HEINÄMAMMAT 2008 ~huhtikuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Meilläkin poika on flunssan kourissa. Saa nähä tarttuuko meihin vanhempiinkin. Uusia galluppeja oli taas tullut, kiva! =)

Mahanympärys on 98 cm. Just äskön mittasin. Eiköhän täälläkin se satanen mene kohta rikki.

Raskausarvet
Vielä ei ole uusia tullut, mutta niitä on kyllä jo entisestään navan alus täynnä. Onneksi ovat jo ehtineet hieman haalistua. Viime raskaudessa ekat arvet tulivat muistaakseni vasta muutama viikko ennen synnytystä ahkerasta rasvailusta huolimatta. Nuoruusvuosina niitä tuli reisiin ja rintoihin ihan vain normaalista kasvusta johtuen eli minäkin uskon perinnöllisyydellä olevan osuutta asiaan. Viime raskaudessa rasvasin mahaani apteekin Locobase repair-rasvalla. Samaa rasvaa on nytkin, mutta en ole enää pahemmin jaksanut rasvailla, kun ei siitä viimeksikään tuntunut apua olevan. Rintoja en silloinkaan juuri rasvannut, eikä niihin tullut ollenkaan arpia. Imetysaikoina hieman kyllä jännitin saavatko rinnatkin osansa arvista, kun olivat pitkään niin pinkeinä maidosta. Noo, toinen kerta toden sanoo... :whistle:

Mahakarvat Niitä ei sentään ole ilmaantunut nyt eikä edelliselläkään kerralla. "Alakerta" kyllä rehottaa :x

Aurinkoisia kevätpäiviä ja jaksamisia kaikille! Toivotaan, että turkilmasin masuasukki malttaa vielä jokusen tovin pysyä "sisätiloissa".

Krissie rv 26+1
 
Heippa heinämassut! Pitkästä aikaan kirjottelen. Oon kyllä käyny ahkerasti lukemassa teidän juttuja.

Tänään oli taas neuvola. Kaikki arvot ok: hb 126, verenpaine 75/112, sykkeet 140-150 ja liikkeet kovat. Lääkäri sanoi, että onpas harvinaisen hankala tapaus ku vauva päätti heittää volttia mahassa. Sykkeet saatiin vaivoin otettua ja lopuksi pikkuinen monotti vielä oikein kunnolla perään :D
Painoa on tullut kaikkiaan 9 kg ja neuvolan täti kehotti rajoittamaan makean ja suolaisen syöntiä. Varsinkin makea on maistunu kyllä liiankin hyvin ja oon ruvennu pelkäämään sokerien nousua. Sf mitta on huimat 28 (menossa on rv 25+6), eli oikein kauhulla oon miettiny kuinka isoksi tuo maha voi kasvaa.

Olipa ihana kuulla, että muillakin kasvaa karvoja mahassa. Miulla on kanssa vaaleita hentoja karvoja, varsinkin alavatsassa. Ja tuo alapään karvotus on kyllä jäänyt ajelematta, kun maha on edessä. Mies kyseli leikkisästi, että kuinkas se puutarhan hoito sujuu ku karvat rehottaa :LOL:
Raskausarpia ei ole ainakaan vielä tullut. Oon rasvaillu päivittäin.

Parina viime viikkona on nukkuminen häiriintynyt joko jatkuvan pissahädän tai sitten huonon asennon ja siitä johtuvan kivun takia. Tyyny jalkovälissä auttaa hieman hyvän asennon etsimisessä. Muutenkin maha alkaa painamaan ja liiallisen rasituksen jälkeen on ollu muutamia supistuksia (onneksi ei kivuliaita). Mutta miusta nää on pieniä juttuja alkuraskauden jatkuvaan pahoinvointiin verrattuna.

Palautin tänään kelan paperit ja nyt sitten vaan odotellaan äitiyspakkausta (arvatkaa malttaisko odottaa). Vauvalle on melkein kaikki jo valmiina. Ollaan saatu tosi paljon ostettua uudenveroista tavaraa käytettynä.

Meillä mies haluaa (miun onneksi) tulla synnytykseen mukaan. Kyllä siinä varmasti henkistä tukea tarvitaan.

Itse teen toimistotöitä, ja toistaiseksi ei ole ollut mitään ongelmia raskauden takia. Töitä on enää 7 viikkoa ennen äippälomalle (+talvilomalle) jäämistä, jippii!! Miulla olisi edessä vielä työmatka Eurooppaan parin viikon päästä. Toivottavasti oon sittenkin vielä ihan kondiksessa. Ainakaan lääkärin mukaan ei oo mitään estettä matkalle.

Siinähän sitä tuli taas tarinaa kerrassaan. Voikaahan hyvin ja paksusti =)

t. Minttu rv 25+6
 
Vyötärö Sata lähestyy täälläkin. Nyt 95 cm... Ja vielä vko sitten ajattelin, ettei mulla juurikaan ole vauvamahaa. Jostain on kuitenkin tullut 15 cm lisää vyötäröön (ehkä niistä neuvolatädin mainitsemista kermamunkeista... :LOL: )

Iho Rasvailen päivittäin kosteusvoiteella, koska iho kuiva ja haluan yrittää ehkäistä niitä raskausarpia. Tähän mennessä olen onnistunut. Naamaa olen koko raskauden rasvaillut iltaisin vauvan peppurasvalla (sitä sinkkirasvaa). Se on ainut rasva, joka pitää mulla raskauden aikana naaman jotenkin kuosissa. Yleensä mulla on normaali iho tai jopa rasvainen, mutta nyt siis tosi kuiva ja hilseilevä. Tuo vauvan peppurasva antaa nopeasti hyvän ihon. Kokeilkaa!

Työstä Mä olen siis ope (terveystietoo ja liikuntaa). Vielä maanantaina heittelin innoissani voltteja trampalta ja kärrynpyöriä oppilaiden kanssa, mutta kohtaa pitää alkaa rajoittaa. Oli meno jo vähän kömpelöä. Aerobicit ym. sujuu kyllä iltaisin vielä oikein hyvin. Itse asiassa meno on viikkoihin nähden yllättävän kevyttä. BodyPumpissakin aherran vielä aika suurilla painoilla, koska mitään poikkeavaa ei ole ollut

Liikkeet Tämä päivä on ollut super. Vauva on liikkunut enemmän kuin kertaakaan aiemmin. Ihanaa!!! Nyt ymmärrän teidän muiden hehkutuksen asiasta.

Mukavaa vkonloppua! Itse aion mennä lauantaina ikeaan ostamaan vauvalle jotain tarpeellista (ja paljon tarpeetonta)

Virtanen 24 + 3
 
Huomenta!

Virtanen, hui sinua!! Älä nyt ainakaan enää hypi tramppiksella ja voltteja heittele!! Eihän se tietty haittaa kai, jos ei missään tunnu, mut muistathan istukan irtoamisvaaran joka moisiin temppuihin liittyy! (kovat tömähdykset alastullessa, samoten raskaiden esineiden nostelu..)

Ensikertalainen, sähän olit muistaakseni oikeastikin ensikertalainen? Sillä meillä monella tämä massukka on isommassa koossa, kun ollaan näitä jo vatsansa aiemmin venyttäneitä uudelleensynnyttäjiä.. Mulla ainakin on kerta toisensa jälkeen ollut masu isompi! Kuopukselta ei mittoja ole otettu/tallessa, mut keskimmäiseltä viimeisessä neuvolassa ennen syntymää oli ympärys tasan 100cm. Nyt se tosiaan oli jo 104cm, ja aikaa kasvaa vielä on!! Vaan Äiteellä se kyllä on jo mahtava! Tosin onhan sulla tuplat kyllä, muuten voisin minäkin puolestasi jo huolestua!

Nyt en voi kun suositella, tuo mun "loistoidea" pötkötyynystä nimittäin! Sehän on ihan unelma! Mä nukuin niin hyvin kun nyt näin ison massun kanssa voi, ja vessareissut antaa myöten. Siis tosi sikeästi juomisreissujen välit! Sai tukea jalkojen väliin, massulle ja kyljelle, eikä tarvinnu pyöriä ja hakea hyvää asentoa. Ihanaa! :D Levännyt ja virkeä olo.

Ja sitten tällä uudella energialla hommien kimppuun, alkoi eilen kevätsiivous vaatekaapeissa. =)

Räpätäti+papu rv25+2
 
Räpätäti Joo, lupaan. En enää hypi... Tosin en ole enää aikoihin kovalle alustalle esim. puolivolttia tehnytkään. Voltteja tein tosi pehmeälle patjalle - tärähdys siis samaa luokkaa kun portaita alas tullessa. Superraskaita painojakaan ei bodypumpissa käytetä, kun sarjat kestävät kuitenkin usein sen 4 min. N. 20 kg max, joka ei ole paljon, kun ennen raskautta pumppasin jalkaprässiäkin n. sadalla kilolla.

T. Liikkuvainen Virtanen ja liikkuvainen (vihdoinkin) pikkuinen
 
mulla mennyt maku tänne kirjoittamiseen.
Kovasti kirjoittelette ja kuulumisia vaihdatte mikä on ihana asia. Kiva niitä on lukea :)
jäänyt vaan edellisiltäkin kuukausilta vähän harmittamaan että vaikka itse kysyn jotain tai kerron/kommentoin, en yhtään vastausta saa. Välillä tulee fiilis ettei viitsi edes kirjoittaa. Toisaalta kuitenkin täälläkin on muutama äiti jonka kuulumisia mielenkiinnosta käyn lukemassa :)

Missäs se Ieva (tms) on? ollut nyt hissukseen suhdeongelmiensa jälkeen
:/ Toivottavasti hänellä kaikki kunnossa kuitenkin!

Mä soittelin kelaan kun ei edes päätöstä ä-avustuksesta saati ä-lomista/-tuista ole tullut ja hoputtelin heitä. 10.pvä saan nyt sitten vihdoin avustuksen rahana.
Eilen siivosin varaston totaalisesti. Ja nyt on tulokkaalle "perintö" vaatteita veikoilta 2 pahvilaatikollista lisää (siis niin paljon ettei tasan ehdotä kaikkia pitämään ikuna!!).
Kävi vaan mielessä, että jos tulokas jotain ihmeen syystä nyt olisikin munaton niin tytön vaatteita ei huushollista löydy yhtään. tarttee taikoa nuo järkyttävät kasat ihastuttavia poikien vaatteita sitten jonnekin...samalla kun taikoo niitä tyttöjen vetimiä tilalle
:D

...jostain on hiipinyt vähän nimittäin pelottava ajatus mieleen että mitä jos... se onkin tyttö :eek: näiden yht. 6 pojan seuraksi??!!
 
Tää Virtas juttu täytyy kertoa mun pojille.. =) Ne ei todellakaan voi uskoa että joku raskaana oleva äiti tekee voltteja trampalla!
Itse heräsin viime yönä muutamaan kipakkaan suonen vetoon. :(
Karvoista: näköjään on, mutt ku on niin vaaleita niin oli vaikea heti huomata.
Eilen käytin poikaa uimassa. Siellä tuntui että ihan kuin jotain valuis housuihin ja sit yhtä äkkiä oli joku ihme viiltävä kipu. Olin jonkun verran kipeä ja nyt autossa oli taas sitä tärinä kipua missä mulla oli aikanaan kysta.
Soitin neuvolaan niin sinne sit menen iltapäivällä. Saas nähdä meneekö tääkin kesken. Toivon mukaan ei.
 
Räpätäti - totta, esikoista odotan, ja siksi varmaan vielä näin pieni maha. Vaikka kyllä täällä jollain muillakin ensiodotajilla on suurempi vatsa, esim. pörrö. No tietysti olet pörrö minua pariviikkoa edellä, katsotaan mun vatsanymp. parin viikon päästä kun palailen Thaimaasta. =)

Smilex - sulla on kyllä mahtava maha kun katsoin tuolta toiselta palstalta. =) Toivotaan sitten tyttöä sulle, kun poikia on. Mieti tosiaan kun se olisi tyttö, sä hullaantuisit täysin.

Rv 24+1
 
Kumma että mun mahan kokoa kaikki päivittelevät, vaikka ei se sitten taida edes kamalan iso olla. Alkuviikosta mittasin vyötärönympäryksen niin se oli 104cm. Ei lopulta kamalan paljoa, kun ajattelee että kaksosia odotan. Mitkään vaatteet ei kyllä meinaa mahtua päälle, oon joutunut laittaa pois jo ison kasan äitiysvaatteitakin kun niistä vilkkuu napa. Jotenkin ei alkuraskaudesta ymmärtänyt että se maha tosiaan kasvaa isoksi...

Painonnousu on nyt himmannut hiukan eikä enää ole tullut niin rajusti lisää kuin jossain vaiheessa tuli. Keskimäärin tulee joku reipas 600g viikossa lisää painoa, eli sinne 20kg tuntumaan mennään lopuksi jos tämä tahti jatkuu.

Olispa ihana päästä ulkomaanreissuun. Oon nyt sairaslomalla huonojen veriarvojen ja huimauksen takia, enkä jaksa lähteä ees naapurikaupunkiin miehen kyydillä. Päivät menee sängyssä kirjoja lukien tai leffoja katsoen. Ensi viikolla pitäisi takaisin töihin, saa nähdä miten sitä siten jaksaa.

Etsiväkaksoset 24+3
 
Smilex miulla ollu vähän samanlainen olotila välillä että kirjoittaa/kommentoi ihan mitä vaan ni ei vastauksia saa...mut välillä kyllä sitten tulee kommenttia.Siulla on kyllä komee maha,kävin kurkkaamassa tuolta masukuvista.

Tiedätkö mie olen miettinyt ihan samaa kun meillä on nyt kaksi poikaa ja näistä tulokkaista toinen on ainakin poika ni mitäs jos se toinen on tyttö...mistä mie sille taijon niitä ihania röyhelö mekkoja koska poikien vaatteita on niin paljon kertynyt jotta noilla vaatettais vaikka kolme tulokasta,mie en raaski laittaa mitään pois vaan kaikki on kerääntyny tuonne varaston laatikoihin :ashamed: Onneksi siskolla on tyttö ni sieltä niitä vaatteita sitten sais lainaan jos tarviaa.

Räpätäti kyllä toi oma naamakin venähti kun mittasin ton ympäryksen piti mies vielä pyytää tarkistus mittaamaan että voiko pitää paikkansa...kuopukselta oli laitokselle mentäessa 110cm ja nyt jo 10cm enemmän joten näistä 13viikosta voip tulla aika pitkät.

Ensikertalainen Kyllä se siun maha kerkee vielä hyvin kasvaa :D voin taata sen.

Äitee ja tuplat 25+1
 
eilen saatiin tietää että esikoinen ei saa jatkaa päiväkodissaan syksyllä koska mä oon kotona. meidän kaupungissa niin pulaa päiväkotipaikoista että vaan työssäkäyvät saa paikan. voi saada 9-13 paikan toisesta päiväkodista mutta siitä ei mielestäni juuri hyötyä kun isä ei voi aamulla viedä ja päikkärit alkaa 12 niin ihan turhaan. eli esikoinen jää nyt kotiin rakkaasta päiväkodistaan. mulle ok, mutta se tulee kyllä niin suremaan kun ymmärtää ettei enää pääse rakkaitten tätien ja kavereitten luo :( päätin että oon vuoden kotona ja molemmat menee takaisin syksyllä 2009. jos teemme näin meillä etuoikeius päästä takaisin "vanhaan" päiväkotiin. eli kuopus tulee olemaan vasta reilu vuoden kun menee päiväkotiin. mutta uskon kyllä että kaikki menee hyvin. eilen illalla itkin ja yön valvoin tämän takia. tänään menin lohdutukseksi tilaamaan BRIO Double Wave tuplarattaat! että nyt varmaan päästään liikkumaan ja menemään esim avoimeen jne. kun eka ajattelin että pärjätään ilman jos esikoinen 3 päivää viikossa päiväkodissa ja korkeintaan mennään tohon lähipuistoon kolmistaan. en ole miehelle vielä uskaltanu mitään sanoa... minkälaiset tuplat muilla on (täällä oli useampi silloin alussa jotka mietti / hankki tuplia)?

nyt ulos aurinkoa kattomaan...

korvapuusti + pikkupulla rv 27
 
vyötärö just mitattuna109cm, mutta minulla on ollut jo tuota rasvaa vyötäröllä ihan kiitettävästi ennen raskauttakin. Kaikki entiset vatteet (tarkoittaa ennen raskautta) mahtuu edelleen päälle.

anjamarita ja Sara 24+3
 
Bee
SmileX: Samat ajatukset täälläkin, siksi tulee tosi harvoin mitään kirjoitettua..
Mutta, eipä se kuitenkaan haittaa, kiva on käydä muiden kuulumisia lueskelemassa! =)

T. Bee ja Vyötärö 93cm
 
.....nimittäin äitiyspakkaus! Yksin en lähde sitä kyllä hakemaan, mutta jahka mies pääsee töistä, niin sitten kyllä haetaan pakkaus kotiin. Onpa ainakin viikonlopuksi hypisteltävää :D .

SmileX: Kyllä itsellänikin on lähes joka kerta sellainen tunne tullut, että omat viestit ja kommentit hukkuu kuin pierut saharaan täällä, mutta nyt kun joku muu sanoi asian ääneen, olen helpottunut, että joku muukin kokee samoin. Välillä kun jo luulin, ettei tämä joukko huoli minua keskusteluihin mukaan! Eli eiköhän vaan roikuta mukana, sillä taitaa nyt vaan olla niin, että näin suuressa joukossa voi käydä niin kuin olemme kokeneet käyneen! En itse ainakaan osaa asiasta olla kovin pahoillaan enää nykyisin, sillä itselleni on suuri asia se, että saa höpistä näitä vauva-juttuja, ja edes luulla, että joku ne noteeraa. Minulla kun ei liikoja kuulijoita ympärillä ole ja ystävienkin elämäntilanteet ovat niin erilaisia, työkeskeisiä tällä hetkellä, etten heitäkään tahdo jatkuvasti vaivata. Voimia sinullekin odotukseen, äläkä katoa minnekään tältä palstalta, eikös vaan =) !

Kultatiuku ja Nuppu rv26+2
 
SmileX, Kultatiuku, pörrö ja varmasti meitä on muitakin, jotka miettii noteerataanko omia viestejä ollenkaan. Täällä kun on niin monta kirjoittajaa, että se oma teksti hukkuu muiden joukkoon. Minä ainakin luen teidän kaikkien viestit tarkkaan mutta olen niin laiska kirjoittaan, että jaksan vastata vaan galluppeihin. Sit saatan vastata jonkun viestiin, jos se liippaa läheltä omaa sen hetkistä tilannetta. Enemmän tuleekin kirjoitettua tuonne heinäkuun tuplamammoihin, kun siellä on vaan muutama kirjoittaja.
Mutta jatkakaa kirjoittelua, sillä minä ainakin ilahdun joka kerta kun huomaan tämän pinon nousseen etusivulla. :heart:

Pakko oli itekin mitata taas tuo mahanympärys. 101 cm, ei ole muutamaan viikkoon kasvanut, mutta vauvat ovatkin vaihtaneet asentoa ja nyt kumpikin on nätisti omilla puolillaan, toinen ei enää poikittain.

Korvapuusti meille tulossa Emmaljungan tuplat, mallista ei vielä tarkkaa tietoa, jos vaikka käytettynä löytäis. Värinä on sininen, sillä sellaiset kantokassit meillä on jo.

SatuKa ja tehotytöt 26+3
 
RouvaSumppisuu
Jee jee ja vielä kerran JEE! Sokerirasituksessa arvot mallillaan, huh mikä helpotus :D !

Muiden juttujen kommentoimisesta: kyllä mullekin välillä tulee tunne, että yksin täällä höpisen ja omiani juttulen, mutta parhaani mukaan yritän ottaa kantaa muittenkin juttuihin ja kaikkiin gallupeihin on kiva vastailla. Meitä on vaan täällä aika paljon enkä voi toisia syyttää siitä mihin itsekin syyllistyn, eli kun itse alan kirjoittamaan, niin lähinnä muistan/ehdin kommentoida vaan samalla sivulla olevien viestejä ja tietty niitä, jotka koskettaa jotenkin erityisesti/on itsellä kokemusta. Mutta musta ainakin on tosi kiva lukea muitten juttuja :) ja tykkään myös itse kirjoitella, vaikkei aina niin tärkeää asiaa olisikaan.

Tuplarattaista: ollaan ajateltu Carenan DoubleSwingejä tai Babyweltin Montreal Twinejä. Ehkä kallistun tällähetkellä noihin Carenoihin, koska vauvan kopan saa niissä käännettyä työntäjään päin ja esikoinen voi istua kasvot menosuuntaan. Molemmat on tuplarattaiksi pieniä ja näppäriä.

Niin, ja täälläkin puutarha on jäänyt vähemmälle huomiolle, sitä kun on masun alta hieman hankala hoitaa :LOL: ...

Äitiyspakkauksesta/rahasta: mulla on päätös nyt tehty, rahojen pitäis napsahtaa tilille 10.4 ja Kelaan vein paperit joskus 2-3vkoa sitten. Kelan sivuillahan on Asiointi tms. -valikko, josta näkee omat tiedot ja päätökset kirjautumalla pankkitunnuksilla sisään. Näppärä systeemi.

Kivaa viikonloppua, voidaanhan paksusti ja kirjoitellaan ahkerasti :wave: !

Sumppis ja pikku-B rv. 26+5
 
RouvaSumppisuu
Tässä vielä linkit noihin rattaisiin, jos joku haluaa kurkata:
http://www.carenababy.com/CARENA/templates/CarenaStroller.aspx?NRMODE=Published&NRNODEGUID=%7b341F7174-BD70-4B8E-A1ED-1CF013A72816%7d&NRORIGINALURL=%2fCARENA%2fFinland%2fSTROLLERS%2fTwinStrollers%2fStrollers%2fProducts%2f37182%2ehtm&NRCACHEHINT=NoModifyGuest

http://www.lastenturva.fi/kauppa/product_info.php?cPath=108_109&products_id=174
 

Yhteistyössä