HEINÄMAMMAT 2008 ~helmikuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Huomenta! Jee olen lihonu lähtöpainosta puoli kiloa:)

Mulla kans tuo nukkuminen on ollu vähän hankalaa. Olen kans ottanu tavaksi juoda puoli litraa illalla. Kun se useimmiten tulee juotua just ennen nukkumaanmenoa, pitää yöllä käydä kerran vessassa. Siitä kissa riemastuu ja aloittaa makian konsertin, avomies ei pysty nukkumaan siinä metelissä. Minä kyllä. Kissan ilmoitan tänään sterilisaatioon. Niin, mie en ole koskaan juonu "tarpeeksi" muutenkaan, nyt on niinkö pakkojuomista, ettei pelkästään hapollisia litki. Mahallaan kun nukkuu, niin siihen alkaa jännästi sattua vähän ajan päästä? Entinen lemppariasento. Ja säikähdin kun eilen pyyhkiessä sain verta paperiin. Että oonko liiskannu vauvan :D Liikkeet tuntu illalla ja aamulla. ajattelen nyt, että samaa verta se on ko nenässäkin. Kuivista limakalvoista johtuvaa töhryä. Torstaineuvola lähenee liian hitaasti. Ens maanantaina olis 4D.

Huomenna lyödään lukkoon, että jään lomille 11.5. Pidän kaikki pois, en palaa enää tuohon lafkaan.

Kestovaippailua on kova halu kokeilla. Miehen puolella melkein kaikilla on superherkkä iho, varmaan vauvallakin sitten. Sain iison starttipaketin sukulaiselta ja päälyhousuja pitäs ite väsätä lisää. En muista kerroinko jo, mutta kerronpa vielä, että mulla oli tarkotus itellä alkaa käyttää kuukuppia. Tilasin sen, hain sen postista ja aloin odottaa menkkoja. Tulin raskaaksi. :LOL: Ja sehän pitää jonnekin eteenpäin kaupata, käyttämätön, kylläkin avattu 30? ostos.

Tällaista tänä aamuna. Jaksetaan! T: pörrö ja vaava 20+2
 
Meillä ei aiota kestoilla. Mutta hatunnosto niille jotka aikovat. Ainakin esikoisen kanssa joutui varsinkin aluksi vaihtamaan vaippaa ihan koko ajan, koin että meille se oli helpompaa ja sai keskittyä vauvaan eikä jatkuvaan pyykin pyörittämiseen kun sitä jo muutenkin tuntui tulevan ihan liikaa. Sähkö- ja vesilaskut ovat nyt ihan kiitettävän isoja ;) Vai peseekö joku ihan käsin?

(.) Huomenna olis neuvola.. ja kammottaa mennä puntarille ;) En oikeesti tajua miten paino voi nousta tasasesti 500 g viikossa jo nyt... käyn sentään salilla, jumpassa ja kävelemässä n. 5 pvänä viikossa. Ruoka-annokset toki kasvaneet... siinä varmaan suurin syy. Ja tuleehan sitä välillä herkuteltuakin.
Muuten olo on mitä loistavin. Liikkeitä tuntuu jo joka päivä. Ainoa "negatiivinen" asia on että koko selkä ja rinta on niiiiiiin täynnä kipeitä finnejä ja muita näppylöitä että oikein ahistaa välillä.. onneks kasvoihin ei oo tullut kun silloin tällöin muutama. Esikoisesta ei tullut mitään näppylöitä.. oliskohan tää nyt sitten tyttö ;)

Poika lähti tänään mummon ja vaarin luo hiihtolamn viettoon Lappiin, joten ainakin viikon verran saa nauttia lumesta ja kaikista talviurheilulajeista mitä täällä ei ole voinut kertaakaan harrastaa.

Kevään odotusta kaikille... tuskin se talvi enää tulee ainakaan tänne etelään ;)

Vilma-Annika 17+1
 
huomenta kaikille :wave:
täälläkään e kestoilla ,tota pyykkiä riittää muuutenkin tässä perheessä.
eipä nuo yöt ole täälläkään levollisia jos ei tarvii nousta pissille niin koira vinkuu ulos aamuyöstä.
:kieh:
sit pikku neitin rukkaset ovat tehneet katomis tempun :whistle:
ei sit öydy mistään,miehen piti viedä ensin tyttö tarhaan ja sit käydä ostaa uudet
:p
enkä ole vieläkään löytänyt niitä tästä kämpästä,kävin roskapussinkin tarkistaa :eek:
mihinkä se neiti ne työnsi illalla,huh huh.
ärsyttää kun ne on puvun kans samaa sarjaa.

omaa napaa,eilen sain ihme heikotus kohtauksen,joudun hengittää tosi raskaasti ja oli huono olo.
onneksi meni ohi kun istuin katsomassa pojan peliä.

mut koti työt odottaa :wave:

senttu ja lotta 20+2
 
Nyt on rakenneultra takana ja vauvalla näytti olevan kaikki hyvin. Siellä masussa köllötteli ja haaroväliäänkin esitteli varsin auliisti. Sukupuoli on siis tiedossa, mutta pidetään se toistaiseksi salaisuutena. Mies ei mukamas halunnut etukäteen tietää, mutta halusi sitten välttämättä kuitenkin, kun tiesi että minä tiedän ;) Mies siis odotteli tällä kertaa pojan kanssa käytävällä, kun mua ultrattiin.

Kestoilla aiotaan ja aikamoinen vaippa-arsenaali pikkuiselle onkin jo tilauksessa. Esikoisen kanssa on kestoiltu melkein alusta asti ja häneltä säästän parhaiten toimineet ja söpöimmät vaipat tulokkaalle. Osan olen vanhoista pistänyt jo eteenpäin, joten uusiakin pitää hankkia. Meillä tuo pyykkikone rullaa lähes päivittäin ja jotenkin siihen on tottunut. Itse koen helpoksi, kun ei tarvitse kuskata vaipparoskaa ulos, eikä raahata kaupasta niitä kertissäkkejä. En silti mikään fanaatikko tämän asian kanssa ole ja öisin meilläkin on usein kertikset käytössä. Pojan iho on pysynyt molempien kanssa hyvänä.

Meilläkin on melko varmasti muutto edessä raskauden loppupuolella, koska nykyisestä kämpästä on luovutuspäiväksi sovittu viimeistään 1.6. Jos uusi koti löydetään ajoissa, niin ehkä sitten päästään muuttamaan jo aiemmin.

Vauvan liikkeet tuntuu jo monta kertaa päivässä ja usein jo ihan vatsan päältäkin. En muistanutkaan, miten kivoilta ne tuntuu, vaikka esikon odotusajasta ei ole pitkääkään aikaa. Vointi on mitä mainioin, kun se kammottava päänsärkykin on viime aikoina tajunnut pysyä poissa. Liitoskipuja on, mutta ne on pientä sen hedarin rinnalla. Nyt koitan vain nauttia tästä ajasta =)

Hyviä vointeja teille muillekin!

Krissie rv 19+5
 
Hyvää alkanutta viikkoa meikäläiseltäkin! =)

Pörrö mulla kävi sitten aivan samalla tavalla kuukautiskupin kanssa. Kuppi oli kaapissa valmiiksi ostettuna, ja kovasti odotin, että pääsen kokeilemaan, onko se niin hyvä kuin mitä kehuttiin. No enpä ole vieläkään päässyt testaamaan. Mutta en aijo kyllä sitä myydäkkään, eiköhän ne menkat vielä joskus palaa meikäläisenkin riesaksi! Aika taikakuppi! ;)

Mua on myöskin pari päivää heikottanut ihan eri tavalla. Eilen kannoin puukoria sisälle niin piti oikeen puhaltaa välillä kun ei meinannut millään jaksaa. Kun päsin sisälle niin mieskin kysy et mitä sää oikeen puhiset? Ja sittenhän sille hätä tuli, että kyllä hän sitten kantaa ne tästä lähtien. Tänään on koko aamun heikottanut ja pyörryttänyt. Eipä taida olla mikään ihmekään, kun mittasin verenpaineen niin oli 92/48... olin kyllä ihan rauhassa sohvalla silloin ja vain tunti heräämisestä. Onko muilla noin alhasia lukemia? Neuvolassakaan ei ollut viimeksi kuin 100/44, ettei voi mittarikaan olla rikki täällä kotona :p

Ai niin ja kestovaippoja olen harkinnut todella vakavissani. Äitini on käsityöläinen, joten suurimman osan materiaaleistakin saisin varmaan sieltä. Ja pitäisi tuo ompelu sujua ihan iteltäkin. Olin ajatellut ostaa kaupasta jonkun malliksi ja siitä sitten kaavotta itse, kun kaikki ohjeet ovat olleet mielestäni aika surkeita, mitä olen löytänyt. Mutta tietääkö joku oikeasti hyvän ohjeen, minkä mukaan itse tehnyt/teetättänyt ja myös testannut toimivuuden? Tai olisiko jollain pistää postiin joku tosi huonoksi mennyt kappele, minkä voisin leikellä kaavoiksi?

Eipä kai tässä muuta. Niin paitsi että torstaina onpi rakenneultra, meillä kunta kustantaa sen halukkaille. En ole sitä juuri ehtinyt jännittämään, mutta odotan sitä kyllä innolla! Sukupuolta emme halua tietää, kyllä se sitten aikanaan selviää!

Terkkuja Titta ja masuasukki 20+6
 
Heps!
Täälläkin rakenneultra takana... Kaikki oli niinkuin pitikin ja edelleenkin vastasi viikkoja.
4d ultraa yritettiin mutta kasvot oli niin lähellä seinämää että 4d:stä ei erikseen veloitettu kun ei kunnon kuvaakaan saatu.
Istukan paikankin sain nyt selville ja takaseinässä tuo on...
Meinas paniikki iskeä kun normiultralla näytti että napanuora on kaulanympärillä, mutta 4d:llä näkyi sen verran että se teki vain olkapäälle lenkin. :D
Sukupuolta kysyttiin ja perhonen piti jalat tiukasti yhdessä, mutta kuvakulmaa vääntelemällä lääkäri totesi että tuossa pitäisi näkyä kivekset jos poika olisi, että tyttöä tarjosi vastaukseksi. Tyttö olo mulla onkin alusta asti ollu ja vieraat ihmisetkin on tyttöä veikannu. Mies taas oli pojan kannalla tähän asti...

~Bubona ja Perhonen 20+3~
 
Hei!
Valistakaapas tietamatonta mika on kuukuppi?
Oman navan tietamilta tuntuu likkeita paivittain, valilla muljahtaa ja sen kylla tuntee oli missa tahansa. Muuten liikket on tuntuneet istuessa. Esikoinen naihin aikoihin pamautteli niin etta sen tunsi paallepain, no onhan tuota eristyskerrosta kertynyt tuohon mahan paalle niista ajoista...
Rakenne ultraan on viela muutama viikko, vasta viikolla 21.
Nukkuminen sujuu viela ihan hyvin vaikka vessassa on ravattava monta kertaa, minullekin kun iskee vedenhimo just ennen sankyyn menoa. Hyvan asennon loytaminen on viela helppoa.
Kestovaippailua tulee varmaan harrastettua "puolipaivaisesti" niinkuin kakkosen kanssa tein. Paivas aikaan taittelin terryja tai harsoja ja yolla oli pampersit. Terryt on kylla imukykyisia, mutta naiden taiteltavien kanssa tulee ongelmia kun vauva alkaa konttaamaan kun ne ei tahdo pysya napakasti paikoillaan muovista huolimatta.
Kivaa helmikuun jatkoa kaikille heinamassuille!
Musikka ja Pumpero 18+0
 
Heissan!

Meillä oli rakenneultra tänään. Pingu tykkää kovasti majailla tosi kippurassa, kasvot mun selkää vasten, jalat vähän toistensa päällä ja liikkua koko ajan. Se teki tutkimuksesta vähän vaikeeta, mutta kylläpä ne lopulta ne rakenteet saatiin katottua ja kaiken pitäis olla ok. Sukupuolesta ei saatu mitään veikkausta, kun oli niin vaikeessa asennossa. Sivuprofiiliakaan ei saatu näkymään, mutta naamakuva sitten saatiin suoraan edestäpäin. Aika villin näkönen... Mulla kyllä oma veikkaus on tästä sukupuolesta, mutta kesällähän se sitten nähdään. La ei muuttunu mihinkään ja istukka on etuseinässä. Aika jännä sinänsä, ku oon tuntenu liikkeet jo yli kuukauden kuitenkin. Ne tosi tuntuu ihan tuolla mahan laidassa, ei päällä. En ollu ees tienny et mulla on etuseinäistukka ja olin kuullu sen hidastavan liikkeiden tuntemista. No vissiin ei mulla ainakaan. Eipä tässä muuta. Jaksuja kaikille!

Viola ja Pingu 20+4
 
Multa otettiin Streptokokki koe viime viikon ke aikaisten supistusten takia. Tänään sain vastauksen ja se oli positiivinen. Sain siihen antipiottikuurin ja nyt pitäis supistelujen loppua. Onko kellään muilla vastaavia kokemuksia?
Mulla oli viime viikon ma neuvola, kaikki oli ok. Vauvan sydänääniä ei meinannut neuvolantäti löytää millään, välillä piti taukoakin kun käsi väsyi. Ite olin jo aivan paniikissa, omat sydänäänet löi vaan mahtavasti. Löyty ne sieltä sit vihdoin ja tasaset ja hyvät äänet sit olikin.
Liikkeitä oon tuntenu jo jonkin aikaa ja viikon verran hentoja potkuja. Se helpottaa kummasti, kun potku tulee :)

äibbä78 ja iltatähti 18+3
 
Musikka ja tietysti muutkin joita kiinnostaa:

Kuukautiskuppi/kuukuppi/kuukautiskerääjä on eräänlainen kestovaippa naisten kuukautisvaivoihin. Se on joustava kupin muotoinen, jostain kumista tai silikoonista tehty, mikä asetetaan emättimeen kuukautisten aikana. Kuppi kerää veren ja se tyhjennetään aina aika ajoin, muutamia kertoja päivässä (riippuu paljon vuodon määrästä). Se on ekologinen ja hajuton vaihtoehto kertakäyttöisille suojille ja tampponeille. Erittäin mielelläni suosittelisin, mutta kuten jo aijemmin kerroin, en omaani ole vieläkään päässyt testaamaan. Itse ostin kupin osittain vihreyteni takia ja osittain, koska sitä kehuttiin erittäin mukavaksi myös ratsastettaessa. Minulla kun oli siteistä aina jalkoväli verillä kuukautisten aikana ja tamppoonia en ole koskaan oppinut käyttämään.

Mikäli kiinnostuit, lisää tietoa saa osoitteesta:
http://www.kuukuppikunta.net/

Titta ja masuasukki 20+6
 
RouvaSumppisuu
Alkuperäinen kirjoittaja äibbä78:
Multa otettiin Streptokokki koe viime viikon ke aikaisten supistusten takia. Tänään sain vastauksen ja se oli positiivinen. Sain siihen antipiottikuurin ja nyt pitäis supistelujen loppua. Onko kellään muilla vastaavia kokemuksia?
Mä söin just pari viikkoa sitten 10pvän penisilliinikuurin tuohon streptokokki-B:hen. Supisteli mullakin ja oli pientä vuotoa. Supparit ei ole kyllä mihinkään kadonneet ja pe otettiin vielä tulehdusnäytteet, hiiva ja uudestaan tuo streptokokki. Kaikki oli negatiivisia, joten ainakin tuo antibioottikuuri oli tehonnut. Kohdunkaulakin oli ihan ennallaan, huh.

Synnytyksessä saat varmaan kanssa antibioottitipan varmuuden vuoksi ettei tartu vauvaan, niin ainakin täällä tehdään jos on ollut tuo pöpö raskauden aikana (vaikka oliskin hoidettu).

Nyt valmistautumaan yövuoroon, mitenköhän sitä pysyy hereillä :/ .

Sumppis ja poikanen 20+1
 
Huomenta mammat :wave:
Ihan ihmeissään olin myös että mikä ihmeen kuukuppi, kun siitä joku kirjoitti. Pakko oli guuglata niin hetihän sitten tietoa löytyi. Empä ollut ennen edes moisesta kuullut. Voi olla ihan hyvä juttu.
Kestoilla ei meinattu. En oo edes koskaan kokeillut. Voishan testata hommaa. Pyykkiä vaan tässäkin torpassa vaikka naapureille jakaa. Ainakin nyt kun ihan joka päivä ei jaksa tai unohtuu pyykin laitto koneseen, niin johan kauhea kasa alakerrassa odottamassa. Nytkin pyykkiä kuivumassa melkein joka kerroksessa, kun eilen kolme koneellista pyöritin.
Torstaina olis taas neuvola päivä. Jänskättää se puntari...huh huh.. Ja sit viikon päästä oliskii rak.ultra. Se vasta jänskättääkin, et onko pikkusella kaikki ok.
Nyt on täällä yöt vähän rauhoittunut. Ei tarvi joka yö juosta veskissä. Aamuyöstä herään kyllä , mutta vaihdan toiselle kyljelle niin helpotaa eikä tarvi nousta veskiin. Mutta sit 7 aikaa kun herätys on tosi tosi kova tarve päästä. Et onneksi ei jonoa yläkerran veskiin koskaan , eli selvinnyt oon ilman vahinkoja :)
Nyt toi nuorin heräskii ja mentävä keksii aamupalasta hälle.
Ainiin... puoltoista vuotiaalle annettu rokoite ja sanottiin ,että voi nostaa viikon päästä kuumetta. Meille ei kuumetta tullut ,mutta känkkäränkkä iski silloin viikko rokotuksesta ja kestänyt nyt vajaan viikon. Voiko olla yhtäläisyyksiä rokotteseen, mitä mieltä ootte ja onko muille sattunut? Vai iskikö meille vaan känkkis nyt asumaan...
Toivottavasti jotain selkoa saa sepostuksista..

äippä 19+4
 
Eilen oli se rakenneultra.Hengissä selvittiin vaikka olin jännityksestä kankeana.Kaikki pitäisi olla hyvin ja normaalisti.Istukka on etuseinässä.Painoa arvion mukaan pikku"miehellä" reilu 300 grammaa.Joo, luitte oikein.Olisi siis pojan pallero tulossa ultran mukaan.Eihän se nyt aivan satavarmaa ole,mutta kyllä siellä näytti vehkeet roikkuvan :LOL: .Itelle ei ole väliä sukupuolella,kunhan vauva vaan syntyisi ajallaan ja terveenä :heart: .
Lähinnä anoppi suututtaa,kun höyryää,että nyt pitää tulla se pikku prinsessa,kun kerran 10 vuotta täyttävä esikoinen on poika...Hyvänen aika,eihän lapsia voi mittatilaustyönä tehdä,lapsi on suurin lahja minkä voi koskaan saada,ainakin miun mielestä.
Eipä anoppi tiiä ,että mullapa on masussa "vehkeet".Tosi koominen ajatus, vaikka niinhän meillä kaikilla äideillä on tai on ollut joilla siis poika lapsi.No nyt mie jo itekin sekoilen sanoissani.Taijan lähtee kolailemaan hissukseen lumia jos saatais raitista ilmaa pikkuisen kanssa.

Ievaliina ja pikkumies 20+5
 
Ihanaa oli herätä auringonpaisteeseen, tosin aamu tv:ssä luvattiin tänne viimeistä pakkaspäivää... :/ Pakko sitä on jossakin vaiheessa ulos pistäytyä ottamassa raitista ilmaa...
Nukkumisesta yöaikaan ei tahdo täällä nyt tulla mitään. En tiedä johtuuko se mahan koosta vai mistä, niin asentoa on tosi vaikeata löytää ja kun hyvä löytyy ja saa unenpäästä kiinni, niin sitten joku muu ääni (useimmiten muut muksut) unissaan itkevät tai höpisevät ja taas ollaan hereillä. Välillä tuntuu NIIN toivottomalta ja sitä oikeen suuttuu kun jatkuvasti joutuu heräileen... No kaipa se joskus helpottaa...
Joku kestoista kyseli, niin en meinannu sitä harrastaa...ikinä en ole sitä kokeillu, joten voi olla hyväkin juttu, en vaan osaa edes itseäni siihen motivoida :p
En nyt muista kuka puhui kipeistä finneistä, mutta täällä on yksi sellainen. Alkuraskaudessa tilanne oli oikeesti TOIVOTON. Musta tuntu niin rumalta, kun naama kukki ja se oli tosi kipeäkin. Tilanne on nyt tässä useamman vkon aikana muuttunut. Nyt näpyt poissa kasvoilta ja ennemminki saan nyt rasvailla sitä enemmän, ku on heittänyt aivan rutikuivaksi. Niin ne hormonit vaan heittelee...

(.) Supistelee herkästi...ei tarvi kun mutkalla istua pikkasen kauemmin, niin johan saa suoristella ja puuskutella, saati sitten muutakaan. Jopa näitä miehen ja naisen "petipuuhia" harrastaessa saa kyllä sellaset supparit aikasex, että.... välillä ihan naurattaa ku vatsa on kesken kaiken aivan kivikova ja ahdistaa...

Eilen oli tosi heikko-oloinen päivä piiiiitkästä aikaa. Pahoinvointia jnkv ja pientä pyörrytystä, olisko ollu vaan väsymystä vai olisko sitten verenpaine tehny temput. Mulla ei omaa mittaria ole, niin en niitä saa mittailtua. Tänään näyttäisi ja tuntuisi olevan siltä osin parempi päivä tulolla :whistle:

No mutta, nyt sänkyjen petailuun ja pitäs toi tiskikonekkin tyhjentää puhtaista ja taasen ladata toi likanen läjä tuolta tiskipöydältä sisään. Oikeen hyvää ja aurinkoista päivää kaikille mammoille!! :wave:


Piparminttu ja neiti näppärä 21+3
 
Hei taasen!

Aika kahtia jakautuneet mielipiteet tuosta kestoilusta..Itse ajattelin, että juuri siksi, että pyykkikone on päällä ainakin lähes päivittäin, kestot olisivat hyvä vaihtoehto, eivätkä aiheuttaisi ihan älyttömästi lisävaivaa.. Mutta kokeneemmat, mistä sitä sitten pitäisi lähteä liikkeelle? Ajattelin alkuun ihan harsoja ja jotain kuorivaippaa, myöhemmin sitten jotain imukykyisempää sisustaa ja kuorta.. Esikoisen kanssa ei kestoiltu, joten ihan uusi juttu meillä tämä..Tosin olen harkinnut sitäkin, että esikoiselle hankkisin muutaman harjoittelukappaleeksi..

Kuukuppikeskustelukin täällä on mielenkiintoinen. Itse olen hiukan harkinnut, mutta toisaalta ajatus jotenkin inhottaa..Vaikka minun ymmärtääkseni tuon kupin hankkineet ovat kyllä olleet siihen tyytyväisiä lähes poikkeuksetta..Tai sitten ne, jotka eivät ole tykänneet, eivät ole kertoneet mielipidettään.. ;)

Äitylix3, meillä ei ainakaan yhtään rokotusta olla päästy ilman oireita. Mielestäni tuo känkkäränkkä voi ihan hyvin johtua rokotuksesta..Tai sitten se on vaan se ikä.. :LOL:

Ihanaa, että olette saaneet tietää sukupuolen ultrassa. Itsekin odottelen kovasti, mutta lopultahan se tosiaan on ihan sama kumpi sieltä tulee. Esikoinen odottaa jostain syystä pikkuveljeä, tuleekohan pettymys, jos siellä onkin toinenkin pikkuinen prinsessa? :p

Hyvää päivänjatkoa kaikille, voikaa paksusti! :LOL:

Pinuski ja kinkkumasu (tai ei enää ihan niin pieni) 19+5
 
Helluirei!

Kestoilusta on kyselty, juuh, työn alla on! Ainakin osakestoilu mielessa, jos ei jaksa/onnistu täyskestoila. Harsoja vinot pinot hankittuna, villahousuja kudottu valmiiksi ja parit kuorivaipatkin löytyy! Lisäksi työn alla sisätaskuja, tarkoituksena täytellä froteisilla imuilla ja harsoilla, ja päälle villikset. Harkinnassa myös pul-taskut, jolloin niillä pelkistään päsisi vaippailemaan. titta-83, jos vaan kirjastoon pääset, niin minusta aika hyvä ja muokattavissa oleva taskuvaipan kaava löytyy ihan Suuresta Käsityölehdestä 1/08! Siinä on koot S,M ja L. Oon pari tehny tuolla L-koon kaavalla kuopukselle yövaipaksi, ja ihan ok istuu päälle. Hiukan ehkä liian pieni, mutta tyttö onkin sen kokoluokan yli jo; hoikkana ne silti päälle menee. S-koon vaippoja on työn alla. Ompeluissa vaan nyt pakollinen tauko, kun on niskat ja kaulan lihakset tosi jumissa. Ompelupöytänä ei oo kovin hyvä pöytä mulla, joten asento jää huonoksi..

Tuo kuukuppi kiinnostais muakin kovasti, samoten olen alkanu harkita kestositeitä ja pikkuhousunsuojia. Mulla tuppaa ärtymään toi alakerta noista muovisista suojista, ihan siksikin ois hyvä juttu. Kestot hengittää paremmin. Oon jo pitkkän käynyt kurkkimassa kuppikunnan sivuilla ja katsellut omeluohjeita noihin kestoihin.. Jos kerran vauvakin kestoilee, niin miksikäs ei äiskä! :D

Mulla on myös olleet noi paineet aika alhasia. Ei koskaan yli 120/60 ole tainneet olla, yleensä yläpaine lähellä sataa, alapaine jossain 50. Huippaa helposti kun nousee ylös ja varsinkin saunassa.

Potkuja ja muljahduksia satelee täälläkin kovasti jo! :heart: Enimmäkseen tuolla alavatsalla tuntuu, mutta paikoin jo navan korkeudellakin. Tietääpä että ainakin elossa siellä ollaan! Rakenneulra harkinassa aina vaan. Ei olla päätetty vieläkään mennäkkö vaiko ei, se on kuitenkin aika iso raha, mutta toisalta sais sitten sen mielenrauhan. Olettaen että kaikki on tietty kunnossa, sitäkään kun ei ole kirkossa kuulutettu.. Mutta eiköhän päätös tässä ala tulla pian, kun huomenissa on 19vkoa täysi! Hui! Puoliväli häämöttää jo!

Neuvola olis huomenna pitkästä aikaa, vaa'alle meno pelottaa suorastaa jo nyt... :/ Pelkään ihan kuinka paljon kiloja mulle vielä ehtii tullakaan! Viimeksi siis oli tullut se 6,5kg, että repikääpäs siitä riemua.. :kieh:

Noh, täytynee siirtyä tas muihin hommiin välillä, kun tuppaa peppu puutumaan tässä kököttäessä...

Räpätäti+papu rv18+6
 
Pinuski84: Harsot ja kuoret on varmaan hyvä aloituspaketti kestoiluun pikkuisen kanssa. Harsojen päällä kantsii ehkä käyttää jotain kuivaliinaa, niin tuntuu vauvan ihoa vasten kuivalta, vaikka olisi pisut tulleet. Meidän poitsu ei ainakaan voi sietää märän tuntuista vaippaa hetkeäkään. Moni harsoja ylistää, mutta itse kyllästyin nopeasti niiden taitteluun. Meidän pojalla oli koliikkia, joten halusin karsia kaiken ylimääräisen vaivan arjen pyörittämisestä.

Esikon pikkuvauva-aikana käytettiin siis sisävaippoja ja sisätaskuvaippoja pul-kuorien kera. Noin 4 kk:n iässä siirryttiin taskuvaippoihin, jotka eivät vaadi erillistä kuorta päälleen. Uudelle tulokkaalle aion hankkia noita taskuja jo ihan pikkuvauva-ajaksikin, kun ovat niin helppoja käyttää. Lisänä sitten sisävaippoja ja sisätaskuja, sekä pul-kuoria. Osan ostan uutena, osan teen itse ja osa on esikon vanhoja.

Krissie rv 19+6
 
Neuvolassa on käyty.
Verenpaineet on alhaiset ja hemoglopiinikin oli taas tippunut,vaikka rautaa oon jo kolme viikkoa syönyt. Kehotti jättämään kaiken ylimääräisen homman pois ja lepämään aina kun on mahdolista.
Sf mitta oli 18 ja sydänäänet kuului tosi hyvin n.150.
Seuraava neuvola onkin jo kolmen viikon päästä. Kiva käydä useammin,kun siihen on mahdollisuus.

Kestoilua ajattelin minäkin koittaa. Esikoiselta ei sitä tullut harrastettua. Ei siis mitään kokemuksia,mut kiinnostusta kyllä on.

Tirpiäinen ja kauno 19+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja pörrö:
Titta-83: Muistan vain lukeneeni, että synnyttäneillä on eri koko ko mikä tämä minkä mie olen ostanu. Voishan sitä kokeilla ite, mutta sitten sitä ei ainakaan kukaan huoli.
Taidat olla aivan oikeassa, enpä tullut ajatelleeksikaan! Ehkäpä sitä sitten miettiin uuden kerran, kun on ensin saanut tuon vaavelin synnytettyä, että mahtaakohan tarvita ostaa vähän suurempi.. eipä sekään ole kivaa jos pääsee sitten vuotamaan ohi, kun on paikat niin löystyneet.. :p

Jotenkin se vaan tuntuu tai näyttää niin suurelta, että vois mennä synnytyksen jälkeenkin. Minkä merkkinen se sun kuppi on? Minä ostin sen suomalaisen Lunetten, ja ostohetkellä ei multa ainkaan kyselty yhtään että olenko synnyttänyt vai en. Ja myyjä kehui käyttävänsä samaa kuppia, vaika oli kahden lapsen äiti ja selvästi minua iäkkäämpi.

Räpätäti Kiitos vinkistä! Muistaakseni äidilleni tulee tuo lehti, pitääkin käydä katsomassa. Neuvotaanko siellä myös mistä materiaaleista mikäkin osa tulee tehdä?

Nyt pitää mennä, ukko tulee hakemaan kauppaan!

Titta ja masuasukki 21+0
 
Taas on pienet päikkärit takan, joten jaksaa vaik vähän tänne kirjotella..

Kestoilusta: en ole kokeillu eikä meinata kokeilla nytkään. Miä en osaa ommella , oon aikoinaa ollu puukässässä ja tuntuu et pyykkiä on nytkin ihan tarpeeks. Ja jotenki koko ajatus tuntuu minust niin vaikealta ja hankalalta toteuttaa. Mut varmaan ne ketkä kestoilee ni ovet täysin toista mieltä =)

(.):Tänää oli taas neuvola, olisko ollu nyt sit kolmas kerta? Räpätäti:mulla tullut painoa jo 7 kiloa ja varmaan vähän enemmänki, joten et ole ainoa!!! Hb oli edellee sama ku viimeks eli 135 mikä on terkan mielestä hyvä, rautaa ei siis tartte ruveta vielä syömää. Tosin syön noita Multivitan raskausvitamiinia, liekö se pitäny hempan kurissa? En tunne vieläkää liikkeitä! Siks oliki helpottavaa päästä tänää neuvolaa kuuntelee sydänäänet ja ne löytyiki heti :heart: 143 oli syke eli iahn "pojan" äänet :) Samanlainen syke on ollu kaikil muillakin. Rakenneultraan olis vielä kaks viikkoa.

Täällä alkaa hiihtoloma ens viikol. Myö lähdetäänki Tuykholman risteilylle kahden vanhimman kanssa et on jotain ohjelmaa ku ei tota luntakaa ole. Meijän keskimmäinen on nyt neljä ja risat, joten odottaa kovasti risteilya ja muumeja laivalla. äippä taitaa odottaa sitä syömistä... :LOL: Ollaa tilattu seisova pöytä molempiin suuntiin, voiskohan sitä jopa lasin viiniä juoda ruoan kanssa, mitä ootte mieltä?

No, eipä tässä muuta, jätetää palstatilaa vähän muillekin. Onnittelut kaikille hyvistä ultra- ym uutisista! Nyt taasen ruokaa laittamaa.... Ai, nii joku kertoi olevansa janoinen illalla; sama täällä! Sit yöllä saa nousta vähintää kerran vessaan, argh.

Mut nyt alas tekee ruokaa isännälle ja muksuille =)

Aurinkoista pakkaspäivän jatkoa toivottelee,

Neleka 18+5
 
Heissan pitkästä aikaa

Minulla on tänään ihana arkivapaapäivä ja pääsin pitkästä aikaa lukemaan kuulumisianne.
On hienoa lukea hyviä uutisia rakenneultrista ja neuvolakäynneistä ja todella järkyttävää
niistä surullisista. Paljon voimia ja :hug: surun kohdanneille.

Olette kertoneet asunnoistanne ja tässä olisi omia tietoja. Pääsemme kuun vaihteessa takaisin omaan kotiin josta olemme asuneet evakossa kohta 11 kuukautta. Syynä tähän on talon täydellinen peruskorjaus ja laajennus. Talo on vuonna 1960 rakennettu rintamamiestalo ja se ei enää vastannut meidän perheen toiveita yms, tosin piha, tontti, ulkorakennus, sijainti ja jopa naapurit ovat sellaisia joista emme halunneet luopua, niinpä käteen jäi: "tee ite parempi vaihtoehto". Taloa on jatkettu 4,5 metriä täyskorkeana ja uuteen tilaan alas on tullut sauna, pesu ja kodinhoitohuone ja wc, ylös pari makuuhuonetta lisää, samoin wc. Vanhaa osaa taloon jäi sokkeli, piippu, runkoa ja asukkaat =) , käytännössä talo vastaa nyt uutta. Rankkaa on ollut, erityisesti kun kaamos alkoi laskeutua lokakuussa päällemme, no nyt osaa jo nauttia työnsä jäljistä, erityisesti kun aurinko paistaa niistä 27 ikkunasta jotka talossa on. Tämä on tällainen nukkumalähiö, jossa on ala-aste ja päiväkoti ja yksi kioski, matkaa keskustaan on kymmenisen kilometriä, joten ihan kävelyllä ei sinne mennä.
Liekö alueen hiljaisuudesta johtuvaa vai omasta kärsimättömästä luonteesta, en ajatellut pitää kesälomaa
ennen äippälomalle jäämistä, otetaan sit vaikka saikkua jos tuntuu siltä ettei jaksa töissä enää olla. Esikoisesta lähdin iltakouluun hänen ollessa noin puolivuotias ja keskimmäisestä takasin töihin noin kuukautta ennen vanhempainloman päättymistä. Olen hieman huono olemaan pitkiä aikoja kotona, mutta katotaan nyt kuinka tämän sankarin kanssa onnistuu. Ehkä se on nyt helpompaa kun on tullut jo ikää lisää ja työhistoriaakin jo niin paljon takana, että siihenkin jo hiukan leipääntynyt. Onko muilla vastaavia kokemuksia kotona olosta??
Omaan masuun ei mitään ihmeellistä, perjantaina on rakenneultra ja maanantaina neuvola, sittenpähän nähdään kuinka siellä voidaan. Potkuja tulee jo aivan sarjana, ja hyvin tuntuvat jo nahankin läpi.
Minut ilmeisesti laitetaan sokerirasitukseen, ainakin th viimekäynnillä puhui siitä. Voisiko joku kertoa minkäläinen toimenpide se on ja erityisesti voiko saada täyskiellon herkuille?? Nyt menee kyllä joka päivä herkkuja alas :p
Joku kyseli onko maitoa jo tullut, niin täällä tulee pisaroita jos oikein puristelee, imetys ei ole kyllä onnistunut kummaltakaan aikaisemmalta oikein millään tavalla, mutta halua olisi vielä yrittää, tuotanto tuskin on ongelma. Minulla onkin aiheeseen liittyvä kysymys, että onko imetystyyny tarpeellinen vai kohtuullísen turha kapistus, onko sillä väliä minkäkokoiset rinnat on tyynyn toimivuudelle? Kiitos etukäteen jo jos viitsitte kertoa kokemuksistanne

Mutta nyt lähden tekemään miehen lempiruokaa : sisäfilepihvit, lohkoperunoilla ja bearnaisekastikkeella
kahdeksannen hääpäivän kunniaksi.

Äippä ja AinoEinari 20+?

 
Nelekalta lainaus: "Ollaa tilattu seisova pöytä molempiin suuntiin, voiskohan sitä jopa lasin viiniä juoda ruoan kanssa, mitä ootte mieltä?"

Itse olen kyllä lasillisen punaviiniä ottanut ruoan kanssa ihan hyvällä omalla tunnolla. Aikaisempienkin kanssa olen sen tehnyt ja aivan terveitä lapsukaisia meillä =) Kunhan et ihan riettaaksi heittäydy ja vetele pullo kaupalla, niin hyvin varmasti menee :LOL:

Piparminttu


 
Kestoilusta sen verran että meillä ei siihen varmaankaan aleta, mieheltä tuli aika ehdoton ei sille asialle... Oisin kyllä halunnu kokeilla (ehkä kokeilenkin salaa).

Tänään piti lähteä sukulaisporukan kanssa keilailemaan, mutta yllättäen juuri tänään on kaikki radat täynnä. Ja aloin tuossa miettimään että olisiko mun ollu viisastakaan siihen touhuun lähteä? Kaikki on jotenkin nuivasti suhtautunu siihen että lähtisin vielä keilaamaan.

Väsymyksestä ei meinaa tulla loppua ollenkaan, viimeyönä kun perhonen viimein potkimiseltaan rauhoittui ja olisin saanut nukkua; tuli migreenikohtaus joka kesti useamman tunnin... Aamuyöstä heräsin uuteen migreenikohtaukseen :'(

Outoa, tähän asti pärjänny hienosti ilman päänsärkyä ja ilman migreeniä (ennen raskautta vähintää 2kohtausta/viikko) ja nyt sit yhtäkkiä paukahtaa kahteenkertaan yönaikana. Estolääkityksenkin jouduin lopettamaan raskaudentakia, kun oli niin vahvat lääkkeet. Nää lääkkeet mitä ehdoteltiin lääkärissä migreeniin raskauden aikana on testattu ja todettu mulla tehottomaksi. Toivotaan ettei tavaksi tule saada noita kohtauksia...

Lasillisesta viiniä en kyllä osaa sanoa yhtään mitään kun en sitä itse ole ikinä juonut, kaljan ja siiderinkin haju oksettaa niin pirunaan ettei tekis mieli maistaakkaan, mutta kermalikööriä kyllä tekis mieli lasillisen verran...

Mitään en siis ole juonut koko raskauden aikana, mutta lauantaina kyllä haisin kuin olisin kiskonut kaljaa enemmänkin; mies tiputti autosta noustessaan tölkin maahan johon TIETYSTI tuli pieni reikä ja alkoi suihkuttamaan kaljaa autoon sisälle, siihen kuskin paikalle eikä kuskin ovikaan suostunut tottelemaan/aukeamaan joten huutaen otin vastaan pahanhajuisen kaljasuihkun :LOL: ...
 

Yhteistyössä