HEINÄMAMMAT 2008 ~huhtikuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Huomenia!

Ekaksi tohon sokerirasitukseen, kun kyselin eilen mun neuvolatäti-kaverilta, ja sanoi et just edellisten vauvojen suuri koko, suvuissa olevat sokeritaudit, painon nousu äidillä raskauden aikana, sf-mitan nousu, ja pissassa sitä sokeria, olikohan jotain muuta... no mutta jos näistä oli mutama joka meni raja-arvojen yli niin laitavat ainakin Tampereella sokerirasitukseen. Vauvan hyvinvointiahan siinä tarkkaillaan... Jotenkin näin mulle selitti.
Ja siis mulla toi mun oma paino noussut huimasti, muta muut "arvot" ovat normaaleja ja mulla siis se lähtöpaino oli normaalin alarajalla, niin eivät laita sen takia.
No mutta koska mulle ei sitä koetta ole tehnyt, niin en osaa kyl paremmin sanoa :)

Meille käytiin tiistaina ostamassa auto, vaihdettiin meidän farmari tila-autoon, renussa pysyttiin, sen verran merkkihaluisia ollaan ;) Mutta nyt mahdutaan kohta viiden hengen perheen voimin kulkemaan oikein mukavasti :p

Olen miettinyt myös ajoittain tuota lapsen syntymää enneaikaisesti. Minun avokkini sisko on syntynyt viikolla 26 ja oli ihme reilu 30 vuotta sitten että jäi henkiin, samoin hänen lapsensa on syntynyt enneaikaisesti viikolla 27, tämä pieni "rääpäle" on nyt jo reipas tyttönen ja käsittääkseni pienimmästä päästä olevia keskosia, jotka ovat selvinneet. Hänen painonsa oli syntyessään alle 600g. Nyt yritänkin ajatella aina positiivisesti sen verran, että minukin masuasukin "käsikopelo" painoksi on arveltu jo reilu kilo....
:wave:

Tosiaan ne vaavin tavarat on jo lähes hakittu... No jotain pullotutteja ja sen sellaista puttuu, mutta ne ostetaan jos tarvitaan, tuo neiti kun on 1,8v niin aikas lailla on tallella tarvittavaa vielä....
Imetyksestä en muista onko ollut puhetta, mutta ajattelin ainakin yrittää parhaani mukaan sinne vuoden ikään asti... Tuota neitä imetin reilu 10kk ikäiseksi, kunnes alkoi huolimaan pullosta/mukista.

Mutta taidan mennä laittamaan leipätaikinan kohoamaan ja pyykkikoneen laulamaan, jos vaikka tulisi hyvä päivä pyykkien kuivatukselle ulkona.

Voikaahan paksusti!

Jisse ja Juulis rv 28
 
Hei sen verran vielä, kun katselin tuota listaa, niin siihen voi laittaa mulle iäksi siis 30v...

Ja sitä listaa siis edelleen katsoessani, niin ajattelin kysyä, (ei tarvitse kenenkään vastata) mutta kun ollaan muutettu vajaa puoli vuotta sitten tänne Vesilahdelle ja kaverit oikeastaan puuttuu, niin ei kukaan sattuisi olemaan tästä läheltä? voisi sitten käydä vaunulenkillä tai ihan vaan juttuseuraa välillä kaipailen ;)
 
Huomenta jälleen =)

On se vaan ihana herätä kun aurinko paistaa... Tosin eilen oli tosi raskas ja väsynyt päivä, siis ilman mitään syytä ja tänään heräsin mukavaan päänsärkyyn :/ Mutta alkaa tämmöset vaivat tuntua kyllä pieniltä tässä vaiheessa, sitten kun mahassa vauva potkii niin muistaa taas mitä ihanaa tästä olosta seuraa :heart:

Sokerirasituksesta:
Mut passitettiin sinne sen vuoksi, että sf-mitta oli niin suuri ja lääkäri mietti josko vauva kasvaisi liian nopeasti. Mutta kaikki ok ja 4D ultrassa vielä tarkistettiin että vauva on hyvän kokoinen. Hiukan oli normia isompi, mutta ei siis mitenkään merkittävästi. Mulla vaan sf-mitta on suuri ja sillä siisti :LOL:

Mitäs muuta piti kirjoitella... no enpäs muista, palaan taas :wave:
 
Huomenta täältäkin päin suomea....
Arvatkaas kenellä olis tänään ollut (ja huomenna) sokerin mittaus päivä...No tietty miula ja heti taas unohtu. Olis aamulla nyt pitänyt ennen ku laittaa mitään suuhun mitata, mutta kummasti taas unohtu, niinkuin eilen parit vikat mittaukset. Arg. Voi hitsi, olis pitänyt tällä viikolla palauttaa se lappunen tai käyttää neuvollassa näytillä. Täällä pitää kahden viikon välein mitata kolmena päivänä arvot ennen ja jälkeen (1.5h) ruokailujen. Mien voi unohtua taas.
Meillä joutuu rasitukseen jos ylipainoa äidillä tai syntynyt isoja lapsia ja tietty jos suvussa sokrutautia. Olen käynyt kahdessa viime. raskaudessa.
Täällä uteliaisuus iski :D siis.... Vio-la mistä tunnistit pörrön kun sanoit ,että olitte istunut vierekkäin ( vähän utelias :ashamed: )
Miekin olen miettinyt asiaa et aatella jos vauva syntyis jo näitä aikoja...Hui. Onhan jo hyvät mahdollisuudet selviytyä. No, mutta ei taida täällä olla hätää. Kaikki vauvat syntynyt lasketunajan jälkeen. Yksi käynnistetty, muut syntyneet päivää tai parii ennen kun olisi käynnistetty. Joten tänkin kanssa varmaan mennään lähemmäs heinäkuun loppua.
Jännittää kaikista eniten se lähtö sairaalaan. Tai siis oikeestaan se että kerkeekö sinne...kääk. Jos synnytykset vaan nopenee niin sit tekee tiukkaa. Mites teillä ennestään synnyttäneillä on edelliset syn. kestäneet? Täällä eka tais olla n.11h ja toka 2.5 ja viim. 1.20.
Nyt vissiin aloitettava päivän siivoukset. Koiralla ollut hurja kavan vaihdos menossa ja eilen sitten aattelin illalla hänet pestä. No, nyt kiva puhdas koiruus, mutta karvaa joka paikassa ihan sikana ! lähtee vikatkin irtokarvat. Onneks ei ole nukkunut sohvalla yöllä (salassa siinä välillä köllii)
Nyt tää mamma menee hommiin....

Äippä (huomen tasan 29)
 
RouvaSumppisuu
Alkuperäinen kirjoittaja Passepartout:
Miksi teidät on määrätty/laitettu sokerirasituksiin? En oo koskaan asiaan perehtynyt ja mulle terkkari sanoi viimeksi, ettei tartte, kun edelliset on ollu alle 4,500 kg. Siis onko muita indikaatioita... :ashamed: ...kysyvä ei tieltä eksy
halusin itse mennä, kun esikoinen oli kuitenkin kookas, 4400g. Mitään muita indikaatioita ei ollut. Oon jo kaksi kertaa käynyt ja arvot parantuneet, kun oon vähän katsonut mitä syön. Tosin viitearvojen yläpuolella ei ekalla kerrallakaan arvot olleet, mutta korkeahkot joka tapauksessa (tai lähinnä se 1 tunnin arvo). Eikä mun mielestä ollut mitenkään kauheaa, se odottelu lähinnä vähän tylsää.

(.) Masu oli eilen jotenkin kumman arka ja varsinkin navanseutu...oliskohan vauveli kääntyillyt jotenkin ihmeellisesti :/ . Onko muilla ollut tuollaista arkuutta navanseudulla ihan tässä "ihon alla"? Melkein jo huolestutti, mutta kun touhut masussa on jatkuneet entiseen malliin, niin kaipa kaikki on hyvin.

Nyt valmistautumaan työpäivään, huoh.

Sumppis ja pikku-B rv. 29+
 
Jees! Tännekkin kirjottelen.
Lääkärikäynti takana. Kohdunkaulan ulkosuu yhdelle sormelle auki (mikä kuulemma uudelleen synnyttäjällä normaali ja vaaratonta). Kohtu kuulemma vielä napakasti kiinni! Lääkäri sanoi ettei mitään huolta kannata kantaa, ainakaan vielä. :) pissa oli puhdas ja painooki tullu ny yllättävän vähän vaan n. 360g/viikko! vauvojen sydänäänet meni siinä 130-140 paikkeilla. Eli kaikki hyvin täällä flunssaa lukuunottamatta. :heart:

eliza ja tytöt 26+1
 
Kojo kiitos vinkeistä! kuulosti mukavalta. Täytyy vaan tutuille painottaa, että sitten tulevat samaan aikaan. Meillä kun miehen suku on aina etuajassa tunnin ja mun suku sen tunnin myöhässä.. :/ :)

Sumppis Mullakin on ollut sellainen tosi arka kohta oikessa kyljessä hiukan kylkiluiden alapuolella. Ja jos potku osuu just siihen niin se kyllä oikein sattuu. Muuten ei satu jos ei siitä painele. Vähän se on eri paikassa, mutta meikäläisen masu on koko ajan ollut ihan oikeanpuoleinen ja suurin osa liikkeistä tuntuu navanseudulla ja siitä oikeaan kylkeen asti. Mitäköhän mahtaa olla?

aurinkoista päivää kaikille!
Titta ja masuasukki 30+2
 
täällä vointi parempi! onneksi! olen kuitenkin tänään kotona lepäämässä ja huomenna sitten töihin. enää 3 vuoroa jäljellä ja sitten jään kotiin eka lomalle ja sitten ä-lomalle. IHANAA!!

aamulla kävin jopa lyhyellä sauvakävelylenkillä. kotiin tullessa menkkakipua alavatsalla mutta meni ohi kun istuin sohvalla ja söin aamupalaa. joskus on supistanu lenkillä ollessa ja viiltäny kohdunsuulla mutta toi menkkakipu uusi juttu.

yläkerran ikkunat pesin äsken. ensi viikolla kun mulla vapaata ja tyttö päiväkodissa niin pesen alakerran ikkunat. samalla pitäisi viedä matot pesulaan. sitten taitaa suurimmat siivoukset olla tehtyä ennen vauvan tuloa, kun verhotkin pesty jo.

synnytyksen kestosta
oli puhetta. esikoisen synnytys kesti n. 15h. eka meni vedet, sitten heti säännölliset supistukset. lähdin avautumaan hienosti mutta ponnistusvaihe kesti 1,5h tuntia niin siihen meni aikaa.

mitään lomasuunnitelmia meillä ei tänä vuonna ole. riittää toi vauvan tulo ;) mies aikoo graduaan kirjoittaa niin ei varmaan paljoa kotona ehdi olemaan. kesäkuussa haluaisin tehä mahollisimman paljon esikoisen kanssa kun heinäkuu menee varmaan kotona ollessa & imettäessä.

imetyksestäkin oli puhetta. esikoista imetin reilu 8kk ja maitoa riitti hyvin. esikoinen itse lopetti imettämisen ja alkoi heti juomaan tavallista maitoa mukista. toivon mukaan toisen kanssa menee yhtä hyvin.

nyt kauppaan kukkaostoksille :)

korvapuusti + pikkupulla rv 29+6
 
Äitylix3: Sehän meni niin päin, että pörrö tunnisti minut. Kirjoitti tuolla edellisellä sivulla. Varmaan täsmäs moni asia. Kerroin siellä valmennuksessakin noista supistuksista mistä täällä, sitten LA sanottiin siellä siinä samassa pöydässä istuville ja tosiaan täällä sanoin, että oon ollu tiistaina siellä valmennuksessa. Uskoisin, että tästä Sherlock päätteli. =)
 
Meilläkin ollaan vihdoin toipumassa flunssasta. Kolmisen viikkoa sitä jo kestikin. Mulla vaan yskä sitkeästi jatkuu, eikä katupöly kauheasti auta asiaa. Ulkona on silti oltu pojan kanssa paljon, kun on ollut niin hyvät kelit.

Kesälomasuunnitelmia ei olla tehty, kun ei tiedä mikä vointi siinä kesä-heinäkuun aikoihin on. Saattaapi olla aikamoista lyllertämistä oma meno, vaikka vielä tässä vaiheessa virtaa riittää eikä ole kertaakaan supistellut. Esikostakin ekat supistukset tuli vasta lapsiveden menon jälkeen. Vauvan syntymän jälkeiseen aikaan en myöskään halua suuria suunnitelmia tehdä, koska ainakin esikon vauva-aika oli niin kuluttavaa, että hyvä kun edes kaupassa jaksoi käydä kaikkien niiden valvomisten ja itkujen keskellä. En uskalla kuvitella, että toisen vauvan kanssa tulisi olemaan yhtään helpompaa, vaikka toiveikkaana olenkin katsellut viime aikoina paria ystäväpiiriin syntynyttä vauvaa, jotka suunnilleen vain nukkuvat, syövät ja tyytyväisinä maata möllöttävät ;)

Esikon synnytys kesti n. 15 tuntia, josta ponnistusvaihe n.40 min. Poika syntyi viikoilla 40+4, joten tuskinpa tämäkään etuajassa ulos pyrkii. Toki silti mielessä käy usein, että vaavihan saattaisi syntyä jo vaikka toukokuussa. Eihän sitä koskaan tiedä.

Hankintojen suhteen olen ollut liikkeellä hyvissä ajoin ja innostunut vähän liiaksikin shoppailemaan. Vaatteita olen ostanut ja saanut säkkikaupalla, kestovaippoja on jo enemmän kuin tarpeeksi ja turvakaukalo saadaan ystävältä. Kantoliinankin olen hankkinut.
Tuplat pitäisi tulla ensi viikolla, ja nykyiset yhdistelmävaunut siirretään parvekevaunuiksi. Mamas&papasin kehto pitää vielä laittaa tilaukseen, mutta sen toimitusaika on kuulemma vain muutama päivä. Semmonen ihana vaaleanpunainen hökötys on saatava, kun kaupassa moisen bongasin. Maksaa maltaita, mutta kai sen saa sitten eteenpäin myytyä. Pinnasänky vapautuu esikolta myöhemmin, joten sitä ei hankita. Ja saattaa olla että perhepedissä nukutaan tulevaisuudessakin, koska se oli meille pojankin kanssa pitkään paras ratkaisu ja vieläkin poitsu nukkuu osan yöstä meidän vanhempien sängyssä. Huomaan muuten shoppailevani nyt paljon enemmän ja kalliimpaa vauvatarviketta kuin esikoista odottaessani, koska ollaan miehen kanssa (tai ainakin minä olen) vakaasti sitä mieltä, että tämä toinen vaavi jää meidän viimeiseksi. Jotenkin sitä sitten tulee shoppailtuakin kuin viimeistä päivää :whistle:

Vauvakutsuja ei tule, mutta uskon että ne olisivat kivat. Ikinä en ole sellaisissa kyllä ollut.

Yritän imettää lähemmäs vuoden. Esikkoa imetin 9 kk tietämille. Poika alkoi heti hampaita saatuaan purra rintaa ja imetys kävi pian mahdottomaksi.

Voi ei, alakerrassa joku poraa seinää ja nyt poika näyttää heränneen päiväuniltaan mokomaan meteliin. Mukavaa loppuviikkoa!

Krissie rv 29+1
 
Hei taas..

Aah, meidän netti toimii, muutaman päivän jouduttiin olemaan ilman..Kauheeta.. :kieh:

Täällä oli taas jos jonkinlaista gallupia..Imetyksestä sen verran, että esikoista imetin vaan 4kk, maito loppui yhtäkkiä, mikä ehkä johtui liiallisesta laihtumisesta ja liian vähäisestä ruuasta..Nyt haluaisin imettää niin pitkään, kuin lapsi vaan sitä haluaa ja kun molemmista tuntuu hyvälle..Itse asiassa enemmän ku mitään muuta jännitän just tuota imettämistä, haluaisin niin onnistua siinä.. :/

Vauvakutsut olis ihanat..Mutta ei mulla oo semmosia kavereita, joita kiinnostais tommoset, ainakaan tässä lähellä..

Esikoisen synnytys kesti vähän laskutavasta riippuen 8-24tuntia. Tai vuorokauden niissä supistuksissa kärvistelin, mutta sairaalaan mentiin n. 12h ennen vauvan syntymistä ja lapsivesi meni tuossa 8h ennen ku lapsi sitten oli maailmassa..Neuvolakortissa taitaa lukea, että 6h, koska kätilön mukaan "ei siihen neuvolakorttiin voi pitempää aikaa laittaa"..Joopa joo. Nyt oon kotona niin pitkään ku vaan ikinä pystyn, onneksi matkaa on tuo 4km vaan sairaalaan..

Mitäs vielä? Aika jännä huomata, että meitä rovaniemeläisiä on täällä enemmänkin. Oon yhden täältä jo tunnistanu aika kauan sitten, mutta en oo siitä tehny suurta numeroa, ku en oo halunnu hämmentää.. :saint:

Ai niin, kesälomasuunnitelmista. Me lähdetään kuukaudeksi reissuun etelä-suomeen parin viikon päästä, sitte oli pari viikkoa opintoja kesäkuun puolessa välissä, jonka jälkeen keskitytään täysin näihin kotihommiin ja vauva odotteluun jne. Seuraavat suunnitelmat on tehty elokuun puoleen väliin, kun miehen serkulla on häät. Esikoiselle on tosin luvattu Ranuan eläinpuistoon menoa, Särkänniemeä ja vaikka mitä, että saa nyt sitten nähdä..Riippuu niin paljon vauvasta..Esikoisen kanssa oltiin ekan kerran reissussa, kun hän oli 2,5 viikkoa.. :whistle:

Täällä myöskin silloin tällöin mielessä pyörii, että mitä jos vauva syntyisi aiemmin. En kuitenkaan siitä murehdi, mutta vauhti on kyllä ehkä vähän hidastunut..Mieli pysyy korkealla, kun miettii, että vauvalla olisi jo ihan hyvät mahdollisuudet selviytyä hengissä, jos jostain syystä synnytys käynnistyisikin..

Mutta siinäpä kaikki tällä kertaa..Hyvää loppuviikkoa kaikille mammoille ja masuille! :wave:

Pinuski 29 viikkoa tasan! (enää 11 viikkoa, max. 13.. :D )
 
Heippatirallaa!

Pitääkin nyt useemmin koettaa näpytellä, jottei aina tulis kauheeta romaania..

Tukivyön kävin hakemassa tänään kokeiluun, saapa nähdä miten tässä käy. Edellisissä raskauksissa se puristi niin, että sit supisti, ja jos löysäsit niin eihän se sitten enää tukenu. Nyt ainakin vielä tuntuu kohtalaisen mukavalle, eikä ihan niin pahasti revi tuota alavatsaa.

Synnytykset on kestäneen hiukka sekalaisesti. Esikolta ekasta supistuksesta valmiiseen tasan 8h, josta ponnistusvaihe 5min. Keskimmäinen sitten leikattiin, supistella ehti epäsäännöllisiä n.10h säännöllisiäkin vielä pari tuntia, muttei laskeutunut kanavaan ollenkaan kun oli siis perätilassa. Kuopukselta epäsäännöllisiä supistuksia ehti tulla 13h ja sännöllisiä vajaa 5h, ponnistusvaihe 1min. :whistle: Katsotaan nyt sitten miten tässä käy, mä kun jäin ootelemaan niin pitkään noita säänöllisiä supistuksia ennenkö lähdin sairaalaan, ja sit en saanut mitään kivunlievitystä enää kun loppu eteni niin nopeesti. Vaikka tuntuu nyt, että turhaan tässä kauhistelee kun teillä muilla on ollu nopeempiakin synnytyksiä. :ashamed: Mulle vaan oli niin kova paikka se kipu, kun 5cm:istä aukes loppuun asti n. puolessa tunnissa, siitä jäi vähän kammokin..
Lapsivedet mulla on näissä alatiesynnytyksissä menneet vasta siinä ponnistusvaiheen edellä, kun kalvot on puhkaistu, joten sitä en aio nytkään jäädä kotiin odottamaan! Tai jos vedet menee soitan taatusti ambulanssin!

Hankintoja ei kauheemmin ole tekemättä enää, paitsi sitä vaatetta.. Mut kun tuntuu ettei unisex vaatteita löydy ei niin mistään! Kaikki on joko tai, tai sitten maksaa niin pirusti ettei henno ostaa.. Kantoliina, kaukalo ja häkkisänky on ollut jo hyvänaikaa, ja jotakin vaatetta saatuna+pakkaus. Tai häkkisänky odottaa anopilla hakemista, mut ei viitsi vielä hakea kun niin vähän säilytystilaa.

Ennenaikainen synnytys ei hirveesti ole ollut ajatuksissa.. En yhdestäkään lapsesta ole la:han asti päässyt, joten mahdollistahan tuokin on kun näinkin mones lapsi vielä tulollaan. Mutta uskon kuitenkin pääseväni turvallisille viikoille, niin että ainakin 37 viikkoa tulee täyteen, sithän vauva voi jo turvallisesti syntyäkin. (esikko rv37+4, keskimmäinen ja kuopus rv38+6 molemmat ).

Nojoo, ompelukone odottaa vaihteeksi, kassi taas työn alla.. :)

Räpätäti+ Ninni Elmeri rv28+1
 
Mä oon PAMAHTANUT niin ísoksi ja paksuksi että huh, huh. Mitenkähän tästä nämä seuraavat kaks ja puol kuukautta menee??? :headwall: :headwall:
Ihmisillä rupee naama leviämään kun tulen heitä vastaan.. :LOL: No hyvä jos saan joittenkin mielet iloiseksi..
Alkuun tämä poika oli sellainen voltin tekijä, nyt on perehtynyt nyrkkeilyyn. Jossain vaiheessa kaipailin vauvan potkuja mutta nyt ku ne osuu kylkiluihin niin en pahemmin niitä toivo..
Välillä tuntuu että ihan kuin rööri aukeis tuolta alhaalta. Aamulla pikkarit oli ihan märät ja haisi vähän makealle. En tiedä oliko lapsi vettä vai mitä. En soittanut neuvolaan kun aikaisemmin sanoin tuntui että asia torjuttiin ettei voi tulla. Jostain olen lukenut että sitä tulis lisää ettei vaarallista. Tietenkin jos rupee oikein läikkymään niin sitten kipitettävä sairaalaan.
Joo tuosta sairaalaan kerkeemistä olen kans ajatellut että kiva ku olis joku ruuhka ja ei kerkeis. Vaikka itsellä kolme synnytystä takana ja sanoisinko että kaksi lähes kivutonta synnytystä takana vähän jännittää..
Mä olen vähän outo ku mua jotenkin ällöttää ku ne synnytyksen jälkeen laittaa sen limaisen vauvan rinnan päälle heti. Nyt kun sanon noin niin varmaan ei laiteta vaan vauva joudutaan kiidättämään jonnekkin..
Kaikkea mahdollistahan tässä tulee mieleen.
:headwall: Vähän tollainen odotus olo kuin tuo hymiö kuvaa olotilaani.. :p
 
Heips vaan!

eilen saatiin äippäpakkaus. Tänään tuli yli kuukauden odottelulla vakuutuksesta kieltävä vastaus. Vetosivat ed. raskauden toksemiaan, joten tässä raskaudessa on kuulema suuret komplikaatio riskit, joka tulee heille kalliiksi. Luulen heidän myös vedonneen allergia poikaamme, joka on tullut kalliiksi heille. Arvaus vain jälkimmäinen! Kyllä ketuttaa ja pelottaa toi kun ei ole vakuutusta. Tosin huomenna soittelen vakuutus yhtiöille, yritän saada vakuutuksen jostain.

Vauvakutsuja en halua pidettävän!

kesälomaa miehelläni ei ole, kun vaihtaa 12v jälkeen uuteen työpaikkaan.

viime kertainen synnytys olisi kestänyt 2h, loppujen lopuksi kesti kahdeksan tuntia, kun jäi kiinni. Taas ei jäänyt pahoja kokemuksia, jännitystä synnytyksestä. En stressaa synnytystä, se tulee mikä on tullakseen. muuten kipu herkkä/stressaaja.
Hankintoja ei olla vieläkään tehty.
Kiloja tulee kohinalla!
Yöt menevät hyvin, en herää kuin kerran vessaan yössä.
Imetyksen lopetin kuuden kuukauden ikäisenä, kun piti siirtyä kiinteisiin, myös siksi kun en saanut enään itse syödä mitään, enkä enään tiennyt mistä allergiat tulivat. Kova paikka oli, vaikkakin päätöstä tein monta viikkoa

Nyt kiire vesijumppaan.

T:masun kasvattaja viikolla 25??? pudonnut jo, kun en katso almanakkaa, enkä neuvolakorttia

 
Heippa taas!

Lomasuunnitelmia:
Meillä mies aikoo tehdä pari yhden yön kalareissua alkukesästä, kun pidempi kalastusreissu meni puihin kun sattuu olemaan liian lähellä laskettua aikaa. Yhdessä ollaan ajateltu, josko saataisi jostain tästä läheltä mökki vuokrattua juhannuksen tienoille muutamaksi yöksi, mutta sen suurempia suunnitelmia ei ole.
Menee varmaan pihatöitä tehdessä ja puuhommia painaessa, ennekuin vauva syntyy.

Varasin tänään lääkäriajan tiistaille noiden supistuksien takia. Tuntuu että supistuksia tulee yhä useammin ja ovat kestoltaan pidempiä. Ihan ylösnousu ja liikkeelle lähtö saattaa vetää vatsan kivikovaksi ja oon siitä ollut huolestunut joten nyt sitten menen tiistaina tarkistuttamaan tilanteen. Hieman pelottaa onko jotain tapahtunut kohdunsuulla! Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin ja paikat visusti kiinni!

Vähän galluppia: Oottekos te muut miettineet jo sellaista asiaa, että miltä vauva mahtaa näyttää:) Onko kenties perinyt mamin silmät ja isän nenän? Ja onko tukkaa päässä syntyessä vai onko ihan puli:)? Me ollaan juteltu tuosta asiasta jonkun verran. Moni haaveilee meidän vauvalle ruskeita "äitinsä silmiä" ja iskän nenää:) Ihan toisarvoinen asia, mutta kiva miettiä!

Nyt maate! Huomenna aamuvuoroon meno ja vieläkin käyn kiepillä iltavuoron jälkeen...

tannuli 26+6
 
EAK
Ines . Ihmettelit seuraavaa: Miten voi olla pieni maha ja korkea sf??
Johtuneeko siitä että olen pitkä? (170cm)

Minä olen 173,5 cm, ja munkin maha näyttää suht pieneltä, mutta mullahan sf-mitta oli alle 20 viime neuvolakäynnillä, joka on alle alakäyrän. Eli mulla ei ainakaan tuo pituus oo vaikuttanut sf-mittaa kasvattavasti...

Me saatiin tänään vaunut, jotka oltiin tilattu. Ovat kyllä tosi kivat!

Imetyksestä: Imettää haluan pitkään, jos maitoa vain tulee riittävästi. Toki sitten puolen vuoden kuluttua imetys alkaa varmaan vähetä kun lapsi alkaa saada myös ruokia pikkuhiljaa. Meillä mies haaveilee ainakin vielä, että jäisi vanhempainvapaalle vuoden vaihteessa. Onko jollain kokemusta siitä, että isä jää kotiin jo niin pienen lapsen kanssa? Oletteko sitten pumpanneet pakkaseen maitoa sitä päiviä varten tai miten se on muuten sujunut?

Ihanaa, tänään jään vähän yli viikon lomalle ja huomenna juhlitaan miehen 30-vuotispäiviä! Loman aikana ois kyllä tarkotus rempata kylppäriä, joten saa nähä kuinka paljon tulee lomailtua/rempattua.

27+5
 
Huomenta!
Vio-la, joo, siis silleinpäin se menikin. :)
Kyllä sitä itekkin aina miettii ku käy neuvolas tai lekuris et jos mahakkaita näkyy et onkohan toi samoilla "listoilla" kun minäkin.
Itse edellistä odottaessa kirjoittelin jonkin verran vauva-netissä. Nyt tuli sitten tänne liityttyä :)
Taas niin ihana ilma, tekis mieli lähteä pihalle vaikka heti. Kiva, kun saa pyykkiä kuivattua pihalla, mahtuu vähän enemmän kuivuu. Jospa sais ton pyykki vuoren nujerrettua nyt viikonlopun aikaan.
Galluppii täällä aikas hyvin peritty iskän silmien väri. Olishan se kiva jos vielä yksi nappisilmä syntyis. äidiltä ehkä jos rauhallista luonnetta sais ;)
Tannuli voi voi supistuksien kanssa. Toivottavasti ei ihmeitä olis tapahtunut. Onhan se joillan ollut et supistaa ja supistaa mut ei kuitenkaan mitään saanut aikasiksi alakerrassa.
Täytynee lähtee kattoo neitiä, et onko herännyt. Hiljaista kyllä on vielä. Ettei vaan käy viime viikkoista... Neiti nääs oli olevinaan päikkäreillä. Menin sitten tunnin päästä kattoo, ku höpötystä alkoi kuuluu, et mikäs tilanne niin neiti olikin kaivellut vaippaa ja maalannut sängyn pinnat ja seinääkin ihan sillä itellään...yäääk. Kädet oli ihanasti kuivuneessa jöötissä. Onneksi seinässä ei huokoista tapettia ja sain pyyhitty tolulla seinät puhtaaksi. Että semmoinen maalari meillä oli
:LOL:
Nyt mentävä... palataan...

Äippä 29
 
terve EAK
Mun esikoisen isä jäi aikoinaan kotiin meidän 10kk pojan kanssa.Olin kyllä lopettanut juuri ennen imetyksen ja kotiinjäänti sujui hyvin.Voihan sitä maitoa sinne pakkaseen pumppailla,siellähän se säilyy ainakin sen 3kk,mutta en usko että enää 6kk jälkeen äidinmaidon ravintoarvot olisivat niin merkittävästi suuremmat, että se kannattaisi.

Vauvan ulkonäöstä kyllä sitä aina välillä huomaa miettivänsä sitäkin.Jotenkin kuvittelen hänellä olevan paljon mustaa tukkaa niinkuin minullakin vauvana, tosin voihan sieltä ihan blondikin tulla?Sitä on hauska pähkäillä, että kenenköhän silmät ja kumman suu....Tosin alussahan ne on kaikki aika samannäköisiä;kurttuisia ja turvonneita.Mutta niin ihania!!
oinas95 29+6
 
Kelan sivuille oli tullut uuden äitiyspakkauksen kuvat.
Mie oon ihan tyytyväinen viime vuoden pakkaukseen joka tuli viime viikolla!

Esikoisen synnytys kesti 12.5 h josta ponnistusvaihe 1.45 h.
Jospa tämän palleron kanssa pääsisi vähän helpommalla,toivottavasti.

Vauvan ulkonäköä olen lähinnä miettinyt jotta näyttääköhän samanlaiselta kuin tuleva isoveljensä.Poju on vaan pituudeltaan jo melkein miun kokoinen.Pituutta reilu 150 cm ja mie ite oon vähän yli 160cm.Ja poju siis kolmannella luokalla.
Nytkin "lainas" miun lenkkarit kouluun,saapi välitunnille nopeammin jalkaan,kun on hirveä kiire pelaamaan jalkapalloa...

Toinen poju taitaa kanssa harjoitella tosi ahkerasti pallonpotkintaa.Sen verran huljakasti masu heiluu aina puolelta toiselle :)

Meillä kanssa on mietitty nimenantojuhlia.Esikolle järjestettiin 10 vuotta sitten ristiäiset,oikeestaan anopin painostuksen alaisena.
Valitaanko nimenantojuhlissa lapselle kummeja?

Isi jäi kotiin:kun poika oli n.6kk.Mie tein kyllä kotona töitä,siis kokoonpanotöitä urakkapalkalla reilun vuoden.Nyt meinasin olla takuuvarmasti tekemättä mtn töitä ja nauttia vauva-ajasta "täysin rinnoin" :LOL: .

suomalainen:Miulla on kanssa masu kasvanut tosi paljon vähälle aikaa.Tekee miut tosi kömpelöksi ,kun yksinkertaiset asiat(kynän nostaminen lattialta...) alkaa olla vaikeita.
Tukivyötä on pakko pitää koko hereillä oloaika.Muuten pamahtaa selkä ihan juntturaan.On nimittäin kaikki lihakset tässä kropassa niin surkeassa kunnossa...

Hyvää päivänjatkoa kaikille!

Ievaliina ja pikkumies 30+1(jo)
 
Täällä on alkanut vaivata turvotus enemmän ja vähemmän (no, ehkä vähemmän vielä). Kihla- ja vihkisormukset laitoin rasiaan yli viikko sitten, ja eilen illalla huomasin, että jalkoihinkin on tullut turvotusta jonkin verran. Jää nilkkojen kohdalle pienet montut, kun peukalolla hetken painaa. Kävelykengätkin on muutaman päivän hiertäneet, eli liekkö turvotus siihenkin syynä, vai johtuuko jalan leviämisestä tai vastaavasta..... No, väljemmät kävelykengät on kaivettu esiin, ja sandaalikelejä jäädään odottamaan enemmän kuin kovasti!

Vauvan ulkonäöstä: Itsellä on käynyt mielessä lähinnä se, onko vauva rakenteeltaan siro vai vanttera. Esikoinen oli aikanaan vanttera vaikka oli ihan keskivertovauvan mitoissa (3585g). Kuopus taas siro (2884g) vauveli. 4D-kuvissa ainakin viimeksi oli havaittavissa poskissa pientä pyöreyttä, joten saa nähdä, miltä muru näyttää, kun syntyy. Kovasti häntä jo odottaa saapuvaksi, mutta maltetaan vielä kuitenkin odotella noin yhdeksän viikkoa.

Kultatiuku ja Nuppu rv29+2
 
Huomenta!

Jännästi muuten, netissä on monissa raskauskalentereissa samat lauseet eri viikkojen kohdalla. Jossain vauvat yleensä kääntyy rt:aan viikolla 32 ja jossain viikolla 36, aika jännä juttu.

Ite oon huomannu, että nyt on tosi mukava vaihe, ko vihdoin selvästi huomaa missä on vauvaa ja missä on tyhjää masussa.

Äippäpakkaus 2008 ei ollu mun makuun. Käyttämättä jääviä vaatteita ois siinä enemmän ko tässä 2007 pakkauksessa.

Kymmenen työvuoroa jäljellä, äitienpäivänä on viimeinen vuoro. Kaikki meni uusiksi ja paperit vaan junnaa kelalla, ko palkanlaskija ei osannu hommaansa. Koko tämän vuoden tienestit menee uudelleen syyniin. Ja sitten vasta pomo lähettää lappusensa minun tienesteistä kelalle. Huh huh.

Nyt voiskin muuten soitella sen vakuutuksen perään. Saadaanko vai eikö...

Hjuvaa pörrjantaita!

T: pörrö ja vaava 29+6
 
Mä en myöskään tykänny 2008 pakkauksesta. Sain eilen 2007 pakkauksen ja oli ihan kiva.
Toissapäivänä mun sisko toi poikakaverinsa kanssa sellasen pehmeän kehdon jonka saa kattoon roikkuun. Oli itse tehneet äidin avustuksella. Tosi ihana! Pojatkin oli ihan innoissaan siitä. Sano jopa mulle että älä koske ettei mene rikki :)
Täällä on alkanu tällä viikolla oikein kunnon myllerrys vatsassa. Ei potki mutta touhuu jotain tosi ahkerasti.
Hauskaa viikonloppua!

Jontturi + "Nelli" 29+2
 
Heips!

Tukivyö sitten korkattu tähänkin raskauteen, ja voi autuus. Ihanaa kun ei massua revi tuolta alhaalta, kyllä helpottaa! Tosin vasta eilisen harjoitellu, ja tarkkana saa olla ettei liikaa vyötä kiristä kun sit supistaa.. Mutta ainakin nyt tällä kokemuksella apua on! Selän kanssa mulla ei ole nyt ollutkaa mitään ongelmaa, mitä ihmettelen, kun ristiselässä on synnynnäinen vika joka äityy melko helposti. Ehkä viimevuoden työssä rehkiminen kasvatti lihaksia sen verran että niistä on tukea?

Pakkauksesta, mua nyt harmittaa. Olisin tykänny enemmän tästä uudesta! Toki jos poika tulee, niin onhan nää sitten ihan ok, mut melko varmaks tiedä mitkä pitämättä jää jos tyttö tulee..
:attn: Jos joku poikaa odottava ja uuden pakkauksen saava haluaa, niin mä voisin ainakin ne sinisävyiset vaihtaa sit noihin uuden pakkauksen vaaleisiin/keltaisiin, samoten ne vihree-valkoset niihin oranssi-keltaisiin!! :attn:
Tiedä mitä mieltä muut on, mutta minusta siihen pakkaukseen ei pitäs tunkee mitään vaaleensinistä tai vaaleenpunasta, kun ne mielletään niin voimakkaasti sukupuolirajoitteisiksi väreiksi. Kyllähän ne käyttöön meilläkin varmaan tulee silti, kun vaatetta ei ennestään tallessa ole, ja onhan tää systeemi ainutlaatuinen ja hyvä!! Ei muissa maissa taida pakkauksia ollakaan? Kunhan ny nurisen.. :ashamed:

Naapuri se eilen kävi taputtelemassa massua kun haravoin tuossa tien vierustaa, ja naureskeli, etten kuulema sinne heinäkuulle asti taida päästä! Oli jo kolmas immeinen joka saman toteaa mahan nähtyään.. Ok, onhan se iso, isompi kuin yhdessäkään raskaudessa tähän mennessä, mut tiedä sitten. Alkaa vähän jo pelottaakin, että jos se sitten syntyykin tosi ajoissa?!? Pitää neuvolassa kysästä mitä mieltä täti on lapsiveden määrästä, jos sitä onkin sitten enempi..

No jaah, hommat vaan odottaa tekijäänsä, mikähän siinä ettei ne pyykit ittekseen voi hyppiä koneesta narulle ja kopasta koneeseen?!? :whistle:

Räpätäti+Ninni Elmeri rv28+2
 
Minä tosiaan olen saanut eilen äippärahan päätöksen, ja olen kyllä tosi tyytyväinen. Yhden kämmin
ehkä tein, enkä tiedä voiko sen korjauttaa vai tuleeko kaikille. Eli menin laittamaan hakemukseen tulonvähennysten kohdalle matkakustannuksiin että kuljen omalla autolla, yhdensuuntainen työmatka 10 km. Jätin kyllä kulut kirjaamatta. Nyt hakemuksella oli tehty vähennys matkakuluista reilu 500 euroa
/ vuosi, ja todellisuudessa en hae verovähennystä enkä saisikaan koska työaika 8.30-16 joten verotoimistohan katsoo että voisin kulkea paikallisilla. Onko teillä otettu huomioon matkavähennyksiä vai olettako jättäneet jo itse kohdan tyhjäksi? Mitä luuletta alkavatko korjaamaan asian?

Ja äippäloma alkaa sitten 18.6., enää vajaa 8 työviikkoa jäljellä, siistiä!

Toivon mukaan saan nyt uuden äitiyspakkauksen, kun tykkäsin enemmän siitä ja pidin sitä enemmän tytölle sopivana. Eiköhän kun pakkausta aletaan jakamaan ensi viikosta, ja päätös tosiaan annettu eilen.

Olettako valmistelleet vauvalle huonetta? Minulla on vielä puolessa välissä, mutta suunnitelmat päässä aika valmiina. Alkuviikosta sain iki-ihanan Eamesin keinutuolin huoneeseen. Ajattelin että siinä on hyä imettää/rauhoittaa lasta. Aikaisemmin olen hankkinut jo Seimi collectionin seimen sekä teettänyt lipaston aluksi vaatteille ja myöhemmin leluja varten. PIentä kivaa vielä hommaamatta, verhot laittamatta jne. Meille tulee neutraali (niinkuin talo on muutenkin: musta-valkoista ja tummaa puuta ) hillitty tytön huone. aion heti tytön synnyttyä, pyytää valokuvaajan kotiin kuvaamaan vauvasta musta-valkoisa isoja kuvia vauvasta, sillee että vauva asetellaan kuviin Anne Geddesin kuvien mukaisesti. Esim. yksi sillee että makaa ison pyyhekasan päällä vatsallaan sekä toinen että on otettu lakanan sisään (samalla tyylillä kuten vauva ainakin ennen punnittiin kotikäynneillä, en siis tiedä onko sama tyyli edelleen ). Minusta tuntuu että mulla on suunnitelmat huoneesta valmiina aina lapsen kouluikään asti. :LOL:

Vauvan ulkonäöstä: Mä toivon että tyttö saa ainakin isin korvat mutta äidin nenän.. :LOL:

Rv 27+1
 

Yhteistyössä