HEINÄMAMMAT 2008 ~huhtikuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Täällä flunssaillaan edelleen ja vatsakin on sekaisin. Kohta on tässä perheessä pari viikkoa sairasteltu putkeen. Onneksi tämä on aika harvinaista. Paljon oli taas uusia galluppeja. Vastaan kaikkiin, jotka muistan..

Napa on pullahtanut ulos jo aikoja sitten ja silti jo kiristää. Ekassa raskaudessa se tapahtui myöhemmin. Jos niitä uusia raskausarpia tulee, niin uskoisin tulevan ainakin navan ympärille. Sen verran pinkeänä on iho siinä kohdin.

Nimi on tytölle melkein lukkoon lyöty. Sopu löytyi miehen kanssa sen suhteen yllättävän helposti. Pojan nimiä ei olla mietitty, mutta kai sekin olisi varmuuden vuoksi tehtävä. Esikon (poika) nimestä ei meinattu millään päästä yhteisymmärrykseen ja lopullinen päätös tehtiin vasta viikkoa ennen ristiäisiä. Sairaalaan papereihin ei tarvinnut silloin eikä nytkään kirjoittaa vaavin nimeä.

Kummit on vielä harkinnassa. Ehkä pyydetään mun pikkuveljeä ja tämän avovaimoa, sekä mun ystävää puolisoineen. Esikon kummeina on paras ystäväni, sekä miehen sisko. Itse en kuulu kirkkoon, mutta mies kuuluu. Vähän ollaan pohdittu, että pitäisikö tätä toista lasta edes kirkkoon liittää. Mutta tultiin siihen tulokseen, että kastetaan, kun esikkokin kastettiin. On sitten molemmilla samat lähtökohdat sen asian suhteen.

Unirytmi ei ole raskaudesta juuri muuttunut. Esikko vielä välillä öisin herättää, mutta vaavin liikkeisiin en ole herännyt. Vessassakaan ei tarvitse (enää ) öisin juosta, mutta aamulla sinne on kiire.

Maitoa tulee välillä ihan pikkutippoja, mutta ei vaivaksi asti. Liivejä en ole joutunut lainkaan vaihtamaan isompiin, koska rinnat ovat kasvaneet vasta vähän.

Vauvan asennosta ei ole faktaa, mutta liikkeet tuntuvat alhaalla. Aika hentoja ovat edelleen, vaikka istukka onkin takaseinässä. Välillä on hiljaisempia päiviä, joskus tuntuu suht teräviäkin potkuja. Hikkakin on masuasukilla ollut muutaman kerran. Esikko hikotteli mahassa loppuraskauden aikana usein ja syntymän jälkeen se oli myös yleistä.

Voikaahan paksusti!

Krissie rv 26+6
 
Piti viel sanoa et täällä ei tarvi sairaalan papereihin kirjotella mitää nimiä etukäteen! Vaihtelee nuo käytännöt näköjää aika lailla.

Pojalle meillä muuten oli jo nimi valmiina ku ensin siis sanottii et tää olis poika. Sen kanssa oli aika vääntöä ku ei meinannu millää keksiä neljännelle pojalle nimeä ja meillä kaikille vielä kolme etunimeä.. Mut nyt ei sit sitä nimeä tarvikaa käyttää... :heart: varoiksi kuitenkin on olemassa jos tää on sittenki poika :LOL: Uskon et meille tulee tyttö vasta ku näen.
 
Nimistä: Meillä tytölle valmiina etunimi ja toinen nimi, mut pojan nimestä ei päästä yhteisymmärrykseen.. Tai siis ei oo löytynyt sellaista nimeä mikä ois heti et tämä se on! Etunimi siis vielä hakusessa, mut toiseksi nimeksi on montakin vaihtoehtoa. Voi olla et toi tytönkin nimi vielä menee vaihtoon, jos siis syntyy tyttö eikä olekkaan sen nimen "näköinen". Pitäis vaan joku pojan nimi merkitä noihin lappuihin, reilu viikon päästä pitäis palauttaa ku on neuvolalääkäri.

Unirytmi: Meen nukkumaan tosi myöhään, aikaisintaan 12. Ja poika sit itkee pulloa viiden jälkeen ja mä en sen jälkeen saa enää unta. Tänäänkin tunnin pyörin ennen kuin nukahdin uudestaan. Ja sit miehellä soi herätyskello ennen seitsemää.. Mä sit heräsin siihen, kävin vessassa ja taas pyörin sängyssä reilu tunnin. Poitsu heräs onneksi vasta kymmenen jälkeen yöunilta, niin sain edes vähän nukuttua aamulla. Selvästikin alkaa unen laatu heikentyä jo tässä vaiheessa, mitähän se on sit loppuraskaudesssa. Viimeksi saatoin aamuyöllä kolmekin tuntia valvoa ennen kuin uni tuli uudestaan |O

Nuorimamma: Tervetuloa mukaan!

Pakko nyt mennä kahvit keittämään, ei oo oikeen tähän päivään vielä herännyt ku ei oo saanu kahvia.. Muistin vasta aamulla et ei oo kahvia enää yhtään jäljellä ja äsken isukki sit ystävällisenä toi kaksi pakettia, ku en itse pääse täältä kauppaan.

NiiVe ja pikkuinen 27+1
 
Nimistä: Meillä varmaan tehään yleis katsaus nimistä, mut tuskin tullaan päättämään mitään koska esikoisen kohalla meillä oli monta suosikkia ja lopulta tyttö ei näyttänytkään millekkään niistä. Sai sitten nimen joka ei odotus aikana ollu mitenkään ehdolla.

Kummeista: Meille ei tule kummeja kun ei tule kastettakaan. Nimijuhlat sitten pidetään niinkuin esikoisellekkin.

Napa: ei ole pullahtanut ja tuskin tulee pullahtamaankaan kun ei esikoisen aikanakaan tullut esille. Mulla on sen verran vararengasta ja syvä napa et on suojassa siellä.

Maitoa: Tulee puristamalla. Imetyksen lopetin esikoiselta silloin kun tätä vauvaa rupesin odottamaan, joten pikkuhiljaa se maito sitten loppu. Ei kuiten vuotamaan oo alkanu.

Ihmeen huono olo mulla on viime päivinä ollu. Liekkö on flunssa tulossa tai jotain.
Nyt täytyy lähtee kylvettään tuo esikko... :wave:

Kojo 26+6
 
Huomenta!

Yöt on kyllä nykyisin ihmeellisiä. Joudun kerran käymään vessassa, jos en ensin löydä asentoa, jossa se hätä ei haittaa. Herään kans aamuyöstä herkästi kukkumaan. Viime yönä kyllä ähkin ja puhkin vain puoliksi hereillä vaikka kuinka kauan. Levottomat jalat muka vaivas kesken unien. Toiseksi nykyisin on alkanu kyljen kääntäminen olemaan työtä. Jos mahan kautta kääntyy, pitää muistaa ottaa tissit mukaan, ettei ne jää huonosti puristuksiin ja jos selän kautta kääntyy, meinaa tippua sängystä (160 cm leveä) tai jonnekin lonkkiin kirpaisee. Unet on normaaleja, koskee enimmäkseen taaksejäänyttä elämää. Viime yönä taisin olla koulussa ja siellä ihmettelin, kun tätä vatsaa ei ollut.

Maitoa ei tule, mutta nänniä raavituttaa ajoittain... sisäpuolelta tai jostain :)

Nimiä ollaan pyöritelty, katsotaan sitten miltä vauva näyttää. Meidän nimiehdotukset ei meinaa mennä yksiin kovin helposti.

Synnytystä en oo miettiny laisinkaan. Työkaverilla oli eilen tutustuminen synnäriin, sillä on LA 20.5.

Nyt on joku suvantovaihe. Viihdyn töissä vähän paremmin ja vituttavat asiat osaan melkein siirtää taka-alalle siellä. Milloinkohan se kaiho iskee, etten mene enää sinne takaisin.

Vauvan asennosta ei oo hajua. Eilen aamusella tuntui hyvin potkuja ylävatsalla, mutta sitten taas töissä normaalisti alavatsalla. Luulisin, että hääkin viihtyy istuen.

Sellasta tähän aamuun.

T: pörrö ja vaava 27+4
 
Huomenia!

Uusille taas tervetuloa mukaan! Kivaa kun porukkaa riittää heinäkuulle, on ollut ahkeraa aikaa tuo loka-marraskuu!! :D

Huijjui kun onkin taas tekstiä tullut.. Muistankohan enää kaikkea?? Mulla on tuohon kommentoimiseen samanlainen olo, kuin niin monella muullakin, et tuntuu ettei täällä huomata. Mutta eipä se ole ihme kun meitä on niin suuri joukko, ja aina joku onnistuu heittämään sopivasti kyselyä johon porukka innostuu vastaamaan. Silloin yksittäiset kysymykset jostain itseä koskevasta helposti jää jalkoihin. Että jatketaanpa vaan näpyttelemistä vaikka uhallakin, ainakin on luettavaa kuka lukea jaksaa! :D

Napa on mullakin osittain jo pullahtanu ulos. Yläreuna jo töröttää, mutta alareuna on lievällä kuopalla vielä. Ei mene kauaa kun siinä on nappi!

Kummeista ei haisuakaan! Paniikkihan tässä kohta iskee! Yleensä ollaan tässä vaiheessa ehditty ehkäpä jo kyselläkin kummit, kuitenkin on olleet valittuna ja kysyttynä jo ennen vauvan syntymää. Nyt ei olla edes mietitty, tuntuu että loppuu läheiset ihmisetkin kesken! Halutaan siis, että kummi on henkilö, joka on lapsen elämässä ja tämän kanssa tekemisissä, eikä vaan paketti 2x vuodessa täti/setä.. Ja mies on eronnu kirkosta kuopuksen kastamisen jälkeen, joten epäselvää miten se sit onnistuukaan? Mä kyllä kuulun kirkkoon, ja eikös lapsi ns. "pidä" kastaa kun sisaruksetkin on kastettu??

Nimien kanssa sama juttu.. Pari pojan nimee on ollu jemmassa vuosia, mutta ei olla nyt mietitty valmiiksi niin minkäänvertaa! Kait sitä olis kaiveltava taas kalenteri esille.. Ja meilläkinpäin laitetaan siihen esitietolomakkeeseen, jossa kerrotaan edelliset synnytykset ja toiveita tulevaa synnytystä koskien, niin hätäkastetta varten pojan ja tytön nimi, jos siis antaa luvan lapsen tarvittaessa hätäkastaa. Aina meillä on siinä jotakin lukenut, vaikka ne nimet ei ole lapselle lopulta tulleetkaan. Tuleekohan meille vielä kiire?!?!

Rintoja ei ole tullu puristeltua, eikä ainakaan näin puristamatta maitoa heru. Pari kertaa on tullut rintoihin se kihelmöivä tunne, joka tulee kun maito herahtaa, kun on kuullut ihan pienen vauvan itkua lähellä.. Kroppa reagoi ihan automaattisesti! :)

Unirytmi on muuttunut mullakin. Jaksan valvoa myöhempään illasta kuin koko raskausaikana, ja sit olen aamulla hereillä jo ajoissa. Yleensä nukkumaan 22-23 välillä, ja hereillä pyörin sit seitsemään mennessä. Tosin kuopuskin meillä herää aina 7-8 välillä, joten eipä sitä nukuttas muutenkaan.

Minäkin epäilen, että tulokas olis vielä perätilassa. Liikkeet tuntuu eniten tuolla alhaalla, lähes lantiossa, mutta luotan että mahtuu vaan vielä pyörimään niin hyvin että siksi näin. Kääntyä sopisi, tai sitten on parasta olla paljon lapsivettä ja asentokin sopiva niin, että perätilasynnytys on mahdollinen! Vaikka sekin kyllä pelottaa... Sillä sektiokokemuksella mikä mulla on en millään haluais leikattavaks. Vaikka eihän se aina mee samalla tavalla, ja tokihan sitä tehdään sitten niin, kuin parhaaksi nähdään siinä tilanteessa.

Tästä päästäänkin aasinsiltana synnytykseen, en ole uskaltanu ajatella kovin paljoa. Yhdessä välissä jo sitä mietin, ja paniikki kasvoi sitä mukaa, joten koetan olla ajattelematta ja luottaa siihen, että kun raskaus etenee käy olo sen verran tukalaksi että sitä tahtoo synnyttämään. Kuopuksen syntymästä jäi se paniikki, kun synnytys eteni vauhdilla ja oli kipeä, eikä lääkityksiä ehditty antamaan.. Se kipu pelottaa. :/

Siinäpä noita taisikin jo olla, kyselyitä. Ja kuopus odottaa äipän seuraa, kun on niin tylsää kun isosisko on papan luona kylässä, ja ulkonakin sataa eikä oo tekemistä...

Räpätäti+papu rv26
 
Huomenta vaan!
Meillä on nämä aamut venähtäneet ennestään, kun kipeillään ihan urakalla... Tahtois jo tonne pihalle vesisateeseen, alkaa kotonaolo ahdistaa! No, jospas tämä tästä...
Napa lähestyy jo kovasti pintaa, mutta edelleen vähän lommolla... Ei oo tainnut varsinaisesti koskaan pullahtaa ulospäin...
Kummeista Alkaa olla todellinen pula... yksi hyvä ystävä on jo suostunut, muta toinen vielä hakusessa. Ekalle ja tokalle löytyi helposti sisaruksista ja bestiksistä, mutta meillä varmaan liian pienet piirit :whistle: Ei, kun halutaan "kunnollisia" kummeja, ei hyvänpäiväntuttuja tms. jotka tulee ja menee elämässä.
Synnytyksestä odotan samalla kaavalla menevää kuin aiemmistakin, rajusti ja vauhdikkaasti.N. 2h koko homma, ilokaasulla. Pitääkin muistaa neuvolassa mainita, että haluan polikliinisen synnytyksen, mikäli kaikki on ja menee ok. *muoks* Pahin pelkoni onkin päinvastoin kuin muilla yleensä, että menee sektioksi, ihan sen toipumisen kannalta... *muoks*
Nimet on jo niin valmiina, että pojalle on ollut tiedossa esikoisen odotusajasta asti ja tytölle kaksi vaihtoehtoa etunimeksi, muut kaksi jo "lyöty lukkoon". Saas nähdä kumman nimen saa..
Nukkumisesta nyt on alkanut yöt sujumaan vessassa juoksematta, kun olen keskittänyt tietoisesti juomista päivemmälle (yleensä havahdun vasta illalla, ettei ole taas tullut juotua kuin kahvia :ashamed: ) Tosin nuo pienet sairastelijat on pitäneet enemmän hereillä, mutta siihenhän sitä saa taas oppia... Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, yötissuttelut loppuvat 8 kk tienoilla...
Ja sitä inhottavaa vihlontaa on nyt tuntunut kohdunsuulla, täytynee tarkastuttaa sekin neuvolassa... Ei oo ennen ollut... :(

Mutta nyt siivouspäivää viettämään... :headwall:
 
RouvaSumppisuu
Alkuperäinen kirjoittaja pörrö:
Nyt on joku suvantovaihe. Viihdyn töissä vähän paremmin ja vituttavat asiat osaan melkein siirtää taka-alalle siellä. Milloinkohan se kaiho iskee, etten mene enää sinne takaisin.
Joo, mulla on ihan sama fiilis. Kiva mennä töihin ja jaksaa tehdäkin hommia ilman että veetuttais koko ajan :D. Otin jopa ahneuksissani muutaman lisävuoron...nimimerkillä tuplarattaat vielä ostamatta :whistle: .

(.) ja nlakuulumisia ihan tuoreeltaan:
RR 116/71
painoa 225g/vko yht. 3,2kg
Hb 120
fundus 25cm (keskikäyrän tuntumassa)
B-gluk 4.6
syke 130, liikkeet ++
RT! Vauva on selkä mun vas. kylkeen päin, potkut tuntuukin oikealla enemmän. Ja aika alhaalla jo, mun masu muistuttaa aika paljon muumin nenää...

Olo on kaikinpuolin hyvä, odottelen maanantaita, jolloin äitipkl:lla kokoarvio. Jos jollekin on tehty rv. 27-28 kokoarvio, niin laittakaapas strategisia mittoja, niin saa jotain osviittaa...Nyt taidan keittää kupin teetä ja kipaista postilaatikolle, jos vaikka verolappuset ois tulleet, muutama satanen palautuksia ei olis ollenkaan pahitteeksi :whistle: .

Sumppis ja pikku-B rv. 27+3
 
heips taas pitkästä aikaa!
neuvolakuulumisia tulin minäkin kirjotteleen..just lääkäri nlasta kotiuduin
rr 117/76
painoa tullut n500g/vko :kieh: (silti vielä 5kg miinuksella lähtötilanteesta)
sf 27
kohdunsuu pehmentynyt mutta kiinni,onko muilla vielä tällaista??alkoi huolettaan kun aiemmissa raskauksissa vsta 35 vkon paikkeilla pehmentynyt... :| supisteluj ollu kyllä jo päivittäin ja välil kippeitäkin...käski lehvähellä ja välttää kaikkee rasitusta,varsinkin siivousta ja nostelua..helpommin sanottu ku tehty :ashamed: kuka tän huusollin sit kuosis pitää ku ukko tekee raskasta työtä ja ei jaksa illalla enää alkaa siivoon yms...no onneks lapsista on jo aikalailla apua hommissa :D ei se auta ku koittaa ottaa iisimmin vaikka se tuntuu hankalalta ku tottunu kokoajan jottain touhuun ja siivoon..mut tärkeämpää et pikkanen pysyis kyyissä vielä useita vkoja..

kokoarvioon pääsen joskus 36-37 vkolla kun edellinen oli niin iso vauva...jätkällä painoakin oli 4275g ja nyt jo tuo sf 27 niin meinaili että vois olla yhtä iso tulollaan...mutta saapa nähdä

sitten muutakin ku omaa napaa
:whistle:
auttaako teillä miehet erilailla kotitöissä kun ootte raskaana ja maha alkaa olla iso jo...?tähän asti olen itse siivonnut koko huusollin ja tehny kaikki muut hommat paitsi ukko on tampannu matot...


eipä kummosempaa tällä kertaa!hyvää päivän jatkoa :D

ktariina- ja miniukko 28+2
 
Nukkumisesta:Huonosti on tullut nukuttua milloin minkäkin vaivan takia.Nykyisin herään tunnin välein pissille.Oon muutenkin tosi herkkäuninen ja nyt raskaana ollessa se vielä korostuu.Tuntuu ,että herään omaan pieraisuunkin...Tyynyjä miulla on kolme,yksi haarovälissä/masun tukena,yksi kainalossa ja yksi tietysti pään alla.Ja uni tulee vain ja ainoastaan oikealla kyljellä. Jännä ilmiö,kun illalla mukamas väsyttää vietävästi ja raahaudun sänkyyn niin silti saapi aina varsin tunnin ootella nukkumattia.Kroppa on siis aivan poikki ,mutta aivot surraa vielä omia juttuja. Ja unia nään yhden yön aikana varmaan vuoden edestä.Herään siis tunnin välein,joten herätessä tuntuu joka kerran ,että olen nähnyt ainakin vähintään kolme tuntia unia ja vieläpä aivan järjettömiä...

Synnytyksestä:Toivon todellakin ,että ois helpompi kaikin tavoin kuin edellinen.
10 vuotta sitten synnytys kesti 12 tuntia ja 13 minuuttia josta ponnistusvaihe 1 h 45 min. Kivunlievitykseen vain ilokaasua...Sitten revittiin istukka irti ja veri rupes norona valumaan,ja eikun episotomia tikit auki ja vuotokohtaa selvittämään.Verta meni 1400grammaa.
Ei mikään mieltä ylentävä kokemus ja mulla olikin kiire päästä äkkiä pois sairaalasta.Hb oli lähtöpäivänä 82. Kammohan siitä jäi sitä en voi kieltää ja miehelle varsinkin ,mutta olen psyykannut ihteeni kattomalla faktalta tulevia synnytysohjelmia ja muutenkin pitänyt positiivista mieltä siinä asiassa yllä.Kyllähän se neuvolantäti kysyi haluaisinko käydä siellä pelkopolilla vai mikäsenytoli, niin sanoin kuitenkin etten koe tarpeelliseksi.Kyllähän se jännittää ihan hirveesti,mutta ei ainakaan vielä pelota.

Häntäluun seudun(issiaskipu)kipu vaivaa aikaajoin,mutta sekin on varmaan lähtösin siitä helmikuun alun hiihtovammasta,kun kaatua mätkähin tasaisella persiilleen.Maha/tukivyötä oon nyt aikaajoin käyttänyt ja varsinkin silloin ,kun kipu yltyy sietämättömäksi.Neuvolalääkäri sanoi ,että kivunlievitykseen auttaa hyvin kylmä,mobilatiakin saa laittaa jos lihakset menee hyvin kireiksi ja panacodia niinkuin tähän poskivaivaani on jo määrätty.Perjantaina olisi muuten neljäs poskiontelohuuhtelu reilun kuukauden sisällä.Alkaa jo tottua istumaan puudutustikut nenässä.Vointi on kyllä ollut paljon parempi,korvasärky on hävinnyt, mutta ,kun siellä poskessa lymyää gram positiivinen kokki-pöpö niin sinne kertyy aina vaan tavaraa.Lääkekuuria en saa,koska viime vuonna söin 9 antibioottikuuria eikä muuta vaikutusta ollut kuin et tukka rupes irtoomaan ja maha oli niin sekaisin et molemmista päistä tuli kaaressa suihkua... Sinnehän ne meni pönttöön e-pilleritkin ja nyt on pikkuinen masussa.Voi sanoa ,että pkleen kroonisesta sairaudesta seurasi jotain hyvääkin.Ja vauva voi äipän surkeasta kunnosta huolimatta hyvin masussa:) .
Syksyllä sitten olisi edessä leikkaus kunhan vauva on syntynyt ja synnytyksestä alkaa olla toipunut.Toivottavasti piäsen sit eroon tästä rääkistä loppuiäkseni.

Olipahan taas muuten oikein piristäviä juttuja miulla,liekö johtunee tuosta kurjasta säästä.

Hyvää päivänjatkoa ja kulkekaahan ylpeänä mahat pystyssä :hug:

Ievaliina ja pikkumies 27+6
 
Mun mies kohtelee mua ihan samalla lailla kuin silloin, kun en ole raskaana. Eli mitään erityispalveluita ei ole nyt tarjolla - harmi! Välillä hieman ottaa päähän, että eikö tuo mokoma tajua, ettei mun ole enää tämän mahan kanssa ihan yhtä helppoa raahata kauppakasseja päivittäin 12-kiloinen poika toisessa kainalossa rappusia ylös kolmanteen kerrokseen kuin normaalitilassa. Toisaalta, olen jaksanut toistaiseksi niin hyvin, etten ole viitsinyt alkaa asiasta marmattaa. Välillä sitä vaan toivoisi saavansa jotain erityiskohtelua ja paapomista mieheltä, mutta pitää kai tyytyä siihen mitä saa ;)

Joku mietiskeli lapsen kastamista, kun toinen vanhemmista ei kuulu kirkkoon. Kasteelle ei ole silloin mitään estettä, riittää että toinen vanhemmista on kirkon jäsen. Jos kumpikaan vanhemmista ei kuulu kirkkoon, mutta lapsi halutaan kastaa, pitää jomman kumman liittyä.

Krissie rv 27+0
 
katariina mulla oli myös viime neuvolassa, rv27, kohdun ulkosuu auki ja paikat pehmentyny. Lääkäri vaan sano, et kaikkee saa tehä normaalisti ja jos supistukset muuttuu kipeiks tai muuten erilaisiks, ni sit näytille. Tää on siis mun toinen raskaus, joten kai se on normaalia.
Se mua on tässä mietityttäny, ku lääkäri ultras ja katto istukkaa. Ja sano, että "istukka on vähän kalkkeutunut, mikä on normaalia" . Mä oon aina kuvitellu, ettei se oo mitenkään hyvä juttu, jos istukka kalkkeutuu... :ashamed: Onko kellään kokemuksia tästä?

Taidan painua päikkäreille, ku likkakin nukkuu. :wave:

rinkinki ja Iitunen rv28
 
Eilen oli taas lekuri. kylla saakin juosta tarkastuksissa, kokeissa, ultrissa kun tata riskiraskautena alhaisen papp-a:n takia seurataan. Hyvahan se on etta tarkkaan seurataan. Sain eilen lisaselvyytta viimeviikkoisen ultran loydoksille. Kylla tuo papp-a nayttaisi minulla liittyvan istukan poikkeaviin virtauksiin. Kaikki viittaa kohonneeseen raskausmyrkytyksen vaaraan, verenpaineita on seurattava tarkkaan, taidan kayda ostamassa mittarin kotiinkin. Ei tama verenpaine-asia uutta ole, kummassakin edellisessa raskaudessa sama vaiva. Esikolta sairaalassakin makuutettiin sen takia useaan otteeseen ja kakkonen sitten kaynnistettiin pari viikkoa ennen la. Tarkeinta tassa on kuitenkin se etta vauvalla nayttaisi olevan kaikki hyvin - kasvaa kayrallaan ja liikkuu paljon.

Kummeista: ei tule kummeja kun ei kastetakkaan. Meilla on miehen kanssa erilaiset uskonnolliset taustat ja ollaan paatetty alusta asti etta niita asioita ei tuoda valiin ja se paatos on pitanyt, ei ole tarvinnut uskonnon takia katta vaantaa tai riidella. Lapset saavat valita itse uskontonsa ja pojat ovat saaneet pitaa esinahkansa :kieh: . Miehella ei itseasiassa ole mitaan kastamista vastaan mutta en koe asiaa niin tarkeaksi etta se pitaisi tehda. Esikoinen on nyt 12 ja miettinyt naita asioita ja on ilmoittanut haluavansa kasteen joskus, kun sen aika tulee niin ihan mielissamme jarjestamme juhlan.

Nimista: ihan alkutekijoissaan, ei edes ehdotuksia! Toiseksi nimeksi tulee aitini nimi, joka on kansainvalinen. Pojilla on brittilaiset nimet, mutta sellaiset etta ne helposti vaantyy kenen tahansa suusta. Molempien kohdalla on turvauduttu nimikirjaan josta kumpikin listaa ehdotuksiaan ja sitten karsinta-ottelut tyyliin EI/EHKA :). Onhan se oikea nimi loytynyt lopulta. Taalla on lapsi rekisteroitava 6 viikkoon menneessa, ja viimeksi mentiin maistraattiin ihan viime tipassa! Mielestani nimea on mahdoton paattaa ennen lapsen syntymaa. Kylla sen nimen taytyy olla kantajansa nakoinen.

Liitoskivut on nyt sitten loytaneet tiensa tahankin lantioon :/

musikka ja pumpero 25+
 
Täällä olisi kanssa yksi äityli innokkaana liittymään joukkoonne jos vielä mahtuu. Ainakin vielä laskettu aika on heinäkuun 9pv toista lasta odotan ja tyttövauva on ultrassa vilahdellut.Esikko täyttää kuukauden päästä kaksi vuotta ja on myös tyttö. Synnytyssairaalana on LPKS.
Vauvalle on nimi päätetty hyvissä ajoin ja kummitkin olemme valinneet jo valmiiksi :) minäkö hätäinen :D nimet keksittiin esikoltakin silloin kun esitietolomaketta täytettiin. Se sama poikanimi siirtyy tähänkin lomakkeeseen :) tyttönimestä oli hiukka kädenvääntöä mutta päästiin yhteisymmärrykseen kun vähän aikaa mietittiin :)

Minäkin jos nuita galluppi juttuja kertoilisin :)
Napa on edelleen tuolla uumenissa, ei se pompahtanut esikoltakaan joten tuskin tältäkään kaverilta.
Sf mitta oli viime viikolla mitattuna 22 cm..joten vissin ihan käyrillä mennään. Paino ei ole kauheesti noussut tämän raskauden aikana...noin 600-700gr kun sitä lähti niin reippaasti alkuraskauden pahoinvoinnin takia, sitä on kyllä omasta takaa ihan reippaasti jotenka se on vain plussaa ettei paino tosiaan ole noussut monia kymmeniä kiloja :)
Nukkuminen on täällä ihan tuskaa, esikko on nyt sairastanut kaikki mahdolliset ja mahdottomat taudit ensiksi oksennus ja kuumetaudin ja sitten influenssan ja korvatulehdukset, joten minä herään joka inahduksesta tarkistamaan neidin kuntoa..
Sitten jos neiti ei inahda vaan nukkuu koko yön läpi, niin minä silti herään viimeistään klo5 siihen että pissittää ja janottaa. Eikä sen jälkeen meinaa uni tulla ollenkaan. Otan sitten takaisin ja nukahdan hiukan silloin kun neiti nukkuu päiväuniansa. Ei mulla kyllä esikon raskaudessa ollut samanlaista unettomuutta..
Tänä yönä heräsin klo 03.30 enkä saanut millään unta, kyöräsinkin aviomiehen nukkumaan minun paikalleni jotta itse pääsin sille puolelle sänkyä jossa yölamppu ja luinkin 5 asti aamua sitten kirjaa. Kirjoja on tullut luettua nyt tässä raskaudessa ihan hirmuisesti, kaikki talosta löytyvät opukset on luettu ainakin kerran maximissaan jo kaksi kertaa :) täytyykin käydä ostamassa lisää kirjoja, kun nuo omat osaa kohta jo ihan ulkoa :)

Vauvan olotilasta kävinkin kirjoittelemassa uuteen aiheeseen otsikolla muita kohtalotovereita tai saman kokeneita, eli jänniä päiviä vietetään.
 
Neuvola oli eilen;
Paino nyt 4 kg noussut ensimmäisestä neuvolasta.
rr ja pissa ok. HB:tä ei mitattu kun oli viimeksi 134.
sf 24, yläkäyrällä mennään.
Vauveli istuu niin että sen pää tuntuu ja myös näkyy vasemman rinnan alla, peppu on kuulemma navan vieressä oikealla puolella ja jalat potkii vasemmalle ala vatsaan. Korttiin neuvolan täti kirjoitti PT.

Perhevalmennukseen sain ajat. Kolmena iltana olisi pari tuntia, alkaa parin viikon päästä.

Sokerirasitus olisi kolmen viikon päästä.

Kummeja ei meille tule ainakaan virallisia, kun ei kastetakaan. Ollaan eri uskontoja.

Nimeksi tulee Sara Nur Elayda + sukunimi.

Napa ei ole muuttunut miksikään, ainakaan vielä.

Vessassa ei tarvitse ravata normaalisti yöllä, aamulla on kyllä jo kiire. Unet on niinkuin aina olleet, ei mitään erikoista.'

miehen tulosta synnytykseen ei olla vielä oikein keskusteltu, tuskimpa tulee.

Tässäpä tärkeimmät.

anjamarita ja Sara 25+1
 
Lääkärineuvolakuulumisia täälläkin.....

Viikkoja nyt siis 27+0
Painon nousu noin 200g/viikko
RR 115/67
Pissa puhdas
Hb 125
Sf-mitta 28cm!!!!!
Lapsivetta normaalisti
Vauvan painoarvio nyt 904g
ja kuten arvelinkin perätilassa viihtyy.

Joku muukin kyseli painoarvioita näiltä viikoilta, olisi tosiaan kiva kuulla millaisia arvioita te muut olette saaneet vauvan painosta. Paino tuntui minusta aika isolta, mutta kaipa se tuota luokkaa onkin näillä viikoilla, kun ei lääkäri liian suureksikaan sanonut.

Seuraava neuvola on vasta 5.5, mutta pitänee tyytyä siihen. Kaipa ne joskus alkaa tiheämmin sinne kutsua.

Kultatiuku ja Nuppu rv27+0
 
Kävin sitten äippäpolilla eilen ultrattavana...
Kaikki oli niinkuin pitääkin, tosin kohdunkaula lyhentyny neljästä kolmeen senttiin ja viikoissa mentiin vähän takapakkia, mutta laskettua aikaa ei muutettu.
painoarvioksi saatiin 1004g...
Verenpaineetkin oli jostain syystä korkeammalla kuin yleensä (129/85), ja tällä käynnillä jopa sain pissankin purkkiin (viimeks ei tullu vaikka kuinka tikisti) ja puhdashan se oli... Mitään syytä suppareille/kivuille ei löytynyt, kivut tosin voi johtua kuulemma siitä että pikkuinen on perätilassa ja jos potkii kohdunsuulle.
SF mitta oli 24cm...
Mahan ympärysmitta on huimat 109cm äsken mitattuna... :LOL:

Kummeista: Yksi kirkkokummi ja yksi haltijakummi on valittu (pakko saada kaveri jotenkin kummin hommaan)... toinen kirkkokummi olis vielä mietittävä.

Nimet on yksimielisesti päätetty sekä tytölle että varoiks pojallekkin, mutta jääköön vielä salaisuudeksi...

nyt mentävä katsomaan mitä kissa ja koira touhuaa...

bubona ja Pikkuinen 27+5
 
painoarvioista tai yleensäkin vauvan painosta sen verran että mitä tuolla keskolassa työnpuolesta pikkuruisiin vauvoihin on törmännyt niin sellainen 1kg on ihan normaali paino rv 28-30 tienoolla.
Esim. viime yönä hoidin poikaa joka syntynyt rv 26+6 ja syntymäpainoa oli 900g. Saman painoista rv 29 syntynyttä hoidin myös ja hän oli papereidenkin mukaan hiemaan "pieni" syntymäpainoltaan.

mulla huomenna nla lääkäri.
 
galluppeihin!!

Maitoa on tullut ihan vähän, en ole puristellut.

kelan paperit vein maanantaina,nyt odottelen äippäpakkausta, saa nähdä kumman saan.

Liikuntaa harrastan säänöllisesti, ja ulkoilua. Tosin tämä viikko ollut sade viikko, niin ulkona ei olla oltu.

Kummeista ei ole vielä tietoa. Esikolle oli helppo valita, eli vauvasta asti ollaan tunnettu bestikseni kanssa, joten he ovat miehensä kanssa kummit. Se oli helppo valinta. Mieheni pyysi isosiskoni ja hänen miehensä. Minä en välttämättä olisi heitä halunnut, koska muutenkin olemme niin läheiset. Tällä kertaa olisin valinnut heidät.
Ehkäpä valitsemme jonkun mieheni monista veljistä ja heidän perheistään, ja ehkä jonkun ystävistäni. Saas nähdä.

Nimiä meillä ei ole selvillä, eikä sairaala nimiäkään ole päätetty. Sairaala nimet eivät jää meidän lapselle.
Viimeksikin kesti melkein kolme kuukautta miettiä nimeä valmiiksi. Tytölle helpompi keksiä nimiä.

Vakuutuksista vielä!! Kehuin paljon Tapiolanvakuutusta.
Meille tuli juuri päätös pojan viime vuoden vakuutuksista, ja hävisimme 500e rahaa, koska pojan erityismaitoa, ja kalkkilisää ei tapiola maksa. Arvatkaapa vain harmittaako. Tänäkin vuonna tullut jo yli 200e noista maksuja. Emme lukeneet niin tarkkaan erityiskorvattavista tuotteista.

mimosa ja masuasukki huomenna rv24

 
Pipsa mulla kans esikoinen, tyttö, täyttää kuukauden päästä 2 vuotta. Tarkemmin 8.5.
SmileX varmaan hurjaa hoitaa noin pieniä vauvoja töissä. Tuleeko verrattua näin raskausaikana sitä, että jos oma vauva syntys nyt ni ois tän kokonen?
Nimi on tytölle valmiina. Tietty jos ei näytä yhtään siltä, ni sit pitää miettiä uudestaan. Pojalle ei olla nimeä keksitty. Tai ei olla päästy yhteisymmärrykseen. Sairaalaan ei etukäteen täällä ilmotella mitään nimiä.
mimosa minkä ihmeen takia Tapiola ei korvaa noita? :eek: Enpä oo mäkään niitä lueskellu tarkkaan mitä korvaa.
 
Heipsan.
Ihanan ahkeria kirjoittajia ootte! Ite vähemmän ahkera. Ehkä tulis kirjoiteltua enenpi jos parempi kone. Tän piti olla vaan väliaikaista, että ostetaan uusi kone, mutta tällä vaan näppäilen. No, jospa kuukauden sisään uuden sais. Ois sillekkin rahalle muuta käyttöä(250-400)
Yllätys yllätys... nyt en muista mitä piti taas kirjoittaa. :headwall:
Nimestä ei tietoakaan.. Tytölle olis helpompi nimi keksiä kuin poitsulle.
Kummit aika hyvin jo tiedossa, yhden jos vielä löytäis.
Uusia mammoja tullut taas joukkoon, kiva juttu.
Seuraava neuvola lääkäri olis 22 päivä, kiva pääsee kurkkaa taas kaveria :)
Hitsi, illalla laitoin vielä toisen koneellisen pyykkiä koneseen ja just äsken muistin...kääk. Toivottavasti joku (isäntä siis) olisi tajunnut ne ottaa pois, mutta mutta epäilen. Saas nähdä yllätynkö iloisesti vai laitanko koneen uusiksi pyörii..
Noh, nyt ottaa vielä kuppi kahvia ja laittaa neitiä eskariin...

Äippä26+6
 
täällä talvilomaillaan ja isäntä sairaslomalla siitä leikkauksesta. Kotosalla kökitään, kun vettä vaan sataa ja isännyksen liikkuminen tosi huonoa.

Pari päivää sitten kauppareissu oli hauska, kun isäntä ei saa vielä kantaa yhtään mitään. Minä masu tötteröllä kannoin kahta painavaa kauppakassia. Isäntä käveli vierellä ja puhui kännykkään. Kyllä ihmiset tuijotti ja varmaan aattelivat, että ompa sika äijä :LOL:

kummeista mun oma kummityttöni tulee sylikummiksi. Muita ei vielä tiedetä.

Nimi etunimi hakusessa, meillä kummallakin 3 nimeä, ja toiset nimet tulee mukulalle automaattisesti.

uni hyvin nukuttaa. Vessareissuja ei tartte tehdä yöllä...kop kop... aamulla tosin aina rakko pinkeenä ekana veskiin. Isäntä tuossa sanoi, että on kuin palokunnan hevosen lorottelua :LOL:

Perhevalmennusta olen miettinyt. Mennäänkö sinne ollenkaan, kun sektio tulossa. Mitä siellä olisi meitä varten ???

Parisuhde kukoistaa nyt. Mun mies on aivan rakastettavan ihanan suloinen :heart: Sanoi, että vois käydä hankkimassa oranssin suuren T-paidan mulle. Sitten näyttäisin ihan plussapallolta, hihii.

Minttis + Ulpukka ( isin merkkaripussi ) 25+3
 
Miun mielestä kastaminen onnistuu kunhan vaan toinen kuuluu kirkkoon. Ainakin kaverini sanoi , heillä hää kuuluu mutta isännys ei. Heillä ristiäiset viikonloppuna. Hääkään ei kuulunut mutta liittyi vasta äsken. (on aikasemmin kuulunut ja käynyt rippikoulun)
 
Joku kyseli miehen avusta nyt raskaana ollessa.
Meijän ukko lähinnä on koko talven keskittyny vaan omiin hommiin.
Miulle on jääny kaikki kotityöt,koiran ulkoiluttamisineen.
Kunnes räjähin totaalisesti,sanoin ,että tämä tyttö ottaa pojan ja koiran ja lähtee muualle asumaan,mie en aikuista miestä rupea holhoomaan/hoitamaan.Tätä kinaa selviteltiin varmaan viikko,saatiin puhuttua asioita halki ja nyt on mieskin osallistunut parhaansa mukaan huushollin hommiin.Raskaushan ei ole sairaus,mutta kun on kroonisesti sairas ja raskaana niin välillä on todella rankkaa.Voimat ei tunnu riittävän välillä mihinkään.
Pari viikkoa sitten käämit kärähti täysin.Ensin poika rupes oksentamaan ja ripuloimaan,ja mie valvoin pari yötä,kun jos jonkinlaista eritettä oli vaikka missä.Sänkyyn tuli parit ripulit,oksennusta oli olohuoneen sohvat,matot seinät täynnä,ja mie vaan siivosin.Sitten koira rupes köhimään pahasti,vein eläinlääkärille,kurkunpääntulehdus ja 10 pvän antibioottikuuri.Yöllä ,kun poika rupes oksentaa,koira heräs yksimään ja syleksimään,ja mie vaan siivosin...Sitten myö isännän kanssa sairastuttiin samaan aikaan mahatautiin,niin miehän se olin kuka KOIRAN ULKOILUTTI JA PENSKALLE RUOKAA TEKI!Ja ukko oli NIIN sairas,prkle!Silloin räjähin kunnolla,et mikä v***u mie oon teitä kaikkia paapomaan,mie oon itekin sairas ja RASKAANA!
Poika otti opikseen,onhan se jo kuitenkin 10v.
Reipastunut aivan älyttömästi,eikä enää tarvihe patistella omiin hommiin!
Ukkokin älys vihdoin ja viimein et mie oon tosissani ja on yrittänyt hänkin kantaa kortensa kekoon.Nyt helpottaa!
Suutarin lapsella ei ole kenkiä,pitää hyvin paikkaansa.Töissä mie oon aina jaksanu vaatia avustettavilta/lapsilta/kehitysvammaisilta omatoimisuutta ja jaksanut toistaa samaa kehoitusta vaikka sata kertaa,mutta miksi mie kotona aina oon tehny pojalle kaikki valmiiksi?Aamupalasta lähtien,ettiny kouluun vaatteet,pakannu repun jne.?!
Nyt oon opetellu kotona etten tee mitään eli en passaa ja poikahan osaa tehdä ite kaikki hommat.No oppia ikä kaikki,tässä tilanteessa lähinnä miulle!

Kastaminen:
Mies ei kuulu kirkkoon,myö pojan kans ollaan ev.lut.,mutta ollaan mietitty ihan tosissaan josko pitäsi vauvalle ihan vaan nimiäiset.Anoppi vetää herneet varmasti nenään,mutta eipähän se hänelle kuulu.
Nimistä:Joitakin mukavia nimiä oon pyöritelly päässäni,mutta kunhan pikkuinen syntyy ja näkee minkälainen pallero on niin ehkäpä sitten tietää paremmin.

Jopas taas teille elämääni valitin,hyi miuta!
Mutta pietään lippu korkealla ja hyvää torstaipäivän jatkoa!(meilläpäin ainakin lumista...)

Ievaliina ja pikkumies 28 tasan :heart:
 

Yhteistyössä