HEINÄMAMMAT 2008 ~tammikuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Voimia kaikille sitä tarvitseville :hug:

Minä kävin tänään kolmatta kertaa neuvolassa. Syke oli 150 ja paino noussu vissiin 190g/viikko eli ihan normaalisti. Mukana oli terveydenhoitajaopiskelijakin.. se mittas sen painon ja verenpaineen ja kokeili kohtuu kans ku ekana oikee terkkari oli kokeillu.. jänskää...

Onnea odotukseen muillekkin :)

-Anzzu rv 15+0
 
Ikävää lukea teidän huonoja uutisia kun itku tulee pienemmästäkin, ja kun kyseessä on vielä noinkin suuri ja pelottava asia, niin haleja ette varmaankaan ole saaneet liikaa :hug:

ON: Mä kävin kolmannen kerran neuvolassa eilen... Ikinä ei ole mitattu näin hyvää hemoglobiinia kuin nyt 143!
Syke löytyi vihdoinkin kun aikaisemmin ei ole saatu kuulumaan se oli 150 luokkaa... mul oli painokin TAAS tippunu, nyt onneks vain 300g, nyt jo tippunut lähemmäs 5kiloa.
Kaikki oli mulla onneksi kunnossa, ja seuraava käynti sovittiin rv.22:lle...
Ens kuussa päästään muuttamaankin joten tuon käynnin jälkeen vaihtuukin sitten neuvolatäti... Juuri kun opin pitämään tästä nykyisestä.

Talosta kirjoitetaan tasan viikon päästä kauppakirjat, sitä odotellen:
Bubona 17+0
 
Lämmin kiitos kaikille :hug: Ei tämän asian kanssa ole helppo elää, mutta neuvolassa sain tänään purkaa tunteita ja omall akohdalla kaikki oli loistavasti. Sydänääniä yritettiin etisä, mutta sydämen kuvaa laite vain vilkutteli, mutta ei kuulunut mitään. En uskonutkaan, että mun michelinrenkaan läpi mitään kuuluisikaan.

Tästä on kuitenkin noustava ja ajateltava, että pitää kiinni siitä hennosta oljenkorresta ja sen turvin jaksaa seuraavaan ultraan. Mikäli luonto ei tule väliin sitä ennen. Haluan ajatella, että se pikkuinen virkeä kaveri masussa jaksaa sinnitellä ja kasvaa. Haluan ajatella, että pienellä kullalla on loppujen lopuksi kaikki hyvin. Ei tästä muuten selviä mitenkään.

Neuvolatäti oli sitä mieltä, että toivoa ei kannata menettää jos sitä on edes hitunen olemassa. Hän oli ihanan lohduttava ja realisti samalla. hän uskoo vahvasti siihen, että sektion jälkeiset kiinikkeet ja muut kudokset estää näkyvyyttä. Haluan yhtyä siihen samaan ajatukseen ja elää päivän kerrallaan seuraavaan pelottavalta tuntuvaan ultraan.

Ihanaa, että täällä suurella osalla on asiat tosi hyvijn. Ensikertalaiselle paljon jaksuja. Tiedän tasan tarkkaan, mitä on pelätä pienen masuvauvan puolesta
:hug: :hug:

rv 12+4
 
Lumi-marjalle kyllä veti sanatomaksi sun kirjotus toivotavasti pikuisella on kaikki hyvin ja pidetään peukkuja sinne seuraavaan ultraan :hug: :hug:

ensikertalaiselle myös jaksamisia sinne :hug: :hug: :hug:

sitten sitä omaa(*) masu on kasvannu ja välillä on oikein tukalaa olla(nyt jo)
välillä vieläkin etoo jotkut hajut mutta ei enään niin usein kun ennen...
kaiken maailman mielitekoja kyllä on :ashamed: :ashamed: ja väsy on vieläkin uuvutavaa...mutta eiköhän tämä tästä pikkuhiljaa ...

bambiino ja pömppis rv 15+3
 
Lumi-Marjalle ja pienelle pidetään täälläkin peukkuja ja toivotaan että pääset pian uuteen ultraan kuulet sieltä hyviä uutisia.

Mä olin viikko sitten np-ultrassa ja vaikka turvotusta ei ollut niin halusin silti sen verikokeen samalla kun kerran siellä oltiin.
Mitenköhän kauan vastauksia saa odotella? Ja tietääkö kukaan selviääkö siitä sukupuoli?

Tuli sitten äsken tehtyä lettuja... ja syötyä... ja nyt on kauhee ähky ;)
 
lumi-marjalle en voi edes kuvitella mitä käyt läpi! voimia ja jaksamista! älä menetä toivoa huomiseen! :hug:

(.) vaa'alla en ole kotona uskaltanu käydä :( ma:na sitten neuvolassa varmaan joutuu... on tullu monta kiloa lisää, aivan varmasti :( rinnat arat ja 1 isompi kuppikoko nyt käytössä. vauvamasua ei vielä ole. liikkeitä en vielä ole tuntenut vaikka esikoisen kanssa jo rv 18 niin olettaisi että nya aikaisemmin.

onko kukaan muu jo tuntenut liikkeitä?

esikoinen, 1v 9kk, sanoin tänään kun kysyin häneltä että haluaisiko mieluumin pikkusiskon vai veljen niin veljen vastasi. oli kyllä niin söpöä :heart:

käykö kukaan mammajumpassa? mä meinasin ma:na soittaa ja kysyä olisiko paikkoja vielä. esikoisen kanssa en pystynyt käymään kun olin 100% vuorotyössä + opiskelin (nyt teen 75%).

teillä joilla lapsia ennestään niin jääkö ne kotiin teidän kanssa kun jäätte Ä-lomalle (kirjoitin eka vauvalomalle ;) )? meillä esikoinen saa jatkaa päiväkodissa kuten nytkin, eli n. 2-3 kertaa päivässä.

nyt iltateen pariin...

korvapuusti ja pikkupulla rv 16
 
korvapuusti Mä olen tuntenut liikkeitä jo. Esikoisesta kyllä tunsin myöhemmin, muistaakseni 16 vkoilla. Eilen istuin koko päivän koulutuksessa ja itsekseni hymyilin (muut varmaan piti pöpinä) kun tuntui tömpsyjä useaan otteeseen :)

Tietääkö kukaan mistä täällä Hgin sudulla saa Vero Modan Mama Delicious- äitiysvaatteita? Kävin tänään H&M:ssa mutta mallisto siellä on tosi suppea ja jotenkin mun makuun vähän liian "mamma" ;) ;)
Tää on tätä mun keski-iän kriisiä :LOL:
 
Tosiaan unohdin tuosta neuvolassa käynistä mainita että äitiyskorttiin täti laittoi plussan, kun kysyin oudosta möyrinnästä öisin =D Enhän mä oikei osannu kunnol yhdistää näit asioita toisiinsa... Ja ihan höpöjä töissä tänään muutenkin kirjottelin... Eli rv.16+0 nytten... :LOL:
 
Huomenta Heinämammat!

Vilma-Annika kyseli tuosta veriseulasta. Täällä (JKL) tulokset kestää muutaman päivän. Veriseulassa tutkitaan seerumista istukkagonadotropiinihormonin ja plasmaproteiini A:n pitoisuuksia. Ei siis käsittääkseni muuta. Korjatkaa jos oon väärässä. Eli ei saa tietoa vauvan sukupuolesta tuolla tutkimuksella.

Täällä JKL np-ultrassa on käytävä yksityisellä ja veriseulan saa ottaa neuvolan kautta, jos niin haluaa. Tuolla ultrassa ollessani kyselin kaikista näistä tutkimuksista ja lääkäri sanoi ettei minulle suosittele veriseulaa. Perusteluksi sanoi sen, että tutkimus on suunniteltu siten, että joka 20. näyte hälyttää. Ja kun ultrassa kaikki näytti olevan kunnossa. Sen sijaan lääkäri sanoi, että neuvola voi ottaa "femom" tutkimuksen verestä. Ilmeisesti tuo tutkimus selvittää ainakin keskushermostoputken sulkeutumishäiriötä. Korjatkaa taas, jos olen väärässä.

Mammajumppaan haluaisin myös. Hiljattain vasta muutettu paikkakunnalla, joten täytyisi selvittää missä täällä sellaista järjestetään.

(.) Uusi vaiva on ilmestynyt nimittäin kieli tuntuu jotenkin tahmelta koko ajan. :ashamed: Peitteitä ei ole näkyvissä, mutta hampaita saisi olla pesemässä koko ajan.

Mukavat viikonloput kaikille!
 
Voimia sinulle Lumi-marja.

Ja pitihän minun nyt heti tulla mainostamaan...elikkäs liikkeitä tuntuu :heart: , voi että tätä on odotettu!

Kävin muuten eilen ostamassa pari äitiys t-paitaa lindexistä ja ei ollu kallista, molemmista sain -70 % ja paitojen hinnaksi jäi enää reilu 4 euroa kappale!

Jaksuja kaikille mammoille =)

- Anniel ja vekkuli 14+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anniel:
Voimia sinulle Lumi-marja.

Ja pitihän minun nyt heti tulla mainostamaan...elikkäs liikkeitä tuntuu :heart: , voi että tätä on odotettu!

Kävin muuten eilen ostamassa pari äitiys t-paitaa lindexistä ja ei ollu kallista, molemmista sain -70 % ja paitojen hinnaksi jäi enää reilu 4 euroa kappale!

Jaksuja kaikille mammoille =)

- Anniel ja vekkuli 14+2
Joo! kävin kanssa, nyt on kyl vaatteet halpoja! Täällä tuntuu kanssa, eilen yöllä selvemmin kuin koskaan! Ihana tunne!! :heart:

Eliza 12+3
 
Tuli vielä mieleen että jännittää miten käy nyt kun esikoinen syntyi 35+1 viikoilla ja tuli muutenkin aika vauhdilla eli alle 2 tunnin päästä vesien menosta likka oli maailmassa. Kuulemma melko samalla kaavalla kaikki raskaudet menee aina... ja nyt kun muutenkin kaksoset tulee ainakin pari viikkoa aiemmin. jännittää. :eek:
 
Vilma-Annika: Tikkurilan Vero Modasta saa kuulemma viimeistään helmikuussa niitä mammavaatteita. Oli siellä nytkin jo jotkut äitiysfarkut esillä. Itse ostin pari aletunikaa, jotka käyvät sekä mahan kanssa että "ilman".
 
Liikkeistä joku kyseli. Mulla on tuntunut liikkeet kutitteluna jo useamman viikon ja nyt pari päivää sitten tuntui ekat hennot potkut. Kovasti odottelen että potkuihin tulisi enemmän säännöllisyyttä ja voimaa =)

Pahoinvointi on taas nostanut tänään inhottavan päänsä. Lähes koko päivän on ollut ällöttävä olo ja välillä jo tuntui että vessanpönttö kutsuu.. :p Saisi kyllä loppua jo!! Tässähän mennään jo seesteistä keskiraskautta mukamas.. :)

Popo 16+0 :heart:
 
Korvapuusti kyseli liikkeistä.. Mä tunsin reilu 2viikkoa sitten eka kerran. Viikkoja oli silloin 14+2. Ei ne vielä mitenkään kovia potkuja ole, pientä liikettä ja kutittelua :heart:

Täälläkin pahoinvointi vielä vaivaa aamuisin :x Oksennus heti herättyä ja sitten olo paranee parin tunnin sisään..

Kun äippäloma alkaa niin pikku-ukkeli jää edelleenkin kotihoitoon. Olen siis nytkin kotona hoitamassa poikaa. :D

Kohta tulee miehen veli ja sen vaimo kyläileen, pitää siis kiirehtiä siivoileen!
Mukavaa lauantai iltaa kaikille!

NiiVe ja pikkuinen 15+5
 
Olipa päivä.....

Heti aamusta oli päänsärky päällä, johon Panacod auttoi puoleksi tunniksi. Ja sitten särky taas jatkui. Kauppa-asioille oli pakko lähteä kaupunkiin asti, kun lähikaupasta ei kaikkea saa.

No, samalla reissulla ajattelin käydä ostamassa Anitan tukivyön, kun mulla muljahtelee ilmeisesti suolen mutka tuolta jostain vatsan lihaksen raosta, kun jännitän vatsalihaksia. Tuntuu häijylle..... Samoin tuon perussairauden takia selkäsärkyä on ajoittain. Ja kuinkas sitten lastentarvikeliikkeessä kävikään.....

Tuli ostettua tuo tukivyö, mutta lisäksi ostettiin Brion Happy (värinä viimevuotinen lime) vaunut, vaikka vannotin, että poikien vanhat vaunut otetaan käyttöön! Mies oli kyllä mukana, joten sain luvan höyrähtää. Olen katsonut noita vaunuja sillä silmällä ennenkin, mutta tarkoitus ei ollut niitä ostaa!

Tämä kaikki tuli tehtyä armottoman päänsäryn kourissa, tuntui että pää räjähtää ja silmät lentää pois paikoiltaan. Oli paha olo. No, kotiin tultua oksensin ihan olantakaa, jolloin vahvistui epäilyni, että kyse oli ihan oikeasta migreenikohtauksesta. Onneksi reissun jälkeen otettu Panacod ja lepo pimeässä huoneessa auttoi. Nyt enää aavistuksen kipuilee otsa.

Mutta että VAUNUKAUPAT ihan extempore niin huh huh sanon itsekin, mutta on ne kyllä södet ne vaunut!

Liikkeitä muuten en vielä ole tunnistanut.

Kultatiuku ja vauveli rv 15+3
 
RouvaSumppisuu
Tervetuloa mukaan Passepartout ja Paapotti :flower: ! Jos sulle Paapotti tehdään hyvissä ajoin sektio ja mulla menee yliaikaiseksi, niin samoihin aikoihin ollaan synnärillä...

Liikkeistä en ole ihan satavarma. Jotain kuplintaa/möyrintää/hipaisuja tuntuu, mutta en ihan vielä uskalla hehkuttaa.

Kultatiukulle tsemppiä migreenin kanssa ja onnittelut vaunukaupoista!

Eliza kirjoitteli jo tulevasta synnytyksestä...mietityttääkö teitä muita jo tuleva koitos? Mulla on rakenneultran yhteydessä keskusteluaika varattuna kätilön kanssa koskien ekaa synnytystä ja siitä jääneitä pelkoja. Tuntuu, että mitä enemmän ajattelen koko synnytystä, niin hullummaksi tulen :/ ...ekaan synnytykseen oli niin helppo mennä avoimin mielin, mutta nyt on sata juttua, jotka mietityttää.

(.) Yövuorot takana, tänään nukuin vaivaiset 3 tuntia viimeisen vuoron jälkeen ja olo on sen mukainen...pakko oli herätä, kun kampaajalle oli päästävä :D . Jos väsymystä ei oteta huomioon, niin muuten olo on aikasta hyvä. Tosin ulkoilut on tältä päivältä jääneet minimiin, kiva talvimyrsky riehunut täällä...

Sumppis rv. 15+6
 
Likan syntymästä on jo kohta 4v enkä niitä pahoja asioita oikein muista.. hyvä niin! :LOL: Mutta mulle tytön syntymä kovasta kivusta (synnytin ilman epiduraalia) oli sekava mutta mieleenpainuva ja ihana kokemus. että toivon sydämeni pohjasta että saan synnyttää alateitse. Terv. hoitaja sanoi suoraan että ikävä kyllä suurinosa kaksosista syntyy sektiolla. :/ mutta siihen ehdottomasti suostun jos niin lääkäreiden mielestä on parempi vauvojen terveyden kannalta. :)

eliza 12+3
 
heipsan!!!

Lumi-marjalle ja ensikertalaiselle suuret voima :hug: mennään päivä kerrallaan ja toivotaan parasta.

Liikkeistä en tunne kyllä ainakaan mitään selviä vielä.Terkka neuvolas sano,ettei kyllä periaattees voikkaan vielä tuntea :eek: no niitä odotellessa :D

Synnyttämisestä...no hieman myös täälä mietityttää...poitsu synty 1.36 min.vesien menosta ja vedet meni ihan spontaanisti kotona yöllä!!!rv tuolloin 36+4, et jos samoilla ajoilla mennään niin kiire tulee!ja meillä ku lapsenvahdin tuloki kestää ainakin sen tunnin,jännitystä elämään!!! :LOL: mut itte synnytys ei sinänsä jännitä,ekasta jäi aivan ihanat muistot :D

meillä esikko jää heti hoidosta pois ku jään kotia!on kummimki vielä niin pieni (to täyttää vuoden) niin ei kaipaa silleen kaveria.Uskoisin,et äiti kelpaa leikki kamuksi :LOL:

Elizatuli täs vaan mieleen ku teilläki syntyny etuajas muksu,niin onko sulle puhuttu mitään tästä tulevasta synnytyksestä ja sen mahd.ennen aikaisuudesta?ku mulle on neuvolan terkka ja kätilö ultraukses jo uhkaillu,et joutuisin mahd. prenalle jo kesäkuus...oon sanonu,etten tuu :D no ei,jos tilanne sitä vaatii niin tietenki.Ja isännys sano,et toukokuus laitetaan jo kaikki valmiiksi :LOL:

toivottavasti pahoinvointi loppuu pian ,teillä joilla sitä vielä on!nyt pitäis ruveta olemaan jo sitä Ihanaa keskiraskautta!! ;)

Oma olo ok.eka viikko töissä takana ja oli se vaan raskasta...tottunu kotona menemään niin omaan tahtiin ja nyt piti kellon kans kulkea...Ens viikonloppuna poitsun synttärit niin koko viikon saapi siivoilla.Isännyksellä vielä iltavuoro niin väsy varmasti on iltasin :/ no eikö se tästä ku vauhtiin pääsee!

Nii joo ja mammajumpasta ollu puhetta,en käy,käyn ihan normaalis aerobicis ja hyvin oon jaksanu.

tulipas pitkä!

nasuliini ja masukki 14
 
Kyllä täälläkin jo ajatukset pyörii synnytyksessä, lähinnä toivon selviäväni yhtä "helpolla" kuin ensimmäisen kanssa. Muuta kivun lievitystä en kerennyt saamaan kuin ilokaasua ja kivuista ei onneksi jäänyt oikeastaan mitään muistikuvaa. Esikko oli alle kolme kiloinen syntyessään ja nyt vain mietityttää, että mitenköhän sen seuraavan kanssa käy jos onkin isompikokoinen. :/
Mammajumpassa ei ole minäkään käynyt, syksyllä aloitin itämaisen tanssin ja kurssi jatkuu kevääseen. Sen pitäisi auttaa kuulemma tonne lonkan alueen venymiskipuihin, joista kärsin kovasti esikolta. Edes kävelemään ei pystynyt lähtemään, kun tuntui että jalat irtoaa.

Eipä tällä kertaa muuta, hyvää sunnuntaipäivää kaikille! :wave:

- Anniel ja vekkuli 14+3
 
Synnytystä täälläkin mietitään tai siis miun tulevaa sektiota...esikko leikattiin hätänä rv36 ja kuopus hätänä rv38 joten nyt on tulossa suunniteltu sektio luultavasti rv38 mutta sen näkee sitten että tuleeko se hiivatin myrkytys taas miulle :kieh: mutta siis nyt tuo suunniteltu sektio hirvittää kun tietää etukäteen että minkälaista se on...ei mitenkään kauhean miellyttävää,pojilta oli jo valmis mihin vain että sai heidät elävänä pois mahasta.

Liikkeistä on tuntunut jo jonkun aikaa joskus enemmän ja joskus vähemmän,välillä menee päiviä ettei tunnu oikein mitään mutta seuraavana päivänä pienillä on kovatkin taistelut käynnissä.

Oletteko kertoneet jo muille lapsille? Ellet siis odota esikoista.

Myö kerrottiin pojille pari viikkoa sitten ja esikko pohdiskeli tuon ajan asiaa ja nyt on innoissaan mukana odotuksessa ja miettii vauvoille kovasti nimiä ja onko tyttöjä vai poikia vai tuleeko kumpikin,kuopus taputtelee mahaani ja höpöttää vauva,vauva...kumpikin ihanan hellyttäviä :heart:

Äitee ja tuplat 14+3
 
Äitee2: Onko sulla ollu molemmissa aijemmissa raskauksissa raskausmyrkytys vai ymmärsinkö väärin?
Mulla oli ekassa raskaudessa lievä raskausmyrkytys joka ei sit onneksi kerenny mennä pahaksi. Oireet alko viikolla 36. Vauvan synnyttyä sit kätilö totesi et istukka oli jo todella kalkkeutunut et oli hyvä että lähti itekseen syntyyn sit viikolla 39. Hieman oon vaan huolissani et mitenköhän sitä sit jaksaa esikon kanssa touhuta loppuajasta jos kunto menee samaksi mitä viimeksi. Onneksi ollaan anopin, äidin ja appiukon kanssa jo kateltu silleen et joku heistä on sit aina käytettävissä sit loppuajasta jos tarve tulee.
Olen nyt sit miettiny et tuleekohan se kuinka todennäköisesti uudestaan ja onko se mahollisesti lievi tai voimakkaampi toisella kertaa.
 

Yhteistyössä