***Heinäkuun Onnenhiput 2011 Kesäkuussa***

MM Täälläkin kuulutaan samaan ryhmään! Onneks tosin noita supistuksia on nyt alkanu tulemaan taas ja eilen oli ihan napakoitaki jo.

Nyt oon kyllä ihan varma, että kiinnitty sillon yks ilta/yö, koska sen jälkeen liikkeet on tuntunu vaan oikealla puolen samassa paikkaa, kun aikasemmin seilas puolelta toiselle ihan koko ajan.

Äiti tarjosi eilen siivousapua, ja oliski ihanaa ku tän kämpän sais puunattua ihan kunnolla ennen vauvan syntymää, autoki pitäis pestä ja siivota. Ja pitää kattoa oonko nyt pessy kaikki tarvittavat vauvan jutut, toppapuvut ym. ajattelin pestä vasta sitten syksyllä. Ja miestä pitää vielä muistaa opastaa miten tuo telakka kiinnitetään. Alkaa pikkuhiljaa olemaan semmonen lähtölaskenta-fiilis :)

Ens viikon torstaina on synnytystapa-arvio ultra. Jännitän ja ootan sitä ihan hirveesti. Nyt ku ei tiedä oikeastaan yhtään minkäkokonen lapsi on tulossa (paitsi se th:n sanoma siro n. 3,5kg) ja jos sieltä tuleekin tyttö eikä poika :D Onneks meitä on 100km päässä oottamassa pari äitiyspakkauksellista tyttöjen vaatteita, ja mun täti lupasi ne vielä pestä valmiiksi jos tarvetta tulee. Muistan kun tuo ultra-aika varattiin rakenne-ultrassa ja mietin että siihen on vielä piiitkä aika, ja nyt se on jo viikon päästä :D Huihui

Merlina ja muru 35+6

Nyt ottaa päähän,pakko avautua!!.

Mulla siis oikeasti laskettuaika vasta 15.7.Vauva vastasi ekassakin ultrassa sitä laskettua ja kun ei ole kuin yksi hiton mahdollisuus kun olen voinut raskaaksi tulla!!
Mutta silti laittoivat lasketuksi 9.7.Okei siinä ei ole kuin 6pv mutta silti.Vauva on kasvanut tasaisesti myöhäisemmän lasketun mukaan.Jossain ultrassa oli että olisi lähempänä tota myöhempää laskettua.eli että vauva kasvaisi -käyrällä kun lasketaan "väärän" lasketun mukaan.Eli siis tämän aiemman.

Ja kun ultra arviotkin menee pieleen usein.Tämän sanoi ihan lääkäri tänään kuin kävin.

kokoarvion halusin koska itsellä on tunne että vauva olisi iso.Ja ehkä pieni pelkokin.

Nuorimmaisesta ei ketään uskonut kun sanoin että liikkeet sattuu ja tuntuu että vauva on iso.kaikki sanoi "höpö höpö,ei vauva käteen tunnu isolta".Sf mitta kasvoi tasaisesti,ei isoja nousuja.Kätilökin arvioi että enintään 3,7kiloa.

Synnytys meni ihan kivasti,ponnistus muutaman minuutin.Vauvalta murtui solisluu ja jalat oli ihan sillä rajalla että ei tarvinnut suoritamaan alkaa.ihan muutamasta millistä kiinni.Alku oli ihan kauheeta ja imetys oli vaikeeta kun asentoa ei löytänyt vauvan kipeän käden takia..

Nyt lääkäri soitti perään ja sanoi EI OLE MITÄÄN AIHETTA LAITTAA LÄHETETTÄ KOKOARVIOON!! Koska Hänestä vauva ei tuntunut isolta!!!ja kyllähän sinä neli kiloisia pystyt synnyttämään.Muut lapset 4020 ja 4230 ja syntynyt helposti.

ja nyt mua pelottaa että tämä on samankokoinen tai isompi eikä sitä huomata ja laskettuaika menee ohi ja vauva vaan kasvaa.Ja että jotain käy.

ihan kuin olisin huvikseen halunnut sen lähetteen.Olisi vaan ollut kiva vaikka "varmuuden vuoksi" kattoa,vaikka saattaa siis pieleenkin mennä arvio mutta silti..

Äh,ajatukset ihan sekaisin..

Lääh!

Kylläpä porottaa, ihanaa!

No on se MM kumma kun eivät voi kattoa, jos edellisessä synnytyksessä on vauvalle murtumiakin tullu!! Eikö ne taukit sielä tajua että siinä synnytyksessä on monta asiaa mielessä ja jos joutuu jännittämään vauvan kokoa vielä ni... Vaikka menis arviot pieleen, mulla ainakin helpottaa että tiedän mitä tuleman pitää, oli se sitten hyvää tai pahaa.

Mä oon aika suurpiirteinen noiden pesemisten kanssa. Ekat pari kuukautta pyöritän vauvan pyykit erikseen, sitten meneenkin jo samassa ku muidenkin vaatteet. Tietysti tarkkailen ettei tuu mitään ihomuutoksia.. Kaikki mitä on vauvalle valmiina nyt, on pesty ja odottaa vaan täytettä sisäänsä.

Tänään oli taas sitten neuvola, piti olla lääkäri, mut tais olla kipeenä. Eli ihan vaan normi neuvola ja ens viikolla tsekkaillaan sit kohdunsuuta yms.

Rv 36+5
Paino 82,3, jes ekaa kertaa tässä raskaudessa paino muutos oli miinusta 173g
Verenpaine 121/84 taitaa kuumuus ja nuha vaikuttaa vähän nostavasti
Pissa ok
SF 33
Tarjonta RT, tää vielä tarkistettiin ultralla koska vauvan pää on jo niin syvällä lantiossa ettei kaks eri kätilöä osannu sanoa päältä tunnustelemalla varmasti.
Syke näky ultralla ni ei mittailtu erikseen.

Olo jatkuu mahtavana, turvotus tietty vähän rassaa ku sormet ja varpaat on ku nippu nakkeja.

Uimisesta luonnonvesissä: Mulla ei viime raskaudessa tullu mieleenkään etten vois uida, ja niimpä tyytyväisenä pulikoin vielä aika loppuvaiheessa raskautta. Nyt vasta oon kuullu et ihan kaikki sitä uimista ei suosittele. Mulla ei mitään tulehduksia kyllä tullu.

Saas nähä koska tää kaveri aikoo tulla, mulla on nimittäin sellanen olo et ehkä sit joskus elokuussa. Ei supistele, ei tulppaa, ei mitään. Tai sit vaan menee ne vedet ja rytinällä ohi niinku esikoinenkin.

Possu ja pikkusiskosaukko 36+5

Ihana, ihana aurinko! Mies passitti viettämään omaa aikaa ja jäi kipeän esikoisen kanssa, survoin sitten itseni bikineihin ja menin ottamaan aurinkoa :) Ja kyllä se vaan on niin mun juttu! Rusketun vielä todella helposti. Vähänkin kun saa väriä pintaan, on ihan erilainen olo.. Kun tuntee itsensä muuten niin mammuttimaiseksi. :heart: kesä :heart:

Kokoarvioista, mä oon miettinyt että miksi niitä tehdään/niihin luotetaan, kun ne voi heittää ihan hirveästi? Lääkäri sanoi suoraan, että heitto voi olla isokin, että ultran kokoarvio on vähän sama kuin että ihmisen paino pääteltäis kengännumeron perusteella. Ultratessahan mitataan vauvan reisiluu, päänympärys ja vartalonympärys. Ja tuloksiin vaikuttaa mittaaja, vauvan liikkuminen jne.. Ja se tulos voi olla ihan päin peetä.. Mulla heitti esikoisen painoarvio "vaan" 750 g. Sanottiin, että täysiaikaisena olis 3,5 kg, mutta olikin 2,7. Pituutta oli kyllä suhteessa hyvin, 49 cm, ja se ilmeisesti hämäsikin.

Nyt ultra antoi arvioksi 2900 g raskausviikolla 36, eli isompi vauva olisi tulossa.. Mutta lääkäri sanoi heti, että voi heittää taas kuten viimeksikin.. Eli mikä järki tuossa hommassa on, kun on noin epätarkkaa? :D Varsinkin, jos epäillään isokokoista vauvaa, jolloin sekä vauvan että äidin terveys on vaakalaudalla.

Ihmeellistä touhua tosiaan MM :|

Uimisesta, tosiaan jos kohdunsuu jo auki, ei saisi meidän lääkärin mukaan uida eikä kylpeä ollenkaan infektioriskin takia. Mulla olisi suuri kiusaus rikkoa tätä kieltoa, mutta mies on niin tarkka etten viitsi häntä ärsyttää ja huolestuttaa... Uimaan tekis kovasti mieli :)

Täällä oli myös tänään neuvola-lääkäri, joten sieltä kuulumisia!

rv 35+5

Pissa: heikosti +
Verenpaine: 123/71
Paino: +700/vk! (Eka punnitus 64kg ja nyt 78kg :D)
sf: 29 (tippui melkein alakäyrille, tosin mittaaja eri kuin ennen... eikä mun mielestä mitannut kyllä oikeasta kohtaa tai ainakaan tarkasti)
Sykkeet: +, 150
Liikket: ++
Tarjonta: rt

Kaikki hyvin, normaalin kokoista vauvaa edelleen veikattiin (n.3,3kg).
Paikat oli kuulemma vielä kiinni ja kaulaakin jäljellä 3cm, eli se tilanne ei minnekkään ole muuttunut.
Nyt neuvolat sitten viikon välein.

SaaBas & Tyyne 35+5

NiQ
MM mulla on sama tilanne tuon lasketun ajan kanssa, eli ovistikuilla kun oon oviksen ajakohdasta 100% varma, mutta ilmeisesti nt-ultrassa on tullut mittavirhe, koska siellä LA muutettiin 14.7, vaikka oikea olisi pitänyt olla 20.7. Mutta ne luottaa pelkästää niihin omiin mittauksiinsa eikä kuuntele potilasta itseään. Ja sit rakenneultran jälkeenhän se sirkus vasta alkoi kun vauva oli 1,5 viikkoa kokoonsa jäljessä ja siitä sitten kasvukontrollirumba. Vaikka oikeasti vauva oli vain muutaman päivän pienempi. huoh! mutta minkäs teet... ihan kiva oli vauvaa useammin seurailla ultralla :) Pistähän kaikki hankaloitumiskykysi peliin ja avaudu oikein kunnolla sun omalle terkkarille, niin mäkin aijon ens viikolla tehdä että pääsis kokoarvioon

NiQ & Pena 34+6

Heips, oottekohan jo keskustelleet täällä, mitä pakata mukaan vauvalle näin kesällä? Mulla ei ole aavistustakaan paljonko vauva tarvitsee päälleensä, kun kotiin lähdetään.

Aiemmat lapset syntyneet keväällä, nyt odotan ekaa kesävauvaa.

Manzu 32+5

Kauheesti pistää nyt mahasta, joka puolella sellaista pistävää kipua :( Supistellutkin on tänään tavallista enemmän, alavatsalla. Johtuu kai helteestä!

MommysMonsters, no höh, kun eivät lähetettä antaneet kokoarvioon, ihan vaan vaikka mielenrauhan vuoksi. Mun oma kokemukseni kokoarvioista on aika suppea. Vikoilla viikoilla ed. raskaudessa th arveli käsikopelolla vauvan olevan n. 3,5 kiloinen. No sinnepäin sentään, oli syntyessään 4,1kg. Odotan mielenkiinnolla, mitä lääkäri sanoo tämän vauvan koosta parin viikon päästä. En tiedä, ultraako ne täällä sellaisia, mutta ehkä hän muuten haluaisi jonkin arvion heittää... Vaikka mulla sf-mitta onkin nyt kulkenut tasaisesti keskikäyrällä, niin silti vähän jännittää, jos tää onkin isompi kuin esikoinen aikanaan. Jos näin on, niin tulossa on ihan kunnioitettavan kokoinen nyytti. Ah, miten "helppoa" olisi pykätä "vaan" 3,5kiloinen!

Vauvan kotiutumisvaatteiksi pakkasin pitkähihaisen bodyn, puolipotkarit ja varalle housut+sukat, pienen neuletakin ja kesähatun. Turvakaukaloon yksi harso ja varalle paksumpi peitto (muoks. myös pienet tumput kätösiin, ettei raavi itseään kynsillä).

Mä toivon, että tää syntyisi about rv 38. Eli reilun parin viikon päästä. Ekasta en jaksanut stressata tai toivoa mitään, ei se yliajallekaan meno olisi haitannut. Tällä kertaa olen kuitenkin jostain syystä tosi malttamaton. Ei tää ison mahan kanssa kyykkiminen ja äheltäminen nyt niin mahtavaa ole, että keskellä kuuminta kesää jaksaisi montaa viikkoa kärvistellä... Silläkin uhalla, ettei synnytyksen alkaessa olisi ketään, kenelle viedä esikoinen hoitoon.

No mutta, nyt lepäämään ja pitelemään pistelevää massukkaa, ugh.

Tsemppiä kaikille!

Sukkasillaan ja pikku sukka rv 35+2

Viimeksi muokattu:
manzu mä ajattelin laittaa vauvalle bodyn, housut, sukat, tumput ja lakin tietenkin :)
siihen sitten peittoa päälle jos ulkona tuntuu viileeltä!
jos oikeen kuuma päivä on niin housut mahd. kevyet, vaikka sukkikset ja tumput käsistä pois.

kuullostaako muista ok:lta?? :wave: :)

mulla myös kevätvauva ennestään, sillon lähettiin karvahaalarilla kotia.. :)

Vauvalle päälle ajattelin laittaa pitkähihaisen bodyn ja puolipotkarit (tai housut+sukat) niin ja tietty sit joku kiva myssy :)
Sen tarkemmin en ole noita vaatteita katsellut valmiiksi, päässä jotain suunnitellut. :D Vois varmaan kaukaloon laittaa jonkun pienen laukun jossa olis valmiina pikkuisen vaatteet, että kun tuore iskä meitä sitten hakee niin tuo kaukalon ja sen vaatepussukan mukanaan. Luultavasti kaukaloon laitan vielä jonkun pikkuisen peiton, jos sää ei sallikkaan tuolloin.

Tuossa on esikoisen kotiinlähtö vaatteet elokuun lopussa 2009.
(Myssy, tumput että ei raavi itseään, puolipotkarit, pitkähihainen body, college housut ja huppari.)
Tuolloin tuo vaatetus oli ainakin omasta mielestäni hyvä säähän nähden, jos olisi ollut hienompi/lämpöisempi niin olisin jättänyt college housut ja hupparin sit pois.

Niin ja tuttipullojen keittämisestä joku oli myös kysellyt aikaisemmin.. Pullot on kyllä vaatehuoneen hyllyllä tällä hetkellä mutta en ole keitellyt mitään. Tuskin tulen keittämäänkään vielä, vasta sitten kun tulee tarpeeseen. Kaksi tuttia olis myös paketissa vielä, ne luultavasti tulee keitettyä sitte sairaalasta päästyä. Esikoisen aikana tuli sairaalasta kaksi tuttia mukaan joten ei ihan heti tarvinnut omia tuttia olla kaivelemassa. Ja voihan se olla että ei tuttia vauva syökkään.

SaaBas + Tyyne 35+5

Viimeksi muokattu:
Kotiintulovaatteiksi vauvalle oon ottanu pitkähihaisen bodyn, housut, sukat, tumput ja lakin. Plus vielä velour-potkuhousut varalta jos on kylmempi ilma. Ja kaukaloon vielä peitto mukaan varalta.

Kävin tuossa illalla partylite-kutsuilla ja olipa vain mukavaa, ja pitihän sitä sitten tilatakin muutama juttu. Osaa kyllä kynttilät olla kallitta... Ja ihania :)

Ollu kyllä taas niin kuuma päivä, mutta oli ihana istuskella rannassa kun oli kerranki ihmisiä liikenteessä eikä tuullut. Tää on merenranta kaupunki niin harvassa on ne päivät ettei tuule :eek: Huomenna aateltiin kans mennä rantaan istuskelemaan ja olemaan, ku muuten tulee vaan nyhvättyä sisällä :/

Iltoja mammat!

Nyt kysymys: Onko olemassa jokin oikeen hyväkin syy miksi raskaana olevan pitäisi ottaa rauhallisemmin loppuraskaudessa?
Mun anoppi on koko ajan sanomassa että otat nyt ihan rauhassa ja jätä sinä ne hommat (esim. puutarhatyöt) jo muille! Mä en ymmärrä miksi mä en sais enää tehdä tyyliin yhtään mitään! Pitäiskö mun vaan maata seuraavat 7vko, varsinkin kun mun vointi on mitä mainioin ja poikakin on tosi reipas masussa!

Tänään sain vauvan vaatekaapin kuntoon ja hoitopöydän jo pois pahveistaan;)! Niin että eiköhän ne valmistelut pikkuhiljaa ala valmistua...

Mustakin tosi vaikea arvioida kesävauvan vaatetusta. Vauvoillahan ei itsellään ole vielä sellaista "lämmönsäätelykykyä". Olen ajatellut että puen mielummin vähän liikaa kuin liian vähän, sit saa ainakin aina vähennettyä jos vaavin niska alkaa tuntumaan ihan liian kuumalta!

Tänään tuli ekaa kertaa sellanen olo, että mitenköhän mä selviän synnytyksestä! No en aio vielä antaa ajatukselle liikaa tilaa tai muuten oon ihan hysteerinen sit kun oikeesti olis sen hetki!

Koko arvioista, mulla on sellanen olo et ne tosiaan voi heittää niin paljon et en ymmärrä miksi niitä oikeen tehdään... Mä odotan enemmän sitä synnytystapa-arviota jossa katsotaan lantion ja vauvan kokoa suhteessa toisiinsa! Tosin en tiedä pitävätkö nekään "arviot" paikkansa!

Eipä tänään muuta...

Tiinu ja Jäppinen 33+1

Aivan ihana päivä taas ollut, ei oo paljon malttanut sisällä olla saatika koneella :D Kaveri lasten kanssa aamusta käymässä ja ilta meni sitten mökillä käydessä. Lasten kanssa käytiin siellä minun vanhempien kanssa uimassa, mies kun iltavuorossa. Eli järvessä minä ainakin viellä olen uskaltanut uida. Eri asia tietenkin jos tietäisin että paikat auki tai ois ollut paljon supistelua.

MommysMonsters, kiva kun sait lavan lähteä mökkeilemään, nauti :) Ja harmi kun ei sulle aikaa laittanut sinne koko arvioon :(

Vauvan vaatteet: itse oon nostanut tuohon valmiiksi, niin pitkä kuin lyhythihaisen bodyn, puolipotkarit, sukkiset, sukat, gollegepuku ja hattuja. Saan niistä sitten katsoa kelin mukaan parhaat vaatteet. Jonkinlainen peitto viellä matkaan ja harso. Jos sitten noilla pärjäis :) Itselle pitäis käydä hakemassa uusi hammasharja ja jotkut matkakokoa olevat pesuaine pakkaukset. Sais ne laittaa jo valmiiksi johonkin kassiin. Imetysliivit, alkkarit, siteet, sukat yms. vois kanssa jo pakata, mutta ossaahan tuo mieskin ne tarvittaessa tuoda :D

Huomenna sitten poksuu, viikot jo 37 eli korkeintaan viisi viikkoa jäljellä :)

Muumi ja pikkumies melkein 37 rv :heart:

Mikä ihmeen juttu tää on, että ihminen herää ilman syytä neljän viiden aikaan? Minä, entinen aamu-uninen... Eikä väsytä siis yhtään :)

Tiinu, EI OLE. Mä kuulen ihan tuota samaa ihan joka päivä. Mm. omalta äidiltäni... Eilen menin salille ja päätinkin osallistua sisäpyöräilytunnille, tuli ihan muutama kommentti siellä asiakkailta.. Työkaverit sentään suhtautuu normaalisti, ehkä kun ovat liikunnan ammattilaisia.. Mutta siis mä en myöskään ymmärrä, miksi mun pitäis lakata tekemästä asioita vain koska olen raskaana? Vointi ollut koko ajan tosi hyvä, kaikki arvot neuvolassa erinomaiset, vauva kasvaa ja liikkuu aktiivisesti... Nytkö tässä pitäisi käydä sohvalle makaamaan (tai monen mukaan olisi pitänyt jo monta viikkoa sitten)? Ei, en suostu. Mulla vielä tuo turvotus pysyy paljon paremmin poissa, kun liikun. Tuntuu jotenkin tiukassa olevan tuo (vanhakantainen) käsitys siitä, että ison mahan kanssa ei saisi tehdä mitään.. Se ei ole mitenkään perusteltua, olettaen tietysti, että raskaudessa kaikki ok.

Vauvan koosta vielä, olen lukenut ja lääkäri myös mulle sanoi, että usein tarkin mittari on äidin oma tuntemus siitä, onko vauva pieni/keskikokoinen/suuri... Itsestäni tuntuu nyt, ettei tämä tosiaankaan mikään iso ole, katsotaan pitääkö paikkansa :)

Koska olen jo herännyt ja syönyt aamupalankin, taidan jättää pojat nukkumaan ja hipsiä salille...

Mayinga 37+3

Huomenta

Ja kiitos Mayinga! Eilen otti vaan taas kerran niin paljon päähän kun tuntuu, että koko ajan ovat muut ihmiset määräilemässä mitä saan tehdä ja mitä en! Totta kai ymmärrän itsekkin etten nyt ryhdy 50l multasäkkiä yksinäni raahaamaan, mutta kaikkea mitä voin tehdä ja pystyn tekemään niin varmasti teen ja vaikka sitten aamusta iltaan jos vaan hyvältä tuntuu!
Raskaudessa yksi asia joka minua onkin ehkä eniten "harmittanut" onkin juuri tuo elintapojen supistuminen ja kaiken maailman määräykset ja rajoitukset! Ja sitten vielä juuri nuo täysin perusteettomat (hyvää tarkoittavat) ohjeet! Ihan kuin ei saisi itse päättää mihin oma keho pystyy ja mihin ei!
Niin ja vielä kun tuolta anopilta alkaa tulemaan ohjeistusta vieläpä tuon imetyksen suhteen :kieh:! Ja todellakin vääriä ohjeita, joita hän itse pitää oikeina (vaikka ei ole yhtään omaa lastaan pystynyt imettämään).
KAUHULLA odotan mitä ohjeita sitten saan kun on nyytti sylissä! Näin kasvatat lapsen, älä nyt noin tee jne....:LOL:

Järviveteen ajattelin minäkin pulahtaa ensiviikolla!
Ulkona on aivan ihana ilma! Ainoa mikä häiritsee on jumalaton hyttysparvi taukoamatta ympärillä! Ja taas kielloista... olen ymmärtänyt että hyttysmyrkkyjä ei tulisi käyttää! Mä olen kauttaaltaan syöty!

MM toisaalta sulla on hyvä että toi laskettu aika on aikaistettu. Pysy vaan siinä, vaikka tiedät että se on väärä, koska silloin vauvasi ei pääse niin pahasti yliaikaiseksi jos on yliaikainen ollakseen!

Tiinu ja Jäppinen 33+2

Torstaita äidit!

Että mulla on hyvä olo nyt kun työt loppui. Ei supistele enää niin kipeästi ja kaikki pahimmat kolotukset on jääny pois. Äitiysloma. :heart:

Eilen olin neuvolassa ja kaikki vaikutti ihan hyvältä. Verenpainemittauskin antoi parhaat tulokset koko raskausaikana ja painoa tullut vain 175g/viikko.
Seuraavaksi ois lääkärineuvola. Sen tekee joku sijainen ja kuulemma mitään painoarviota ei saa. Jäin sitä vähän miettimään. Sf-mitta kuitenkin yli yläkäyrien ja esikoinenkin oli sen 4kiloa syntyessään. Mulla on istukka edessä ja sen takia terkkari ei osannut varmaksi sanoa miten päin vauva on. Raivotarjonta laitettiin kysymysmerkille. Onneksi terkkari lupasi laittaa lähetteen kokoarvioon Naistenklinikalle. Toivottavasti ottavat minut vastaan. Ei ois kiva synnytyksessä kuulla että 5kg on tulossa ja persus edellä. :)

Synnytystapa-arvio
. Mulle ei ole sellaisesta puhuttu. Se ei vissiin sitten tuu kaikille automaattisesti? Vai onko se sama kuin vika lääkärineuvola? :attn:

Tuittumuru ja Myrry 33+0

Neuvolaterkkuja!

RV 35+1

Paino: Ei ollut noussut yhtään! Eli kokonaisnousu edelleen 2.2kg
Pissa: puhdas
RR: 123/78
Turvotus: +
Sf: 36cm
Tarjonta: RT

Käytiin terkkarin kanssa ruokavaliojuttuja läpi ja sovittiin että mittailen sokereita edelleen, mutta ei oteta niistä paniikkia kun ei kovin korkeita arvoja ole. Koittaisin syödä terveellisesti ja säännöllisesti. Eipä paljon näillä helteillä kyllä ruokahaluaja ole :( Siis plääh miten kuuma! Ja noita itikoita riittää! :mad:

Monella on ollut tässä raskauden aikana huonoja lääkärikokemuksia. Ja ny MM kurja tilanne sulla. Mulla rv 37 nyt ainakin painoarvio. Tiedä sitten tekevätkö vielä sen jälkeen. Toivottavasti. Edellisissä raskauksissa ainakin. Täällä keskussairaalassa on yks lääkäri jonka kanssa otin yhteen kolmatta lasta odottaessani. Sen jälkeen on mun papereissa lukenut että sille lääkärille en mene! Viime raskaudessa tuon lääkärin piti mulle tehdä ultra, mutta toimistovirkailija huomasi sen mun ilmoittautuessa ja itse sanoi että hänpä soittelee päivystävän lääkärin ottamaan mut vastaan! Oli tosi hienoa palvelua. Toi inhottava lääkäri on edelleen äitipolin lääkärinä ja välillä myös synnärillä. Toivottavasti ei satu silloin olemaan kun synnytän. Se nimittäin ei muhun koske vaikka olis sairaalan ainut lekuri!

Tarvikkeiden pesusta oli ollut kanssa puhetta. Kaikki vaatteet sun muut (kaukalon pehmusteet yms) on pesty. Kyllä mä uudetkin aina pesen, onhan niissä noita kemikaaleja.

Pullot ja tutit tulee keiteltyä kun kotiin tullaan vauvan kanssa. Etukäteen kun ei tiedä tarviiko niitä heti.

Kait sitä pitäis pikkuhiljaa ruveta sairaalakasseja pakkailemaan. Viimeksi pidin vauvalla omia vaatteita sairaalassa. Niin taidan nytkin pakata.

Jassoo taidan laittaa Faktan päälle ja ruveta kattomaan synnytyssairaalaa :)

Reppis ja Enni

poks 33+0 poks:heart:

Ai miten niin kuuma...+27 varjossa ja kello 10...Taidanpa laittaa kamat kasaan, muksut autoon ja suunnata rannalle...:D

Kysymys: Ootteko hankkinnu vauvalle jotain kesävaatetta? Mulla ei ole yhtään mitään, mitä nyt pari lyhythihaista bodyä...Muutenkin mulla ei ole paljoakaan alle 62cm vaatetta. Esikoinen oli niin isso syntyessöön (4170g) niin alle 62cm ei kauan menneet...Kuopukselle ei sitten paljoa tullutkaan ostettua 56cm, ja ne harvatkin oli jotain paksumpaa... Pitää varmaan alennusmyynneistä sitten kattella!

Minttu ja Ilmari 33+0 :heart:

Hei kaikki mammat!

Nyt sitten omaa napaa. Ihan kamala tilanne. Avioero varmaan tulossa ja loppuraskaus ja kaikki tilanteeseen liittyvät järjestelyt päällä. Oliko tässä ketjussa joku toinen joka samassa tilanteessa?? Mies haluaisi vielä harkita, mutta käytös puhuu muun puolesta... Ajattelee lähinnä vaan itseään, ja kiduttaa mua henkisesti. Itsellä on nyt se tilanne, että haluaisin vaan ratkaisun tilanteeseen, koska epätietoisuudessa oleminen tuntuu liian raskaalta. Olen niiii-iin väsynyt. Pakko ajatella myös lapsen hyvinvointia, ja senkin vuoksi ratkaista tilanne. On ollut esim supistuksia, enkä ole saanut nukuttua, kun mies katoilee yms temppuilee.. Nyt kun mielessäni tein eropäätöksen, alkaa jo heti helpottaa. Kaikki unelmat sortuivat, mies, joka kohteli minua kuin unelma, joka oli unelmani, ja jota rakastin ja johon luotin eniten, veti maton jalkojen altani, mutta voi olla että edessä on jotain paljon parempaa...

Kävin tilanteen vuoksi eilen yksityisellä. Kohdunsuu oli vähän pehmentynyt, ja kai 3 cm kiinni. En nyt siitäkään oikein tarkkaan muista. Oli kuulema ihan normaalia näillä viikoilla.. (33+5)
Vauvan kooksi arvioi tällä hetkellä 2650gr ja syntymäpaino olisi sitten lähes 4 kg!! Huh... Saa nähdä, pitääkö paikkaansa. Onneksi kaikki oli muuten hyvin vauvalla, ja kyllä kannatti käynti lääkärissä, koska sain taas vähän ajatuksia suunnattua vauvaan. Raskausaika on muuten ollut onnellista, mutta etenkin nyt miehen shokeeraavan toiminnan paljastuminen on vienyt minulta aivan kaikki voimat ja keskittymisen. :-( Olkaa onnellisia hyvässä parisuhteessa, hyvän miehen kanssa elävät!

Liina 33+5

Monella on ollut neuvolapäivä eilen. Niin oli minullakin.

Kaikki oli ok. Painoa oli tullut kilo viikossa, mutta niin on tullut helteiden myötä turvotustakin...Kokonaispainonnousu on joku 12kg.

Oma terkka oli lomalla ja sh-opiskelija kyseli mm. että tiedänkö koska pitää lähteä sairaalaan... Joo kyllä varmaan kun yhden on synnyttänyt niin tietää mikä ero on supistuksella ja "supistuksella". Vauvan asennosta kysyi, että potkiiko tänne ja se siinä. Sf-mitan mittas väärin kun ei uskaltanut laittaa nauhaa häpyluulle asti. No ihan sama.

MM aika kurja tilanne tuon kokoarvion kanssa. Eikö vielä kannattais yrittää jos lääkäri muuttais mieltään? Ihan omaksi mielenrauhaksi.

Tänään on supistanut koko päivän ja mua vaan ärsyttää. Miks ei vois supistaa vasta sitten kun vauva syntyy eikä jatkuvasti pitkin päivää mokomia harjoituksia.

Sairaalakassia olen pakkaillut pitkin viikkoa, en oikeen osaa sinne mitään laitta kun viimeks siellä oli ihan turhaa tavaraa. Nyt olen pakannut kännykän laturin ja kameranlaturin ja liivinsuojia ja pikkuhousut. Paitaa en osaa päättää, kun pitäis olla sellanen mistä vois imettää mut ne on kaikki niin tiukkoja enkä haluu sitä hyllyvää mahaa esitellä, yäki.

kotiintulovaatteet vauvalle olen valinnut pitkähihaisenbodyn missä on kääntöhihat, ja velourpotkuhousut. Nyt pakkasin lisäksi ohuemman pitkähihaisen potkupuvun ja sukat ja tumput jos onkin kuuma. Lisäksi mukaan pari harsoa. Toisen laitan kaukalon päälle aurinkosuojaksi, toista voi tarvita jos pitää matkalla imettää. En laittanut lyhythihaisia kun jossain sanottiin, että vauvalla pitäis olla aina yks vaatekerta enemmän kuin aikuisella ja autossa on kuitenkin ilmastointi.

Mun ystävä synnytti paripäivää sitten esikoisensa, lähti sairaalaan vasta kun oli 8cm auki ja tunnissa synnytti 4200g ja 54cm kokoisen pojan. Ja selvis 5 tikillä. Hieman olen kade kun muistelee omaa ekaa synnytystä... 3200g ja 52cm tikkejä reilu 20kpl kahteen kerrokseen....

kuvapäivitys tältäpäivältä.

Vitsit että olis taas paljon kommentoitavaa, mutta ei malta jäädä tähän pitkäksi aikaa, joten ihan pikaisesti vaan.

Tiinu puhui tuosta rauhoittumisesta loppuraskaudessa, ja ihan samaa satuin minä juuri tänään miettimään! Tulin siihen tulokseen, että niin kauan kuin olo antaa periksi, menen ihan entiseen malliin. Tulin juuri neuvolareissulta pyörällä (yhteensä tosin vaan muutama kilsa) ja lähden kohta pyörällä matonpesuun, siitä tuleekin vähän pidempi lenkki. Tuskin tämä huippufiilis ihan loppuunsaakka kestää, joten nautin siitä kun vielä voin. Painokin pomppasi taas uudelle kymmenelle, niin ei sitä liikuntaa ainakaan liikaa ole tullut ;)

Sillis 36+2

Siis kyllä mun mielestä oman voinnin mukaan pitää touhuta. Jos jaksaa vaikka mattopyykille (nostan hattua teille!) jaksaa lähteä niin siitä vaan. Jos särkee ja supistele niin johan se oma vointikin rajoittaa touhuamista.

Liina77 Meillä harkinta-aika menossa. Nyt 11pv voisi sen lopullisen eropäätöksen hakea.... Paperi on kirjoitettu valmiiksi, postitanko sen en tiedä. Riitojen jälkeen ja miehen "asennerikkaan" päivän jälkeen sitä olisi valmis viemään tuon paperin vaikka itse paikan päälle. Mutta hyvän päivän jälkeen sitä vielä toivoo ja luottaa ja uskoo... Tyhmää ehkä. Mutta joutuu niin pirun tarkkaan miettimään että pärjäänkö minä kohta kuuden lapsen kanssa yksin? Kuka auttaa jos tarvitsee? Miten pärjään rahallisesti? jne jne. Jos olisi vain kahdesta aikuisesta kyse niin olisin lähtenyt jo ajat sitten. Jos Liina kaipaat juttukaveria niin viskaa mulle yksäriä tai vaikka meiliä: aiha0406@hotmail.com Mutta joka tapauksessa voimia sulle! Kävi miten kävi.

Mulla varmaan tämän flunssan päälle iskee nyt korvatulehus tai vastaava! Ensin oli korvatki n. viikon lukossa ja nyt kun on auennu niin oikea korva "rutisee" kun nielen ja vähän sattuuki, tosi ärsyttävää! Mun pitää varmaa lähteä yksin istuskelemaan johonkin metsänkeskelle ku kiukuttaa niin paljon. En saanu nukuttua viime yönä paljon ollenkaan ja kaikkien muiden vaivojen lisäks mies pyöri ja hyöri ja heitteli käsiä millon mun naamalle ja millon hiuksiin (ja niitä tottakai piti saaha nyrkkiin koottua mahollisimman paljon) ja millon se raapi mua jalasta ja jos kävin vessassa niin valtas koko sängyn ja käski sitten painua v*uun jos menin sitä pikkusen tönäsee, että ite olisin mahtunu siihen kans. Ja puoli 9 jälkeen sitten huusi "oo sinäki saatana joskus ees hilijaa" alko sitten niin ärsyttämää, että oli pakko nousta ylös. Joo tiiän, että oli unessa ja tiiän ettei varmasti tiiä mitään sanoneensa, mutta mua kyllä ärsyttää tällä hetkellä ihan hirveesti. Tottakai viimiset viikot jotka saisin nukkua kunnolla menee päin p*tä.

Liina voimia! :hug:

Merlina ja muru 36+0 POKSPOKS!

Helteiset tervehdykset kaikille.

En synnyttänyt silloin muutama ilta sitten, kuten arvelinkin, vaikka kovasti supistukset kiusasi koko yön ihan säännöllisesti ja välillä tihentyen ja voimistuen/pidentyen. Nyt onkin ollut pari rauhallisempaa päivää supistusten saralla, mitä nyt muutama kunnon tuskainen aina silloin tällöin. Ja jostain on iskeny hurja virtapiikki, jonka voimin olenkin touhunnu enemmän kuin moneen viikkoon yhteensä. Pyykikonekin on laulanut niin, että varmaan kohta leikkaa jotenkin jumiin :) Mutta nyt on kaikki vauvaa varten kunnossa ja pesty ja kaapit ojennuksessa ja ruokaa pakkasessa ja vierasvarat leivottu pidemmäksi aikaa :) Tällaisia virtapiikkejä vois tulla useamminkin.

Tosta vauvan koosta.. Minusta tuntuu välillä siltä, että kaikki lääkärit ja muu terveydenhoitohenkilökuntakin kuvittelee tietävänsä premmin, miltä äidistä tuntuu. Jos äiti tuntee itse, että vauva vauikuttaa isolta, niin eikö sitä voisi sitten oikeasti vähän tutkia. Vaikka ne arviot, onkin vaan arvioita, niin kyllä se antais mielenrauhaa. Neuvolassa koko ajan tolkuttavat, että koittakaa levätä ja nukkua ja kerätä voimia synnytykseen, mutta miten nukut ja rentoudut, jos koko ajan jokin painaa mieltä.
Ja ystävä piirissä olen kuullut kurjia taronoita siitä, että kukaan ei ole ollut varma vauvan asennosta, mutta silti sitä ei ole lähdetty tarkistamaan ultralla, vaikka äiti on sanonut, että perätilassa on. Siinä on sitten yritetty synnyttää ja lopulta päädytty hätäsektioon, kun on todettu, ettei onnistu ja vauva alkaa voida huonosti. Äitihän sitä lasta sisällään kantaa ja tuntee kaiken, niin miksi ei voida kunnioittaa ja uskoa äidin tuntemuksia... ärsyttävää. Kai heillä on siten jotkin perusteet toimilleen, jotka eivät ihan minun maalaisjärkeeni aina mahdu.

Itse jouduin käymään koko arviossa viikolla 33+ kun terkkari vaihtui ja uusi sai sf mitaksi saman minkä edellinen oli saanu reilut 4 viikkoa aiemmin. Itse olin sitä mieltä, että kyllä masu on kasvanut ja huomaan sen ihan itse, mutta tarkistettiin kuitenkin. Lääkäri kun otti mittanauhan käsiin ja mittas, niin totesi heti , että saa 4 cm enemmän kuin terkkari paria päivää ennen. Tarkistettiin kuitenkin ultralta ja ihan oli ok. Minulla meni siis ihan toisin päin tämä homma. Terkkari vielä alko maalailla paholaisia seinille ja selitti minulle, että missä voi olla vikaa, jos vauva ei kasva ja mitä sitten tapahtuu. Itse sitten ihan huolissaan odotteli sitä lääkärikäyntiä, vaikka sisimmässään tiesi, et kaikki ok. No hyvä niin :)

Jos vaikka kävis koittaa, joskos sitä hetken viihtyisi tuolla auringossa...

soleriini ja vaavi 36+5

liina tosi ikävä tilanne, voimia kovasti!!

brianna onpa timmin näkönen loppuraskaus masu.. =)

uusimmat neuvolakuulumiset :
- 33+1
- paino 69,5, eli -100g, paino noussut yht. 6,5kiloa.
- alapaine pikkusen koholla (81) muuten verenpaine ok
- hemppa hyvä 126
- kohdunpohjankork. 31, aikalailla käyrällä taitaa mennä, tai vähän yli :)

Yhteistyössä