HEINÄMAMMAT 2008 ~tammikuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
RouvaSumppisuu
Rio, toki lisään sinut listalle, tervetuloa mukaan vaan kirjoittelemaan! En ihan joka päivä ehdi/jaksa tuota listaa päivitellä, teen sitten kerralla aina isomman urakan. Toivottavasti tämä kaikille sopii.
 
RouvaSumppisuu
Toivottavasti tuli kaikkien tiedot oikein, laittakaahan tummennuksilla tms. jos en ole jotain huomannut...laskujeni mukaan meitä on nyt huimat 113 tulevaa heinämammaa, sopivasti ruuhkautetaan synnärit loma-aikaan B) .
 
Rio
Kiitos Rouva Sumppisuu :flower: .

En sen kummemmin esitellyt itseäni mutta toivottavasti nuo aikaisemmat tiedot teille riittää. En laittanut sairaalaakaan, kun ei näyttänyt ketään muita olevan meiltäpäin.
En silloin raskauduttuani jaksanut tänne rekata, kun en jaksanut tehdä mitään muutakaan.
Mulla ei ole ollut fyysistä pahoinvointia mutta henkistäpahoinvointia sitäkin enemän. En vaan oikein ole ihminen joka nauttisi tästä raskausajasta. Synnytyskään ei ole niin paha kuin tämä odotus, vaikka olenkin kummatkin aikasemmat lapset synnyttänyt ilman kivunlievitystä (eivät ehtineet lääkitä). Minuu on vaa ärsyttänyt kaikki ja ollu niin väsynyt, nyt pikku hiljaa se puoli on vähän helpottanut. Vielä kun toi astman sais pysyy aisoissa.
Sellasta, tiistaina menen äitipolille.
 
RIO mulla ollu samanlaisia fiiliksiä pahoinvoinnin ja väsymyksen lisäks.:ashamed: Pikkuhiljaa sekin alkaa väistymään. Ehkä se olo helpottaa kun alkaa sopeutua ajatukseen uudesta vauvasta. ;) Itekki astmaatikkona tiedän kuinka pelkästään hengenahdistus on uuvuttavaa saati sitten kun henkisiä voimia tarvitaan entistä enemmän. Jaksamisia sinne! :hug:

Eliza 11+4
 
Hello!

Rouva sumppisuulle:Taisin ilmotella tietojani jo viime vuoden lopulla;mutta ei vielä näkynyt päivityksessä.Ymmärrän kyllä tosi hyvin että sadan mamman tietojen päivitykset eivät oo helppoa hommaa... :)
Eli otetaan uusiksi:LA ois 10.7,Hyvinkäälle pitäis mennä synnyttämään,ikää hurjat 33v ja ensimmäistä muksua odottelen.
 
Voiko olla tottakaan, mutta eilen ei enää ollut illalla paha olo eikä se ole vielä tänäänkään hiipinyt päälle! Olisko tää pahoinvointi nyt jo ohi... voi miten ihanaa jos olisi! Sain siivottua eilen kunnolla, mikä sekään ei onnistunut kuvotuksen/väsymyksen takia ennen joulua.

Kitty 12+2
 
Heipsan! :wave:
Oii, ku pääsis itekin lähtemään johonkin lämpimään! Mut nyt tarvii säästellä vauvan tarvikkeisiin. Esikoinen kun on. Pinnis meillä on valmiina ja vähän vaatteita. Eilen tuli osteltua vaatteita vähän lisää.. :whistle:

Eli perjantaina ultrassa oli kaikki hyvin! =) Kaikki mitä pitikin olla oli kohdallaan ja niskaturvotus 1,2mm. Ihanan paljon saatiin kuvia! Sukupuolestakin piti kysellä kun jotkut on jo saaneet jotain tietoa.. Ja joku pallukka siellä jalkojen välissä oli. Mutta kätilö sanoi että voi olla yhtä hyvin tyttökin kun näyttävät näillä viikoilla viellä niin samalta. :heart:
Ois se kyllä kiva jo tietää.... =)

Ines rv12+1 (ultran mukaan 12+4)
 
Hyvää uutta viikkoa kaikille!

Muutamilla näköjään pahoinvointi on helpottanut. Täällä jatkuu edelleen, mutta onneksi ruoka pysyy paremmin sisällä. Ruokahalu on kadoksissa, mutta täytyy väkisin syödä usein.

Ensi viikolla olisi sitten toinen neuvola ja lääkärikäynnin vuoro. Joko olette muut käyneet?

Jemima ja Lahja (12+1)
 
Huomenta vaan kaikille ja hyvää alkanutta viikkoa myös ! Täällä laiska kirjoittelija mutta ahkera lukija :) yrittää saada jotain näppäiltyä.
Niin, se arki taas alkaa. Täälläkin pahat olot helpottaneet ja saanut viikolla touhuttua aika paljonkin täällä kotosalla. Toivottavasti pysyvätkin poissa.

Seuraava neuvola vasta loppu kuusta.Saas nähdä joko alkaa hemppari olee laskussa..niinku yleensä tässä tilassa. Vanhimman kanssa silloin aikoinaan (ennen vanhaa :) ) laski yks kaks ihan 80.iin. Silloin lääkäri soitteli perästä töihin ja olis väkisin s.lomalle laittanut, mutten suostunut. Sitkuttelin pari kk ihan väkisin ja lähtihän se nousuun sitten hyvinkin. Jospa nyt ei kuiteskaan laskisi niin hurjasti. Lähtöarvot oli yllättävän hyvät.

Kaverilla LA ihan näinä päivinä...jänskättää pirusti minuukin :) että millainen pieni ihanuus sieltä syntyykään.
Pitäis keksiä täksi päiväksi jotain puuhaa...ehkä saunan pesuu ja pyykkiä...ne tuolla odottelis.
No nyt kahvin juontiin ja koiraa ulos....

15+
 
Hei taas! Ja hyvää matkaa kaikille, jotka oli lähdössä reisssuun =) . Meillä ei tällä hetkellä ole matkoja suunnitteilla, uutena vuotena oltiin reissussa ja tultiin siihen tulokseen, että täytyy kevät säästellä vauvaa varten ylimääräiset eurot. Kaikki muu meneekin sitten meidän rakennusprojekiin, joka on jo jonkin aikaa ollut käynnissä. Raksaa ja odotusta täällä siis yhtä aikaa :D .

Senjuskalle vielä synttärionnittelut täältäkin!

Omasta navasta vielä sen verran, että loppuviikosta olisi lääkärineuvola, käyn sitten laittamassa kuulumiset uudemman kerran. Toivottavasti sydänäänet saadaan hyvin kuuluviin, nyt kun np-ultrastakin on jo jonkin aikaa, sitä oikein odottaa, että saisi taas tarveisiä tuolta masusta. Mulla kun ei ole koko raskauden aikana ollut mitään oireita, ja joskus epävarmuus meinaa iskeä.

Nyt töiden pariin, mukavaa alkuviikkoa kaikille!

:wave:

bryson + papu 13+0
 
Kävin sitten vierailemassa terveisieni kanssa tuolla elomassuissa ;)) Entiedä miten onnistuin sähläämään.. mutta siis asiaan..

Terveiset np-ultrasta!

Kaikki oli hyvin ja kyllä se tippa tuli silmään kun näki miten pieni ihmisenalku siellä viuhtoi ja heilutteli. Turvotus oli 0,9 ja veriseerumi otettiin myös. Mitat vastasivat viikkoja eli tänään 12+1. Ehkä tässä nyt uskaltaa ottaa vähän rennommin ja nauttiakin ;)

Ikenistä; tuleeko muilla hampaita pestessä verta ikenistä? Vaihdoin jo pehmeänpään harjaankin, mutta silti tuntuu että punaseks muuttuu hammastahna melkein joka pesussa.. Ei pitäis olla mitään tulehdustakaan kun just hammaslääkärissäkin on käyty.. ei kivaa.

Tänään tapeltiin ekaluokkalaisen kanssa aamulla kumisaappaista ja sadetakista..... tuli perjantaina kotiin kaulaa myöden litimärkänä kun olivat laskeneet liukurilla jäämäkeä suoraan vesilammikkoon.. siis mikä tammikuu tää muka on ?? :D

Vesisateesta huolimatta kivaa ja reipasta viikonalkua kaikille heinämammoille!

Vilma-Annika 12+1
 
Tulee verta. Just tulin hammaslääkäristä ja siellä kerrottiin että ientulehdusta on, mutta verenvuoto ei lopu vaikka tulehdus paraneekin ennen kuin vauva syntyy. Ihanaa olla taas semmoisen lääkärin luona, joka löytää suusta myös positiivista sanottavaa. Antoi uuden ajan kuukauden päähän, mikä meinaa sitä että tämä tyttö joutuu lujille hampaidenpesun kanssa. En harrasta sitä säännöllisesti enää.

Olipas ihmeellistä, kun sekä täällä, että Helsingin lentokentällä minut kourittiin turvatarkastuksessa oikein kunnolla. :LOL: Mikäs siinä, jos ei uskonu, että omat tissit ja reidet nää on. Äitee sai kulkea koskemattomana.

Huomenna olis ekka lääkärineuvola. Antaako ne sieltä jonku kuspurkin, vai häh? Kovasti jo odottelen maaliskuun alkua, jolloin on rakenneultra. Tänään tuli äippäpolilta lappu, että sikiö terve, ei kromosomipoikkeamia.

Minun outo mielihalu on muuten kalja ja siideri :eek: Tekis niin mieli.Kieli pitkällä katon mainoksia ja Pubeista sisään ko ohi kävelen. Uutena vuotena join kaks tölkkiä alkoholitonta, mutta eihän sitä halua tavaksi ottaa.

Työkaveri kauppaa mulle tukivyötä. Miksi semmosta voi tarvita? En kyllä taida tuota valkoista pitsihörhelöä huolia.

Kohta on eka vauvan tossu valmis :) Joko muut kutoo/virkkaa?
Tässäpä tätä taas. Voidaan hyvin!!

Pahoinvointi on muuten tullu takaisin, mutta onneksi se ei ole säännöllistä ja toivotaan, ettei ruokahalu enää tästä huonone. Painoa tullu lisää vajaa kilo, terkka sano ettei tarvi tulla yhtään. Eli aikas hyvällä mallilla ollaan.

Pörrö ja skeleton 15+3
 
Toinen neuvola takanapäin! Torstaina oli samaan aikaan pojan kanssa. Sydänäänet kuunneltiin :heart: ja kaikki oli muutenkin hyvin. Paino oli laskenut viime kerrasta 3kiloa, mutta kohtu oli kuitenkin kasvanut reippaasti vaikkei ulospäin vielä näy juuri ollenkaan =) Tänään varasin sit ajan rakenneultraan joka on 13pv helmikuuta. Sitä tässä odotellessa...

Kaksosten rattaista: Luultavasti niiden hankinta on myös meillä edessä ku pojan ja vauvan ikäeroksi tulee vaan 1v4kk.. Ajateltiin et tilattais Saksasta niin kuin esikoisenkin vaunut.

Rentouttavaa lomaa matkalaisille!

NiiVe ja pikkuinen 15+
 
Neuvaolassa käyty...
Kaikki oli ok.
rv 14+5
verenpaine 125/76
paino -1 kg
sykkeet 150
hb 132

Sokereista aika kauan puhuttiin ja laitto sit lähetteen äippäpolille niin soittelevat sieltä sitten. Aika huonoja arvoja on ollu jo nyt joten on paljon mahollista et insuliinit alotetaan kohta. No katotaan nyt et mitä ne äippäpolilta sanoo.

Kaksosten rattaista: Meilläkin on varmaan eessä niiden hankita, mut taidetaan saaha kaverilta ostettua emmaljungan kaksosten rattaat ku heillä ei varmaan enää sit kesällä oo niille käyttöä.

eipä tässä taas muuta...

Kojo ja möykkis 14+5
 
moiks!!

ihanaa,oli taas tullu hurjasti neuvola ja ultra kuulumisia.

Ja meitä on täälä jo aikamoinen lauma.Kiva muutes kuulin kaverilta joka sairaalas töis,että tuo heinäkuu on,luonnollisesti,myös sairaalas tosi vilkas lomailu kuukausi,eli sijaisia paljon...Kiva :/

Pörrö:tukivyö joillakin aikasta kätevä varsinki loppu raskaudesta,ku vatta alhaalla ja painaa.eli tukee kivasti.Mun kaveri ainaki suositteli.Tosin itte en ekas raskaudes käyttäny,mut voihan toi olla tokas jo tarpeellinen...

Senjuskalle onnittelut :flower:

omaa napaa...huomenna pitäs alottaa työt,johan tässä on kotona oltuki :LOL: onneksi ei oo pitkä rupeama...siis ku saa taas jäädä äippälomalle.Jännittää tuo poitsun vieminen hoitoon,mut eikö se siitä!olo ittellä ok.ei pahoinvointia,onneksi.Huomenna lääkärineuvola,saa kuulla sydänääniä,jee!

Koittakaahan jaksella! :hug:

nasuliini ja masukki13+1
 
Uskaltaudun tänne näinkin äkkiä...

Pörrö Mie pein tukivyötä kuopuksen loppuraskaudessa ja siitä oli kyllä apua etenkin kun ton esikon kanssa piti touhuta,selkä eikä alamaha kipeytyny ollenkaan.

Täälläkin ikenet vuotaa etenkin tuosta edestä tosi helposti...

Tuleeko teillä nenästä helposti verta?
Miulla tulee melkein päivittäin ja se on tosi ärsyttävää :kieh:

Huomenna olis lääkäri neuvola,vähän hirvittää et mikä hemppa mahtaa olla kun väsymys on ihan kauhee koko ajan,tarpeeksi ei saa nukuttua vaikka nukkuis kuin kauan tahansa...

Kaksosten rattaat on varattu,saatiin toimitus sovittua toukokuulle kun epäilen vähän et nä pienet syntyy varmaan kesäkuun lopulla.

Liikkeitä tuntuu enemmän ja vähemmän,nyt kun kyhjötän tässä jakkaralla ni muksivat Äiteetä suoremmaks koko ajan...

Kiitos teille kaikille tuesta :hug: Häiriköistä ei ole kuulunut tuon jälkeen mitään...selitin niille kyllä vähän mein taustaa ni jospa se siitä...

Täälläkin paha olo on aaltomaista joka on inhottavaa kun aamulla on hyvä olo ni sitten lähtee kauppaan tai johonkin ni saapi nieleskellä ihan kunnolla...

Äitee ja Tuplat 13+4

Kuopuksella on taas kurkunpään tulehdus...on se kiva kun on astmaattinen lapsi jolle on nyt puhjennu joku uus allergia mutta kun ei tiedä et mikä :headwall: tää on jo toinen kurkunpään tulehdus 4viikon sisällä...
 
RouvaSumppisuu
Tervetuloa äibbä78 :flower: ! Ja kiva Äitee2, että uskaltauduit =) . Tuosta ikenien/nenän verenvuodosta, ikenet on kyllä herkkänä ja esim. omppua syödessä jää kivat verivanat hedelmään...hammaslääkäriin meinasin aikaa varata, mutta täälläpä ei enää raskaana olevat pääsekään jonon ohi, kuten ennen :( . Eli tyytyväinen täytyy olla jos kevään aikana pääsee tarkistuttamaan hampaiden kunnon...

Kojo: en muista kirjoittelitko jo tuolla sokeripinossa, mutta mikä sulla on tausta, kun nyt jo tarkistellaan noita sokereita? Ja mitkä on noi sun huonot arvot? Mua vaan huolestuttaa, kun ilmeisesti mulla on ainakin jonkun näköistä insuliiniresistenssiä, mutta nlassa tuntuu olevan aika hällä väliä -meininki. Muutaman kerran oon töissä mitannut, ja kerran oli tunti päivällisen jälkeen sokeri 9,2! Muuten ollut siinä 6-7 välillä. Paastoarvo on nlassa tsekattu kahteen otteeseen, oli 5,1 ja 5,0. Olisin halunnut jo nyt sokerirasitukseen, mutta ei näytä onnistuvan sekään...esikoinen oli iso syntyessään ja se tässä taustalla painaa. Oon nyt jättänyt kaikki makeat ja vähentänyt nopeita hiilihydraatteja, ei siitä haittaakaan ole. Ihmetyttää vaan tää homma, ei ole sukurasitetta, BMI on 19 jne.

Sumppis ja masubeibi rv. 15+1
 
Sumppis: Joo olen tosiaan siellä sokerit sekaisin ketjussa kirjotellut kun ei tännekkään viitsi noista sokeripohdinnoista aina kirjottaa kun ei se kovin monia kuitenkaan "kiinosta"/"kosketa". Eli mulla oli eka raskaudessa lievä rd jota hoidettiin ruokavaliolla ja guaremilla. Tyttö synty ihan normi kokoisena ja muutenkin terveenä.
Tästä syystä mulla oli kohonnut riski rd:hen ja sokeriseuranta aloitettiin heti ensimmäisestä neuvolakäynnistä. Sain mittarin kotiin mukaan ja sen "orjana" nyt sitten taas ollaan ;)
Täällä Rovaniemellä ollaan tuon sokeriseurannan kanssa maan tarkimpia. Rasitusta täällä ei tehä ollenkaan. Vain kotimittaus tulosten perusteella toimitaan. Nyt mulla on ollu paasto korkeimmillaan 5.2 ja ruoan jälkeiset arvot on TOSI tiukalla ruokavaliolla hoidettuna pysyneet aika hyvin alle sen 7. Mutta tuohon alle 7 arvoon pääseminen tarkoittaa 5g guaremia ja max 15 g hiilareita per ateria. korkein arvo minkä oon mitannu oli 8.5.
Ongelmia mulla nyt tuottaa se et en meinaa saaha syötyä tarpeeksi hiilareita päivässä ettei sokerit nousis kertaakaan. 120g niitä pitäs saaha vuorokaudessa menemään.
Kysele vaan reilusti kaikkee jos tulee mieleen. Mie olen tässä toista vuotta nyt asiaa aktiivisesti opiskellu niin luulen muka tietävänikin jo jotain ;)
Toivottavasti saisit neuvolassa sit jotain ohjeita jatkosta. Tottapa ne sut kuiten laittaa sit rasitukseen hieman myöhemmin.
Tällanen romaani sit sokereista :D

Kojo
 
neukka kuulumisia tältä päivältä ..äänet kuuneltiin ja sielä pikuinen sydän sykki semosta 135-140 :nen vuhtii painoa ei ole mulle tullut kun 500 g lisää...ja paineita käski seuraamaan nyt sitten koska niillä on tapana nousta ...eilen ilalla pikuinen ekan kunnon potkun sieltä anto tulla :heart: :heart: mutta nyt nukkumaan on ollu ranka päivä

bambiino ja pömppis 14+6
 
Hei taas! Minulla viikkoja siis 16 ja kolmatta odotetaan. Eilen kävin toisen kerran neuvolassa ja oli myös lääkäri. Aika harvaan saa käydä neuvolassa kun on jo kolmas raskaus, seuraavaksi tosiaan vasta rakenneultran jälkeen. Minulta ei mitata edes kohdun korkeutta, ei kai sillä ole sitten väliä enää kolmannessa raskaudssa ja ku paikat jo löystyneet :LOL: , ainakin yksi tuttu sanoi. Ei sen puoleen, ei se minua haittaa.
Nyt olen myös aika vakuuttunut että poika tulossa kun syke 140-150 ja näin oli edelliselläkin pojalla, kun työllä aina 160 -170. Muutenkin tämä raskaus kuin kopio pojan raskaudesta (järkyttävä pahonvointi).Onko teillä muilla tuntemuksia että kumpi voisi olla... minulla vaan tämä vaisto, vaikkei sillä mitään merkitystä sinänsä olekaan.
Minulle muuten tullut yksi ärsyttävä kommentti: Miksi te enää lapsia lisää teette kun teillähän on jo tyttö ja poika! Apua :headwall:
 
Mä tässä odottelen, että koska mulle alkaa noi samat komentit kuulua, kun ennestään kaks poikaa. Mä en tätä vauvaa tytön kaipuussa halunnut vaan oon aina ajatellut et ois mukava, kun joskus olis kolme lasta. Kun vaan odotus ja synnytys menis hyvin ja sais terveen vauvan syliin.
äibbä78 ja iltatähti 13+4
 

Yhteistyössä