HEINÄMAMMAT 2008 ~huhtikuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Itselläni äitiyspakkauksen saapuminen postiin papereiden Kelaan jätöstä kesti tasan neljä viikkoa, mutta kun tässä on tullut ne neljä viikkoa oltua töissä, pienesti toivoinkin, että pakkaus tulisi nyt loman aikana. Saa ilman työstressiä sitä sitten tutkia ;) .

Raskausarvista: En ole tainnut siihen asiaan vielä mitään kommentoida. Minulle ei ole tullut arpia ainakaan toistaiseksi. Ei tullut kyllä kahdessa aiemmassa raskaudessakaan kuin muutama lähes huomaamaton arpi rintojen alapuolelle. Tosin noissa raskauksissa rasvasin itseni päivittäin, ja nyt silloin kun iho tuntuu kuivalta. Kyllä nuo arvet ja taipumus saada niitä taitaa olla perinnöllistä, sillä masu on jo niin suuri minun mittoihin nähden, että niitä olisi ehtinyt kyllä jo tulemaan, jos niikseen. Mutta onhan tässä vielä aikaa arpia saada :D .

Kultatiuku ja Nuppu rv26+2
 
Moikka!!!

Aikas mukavia ilmoja ollut täällä lännessä päin muutaman päivän :D Nyt onkin hyvä jatkaa siivouspuuhailuja, jotta olis koti viikonlopun ees siisti :kieh:

Äippäpakkaus-asiaa... Lähetin paperit noin kaksi viikkoa sitten ja nyt tuli ilmoitus tänään, että saan parin viikon sisällä! Odottelen innolla!!!

Tuplarattaista, meillä on teutonian tuplat. Valittiin ne, koska ovat hivenen leveämmät, kuin briot sisämitoiltaan, niissä on ne puhkeamattomat renkaat ja etupyörät kääntyvät ja isot sellaiset, siis ihan kelpopelit täällä maalla ja varsinkin hiekkateillä. Ei ole heittoaisaa, mutta istuinosan saa käännettyä siis molempin suuntiin, tosin ei erikseen.

Ajattelin aloitella tuon pihan laiton viikonloppuna, tarkoitus oli hankkia hiekkalaatikko siihen lauantaiksi ja hiekat myös. Leikkimökki olis myös "tilauksessa" ei siis olla vielä ostettu, mutta katseltu on monia eri vahtoehtoja, on vaan niin pirun kalliita :$ Meillä kun ei ole oikein näitä vasaran heiluttajia lähellä, niin on parempi ostaa valmiina :whistle:

Masunkasvusta, olen huomannut, että ainain minulla tuo masu on oikein urakalla hypännyt esille, johtuuko sitten jo kolmannesta raskaudesta vai ihan syömisestäkin, mutta juu yli 100 sentin menee ja komeesti toi ympärysmitta :LOL: Ja mulla kun ei ole pituuttakaan kun 160cm, niin kyllä jo välillä kysellään että joko pian syntyy :kieh: No välillä naurattaa asia ja välillä melkein itkettää...

Niin ja omat puskat on kyllä jäänyt ajelematta... :LOL:

Mies olis kyllä tulossa synnytykseen, mutta taitaa ponnistusvaiheen ajaksi mennä ulos, on sen verran heiko tuo veren näkeminen ja muun epämukavan, että on parempi et ukko ottaa happee oven ulkopuolella, kun taju kankaalla.. Tai eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu. Tämä on siis hänen ensimmäinen lapsukaisensa.

Minä käyn lähes joka päivä lukemassa nyt juttuja, aikaisemmin en päässyt, kun netti tökki alvariinsa, mutta nyt on pari kuukautta toiminut moitteetomasti. Olen vaan itse aika laiska kirjoitteleen, ja välillä tää vimma iskee kunnolla... :LOL:

Mutta jos toivottelisin hyviä viikonloppuja kaikille ja jatkaisin siivouspuuhiani :wave:

Jisse ja Juulis rv25
 
Mina olen vahan tallainen satunnainen kirjoittaja vaikka kuulumiset kayn lukasemassa melkein paivittain.
Omaa (.)... taas kasvunseuranta ultra takana ja hyvalta naytti. Vauva kasvaa viikkojen mukaisesti, painoarvio 713g. Minusta se vaikutti aika vahalta (?) mutta pienia ne on olleet nama edellisetkin meilla. Eivat kylla ole silta osin aitiinsa tulleet silla mina olin syntyessani tuskalliset 4700g 56cm!!!
Istukan verenvirtauksessa oli jokin haikka (bilateral increased PI and possible notch.. otapa tuosta sitten selvaa :eek: ) mutta sanoivat sen olevan ainakin viela merkitykseton, koska vauva kasvaa. Istukka on ottanut spurtin ylospain ja siirtynyt pois kohdunkaulan paalta, alatie synnytys mahdollinen.
Tama ultra tehtiin sairaalan sikio-laaketieteellisella osastolla (noin vapaasti suomennettuna) kolmen laakarin kesken joista yksi oli koko osaston ylilaakari. Tunsin etta perinpohjaisesti tutkivat eika aikaa saastelty.
Kysaisin siina samalla etta kummaltakos se vauva nyt nayttaisi. Pysaytti sopivaan kuvaan ja sanoi etta tuosta kylla jo pitaisi nahda. Minusta ne naytti hapyhuulilta ja sita kuulemma selvasti olivatkin. Sanoi etta tyttohan tama on ja varsin aktiivinen sellainen, potki koko toimituksen ajan ihan villina. Kai sita uskaltautuu tyttomaisille ostoksille kun kerran kolme lekuria asian vahvisti ;)

Karvankasvusta: Mahassa ei karvoja juuri ole eika linea negraa, eika ollut pojiltakaan. Mutta arvatkaas millaisen kauhunhetken koin tassa yksi aamu peilin aaressa kun huomasin leuassa kaksi partakarvaa :x . Kaksi pitkaa onneksi vaaleaa karvaa mutta kuitenkin!!! Empa ole tallaisesta viela kuullut. Meille tulee isannan kanssa viela kiista partaterista :LOL:
Raskausarvista: niita voi tulla synnytyksen aikanakin viela, niinkuin minulle. Sita ennen ei ole tullut. Mielestani nuo minun arvet on niin huomaamattomia ja hyvasta syysta siihen tulleet etta ihan ylpea olen niista.
Mies ei tule synnytykseen, tai tulee kylla sairaalaan mutta kun tositoimet alkaa niin odottelee kaytavalla. Oli mukana esikoisen syntymassa mutta se olikin sellainen kokemus etten ihmettele vaikka traumat jai. Esikko syntyi keskosena, imukupilla akkia revittiin ulos ja suoraan elvytykseen. Koko homma oli niin kaoottinen etta en ihmettele vaikkei sita verta ja hataa halua enaa muistella. Mina olin niin kipulaakkeista pohnassa etten kaikkea muista.
Ei haitannut kakkosen kanssa yhtaan vaikka mies ei siina ollutkaan, sattui niin hienosti etta sain suomalaisen tosi mukavan katilon ihan sattumalta! Oli siina vieressa koko avautumisv aiheen ja loppuun asti. Yksin ei tarvinnut olla kuin vessassa kaydessa :D
Hankinnoista: autoa ei Lontoon keskustassa juuri tarvita, siksipa hyvat menopelit vauvalle on tarkeat. Kuopus on jo kolme vuotta tayttanyt mutta tarvitsen silta tuplat kun tosiaan autottomana kavelen joka paikkaan. Phil&Teds sisarusrattaat aion ottaa, niilla kun paasee ovista sisaan ja jopa bussiin vaivattomasti. Ovat sen verran kompaktit etta hyvin mahtuvat tuonne kapeille jalkakaytaville ja ruuhkaan.

Tulihan tuota tekstia nyt vahan laiskemmaltakin palstailijalta...

musikka ja pumpero

 
anniheidihelena Onnea raskaudesta ja tervetuloa mukaan :flower:

Sain tänään kelaan toimitettua sairasloma todistukset ym.saapi nähä saako sieltä mittään vai elelenkö kesäkuuhun asti ilman tuloja.

Mukavaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti.

Äitee ja tuplat 25+1
 
Mustakin on kiva lukea teidän ihan jokaikisen juttuja ja kuulumisia, vaikka olenkin vähän huono vastailemaan henkilökohtaisesti jollekin. Enemmän tulee höpistyä omia kuulumisia ja vastailtua galluppeihin. Ei näitä vauvajuttuja juuri muille kehtaa jatkuvasti vaahdota, joten tänne on kiva purkaa ajatuksiaan ja tuntemuksiaan ;)

Minäkin tilasin Phil&Teds sisarusrattaat, kun vaikuttivat niin näppäriltä. Tilasin ne lopulta Briteistä, mutta eivät ole vielä tulleet. Toivottavasti jo ensi viikolla saapuvat. Ajattelin ottaa ne samantien käyttöön esikoiselle, kun niistä saa otettua sen sisarusosan pois, niin että ovat ns. tavalliset yksösen rattaat. Siirrän sitten nuo nykyiset menopelit parvekevaunuiksi (poika nukkuu vielä parvekkeella päiväunet, vaikka onkin jo 1v 3kk). Vanhat partsivaunut on jo ihan roskiskamaa, kun ne olen superkäytettyinä pojan odotusaikana ostanut.

Mä huusin huuto.netistä ison läjän kesäisiä äitiysvaatteita. Aika kivoja ovat ja edullisesti sain. Esikko syntyi talvella, joten silloin ei tullut pahemmin mekkoja osteltua.

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Krissie rv 26+2
 
Tervetuloa joukkoon anniheidihelena...mukavaa kun pino kasvaa :)
Hyvä lukija ilmoittautuu täälläkin :wave: tosin vastaaminen muiden kyselyihin ja muutoinkin kirjoittelu on huononlaista. :ashamed:
Noista vatsanympäryksistä, niin kivaa tosiaan kuulla vähän muidenkin ympäryksiä, ettei itse yksikseen tarvi niitä mietiskellä ja kauhistella...no samoilla viikoilla kun suurinpiirtein mennään, ni eipä niissä nyt niin kauhistuttavia eroja näytä olevan :D

Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille!! Nauttikaahan täysin rinnoin keväästä :flower:

Piparminttu75 rv 27+6
 
musikka, tilasin phil&teds-kulkupelin osoitteesta http://www.twoleftfeet.co.uk/ . Otin rattaisiin lisäksi sivulaukut, yhden kantokopan ja sadesuojan. Koko satsi postikuluineen Suomeen maksoi n. 560 euroa. Suomesta ostettuna vastaava paketti olisi maksanut yli 900 e. Mutta kärryt eivät tosiaan vielä ole tulleet perille, eli pieni jännitysmomentti on olemassa, että tulevatko ollenkaan ;) :whistle:
 
Täällä kanssa ilmottautuu :wave: yksi aktiivinen lukija -ei niin aktiivinen kirjoittelija... =)

Tuonne tuplamamma puolelle on kai tullut enempi kirjoiteltua, vaikka tätäkin lueskelen..
Aika huono olen muutenkaan kirjoittelemaan, ei muka koskaan ehdi istua niin pitkästi koneella.. Paitsi näin yömyöhään kun silmät on jo valmiiksi puoliksi ristissä.. =)
Ja mulla on vielä niiin hitsin huono muisti etten muista mistä täällä jutskaillaan.. :ashamed:

Masukarvoista+ arvista on ollut juttua ainakin, karvoja en ole huomioinut. Arpia on, mutta ne tuli jo ekassa odotuksessa. Nyt koetan silti vähän rasvailla oliiviöljypohjaisella voiteella.. On tullut sellainen ilta rutiini neidin kanssa siitä puuhasta.. =)
Ainiin ja vatsanympärys, :LOL: kehtoonko tunnustaa.. Mittasin tänään 102cm ja siis viikkojahan on se 23+2 :whistle:

Miehen osallistumisesta synnytykseen, on vähän auki vielä.. Tuo kuopus kun en ole juuri hoidossa ollut missään vielä, niin vähän huolettaa suostuuko jäämään kenenkään kanssa..
Eli osittain olen asennoitunut että olen yksin siellä.. Toki toivoisin että pääsisi tulemaan..
Onneksi on aikaa vielä vähän "treenata" tuota neitiä.. =)

Laitan tännekin vähän samaa kyselyä kuin tuonne tuplien puolelle jo, eli onko muilla tuo synnytys ollut jo mielessä? Siis lähinnä kun itse pohdiskelen synnytystapaa, kivunlievitystä jne (mulla nää on joka kerta alkanut heti plussatestin jälkeen.. :ashamed: )
Olis kiva kuulla muiden aatoksia aiheeseen..
Tosin itsellä tosi auki kun en tiedä miten tämä tuplasynnytys muuttaa sitä kuinka paljon äiti saa vaikuttaa synytyksen kulkuun, ja eihän sitä muutenkaan tietty voi suunnitella täysin..

Jaksamisia kaikille tasapuolisesti, ihana tosiaan lueskella paljon tarinoita samassa tilanteessa olevilta.. =)

mom44 23+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja oinas95:
suomalainen kuinka pitkälle raskautesi on edennyt? Toivottavasti kaikki hyvin eikä vauva yritä tulla ennenaikaisesti.
Nyt on viikko 27. Sydän äänet kuului ihan hyvin. Kaikki pitäs olla ok.Mulla vaan on kipuja ja kipuja.Maanantaina menen uudestaan neuvolaan. En tiedä onko mulle puhjennut reumakin. :headwall:
 
Mulla kanssa ollut välillä sellainen fiilis että en saa vastauksia kysymyksiini täältä, mutta ymmärrän toki sen että tekstiä tulee päivänkin aikana jo paljon ja suuri osa varmaan meidän kaikkien kysymyksistä hukkuu ton tekstin mukana. Ja sitten kun muutenkin on ollu raskauden aikana sellanen "miks ei kukaan huomaa mua"-fiilis, niin heti olen ajatellut etten kuulu joukkoon samalla tavalla :ashamed:
Jossain vaiheessa huomasin kyllä että sain vastauksia ja kommentteja kirjoituksiini, joten tuo ajattelu on kai ollu turhaa..

Viime yö olikin mun viimeinen yövuoro toistaiseksi, ja ihan hyvä niin. Palautuminen ja unirytmin saaminen taas normaaliksi taitaa olla nyt hankalampaa kuin ennen raskautta, puhumattakaan hereillä olosta yövuorosta! Kyllä väsytti |O
No, onneksi nyt nuo lepakkovuorot on taakse jäänyttä elämää =)

Synnytystä olen minäkin alkanut miettimään jo suunnilleen puolivälin jälkeen. Haluan kokeilla ainakin ilokaasua, ja kokeilla onko siitä mitään apua minulle. Mielipiteitä oon kuullut laidasta laitaan, toisella on helpottanut kovasti kun taas joku ei ole hyötynyt siitä yhtään.

Oon myös miettinyt sellasta että jos vauva on perätilassa, niin saako sillä perusteella sektion, vai yritetäänkö kääntämistä aina ensin? Oikeestaan ainut asia mikä pelottaa on tuo kääntäminen! En millään sitä haluaisi, mikäli vauva perätilassa. Tuttavani kertoi siitä juuri aika inhottavan kokemuksensa, kuin vauvan sydänäänet hävisi kun yritettiin kääntää ja kivuliastakin tuo on. Kivut ei pelota niinkään vaan se että vauvalle sattuu jotain. Varmaan jonkun mielestä hullua pelätä tällaista, mutta mulla on ollu jo alkuraskaudesta asti sellainen olo, että jos vauva ei käänny itse raivotarjontaan, niin kääntämistä en halua yrittää!!

Nyt kaikille mukavaa viikonloppua!!

tannuli 24+1
 
täällä taas...
Ulpukka potki aamulla niin että maha vaan hyppi ja näki missä on jalka :heart:

kyllä minustakin välillä tuntuu, että yksinäni horisen, mutta en anna haitata tahtia. Kait munkin jutut joku lukee :ashamed: ja on muuten ihana fiilis, kun huomaa, että välillä on noteerattu ja ihan vastattukin.

isännyys hiljakseen toipuu leikauksesta. Saipahan esimakua mun tulevaan sektioon. Yritän passata sitä parhaani mukaan, jotta itsekkin saisin luksuskohtelua sitten heinäkuussa< :LOL:

Vaunuasiaa: etsiskelen semmosia pieniä kevyitä. Neljällä pyörällä, johon saisi sitterin istutettua. Kellään linkkivinkkejä ?

Uusille TERVETULOA mukaan !!!

Muhkea Minttis & Hikkaava Ulpukka 24+5

( on muuten kohtuu hämärä tunne tuo vauvan hikka :heart: )
 
tätä tekstiä tänne tosiaan kertyy hillitöntä vauhtia! :eek:
Selvästikin tämä suurri kirjoittajien määrä tekee tätä tannulinkin mainitsemaa "mua ei huomata" fiilistä. Toisaalta ymmärrettävää, toisaalta harmi, täällä saattais olla tiiviskin tunnelma ja oikeitakin tuttavuuksia syntyä. Vaikka mistäs sitä tietää kuinka aktiivisia yksityisviestittelijöitä täällä on :)

synnytyksen miettimisestä oli puhetta tuolla. Kyllähän se käy mielessä ajoittain, mulla oikeestaan ainut toive on ettei menis sectioon vaan saisin synnyttää alakautta normaalisti. Olen nyt ollut vuoden sisällä monta kuukautta synnärillä ja leikkaussalissa noita opintoja suorittamassa ja viimeisen syventävänkin työharjoitteluni synnärillä viikko sitten lopetin, niin että henkilökunta on tuttua samoin kuin paikat ylipäätään. Se helpottaa tosi paljon!
Toisaalta, tiedän myös ne negatiiviset asiat toiminnasta / toimimattomuudesta tai lääkäreistä, mitä ei normaalisti synnyttäjä tiedä, eikä tarvitsisikaan :/

mahd. pitkään kotona ja sit spinaalin turvin ponnistamaan :LOL:

vauva hikottelee mullakin tosi paljon, monia kertoja päivässä, on samanlainen kuin mun esikoinenkin oli. Oli muuten myös kova hikottelemaan synnyttyään.

Kuopuksen kanssa on ongelmia, se väsyttää, rasittaa ja oikeesti pelottaa. On tuollainen "ylivilkas" ollut aina ja oikein kova päinen. Nyt tuollaisia tunnin-kahden huuto-potkimis-lyömis-rimpuilu raivareita tulee n. 1x viikossa. Illalla taas 2 tuntia taistelin sitä nukkumaan. En oikein pysty enää pitämään sitä kiinni tän mahan takia ja pelottaa millaiseksi menee kun vauva syntyy ja mustasukkaisuus astuu kuviin :/ :'( olen sitäkin itkenyt jo valmiiksi. Se lapsi imee minut ajoittain niin tyhjiin etten enää jaksa... (ja poden huonon äidin syyllisyyttä kamaline ajatuksine jne)
Päiväkerhoon illmoitan hänet kyllä syksystä lähtien ja muutakin sisältöä on pakko keksiä.

Mutta nyt aamu puuron keittoon :wave:
 
Hyvää huhtikuuta!

Kiitos Sumppikselle uudesta pinosta. Täällä painetaan töitä ja viime viikolla aika pitkiä päiviä. Työmatkat huomioiden tulee jopa 10 h oltua töissä. Mutta ihan hyvin olen jaksanut vielä.Äitiysloma alkaa sitten kesäkuun puolessa välissä ja en vielä tiedä kuinka pitkään jatkan kotona.

:hug: kaikille, jotka ovat suppareiden takia pakkolevossa. Ei mahda olla mukavaa, mutta nyt vain lepoa, lepoa ja lepoa. Huhuilen MAR-I:a: miten äitipolilla kävi? Ja turkilmas toivottavasti pikkuinen jaksaa nyt pysyä vielä mahassa. :hug:

Mittalin itse kanssa tuon mahan ympäryksen ja samoilla viivoilla ensikertalaisen kanssa. Minulle taas on kommentoitu tuota mahasta, että onpa pieni, mutta kommentoinut takaisin, että kyllähän tässä on vielä aikaa kasvaa. Kuitenkin käyrillä menee sf-mitta.

Raskausarvista Mulle tuli nuorempana reisiin ja rintoihin. Nyt raskauden myötä taas uusia rintoihin rasvauksesta huolimatta. Seuraavaksi tulevat kai mahaan, mutta eipä noille mitään voi. Eipä taida mun iho olla kovin venyvä. :LOL:

Mukavat viikonloput kaikille!

Jemima 23 + 6
 
Ite ainakin käyn lukeen kaikkien kuulumiset ihan mielenkiinnolla, mutta ei tuu oikeestaan kellekkään kirjotettua sitten henkilökohtaisesti kun täällä on niin paljon porukkaa. Yleensä kommentoin vain sellaisiin juttuihin mikä on itelle just nyt ajankohtaista tai on kokemusta asiasta. Täällä on kuitenkin niin monta ihan eritilanteessa olevia ja jokaisella on ne omat päällimmäiset asiat mielessä. Ite oon huomannu et esikoisen odotus aikana olin tässävaiheessa kiinnostunut tuosta tavaroiden hankinnasta ja kaikenlaisista tuntemuksista. Nyt taas toista odottaessa tulee mietittyä enemmän tätä raskausaikana jaksamista kun tuo esikko kuiten pitää liikkeessä ja mun pitäs levätä noitten suppareiden takia. Mietin myös nyt aika paljon tota vauvan syntymän jälkeistä elämää ja esikon suhtautumista asiaa ja siihen liittyviä käytännön juttuja.

Synnytyksestä: Esikon odotus aikana en jotenkin osannu miettiä ja suunnitella koko synnytystä ja ihan hyvä ettei mulla ollutkaan mitään tarkkaa ajatusta, koska kokemus oli kuitenkin niin erilainen kuin ikinä olisin osannut kuvitella. Olin etukäteen ajatellut että epiduraalin voisin ottaa tai jotain muuta mitä kätilö siihen tilanteeseen suosittelee, mut loppujen lopuksi en kerenny saamaan muuta kuin muutaman henkäyksen ilokaasua. Joka kyllä on muuten aika hauskaa ainetta. Sekottaa pään ihan totaalisesti ja haihtuu minutissa jo pois ja taas saa vetää henkoset =) Sen ilokaasun ottaminen on muuten tekniikka laji. Ainakin mulla se tehos parhaiten kun alotti sen hengittämisen hetkeä ennen supistuksen tuloa ja sitä sai vetää sit oikeesti hitaasti ja syvään että uppos oikein kunnolla sinne keuhkojen syövereihin. Jos sen otti "paniikissa" jo supistuksen ollessa kipee niin se tuli otettua liian nopeesti ja pintapuolisesti niin silloin se ei auttanut. Muista kivunlievityksistä mulla ei sitten kokemusta olekkaan. Enkä aijo tätä synnytystä suunnitella yhtään sen enempää kuin edellistäkään. Avoimin mielin vaan hommaan mukaan =)

Kojo 26+3
 
RouvaSumppisuu
Tervetuloa mukaan anniheidihelena :flower: !

Jisse78
: meilläkin olisi pientä hiekkalaatikkoprojektia edessä, pitäis vaan löytää sopiva malli. Tarkoitus ois hommata joku pieni ja passeli, n. 1,5m x 1,5m tai sit kuusikulmainen. Mutta kun ei millään jaksais/ehtis lähteä kaikkia rautakauppoja kiertelemään. Jos joku on löytänyt kivan mallin, niin vinkatkaapa!

Synnytyksestä: kyllähän se mietityttää. Ensinnäkin vauvan koko; tuleeko sektio vai alatiesynnytys? Jos sektio on tullakseen, niin haluaisin sen kyllä suunniteltuna, ettei tarvitsis hätäsektioon mennä (sitä jotenkin pelkään kaikista eniten :| ), vaikka eihän sille siinä tilanteessa mitään voi jos niin käy. Toista imukuppisynnytystä en haluaisi toisaalta kokea, sattui niin maan penteleesti se homma. Aion vaatia huolellisen synnytystapa-arvion sitten loppuraskaudessa. Itse synnytyksessä en halua ilokaasua, se ei tehonnut mulla yhtään ja jos vähänkin näyttää homma pitkittyvän, niin epiduraalin haluan. Sen kanssa pystyin ainoastaan rentoutumaan. Mutta ajatuksiahan nää on vasta tässä vaiheessa, saapi nähdä mitä tuleman pitää. Ja sitten tietty mietityttää synnytyksen jälkeinen aika, miten tuleva isosisko suhtautuu vauvaan, miten arki lähtee rullaamaan jne.

Nyt täytyy taas rientää :wave: ,

Sumppis ja pikku-B rv. 26+6
 
Kylläpäs oli tullut tekstiä, kun en pariin päivään oo ehtinyt palstaileen :D

Mulla on myös välillä tullut olo et oonkohan ylimääräinen täällä, ku jos jotain kysynyt niin ei välttämättä kukaan oo siihen mitään vastannut/kommentoinut.. Mut en mä sitä hirveen raskaasti oo jaksanu ottaa, ku itelläkin tulee vastailtua vain gallupeihin/sellaisiin kysymyksiin jotka on itselle juuri sillä hetkellä ajankohtaisia.. Johtuu varmaankin siitä ku tänne tulee niin hirveesti lyhyessä ajassa kirjoituksia niin ei millään muista mitä jokainen on kirjoittanut.. Vaikka mielenkiinnolla kaikki luenkin läpi!

Raskausarvista: Mulla ei esikoiselta ollut minkään näköisiä arpia vielä viikolla 38. Sit kahden viimeisen viikon aikana maha oli niin täys ettei enää muuten mahtunut kasvaan niin iho vähän repeili ja siitä muistona arpia mahassa. Mut ne ehti kyllä haalistua todella paljon et ei niitä edes huomannut enää.. Nyt ku maha taas venyy ni arvet näkyy, mut en jaksa ressata ku tiiän et ne haalistuu taas synnytyksen jälkeen..:)

Tervetuloa anniheidihelena mukaan!

Vaunuista: Mäkin oon katellu noita Phil&Tedin vaunuja.. Pitää vaan vielä miettiä tarkkaan et onko meillä sit tarpeeksi käyttöä kaksostenvaunuille ennen ku meen tilaan. Noi ois kyllä kivat ku saa yksöstenrattaiksikin ni ei jäis kyllä varmasti käyttämättä jossei kahden kans tulis liikuttua niin paljon..

Mulla ei oo mittanauhaa käytössä, mut pitää kyllä mitata masun ympärys kunhan on käyntiä anoppilassa.. Esikoiselta en mitannut kertaakaan ni ei oo kyllä mitään hajua et paljonko toi ympärysmitta vois olla :D

Ihanaa viikonloppua kaikille!

NiiVe ja pikkuinen 26+5
 
Kyllä onkin tekstiä taas tullut, hyvä, hyvä! Välillä minust tuntu ettei täällä paljoa kirjoteltu ja meninki kirjautumaan myös tonne Kaakonkulman odottajiin, mut nyt ei o tullu sinne kirjoteltua ku täällä paljon tekstiä ja tutumpia mammojakin =)

Välil tuntuu ettei kukaan kommentoi mut ei sitä tule kyl tehtyä itsekään ku on niin paljon kirjoteltu. Yleensä ne asiat, jotka pyörii itselläkin mielessä tai joista itsellä on kokemusta, tulee kommentoitua. Joten ei hätää siskot, eiköhän tuo tunne vaivaa välillä kaikkia! Tuli mieleen, et kannattaa varmaan laittaa tummennettuna tekstinä jos haluaa kommenttia, niin asiat erottuu helpommin =)

Miä oonki jo nyt unohtanu (taas) täysin et mistä mun pitikää tulla kommentoimaa :ashamed: Ja nyt taas tilanne alakerrassa sen kuulonen et on mentävä kattoo mitä siellä tapahtuu...Niinpä jää kommentit taas laittamatta...

Hyvää viikonloppua vaan kaikille!

Neleka & tyttönen 25+2 :heart:
 
Viikonloppua kaikille!

Tänne on tullut nyt hurjasti tekstiä..

Kommentoimattomuudesta tuntuu kaikilla olevan samanlaiset fiilikset, niin myös täällä. Mutta toisaalta ainakin itse, ja moni muukin täällä niin kirjoitti, tulee luettua kyllä tarkkaan kaikki muiden kirjoitukset.

Gallupeihin..Raskausarpia ei ole vielä tullut lisää, eikä esikoisenkaan kanssa tullut, kuin tisseihin. Niin, tai en oikeastaan tiedä, onko tisseissä uusia arpia, kuppikoko on ainakin kasvanut jo alkuraskaudessa, mutta kun niitä tissien arpia oli jo muutenkin, niin eivät uudet juuri erotu, vaikka olisi tullutkin..

Mahan koosta.. en ole mittaillut nyt ihan just, mutta esikoisen kanssa metri meni rikki vasta reilusti yli 30.rv:n, tarkkaan en muista. Nyt, olisko ollut viime viikolla, mitta näytti jotain 95cm tai jotain. Tietty aika pieni joihinkin muihin verrattuna, mutta ei se esikoisenkaan kanssa hurjaksi kasvanu, ja kai näistä "pienimahaisuuden" geeneistä (tai jostain) saa olla ihan tyytyväinenkin..Ainakin sitten viimeisinä viikkoina.. :LOL:

Synnytyksestä sen verran, että en oo sitä kauheasti halunnut ajatella. Esikoisen synnytys oli ihan perushomma, pitkä ja kauhea, mutta normaali, ilman repeämisiä (leikattiin kyllä ja tikit oli), imukuppeja jne. Mutta on se rankka kokemus, vaikka ihana palkinto tuleekin. Käytin ilokaasua ja sain myös epiduraalin, ja niillä mennään tähän toiseenkin synnytykseen, jos mahdollista. Ilokaasu tepsi mulla, samat kokemukset siitä kuin Kojolla! Eniten pelkään synnytyksen suhteen, että jos jostain syystä joutuukin sektioon..Ei niinkään ite leikkaus, vaan se siitä toipuminen mietityttää..

Olikohan vielä jotain..? Miehen kanssa on vähän ongelmia, ehkä asenne- sellaisia, mutta en taida niistä nyt avautua..Ehkä toisella kertaa. Väsy on itsellä suunnaton, kotona tuntuu, ettei kukaan muu tee mitään ja oma ruokahalukin on poissa ison osan ajasta, ainoastaan aamuisin on nälkä. Lepo tekisi terää. Onneksi ei vielä supista tai ole muitakaan masuvaivoja.. :/

no, tulipa kuitenkin vähän avauduttua..Mutta siinäpä kai suurimmat kuulumiset tällä kertaa..

Hyvää vikkonlopun jatkoa kaikille!

Pinuski 26+2 :heart:
 
Vielä vähän jatkoa tuolle romaanille..

Onko muilla täällä kokemusta tai tulossa lapsille n. 2,5 vuoden ikäero? Meille ei hankita tuplarattaita ja välillä vähän mietityttää, että miten noiden lapsukaisten kanssa sitten liikkuu.. Esikoiselle on kyllä lupailtu omaa polkupyörää, mutta saattaa olla, että siitä on iloa vasta seuraavana kesänä..

Nyt muihin puuhiin..
 
Heipsan taas..

Pinuski84 tuossa kyseli ikäerosta, meillä tulee olemaan aika liki 2v3kk (jos sinne heinäkuulle päästään).
Ennenkuin tiesimme että tuplat on tulossa suunnittelin kyllä ihan perus-yksösten-vaunuilla ja seisomalaudalla pärjääväni. No nythän ei oikeastaan ole muita vaihtoehtoja.. =)
Meillä kuitenkin neiti mieluusti itsekin käppäilee joten voisin kuvitella että onnistuu (hope so..)

Heh, tulipa mieleen tästä vastaamattomuudesta, jos se on tätä perussuomalaisuutta.. :LOL:
(sori, vähän väsy huonosti nukutun yön jäljiltä..)
Siis perusyrmeesuomalaisuuteenhan aina kaikkialla ja kaikista asioista vedotaan.. =)

No joo, tosiaan luulenpa minäkin että kun meitä on niiin paljon täällä kirjoittelemassa, ettei lyhyesti saa samaan viestiin kaikkiin vastattua+ omia juttuja kirjoiteltua, saati että raskaushormoonimyrskyissä kaikkia edes muistaisi.. (ainakin itsellä välillä tuntuu että hyvä kun oman nimen muistaa.. :LOL: )

Kiva että muutkin on jo vähän pohdiskellut tuota synnytystä. Itsellä tosiaan suurimpana kysymysmerkkinä se miten paljon pääsen vaikuttamaan siihen..
Sectionkin pitkittyneen synnytyksen jälkeen kokeneena tiedän ettei se välttämättä ole niin paha, toki se palautuminen kesti kauemmin..
Eniten pelottaa se että jos A-vauva syntyykin ihan ok mutta jotain tapahtuu B:lle (ei käänny/happi loppuu/ jotain....)
Vettä olisin halunnut kokeilla, mutten tiedä sallitaanko edes avautumisvaiheeseen tuplissa. Täytyy kysyä äippäpolilla.. =)

Jaksamisia taas kaikille tasapuolin! Nyt pyykkien pariin jos ehtis toviksi sohvan pohjalle.. :LOL:

Mom44 23+3
 
Ikäeroa tulee meillä 2v2kk. Ja kaverilta ostan tuplarattaat. Oiskohan ne ollu Emmaljungat?! :whistle: Hyvä rattaitten hankkija, ku ei merkkiä ees muista... :ashamed:
Kommentoinnista useimmastahan se varmaan tuntuu, että kukaan ei kiinnitä huomioo omaan tekstiin. Mutta tosiaan täällä on niin paljo porukkaa kirjottamassa, ettei millään voi kaikkia muistaa kommentoida. Toi on hyvä, että laittaa tummennenttuna sen asian mitä haluu kysellä ja sit laittaa vaikka uudestaan kysymyksen, jos kukaan ei vastaa ekaks. Mullakin monesti on niin, että muistan sit vasta vastailla, ku huomaan et joku muukin on jo vastannut.
Masun ympärys oli rv16 93cm, rv25 98cm ja nyt just mittasin eli n.rv28 101cm!!! :eek: Herranjestas mikä kasvu pyrähdys. Eipä ihme, että toiset ihmettelee kun la vasta 3kk päästä. :D
Synnytystä en oo kummemmin miettiny. Aattelin taas koittaa mahdollisimman pitkään pelkällä ilokaasulla, mutta jos kivut kauheeks yltyy enkä meinaa kestää, niin kyllä sit jotain puudutteita haluun.
Räpätäti kuulostaa ihanalle toi sun pötkötyynys. Jos mulla ois ompelukone, niin tekisin varmasti heti samanlaisen! :D Varmaan helpottaa nukkumista!
Eliza mulla meni alle kaks viikkoa papereitten laittamisesta, niin pakkaus oli postissa.

Nyt en kerkee enempiä kirjotella, pitää alkaa välipalalle esikon kanssa! :wave:

rinkinki ja Iitunen rv27+4
 
pinuski84 meillä tulee ikäeroo olemaan 2v 3kk. eka suunnittelin että pärjätään esikoisen vaunuilla + seisomalaudalla. ajattelin että kolmistaan jaksan varmaan lähinnä tohon lähipuistoon mennä. nyt tulikin muutos matkaan kun esikoinen jää kotiin ja pitää pidemmällekin päästä esim avoimeen, muskariin jne. eli tilasin eilen tuplat. BRIO Double Wave.

synnytyksestä niin toivon pärjääväni ilman epiduraalia. esikoisen kanssa sitä tyrkytettiin heti ovesta sisään tullessa vaikka vointi oli ihan hyvä (kestin avautumisvaiheen hyvin kun ponnistusvaihe täyttä tuskaa). ilokaasuun en koske. että jos sitä pärjäisi kauratyynyjen ja suihkun avulla. oottakaa vaan, te kaikki muut meette varmaan luomusti ja mulla sit ollu kaikki maholliset puudutukset :D

kommentoimisesta mulla nimimuisti olemat niin usein teen niin että tummenan sen asian minkä kommentoin tai mikä kysytty vaikken muista kuka olisi kysyny jne. musta selkeempää jos tummentaa kun että kirjoittaa kaiken yhteen syssyyn. yleensä tekstiä tullu päivässäkin niin paljon että ehtii lukea vaan osan ja silloin mielellään ne asiat mitkä kiinnostaa just mua.

liikunnasta olisin kysyny miten ahkerasti te muut jaksatte harrastaa vielä? mä käyn kerran viikossa mammajumpassa ja lenkillä n.2-4 kertaa viikossa. sauvakävelylenkillä. yritän päästä joka päivä jotain tekee mutta harvemmin onnistuu kun mies paljon poissa kotoo jne. yritän kuitenkin loppuun saakka pysyä liikkeellä. nyt huomaa jo että keuhkot painumassa kasaan, henki ei kulje enää niin helposti.

entäs pyöräily, sehän on ihan sallittua raskaana ollessa? nyt kun kevätkin ja hienot ilmat. olin tässä yhtenä päivänä pyörän selässä (jumppaan menossa) ja tuntu että jotkut ihmiset katto vähän pitkään...

nyt kattoo esikoiselle iltapalaa, jos ne pian kotiutuisi isän kanssa...

korvapuusti + pikkupulla rv 27+1
 
vielä haluaisin kätilöopistosta kysyä kun sinne joudun synnyttämään vaikken hesasta olekaan. eli tossa listassa kun joillakin lukee kät ja joillakin se haikaranpesä niin ilmoittaudutaanko sinne eri paikkoihin ja mikä niitten ero?? kiitos :)

korvapuusti + pikkupulla rv 27+1
 

Yhteistyössä