HEINÄMAMMAT 2008 ~joulukuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Ajattelin muutamat pikaiset kommentit raapustaa tähän paikkaan.
Eilen päästiin vihdoinkin ekaan ultraan, ja tällä kerralla kaikki oli hyvin ja sydän ääniä päästiin myös kuuntelemaan :) Aikas lailla helpotti kun tämä ultraaja kertoi, että tässä vaiheessa KM riski on todella pieni! Kaikille Oululaisille voin suositella Meri Oulun neuvolaa ultrapaikaksi, palvelu oli hyvää ja hinnat kohtuulliset.
Me ajateltiin jouluna kertoa sukulaisille vauvasta. Oikeastaan se on pakko, koska joka tapauksesta he sen arvaisivat muutenkin. Meinaan masua turvottaa kummasti ja elintavat on jotenkin muuttuneet ;)

Nyt jatkamaan firman pikku-jouluja hyvillä mielin!
Tsemppiä kaikilla mammoille ;)

Adrian ja Kuuno 9+3
 
eka neuvola käyty josta suoraan lääkärille ja päivystyksenä labraan.
Sydänäänet kuului etuseinämän istukasta huolimatta tosi hyvin ja syke oli 160-166! melkosta tykytystä :)
Masun koko sai kiinnostusta, lääkäri oli itsekin raskaana, teki sisätutkimuksen ja kokeili kohdun. Mulla kun on ollut noita supistus oireiluja jo, niin kohdun suu on napakasti kiinni ja siisti eli ei mitään hätää sen puolesta. olin niin helpottunut sen puolesta! Kipuilua aiheuttaa todennäköisesti nuo lonkan koukistajat ja venyvät kohdun kannattimet.
Kohtu on kasvanut normaalisti.
Selän takia tuli sairaslomaa jouluun asti ja labrakokeissa katsottiin tulehdusarvot, pieni verenkuva sekä maksa arvot!
Lääkäri epäili mulla jotain suolistoperäistä juttua, ruoka-aine allergiaa tms...
Ascites nestettä (vatsa onteloon syystä tai toisesta kertyvää nestettä) ei onneksi ollut mutta kun siellä ei ollut mahdollista ultrata ja tsekata että olisiko suolistossa nestekertymiä ja onko suoli jotenkin liikkeiltään hidastunut.
NP ultrassa pyydän jos voisivat tsekata samalla nopsaan suoliston tilanteen näkyykö mitään sekä munasarjat. Kun oik. puolen munasarjan kohdalla toisinaan kipua ja pistämistä.

nyt sitten huilitaan vaan. ehtii sittenkin valmistella joulua :saint: mulla kun olis ollut jouluun asti töitä, vielä 23 pvä klo 22 asti vuoro :kieh:

minä ja jätti 10 + 4
 
HPM
Meillä on Anzzu1984:n kanssa täsmälleen samat päivät näköjään :wave:

Alkaa nähtävästi äidin vaistot pikkuhiljaa heräämään... Leivoin tänään elämäni ensimmäistä kertaa pipareita (minä en niitä oikein syö, joten ei oo koskaan viitsinyt vaivautua) ja meillä käytiin seuraava spontaani keskustelu:
- Mitä?! Teeksää pipareita???
- Joo.
- Miks?
- No kun äidit yleensä leipoo pipareita lapsilleen.
- Heh heh, ei se pikkunen niitä varmaan vielä tänä jouluna syö!

Ja sit tajusin itsekin kuinka automaattisesti koko "äidit leipoo" multa tuli :LOL: Yhdessä sitten hetki naurettiin ja päätin kuitenkin jatkaa taikinan loppuun. Tuleepahan harjoiteltua myöhempää tarvetta varten.

 
heipis taas :wave: innolla ootelenkin jo np ultraa joka on perjantaina...pahaa oloa esiityyy edelleen mutta nykyään iltasin :x :x onkos muilla vielä näitä vaivoja ??

sitten tonne kamarin puolelle:ei oikein innosta seksi mitenkään..ukko kyllä haluis 24/7 mutta mua etoo pelkkä ajatuskin :ashamed: :ashamed:

HPM: hauska toi sun "äiti leipoo" termi tuli hyvä fiilis kun luki tota sun juttuu =) =)

bambiino ja masukki rv 11+0
 
Heissan! tänään sitten käyty np-ultrassa ja laskettu aika ois 3.7.08, siellä se pieni oli todella ihanaa oli nähdä vaavi ja tietää että kaikki on masussa hyvin :) mulla jo masu näkyy aika hyvin moni on jo huomannut ihan itse ja kysyny että oonko raskaana... olo rupeaa pikku hiljaa oleen parempi, ei enään tarvi montaa kertaa käydä "halaamassa vessnpönttöä" eikä oo pahaa oloa, väsymyskin pikku hiljaa alkaa siirtymään taka alalle. ...joulu valmisteluja oon yrittänyt voimieni mukaan laittaa... :xmas:
 
Moikka...
oon ollu lomailemassa tässä muutaman viikon ja olipa aika homma saaha lukastua kaikki tekstit läpi =)
Tänään kävin eka neuvolassa. Taustatietoja sinne neputeltiin, otettiin verikokeita ja mitattiin paineita ja punnittiin. Sain sokeri mittarin kotiin ja tuossa iltaruoalta jo mitaasin. Kohollahan se oli, joten nyt vaan mittaillaan ja tarkkaillaan syömisiä. Kohta varmaan alotetaan myös guarem. Sydänääniä yritettiin kuunnella mutta ei niitä löytynyt. Kauan aikaa haki ja haki, mut ei vaan pikkusta löytynyt. Perjantaina menen sit uudelleen neuvolaan ja toivotaan että ne sitten kuuluisi. Onneksi tiesin jo etukäteen että ne ei välttämättä vielä kuulu niin en säikähtänyt. Pikkasen tietenkin mietityttää, mut toivotaan parasta.

Onneksi olkoon kaikille jotka ovat jo np-ultrassa käyneet ja hyvin kaikki ollut. Mullakin on se np-ultra varmaan tuossa välipäivinä tai viimeistään alkukuusta.

Nyt en kerkee enempää kirjotteleen kun täytyy lähtee nukkuun. Tyttö on kuumeessa niin ei välttämättä oo mitenkään helppo yö tulossa.

Jaksuja kaikille :wave:

Kojo ja möykkis 10+6
 
Tänään oli mulla eka neuvolalääkäri. Lääkäri epäili mahtaako vaavin sydänäänet vielä neuvolan laitteilla kuulua, kun raskausviikkoja on kasassa vasta 10+6. Pienen ikuisuuden hän niitä etsikin, mutta lopulta alkoi kuulua tasaisen nopea jumputus, syke 180. Helpotus!

Mulla oli neuvolassa mukana poikani, kohta 1vee pikkuviikari, joka ei tällä kertaa ollut erityisen yhteistyöhaluisella tuulella. Poikaparka koitti roikkua nilkoissani kiinni vielä silloinkin, kun makasin lääkärin tutkittavana. Kun se ei onnistunut, hän könysi tutkimussängyn alle, kiipesi istumaan mihin lie oksennusvatiin ja piti samalla äänekästä möykkää. :LOL: :whistle:

Krissie 10+6
 
huomenta kaikille uusille ja entisille mammoille :wave:
onpa ollu pitkä ja raskas viikko eli mies siellä kertaamassa ja neiti 1v tosi kipeä.'
käytin su päivystyksessä ja ei mitään ku virus .
eyöt yhtä tuskaa ja päivät ja eilen aamulla takas päivystykseen ja korva tulehdus.
ois lääkäri ottanut sisällä jos olisin halunnut kun olen yksin kotona lasten kanssa.
mut viime yö siis on mennyt ilman itkua ja valitusta et taitaa elämä voittaa =)
omaa oloa,mun selkään rupes illalla särkee eikä mikään ihme kun 3 tuntia siellä saikulla tyttöä kanniskelin.
pahaa olo ei joka päivä enää mut illalla ja aamulla taas kaverina on.
just mittasin painon oli tippunut 1/2 kilo viikossa sen verran rankkaa tää on ollu yksin sairaan lapsen kanssa.
munkin masu on aika iso,mut omat housut menee.
kylläkin kävin ostaa uudet äityisfarkut mut numeron pienemmät kuin omat ;)
ostin myös parit liivit ja pari paitaa ja uuden käsilaukun
:whistle:
minä en aijo pitää kesälomaa vaan otan sen sitten loppuun.
minäkin varmaan joudun jäämään sairaslomalle tuon kohdunkaulan lyhenemisen vuoksi jo ajoissa,ainakin viimeksi kävi näin.
:ashamed:

mies tulee illalla kotia ja harrastettiin tota puhelin seksiä tää viikko :p
:D
saas nähdä jaksaako kumpikaan sitä oikeaa sitten tän viikon jälkeen :whistle:


senttu ja lassilotta 11+4
 
Iloisia ultrakuulumisia täältä :) Kovin tuntuu unelias ja laiska kaveri siellä masussa olevan kun kätilö kovin tökki mun masua et saatais pikkunen kääntymään parempaan asentoon ja niskaturvotus mitattua, ei sit meinannu onnistua millään... Kerran hypähti ja jatko samantien unia :) Niskaturvotus oli 0,5-0,9 kun 2 olis ollu rajana joten kaikki siis ainakin nyt hyvin :) Löyty jopa kaks kättä ja jalkaa ja sydän joka sykki kovin :heart: Sitä tunnetta on niin vaikee kuvailla mikä oli kun sai katella siitä ruudusta sitä pikkusta :heart: äidin oma rakas :heart: Nyt on sit 7 kuvaa kotona joita tuijotella ja ihmetellä et tämmönenkö kaveri siellä asustelee :) La pysy päivälleen samana joten 5.7 on sitten jännät paikat edessä :) Saatiin kyllä avokin kanssa paras mahollinen vuosipäivälahja kun päästiin pikkusta kurkkaamaan... :)

Gataa & Hasselnut 11+4
 
Voidaan myös tehdä vatsan päältä.Itselleni on tehty molemmilla kerroilla vatsan päältä ja ensimmäisen raskauden aikana katsottiin myös sisäkautta poikkeavan löydöksen vuoksi ja varmistusmielessä.Riippunee varmaan lääkäristäkin, mutta sen saa tehtyä vatsan päältäkin.
 
Mulla ei oo kummallakaan kerralla näkynyt np-ultrassa vatsan päältä oikeen mitään. Kohtu on taaksepäin kallistunut ja ylimäärästä ei oo mahassa.
En muista kirjottelinko maanantain ultrakuulumiset, mutta kaikki oli hyvin. Pituutta vauvalla oli 60,7mm. La pysy samana jonka voikin muuttaa tohon listaan eil 2.7. Muutamalla päivällä heitti.
 
Pitkästä aikaa päätin kirjoitella kun ei ole oikein mitään uutta kirjoiteltavaa...olot entisellään mutta sen verran piristynyt että joulusiivoukset on jo aloitettu...sauna ja pesuhuone pesty sekä joululiinat on paikallaan...joulu on meillä kerrankin rauhallinen perhejuhla kun ollaan ihan neljästään koko aatto,kukaan ei tule meille eikä myö mennä kelleen...anoppilassa käydään joulupuuro syömässä ja kuuntelemassa joulurauhan julistus,muuten vaan olla möllötetään ja odotellaan pukkia :xmas:

Sunnuntaina meni hermo miun äitin kanssa kun oli suku kokoontuminen ja näin kauheesti vaivaa peittääkseni kumpuni ni eiks se akka (meillä aika viileet välit vaihteeks) kailottanu koko suvulle et meille odotetaan kaksosia :headwall: kun nimenomaan sanoin etten vielä halua kertoa kun riskiviikot on viellä menossa ja kun ei tiedä et onko kumpikin pieni vielä mukana ni sen puoleen suutuin aika kovin :ashamed: hermo kireellä muutenkin ihan kiitettävästi aina välillä...

Äitipolilta soittivat et NP-ultra on 28.12...onneks mies on vapaalla ni pääsee mukaan,en uskalla yksin mennä...pelottaa et onko kaikki hyvin.

Nyt odottelen hoitolapsia illaksi meille,pitäis jaksaa valvoa puoleen kymmeneen kun haetaan vasta sitten pois |O meitsille toi klo.9 on aika takaraja tällä hetkellä.

Äitee ja tuplat 9+6
 
Tänään taas ultrassa käyty. Kaikki hyvin ja LA varmistui 11.7. Sen voisi muuttaa.
Olo erinomainen ja joulua odotellaan. Lauantaina viimeiset joulu silaukset ja sit on meillä valmista.
Kipuja on välillä,mut ne kyllä kärsii,kun tietää et ei oo mistään pahasta kyse. Toivottavasti ei kovin kovene loppu kohden, kun painoakin alkaa kertymään...

Nyt unten maille ja huomenna aamusta leipomaan

Tirpiäinen ja kauno 10+5 ultran mukaan
 
Huomenia!

Nyt on yksi halpotus saatu, ja pieni kivi poissa sydämeltä. Siellä se pieni papunen kovasti äiskälle huiskutteli ja potki, ja sydänkin läpätti kuin lampaan saparo! :heart: Ultrassa siis kaikki hyvin! Viikoiksi varmistui nyt 10+1, ja la muuttui pari päivää eteenpäin, eli on nyt 16.7.2008. Laittanet Rouva Sumppisuu listalle, kiitos! On se vaan joka kerran yhtä sykähdyttävä kokemus se pikkuinen siellä nähdä, nähdä että sydän sykkii ja liikkuu kovasti.. :)

Anopille sitten tuli kerrottua, kun oli mulla lapsenlikkana, oli aidon iloisen oloinen, vaikka vielä pari vuotta sitten oli sitä mieltä ettei kai enää lisää lapsenlapsia tule?!?! (tuli kerralla neljä kpl lyhyellä ajalla) Nyt sit ei tarvitsekaan huolehtia enää muille kertomisesta, anoppi hoitanee sen homman joka ikiselle tutun tutun tutullekin! :D Toisaalta ei kyllä niinkään kiva.. Mut olkoot.

nyt nauttimaan kiireellisestä aamusta. Pitää viedä keskimmäistä toimintaterapeutin arvioon, jäi viisivuotis-nauvolassa "kiinni"..

Räpätäti+papunen rv10+1
 
tervehdys pitkästä aikaa
eilen oli neuvola toista kertaa.yritimme kunnella sydänääniä, muuta ei onnistuttu sinä.Vähän tietysti tuli huoli,mutta neuvolan täti sanoi,että sieltä kuului selvästi sikön liikkeet ja hän kerto tunteneensa sikiön pakenevan dopplerin alta.Eli hänen mielestä ei syytä huoleen.Sanoi että varmuudella dopplerilla kuuluu vasta viikolla 13.Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia?Ensi to np-ultra,jossa asia viim.selviää!
oinas95 11+6
 
Äitee2.Onko sulta jo kertaalleen ultrattu maha?Vai sydänäänilläkö kaksoset paljastui?Onpa kyllä äidiltäs temppu huudella kaikille,vaan niinpä ne mummut tuppaa olemaan innokkaita touhuilemaan toisten asioita.Itse en edes viitsi luetella minkä kaiken kanssa on jo hermo mennyt tässä jolulun alla, toivottavasti sitä itse on hieman hillitympi sitten joskus...
 
Hemunen Kävin alkuraskauden ultrassa rv 7 ja siellä näkyi kaksoset ja neuvolassa kävin rv 9 ja siellä kuului kahdet sydänäänet oli pienet vierekkäin vaikka luulin ettei viellä olis kuulunu kun on tota vara ravintoakin tossa alamahalla mutta pienet punkaavat jo nyt alamahaa ulos päin.Ei toi mein äiskä ymmärtäny et miks hiillyin sille kun hän kertoi kaikille...mut hän ei olekkaan kokenut ite km eikä varmaan osaa kuvitella sitä pelkoa joka mulla on tällä hetkellä.

Mie en ole saanut mitään tänään tehtyä ja piti tehä joulusiivous mut olo on ihan karsee ni ei vaan jaksa/pysty.kaikki oksettaa vaikka luulin et pahin olis menny jo ohi mut tää on näköjään todella päivä kohtaista,jatkuu eilis illasta tää olo ihan samana...

Onko teillä muilla ilmenny selkäsärkyä iltaisin?

Mulla on selaista jumituksen tunnetta,lääkäri kyllä varoitteli kun olen selkäni satuttanu rekka hommissa kun tipahdin kontista selälleni suoraan jää kimpaleiden päälle,ei pystyny käveleen pariin päivään ollenkaan ja nyt kun maha rupee kasvamaan ni lääkäri sano jotta voipi loppu vaiheessa olla hankalaa liikkuminen...toivottavasti ei mene kovin huonoon kuntoon kun olis noi kaks touhukasta tossa joiden kanssa pitäis pystyä meneen vaikka mihin.

Äitee ja tuplat rv 10
 
Ajattelin tänne tulla pikaseen vielä kirjottelemaan kun illalla voipi olla kiirus ja huomen aamulla suunnataankin sitten kohti mökkiä, palailen lueskelemaan tänne sitten ens viikon to...

Kahet mammahousut kävin eilen illal ostamassa nyt kun jo uskals ja olipa paljon mukavampi olla tänää koulussa :) Ei paina masuun niin paljoo enää...

Äitee2 kyseli selkäkivuista. Mulla kans lähinnä iltasin, välillä muulloinkin alaselkä tosi kipee, menee silleen ovelasti jumiin ja hyvä jos sängystä pääsen ylös. Oon ite miettiny et mistä voi johtua toi vaiva ja mäkin oon satuttanu kerran pahemmin selän ku tulin pienenä alas pepulleni kalliolta ku luulin et siel olis ollu lumikinos alla, eipä sit ollukkaan ja täräys oli aika suuri. Toisaalta sen jälkee kyl pysty kävelee mut se kipu oli suunnaton, en sit tiiä et olisko esim tossa jotenki saanu tällin joka ilmenee vast nyt...

Gataa & Hasselnut 11+5
 
Heipsistä heinäkuiset! =)
Mä olen täällä nyt niin onnellinen kun kuului sydänäänet tänään neuvolassa! :heart: =)
Täti sanoi ettei varmaankaan vielä kuulu ja aikansa haki ja haki niin kuului! n.170!! =) Ihanaa!

Hyvää mieltä muillekin!

Ines 8+5
 
Heippa taas :)

Tänään oli neuvolalääkäri.. sellanen vanha setä ku oma lääkäri on jo lomalla :D mutta ihan mukava se setäki onneks oli :)

Sydänäänet heti kuulu ku laitto laitteen massun päälle :) oli tosi kivan kuulosta, aikasta nopeeta menoa :p

Seuraava ultra oiski sitte 3 päivä..

Oikein paljon onnea kaikille muillekkin hyvien uutisten kuulijoille ja toivotaan, että muillakin olisi kaikki hyvin kun niitä np- ultria alkaa jo kohta kaikilla olemaan :)

-Anzzu rv 10+4
 

Yhteistyössä