän tuosta oo mitään kuulunu..johtu varmaanki valkovuodosta.
täällä oli puhetta sf-mitoista, mulla oli rv28+0 28cm, eli yläkäyrällä mennään. lääkäri katto ultralla että eihän pikkunen oo liian iso ja onhan lapsivettä normaalisti. sano että vähä toistakiloa on nyt paino. ite en nähny, enkä uskaltanu kahtoakkaan kun en halua tietää sukupuolta. se ois kuulema näkyny ihan selvästi.

mulla on huono omatunto, kun tulee herkuteltua ihan älyttömästi. vkoloppuna söin sipsiä, pizzaa ja vapusta asti on menny pari munkkia päivässä. nytki on irtokarkkipussi tuossa vieressä. :ashamed: paino on noussu tähän asti 6kg, mutta saa nähä miten se pompsahtaa jos tulee tätä tahtia syötyä :kieh: pitäs lopettaa pikkusen takia, ettei se kasva ihan mahottomaksi. :$

Mutta hyvää illanjatkoa kaikille ja hyviä vointeja

hapsiainen & pikkunen 28+4 :eek:
 
Tänään on ollut taas supistuksien päivä. Pirpana on kääntynyt nyt pää alaspäin ja pyörittää sitä kiitettävästi kohdunsuuta vasten. Tämä taas saa aikaan kipeitä supistuksia. Taitaa lähtökuoppia kaivella...

Huomenna neuvola, joten ajattelin kysäistä josko voitaisiin tarkistella kohdunkaulan ja -suun tilannetta tässä lähiaikoina. Näihin suppareihin kun edes lepo ei ole auttanut, vaan niitä on tullut olin sitten levossa tai liikkeessä. :kieh:

Syötiin tänään paninit ja sehän kostautui oikein megaturvotuksella. Nyt yritän saada ylimääräisiä nesteitä poistumaan ananaksen ja veden avulla... ...kaikki keinot sallittuja ennen neuvolapunnitusta... :whistle: Mullahan tuo lähtöpaino oli jo liikaa, bmi 33... :ashamed: joten mahdollisimman pienenä pitäisi pitää tämä painonnousu raskauden aikana. Saa nähdä millaisia lukemia vaaka näyttää, appivanhempien luona muutama päivä sitten vaaka näytti vain +400g nousua 3 viikon ajalta, mutta piruliuta tätä turvotusta...


jossu + pirpana 30 tasan
 
Tänään oli kontrollikäynti TYKSissä. Vaavi kasvaa mutta alakäyrillä mennään. Onneksi on kasvua.

Kohdunkaula on lyhentynyt ja pehmennyt joten saikkua tuli seuraavaan kontrollikäyntii saakka (28.05.) ja varoitettiin että tuskin palaan töihin ennen mammalomaa.

Tässä ihmettelen missä mun äitiysrahapäätökset viipyvät. Äippäpaketti on tullut jo runsas viikko sitten.

 
Moi kaikille vanhoille ja erityisesti kaikille uusille, Ava oli ainakin, anteeksi etten kaikkien nimimerkkejä nyt tähän hätään muista :ashamed: Mutta tasapuolisesti kaikille TERVETULOA :wave: Mukavaa kun tulee vieläkin uusia odottajia, kiva lukea kokemuksia jos jonkinlaisia. Ja sitten niitä vauvakuulumisia, joihin ei enää tosiaan niin pitkä aika ole, niin kuin Mutteri jo totesikin B) Kukahan saa ensimmäisenä nyytin syliinsä? Mulla on sellanen villi veikkaus, että täällä varmaan päkistellään heinäkuun loppuun vähintään, jollei jopa elokuun puolelle, vaikka laskettu aika onkin 14.7. :whistle:

Kiitos Mutteri kun laitoit tän uuden pinkan meille :flower: Jenmohan toivoi samaa jo silloin aiemmin :)

Ja jos tuntuu ettet ehdi/jaksa seurata niin tarkasti, tai päivittäminen alkaa tuntua jossain vaiheessa liian raskaalta, niin kerro niin apua tulee =)


Ja nyt se sitten rantautui meidän perheeseen, nimittäin se vesirokko :headwall: Miehellä ollut viime torstaista asti kuumetta ym. ja lääkäri epäili silloin virukseksi vaan. Mulle nousi kans pientä lämpöä, joka on välillä poissa ja taas tulee jne. plus kurkkukipua ym. "flunssaoiretta".
Noh, miehellä oli sitten vielä tänäänkin kuumetta, niin kävi aamulla tk:ssa ja sai keskiviikkoon asti sairaslomaa. Illalla ilmestyikin ensimmäiset vesirakkulat ja on jo aikasta huonossa kunnossa, nostaa niin kovaa kuumetta. Sai sen tartunnan varmaankin mun pikkusiskolta. Ei siis sairastanut lapsena, edes lievänä, vesirokkoa.
Ja se voi kuulema olla tosi vaarallinen, ja ainakin kova tauti, kun sen aikuisena sairastaa. Jotkut joutuu kuulema sairaalaan tiputukseenkin, ja voi tulla myös keuhkokuume tai vyöruusu kylkiäisenä :x

Onneksi on noita terveydenhuollon ammattilaisia lähipiirissä, patistivat menemään jo tänä iltana päivystykseen, ja onneksi mentiin! Mies sai sellasen reseptin, jonka lääkkeen kun ottaa tarpeeksi ajoissa, niin se voi auttaa siihen että rokko jääkin lievemmäksi. On kyllä aikas hinnakas, 150? se kuuri, mutta kalliimmaksihan se tulisi, jos joutuisi sinne sairaalaan... Ja korvaahan se Kela siitä osan.

Oon kyllä TODELLA onnellinen, että mä oon vesirokon sairastanu n.10 vuotiaana, ja luultavasti sen verran kovana, ettei se muhun uudestaan tartu. Se voisi olla vaarallinen raskaana ollessa, luin netistä että (tosin harvoissa tapauksissa kai) se voi aiheuttaa ennen aikaisen synnytyksen, tai jopa kohtukuoleman tai vauvalle jonkinlaisia epämuodostumia :eek:

Lääkäri kylläkin katteli mun mahaa pää kallellaan ja kysyi, että aikoohan vauva pysytellä vielä nyt ainakin tämän isukin vesirokon ajan masussa, kun on siellä turvassa jos mä kerran oon sen sairastanut. Oli sen mielestä niin iso massu, että luuli lasketun ajan jo kolkuttelevan ovella :LOL:


Vauvelihaave & Pikkuinen 30+2
 
Vai on siellä vesirokkoo liikkeellä... Ei ole aikuiselle todellakaan kiva tauti! :$
Itte olen sen muksuna sairastanu ja muistaakseni aika rajuna, ainakin arpia on muutamia ympäri kehoa. Isännästä en muuten tiedäkään onko se sairastanu sen :eek: Ja oikeastaan olen koko tämän kouluvuoden odottanu että esikoinen olis sen meidän perheeseen tuonnu, mutta ei vielä ole kuulunu...

Eilen oli todella ihana aurinkoinen päivä, joten tuli sitten lähdettyä koko perhe käymään tivolissa! Esikko ei meinannu eka mennä mihinkään laitteeseen (on pienoinen arkajalka), mutta kun pikkusisko näytti mallia niin sitte :LOL: :LOL: Pääsinpä ittekin käymään tytsän kanssa lasten vuoristoradassa, kun isi ei mahtunu vaunuun ja tytöllä ei ikä riittäny ittekseen... Oli hieman ahistava olo siinä istuessa. Pääasia et muksuilla oli hauskaa!!!

Tuli sitten kesän ensimmäinen hääkutsu. Olis niin ihana lähteä häitä juhlimaan, mutta toi ajankohta on just kaikista pahin. Elokuun alku! Olen sit just sillon laitoksella tai en ole vielä edes poksahtanu... Harmi!!!

Nyt sitte pitäis siskon kanssa lähteä katselemaan jotain äitienpäivälahjaa... Olis niin paljon helpompaakun tietäis mitä ostais...
;) ;)

Mä ja nirppu 28+3
 
Mutteri

Tosta nimilistasta voisit pyyhiä tuon wahlmsai-nimimerkin pois. Se oli merkkini, ennen kuin olin kirjautunut käyttäjäksi! Nykyinen nimimerkki on tuo saikku. Anteeksi tämä sekaannus :ashamed:

T: Saikku ja "hipsukka" 31+0
 
Mutteri: LA:ni on aikaistunut päivällä eli se on 21.7.

Eilen kävin neuvolassa kun rv oli 29+2. Paino on noussut nyt n. 5-6 kg. Viime käynnillä paino oli laskenut -400g/vko ja nyt noussut sen 400g/vko. Painoa tulee toivottavasti vähemmän kuin esikoiselta, vaikka vaikka minulla ei ole paino-ongelmia ollutkaan. Verenpaine suht alhainen vieläkin, mutta hemoglobiini oli ihan ok 127. Sf-mitta oli 127, vähän keskimääräistä korkeampi kai (?).

Varasin ensi maanantaille 4d-ultran! Odotan niin sitä...Ollaan miehen kanssa niin uteliaita millainen tulokas sieltä on tulossa :)
Haluaisin tietää varsinkin sukupuolen, jos se suht selkeästi sieltä näkyy. Np- ja rakenneultrassa yritin udella kumpi siellä näkyy mutta eivät halunneet kertoa. Vihjeenä että Hämeenlinnassa 4d-ultra on melko edullista: maksaa 106e ja ultrataan viikoilla 28-32. Meille aikaa on varattu 1,5h ja mukaan saa vielä DVD:n.
 
Toistamiseen äidiksi minä olen yksi niistä, joilla kohdunsuu auennut. Lääkärillä olen käyny parin viikon välein siitä rv20 asti, nyt vielä yks kontrolli parin viikon päästä: sitten onkin viikkoja jo sen verran paljon, että ei ainakaan sairaalaan makaamaan joudu =) Tilanne ei ole näiden viikkojen aikana muuttunut onneksi ollenkaan, mutta kyllä mun liikkumiset ja tekemiset on rajottunu ihan minimiin. Joka päivä supistelee ihan säännöllisesti, parhaimpina päivinä alkaa vasta illemmalla, pahimmillaan taas heti aamusta. Sitä tämä oli viimekskin ihan loppuun asti: supparit oli joka päivästä huvia, joten olin aika kypsä kaikin puolin kun synnärille pääsin.

Vauvelihaave kun mietti sitä, että koska synnyttää, niin itse taas voisin veikata vauvan tulevan maailmaan jo heinäkuun ekalla viikolla, vaikka la onkin vasta 18.7.

Shannon kyseli tuolla edellisessä pinossa, että mitä näkyy profiilissa. Pallomahahan siellä näkyy - komea sellainen :)

Minen ole vieläkään saanu soitettua lääkäriin tästä mun päänupin tilanteesta, joka ei todellakaan ainakaan ole parantunut. Eilen nyt kirjotin asiat paperille kuitenkin kun tuntu, että meillä ei ikinä ole miehen kanssa yhteistä aikaa niin, että saataisiin puhuttua tästä. Kyllä sekin helpotti, mutta...
En oikeen suoraan sanottuna mitenkään erityisesti odota tämän vauvan syntymistä. Ihan tuntuu vieraalta otukselta eikä ollenkaan omalta tällä hetkellä.
Pois haluaisin tästä kaikesta, mutta kun en kyllä tiedä, että missä se "pois" sitten olisi.

MUOKS: otin itseäni niskasta kiinni ja soitin YTHS:n mielenterveyspuolen ajanvaraukseen. En saanut aikaa, koska lääkäri jolla olen käynyt, on kuulemma yksityislääkäri ja hän hoitaa itse omat ajanvaraukset - on onneksi kuitenkin tuolla vielä töissä. Muuten kuulemma tilanne on se, että he eivät pysty edes aikoja antamaan, koska niitä ei ole vapaana :(
Mutta josko tämä tästä...

:hug: kaikille tasapuolisesti<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 10:26 Ninniliina kirjoitti:
Minen ole vieläkään saanu soitettua lääkäriin tästä mun päänupin tilanteesta, joka ei todellakaan ainakaan ole parantunut. Eilen nyt kirjotin asiat paperille kuitenkin kun tuntu, että meillä ei ikinä ole miehen kanssa yhteistä aikaa niin, että saataisiin puhuttua tästä. Kyllä sekin helpotti, mutta...
En oikeen suoraan sanottuna mitenkään erityisesti odota tämän vauvan syntymistä. Ihan tuntuu vieraalta otukselta eikä ollenkaan omalta tällä hetkellä.
Pois haluaisin tästä kaikesta, mutta kun en kyllä tiedä, että missä se "pois" sitten olisi.
:hug: Voi harmi kun sua noin masentaa.. Tiedän tunteen, itse syön vielä tämän kuun Seronilia, kun muuten alkaa tulla heti masennusoireita. Ols tärkeetä että pääsisit nyt jonkun lääkärin vastaanotolle. OIsko yksityinen mahdoton vaihtoehto? Meillä täällä pääsee ainakin ihan omalääkärin kautta psykologin juttusille, oiskohan teillä sellasta vaihtoehtoa? Voit laittaa mulle YV:tä jos tuntuu siltä.

Kamala rumba mahassa taas.. kaveri vissiin yhtäaikaa oikoo kaikkia raajojaan ja puskee vielä päälläkin, kun tuntuu ylhäällä, alhaalla ja oikealla muksimista. Multa ei ole tuota kohdunkaulaa tarkastettu sitten 20. rv, mietin tässä että koskahan se tarkastetaan? Seuraava neuvolakin on vasta 21.5. edelleen kuukauden välein vaikka luulin että alkais jo tulla kahden viikon välein. Sokeria multa ei oo katsottu ollenkaan, vai näkyykö se tossa pissatestissä jonka ne joka kerta tekee?
 
Sokeri näkyy pissatestissä. Itellä on ollu kerran.

Tervetuloa uusille! :wave:

Ja sitten omat kuulumiset.

:'( Sain tuossa viikonloppuna tietää, että ex ei halua olla missään tekemisessä meijän kanssa. Kuulemma tunnustaa lapsen, mutta se jää sitten siihen. No toisaalta, eipä ollut yllätys, mutta ois voinut sanoa minulle sen suoraan. Mä kun sain kuulla sen hänen äidiltään. Ja nyt sitten kaikki exän sisarukset on sitä mieltä, että mä en saisi kertoa mitään pahoja kuulumisia. Nojoo... Mä vedin aikamoiset pultit. :ashamed: Saapa nähä, että miten siellä päässä reagoidaan. :whistle:
Välillä on supistellut ja välillä kolottaa selkää ja joskus niitä tulee yhtäaikaa. Ja suonenvedot (vai mitkä ne nyt olikaan :LOL: ) on tullu takas. :headwall: Mutta kyllä tää tästä.

Viipi&Vilperi 30 tasan
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 22:12 aiaifi kirjoitti:
Tänään oli kontrollikäynti TYKSissä. Vaavi kasvaa mutta alakäyrillä mennään. Onneksi on kasvua.

Kohdunkaula on lyhentynyt ja pehmennyt joten saikkua tuli seuraavaan kontrollikäyntii saakka (28.05.) ja varoitettiin että tuskin palaan töihin ennen mammalomaa.

Tässä ihmettelen missä mun äitiysrahapäätökset viipyvät. Äippäpaketti on tullut jo runsas viikko sitten.
Saanko udella että minkä kokoinen teidän vauva on?
 
Ninniliina No niin nyt lihavoi äsekn lähetti kun lihavoin....

Onko sulla paljon kohdunsuu auki. Mä kun ymmrsin niin että tää ei kuitenkaan ole vaarallista vaan normaalia tois kertalaiselle varsinkin.

Onko sulal selvinnyt syytä aukeamiseen? Mulla ei ainakan mitään sanottu ja tosiaan tuo vauvan pieni koko oli se mistä enemmän puhuttiin, vaikka eihän se ole kuin 300g vähemmän kuin esim vauva kirjassa sanotaan ja toisaalta voihan kyseessä varmaan olla mitta virhekkin tai jotain.. No kuun lopussa ollaan viisaampia.

No mä olen sitä mieltä että kunhan vaan saan sinniteltyä kaikin puolin tän kuun loppuun niin sitten saapi Herne mun puolesta syntyä. Eiköhän tuota kokoakin ole siihen mennessä lisää tullut.

Mä sain tänään äityspäiväraha päätöksen. Kesti aikasta kauan... Paketti ollut varmaan jo kolme viikkoa ja tänään siis tuo päätös. No jouduin kylä viemään viel yhenlapun sinne joka pitkitti aikaa...

Huomenna olis sitten eka mammaloma päivä...

Menin sit muuten totaalisesti halpaan kun luin päätöstä ja varsinkin kohtaa maksettava summa.... Eihän mun blondin päähän meinannu heti mennä että siitä ei ole viel veroja vähennetty. Hehkutin isännällekkin että eihän tässä juuri mitään häviä, vaikka kotona onkin.. Sit kun sain ruokaa mahaan niin järki kultakin rupes leikkaamaan.. No loppujen lopuks tappio työtuloihin verrattuan on nois 400 euroa... Mutta eipä tuo haittaa... Kodinhoidontuki se vasta karun arjen aloittaa.....

Tänään ei ole supannut ja Hernuli on mennyt ihan kivasti. Hyvä niin...

Tä&Herne 31+1
 
Moikkis vaan kaikki!!! Jos kukaan enää muistaa... Kirjottelin tuolla lkupäässä, mutta sittemmin kirjottelu hiukkasen jäänyt, oon yrittäny lueksia aina sillon tällön...

Mutta kuulumisia, nopeesti yritän jotain tuhertaa, ennen ku tuo esikko taas heräilee päikyiltä.

Supistuksia tullut ja ihan mojovia sellasia (viimeksi vappupäivänä, jouduin lähtee ravintolan ruokapöydästä vessaan kesken syönnin, kun valui hiki ja kyyneleet jo silmistä... :ashamed: ). Alapää tarkistettiin sitten viime viikolla, eka neuvolassa yleisvointi (siis mun, ei alapään), kaikki oli ihan ok, paitsi selvisi että vauva on perätilassa \|O . Nooh, lohduttavaa on että näillä viikoilla on 15% vauvoista vielä perätilassa. Niin, alapään tilanne tarkistettiin samana päivänä vielä lääkärin toimesta, kaikki ok, kohdunkaulaa olis saanu olla kuulemma enemmän jäljellä. Painoarvio oli n. 1,1kg joka vastasi kuulemma viikkoja 27+6 ja sillon mulla oli viikot 28+1 elikkäs aika kohdillaan kaikki.

Nooh, tuosta perätilasta, jos vauva ei suostu itsekseen kääntymään, niin edessä mulla on sitten sektio, koska masun päältä kääntöä ei voida tehdä, kun istukka on etuseinässä... Ja mä en halua keisarileikkausta!!! En tahdo leikkaushaavaa elokuussa! Ja kun mua ei oo ikinä leikattu ees... Noh, onneksi mies on synnytyksen jälkeen neljä viikkoa kotona, kolme viikkoa isyyslomalla ja sit viel viikon kesälomalla. Meinaan, jos leikkaukseen tässä päädytään niin tuo esikon hoitaminen jää täysin miehelle, kun en leikkauksen jälkeen saa nostella... :/ Toivotaan nyt että vauva suostuu kääntymään, esikko oli jo viikolta 20 eteenpäin pää alaspäin...

Juu, kaikki siis suunnilleen kunnossa, painoa on tullu 9kg:tä (ja aina kun yritän syödä terveellisesti ja säännöllisesti niin painoa tulee liki 900g/viikossa, mutta vapun jälkeen ja mässäilyjen jälkeen siis, painoa oli tullu vaan 80g/viikko, jotenka minä haistatan noille terveellisille elämäntavoille!!!). Hemoglobiini ei ole hurja ikinä ollutkaan, nyt 106, ja päivittäin napsin kahta Obsidania. Kohta aloitan nestemäisen raudan. Paineet on alhaiset, hyvä jos yläpaine on 100!

Semmosta, yritän taas päästä mukaan juttuihin... Netti on vaan ollut viime aikoina oikukas ja tökkinyt reippaasti... \|O Netin vaihto edessä varmaan kohta :kieh:

-Piipero ja masuJr 28+6-
 
Ninniliina ja Viipi :hug: :hug: Halaus molemmille! :hug: :hug:
Voi kunpa sitä osaisi jotenkin helpottaa toisen oloa, mutta kun ei oikein osaa :ashamed:

Kuulostaa kyllä Viipi jonkin verran lapselliselta tuo exäsi touhu, kun välillä on tulossa mukaan jopa synnytykseen ja sitten ei taas yhtäkkiä haluakaan olla missään tekemisissä. Ehkä se on miehillä VIELÄ vaikeampi tottua siihen, että tulossa oma lapsi, ja päässä tietenkin pyörii kaikenlaista ajatusta, se on toki luonnollista, mutta ehkä hänkin voisi ymmärtää, ettei ihan kaikkea kannata aina laukoa ääneen mitä sylki suuhun tuo :/

Kovasti paljon toivottelen voimia täältä sinulle, toivottavasti tukiverkot (neuvolan th, vanhemmat, ystävät jne.) pelaa loistavasti nyt ja vielä paremmin synnytyksen jälkeen kun se ihana pikkuinen on maailmassa :heart:


Piipero85 Kyllä muistetaan sinut, kiva kuulla taas kuulumisiasi :wave:
Onko tosiaan niin, ettei käännöstä masun päältä voida yrittää, jos istukka etuseinässä?? :eek: Mulla nimittäin on myös niin, että vaavi taitaa olla perätilassa, viihtynyt ainakin viikolta 25+2 niin päin. Viime perjantaina neuvolassa th tunnusteli, että taitaa olla edelleenkin perätilassa, mutta ei kyllä sanonut mitään, ettei voitaisi sitä käännöstä istukan takia yrittää :'(
Sanoi vain, että jos vauva on vielä viikolla 36 synnytystapa-arviossa perätilassa, niin antaavat uuden ajan, jolloin otetaan käyrät vauvan sydänäänistä ja jos ne on huonot, niin sitten ei yritetä kääntää vaan mars sektioon, mutta että jos äänet olisi hyvät, niin sitten voitais yrittää kääntämistä.

Mäkään en tuota sektiota niin mielellään toivo, mutta pakkohan se sitten on ottaa vastaan sellainen synnytys, mikä tulee. Toisaalta enhän voi tietää vaikka joutuisin sektioon vaikka kesken alatiesynnytyksen, mutta mielummin alatiesynnytystä toivoisin kuin sektiota. Vaikka sekin kyllä pelottaa ja jännittää ihan huimasti, mutta silti pidän sitä parempana vaihtoehtona itselleni kuin sektio.
Tuossa sektiossa mua pelottaa just se synnytyksen jälkeinen elämä :ashamed: Oon kai vain kuullut liikaa ei niin positiivisia sektio kokemuksia, ja niitä hurjia kipuja ym. hankaluuksia mitä haava aiheuttaa.

Kertokaapas te mulle hyviä sektiokokemuksia ja elämästä sen jälkeen, niin ehkä mäkin tästä rohkaistun :/

Th kyllä jo ehdotteli, että voisi antaa lähetteen synnytyspelkopoliklinikalle. Millaisia kokemuksia teillä on siitä, onko ollut apua jo pelkästä keskustelusta kätilön kanssa??


Vauvelihaave & Pikkuinen 30+3
 
Vauvelihaave Sitä mäkin oon ihmetelly, että mikäs sille on nyt tullu, kun oli niin kovasti tulossa synnytykseen. Ja en mä sitä oo sinne ollut ottamassa, kun sano, että uusi parisuhde on tärkeämpi kuin tuleva jälkeläinen. Siinäpä sitten on.
Ja mulla on aivan mahtava tukiverkko ympärillä.

Mullakin on ollu verenpaine aika matala. Th kyllä naureskeli viimeksi, että hei sulla on yläverenpaine noussut yli satasen. :LOL:

Synnytyspelkokeskusteluun oon menossa nyt tän kuun lopussa. Jotenkin on pelko vähän lieventynyt, kun perhevalmennuksessa oli synnytyksestä puhe ja eilen oli kätilö vielä käymässä paikan päällä. Mutta se yksi jäämisen pelko on vieläkin ja uniinkin on tulossa... :'( Toivottavasti joku pääsis sinne synnytykseen mukaan...
 
Vitsit, kun heinämassut on ahkeria kirjoittajia =) Mutta sehän on vain hyvä.
Tässä ihmettelen, kun mua ei ole vielä ollenkaan supistellut :eek: Ei ainakaan niin, että olisin itse tuntenut. Joskus viikolla 26 neuvolalääkäri sanoi, että kohdunsuu on vähän pehmennyt, mutta ei siitäkään sitten enempää, sen jälkeen ei ole tutkittu.
Ja sitten keskusteluun, milloin "aion" synnyttää ;) Itse ajattelin synnyttää 15.6 :LOL: laskettu aika on 12.7.... mutta kuulemma viikolla 35 tehdään lapsivesipunktio ja jos keuhkot ok, niin aletaan käynnistelemään viikolla 36... syynä mun kilpirauhanen ja se, että vauva painoi viikolla 29 1500 g :eek:
 
Hei!

Nyt on neuvolassa käyty. Ohessa nämä ns. faktat

Hb 118
RR 106/70
Sf 32 cm
Painomuutos/vko 530g (kokonaisuudessaan 9 kg, varsinaiseen lähtöpainoon nähden 4 kg)

Pirpanan syke 150 ja raivotarjonnassa oli. Seuraava aika onkin jo sitten 2 viikon päähän, hirmuista vauhtia aika juoksee!!!

Suurin osa painosta lie turvotusta, koska toissapäivänä painoa oli 3 viikon ajalta kertynyt vain 400 g... Eilen iski oikein meganorsuturvotus, joka on jatkunut tänäänkin.

Neuvolassa ei ollut huolissaan noista suppareista, eikä hänen mielestään ole tarvetta tarkastaa kohdunsuun tilannetta. Sanoi, että tarvittaessa ja jos siltä tuntuu niin sitten äitipolille käymään.Vähän hämmästyttää, mutta kaipa se on sitten uskottava?

Vauvelihaave: Toivottavasti mies nyt sairastaisi vesirokon lievempänä ilman noita jälkitauteja. Meillä on koko muu perhe vauvaa lukuunottamatta vesirokon sairastanut lapsuudessa. Pitänee yrittää vauvallekin saada ennen kouluikää (kamala kun kuulostaa hirveältä, äiti yrittää hankkia lapselleen vesirokon... :LOL: )

Ninniliina: Voimia siule niin suppareiden kuin masennuksen kanssa :hug:

Wilma76: Pissasta tarkistetaan myös sokerit, eli jos pissassa on sokeria niin sitten rasitustestiin. Tai jos on muita oireita. Tai niinkun miula kun painoindeksi ylittää tietyn rajan, niin automaattisesti sitten tehdään tuo sokerirasitus.

Viipi: Yritä jaksaa, exälläsi taitaa olla kasvu vielä pahasti kesken... Stressin keskellä yritä silti nauttia pikkuisen kasvusta ja liikkeistä :) Ilman miestäkin pärjää lapsen kanssa vaikkei se aina helppoa olekaan. Mutta ehkä parempi kuitenkin yhden lapsen kanssa kuin kahden? (siis vauva + ex) :hug:

jossu + pirpana 30+1
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 13:38 toistamiseen äidiksi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 22:12 aiaifi kirjoitti:
Tänään oli kontrollikäynti TYKSissä. Vaavi kasvaa mutta alakäyrillä mennään. Onneksi on kasvua.

Kohdunkaula on lyhentynyt ja pehmennyt joten saikkua tuli seuraavaan kontrollikäyntii saakka (28.05.) ja varoitettiin että tuskin palaan töihin ennen mammalomaa.

Tässä ihmettelen missä mun äitiysrahapäätökset viipyvät. Äippäpaketti on tullut jo runsas viikko sitten.
Saanko udella että minkä kokoinen teidän vauva on?
Painoarvioksi antoi 1000 g ja koko vastaa viikkoja 27+1 vaikka oli kontrollissa 28+5. On ollut jo rakenneultrasta asti tuon jäljessä.
 
Ninniliina ja Viipi :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
ja Viipille erikseen vielä että täällä toinen joka kärsii niistä suonenvedoista.. tai oikeastaan mun pohje ihan krampaa ja pakko pomppia aina ylös sängystä öisin :/

Vauvelihaave Mullahan on tuo ensimmäinen raskaus päättynyt sektioon perätilan vuoksi vuonna 1999. Kyllä siitä selviää :) Olin vaan petipotilaana vähän kaemmin ja kuukauteen ei saanut vauvan painoa enempää nostella.. Niin ja mitään kiinteää alamahaa mun on edes turha havitella.. se haava kun tehtiin tuosat poikittain niin kaikki jäntevyys on kadonut.. Mutta rohkeasti vaan ;) Kaikki menee varmasti hyvin :)

Täällä on tuskainen yö takana.. supisteli ihan kamalasti ja sit tuli ihan hassuja "kipukohtauksia" mahaan.. en sit tiiä mitä oli.. mutta sellaista repivää tunnetta..

Heidi ja tylleröinen 30+3


 

Yhteistyössä