HEINÄMAMMAT 2008 ~toukokuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
bella-74 - Täällä olen miëttinyt ihan samaa kuin sinä, eli myös säästynyt kaikelta noilta ennenaikaisilta supistuksilta, huono vointisuudelta jne. Täällä kuitenkin aika moni kokee supistuksia ja määrätty lepoon. Mulla ei ole kyllä mitään heikkoa, mä olen rehkinyt pihatöissä vielä ihan täysillä. Pari naapuriakin kävi ihmetteleen että kuinka jaksan. Mutta ilmeisesti sitä on kuitenkin suhteellisen hyvä peruskunto, ja hyvä niin! Meillä olikin tuossa ukon kanssa aikaisemmin keväällä urheiluspurtti, käytiin joka päivä väh. 5 km:n lenkki. Nyt on tullut kannettua pihalaattaa, kärrättyä multaa jne.
Sokereita joudun mittaamaan (sen takia että lähipiirissä on diabetestä ) mutta sokerit ovat olleet täysin rajojen sisäpuolella. Ainut mitä voi sanoo, niin joudun ottaa lisärautaa, mutta nekin ovat olleet nousussa sen jälkeen.
Mutta sitten se synnytys.. Siihen mulla kuluukin kaikki henkinen voimavara, kun yritän psyykata itseä siihen. Mulla on hirvee synnytyspelko, kävin perjantaina perlkopolilla. Kyllähän siitä jotain apua mutta eihän se sitä pelkoa mihinkään vie.. Täytyy toivoA että tämä hyvä vointisuus jatkuu myös synnytykseen.

minttumaaria - missä kävit pelkopolilla, eli mistä päin Suomea olet? Ja mitä teidän pelkopolilla tapahtui? mistä kaikista asioista juttelitte, ja koitko hyödyksi?

Rv 31+2
 
olen unohtannu vastata lemmikki kyselyyn: elikkäs meillä kaksi kisua vanhempi rouva n.10-12v ja sitten nuorempi neiti 6v. isäntä toi synnäriltä harson jossa oli vauvan tuoksua kun eka lapsonen synty ja kisut haistelivat sitä ja sama kun tultiin kotiin ni annoin haistella vauvaa eivät noteeranneet mitenkään katovaan et jaa tämmönen ja lähti pois....sama homma kakosen kohdalla harso kotiin ja vauvan kans kun päästiin kotia ni kisut kävi heti nuuskimas ja haistelemas ja totesivat et samaa lajia kun se ekakin :LOL: :LOL: hyvin on menny eivät ole meneet kummankaan aikana pinnasänkyyn eikä vaunuun (ei ole mitään verkkoja) paitsi ulkona on hyttyssuoja vaunuissa....samaa haistelu tapaa varmaan kokeillaan pömpiksenkin kohdalla sitten aikanaan....

onneksi supistukset ovat jättänneet rauhaan =) =)

maanataina olis neuvola sitten ja saa taas enempi tietoo tilanteesta ja päksiin sitten aika torstaina se jännittää ja hiukan pelottaa kuin käy :ashamed: :/ :/

mä tästä poistun soffalle töllön ääreen :wave:

bambiino ja pömppis rv 33+4
 
Heps!

Väsyttää.. alkuyöstä juoksin pissalla ihan vaan parisataa kertaa, sikeesti kyllä olin nukkuvinani välit. Aamuyöstä suuri valkoinen metsästäjäni bongasi takamettässä tai pihassa pomppivan rusakon, ja hakkua räksytti sitten sitä.. Pariin kertaan piti komentaa pitämään kuono kii! Sit isäntä lähti rankamettään, niin eikö tää taas räksytä kun ei päässykään mukaan, käy taas ärähtämässä... Hiukan pätkittäistä tuo uni siis.

Aasinsiltana siis lemmikkikyselyyn, koirahan tuossa pihatarhassa louskuttaa! Ei se onneks kauheita hauku, mut toisinaan noi pupujussit saa pään pyörälle, ja nyt lähiaikoina noi naapurin narttukoiran juoksut, uros kun on.. :whistle: Ikää hurjat yksi vuotta, ja vähän arveluttaa miten suhtautuu vauvaan.. Oon jo helisemässä muutenkin sen kanssa, kun nyt kevään myötä heittäytyny ihan villiksi, ja vaikka ennen totteli niin nyt leikkii kuuroa!! Vasta kun menee perään hakemaan niin tulee pihaan, ja ennen tosiaan pysy pihassa ihan käskemäti. On sitten tarhassa tai juoksunarussa enemmän, mikä harmittaa minua. Mut en mä mahoineni pysty sen perässäkään enää juoksemaan pitkin mettää!! Ja nyt on naapurin mäyräkoira-nartulla juoksu, voitte kuvitella et on poijjan pää sekasin.. Ja kun kokoo piisaa on tuo morsian vähän turhan pikkanen!! Poika on samojedinkoira..
Mut joo, tuon harson ajattelin minäkin isännän mukana lykätä, että saa koiruus hajuja. Lisäks kotiin tullessa pitänee huomioida ekaks se koira (mä kun oon sille laumanjohtaja ja kaipaa mua kun käyn roskiksella) lapsien lisäksi tietenkin, ja koettaa sitten esitellä vauvaakin. Saapas näkee, kumpiko on mustis enemmän, kuopus vai koira!

Eipä tässä sitten ihmeellisiä muuta tuu mieleen. Perätilassa tuo ipana vaan viihtyy, toissa aamuna ilahdutti äitiä olemalla täysin vaakatasossa poikittain! Kyllä kuulkaat kannattimet huusi!! Onneks käänty pian takas istumaan. pää tuntuu ilkeesti navan seutuvilla, ja sattuu ihan kun tökin sitä tuoleihin ja ovilla.. :/ Hyvä minä...

Joo, pitää alkaa kehitellä jotakin mukavaa noiden ipanoiden kanssa, kun ekana vaan heräis..

Räpis+NinniElmeri rv32+4
 
aik
Heips taas,

Vauvan painoista: eri lähteissä painot vaihtelet varmaan jo sen takia, että ne on otettu eri tutkimuksista. Luulisin, että nämä lähteet antavat hyvän alueen, jossa vauvojen painot mahassa vaihtelet tietyillä viikoilla. Eli sinne päin...

EAK: myssy on varmaan ihan hyvä. Parempi hieman suuri kuin pieni ja sitä voi tarvittaessa silloin kääriä. Meillä oli esikoisella pään ympärys 35 cm. Ystävälläni lapsien pään ympärys on ollut aina tätä suurempi. Yksilöllisiä ilmeisesti nämäkin mitat.

Ievaliina: Sinullahan on nyt hyvä mahdollisuus olla tulevissa juhlissa sisällä paljain jaloin. Eikös se ole nyt hieno juttu olla luonnollinen. Olethan jo pehmentänyt ihoa kylmillä kylvyillä, niin ei muuta kuin jokin kaulakoru nilkkakoruksi (kiedottuna tietenkin =) ) ja hieman lakkaa varpaan kynsiin. Onko sinulla tarkoitus laittaa hame päälle?

Sitten kaikille miesten kanssa "taisteleville": Miehilläkin taitaa olla paineita "elättää" perhe ja yrittävät sitten omalla tavallaan (ylityöt tms.) osallistua tähän suureen asiaan. Varjopuoli on, että hermot menevät herkemmin ja rasittuvat ihan liiaksi. Olisipa keino saada heidät "rauhoittumaan", etteivät ihan "pimahda". Voimia teille kaikille! :hug:

aik 33+1
 
RouvaSumppisuu
Aurinkoista sunnuntaita B) !

Täältäkin miesten kanssa tuskaileville jaksuja :hug: . Meillä on tällähetkellä jotenkin niin seesteistä ja tuntuu, että rakastan tuota miestä, lasta ja tulevaa vauvaa ihan järjettömän paljon :heart:. Kaikki on jotenkin niin hyvin ja täytyy muistaa arvostaa tätä kaikkea. Saa nähdä mikä on tilanne sitten synnytyksen jälkeen parisuhteen osalta, ainakin viimeksi elin kyllä ensimmäiset kuukaudet sellaisessa hormonimyrskyssä, etten kyllä ollut yhtään oma itseni, huhhuh...

Elukoista: Meillä on koira ja hamsteri =) ja harso taidettiin viimeksikin tuoda hauvalle haisteltavaksi. Ylivilkas 2v narttuspanieli, joka kyllä sai aikamoiset sätkyt silloin kun esikoinen tuli taloon...vinkui ja nuuskutti ja stressasi monta päivää, kunnes tajusi että nyytti oli tullut jäädäkseen. Nyt koira ja lapsi on ihan bestfrendejä.

( . ) Nlassa kävin viime vkolla: kaikki hyvin ja vauva oli kääntynyt raivotarjontaan =) ! Ainakin siis hetkellisesti, koska jytä jatkuu ja ilmeisesti on vielä tilaa pyöriä. Ens pe on äitipkl, jolloin saan varmistuksen + tehdään painoarvio. Oma olo on varsin loistava, pihatöitä oon tehnyt ja laitellut pikkuhiljaa vauvan vaatteita yms. kuntoon. Onko kellään muuten kokemuksia sellaisesta vaavisängystä, joita voi vuokrata? Ois ehkä näppärä, kun meillä esikoinen vasta 1,5v ja tuossä sängyssä on pyörät alla, sais sen aina mukaan huoneesta toiseen yms.

Sumppis ja pikku-B rv. 34
 
Täytyi kirjoitella taas pikkaisen kuulumisia :)

Eli lemmikeistä: Meillä täällä piristää päivää kolme karvatassu kissaherraa. Minun ilon aiheet ja aina saa nauramaan. Nyt ollaan muutama yö totutettu herroja olemaan makuuhuoneesta pois. Makuuhuone rauhotetaan "vauvalaksi", joten kisut saavat olla sieltä ainakin jonkui aikaa pois. Harmittahan tuo, kun kaikki kolme herraa aina katsoo niin loukkaantuneena ja surullisena suoraan silmiin rivissä, kun juoksen öisin vessassa ja laitan perästä oven kiinni, kun makuuhuoneeseen taas kömmin... :( Mutta aikaansa kutakin.
Saas nähdä miten herrat ottaa Rusinan vastaan, toivottavasti kaikki menee hyvin =) !

Mies jälleen vauhdissa: Juu, tulihan tuossa taas kuunneltua monen monta päivää, kuinka elämä loppuu ja kaikki jää HÄNEN harteilleen. Sitten mies vain totesi, että "Ainakin mänelle tämä on KRIISI, niin kuin se nevolatäti mainitsikin asiasta" ARGH...mie arvasin, että se ottaa juuri siitä sanasta kiinni ja pitää liimattuna sen takaraivossa. Ja sama vanha virsi jatkui...paskavaipan vaihtamista, yövuorosta päästessäni minä en ainakaan tee mitään muuta, kun nukun, kaupassa en ainakaan lähde käymään koko porukan kanssa vaan vauvan kanssa kahdestaan kyllä, sen kun näkis :LOL: ! mutta mutta, tällasta tämä on ja pahemmaksi taitaa merkkien mukaan kääntyä mitä lähemmäksi synnytystä päästään.

Mies ei vaan tajua, että hänen hermoilut ja suoranaiset vittuilut alkaa jo vaikuttaa minuunkin. Supisteluita on jo alkanut tulla useammin ja miehen kitistessä vieressä ja ennustaessa maailman loppua minun syke nousee ja vatsa kovettuu heti. Sehän se tosiaan tästä puuttuisiki, että synnytys alkaisi stressin seurauksena. :/

Mie kirjoittelen illemmalla lisää, nyt pitää lähteä käymään isän luona kahvilla. Oli mukamas ostanut kakkutarpeet, että saadaan herkuteltua :D

Haleja kaikille!

Brigantia & Rusina (rv32+4)
 
Neuvolakuulumisia (Perjantailta):

Painoa 93g/vk (yhteensä 10,2kg)
Pissa ja paineet Ok
Vauvan syke 135
sf 29, sama ku viimeksi, mut nyt oli eri mittaaja
Rt

36viikolla ois sit lääkäri, jossa tehdään vauvalle koko arvio. Sit ultraan, jos vauva vaikuttaa isolta.

eläimistä: Meillä ei eläimiä oo, jos villakoiria ei lasketa :LOL:

Synnytys asennoista: Esikoisen synnytin selällään. Ennen ponnistusvaihetta makasin vasemmalla kyljellä 4h putkeen :) Ei vaan hoksannut siinä kipujen keskellä, et voishan vaihtaa välillä asentoakin ..

Pihalla on niin ihana ilma!! Mut eipä sitä paljon pihalle ehdi ku poika kuumessa taas .. Kolmatta päivää jo. Tulehdusarvot oli koholla perjantaina, tänään käytettiin tarkistuksessa niin oli onneksi alkanut laskemaan.. Harmi ku sattui just näille hyville ilmoille toi kuume ni ei pääse ulos aurinkoon :/ Mut onhan tässä onneksi vielä kesä aikaa :D

Harvoin ehdin tänne enään kirjoitteleen, mut päivittäin kyllä yritän lukee teiän kirjoituksia!

Ihanaa sunnuntaita kaikille! B)

NiiVe ja pikkuinen 33+6
 
Aurinkoista sunnuntaita kaikille!!!! B)
Meillä juhlittiin eilen esikon kaksivuotis synttäreitä.. nukuin sen yön todella huonosti, heräilin vissin tunnin välein ja sitten eilen aamulla olin laittamassa paikkoja jo puoli 7 aamulla. Viimiset vieraat lähtivät puoli 7 illalla ja sitten käytiin saunassa...puoli 9 olin jo unten mailla olin niiiiiiin poikki. Miekö tarttisin ne päikkäritkin ottaa kun on niin huonona tuo veri :p |O

Tänä aamuna sitten heräsin jotain 9.45 ja menin pissalle ja paperilla pyyhkiessä tuli vähän veristä limaa :eek: :eek: :eek: olo oli että kääääääääääk!!!!!
mutta se veri oli niin tumman puhuvaa että oli niinkö jo periaatteessa vanhaa, enempää tämän päivän aikana ei ole tullut, kaipa se vain ilmotteli rasituksen määrästä sillä olen kyllä painanut kuin aroporo viimiset kolme päivää. Supisteluja ei ole ja vauvakin on liikuskellut jonku verran..ainakin sillä on tänä päivänä ollut jo kolmesti hikka :D
joten aamusesta panikoimisesta on selvitty :D
olen ottanut sitten tämän päivän levonkannalta. Huomenna onkin jo sitten neuvola ja siellä täti sitten kokeilee että onko pysytty perätilassa vai ollaanko käännytty ( kääntymistä ei ole minusta tapahtunut, mutta toivossa on hyvä elää.)


KUINKAS MONTA MEITÄ HEINÄMAMMOJA NYT ON JOILLA ON VAAVI VIELÄ PERÄTILASSA???? KUINKA PALJON TE AJATTELETTE ASIAA?? JA JUURI SITÄ ETTÄ MITÄS JOS SE EI KÄÄNNYKKÄÄN NIIN MITÄ SITTEN..VERTAISTUKEA TARVITAAN :)!!!!

PIPSA JA TEHOTYTTÖ RV 34+2
 
Pipsa27 :wave: Täällä yksi heinämamma, jonka masuasukki viihtyy poikittain ja ajoittain myös perätilassa. Ajattelen asiaa kyllä päivittäin ja välillä jännittää, sillä sektioon en haluaisi (pelkään :ashamed: ). Lääkäri ei viimeksi ollut yhtään huolissaan, sanoi että hyvin on vielä aikaa kääntyä.

Pyöriikö muilla masuasukki yhtäpaljon, niin että parin päivän välein tarjonta muuttuu?

Jemima 31+0
 
Miekään en ole varma tuosta tarjonnasta enää ollenkaan. Tunnustelemalla, minun milestä pää tuntuu tissien välissä ja kun potkii alas, mutta terkka meinas viimeksi maanantaina että pää löytyy alamasusta.

Ajattelen asiaa tosi paljon ja tökin ja liikuttelen tuota "minun luulemaa päätä" myös paljon. Ei mua pelota tai jännitä jos ei käännykään. Tämä asukki ei oo piiiitkään aikaan ollu poikittain.

Kiitos, muuten sille ken kertoi kylkikivun johtuvan lihasten tms. venymisestä. Tosi rajulla hieronnalla tuo vaiva jäi eiliseen ihan kokonaan. Tosin vieläkin tuntuu tuossa sivussa joku ihme "kiinnike", joka tekis mieli hieroa pois.

Nyt repimään tapettia seinästä irti.

T: pörrö ja vaava 34+1
 
Rouva Sumppisuu meillä ainakin on neuvolan muistitaululla ilmoitus juurikin nuista vuokrattavista sängyistä. En tiedä sitten että onko se ihan paikallinen ilmoitus.. mie voin huomenna jos muistan niin lukea sen tarkemmin että mitä siinä lukee, ja ottaa ylös numeroa tai jotain jos toimittavat muuallekkin kuin tänne.

HEP!!! :attn: :attn: LÖYSIN MYÖS TÄLLAISEN SIVUSTON JOKA VUOKRAA JUURIKIN NIITÄ PYÖRILLÄ KULKEVIA VAUVASÄNKYJÄ...KÄYS KURKKAAMASSA SIVUSTO:

http://www.vaavi.fi/
 
Jemima, täällä kans tytöt pyörii kamalasti. Ei pysy aloillaan ollenkaan... eli tässä nyt ei tiedä saanko sen alatiesynnytyksen minkä kovasti haluaisin. Viimeksi A oli perätilassa (tulossa kaksinkerroin ulos peppu eellä) ja toinen makaa sen päällä pötköllään. :/ et en usko että alatiesynnytys onnistuu näin. pidän kovasti peukkuja pystyssä että tytsyt nyt kääntyisi niin että A olisi ainakin raivotarjonnassa.

Eliza ja tuplat 30+5
 
pitkästä aika saan tulin mäkin kirjotteleen

neuvolasta just kotiuduin ja iski pieni paniikki kun sf mitta 36cm!!!!!!!!!!!!!!!!
neukka täti pelotteli et 5kilonen jättiläinen tätä menoo =( enkä edes syö omast mielestä paljoo,painokin vielä-1kg lähtötilanteesta......minkä lie takia kasvaa nuin hurjillakäyrillä....
onkos muilla tällasia mittoja ollunna?? ja sit viel miniukkeli kääntyny taas perätilaan
:headwall: ensvkolla ultra ton ison koon vuoksi ja sitten mietitään käynnistystä jos on tarvista...kääntys nyt vaan takas oikeenpäin ku eikai sitä voida käynnistää jos perätilassa ja sektiota en kyllä mielellää haluaisi.....
osais ny vaa olla ressaamatta liikaa...jotenki vaa kaikki huolet alkanu tuntuu moninkertasilta :LOL: kai ne hormoonit taas kerran asialla........ :p


muuten oli kaikki hyvin,paineet ym...ja vauvan sydänäänet hyvät...

Huonoa oloa on täälläkin varsinkin aamuisin ja välillä päivälläkin kuvottaa.
Nukkuminen on tooooosi vaikeeta ku ilmeisesti levottomat jalat vaivaa kun ei löydä jaloille millää hyvää asentoo ja kokoajan heiluteltava koipia :eek: ja pissalla käyn välillä 6 kertaaki yössä..huoh..mä niin mielellään lähtisin jo synnyttään!jotkut tuntuu nauttivan juuri loppuraskaudesta mut mä en kuulu siihen joukkoon :kieh: alan olla korvia myöten täynnä raskautta,pikku ukko sais tulla jo.....

Hyvää maanantaita mammoille ja hyviä vointeja!


Katariina ja miniukko 35+0
 
Viikonlopun terveiset täältä.....

Turvotus sen kun lisääntyy. Hyvä että sormus lähti pois lauantaina, kun niin pöhötti sormia heti aamusta. Ja sama juttu jaloissa polvista alaspäin, mutta nämä varpaat..... Ne ne vasta somat prinssinakit onkin, juu. Jalkojani tuskailin illalla ennen nukkumaan menoa miehelleni, joka otti ja kumartui pusuttelemaan niitä, ja sanoi että ne on tosi ihanat! Silloin kyllä irtosi minultakin hymy. Hassu mies.....

Ievaliinan kenkäjuttuihin kommentoisin sen verran, että sieltä Joensuun Prismasta minäkin kävin perjantaina ostamassa kengät tämän viikon juhliin, kun entiset juhliin käyvät kengät oli kaikki merkillisesti kutistunut..... Meillä olisi kahdet lakkiaiset ja yhdet 50-vuotisjuhlat tällä viikolla, ja lisäksi tietenkin näiden isompien lasten kevätjuhlat. Mitenhän tästä viikosta selviää liikoja stressaamatta?????

Katariina totesi huolien moninkertaistuneen. Itselläni tuo pitää hyvinkin paikkaansa! Jännitän jo ihan tavattomasti seuraavaa viikkoa, jolloin on itselläni käynti sairaalassa perussairauteni takia. Kauhulla ajattelen, että viime viikolla otetut veriarvot on sekaisin tai että koko raskauden ajan vaivannut polvivaiva (polvillaan en pysty kovalla lattialla olemaan, tulee terävä viiltävä kipu toiseen polveen) johtuu jostain vakavammasta tms. Ja tuo käynti on vasta silloin perjantaina 6.6, eli vielä ehtii hyvin stressaamaan ennen sitä. Samoin toisen muksun kouluunlähtötarkastusta odotan pelonsekaisin tuntein jostain syystä..... Siis kaikki asiat pelottaa tavalla tai toisella, stressaa jo tämä alituinen stressikin.

Myös nämä uusperheasiat painaa mieltä, lähinnä etäisä ja lasten äitipuoli tuntuvat järjettömän suurilta uhkilta. Se tosin on asia erikseen, joka stressaa kovasti, vaikka varsinaisesti ei kai mitään pelättävää olekaan.

Eli näin täällä tänään(kin)!

Terveisin stressaantunut Kultatiuku ja Nuppu rv 33+5
 
Huomenta!


Taas tuli nukuttua näin pitkään. Vessareissun onnistuin tekemään yhdellä silmällä yöllä. Kertokaas, minkä asennon ootta löytäny jaloille sängyssä?? :LOL: Puol kasilta aamulla oli jalat takapuolesta varpaisiin aivan puuduksissa. Ei ollu kiva tunne. Mies lähti töihin ja mie valloitin koko parisängyn, sitten helpotti.

Tää viikko pitäs taas mittailla vs:a ja syä guaremia, ens viikon maanantaina neuvola.

Synnytys on alakanu pyöriä mielessä jatkuvasti.

Minullakin on varsinkin aamupäivisin huonoa oloa, ihan niinkuin silloin alkuraskaudessa.

T: pörrö ja vaava 34+2
 
Huomenta kaikille heinämammoille!!

Täällä kans olo on jo kuin norsulla
:kieh: Turvotusta on aivan sairaasti!! Neuvolassa oon viimeksi käynyt jo yli 2 viikkoo sit, mut huomenna olis sit aika. Vähän pelottaa et onko se sf mitta kasvanut vai joudutaanko tarkkailuun.. Ja sit tosta vauvan asennosta Täällä kans istua törötetään. Eikä varmaankaan ole edes aikomusta kääntyä pää alaspäin. Esikoinen syntyi peppu edellä. 40+3 ja se siis käynnistettiin. Muistot siitä synnytyksestä eivät ole kuitenkaan hirveän ruusuiset, joten jos tämä toinenkin on tulossa peppu edellä, niin harkitsen kyllä vakavasti sitä sektiota. Olin vaan niin tietämätön esikoisen kohdalla kaikista riskeistä yms. et kun lääkärit siihen oikein kannustivat niin tottakai siihen lähdin. Ja itse synnytyshän meni ihan hyvin, mutta mutta, repesin kyl totaalisesti ja olin 3kk vuoteen omana ja kipulääkkeiden kourissa ja nekään ei vieneet kaikkia kipuja.. Sit lapsi joutui vielä lo:lle niin se oli kyl piste i:n päälle!! Mutta hyvin se sieltä periaatteessa mahtui ja ponnistus vaihe ei ollut kuin 2 minnuuttia, sen seurauksena kai sit repesinkin niin pahasti kun tuli niin vauhdilla.. Että semmoista.. Nyt en tiedä synnyttäisinkö alateitse, kun on toi tyttö kotona hoidettavana... Niin silloin ei paljon makoilla.. Jää siis nähtäväksi. Tässä taas vähän vuodatusta..

Yöt täälläkin menee vessassa ramppaamisessa ja levottomien jalkojen kanssa.. Eli pätkä unia ja 6 viimeistään ylös.. Ei hyvä. Toivottavasti nyt rauhottuis et jaksaa sit vauvan kans heräillä ja sais nukuttua vähän varastoon.

Mutta huomenna lisää kun on neuvolassa käyty

:) Toivottavasti vauva olisi äidin onneksi kääntynytkin "oikein" päin.. Mutta varmaan turha toivo :kieh: Nyt vähän siivoileen :wave:

Paveli ja käärö 32+1
 
Hei taas!

Täällä kanssa yksi joka kärsii välillä kuvottavasta olosta, varsinkin aamuisin..

Lauantaina tuli rehkittyä ilmeisesti vähän liikaa koska la-su yö oli aika hankala. Ensin käytiin päivällä miehen ja koirien kanssa reilu 6km lenkillä, jonka jälkeen tehtiin pihahommia. Mies leikkais nurmikkoa ja minä siinä sitten ruohotrimmerillä vetelin seinän vierustat ja puskanreunat. Lopuksi paisteltiin muurinpohjalättyjä. Mukava päivä, mutta yöllä olinkin sitten joka paikasta niin kipee että heräsin joka kyljen kääntämiseen.

Nivuset paukku ja koko alapää oli kipee, ilmeisesti häpyluu jomotteli.

Onko kukaan muuten huomannut näkevänsä ihan outoja unia viime aikoina? Sellaisia ihmeen todentuntuisia ja aivan erilaisia kuin ennen? Ite oon ollut aina sellainen että nään kovasti unia, mutta muutamana yönä ne on tuntuneet jotenkin hirveen todellisilta ja vähän pelottavilta. Ja aivan erilaisia unia kuin ennen.

Joku kyseli tuossa männäviikolla sairaalakassin pakkaamisesta: Itse en oo vielä kassia pakannu, ainoastaan vauvan kotiintulovaatteet oon katsonut valmiiksi. Omia hygieniatarvikkeita ja omat vaatteet katson kanssa kyllä valmiiksi joku päivä, niin saan ainakin mieluiset jos tulee äkkilähtö.

Tällä erää ei muuta kuin ihanaa viikonalkua kaikille!!

tannuli 31+3
 
Ja unohtuihan multa taas se tärkein kysymys? Eilen illalla sohvalla makoillessani tunsin viiltävää kipua alavatsassa, tuntui ihan siltä kuin menkat alkaisi. Toistu pari kertaa ja tuntu tosi kipeeltä. Mitähän kummaa tollainen tarkottaa? Onko muilla ollut tollaista?

Mulla ei aiemmin ole tollaista kipua tän raskauden aikana ollut ja mielestäni liikkeitäkin on tuntunu niukemmin sen jälkeen. (Tuntunut siis kuitenkin muutamia)

tannuli
 
neuvola kuulumisia :wave:

elikäs paino on tippunnu 74.1 ni 73.9
paineet oli hyvät 116/ 82
sf mitta oli 31.5
vauveli oli rt mutta painaa mua tonne nivuseen kun pää on silleen vinos hasusti...

neuvolatäti sano että ei saa kun puoli sentiä enempi mahan kokoa mitä päksis saivat....ja käyrä menee siinä ylä ja keski käyrän välissä silleen että on tulos siihen keskikäyrälle.... eli ei ole tulossa mitään jätti vauvaa !

seuraavaksi sitten torstaina päksiin jossa seurataan sitä istukkaa ja napanuoraa ehkä sitten ollaan taas viisaampii....

nyt näiden kiukkuiitojen kans puuhaamaan jotain rupee ottaa päähän taas |O |O

bambiino ja pömppis rv 33+6
 
Neuvolasta kuultua:

Painoa alusta 10,4 kg
turvotus +/-
omat sykkeet 116/70 p.73
U-prot. h+ (meinasivat ettei seurata, johtuu luultavasti siitä kun pissaa tuli niin vähän kupin pohjalle)
hb 114
sf 30 (palattiin takaisin omille käyrille, viimeksi sf oli muuttunut tosi vähän ja syyksi ilmoiteltiin vauvan kääntyminen Rt:hen)
RT
sykkeet 135
liikkeet ++

Kaikki kuulosti olevan hyvin siis.

Lemmikeistä:
Meillä on kaksi noutajaa, 6v uros ja 10 kk narttu penikka, joten vilskettä riittää. Koirien harrastusten parissa menee suurin osa vapaa-ajasta. Eilen olin talkoissa koirakokeissa ja joutuin ammuskelemaan haulikolla...Eipähän tule meijän tytöstä ainakaan paukku arkaa ;) Muutoinkin jalat painaa ku la ja sunnuntai päivät seisoskelin toimitsijana kokeissa koko päivät..Itsestä on tuntunut että koirat on monessa suhteessa pelastus, kun ne pakottaa joka päivä liikenteeseen. Ihan vaavin syntymään saakka olen suunnitellut käyväni kokeissa/ koulutuksissa ja näyttelyissa, jos vaan terveys sallii. Tietenkin jännittää etukäteen miten koirat suhtautuu vauvaan, mutta ainakin tuo vanhempi tulee hyvin toimeen lasten kanssa, nuoremmalla on vähemmän kokemusta. Toivotaan että sekin aikuistuisi tässä piakoin...Luultavasti sairaalasta tuodaan eka riepu koirille haisteltavaksi.

Kyljen vihlonnasta: Mulla myös eilen illalla vihloi vasenta kylkeä niin, ettei välistä meinannut happea saada, onneksi se meni yön aikana ohitse.

Sairaalakassia ei olla vielä pakattu, jotenkin se kuulostaa niin kaukaiselta asialta vielä. Tämä viikko olisi vielä töitä ja sitten lomalle. Lomalla olisi tarkoitus pesta vauvan vaatteita ja laittaa paikkoja vauvaa varten. Ehkä pitäisi huslata näitten vauva juttujen takia jo enenmän
:LOL:

Adrian ja Kuunis 32+3
 
paveli repesitkö PT synnytyksen takia vai sen takia että tyttö tuli "liian" nopeasti ulos? mulla ilmeisesti vauva kääntynyt nyt RT (jes!) mutta section sijasta valitsisin PT synnytyksen, jos siihen joutuisin. sun kokemus (tai lähinnä repeeminen) kuullosti vaan niin pahalta että pistää miettimään... minkäkokoinen tyttö oli syntyessä? oliko tarkastettu ultralla jne että mahtuu tulemaan / ei ole riskejä?

täällä voidaan muuten hyvin mutten pysty enää nauttimaan masusta :( tunnen itteeni vaan isoksi ja läskiksi ja rumaksi :( en malta odottaa että vauva syntyy ja pääsen edes vähän lähemmäs omia mittoja... lenkillä käyn vielä päivittäin. mutta väsymys aika armotonta. en nimittäin pysty enää öisin nukkumaan. asentoa ei vaan löydy. huoh :(

sairaalakassitavarat laitettu valmiiksi pöydällä. taitaa kaikki olla melkeen valmista lähtöä varten... kunhan vielä löydetään sitten paikan päälle, joko kättärille tai jorviin... olis nyt edes kiva tietää minne sit joutuu menemään :( aika stressaava tilanne kun synnytyksessä muutenkin muuta mietittävää...

nyt postilaatikolla ja sitten järjestämään esikoisen uutta vaatekaappia...

korvapuusti + pikkupulla rv 34+3
 
tannuli: Menkkamaiset vatsakivut kuulostaa minusta ihan supistuksilta. Ainakin itsellä edellisessä raskaudessa menkkamaiset "henkari väärinpäin alavatsassa" tyyppiset kivut olivat supistuksia. Tässä raskaudessa kivuliaita supistuksia ei ole mulle vielä tullut ja edellisessä raskaudessakin niitä tuli vasta lapsiveden menon jälkeen. Vatsan kovettumisia tapahtuu nykyään kyllä päivittäin. On tuon esikon kanssa sen verran kova meno ja paljon joutuu kumartelemaan ja nostelemaan.

Tsemppiä teille, jotka kamppailette erilaisten kipujen ja vaivojen kanssa! Niitä luettuani koitan itse olla tyytyväinen tilaani, koska olen moneen muuhun verrattuna päässyt todella helpolla. Nukun öisin hyvin. Tosin esikko herättelee vähintään kerran yössä ja välillä valvoskellaan. Viime päivinä on alkanut selkä vaivaamaan, mutta ilman särkylääkkeitä olen vielä pärjännyt. Maha on niin iso, että jatkuvasti saan kuulla kommenttia tutuilta ja tuntemattomiltakin siitä miten kohta poksahdan. Itse en ole mielestäni sen isompi kuin edellisessäkään raskaudessa, vaikka onhan tuo vatsa jo joka paikassa tiellä. Vaavi potkiskelee iltaisin kovasti, mutten silti hahmota miten päin siellä mönkii.

Välillä iskee pakokauhu, että miten tullaan pärjäämään sitten kun vauva syntyy. Meillä kun esikkokin on silloin vasta puolitoistavuotias, eikä siis edelleenkään nuku kokonaisia öitä ja on muutenkin melko vilkas pojanviikari. Noo, kai sitä jotenkin selvitään.

Krissie rv 33+5
 
tannuli: Mulla tuntuu supistukset just tuolta.

Perjantain säikähin ku niitä tuli ensin muutama tunti jonku verran ja sit ku menin sänkyyn niin jo 10 min välein, selkää jomotti ja kohdunsuuta vihlo. Terkalta olin aikasemmin kysyny, et miten paljon niitä kannattaa vaan kuunnella, niin se sano, et jos tulee 10 min välein tai tosi kipeesti niin pitäs mennä hakeen niitä ehkäsevä piikki. Oottelin kuiten jonku aikaa, et jos ne menis vielä ohi ku oli yö ja sit onneksi heräsin siihen ettei enää supistanu. Olin sillon illalla pyöräilly, joten nyt en taida uskaltaa enää pyöräillä ku se saa noin mojovia suppareita aikaan. Pitää jatkaa vasta sitten ku vauva sais jo syntyä. Harmi, ku se pyöräily sinänsä tuntuu ihan ok:lta ja pääsis vähä pitemmälle ku mihin jaksaa kävellä. No, ei auta. Loppuviikosta on kokoarvio, niin meinaan kysyä jos kattois kohdunsuun samalla.

Viola ja Pingu 34+4
 
RouvaSumppisuu
Alkuperäinen kirjoittaja Pipsa27:
Rouva Sumppisuu meillä ainakin on neuvolan muistitaululla ilmoitus juurikin nuista vuokrattavista sängyistä. En tiedä sitten että onko se ihan paikallinen ilmoitus.. mie voin huomenna jos muistan niin lukea sen tarkemmin että mitä siinä lukee, ja ottaa ylös numeroa tai jotain jos toimittavat muuallekkin kuin tänne.

HEP!!! :attn: :attn: LÖYSIN MYÖS TÄLLAISEN SIVUSTON JOKA VUOKRAA JUURIKIN NIITÄ PYÖRILLÄ KULKEVIA VAUVASÄNKYJÄ...KÄYS KURKKAAMASSA SIVUSTO:

http://www.vaavi.fi/
Juu, tuolta juuri aion sängyn tilatakin, jos nyt sellaisen ylipäätään hankin. Ovat mainostaneet muistaakseni ainakin Vauva-lehdessä ja sieltä ilmoituksen bongasin. Mietin vaan vielä, onko meillä oikeesti sille tarvetta. Vaikuttais kyllä ihan näppärältä. Kiitti kun näit vaivaa =)

Sumppis
 
Kävin viime torstaina ultrassa vauvan koon vuoksi joka oli vieläkin pieni. Oli sentään edellisestä kerrasta noussut 300g mutta vieläkin kuulemma on pieni. Painoarvio nyt 1700g. Vauva oli perätilassa ja kun tänään kävin neuvolassa tuntu olevan poikittain. Kahden viikon päästä taas uuteen ultraan ja neuvola on jo ens viikolla. Viime yönä jouduin käymään esikoisen kanssa päivystyksessä kun valitti korvaa ja tulehdushan siellä taas oli. Halus silti mennä reippaana hoitoon joten mä sain levätä.

Jontturi ja "Nelli" 33+5
 

Yhteistyössä