HEINÄMAMMAT 2008 ~huhtikuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Tervehdys, :wave:

Täällä vapaa päivän vietossa. Nyt on ollut niin ihanat ilmat, että olen lenkkeillyt ihan kunnolla ja nauttinut lämmöstä. Ainoa rasite on, kuten suomalainenkin jo mainitsi, on tuo matkanteon hitaus. Supistukset tulee, jos innostuu liian kovaan tahtiin kävelemään. Lisäksi öisin useasti kylkeä kääntäessä tulee supistuksia. Ei tosiaan enää helppoa tuo kyljen vaihto.

Ensikertalainen Kivaa, että oli mukava reissu. Thaimaa on kyllä mahtava paikka. =)

k2oset Tervetuloa meidän runsaaseen joukkoon mukaan! :flower:

Ostoksista Ollaan hankittu pinnasänky, turvakaukalo ja vaunut. Lisäksi muutamia vaatteita. Mietin vielä hankkisiko sitterin vai vauvakeinun vai molemmat. Kokemuksia?

Mietin kyllä paljonkin sitä, että jos lapsi syntyisi etuajassa. Ja vauvavakuutus hankittiin Pohjantähdestä ja se siis hyväksyttiin.

Jemima 26 + 2
 
Tänään kävi silleen et mie kaaduin :(
Aika rajusti lensin selälleni jyrkässä umpi jäisessä alamäessä kun talutin pyörää autolle. Sen jälkeen supisteli aika rajusti ja nyt juilii mahaan ja selkään. Käväsin tossa kotimatkalla sit neuvolassa kysymässä neuvoa kun en saanut sieltä neuvolatätiä puhelimella kiinni. Kuunneltiin siinä sydänäänet ja muutenkin tunnusteli mahan päältä. Sanoikin et tuntuu supistelevan aika kovasti, mut sydänäänet kun oli tosi hyvät ja tasaiset eikä mitään vuotoa ole niin ei ilmeisesti mitään huolestuttavaa. Käski ottaa äitipoliin yhteyttä heti jos on vuotoa, enemmän supisteluita, vauva hiljenee tai jotain muuta erikoista. Esikoisen odotus aikanakin kaaduin muutamaan otteeseen, mut en noin rajusti kuin nyt. Toivottavasti nyt päästiin kuitenkin taas säikähdyksellä.

vauva vakuutuksesta: Me ei sitä haettu kun en sitä kuitenkaan tule saamaan ton raskausajan diabeteksen takia. Esikoiselle otettiin sit if:istä se lapsivakuutus heti silloin kun hän täytti sen 2kk. Ja onneksi otettiin. Tänään just käytin häntä lääkärissä ja oli 7. korvatulehdus 4kk sisään. Laitto myös lähetteen sinne putkitukseen. Joten tarpeeseen ehdottomasti tuo vakuutus on ollut.

Pörrö: Mitä se neuvolalääkäri niistä sokeri jutuista sulle sit sanoi? Harmi kun ei oo kemiat sopinu lääkärin kanssa yhteen...

Ostoksista: Meillä ei oikeestaan oo mitään ostettavaa. Muutaman kestovaipn olen hommannu ja puklurättejä ym pientä.

Äitipolille tuli kutsu 5.5 kokoarvio ultraan. Sitä sitten odotetaan jännittyneenä :)

Nyt rupeen taas touhuileen kun illalla tulee kaveri lapsinensa yökylään... ihanan rentouttava ilta tiedossa kun saa pitkästä aikaa ystävän kanssa höpötellä oikein ajan kanssa :)
Hyviä vointeja kaikille ja muistakaa ottaa rauhallisesti :wave:

Kojo 28+6
 
Ifistä ei kuulu mitään, haluaisin tietää saatiinko vakuutus vai ei. Kesälomajuttuja ei oo muuta, ku että meinaan "asua kaupungilla" pultsareiden ja muiden joutilaiden kanssa. Toisin sanoen kahvitella kaikki tutut läpi hyvin. Nytkin on listalla kolme-neljä henkilöä, joille oon vuoden verran sanonu, että joo nähdään, tuun käymään. Ja mökillä meinaan möllistellä, vaikka miestä pelottaa, matkaa on kuiten se 40 km :LOL: Ei tunnu missään, minusta. 7. toukokuutahan tuo joutilaisuus jo alkaa, apua. Ja tuo on kans jännää, että joka viikko on nyt perhevalmennusta ja kahen viikon välein neukka. Saa jatkuvasti juossa siellä. Niin ja Rovalassa näky 8 ? kestovaippakurssi, sinne vosiin suunnistaa kyllä.

Se lääkäri-ihminen puhu niinkö olis pahastikin arvot perssiillään ja komensi varaamaan th:lta aikaa ruokavalioneuvontaan. Muttako mie olen ite pilke silmäkulmassa just tehny nuita arvoja, syömällä roskaruokaa tai paaaljon omppumehua ym. Nyt kun päivä on pidemmällä ajattelin vain vaihtaa ruisleipään ja tuoremehun vichyyn. Karkit yms. tottakai vähemmälle, mieluiten yhteen päivään viikossa. Muuten kyllä ei ole ongelmaa annoskoossa tai näläntunteessa. Syön tosi vähän nykyisin.

Nyt huomasin, että se lääkäri ei puhunu mitään vauvan tarjonnasta :( Mie löydän vauvan jo itekin, mutta en oo varma aina missä pää on. Monasti tuntuu liikkeet kahteen tai kolmeen ilmansuuntaan yhtaikaa. Tänään kyllä ei oo pahemmin liikkunu, suuttukohan seki lääkärille (l. dopplerille).

Ja autosta pieni tykkää jo nyt :D Tai sitten ei, mutta aina pienestäkin automatkasta liikkuu ihan mahottomasti.
 
Pörrö: Tosta perhevalmennuksesta... Aika jännä muuten et mulle ei kukaan oo puhunu mistään valmennuksesta missään vaiheessa. Ei sillä et olisin nyt sinne välttämättä edes menossa kun edellisestä synnytyksestäkin on vasta vuosi aikaa niin on jutut aika hyvin mielessä.
Mie kans mietin tota kestovaippa kurssia, mut en oo oikein varma onko mulla aikaa mennä sinne... no täytyypä pohtia vielä asiaa
 
Nuo aiheet, tosiaan kuulostaa semmosilta, että voitashan me vaikka pari flaieria lukassa asiasta, mutta että ihan luentoa kuunnella. Mie en jaksanu viime lauantaina vääntäytyä MLL:lle yövuoron jälkeen ja ennen Fröbelinpalikoita, sielläkinhän oli joku kestovaippasysteemijuttu.
 
Soitin sitten tänään Tapiolaan, ja kyselin sen vauvavakuutuksen perään, ku tosiaan se on lähetetty sinne jo aika päiviä sitten eikä sieltä olla mitään ilmoitettu. Omassa pienessä alitajunnassa oli myös pikkuinen hätä että jos ei keretä sitä varausmaksua maksamaan ennenku vaavi on jo maailmassa. Mutta ei hätiä mitiä..kolme päivää sitten vakuutus on hyväksytty ja kuulemma tällä viikolla jos ei jo huomenna tulee sitten se eka lasku. Onneksi tajuttiin ottaa se kalliimpi ja parempi versio siittä vakuutuksesta..niitä kun on kahta lajia.
Huh. nyt saa huokaista helpotuksesta sen suhteen.. :snotty: onpahan ne asiat sitten ainakin kunnossa.
Minusta tuntuu, en sitten oo ihan sata varma =) ,mutta että mulla on tässä raskaudessa enemmän liitoskipuja ja kaikenlaisia kramppeja ja kremppoja kuin edellisissä. (tämä siis minun kolmas raskaus (keskimmäinen meni kesken)) Kaipa nuo sisäelimet on kovilla kun ollaan oltu raskaus tilassa jo kolmatta vuotta enemmän tai vähemmän :LOL: :LOL:
Esikko kun oli alle yhden vuoden niin me odotettiin sitä keskimmäistä ja nyt kun tuo esikko täyttää kaksi niin me odotetaan tätä :) Oonki sanonut tuolle minun miehelle että tämän vauvelin jälkeen odotetaan kyllä pari vuotta ja annetaan meikäläisen sisuskalujen kohtujen ynnä muiden levätä hiukan :) sitten voidaan HARKITA kolmatta, joka ei todellakaan oo mikään pakollinen juttu :LOL:
Vaikka ihaniahan vauvat on :) mulla on vain tuo rankka pahoinvointi jättänyt jo ruokatorveen pysyvät vauriot, että haluaa kyllä miettiä että miten sitten jos kolmatta tekee niin puhkeekohan koko ruokatorveen sitten reikä :) :)

Mulla on oikeestaan supistukset kivuttomia, tänään on ollut oikealla puolella aamusta asti ihan karmeet liitoskivut jotka säteilee polveen asti. Vauvan liikkeet on muuttuneet nyt parin päivän aikana ihan valtaisan koviksi..saa ihan ihmetellä ku ei tuolta esikolta näin kovia potkuja sadellut..tietenkin se varmasti vaikuttaa myös se että esikko oli jo näillä viikoilla pääalaspäin. Tämä tyttö se jaksaa vain istuskella ja potkiskella joko kohdun suulle tai sitten toiselle puolen alavatsaa
Kesä suunnitelmia ei täällä ole tehty, kun meillä on tuo maatila lehmineen niin kesä on aina sellasta aikaa ettei jouda.. miehellä tietty kaikkea metsästykseen ja koiriin liittyviä menoja on aika lailla jo kertynyt, minä taas olen ottanut sen ajattelu tavan että on saavutus jos pääsen nyt perjantaina parturiin :LOL: ei sitä halua tehdä mitään valtavia suunnitelmia minkään suhteen ku mikään ei ole niin varmaa kuin epävarmuus.
Mutta mikäs tässä on köllötellessä kotosalla, esikollekkin hommattiin hiekkalaatikko viime kesänä ihan tuohon etupihalle, joten eiköhän meillä kulu ihan hyvin aika sitten siinäkin :)
Kaikkista eniten odotan kuitenkin että saa tuon grillin vetää esille, ja grillata kanaa ja syödä vihersalaattia ja nauttia auringonpaisteesta B) B)

Laitetaanpas tähän loppuun vielä galluppia :) mitenkäs teillä onko teille järjestetty aikaisemmissa raskauksissa vauvakutsuja ?? ja järjestetäänkö tässä raskaudessa??
Haluaisin tietää kuinka yleistä se on :)
Mulle on järjestetty esikolta ja sitten itse olen ollut järjestämässä kaksia kutsuja. Onhan ne ihanat juhlat :) mulle oltiin järkkäämässä tässäkin raskaudessa mutta oon kieltänyt ne ennenkuin tiedetään tästä tilanteesta enemmän :)
 
Ai, mulla oli korkeampia arvot puoli tuntia ruoasta kuin tunti. Ja siksi otan puoli tuntia jälkeen. Mullakin meni aluksi ruoan jälkeen yli seiskan (kuitenkin alle 8) vaikka söin ihan normaaliannoksen ja terveellisesti, esim. pari perunaa jauhelihakastikkeessa, ja paljon porkkanaraastetta + maitolasi. Ei tuosta voi ruokaa vähentää. Thaimaassa taas kun pari kertaaa testasin ruoan jälkeen (esim. pippuripihvi ranskalaisilla + cokis juomana) niin arvot olivat ihan hyvät 5-6. Ja nyt kotona mitä olen eilen-tänään mitannut tullut hyviä arvoja. Aamullakin paasto oli 3,5 (siskon mielestä jo liian matala, hällä diabetes). Mä en aio ottaa (enää ) noista stressiä koska mun mielestä noi on hyviä (vrt. esim Etelä-Suomen käytäntöihin jne.) Ja jos eivät ihan hulluiksi mene niin en aio suostua jatkotoimenpiteisiin. Mun mielestä ne täällä Rovaniemellä ylihössöttää noiden sokereiden kanssa.
 
:) Onpa ihana ko löyty asiasta hengenheimolainen.
Eipä stressata enää. Eikä tuo pistäminen ainakaan minun sormissa tunnu, että olis rikki puhkottu. Onneks terkkatätikin on mukavaa lajia, niin ei ens käyntiä tarvii pelätä, vaikkei tälle asialle mitään kummosta tee.

Niin ja vauvakutsuja ei oo ollu lähipiirissä, eikä tuu mullekaan, ei mulla ole kavereita.
Niin, se onkin sitten ens syksyn tehtävä, ystäväpiirin löytäminen. Luulis, että leikkikentältä löytyy.
Sen mie oon vaan miehelle ilmoittanu, että jos vaikka anopin tai ihan sama kenet laittas siivoamaan sillä aikaa ko olen laitoksella. Siis ihan kunnonkunnon siivouksen, ikkunat, seinät, lamput uunin yms.
 
Taas on neuvolassa käyty. Kaikki oli ok
Pissa puhdas
Verenpaineet 108/66
Sf 26,5
Sydänäänet kuului erinomaisesti 145-155
Fysioterapeutin luona pitäisi huomenna käydä kyselemässä tukivyötä. Mulla kun on tuo reuma,niin selkä kaipaa jo tukea. Esikoiselta en sitä pystynyt käyttämään,kun se vaan painoi,mut jos nyt taas koittaisi. On maha sen verran erimuotoinen et nyt siitä voisi apua ollakin.
Seuraava neuvola on taas kahden viikon päästä. Silloin katsotaan taas hemoglobiini. Väsyttää kovasti!!!

Närästys on alkanut vaivaamaan, ja rennietä hain apteekista
Nukkuminen on jo työlästä ja liikkuminen pitkää matkaa. Supistaa helposti,jos rattailee liian rivakasti.

Tirpiäinen ja kauno 28+4
 
Heippa pitkästä aikaa :wave:
Oon käynyt lukemassa foorumia, mutta mitään en ole saanut aikaiseksi itse :ashamed:

Omia kuulumisia:
Viime viikolla olin keskiviikosta saikulla kipujen takia. Ei ole mitään vuotoja mutta aaltomaisia kipuja tuntui koko keskiviikon ja torstain. Kenties supistuksia??
Perjantaina kävin sokerirasituksessa ja paastoarvo oli 4.4 ja tunti siitä mitattuna 5.4. Eli ei mitään ongelmaa siinä.

Huomenna neuvolalääkäriin, jossa sitten tarkempia tutkimuksia.

Joku kyseli että onko herännyt ajatuksia että vauva syntyisikin kuukaus kaks ennen laskettua aikaa. :$ Hui, mä oon ajatellut että elokuussa olisi hyvä aika.

Mun isosisko huhkii tällä hetkellä synnärillä tyttöä ulos, musta tulee täti!!! =) :heart:

Hankinnoista:
Melkeinpä kaikki on jo ostettu, vaunut ostin jo ennen joulua :)
Miehen vanhemmat ostaa sängyn, mutta muuten kaikki alkaa olemaan valmiina.

Mies kantaa ulkomailta pienen prinssin vaatteita. Se taisi ihan seota Nykissä, kun sanoi joutuvansa ostamaan uuden matkalaukun. Oli se ostellut mullekin äitiysvaatteita ja iki-ihanan GUESSin laukun :D En siis viitsi valittaa vaikka onkin ollut koko kuukauden jenkkilässä.

Vakuutus hakemus laitettu Tapiolaan pari viikkoa sitten, ja sähköpostiin tuli tieto että hakemus vastaanotettu ja käsittelyajat jotain 20 pvää. Että saa nähdä tuleeko koko hemmetin vakuutusta. GRRRR.

Muutto pitäis tehdä Espooseen tuossa ensi kuussa. :attn: ja maha on jo nyt tiellä.
Kommentteja tulee niin positiivisia kuin negatiivisia. Monesti olen loukkaantunut ja herneet mennyt syvälle :LOL: ja tulee menemään jatkossakin, kun oon näkäjään vähän herkillä.

Nyt syömään! Ruoka maistuu vähän liiankin hyvin.

Mitä Nellylle kuuluu'? :)
 
Tänne tuli eilen Tapiolasta varausmaksu-lasku.. eli vakuutus on hyväksytty =) myös äitiyspakkaus saapui eilen ja oli siis edelleen vuoden 07 malli, mutta kuten joku muukin täällä sanoi niin munki mielestä siinä on kivoja ja myös ihanasti pojalle "sopivia" vaatteita :heart:
Pitäis pikkuhiljaa alkaa väsäileen isyyspakkausta..mulla oli alun perin tarkotus antaa se isännälle samaan aikaan ku tuo äippäpakkaus tuli mut empä oo kerenny...saa sit kesällä!

Miehen lihominen on selkeästi havaittavissa täällä.. mun mies on aina ollut hyväkroppainen (pitkä&sopivan lihaksikas) mut nyt on kyllä kasvattanu itelleen kunnon pötsin vähint. samaa tahtia ku mä..ja meillä molemmilla on kiva pikku lisäleuka nykyisin.. :LOL:
Sovittiin et käydään sit yhdessä reippailla vaunulenkeillä..

Kesälomasuunnitelmat on ihan auki, meillä on myös miehellä kesä- ja heinäkuu vapaata joten yhteistä aikaa ainakin luulis riittävän. Sen verran kyllä tiedän että heinäkuun puolella aion siirtyä lomailemaan jo lähemmäs Rovaniemeä, ainakin parisataa kilsaa. En halua et mun synnytys käynnistyy täällä 450 km:n päässä.. :/

Kiva idea nuo vauvakutsut, mut en yhtään tiedä oisko mun ystävät niin innokkaita sellasia järjestään ku parhaillaan ykskin kärvistelee lapsettomuuden kanssa ja yks painii murkkuikäisen tyttärensä ongelmien parissa.. Eipä noilla mun "vauvatutuillakaan" oo tainnu sellasia pippaloita olla mut voishan tässä itsekkäänä alkaa vihjaileen et voi että sellaset ois ihanat! :saint:

Kuulosti pahalta Kojo tuo sun kaatuminen, toivottavasti tosiaan selvisitte säikähdyksellä! Vitsi täällä saa varmaan liukastella vielä kesäkuussa tällä menolla..taas näkyy lunta tulevan ja mua se niin tympii ku en pääse tän massuni kans enää edes kelkkaileen niin joutais jo sulaa pois!! :headwall:

Niin muutes ainakin Pörrö ja Ensikertalainen ei taida olla pelkästään Rovaniemen vaan koko lapin läänin vitsaus toi neuroottinen sokereiden kyttääminen, täällä kans leimattu monta äippää yhden arvon perusteella jo raskausdiabeetikoiksi.. turhaan stressaavat meitä sanon mä! :kieh: Mä sanoin että mua ei mikään vaivaa ku neukkatäti yritti et sulla on kyllä yhtenä päivänä tän lounaan jälkeen tää yks arvo pielessä.. siis hohhoijaa!

Nyt oon höpissy yhdelle kertaa taas ihan tarpeeksi..

Qnsilta rv 28
 
EAK
Kojo Mulla on eka raskaus menossa, joten en oo asiasta ihan varma, mutta: olen ymmärtänyt että perhevalmennusta järjestetään vain nimenomaan ensimmäistä lasta odottaville.

Perhevalmennus Tänään meillä olikin toinen kerta perhevalmennusta. Aihe oli äidiksi ja isäksi. Ei mitään ihmeellistä ollut kyllä...

Vauvakutsut Yhdissä vauvajaisissa oon ollut, mutta ne järjesti raskaana oleva äiti itse itselleen. Eli oli leiponut ja kutsui kavereita kylään. Esitteli äitiyspakkausta ja piti arvauskisan tulevasta vauvasta ja synnytyksestä. Vieraat sitten veivät vauvanvaatteita tai muuta viemisiksi. Eihän sitä tiedä jos itsekin innostuis sellaset järjestään, mutta en usko että mulle kukaan olis järkkäämässä kun ei oo sellasta tiivistä kaveripiiriä vaan yksittäisiä kavereita enemmänkin sieltä ja täältä.

27+3
 
taas oksennustaudissa :( toinen kerta kahteen viikkoon :( esikoinen oksensi su x 3, sen jälkeen vatsa löysällä mutta muuten vointi ok. itse aloin oksentamaan tässä äsken. mies lähössä ulkomaille pe aamuna, eli ei saa saada tautia... en nyt millään jaksaisi :x

korvapuusti + pikkupulla rv 29+4
 
Nyt kun olen saikulla ja äippäloma alkaa toukokuun vika päivä niin palkanlaskija oli sitä mieltä että kesäloma 08 ja 09 ei voi pitää peräkkäin ensikeväänä???Miksei voisi? Eihän siinä ole järkeä että mulla olisi kesäloma ja äitiysloma samaan aikaan? Apua tuun hulluksi...just kohta näitten pykälien kanssa mistä palkkiskaan ei oo varma. :(
 
RouvaSumppisuu
Lista päivitetty =) .

Hui, Kojo tuo kaatuminen...onneksi et loukannut pahemmin. Tuntuu ihan oudolta, että jossain on vielä lunta/jäätä kun meillä kukat kukkii, muurahaiset vipeltää ja västäräkit pomppii B) .

Jane, mä jätin lomat säästöön eli kun vanhempainloma päättyy 4/2009, niin mulla on vuoden 2008 ja 2009 lomat vielä pitämättä. En kyllä tiedä, voiko niitä pitää ihan yhteen pötköön kuitenkaan, täytyis vissiin ottaa itsekin selvää (onhan tässä tosin aikaa).

korvapuustille
jaksuja :hug:. Pikaisia paranemisia!

Vauvakutsuista: ei tule olemaan. Mulla on kaveripiiri aika pirstaleinen, ei sellaista tiivistä poppoota. Yhdellä hyvällä kamulla on LA elokuussa ja sen kanssa vertaillaan nlakortteja ja pölistään vauvajuttuja enemmänkin :D .

Menon hidastumisesta
: TODELLAKIN. Tänään olen yrittänyt siivota ja nyt illalla sainkin urakan valmiiksi. Mutta paussia saa pitää ja välillä tuntuu, että kaikki käy kun hidastetusta filmistä. Välillä oikein pelästyn, kun meillä on tuossa eteisessä kokovartalopeili ja nään tän mun masun...VALTAVA!

Täytyy vielä hehkuttaa, kun on ollut ihan lottovoittajafiilis tänään :D. Sain Kelalta äippärahapäätöksen ja se oli oikein hyvä! Ja sen lisäksi sekä mulle että miehelle tulee ruhtinaalliset veronpalautukset! Tekis mieli huomenna halata posteljoonia, kun se toi meille näin kivoja kirjeitä :LOL:...

Sumppis ja pikku-B rv. 29+
 
Minustakin on alkanut myös tuntua, että noista sokereista ollaan jo liiankin neuroottisia, etenkin täällä Lapissa. Itse en ole käynyt sokerirasituksessa, mutta lähetteen ne on sinne laittaneet ja
viime viikon lääkärinneuvolassa sanoivat, että olisi jo kiire mennä sinne. Soitin tänään omalle neukkatädille ja kyselin onko sinne pakko mennä. Kyseessä on kuitenkin vähintäänkin 3 tunnin reissu Länskän labraan, luultavimmin menee neljäkin tuntia, siellä kun on niin ruuhkaista aina.
Mulla ei kuitenkaan ole hirveesti tullut painoa, yhteensä noin 5 kiloa, pissa ollut puhdas koko ajan. Edellinen lapsi oli 4120 g syntyessään, mutta meni myös reilu viikon yli lasketusta ajasta. Kertokaapa mielipiteitä menisittekö testiin vai lieneekö jo ylireagointia? Haluttaisi kyllä jättää väliin kun ei oikein aikataulu anna myöten mennä sinne istuskelemaan ja toisaalta hyvin tässä ollaan pärjätty närästystä lukuunottamatta.

Neukka kuulumisia muuten: hemari oli laskenut 119 ja käskettiin ottaa rautaa, joten
kävin ostamassa sitä rautamehua ja hirveen närästyksen sain siitäkin. Pissa ok, RR 102/66,
syke 150, liikkeet ++, SF mitta 25, kohdunsuu kiinteä ja kiinni ja pituutta 3-4 cm, mutta sitä
lääkäri ei osannut sanoa miten päin siellä masussa ollaan.

Tuon närästyksen takia on joutunut luopumaan vaikka mistä kivasta, oikein huonoina päivinä
syön apuun Gavisconia (meniköhän tuo oikein), minusta se auttaa paremmin kuin Rennie. Jotkut päivät menevät hyvin ilmankin. Muistatteko vanhan kansan sanonnan että kun oikeen närästää niin lapsella on hiukset syntyessään, taida kyllä tuossakaan mitään perää olla.. :)

No niin tai näin hyviä vointeja kaikille heinämasujen kasvattajille

AinoEinari 29+0
 
Kojo: No huh tota sun kaatumista! :hug: Onneks ei käyny pahemmin. Musta on tosi petollista ku osa pyöräteistä ja pihoista on sulia ja sit yhtäkkiä jäätä... Meillä alko tänään perhevalmennus ja siellä sanottiin, että se on perheille, joissa jompikumpi vanhemmista saa ekaa kertaa lapsen. Täällä on nyt sellanen kokeilu meidän neuvolassa, että käydään 4 kertaa ennen synnytystä (ei ennen raskautta niinkuin perhetyönteijä tänään sano... :LOL: ) ja 3 kertaa synnytyksen jälkeen lapsen ollessa n. 2kk, 4kk ja 8kk. Toi varmaan laajenee myöhemmin koko kaupungin neuvoloihin.

Suomalainen ja pörrö:Toi sokeriniuhotus on vähän tuskastuttavaa kyllä välillä... Mulla taas lääkäri on hyvin jalat maassa -tyyppiä ja jopa onnitteli ku paino on pysyny samassa ku ennen raskautta ja sano ettei se oo paha jos joskus ihan vähän arvot heittää. Neuvolantäti taas ei mistään muusta puhukkaan ku siellä käy... :/ Huoh... Olis kiva saada tukea ja neuvoja muihinkin asioihin, mutta parilla viime kerralla nyt ku on ollu toi uus täti, niin ei siinä kerkeä mitään muuta ku se vaan kertoo että maitoa ei kannattais juoda ja sitten perään yhtäkkiä alkaa puhua että kannattais syödä täysjyvämannapuuroa ja lakaa neuvoa miten sitä tehään mikrossa... Tosi oleellisia juttuja... No, voihan se olla, että tuo täti on ihan kiva sitten lapsen kanssa asioidessa ku näköjään alkaa vellivinkkejä tulla jo tässä vaiheessa... :LOL:

Mie muuten kävin siellä kestovaippajutussa MLL:ssa. Ei keritty kauaa olla, mut ostettiin pari bambukankaista lisäimua ja mulle kestoliivinsuojia. Ottobre:ltä oisin ostanu harsoja, mut ku ei ollu käteistä enempää, mut niitten liike on siinä Valtakadulla, niin täytyy käydä myöhemmin siellä. Nillä on siis kestojuttuja myynnissä.

(.) Supistuksia tuli aika reippaasti viime to & pe ja aloin huolestua vaikka ne oli kivuttomia. Soitin lauantaina äitipolille ja kävin sitte näytillä saadakseni mielenrauhan. No kohdunsuulla oli asiat ihan hyvin, eli säikähdyksellä selvisin. En tiiä johtuko tuo sitten stressin purkautumisesta vai mistä, ku tosi rankka opiskelujakso oli just loppunu. Taas kyllä osas arvostaa tätä meidän terveydenhoitoa ku näin hyvin pidetään huolta odottajasta. Kyllä mie melkein ne motkotuksetkin jaksan kuunnella siitä ilosta, että apua sitten kanssa saa jos on oikeesti hätä. Yritin myös ajatella, että jospa tämän säikähdyksen muistais vielä ens heinäkuussa sitten jos menee yli LA:n ja alkaa tuskastuttaan. Ku onhan se kuitenkin paaaljon pienempi paha ku jos syntyis näin aikasin.


Mies ei oo lihonu, ehkä vähän hoikistunu mun mielestä, mut ei omasta mielestään. Mut tosiaan itekkin oon lähtöpainossa, niin ei sen oo ainakan tarvinu sympatiasta syödä. (Mulla tosin hieman ylipainoa, niin ei te pahaa ollenkaan, päinvastoin tuntuu kivalta ku kasvot ja jalat alkaa näyttää hoikemmilta ja jonkun vrran nää L-koon hennesin mammahousut alkaa roikkua:) ) Tosin nyt ku ite pitää kattoa ettei syö mitään herkkuja niin ärsyttää välillä ku toinen kiskoo karkkeja ja jätskiä... Oon sit sanonu, et syö vaan kuhan hommataan aina mullekkin jotain kivaa pupellettavaa, josta ei sokerit nouse. Ei tuu sit niin kiusaus.

Kotitöistä joskus kyseltiin, oonkohan vastannu? Aika tasan ne meillä jakaantuu. Ku mulla oli toi rankka opiskelujakso niin mies teki suurimman osan, meinas nimittäin oikeesti tulla ihan liikaa stressiä siitä mulle. Nyt on taas kiva ku jaksaa itekkin osallistua. Me ollaan jaettu kotihommia vähän sen mukaan mistä kumpikin tykkää, tai mitä toinen ei inhoa niin paljon kuin toinen... :D Ihan hyvin on toiminu. Tarvitaan molemmat vähän toistemme tsemppiä tässä kodinhoidossa, kumpikaan kun ei mitenkään automaattisesti oo tarttumassa moppiin, mutta siistimmässä huushollissa on aina mukavampaa...

Viola ja Pingu 29+5
 
Hej vaan kaikille!
RouvaSumppisuu laittaisitko minutkin listalle, la on 4.7, poika on tulossa, ja synnytyspaikkana on naistenklinikka.

Oma tilanne on hirmuisen kiiruinen, olemme rakentamassa taloa, mutta emme ehdi muuttamaan ennen vauvan syntymistä..tällä hetkellä töistä olen saikulla, vappuna pitäisi taas mennä töihin.
Mitään vauvatarvikkeita ei olla hommattu vielä, oli täällä joku muukin joka ei ollut, niin en ihan ole ainoa..:-(
Muuten raskaus on sujunut hyvin, ei supistuksia, ei sokeria, hb vähän alhainen, muuten ok. Väsymystä lähinnä ilmassa, kun töitä ois niin paljon, ja meno on TODELLAKIN hidastunut...ja sitten ärsyttää..

Meillä ei perhevalmennusta täällä edes anneta koska lapsia ennestään on 9 ja 11 vuotiaat, ja miehellä on 13 vuotias, niin totesivat että kokemusta on..ainakin on vilskettä ja vipinää..

=)
vauvakutsuja ei ole ollut ennen, mutta olipa hyä idea, nyt voisi kyllä pitää!

Kojo: pahalta kuulosti tuo sinun katuminen, onneksi et loukkaantunut pahemmin..
Itse olin nokallain vähän väliä tonttia raivatessani, mutta jokseenkin ei pahemmin sattunut..työssäni (haastavasti käyttäytyvien kanssa) saa välistä myös olla vähän varuillaan..
no tässäpäkaikki nyt näin alkumetreillä, palaillaan taas
:wave:
magia ja rv 29 ehkä
 
hei taas !

kojo hui, onneksi ei käynyt pahasti !

kotityöt: tasapuolisesti menee meillä. Isännys on tosi hyvä laittamaan ruokaa, joten se hoitaa suurimmaksi osaksi sen puolen.

Mulla on jo vauvalle vaatteita niin paljon, että kun äippäpakkaus tulee, niin en oikein tiedä mihin ne laitan :LOL: ostin kaverilta pois vaatteet, kengät, haalarit 90 cm saakka :LOL:

Sokerirasituksessa oli 21.4 ja kaikki ok.
Nyt tosin eilen, kun kävin lääkärillä niin jouduin saikulle. Enää en palaa ennen vauvan syntymää ollenkaan. Eli olen nyt sitten vuoden kotona :eek: tosi outoa. Minä joka aina olen painanut duunia niska limassa ( tai niin kuin isäntä sanoo: peräsuoli pitkällä ). Niin nyt KOTONA !!! Juu ja syynä siis supparit, kolotukset ja säryt sekä huono nukkuminen. Lääkäri vaan totesi, ettei tämä ainakaan helpompaan suuntaan tästä mene... Itku tuli mutta ehkä se tästä. Neukkatäti käski nyt vaan nauttia olosta. :heart:

Minttis & Ulpukka 27 + 2
 
Heissan! Reissu heitetty ja yllättävän hyvin jaksoin sen n.5 tuntia istua autossa.
Ihana oli tulla kotia , kun pihat oli sulanut lumesta. Eilen pääsin ihan himo hommaani, pihan haravointiin ja kalusteetkin sain hinattua pihalle. Ihanaa, nytkin aurinko mollottaa täydeltä taivaalta.
Joutaa piha hommiin.
Meillä pientä tautia liikkeellä. Vanhempi neideistä pienessä lämmössä ja kurkku kipeenä :( "Saikulle" jäi.
Eilen lääkäri neuvola. Kaikki oli OK. Vauva kasvanut hyvin ja vastasi viikkoja. Näytti vielä pojalta :) Nyt kahdessa ultrassa sanottu että poika olisi, jospa sen nyt alkais uskomaan (tietty aina ei ihan varma voi olla) Jäpykkä oli jo pää alaspäin. Viime viikolla tais kääntyä kun yhtenä iltana mahassa oudolta tuntu ja ihanku olis supistellut sen jälkeen. Lekuri sanoi että varmaan silloin kääntyi.
Tervetuloa vaan uusille mammoille. Kyllä mukaan mahtuu vielä hyvinkin. :flower:
Kukas se olikaan katuillut...öööö..Kojo, hyvä että ei käynyt kuitenkaan pahemmin.
Vauvakutsuja ei täällä järjestetä. En taida olla kuullut yhdistäkään ainakaan omassa kaveriporukassa. Kivathan sellaiset varmasti olisi.
Ohoh.. Pakko mennä hätiin.. neidiltä tippunut vaippa yökkärin sisään. Roikkuu toisessa lahkeessa =) Äkkiä ennenku tulee jäykempää tavaraa perään....
Nyt mentävä... moi

äippä 28 ja risat (oliskii oma ikä :LOL: )
 

Yhteistyössä