HEINÄMAMMAT 2008 ~tammikuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Onnittelut Nasuliinille! Ja tsemppiä kaikille vuotojen yms vaivojen kanssa kamppaileville!

Painosta. Mulla n. 4kg tullu painoa, josta 2 ekaa tuli ekan kuukauden aikana. Kun edelliseltä jäi vähän tota "pelastusrengasta" jäljelle, tuskastun välillä siihen, että housunkaulus puristaa. Mutta onneks ei oo neuvolassa huomauteltu. Mulla neljässä aikaisemmassa rakaudessa tullut painoa tasaisesti ekoista viikoista lähtien, ekassa yht. 20 kg ja muissa 13-15 kg ja aina olen takaisin entisiin mittoihin palautunut. Joten älkää huoliko painonnoususta, jos muuten kaikki ok. Itteppähän kilomme kannamme!

Maggie71 rv 14+4
 
Toukomamma: Onnea tuleville viikoille tulosten odotteluun!
Nasuliini: Mukava kuulla, että sydänäänet löytyi ja vuoto on vähenemään päin!

Teille issiaskivusta kärsiville: Mitä olette keksineet avuksi? Eilen istuin jalat kippurassa sohvalla, ja kun nousin ylös, niin vasemmasta pakarasta asti säteili inhottava säryn tunne välillä pohkeeseen saakka. Selkään ei kipu kyllä yletä. Onkohan tää nyt issiasta alunperinkään? Yön jälkeenkin vielä on sama inha tunne. Aiemmin en moisesta vaivasta ole kärsinyt, joten mutu-tuntumalta nyt tätä issiakseksi väittäisin.

Kultatiuku ja Nuppu (isin antama nimi kullalleen) rv 17+0
 
Huomenia jälleen!
Hienoa Nasuliini että kaikki on kunnossa! Takuulla säikäyttää tuollaiset..

Toukomammalle tsemppiä tuloksien odotteluun!!

Ja Lumi-Marjalle isot :hug: ja voimia ultraan!

Kukas se siellä surkuttelikaan 2kg:n painonnousuaan? Älä kuules murehdi!! Ammattitaidoton lääkäri on ollut sulla kyllä, kun moisesta motkottaa! Mulla ainakin neuvolassa on katsottu sitä viikottaista painonnousua, eikä tuijotettu kokonaislukua. Mä itse sitten hoidan sen stressaamisen.. :ashamed: Eli mulle oli painoa kertynyt viime neuvolasa rv 15+2 jo 5,5kg!! Että älä huoli vielä yhtään! Mullekaan ei tuosta sanottu, kun ei ole viikossa tullut liikaa, joten unohda typerän lääkärin kommentit! :hug:

Verenpaineet on mullakin melkoisen matalat. Viimeksi taisi olla 113/56, ja sen kyllä huomaa. Mistään ei pidä nousta liian nopeasti, kun alkaa huipata ja vetää mustaksi silmissä. Saunassa ei oo varaa kauaa löylyssä istua, kun tulee huono olo ja huippaa kunnolla.. Mut mun paineet on aina olleet matalat myös normaalisti, joskus on aiemmissa raskauksissa ollut koholla, mut hetken istuttua taas normaalit; sitä mittauspainetta..

Liikkeitä on alkanut tuntua täälläkin ihan päivittäin jo. Nostaa väkisinkin hymyn huulille, kun pikkuinen tuolla muksuttelee. =) Kanssaihmiset saattaa hiukan ihmetellä, kun kuljeksin ympäriinsä virnistellen.. :LOL: Parhaiten liikkeet tuntuu, kun röhnöttää sohvalla puoliks istuen puoliks selällään. Mieskin ihmetteli yks ilta, et joko ne tuntuu nyt?! Ei kyllä isille asti vielä, mut itse tunnen ne selvästi jo. Koneella istuessakin tuntuu monesti alavatsalla tökkimistä. :heart: Kyllä se vaan helpottaa mieltä!

Eipä täällä sitten sen erikoisempia taida taaskaan olla, pitipähän tulla näpyttelemään pinolle täytettä! :D

Räpätäti+papunen rv tasan 16
 
Huomenta.
Kivaa , kun hyviä uutisia saatu pelkojen tilalle. Toivottavasti kaikille jotka vielä jännittelee ,tulisi hyviä uutisia mahdollisimman nopsaan.
Täällä olisi tänään neuvola päivä. Jotenki jännittää meno sinne. Varmaan on se vaakaan nouseminen se...toivottavasti asteikko piisaa ;) Tuntuu et on paisunut kuin pullataikina tässä vika kuukauden aikana. Noh, kohta selvii :)
Ulkona alkaa olee kiva vesikeli. Turha nuorimmaisen kanssa lähteä liukastelee, kun ihan jäässä ja märkää kaikki. Eilen illalla tehtiin mäkee, silloin oli vielä hyvä ulkoilla kun oli lunta poluilla, mut nyt ihan jäässä.
Nyt laittelee päälle ja sit huristelee kohti neuvolaa.
 

Heipsan!
Nyt on vihdoinkin vatsataudista selvitty, onneksi mieheni oli lomalla. Muille ei tullut tautia, kuin minulle.
Nyt on ollut ihmeen hyvä olo jo kaksi päivää, ei päänsärkyäkään.
Kilojakaan ei ole nyt voinut tulla kun mikään ei ole pysynyt sisälläni.
Viime raskaudesta tuli 13kg ja nekin loppupuolella. Kaikein sain pois kahdessa kuukaudessa. suurin osa jäi sairaalaan. En ole mikään aktiiviliikkuja.
Äippäpakkauksesta en ole varma, viimeksi jäi paljon käyttämättä. Viime vuoden pakkaus oli kyllä minun makuuni, katsotaan.
Liikkeitä en ole tuntenut lainkaan.
Emme halua tietää kumpi meille tulee, mut jos taas käy niin et selvästi näemme sen niin sitten ei haittaa. Emme siltikään kertoisi kenellekkään asiasta.
hyvä että kohtalotovereita on muitakin joille tulee pieniä ikäeroja.
 
Kultatiuku mulla kun tuo alaselkä meni sököksi, niin siihen valtavaan kipuun määräsivät panadolia ja panacodia. jälkimmäisestä mulle tulee ihan hirmuisen huono olo. ja mulla kun meni niin pahasti tuo selkä, niin en ole vielä nostellut mitään muuta kuin tyttöä muutaman kerran kun on ollut aivan pakko vaihtaa kakkavaippa, kun mies ei ole ollut kotona. muuten joko lattialla vaihdan tai niin että tyttö saa itse kiivetä ensin sohvan päälle. en tiedä oisko tukivyöstä apua, en ole uskaltanut käyttää nyt, kun ehtisin sellasen ostamaan ja yhden illan ja yön käyttämään, niin sillon tuo selkä pamahti. tuskin kyllä siihen välttämättä mitenkään liittyy.

Painosta, niin mulle on nyt noin 2.5kg tullut, enkä jaksa moista murehtia, sehän on normaalia, että se nousee, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. edellisessä raskaudessa mulle oli tähän mennessä tullut jo 5kg. yhteensä sillon tuli 20.5kg.

liikkeistä eilen illalla kun menin nukkumaan tuntui jo niin voimakkaat potkut, että väitän et ois vatsan päältäkin tuntenut! olin ihan ihmeissäni, että nytkö jo rupee tolla voimalla muksimaan!!

t-06 16+4
 
Nasuliini hienoa että kaikki oli hyvin ja sydänäänet kuului,varmasti säikäytti tuollainen vuoto.

Voimia kaikille jotka jotain tuloksia vielä odottaa :hug:

Painosta mulle parpatetaan neuvolassa kun paino on tippunu 4kg,minkä sille mahtaa kun ei mikään maistu.

Liikkeistä välillä tuntuu päivittäin ja välillä on välipäiviä,eilen illalla mies tunsi mahan päältä kun vauvat meni karkuun kun kokeili kun kova mun kohtu oli kun kumpikin pieni oli tossa navan kohdalla pönkäämässä ylös päin...levis miehenkin naamalle samanlainen virne joka mulla on ollu viimeiset pari viikkoa.

Esikko on ollu 4pv kovassa kuumeessa 38.5-40 väillä on vaihdellut ja nyt näyttäis vihdoinkin kuume laskeneen,onneksi koska rupee tää yö valvominen verottamaan jo omia voimia,on vissiin sitä influenssaa...toivottavasti kuopus säätyisi kun on rokotteen saanu.

Oma kurkku on taas ihan hirveen kipee ja nyt pelkään että toi tauti tulee miuhun...onko kellään tietoa onko kova kuume kuin haitallista raskauden aikana? en ole ennen ollu kipee raskausaikana ja nyt on ollu jo kaksi flunssaa...

Äitee ja tuplat 15+6

Esikko nimes vauvat Aatu ja Kaapo paitsi nyt ne on Aatu ja Elina kun esikko on vakaasti sitä mieltä että sieltä saa tulla tyttö mutta toisen on oltava poika.
 
Räpätäti: Mun lääkäriystäväni niitä sammakoita suustaan päästelee ton painon tiimoilta, poikaakin kun odotin niin aina uteli ja kauhisteli painoa: HÄNELLE kun ei ollut missään raskaudessa tullut kun 7kg, ja nyt siis viikkoja hänellä 16 ja painoa tullut puoli kiloa. Ärsyttävää, mutta luultavasti haluaa vain tuoda esille sen kuinka paljon mukamas normaalisti pitäis tulla. Ihan niinku me ei oltais yksilöitä kaikki!! No joo, ystäväni on joka tapauksessa, vaikka vähän erikoinen.

Toukomamma: Tsemppiä tulosten odotteluun! Pitkä aika on kyllä odottaa.. mä olin maanantaina illalla gynellä ultrassa, otti myös verikokeet (triplatesti vai mikä se veriseula nyt on), ja tuloksia pitää odottaa perjantaille saakka.. ja tuokin tuntuu jo pitkältä ajalta. Mutta nyt siis enää 2 päivää =)

Nasuliini: Ihania uutisia!! Ultraan vielä niin selviää ehkä vuodonkin syy. Pääasia että pieni sydän lyö ja lujaa!! :heart:

Liikkeitä ei tunnu vielä, mutta ei niiden varmaan kuulukkaan vielä tuntua. varmaan sit joskus rv 18-20 hujakoilla? Esikoisesta tuntui muistaakseni rv21 tms.. Tosin välillä muljahtelee masussa ihan niinku pikkuinen siellä sukeltelis, mutta en usko että oikeasti vielä tunnen liikkeitä, sikiö on kuitenkin niin pieni vielä. Luulotautia vissiin siis ;D

Mimosa78: Paljonko teidän lapsille tulee ikäeroa? Meillä tulee 14kk.. vähän hirvittää, mutta on siitä muutkin selvinneet. Etenkin vaipparumba kauhistuttaa.. meillä on käytössä nimittäin kestovaipat.

t. balou & nuki 13+5
 
Pitkästä aikaa minäkin kirjoittelen, olen ollut vajaat pari viikkoa nettipimennossa ja nyt taas pääsen teidän kuulumiset tarkistamaan!

Hyvä, että nasuliinilla kaikki hyvin!

Painosta olette myös keskustelleet, mulle tullut painoa lisää kolmisen kiloa ja ei siitä olla neuvolassa onneksi mitään huomauteltu. Kumma homma, etteä noita painolukuja tuijotellaan neuvolassa noin tiiviisti, kyllähän se kuitenkin on melko yksilöllistä, missä tahdissa niitä kiloja alkaa kertyä. Tsemppiä kaikille, jotka joutuvat kuuntelemaan turhia painokommentteja!!!

Omasta navasta vielä sen verran, että liikkeitä en ole vielä tuntenut. En niitä kyllä vielä ensisynnyttäjänä odottelekaan, mutta kun muutenkin nuo oireet on olleet vähissä niin olisihan se kiva tuntea jotain konkreettista raskauden tiimoilta. Minäkö muka kärsimätön :D

Noh, muutama viiko tässä lienee odoteltava vielä.

bryson ja papu 15 + 2
 
Kiva kuulla hyviä uutisia, niitä lisää! :)

Täällä eilen oli järkyttävä päänsärky, ei meinannut edes liikkeelle päästä. Soitin sit työterkkarille, niin sehän sitten sanoi, ettei suostu puhelimessa kirjottamaan mitään, vaan paikan päälle on tultava. Hyvä, etten vaan itkenyt koko automatkaa terkkarille ja takaisin, kun sattui niin. Eikä se ees kirjottanu kuin yhden päivän saikkua ja pyys tulemaan uudestaan, jos ei mene ohi. Tänäänkin päässä vihloo siihen malliin, että illalla makaan vaan pimeessä hiljaa, mutta en jaksanut enää mennä uudestaan terkkarille eli töissä taas. Sitä paitsi terkkari sanoi, että olen vasta niin raskauden alussa, että päänsärky on tyypillistä. OMASTA mielestäni 17+3 ei oo enää alussa, mutta kaikki on niin suhteellista...

Maanantaina ostin ensimmäisiä vaatteita vauvoille, kun en enää voinut vastustaa kiusausta. Ostin pienen pienen hameen ja pienet pienet bermuda-shortsit sekä hihattoman ns. vaimonhakkauspaidan...Olen siis vain päättänyt, että tyttö ja poika on tulossa, mutta jos näin ei käykään, niin...noh, sitten pitää hame lahjoittaa eteenpäin.

Paino on yhtäkkiä heitellyt omituisesti, ensin tuli hyvin nopeasti (vajaassa kuukaudessa) 4(!) kiloa lisää, sitten 2 kiloista hävisi ja nyt siis lihottu raskauden alusta 2kg. Mitäköhän ihmettä tapahtui niille kahdelle hävinneelle kilolle...?Turvotusta ehkäpä.
 
Ihanaa Nasuliini että kaikki on hyvin! =)

Eilen oli 3.neuvolakäynti ja kaikki hyvin masussa. Kohdunpohjan korkeudeksi sai mitattua 12,5 cm ja painoa oli tullut 150g/vko. Siellä se sydän jumputti kovasti :heart: ja esikko tanssi tahdissa mukana. :) Vauvan syke oli 143. En ollut siis vielä aikaisemmin kuullut sydämen ääniä, nyt vasta ekaa kertaa.
SPR:ltä oli tullut lappu, että verestäni oli löytynyt vasta-aineita, mutta niistä en osaa vielä kertoa enempää, ottivat vaan lisää verta minulta sekä isännän pitää käydä myös antamassa näyte, jotta voivat tutkia tarkemmin.

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

-Anniel ja vekkuli 15+6
 
Heips taas pitkästä aikaa...
Täällä pahoinvointi on viimeinkin alkanut helpottamaan, mutta tilalle on tullut aivan älytön väsymys. Yöllä ei saa nukutuksi ja päivällä taas on töitä tehtävä. Sunnuntaista asti ollaan menty max. 2h unilla/yö ja nyt alkaa jo pikkuhiljalleen väsymys viemään voiton. Painajaiset on järkyttäviä, liitoskipuja on ja sitten vain en osaa nukkua (tottunut nukkumaan mahallani). Töistä ei tahdo tulla mitään, mutta en kehtaisi sairaslomaakaan väsymyksen takia pitää, ennemmin meinaan nukahdella seisaalleen töissä...

Mahassa käy hirveä möllerrys ja eilen jo tunsin ihan selviä kunnon muksautuksiakin niin että mies innostui pitkään pitämään kättä masulla tuloksetta. Tänään aamulla näytti siltä että mahaa olis tullu yönaikana paaaaljon lisää (illalla saan uuden kuvan profiiliin) ja kerrankin tuo mies sitä kauhisteli ja innostu että joko otetaan taas masukuva?... =D

Käytiin tänään hakemassa ennen töihin tuloa avaimet uuteen kotiin ja viikonloppuna voidaan sitten aloittaa muutto ja kierrellä autokauppoja (*haluu oman auton viimeinkin*).

Bobona & Pipana 17+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja ronja78:
Täällä eilen oli järkyttävä päänsärky, ei meinannut edes liikkeelle päästä. Soitin sit työterkkarille, niin sehän sitten sanoi, ettei suostu puhelimessa kirjottamaan mitään, vaan paikan päälle on tultava. Hyvä, etten vaan itkenyt koko automatkaa terkkarille ja takaisin, kun sattui niin. Eikä se ees kirjottanu kuin yhden päivän saikkua ja pyys tulemaan uudestaan, jos ei mene ohi. Tänäänkin päässä vihloo siihen malliin, että illalla makaan vaan pimeessä hiljaa, mutta en jaksanut enää mennä uudestaan terkkarille eli töissä taas. Sitä paitsi terkkari sanoi, että olen vasta niin raskauden alussa, että päänsärky on tyypillistä. OMASTA mielestäni 17+3 ei oo enää alussa, mutta kaikki on niin suhteellista...
Ronja, ei minunkaan mielestä 17+3 ole enää alussa vaan menossa on jo keskiraskauden alku! Varsinkin kun on vielä tuplat kyseessä...Mä kävin tammikuun alussa työterveydessä myös ja lääkäri siellä totesi että niillä viikoilla ollaan vasta NIIN alussa ja voi mennä vielä ihan hyvin kesken. Silloin mulla oli viikkoja 15+. Eli aika suhteellista on...

HW

 
voi Nasuliini, ihanaa että kaikki on hyvin! =) Kyllä nuo vuodot aina vaan säikäyttää ja pelottaa. Toivottavasti kukaan ei joudu enää niitä kokemaan!

Lumi-Marjalla taisi tänään olla ultra. Voi kun toivon että sieltä tulisi iloisia uutisia!

Toukomammalle vomia tulosten odotteluun. Seuraavat viikot tuntuu varmasti todella pitkiltä. Toivottavasti sieltäkin olisi sitten vain hyvin uutisia kerrottavana =)

Omaan napaan ei kuulu mitään uutta. Masu kasvaa ja liikkeitä on nyt parina päivänä tuntunu ihan kivasti :D Painoa on täälläkin tullut jo reilu 5kg, mutta ei ole onneksi neuvolassa mitään sanottu. Viikko tahti kun on kuitenkin ollut ihan ok. Toivotaan kuitenki ettei ihan loppuun asti tätä vauhtia tule lisää!

Mutta hyviä vointeja kaikille! =)

Änkkäpöö ja Toivoilona 16+0
 
Hei vaan taas kaikille, en pitkään aikaan ole ehtinyt kirjoitella.

Noista liikkeistä, en vaan ole ehtinyt edes jotenkin kuulostella, kun on nuo kaksi pientä kotona, niin enhän minä töiden ja ruuanlaiton jälkeen pääse edes makuulle kun pitää jo laittaa lapset iltapesulle, iltapala ja sitten nukkumaan menot, jolloin itsekin vajoan usein aamuun saakka kestävään uneen.... :headwall: , jotenkin niin hirmuinen meininki heti aamusta alkaen, kun on aamupala, pukeminen ja sitten päiväkotiin... itse jos ehtisi vielä ajoissa töihin. Miten teidän muiden päivät pyörähtää? minä joskus ajattelen, etten enää kohta hallitse tätä menoa.

Minulla siis viikko 19 .. enkä oikein ole ehtinyt mitään miettiä.. Ainoa raskauteen palauttava asia on tämä kiva palsta, jota voi lukea ja joskus kirjoittaakin kun saa hetken hengähtää.

Hyviä vointeja kaikille :D
 
t-06: Kaivelin itse pari tuntia sitten Anitan tukivyön vaatekaapin kätköstä, ja heti kipu puolittui. Joskaan yötä en tämän vyön kanssa kyllä suostu nukkumaan.

Eilen kuopus (pian 7v.) lohkaisi hyvän jutun. Haettiin pojat kotiin isänsä luota, ja kysyin autossa, joko isin uusi avopuoliso tietää vauvasta (en siis kysynyt tietääkö isi, vaan tuo äitipuoli). No, siihenpä tämä pienimmäinen tokaisi pontevalla rintaäänellä seuraavaa: "Pitäshän sen itekin nähä, kun sie oot tuommonen iso ja läski!!!!!". Repes pokka niin multa kuin mieheltäkin. Kun oltiin hetki naurettu, niin lisäsi vielä kuin vakuudeksi: "No, oothan sie läski!!!!!". :LOL: :LOL: :LOL: Poika ei ehkä nyt ymmärrä täysin tuon läski-sanan merkitystä, mistä lie oppinutkaan, kun ei kuulu meidän perheen sanavarastoon sitä viljellä.

Kultatiuku ja Nuppu rv 17+0
 
taas viikko menny... en ole juuri ehtinyt kirjoittamaan. lukemassa yritän kyllä käydä.

parin päivän ajan ollu nyt nuhaa ja kuumeen tunnetta mutta töissä ja kotona yrittäny jaksaa. ensi viikolla alkaa lomaa niin sinnittelen ;)

oma (.) hieman huolestuttaa kun liikkeitä en tunne (esikoisen kanssa tunsin rv 18) ja rakenneultraan vielä 3 viikkoa... pakko vaan uskoa että kaikki hyvin masussa! vaa´alla en ole uskaltanut kädyä :( vauvamasua ei ole mutta läskiä kyllä tullu... yritän syödä hyvin mutta... ;) mammajumpassa aloitin ma:na. vaikuttaa ihan ookoolta, saisi olla hikisempää mutta kai tämäkin menettelee.

nojoo kotia pian ja tyttöa hakemaan päiväkodista. illalla kahville työkaverin luo. huomenna aamuvuoroon...

korvapuusti ja pikkupulla rv hmmm ei mitään aavistusta :LOL: taitaa olla 17+5
 
No niin...Neuvola reissu takanapäin.kyllähän sitä painoa oli sitten tullut, muttei niin paljon kun itestään tuntui.( "iso&läski" :) ) Kuulemma jo iso maha ja poika äänet :) Rakenneultraan sain ajan n.kuukaudenpäähän.
Pitäisi käydä tekemään perheelle ruokaa, mutta jotenki niin laiskottaa ,ettei huvittais yhtään, mutta kaipa se on pakko tehdä jotain.
Sitten ärsyttää noi sapuskat kun aina samoja väsäämässä. Pitäis vissii ottaa keittokirja käteen ja alkaa tekee ruokaa sieltä. Miten sitä ei keksi mitään, aina samat ruuat pyörii. Onko teillä mitään hyviä herkkuja / ideoita mitä tekis vaikka huomenissa?
Nyt mentävä ettei jämähdä tähän...
:wave:
 
Räpispä ottaa sanasen tuosta aamuisesta tekstistä takas, ja häpeillen tunnustaa kiloja tulleenkin jo 6,5... :ashamed: :whistle: Mikähän norsu musta vielä tuleekaan?!?

Profiilissa TAAS uutukainen massukuva, kuka arvaa että ollaan aika vasta ostettu digikamera... :whistle:

Räpis+papu rv16
 

Yhteistyössä