HEINÄMAMMAT 2008 ~tammikuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Kultatiuku mulla on napakoru. Jotenkin siihen on niin tottunut etten ole edes miettinyt sen pois ottamista, tottakai otan jos jotenkin hankalaloittaa oloa.
Tänään olin just neuvolassa, eikä lääkäri tai terkkari ainakaan asiaan puuttuneet. Toisaalta lääkäri oli kyllä mua nuorempikin, joten ehkä se ikäkin vaikuttaa asenteeseen ;)
 
Heippa taas pitkästä aikaa

Täällähän on tosi monet käyneet jo toisessa neuvolassa :eek: mulla toinen on vasta 13.2, jolloin viikkoja jo 17+. Neukkatäti kyllä sano, että toisessa raskaudessa eivät seuraile niin usein, jos ei mitään hälyyttävää ilmene...

tosta napakorusta. mulla on kanssa ja pois otin heti raskauden alussa. Esikon kanssa otin heti np-ultran jälkeen ja hyvin sain sen vielä läpi, kun synnäriltä kotiuduin. en uskalla ottaa riskejä sen kanssa, koska siihen jää tosi ruma arpi, jos lähtee kasvamaan ulospäin.

Meille tuota ikäeroa tulee 1v6kk-1v7kk riippuu vähän missä vaiheessa päättää tämä pikkanen syntyä. Itse kyllä epäilen, että yli paukkuu tosta la:sta ja reippaasti niinkun veljensäkkin (10pv) ,mutta saa nyt nähdä.

äitiyspakkauksen meinasin aluksi ottaa tälle kakkosellekkin, mutta nyt olen alkanut hieman epäröimään, kun en oikein ollut tyytyväinen vaattaiden laatuun -06 pakkauksessa. Meillä kahtiin potkareihin on ilmestynyt reikiä pojan käytössä ja mun mielestä vauvan vaatteiden pitäisi kyllä vähän enemmän kestää. Varsinkin kun meillä noita vaatteita on muutenkin ihan tuhottomasti, eli niitä ei edes kovin montaa kertaa ehtinyt päällä pitää :/
jos siihen rahaan päädyn, niin tuplarattaisiin se laitetaan meilläkin..

Jotain muutakin piti vielä kirjotella, mutta poika tuntuu hyppivän tuola pinniksessä niin, että tulee kohta pohjasta läpi. Päikkärit siis tältäpäivältä nukuttu... :wave:

Nelly ja iitu 14+5

P.s uusille tervetuloa mukaan :wave:
 
Mä kävisin neuvolassa vaikka joka viikko ihan mielelläni, jos vaikka tää hermoilu vähän helpottais. Ihan pikkuisen on masussa liikettä tuntunut, mutta sais tuntua enemmänkin :) Rakenneultraan vielä muutamia viikkoja. Toivottavasti tällä pikkuisella ei olisi mitään niin vakavaa... Eilen tuli 45minuuttia-ohjelmassa sikiöseulonnoista ja aikalailla kummastelin, että 90% niistä raskauksista joissa on down todettu, keskeytetään. Olisihan siinä totuttelua varmasti, mutta en niin "pienestä" syystä voisi ajatellakaan keskeytystä. Eihän down ole kivulias ja elämää vakavasti haittaava... No, näitä mietteitä ja kaikkea muuta pyörii päässä vähän liikaakin...

Marge & Maggie rv 16+4 :heart:
 
heips!

pikaseen pari riviä.Kauhee kiire ja hässäkkä ku työt alkanu...ja esikolla la synttärit.siis meidän pikkumies on jo vuoden :eek: :heart: ei mikään vauva enää... :'(

Tosta pään särystä ollu puhetta,mulla myös ilmaantunu,mut huomasin,et jos juon päivän mittaan tarpeeksi vettä niin ei tuu särkyä.Eli vettä lipitän oikee urakalla ja onhan se muutenki hyväksi!

Pakkauksesta en vielä oikee tiiä.esikon pakkaus tallella ja en nyt hirmu ihastunu ollu tohon laatu puoleen.Mun mielestä nukkaantui tosi nopeeta,vaikka meilläki vaatteita vinot pinot,etten ees usein käyttäny,niin silti.parempi laatuisia saisivat olla! :)

Ihanaa ku oli paljon hyviä uutisia,ultrista ym. :D
ja uusille tervetuloa munki puolesta :wave:

viikonloppuna lisää!

nasuliini ja masukki 14+4 :heart:
 
Heissan!

Napakoruista:Ekassa ultrassa kysyin hoitajalta,et mitä kannattas tehdä napakorun suhteen?Se vastas,että:"Mitäs sille pitäis sitten tehdä?Käy ostamassa pitempi tappinen koru ja lävistysliikkeistä saat vaikka minkälaisia koruja!"Mulla siitä ei oo ollut mitään haittaa,ainakaan vielä.Se on ollut mulla jo niin kauan että kai iho siitä ympäriltäkin on jo venynyt pikkasen.Kukaan siitä ei oo huomauttanut...

Täällä lepäillään toista viikkoa kotona alhaisen verenpaineen takia.Ens viikolla pääsen sitten taas töihin...aika tylsää tää makoilu&telkan tuijottelu.



Nyt on kyllä taas pakko lähteä lumitöihin,kun ei toi järkyttävä pyry taida loppua tänään ollenkaan.No,tuleehan oltua vähän ulkonakin.


Liikkeistä:En oo vielä tuntenut mitään vaikka kovasti toivonkin.Ois mukava tietää että masuasukilla on kaikki hyvin...Täytyy vaan odotella kärsivällisesti.

Mukavia talvipäiviä kaikille!
bella&tirriäinen tasan 16 :)
 
Turkilmas
Heippa! Tosi huonosti tuli nukutuksi viime yönä kun niin pelkäsin ettei sydänääniä tänään kuuluisikaan. Miehellekin itkin aamulla puhelimessa etten kuitenkaan uskalla mennä neuvolaan.

No, lähdin kuitenkin ja onneksi lähdin. Heti kuului kauhea jumputus ja vielä sellaisia tosi kovia ääniä. Niitä sitten vähän ihmettelin kunnes neuvolan täti kertoi että vauva potkii ja pyörii :heart: :heart: .

Eli aivan turhaan taas panikoin ja kaikki olikin hyvin. Ens viikolla on neuvola keskiviikkona, joten toivottavasti pystyn ottamaan rauhallisesti edes sinne asti. On tää vaan ihmeellistä pelkäämistä koko ajan.

Ikäeroista täällä kysellään. Meillä tulee lapsille 7v ja 3kk ikäeroa. En koe kuitenkaan sitä turhan suurena, sillä itselläni on 7 vuotta nuorempi pikkuveli ja peräti 13 vuotta nuorempi pikkusisko. Ja hyvin läheisissä väleissä ollaan.

turkilmas 16+3
 
Heippa!
Täälläon herätty tänä aamuna ennen viittä tunteeseen, että alapää ihan märkänä. Olin sillon TIna siinä lapsivesipunktiossa ja heti tietenkin oli mielessä, ennen kuin vessaan ehdin, että on alkanut verta tulemaan ja kesken menee. Ei kuitenkaan ollut veristä, mutta ihan vetistä, jonka ajattelin sitten olevan lapsivettä, kun oli aivan kirkasta. Itkuhan siinä vessanpöntöllä pääsi, taas.. Mietin, että mitä tekis, menin sitten sanomaan miehelle ja päätettiin soittaa K-sairaalaan synnytyspuolelle, se kun päivystää. Olivat sitä mieltä, että tulla 8n maissa näyttämään, silloin vaihtuu lääkärit. Ja sinne sitten mentiin sydän kurkussa, pahinta peläten. Odottamaan jouduttiin taas pikkusta vaille 2h, mutta kannatti kuitenkin oman mielenrauhan takia. Lääkäri teki sisätutkimuksen, eikä ainakaan enää näkynyt lapsivettä olevan tulollaan ja kohdunsuu kiinni. Sitten ultrasi alakautte ja vielä päältäkin. Siellä se pieni potki kovaa ja lapsivettä näkyi olevan normaalisti. Kysyin vielä varmuuden vuoksi, vaikka lääkäri sanoi, että sikiö liikkuu reippaasti, että llyökö sydän :) Varmuuden maksimointia.. =) Lääkäri selitti, että kun punktiossa laitetaan neula kalvopussien läpi, pussien väliin saattaa päästä pieniä määriä lapsivettä, joka sitten pussien liikkuessa toisiaan vasten, tulee emättimen kautta pois. Nyt päivällä tai illalla ei enää ole ollut tunnetta märkyydestä. Toivottavasti se meni tuolla säikäytyksellä ohi. Ja taas sitten MAna pistetään uudestaan, ja taas saa elää saman pelon kanssa...Kyllä tässä alkaa olla niin säikky,että joka välissä käy tarkistamassa vessassa, ettei tule mitään ylimäär. vuotoja tms. Täytyy yrittää rauhotella itteensä, ettei aivan hermoraunioksi tule.

No sitten jotain muutakin asiaa.. Meillä tulee pojan ja tämän tulevan pikkusen ikäeroksi 1v 2kk. Siinä sitä tutinaa riittää sitten hetkeksi aikaa.. =)

Jos menis nyt vähän lukemaan päivän posteja yms. Hyviä vointeja kaikille!
 
Hei taas!

Iltavuoro takana :)
Napakoruista: Mulla myös napakoru ja ajattelin pitääkin vielä vaikka maha alkaa olla jo aika pyöree. Ehkäpä otan jossakin vaiheessa pois, mutta ainakaan vielä en ole hennonut luopua. Eikä siitä lääkäri tai terveydenhoitajakaan ole mitän sanonut.

bella-74: Kirjoitin, että olet huilaillut matalan verenpaineen takia. Millaiset paineet sulla on ollut? Ja passittiko lääkäri sinut huilaamaan, vai tunsitko itse ettet jaksa olla töissä?
Itsellä ollut muutaman päivän tosi matalalla paineet. Älysin alkaa mittailemaan, kun joka päivä tosi heikko olo. Väsyttää niin ettei koskaan ole väsyttänyt! Paineet ollut nyt pari päivää 95-89/61-59. Soittelin neuvolaan huolissani, pyysi seuraamaan maanantaihin ja sitten ilmoittamaan lukemat. tiistaina terv.hoitaja sitten ilmoittaa asiasta lääkärille. En millään malttaisi jäädä töistä pois, mutta tämä olo pakottaa kohta jos ei noihin lukemiin tule muutosta. Tai sitten tää olo johtuu jostain muusta, mutta epäilen noita paineita pyörryttämisen ja muiden oireiden takia.


Millaisia verenpaineita teillä muilla on?

tannuli 13+6
 
Huomenta.

Täällä paineet oli viimeks tammikuun alussa 109/70. Nyt saattaa olla korkeemmalla, kun ei ainakaa pyörrytä niin helposti enää.

Onneksi on perjantai, mun kiukkuisuus on kohta ihan jotain omaa luokkaansa. Töissäkin vaan kiristelen hampaita, kun en meinaa vaan kestää..yhtään mitään. Hassua, että olotila muuten on ihan onnellinen, mutta oon vaan niiin kovin räjähdysherkkä koko ajan.

Ronja 16+5
 
Toukomamma07 :hug:

(.) Täälläkin yksi, jonka odotuksen onnea varjostaa pelot. Ei tosin koko ajan, mutta välillä tulee paniikki. Yksi keskenmeno on takana viime kesältä. Jospa tässä nyt pikku hiljaa rauhoittuisi, kun viikkoja tulee lisää.

2. neuvolassa kävin. Yllättäen ei mitattu Hb:ta. Löytyi sykkeet (160) ja kaikki ok. Tästä rohkaistuneena kerroin sitten uutisen töissä, kun kyselivät kesän tilanteesta.

Jokin flunssa on päässyt iskemään. Poskiontelot tukossa ja jäseniä särkee. Täytyy ottaa tuo "sarvikuono" käyttöön.
 
Heippa!
Täälläkin nyt takana toinen neuvola, tai noh, kolmas kun lääkärineuvola oli siinä välissä.. Hb:tä ei nyt mitattu, kaikki muuten ok, ei huomatettavaa missään; paitsi Räpätädillä itsellään painosta.. :kieh: Ei sitä nyt liikaa ole tullut jos viikkotasolla laskee, olikohan se 400g, mutta kun kaikkineen tullut jo 6,5kg, niin tätä vauhtia oon norsu heinäkuussa!! Sitten vielä kun loppuajasta paino nousee paljon, mulla paras ollut aiemmissa raskauksissa 2kg/viikossa, niin huh heijaa!! :ashamed: Noh, onhan se nyt hyvän asian edestä "kärsittävä"! =)
Seuraava neuvola helmikuun loppupuolella sit; vasta..

Koiruus odottaa malttamattona ulkoilua, on joutunut oleman sisäkoirana kun sai päähänsä ihotulehduksen, ja karvat on ajeltu pois.. Lenkit sitten vaan, ja pikaiset pisuttamiset ulkona ettei palellu pää. Koira rukka vaan ei ymmärrä miksei pääse ulos, kun nauttisi lumesta, ja on tottunut ulkokoiraksi.. Noh, aikansa kutakin!

Onkos muilla Heinäkuisilla lemmikkejä? Minkäikäisiä ja kokoisia ja "merkkisiä" löytyy? Meillä ei muuta ole kuin tuo koira, samojedi-uros ja ikää hurjat 9kk! :D Pahimmassa uhamiässä juuri, saa nähdä kuinka tullaan kesällä juttuun..

Mutta nyt se lenkki, tai saan siivota lattioita!

Räpätäti+papunen rv15+2
 

Meillä on 6 vuotias terrieri kotona. Jännittää aika tavalla, miten tulee vauvojen kanssa juttuun, kun on niin "mammanpoika" ja melkoisen mustasukkainen ja omistushaluinen yksilö. Lisäksi pelottaa, että allergiaa pukkaa kaksosille, kun tuo tuleva isä on hitusen allerginen koirille (ei kyllä terrieristä ole reagoinut) ja erittäin paljon kissoille. Millään en kyllä koirasta haluaisi luopua, joten pidän peukkuja pystyssä ja koitan jo nyt tutustuttaa koiruutta lapsiin. Onneksi se on lapsia kyllä nähnyt ja tullut ihan hyvin juttuun, mutta mitäs sitten, kun lapsia liittyykin sen laumaan...iik.

Muoks: Koirasta kyllä huomaa, että jotain muutoksia se aistii. Olisi koko ajan haistelemassa ja nuoleskelemassa mun mahaa. Hassu. Vähemmän hassu piirre on se, että siitä asti, kun tässä raskaana ollaan oltu, niin se on kovasti yrittänyt nylkyttää ihan jokaista vierasta, joka meille kylään tulee. Tätä ennen se ei kyllä sellainen ollut, nykyisin ihan mahdoton...
 
Meillä on kaksi koiruutta isä 6 v ja tytär 6 kk, rodultaan sileäkarvaisia noutajia. Se joka tämän rodun tuntee, tietää, ettei kotona juuri rauhallisisa hetkiä ole :) Onko muut huomanneet kunnon heikkenemistä lumisilla metsäpoluilla tarpoessa?

Viikolla kävin neuvolalääkärissä ja hemppa oli laskenu 115, ja paineet ok 115/70. Vielä ei kuulemma ole lisä raudalle tarpeita. Millaisia ohjeita olette muut saaneet? Syön ite kuitenkin raskaus monivitamiinia, jossa rautakin on mukana. Painoa oli tullut yhteensä n. 3 kg (alkutilanteesta), pelkäsin kyllä pahempaa...Vanhat housut eivät nimittäin enää tahdo mahtua päälle ;).

Äitiyspakkaus ajateltiin näin esikoiselle ottaa, vaikka vaatelahjoituksia olemme jo saaneet aikas paljon.

Meille voisi muuttaa lasketuksia ajaksi 18.7 ja synnäri lisätä OYS, sitten kun listaa päivitellään.

Adrian ja Kuuno 15+0



 
Heippati kaikille. Täällä vielä sinnitellään ja odotellaan uutta ultraa. Vähän taas tuhruttaa, mutta käskettiin vaan lepäillä, kun soittelin äippäpolille.

Napakoruista, itellä ei ole, mutta pikkusiskoilla on ja molemmat piti loppuunasti. Toinen tosin haki pidempitappisen, kun alkoi kinnata. Oli kyllä kivan nököinen ison kesämasun päällä, kun siinä kimmalti vekkuli vaiuvakoru ja vaaleansininen sekä vaaleanpunainen strassikivi ketjussa. Mistä lie löytänytkään sellaisen, kun ei suostunut kertomaan. Olisikohan ite lisänny jostain kaulakorusta, tiedä sitten.

Lemmikeistä, meillä on karjalankarhukoira, ikää pian 7v. Sit on toi mun ja vanhemman tytön yhteinen heppa. Voikohan sitä nyt ihan lemmikiksi laskea :) Meidän hepo on 9v suomenhevos tamma. Meidän koira on käyny ihan oudoksi. Se vahtii ja on hermostuneen oloinen mun lähellä. Vaistoaakohan se, ettei masussa kaikki ole kunnossa. Itellään sillä on nyt juoksuaika ja voi iesus istä mekkalaa mitä se kehtaa pitää. Haukkuu ja ulvoo pitkin yötä kopinkatolla ja pitää todellakin huolen siitä, että kukaan ei nuku. Jos tuo sisälle, niin se vaan juoksee huoneesta toiseen ja raapii ulko-ovee.

En keskiviikkona yksityisellä ultra, pelottaa ja jännittää. Toivottavasti pieni saa jatkaa mukana ja toivottavasti on edes elossa vielä.

L-M 13+4

 
RouvaSumppisuu
Nyt ihan vaan omaan napaan heti (.), vieläkin ihan shokissa olen...nimittäin heräsimpä aamulla verenvuotoon :ashamed: . Ei nyt ihan hulahtamalla valunut, mutta samantyylisesti kuin jos menkat tekisi tuloaan. siitä sitten itku silmässä ensin soittamaan neuvolaan, sitten tk:n päivystykseen, josta lähetteellä äitipkl:lle. En pystynyt edes itse lähtemään ajamaan järkytykseltäni, onneksi mies pääsi töistä lyhyellä varoitusajalla. Oli aika tuskaisen pitkä puolituntinen tuonne pkl:lle. Mietin vaan kokoajan, että tässäkö tämä nyt sitten oli ja näin kauhukuvia silmissäni kuolleesta sikiöstä mun kohdussa :'( .

Gyne sitten ultrasi ja voin sanoa, että ne sekunnit ennenkuin näin vauvan sydämen sykkeen ruudulla tuntui niiiiiiiiiiin pitkiltä. Vauvalla siis kaikki hyvin eikä tuolle vuodolle löytynyt syytä, ilmeisesti istukan reunalta tms. ja onneksi on rauhoittumaan päin. Nyt olen sairauslomalla, uusi kontrolli ja ultraus reilun viikon päästä. Pahin huoli on jo helpottanut, mutta silti tällainen mietityttää ja jää vaivaamaan.

Ihanaa oli nähdä, että vauva voi hyvin ja kaikenlisäksi näimme jopa 4D -matskua. Ja gyne jopa vihjasi sukupuoliveikkauksenkin jo näin aikaisessa vaiheessa, eli pojalta näyttäisi :heart: .

Sumppis ja poju? rv. 16+5

 
Voi sumppis miten kurja päivä sinulla ollut. Onneksi kaikki kuitenkin hyvin ja toivotaan, että se vuoto rauhottuu ja loppuu. Nuo tuntemukset on omassa päässä olleet jo suht kauan aikaa, joten voin vain kuvitella sun hädän ja pelon. Pienellä kuitenkin kaikki hyvin ja sehän on pääasia se. Malta vain olla rauhassa. sitä minullekkin äitipolilta tänään suositeltiin, ettei vuoto tästä pahenis. (ravaan vessassa suht tiuhaan tutkimassa tilanetta, hermoraunio kun olen)

Vai olisi pikkuinen poju tulossa, onnea oikein kovasti ja mukava seurata, miten ultran näyttämä kuva pitää paikkansa :heart:
 
Sumppis: Hui, miten pelottava kokemus. Onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin.

Lemmikeistä: Meillä on kaksi kissaa, 4v ja 8v. Molemmat suhtautuivat hyvin esikon tuloon. Vanhempi selvästi tajuaa, että lapsi on vielä pieni, eikä hätkähdä jos vaikka tarraa turkkiin kiinni. Lähtee vaan kauemmas, jos ei jaksa moista menoa. Nuorempi on leikkisä poikakissa ja helposti on kääppimässä takaisin, jos taapero käy liian tuttavalliseksi. Ei kuitenkaan ole mitenkään agressiivinen. Poika on jo oppinut silittämään kissoja nätisti ja hyvin tulevat juttuun.

Mulla oli verenpaine tiistain neuvolassa 116/57.

Selkeitä liikkeitä en ole vielä tuntenut.

Krissie rv 16+2
 
Ciao!

Tannuli:Mulla on ollut aina alhainen verenpaine eli oon tottunu huimaukseen.Toissa maanantaina töissä tuli yht`äkkiä aivan kamala olo.Huimas ja sydän hakkas miljoonaa.Ti:na sitten menin työterveyteen heti aamulla ja sain saikkua.Tän viikon maanantaina kävin neuvolalääkärin luona kun olo ei ollut parantunut.Se mittas hemoglobiininkin varmuudeksi,mut se oli 130,joten huimaus johtuu vain paineista.
Ekassa neuvolassa mul oli 108/71 ja sen jälkeen vaan laskenu.Nyt 96/64,joten olossa ei paljon hurraamista.Kotiohjeeksi en saannu muuta kun lepoa.
Kannattaa käydä mittauttamassa paineet lääkärissä ja hakea saikkua jos siltä tuntuu...Ei oo kiva,jos pyörtyy ja kaatuu vaikka mahalleen.
 
Vielä noista verenpaineista:
Mulla oli kanssa vajaa pari viikkoa sitten hb 132, eli huimaus ja huono olo ei johdu minullakaan hemoblobiinista.
Samalla kerralla verenpaineet oli 101/62, eli silloin jo aika matalat. Mulla on normaalisti myös matalat paineet, joten tuo lukema oli minulle suht normaali. Sen jälkeen on vaan laskenut ja olo on sen mukainen :(
Täytyy nyt tosiaan seurata viikonlopun yli, kotona kun ei ole mittaria mutta työviikonloppu on edessä ja töissä voin mittailla. Katsotaan mitä lukemia tulee ja mitä lääkäri sanoo tiistaina. Toivottavasti nousisi hieman niin menis tää huimaus ja huono olo ohi!
Toivottavasti bella-74 sinun vointisi kohenee myös!

sumppis: onneksi kaikki oli sinulla hyvin! Kamala kokemus varmasti tuollainen, mutta onneksi pääsit tarkistuttamaan tilanteen ja pikkuinen voi mahassa hyvin!

Kaikille muillekin mukavaa jatkoa ja voikaamme paksusti =)

tannuli 14+0
 
Lumi-Marja: Voit vaan uskoa, että olet usein mielessä vauvelisi kanssa! Toivon niin kovasti, että kaikki pelkosi olisi turhaa, ja pieni kultasi voissi hyvin! Hyvä, että olet menossa pian uuteen ultraan, itse olisin tilanteessasi tehnyt samoin. Onnea toivon teille matkaan!

RouvaSumppisuu
: Sinulle samoin myötätuntoinen tervehdys! Itse tuossa vähän aikaa sitten kiisin kesken työpäivän ultraan, ollen varma, että vauveli on menetetty. Viikkoihin nähden doplerilla olisi pitänyt kuulua sydänäänet, mutta terkkari ja lääkäri eivät löytäneet. Tuo lääkäri oli aiemmin löytänyt AINA sydänäänet, kerran sanoi joutuneensa etsimään kauemmin. Onneksi ultrassa kuitenkin kaikki todettiin olevan meidän kullalla hyvin. Nyt odottelen ensimmäisiä selviä liikkeitä, varmoja en ole vielä tuntenut.

Kultatiuku ja vauveli rv 16+2
 
itelläni oli esikoisesta kuukutiset raskausaikana muutaman kerran alkuraskaudesta ja kaverilla koko raskauden ajan! tietysti vähäsempää vuotoo se on mutta kyllä kuitenkin säikäyttää. kuulemma sitä tapahtuu suht usein. Nyt ei ole ollut mitään vuotoja. onneks. toivon että teillä joilla vuotoja on ollut että kyse olisi vain tästä! :hug:

Eliza ja tuplat 13+2
 
Juu, nuo lihavoinnit sujuu tosi hyvin mulla aina :headwall: :/ ! Koittakaa ymmärtää tumpeloa :whistle: .

Noista lemmikeistä unohdin mainita. Kotoa löytyy kaksi 6 v. kissaa ja 240 litran akvaario, josta vauvallekin on varmasti paljon iloa, kun vähän isommaksi kasvaa.

Perheeseemme kuuluu myös Ella, noin 6 vuotias sakemannisekoitus, joka tuli meille sen ollessa noin 1 vuotias. On katukoira virosta, ja jos osaisin linkittää, niin nyt sellaisen tempun tekisin. Ellasta löytyy esittely Pelastetaan koirat ry:n kotisivuilta suomesta kodin saaneiden koirien esittelysivulta numero 19. Siellä Ella kulkee nimellä Gabriella, mutta meillä nimi on lyhentynyt kotoisampaan muotoon.

Ella on hyvin varautunut aikuisia vieraita ihmisia kohtaan, varmaan juuri tuon taustansa takia. Lapsista kuitenkin pitää, mutta jos meille tulee lapsia kylään, en ota riskiä, vaan laitan sen makuuhuoneeseen omaan rauhaan. Koskaan kun ei voi olla varma, etenkin jos säikähtää jotain äkkiliikettä tai kovaa ääntä. Uskomme Ellan kuitenkin suhtautuvan vauvaan suojelevasti. Sellainen se on meitä muitakin kohtaan. Pitänee vaan aloittaa koiran ja vauvan tutustuttaminen jo harsojen välityksellä jo laitokselta käsin.

Kultatiuku ja vauveli rv 16+2

 
Eilen oli lääkäri neuvola. Painoa oli tullut viime kerrasta eli ensimmäisestä neuvola käynnistä (5 viikkoa sitten) 700 g. Ensimmäistä kertaa kuunneltiin sydänääniä (syke 120-140). Ensiviikon perjantaina sitten olisi lapsivesipunktio.

Meillä on kaksi kissaa 15-vuotiaita. Ne ei oikein välitä lapsi vieraista vaan menevät karkuun ja piiloon. En tiedä miten sitten kun vauva syntyy, kun ei ole noita lapsia ennestään.

anjamarita 14+3
 

Yhteistyössä