HEINÄMAMMAT 2008 ~loppusuoralla~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Täällä on nyt yks hyvin väsynyt ja nuutunut mamma. Viime yö oli eka, kun supistukset piti ihan hereilläkin, joten tänään musta ei sitten ookaan ollu mihinkään. Tuntuu ettei ajatuskaan kulje. Vaikka ei tämä väsymys nyt ihan pelkästään viime yöstä johdu vaan on kyllä ollu jo muutaman päivän. Yöunet kun on välillä mitä on.
Mutta ei ne supparit sitten tosiaan saanu lähtöö aikaseks. Tai oikeemmin ne ei ees kehittyny sellasiks että olis tarvinnut edes miettiä lähtöö. Tulivat tosi harvakseltaan, ehkä tunnin välein ja nukahdin aina välillä, mutta sen verta tujakoita kuitenkin olivat että herätti aina kun uusi tuli. Tänä aamuna ei sitten ollukaan enää mitään, joten uutta satsia odotellaan.

suomalaista kyllä nyt pompotellaan siellä ruotsin maalla ihan urakalla! Kait noihin sairaala juttuihin nyt joku tolkku pitäis jo tulla kun synnytyskin kohta käsillä! Ainakin toivottavasti!

Ja kaikille muillekin lähtöä odottaville ja tuskasteleville kovasti tsemppiä ja kovia supparipuhureita :whistle:

tannuli tuo epävarma olotila ja halu pitää mies koko ajan lähellä on ihan normaalia tässä vaiheessa =) Vaikka itellä on jo kertaalleen kaikki koettu, niin kyllä noita samasia tuntemuksia tulee nytkin. Minä ainakin pistän sen henkisen valmistautumisen piikkiin kun tulee käytyä asioita mielessään läpi, joten eiköhän sullakin mieli vaan ala valmistamaan sinua tulevaan synnytykseen ja vauva tuloon =)

Mutta nyt jos heittäytys vielä hetkeks pitkälleen ennen kun poitsu herää.

Änkkäpöö ja Toivoilona 38+1
 
Alkuun onnea vauvoille ja vauvojen äideille & perheille!!
:heart: :heart: :flower: :flower:

sitten taas kopsaan tuolta tuplapuolelta eiliset polikuulumiset:

omaa ( . ) eilen oli äippäpoli, ei ihmeitä.. Kanava poissa, aukikin 1,5cm eli hetkenä minä hyvänsä voi kuulema lähteä tulemaan.. Ei vain ole niitä kipeitä supistuksia tms kuulunut säännöllisinä.. Eli kai tässä kuitenkin vielä kärvistellään..
Molemmat rt:ssä eli pääsen alatietä kokeilemaan josko kaikki sujuisi.
Painoarvio oli molemmille vähän reilu 3kg, 100g oli eroa..

Paljon tuossa mietin että oli kommentoitavaa taas, mutta unohdin oikeesti jo kaiken mitä piti.. Pitäis kai oikeesti täälläkin kirjoittaa ylös aiheet joihin on "sanottavaa"...
Sorry.. :ashamed:

Nyt poistun odottelemaan supistuksia ja tyhjäämään pakastinta jos sillä sais jotain aikaiseksi..

Mom44 ja pojat 36+1
 
:LOL: :LOL: täytyyki lähteä tuonne navetalle pyörähtään lehmien sekkaan josko neki ossais jollainlailla ennakoida että mitenkä mulla tuo synnytys. Ainaki ku yksi lehmistä synnyttää niin ne tukkii hoitamaan siihen lähelle ja huutavat ku hullut :D
 
Onnittelut juliaorvokki ja katariina-!!! :flower: :flower:

ainoeinari taitaa parasta aikaa olla nyyttiä hakemassa?

ensikertalainen Toivotaan vielä, että vauveli kääntyis RT. Kyllähän täällä taisi olla onnistuneitakin kääntöyrityksiä?

tannuli Täällä sama homma...siis en haluaisi olla pitkiä aikoja erossa tuosta miehestä. Tulee ihan turvaton tunne.

Monia tosiaan tuntuu supistelevan, mutta miten voivat masut, joiden la on loppukuussa? En nyt muista nimiä, täytyy luntata tuolta etusivulta. :whistle:

Jemima 36+4
 
Jisse mulla käynnistettiin esikoisen synnytys noilla kohdunsuulle laitettavilla tabletinmuruilla. eli aamulla joskus 5 aikoihin laittoivat ekan murusen. siinä sitten odottelin vaikutusta. puolen päivän aikoihin sanoin, ettei näillä kivuilla voi vielä syntyä mitään, kun sattuu vähemmän kun kuukautiset. tarkkaan en muista mihin aikaan sen seuraavan murusen sain. kahden ja neljän välillä luultavasti. sen jälkeen päätin mennä käymään suihkussa. siellä tuli sit jo sen verran kivuliaita supistuksia, että ajattelin, että täältä on päästävä nopeesti pois. huoneeseen sängylle päästyä jo hoin, että olen väärällä osastolla, mä tahdon synnytysssaliin. jotain käyriä siinä yrittivät vielä ottaa, mut en suostunut pidempään kun oli niin VALTAVAT kivut, että oli päästävä saamaan jotain helpotusta. sit ku ne kärräsivät mut saliin niin sain ilokaasua, siitä ei kovin apua ollut, kivan pöhnäsen olon sai. mutta sitten helpotti hetkeks kun sai epiduraalin. mulla synnytys kesti kaikkiaan 16h45min, eli seuraavana aamuna vasta tyttö syntyi kun olin niitä muruja saanut. ponnistusvaihe kesti 1h45min!

Katariinalle onnittelut vauvasta!

Neuvolassa tuli siis äsken käytyä. kaikki ok taas
verenpaine: 125/84
kohdunpohjankorkeus 33.5
pissa puhdas
paino laskenut viikossa 200g eli vähän alle 7kg tullut yhteensä. aika outoa, kun esikoisesta tuli 20.5kg ja mielestäni ihan samalla tavalla tässä on syöty ja elelty.

nyt hörppimään kahvia, ne aamuiset menkkajomotuksetkin hävisivät taas jonnekin.

t-06 38+5
 
Suloiset onnittelut Juliaorvokki ja katariina!!!! :flower: :flower: :heart:

Tänne ei mitään uutta. Oon vaa jotenki tooooosi ärtyny ja ei jaksais mitää (varsinkaa lähteä ulos lasten kanssa) ku turvoksis oon miäki ku ilmapallo :eek: No, enää viis yötä....

Haleja ja jaksuja kaikille!!!

Neleka 38 tasan
 
Nyt taas taukoa suppareista. Neuvolaan yritin soittaa niin varattua koko ajan.
Välillä kyllä supistaa niin että tyttö tuumaa että nyt äiti heti sairaalaan. Pissalla kun on ja supistus niin :whistle: muistuu mieleen minkälaiset on ne tosi supistukset. Kummallista ku ei voi edistyä.
Mutta jos hommais eväät ja pakkais perheineen kauemmaks rannalle niin varmasti tulis tulipalo kiire sairaalaan.
Ei kait tässä muuta voi ku odottaa että piina loppuis.
Pystyin nukkumaan olohuoneen sohvalla jonkun aikaan, jotenkin nää supparit vie energiaa.
Täällä 28 lämmintä.
 
Tää mamma lähtee neuvolaan tarkistukselle!Ukon kans häslättiin aamupäivästä ja nyt on kolme ja puoltuntia tullu suppareita.Viimiset 2 tuntia viiden minsan välein ja olo on tosi tuskanen ja hikinen!Täti kattoo laittaako saikulle vai takas kotiinpäin.Ei tarvihe ite arpoa.Toivottavasti matka jatkus sinne saikulle ja synnyttämmään!
Mie mään nyt!
Ievuska
 
Ievuskalle onnea ja toivoa matkaan!!!
Onnittelut uusille vauvoille! :flower: :flower:
Helpottavaa oli lukea että Katariina- oli kolme päivää supistellut noin, että en vissiin ainoa tälläinen tapaus ole. Jospa tääkin poika tajuais tulla ulos tuolta.
 
mulla senku menkkajomotukset jatkuu..soitin miehellekki että menneekö vielä kauan..
ei haluttais olla näin kipeänä yksin kotona :'( :'(
no eihän se tietenkään voi sieltä tulla ja mie näen punasta.. ihan hävettää, mutta minkäs sen tekee ku on kipeä olo, esikko valittaa kuumuutta ja turhautumistaan ja mulla hormoonit nyt sitten IIIIIIIHAN SEKASIN! valitan siis tänne..anteeksi
ei oo oikein hyvä olo missään..ku istuu niin sattuu selkään ja vatsaan ja ku kävelee niin sattuu selkään ja vatsaan. hohhoi. . :/ tämä on kyllä huonoimmista päivistä se huonoin!!!!!
 
Ievaliinalle isosti peukutuksia jotta nyt on mennoo!!!
Takasi ei oo tuleminen!

Pipsalle isot :hug: !!

Täällä alko aurinko killotella pilven rakosesta ja hikkee pukkaa ja turvotus pahenee..
Aloin tyhjätä pakastinta aikani kuluks, jospa tässä pikkuhiljaa kypsyis seisokellessa tuo alapääkin samalla!! Epätoivosia yrityksiä..

Palstahäirikkö nakkisormi Räpis :ashamed:
 
Voi tuska tätä kuumuutta! Tähän asti on ollu niin helppoa, mutta nyt tuon kuumuuden kans kyllä turvotus nousee ja tuo peräpää alkaa taas osoitella jotain merkkejä niistä ihanista pukamista.. :x Mikään ei auta ja missään ei oo hyvä, ja ulkonakin alkaa kaikki mäkärät kiusata niin, että jos yö muuten vois mennä hyvin, niin ainakin valvon sitte noita pistoksia raapien! :headwall:

Tulin tosiaan oikeastaan vaan valittelemaan. Kivuttomia supistuksia, semmosia aika tiukkoja, tulee jonki verran, mutta ei tässä nyt vissiin ainakaan muutamaan päivään oo mitään tapahtumassa. Hoh hoi..Toivottavasti helteitä ei kestä kovin montaa päivää..Elokuu olis mun puolesta ihan sopiva hellekuukausi.. :whistle:

Ruuan laittoon..ja sen jälkeen jätskille..

Pinuski taas..

Ai niin, onnittelut vauvauutisista! :flower: :heart:
 
Onnea vauvansa syliin saaneille!:flower:

Paljonpa oli tullut juttua kun olin poissa tietokoneen äärestä. Mulla ohittui eilen laskettuaika. Kaikista veikkauksista, laskeutumisista, kiinnistymisistä ja supisteluista huolimatta vauva ei ole vieläkään syntynyt. Käväisin synnärillä kääntymässä ti-ke kun tiistai aamulla jotain lorahti reilusti sänkyyn ja vessan lattialle. Oon kyllä ihan varma että lapsivettä oli mutta eivät saaneet sitä todennettua enää synnärillä. Ilmeisesti on jostain ylempää kalvot puhki josta sitten vähän tuli vettä. Vauvalla kuitenkin riittävästi vettä edelleen.

Tiistaina synnärillä supistelikin säännöllisesti. Sisätutkimuksen jälkeen on tullut veristä limaa ja tulee edelleen. Mun alaselkä oli ihan tulessa ja sain oltua kaurapussin kanssa jotenkin. Ensin olin synnytyssalin tarkkailuhuoneessa josta sitten siirsivät osastolle odottelemaan. Käyrälle piirtyi supistuksia tiistaina ja vauvan sydänäänet olivat kuulemma todella hyvät. Osastolla olin yön yli ja seuraavana päivänä lääkäri ultrasi sekä teki sisätutkimuksen. Yön aikana säännölliset supistukset olivat kaikonneet kuten se kamala selän jomotuskin.

Lääkäri totesi kaiken olevan vauvalla ok. Paino arvio oli 3600gramma. Kohdunsuuta jäljellä 1,5cm ja auki kolmelle sormelle. Kyseli sitten kaukanako asun ja koska asun niin lähellä lähetti kotiin. Kontrolliajan sain maanantaiksi mikäli ei sitä ennen tapahdu mitään. Sairaalaan sitten jos supistukset säännölliset, lapsivesi tulee, olo muuttuu muuten tukalaksi taas tai olen huolissani vauvasta.

Tänään oli neuvola-aika ja kävin sitten sielläkin. Neuvolatäti ihmetteli miksi mut kotiin laitettiin vielä eivätkä tehneet mitään käynnistämiseksi. Nyt mulla onkin sellainen olo että laittoivat kotiin vain koska heillä oli niin täyttä ja asuin niin lähellä. Ei mun tietty pakko olisi ollut lähteä mutta...

Nyt sitten kärvistelen täällä kotona. Selkää jomottaa taas, kaurapussi auttaa mutta kun muutenkin täällä on niin kuuma ja alavatsaakin jomottaa. Supistelee välillä mutta ei säännöllisesti. Kyttään vauvan liikkeitä neuroottisena. Yön sain onneksi nukuttua mutta päiväunilta supistukset herättivät. Nyt toivon hartaasti säännöllisiä supistuksia että olisi hyvä syy palata sinne synnärille. En mä kyllä maanantaihin jaksa tätä kolotusta. Pitää sitten vaan mennä rutisemaan. Äh, en mä tiedä mitä pitäisi tehdä... Tunteetkin on niin pinnassa että itken joka asiaa.

Anteeksi tämä omanapainen rutina. Helpottaa kun saa purkaa vähän sydäntään.

Jaksuja ja onnea matkaan kaikille! Heinäkuussa ollaan!

Minskuli 40+1
 

Missäpäin Suomea sitä hellettä on, kun ei ainaskaan täällä eteläisessä Keski-Suomessa oo vielä ollu yhtään hellepäivää? Mä ihan oikeesti nauttisin kuumuudesta, outo tyyppi kun oon muutenkin... Täällä saatta välillä paistaa 5 minuuttia kuumasti ja taas kohta sataa ja tuulee kylmästi!

Täälläkin häslättiin aamusta, mutta kaikki jomotukset hävis sen siliän tien :LOL:

Käynnistystableteista, mulla eka synnytys käynnistettiin Prostin-nimisellä puolikkaalla tabletilla, tosin paika jo hyvin valmiina. Supparit alkoi heti ja 12 tunnin päästä oli valmista, nopeasti siis ensisynnytkseks.

Tämmöstä tällä erää...

Maggie
 
:heart: n lämpöiset onnittelut vauvautuneille :flower: :flower: :flower:

Ja kotona ollaan. Minun tuurilla tänään oli paikalla juuri se lääkäri, joka ei millään ala käynnistelemään, hänen mielestään lantioni oli niin hyvä, että vaikka vauva kasvaisikin isoksi niin mahtuu kyllä syntymään. Ja vaikka kuopuksella oli hartiat jumissa synnytyksen aikana ja ilmeisesti pari luutakin siinä murtui, niin ei se mitään kun lapselle ei jäänyt siitä mitään käsivammoja tms. Tarkkaa koko-arviota lääkäri ei loppujen lopuksi uskaltanut sanoa, kun vaavilla oli niin ahtaat paikat, että se saattaa heittää paljonkin, mutta 3,2-3,5 kg ehkä..
Vaikka se lääkäri kuinka minulle perusteli omaa kantaansa siitä, että kuinka se on hyvä jos se vaavi siellä vielä pysyykin ja tulee sitten kun hänestä siltä tuntuu, niin kyllä minä myös toin oman kantani hyvin selväksi. Kysyinkin siltä, että missä kohtaa sitten ajatellaan sen äidin jaksamista, kun jos mennään 2-3 tunnin yöunilla vaikka vielä se 3 viikkoa (mikä helposti mahdollista) niin miten luulee, että jaksan synnyttää, saati kauanko kestää palautuminen synnytyksen jälkeen. Lääkäri siihen sitten että nyt ei voi ottaa sisälle kun kaikki synnytyssalit on täynnä ja huomennakin ne on vielä ihan täynnä (juu niin varmaan :whistle: ) Viikonloppuisin ei käynnistellä, maanantaille oli jo yksi käynnistys, niin toista ei voi ottaa. Mutta tiistaille löytyi aikaa, on ilmeisesti synnytyssalit saatu tyhjennettyä viikonlopun aikana :kieh: Eli sain käynnistysajan lasketulle päivälle aamulla klo 8. :) :) Minulle jäi sellainen tunne, että sain niskalenkki otteen siitä lääkäristä, kun täällä on ihan yleisesti tiedossa, että hän ei synnytyksiä käynnistele sitten millään. Jospa mieli on hyvä nyt sitten molemmilla. Olen kyllä aivan varma, ettei tämä masupoju tule yhtään aikaisemmin tutustumaan tähän maailmaan, kohdunkaulaakin oli vielä jäljellä 2-2,5 cm, sormelle oli auki. Mutta sitten viimeistään tiistaina saa häädön yksiöstään =)

No tulipa nyt niin omaa napaa että :ashamed:

Jaksuja kaikille kärvistelijöille ja tonneittain kivuliaita suppareita niitä haluaville =)

Ai niin täällä perämeren pohjassa on sitä hellettä, kun joku huuteli senkin perään, onneksi säätiedotuksen mukaan helle laskeutuu suomi neidon alapäähän huomenna :)

Terkuin: tyytyväisen oloinen AinoEinari
 
aik
Oikein paljon onnea kaikille vauvan saaneille! :flower: :flower: :flower:
Katariinan synnytyskertomus kuulosti ihanan helpolta. =) Tahtoo samanlaisen kokemuksen!

Hienoja uutisia Ainoeinari!

Täälläkin päin Suomea (Kuopio) aurinko alkoi paistaa ja lämmintä on.

aik 38+5
 

Yhteistyössä