***Heinäkuun Onnenhiput 2011 Kesäkuussa***

Suolen tyhjentyminen En ainakaan muistaisi että esikoisen aikana olis tarvinnut "kakkosella" juoskennella sen enempää kuin normaalistikkaan..
Synnytyksen jälkeen oli kyllä pelottavaa mennä ensimmäisen kerran kakalle kun tuntu että jos ponnistaa niin sieltä tulee aivotkin pihalle :D
Rumpnisse, täällä alkoi kans sitte se suoli tyhjentymään ponnistusvaiheessa :ashamed: , tosin en kyllä ehtinyt silloin saamaan mitään peräruiskeita.. kätilökin kysyi että olenko saanut, niin tokaisin vain että "en oo saanu mitää!". Mutta uskon että tuo on kätilöillekkin aika arkipäivänen juttu..

Lämpöä! Täällä ollaan kyllä kans niin helle ihmisiä että! Mitä enemmän lämpöä niin en kyllä valita! Esikoinen syntyi elokuun lopulla 2009, eikä kyllä sillonkaan tullut valiteltua oloa.

Turvotuksesta olen huomannut että jos en liiku päivän aikana tarpeeksi niin sitte ainakin jalat alkaa turpoamaan... Ja jos tulee taas oltua liikkeessä melkeinpä koko päivä niin turvotuksesta ei tietoakaan.

Kivunlievitystä
olen miettinyt vain sen verran että kunhan nyt jotain ehtisi saamaan :D Esikoinen tuli luomuna, mutta nyt olisi kiva saada edes vähän jotain helpotusta. Silloin olin lähellä pyörtymistä, että aika lähellä kipu kynnystä käytiin.

Merlina, mulla ei ollut esikoisen aikana ainakaan sideharsoja mukana, enkä kyllä olisi tarvinnutkaan. Mutta voihan sellaisen pakata mukaan jos vaikka sitten tarvitseekin..


SaaBas & Tyyne 35+3 (tj 32!)
 
Kyllä täällä kohta alkaa vauvoja syntymään! Ihan on sellainen meininki :D Itseäni en kyllä tarkoita...

Aattelin käydä muutaman kuvan laittamassa ihanuus- löydöistäni. Että päästään me tyttöjen äidit vähän fiilistelemään :p





Ja kenellekkään ei varmaan jäänyt epäselväksi että tämä mamma tykkää noista Bamse-sarjan vaatteista...

Reppis ja Enni rv 34+5
 
Viimeksi muokattu:
Iltaa!!!

Aivan ihanat kelit :) eli ei minuakaan helle haittaa, ainakaan viellä. Nautin kun lämmintä, pukeutuminenkin helpompaa kun saa laittaa mekkoa ja lököcapreja päälle :LOL:

Tänään oltu paikallisessa puuhapuistossa lasten kanssa ja kyllä noi pikkuiset nautti :) itsekkin kyllä tykkäsin, kun kelikin oli niin kohillaan. Ainut mikä nyt tässä harmittaa on noi ötökät : / Niitä riittää. Muuten kyllä yritän nyt sitten nauttia tästä hetkestä, kelistä ja kesästä. kun lähteminen ja meneminen on helppoa noiden isojen kanssa :)

Huomenna aamusta sitten neuvolaan käymään jo kello 7.30. Mitenköhän sitä jaksaa nousta? Mies iltavuorossa niin ei tarvii ottaa noita muksuja mukaan vaan saavat jäädä nukkumaan.

Lähtisköhän sitä suihkuun ja maate, sitten kun muistais sen kellon viellä laittaa soimaan!?!

Muumi ja pikkumies 36+4 :heart:
 
Siis tää päivä on ollu niin vaikee.
Ei sitte niin missään asennossa ole hyvä olla kun heti tulee se huono olo,se sama mikä tulee kun makaa selällään...voi tsiius...
Supisteluja tullu tänää aika kivasti mutta tuskin mitään "niitä" supisteluja kumminkaan..
Sain vähä laukkuakin sairaalaan pakattua jo...jopa.
Eikä tää istuminenkaa mikään hyvä ajatus ole...
Eli hilpasen taas takavasemmalle jättäen kuvan roikosta :D
Tänään otettu eli 35+5.



ei taas yhtään isompana voinu tuokaan kuva tulla....
 
Viimeksi muokattu:
Heippa vaan kaikille!


Todella todella todella pitkästä aikaa päätin kirjoittaa. Olen lueskellut aina välillä juttujanne, mutta onpa välillä mennyt pitkiäkin aikoja, ettei ole tullut edes luettua. On ollut aika hektistä. Koko perhe on sairastanut tämän kevään aikana enemmän kuin koskaan ja on ollut niin paljon kaikkea, ettei ole vaan enää riittänyt energia mihinkään. Mutta mukana siis edelleen.

Täällä on oireiltu nyt viimeiset pari viikkoa ihan kunnolla. Nytkin parhaillani valvoskelen ja kuulostelen, että onko tapahtumassa jotain. Supistuksia tulee aika tiuhaan ja suolistokin on hoitanut tyhjentymisen varsin tehokkaasti illan aikana...ja ala selässä on se tuttu juiliva kipu. Mutta tällaista on ollut nyt jo niin monena iltana, että tuskimpa se nytkään on sitä itseään :)

Tänään oli viimeinen neuvolalääkäri ja kohdunsuulla oli selkeitä muutoksia, mutta ei auki kuitenkaan vielä. Muuten oli kyllä niin turhauttava käynti, kun lääkäri ei oikeen sanonut mitään, mutisi itsekseen ja sitten myöhemmin luin kortista, että missä mennään...Välillä miettii, että mistä näitä kummallisia lääkäreitä riittää. Tämäkin vaikutti siltä, kuin olisi nolottanut tehdä tutkimusta...kummaa.

Hoh hoijaa, lämmin on...tai no kuuma, vaikka yleensä helteestä tykkäänkin. Nyt ei vaan oikeen tunnu hyvälle tämä lämpö. Hiki virtaa koko ajan. Taitaa olla parasta mennä taas parvekkeelle haukkaamaan hieman happea ja viilentymään. Jos se vaikka helpottais näitä suppareitakin...joiden väli on nyt n.6 min, mutta kesto ja voimakkuus vaihtelee...

Jaksamisia kaikille <3

Soleriini ja vaavi 36+2
 
Huomenta!

Neljältä herätty auringon mukana, ei haittaa :D Kyllä tässä pinossa aletaan elellä niiiin jänniä aikoja että MÄENKESTÄ! Itselläni ei ole mitään synnytystä ennakoivia merkkejä, ehkäpä toimitus vaan käynnistyy yht'äkkiä kuten viimeksikin :) Mikään kiire ei oikeastaan ole, nautin jotenkin näistä leppoisista päivistä ennen vauvan tuloa, sit kuitenkin tahti muuttuu. Lepäilen paljon, luen, urheilen... Puuhastelen vauvan vaatteiden ja muiden kanssa :)

Meillä pojalla alkoi toissapäivänä vesirokko. Ihan hyvä että tuli, parempi se on sairastaa lapsena. Onneksi olen itse sen sairastanut ettei tarvitse siitä stressata. Ainoa miinus tietysti se, että sisätiloissa ollaan jumissa, ja meillä EI ole ilmastointia (olen kateellinen niille joilla on :)). Miehellä on huominen ja ylihuominen vapaata, lupasi että voin mennä vaikka sitten ottamaan aurinkoa ja hän on pojan kanssa kotona, ihana mies :heart:

Helteestä, mä rakastan sitä! Viime kesänäkään ei musta ollut yhtään liian kuuma, vaikka oli se +35 välillä. Auringonotto on ihan mun juttu.. Ainoastaan kotona sisällä en meinaa nyt tämän mahan kanssa kestää tätä tukaluutta.. Yöllä tuulettimet soi täysillä, ne onneks auttaa. Mutta en kyllä valita kuumuudesta, ikinä. Tänään täytyy käydä monta kertaa kylmässä suihkussa kun sisätiloissa ollaan :)

Ärsytyskynnys on täällä todella matala. Yritän pitää mölyt mahassa kotona, vaihtelevalla menestyksellä.. Tunteet jotenkin heittelee ihan päättömästi, saman päivän aikana on onnellinen, seesteinen, ihana olo, hetken päästä ahdistaa, kiukuttaa, tuskastuttaa, raivostuttaa. Pienet asiat saa kupin nurin. Itkuherkkyys on myös omaa luokkaansa. Hormonit? Odotan sitä, että saan oman psyykeen takaisin :D

Lääkkeetön kivunlievitys kiinnostaa täälläkin. Itselläni siis edellinen synnytys meni lyhyesti näin (löysin juuri sairaalapapereista kopioidut tiedot): supistukset alkoivat kotona 2.15 yöllä, tulivat heti 3-5 minuutin välein. Aluksi eivät olleet kovin kivuliaita, voimistuivat kuitenkin vauhdikkaasti. Klo 4.30 menin suihkuun, klo 5.10 alkoi suihkussa tulla verta melko runsaasti. Soitimme sairaalaan, käskivät heti päivystykseen. Samaan aikaan supistukset voimistuivat huomattavasti. Sairaalan päivytyksessä olimme n. 6.15, ultrattiin, syytä verenvuodolle ei löydetty. Supistukset oli tosi napakoita vaikka eivät kunnolla piirtyneet käyrille. Lääkäri tuli tutkimaan, olin 5 cm auki -> synnytyssaliin klo 6.30, kalvot puhkaistiin. Sain ilokaasua ja meidät jätettiin keskenämme. Supistukset voimistuivat edelleen.. Klo 7.00 hälytin kätilön paikalle, olisin halunnut jotain kivunlievitystä. Olinkin 10 cm auki, 7.15 alkoi ponnistamisen tarve. Poika syntyi 8.14, aktiivisen ponnistamisen vaihe oli 14 min. Tuon 45 minuuttia ähräsin ponnistamisen tarpeen kanssa, mutta vauva ei ollut laskeutunut tarpeeksi. Tämä johtui siitä, että mulla oli virtsarakko ihan täynnä, eikä kätilö ollut tajunnut aikaisemmin katetroida (olin käynyt vessassa yöllä kotona kahden aikaan...). Heti, kun virtsarakko katetroitiin, poika laskeutui ja aktiivinen ponnistaminen alkoi.

Summa summarum, tuo synnytys oli nopeampi ja helpompi kuin olisin voinut ikinä kuvitella. Kipeää toki teki, mutta ei sietämättömän. Jos tämä synnytys menee nopeammin, en tiedä mitä kivunlievitystä sitä sitten ehtii saada.. Ammetta haluaisin kokeilla, mutta en tosiaan haluaisi sinne mennä kymmeneksi minuutiksi :) Viimeksi olin myös kiinni sängyssä verenvuodon ja vauvan päässä kiinni olevan anturin takia, nyt toivon, että saisin olla jalkeilla ja käyttää eri asentoja. Verenvuodolle ei muuten ikinä löytynyt syytä, johtui ilmeisesti vain kohdunsuun nopeasta avautumisesta. Viimeksi mulle ei tarjottu mitään muuta kuin ilokaasua... Jos nyt pääsisimme Haikaranpesään, ehkä siellä olisi enemmän vaihtoehtoja. Muutenkin tuntui, että jäimme hieman oman onnemme nojaan ja synnytyksen nopea eteneminen tuli kätilöllekin yllätyksenä :)

Ja jos jotain muistan, niin pitää huolen siitä että rakko tyhjenee, tavalla tai toisella!

Tulipas tästä pitkä sepustus.. Huomaa, että synnytys on paljon mielessä :)

Ihania vaatteita Reppasenkelillä :) Meilläkin on monta supersöpöä mekkoa lipastossa odottamassa, mä en näköjään vaan saa aikaiseksi kuvata mitään.

Mukavaa päivää kaikille :)

Mayinga 37+1 (IIIIIK!)
 
Huomenia täältäkin!

Nyt on yö nukuttu kunnolla! Kerran heräsin viiden aikaan kuullostelemaan että missä se meidän poika on kun ei yhtään jumpannut masussa! Taisi olla pojukin väsynyt kun antoi vaan köyhät unihuitaisut kylkiin!

Eilen käytiin ikeassa ja kyllä sitä rahaa taas paloi! Ostettiin hoitopöytä ja pinnasängynpatja, päädyttiin myös tuohon ikean halpis itkuhälyttimeen kun monelta ollaan kuultu siitä positiivista palautetta!

Täällä ei vielä oikeastaan synnytys pyöri mielessä ollenkaan. Sen verran olen ajatellut että mahdollisimman luomuna haluaisin yrittää, mutta en tietenkään poissulje mitään kivunlievityksiäkään jos niiden tarve tulee =). Mulla ei vielä noita viikkojakaan ole niin paljon ja kun tosiaan yhtään ei tunnu siltä että vauva olisi tulossa, ei vielä piiiiiiitkään aikaan!

Ilmoista täällä on aivan super kuuma! Ei haittaa, mutta kun tuola ulkona on niin paljon tekemistä ja helle hieman vähentää tuota tehokkuutta!

Reppasenkelillä ihania vaatteita! Hieman kateellinen olen kun tytöille tuntuu löytyvän niin paljon enemmän noita ihanuuksia!

Nennan masu on tosiaan vähän ehkä "roikkuva" :D! Toivottavasti olotila helpottuu!

Mulla sama turvotuksen kanssa kun saabaksella eli liikunta auttaa! Tähän menessä en oikeastaan ole juurikaan turvotusta edes huomannut, mutta tänään aamulla oli sormet kyllä aika nakit! Toisaalta tiedä sitten mikä johtuu raskaudesta ja mikä kuumuudesta!

Tiinu ja Jäppinen ja jee me poksutaan 33+0 (vaikka vähillä viikoilla vielä ollaankin)
 
Huomenta!

Täällä herätty 3.30 ja siirrytty sohvalle jatkamaan. Nyt nousin 7.30 ylös :D

Suoli toimii rivakasti n. 5-10 kertaa päivässä. Mulla molemmat synnytykset käynnistyneet sen jälkeen. Nyt kuitenkin tähän aamuun tuli lisä ja nyt alko nousta aamiainenkin ylös. rv 33+3 ja mä oksennan, ei mitään herkkua tän masun kanssa.

Kohta on neuvola, palailen sen jälkeen kertomaan lisää sieltä. Tarvinnee varmaan pyytää taas lähete labraan hb mittaukseen... viimeks oli 105 : /
 
Täällä aamu alkanut totaalisella suolen tyhjenemisellä. Saa nähdä enteileekö jotain, vai onko vaan toiveajattelua. Eilen masussa oli myös melko hiljainen päivä. Liikkeitä kyllä tuntui, mutta vähemmän kuin yleensä. Nyt on mahassa sellainen epämukava tunne ja supistaa vähän väliä. Ei tosin ole kivuliaita supistukset. Kohta neuvolaan.

Sairaalakassiin pakkailin jo osan tavaroista. Omat kotiutumisvaatteet pitää varmaan sit ottaa lähtiessä, kun samoja otan mitä nytkin käytän.

Helle on täälläkin kova ja turvotus sen myötä. Ihan hirveää, kun ei enää edes crocsit mahdu jalkaan. Mulla on tasan yhdet kengät jotka saan häthätää tungettua jalkaan. :O Yleensä tykkään lämpimästä ja auringosta, mutta nyt se on vähän liikaa.

Ärsytyskynnys on täälläkin tosi matalalla. Ihan pienestä saattaa mennä hermot ihna totaalisesti. Toisaalta välillä tulee niitä onnenhuuma-tunteita ja tekee mieli halia ja pusia tuota esikoista. :D Eli ihan vuoristorataa mennään.

Barbapörrö ja Urkki 36+3
 
Tervehdys mammat =)

Lämmintä tosiaan riittää, onneksi on sisällä ilmalämpöpumppu viilentämässä niin ei ole mitään hätää. Ja esikoisen kanssa aamustapäin kun käytiin kaupassa niin aika tukalaa vois kyllä olla ilman auton ilmastointia. Mä kun en isommin ole tällästen helteitten ystävä normaalistikaan.

Vauvan vaatteet alkaa olemaan täälläkin kunnossa, pesty ja silitetty kaappiin odottamaan käyttäjäänsä. Pieniä vaipppoja ostin paketin kans valmiiksi jo ja tutin =) Enään ei puutu paljonkaan tarvikkeista, tuttipullon tutit ja vanupuikot taitaa olla ainoat.

Kotiintulovaatteita en ole valinnut vielä itselle enkä vauvallekaan. Vauvalle tosin ajattelin pakata kahdet vaatteet mukaan, eli kun ei tiedetä kumpi tämä tulokas on niin mä oon niin höppänä että haluan pakata sekä tytölle että pojalle erikseen :ashamed: Pitkähihanen body ja puolipotkarit, myssy ja tumput siinä taitaa olla vauvelin varustus. Itselle sitten joku kevyt paita ja housut. Viimeks oli sairaalakassissa ties mitä enkä tarvinnu paljoakaan, eli nyt en ajatellu ottaa mitään "ylimääräistä". Mies saa sitten tuoda kotoa jos tarvetta on =)

Mulla ei ole ollut supistuksia laisinkaan vielä, sensijaan suonikohjuja on. Polvitaipeessa on oikein enemmänkin... ei tee kyllä mieli shortseja pitää muuta kun kotosalla korkeintaan. Esikoisesta ei tullu mitään tollasia, mutta nyt tuntuu että on senkin edestä. Jossain määrin liitoskipuja on nyt viikon verran ollut, tuntuu erityisesti aamusit kun nousee sänkysty.
Esikoisesta mulla kans suoli tyhjeni siinä vaiheessa kun supistuksetkin alko ja samalla tuli veristä vuotoakin vähän, liekö se sitten se limatulppa ollu. Kipeet supistukset alko vasta siinä vaiheessa kun synnytys käynnisty, ennen ei sillonkaan ollut mitään ennakkomerkkiä synnytyksestä.

Lohikäärme Justus ja Justiina 33+3
 
Missä vaiheessa vauvan tutit/tuttipullot kannattaa keittää? Vasta sitten ku on kotona vaiko jo ennen sairaalaanlähtöä?

Niin ja kyselisin uudestaan ootteko pessyt uuden turvakaukalon kankaat? En muistaakseni saanu vastausta viimeksi (tai sitten se meni ihan ohi...).

Merlina ja muru 35+5
Täällä on niin hiostava ilma, huh huh... Tästä syystä olis mukavaa asua omakotitalossa eikä kerrostalossa... Ei kyllä sais valittaa ;)
 
Täälläkin vatsa toimii paremmin kuin hyvin :D. Onkohan se jotain "tasoitusta" kun alussa tuntuu olevan monella ummetusta:)

reppis mäkin rakastan noita Bamsen vaatteita!!:).Onko noi ihan vauva kokoa vai isompaa?.
Ajattelin että ainakin minä olen kokenut paidat ihan vauvalla tosi hankaliksi kun ne aina nousee:)
Mutta aivan ihania ovat:)

Tiinu Ikeasta harvemmin selviää halvalla:D.Mä aina löydän sieltä kaikkea kivaa.Tai sitten siellä muistan mitä kaikkea tarvitsen:D

JännääJännää barbapörröllä onkin jo "synnytys" viikot!.Tule sitten heti infoomaan jos lähdet sairaalaan:D.

Ja mayingallakin viikoja ja noin paljon!.

Tässä alkaa ihan tulemaan haikea olo..Kohta tämäkin odotus on ohi.Vaikka sitä odottaakin että saa vauvan syliin ja pääsee näistä tuskaisista kivuista eroon.Ristiriitaista:)

harson otan sairaalaan mukaan.Jos paistaa niin laitan sen kaukalon eteen.

Sairaalakassia en ole edes ajatellut pakata,ei ole käynyt mielessäkään:D. Kannattaisi varmaan:D.Kamera on käytössä muutenkin niin sitä ei voi pakata,hammasharja tarvis ostaa ylimääräinen,vauvalle vaatteet.siinä se oikeastaan.Itelle kattoo päälle mitä sillä hetkellä haluaa.Ja noi mekot on käytössä joten niitä en pakata voi:).

Vaikka olo on sellainen että tää vauva ei mahassa enää kauaa pysy,niin jotenkin silti ajattelee että kun muutkin mennyt yli lasketun niin tuskin tämäkään ennen syntyy.Ehkä ihan hyväkin ajatella niin,ei sitten niin ota päähän kun ollaan lähempänä laskettua.

Mutta nyt ajatus katkesi kun puhuin välillä puhelimessa.Joten hetkeksi siis lepäämään ja sitten taas pihalle:)

Vointeja!! MM itu 35+3

Niiin ja tutit,lasinohin ja rintakumit(imetys ei onnistu ilman niitä) lähetän mihen varmaan sitten paniikki ostoksille kun unohdan ne kuitenkin ostaa.:D.Rintakumeja ja lasinohia saa onneksi sairaalasta,että kotiin kerkiää ostaa sillä aikaa kun oon sairaalassa:).

Voin hyvin kuvitella kun toi mies lähtee kolmen lapsen kanssa apteekkiin,"sitä tissi rasvaa pitäisi saada,ja niitä kumeja" :D

Joo,pää taas tuntuu olevan ihan pehmeä eikä jutuissa mitään järkeä joten lopetan nyt tähän:).ja laitan listaan heti noi että tulee hommattua ENNEN kun vauva syntyy:D Esikoiselle pitää kuitenkin hakea lääkkeitä lisää joten noi sitten samalla.

Mutta nyt poistun:D
 
Viimeksi muokattu:
Päiviä.

lääkärineuvolassa käväisin.HB ny enää 93...verenkuva otettiin viikko sit ja rautavarastot tosiaan aivan tyhjät.ei saada millään nouseen,kaikenmaailman tabut,tipat ja juomat koitettu.hoh,heikottaa aikalailla.
kohdunsuulla oli semmonen tilanne,et paikat aivan pehmeet ja sitä kohdunkaulaa enää sentti jäljellä.no,melkosta menkkakipua/supistelua tuola alapääs onkin.ja painetta.vatsaan ei juurikaan ole supparit tuntunu.

vauva kyllä möyrii melkoisesti ja kääntelee itteensä puolelta toiselle,sillon varsinki tuntuu et alapääs poksahtaa pian joku suuri kupla!

nukkuminen on toisinaan minimaalista....ja nyt ku ois hyvä nukkua ja kerätä voimia,nii ei!!!voi vali vali...;)

aika jännä muuten ku toi lääkäri on mun miehen hyvä kaveri:)eka kerran tutki mut ny tän rask.aikana:)hyvä lekuri on,ja ei mua häiritte.nytki puhuttiin kaikesta muusta ku raskaudesta:)uimakiellon sain ja se harmittaa..oli tarkotus,et huomenna meen pienempien kans rantsulle.no,voinhan mä mennä kahlaan kummiski kuopuksen kans...isompi tyttö voi olla kellukkeilla siinä lähellä.

tänään aattelin laittaa vauvalle pinnasängyn valmiiksi ja ettiä komerosta mobilen siihen:)kuopus tod.näk haluaa sinne vain sit välittömästi nukkuun..;)ja sitterin päällinen pitäs pestä,ollu komeros sekin jonku aikaa jo.turvakaukalon suojat oon jo pessy,ku käytettynä ostettiin,edellinen on autotallis varmaan tosi pölysenä....sekin pitäs pestä nii saa sen sit varaistuimeksi anopin autoon.

eilen ostin liivinsuojia,talkkia,pari pulloa ja tutin:)harsoja viä pitää hakia,ku kuopushan ei omistaan luovu,ovat sille henki ja elämä,niinku tutitkin..huoh...

nyt taidan nauttia kuumasta kaffista kuumalla terassilla...hoh.mut en valita eeeeeen...

Taiska&Toukka 37+1
 
OLISPA TÄÄLÄKIN LÄMMIN!!! : / no onhan tuolla ihan semmonen lämpötila et lyhythihasella tarkenee mut ei tosiaan mikään helle.

eilen oli ultra, käyrässäkin piti maata.
vauvalla kaikki hyvin, oli kääntynyt raivotarjontaan mitä vähän epäilinkin, hyvähyvä :) esikoinen kääntyi samoilla viikoilla.

painoarvio 2115g, onks tää nyt sit iso?? viikot siis eilen 32+5. vau kirjan mukaan 33. viikolla paino noin 1800g..

jäi vähän huono maku käynnistä, en tiiä ei se lääkäri meille oikeen mitään puhunu ja ärsytti sielä per*e paljaana pyllistellä.. huoh.

reppasenkeli ihania vaatteita! meilläkin on bamse bodeja, isommalla tytöllä ja vauvallakin muutama odottamassa! :)

turvotus iltasin sormet on turvoksissa ja jalatkin vähän. ainakaan viel turvotus ei ole kovaa kuitenkaan.

nenna kiva massukka, tosiaan aika alhaalla jo! :D

lämpötilasta vielä, mä oon öisin nykyään ihan hiestä märkä, vaikka ei täällä vissiin kovin kuuma oo ku mies ja tyttö saa nukuttua. muutaman kerran tulee käytyä vessassa huuhteleen kasvoja tai ainakin nosteltua hiuksia hikisestä niskasta :whistle:
ei siis mitenkään hyvin nukuttuja öitä täällä..

vatsa ei toimi ei.. joka toinen päivä jollakin tavalla.

sairaalakassia oon vähän miettinyt mut en viiti viel pakata :)

talousasiat repsahti meillä päin peetä yhtäkkiä, vit*uttaa ja itkettää :ashamed: ei passais ressata, yritän nauttia kesästä ja vauvan tulosta.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä poksuu 34 viikkoa!

Kauhia ku teillä osalla on jo viikkojenki perusteella lähtö käsillä! :)

Tänään kävin neuvolalääkärissä ton närästyksen takia. Määräs jotain vahvempaa närästyslääkettä, mut en käyny vielä hakemas, ku kuitenki epäilyttää ku sano et päivittäin
ei saa ottaa, että miten sit vaikuttaa. Jotku labratkin otettiin. Hyvin oon kärryillä ;)

Helteestä
.. Täälläkin sitä riittää. Tykkään kyl kesästä ihan hirveästi ja lämpimästä mut nää helteet ja toi aurinko on mulle vähä liikaa. Auringossa en oo viihtyny koskaan. Jo lapsena hakeuduin varjoon. Mulla on tosi vaalea iho, ja se ei rusketu vaan palaa! Joskus jopa paidan läpiki on jääny rintsikoista rajat. 50 täytyy olla suojakerroin ainaki näin alkukesästä ja 30 sit ku on vähä tottunu.

Mä näin viime yönä ekan synnytysunen
. Se oli niinku joku videopeli missä piti ponnistaa tiettyyn pisteeseen asti ja sit pääsi seuraavalle tasolle:D Mutta joo, uni ei täälläkään silmään tule. Nukahdan ihan hyvin mut sit herään vessaan, eikä millään unta! Asento on huono, on kuuma ja lonkkia kolottaa!

Jotain muutaki piti kommentoida, mutta no, ei muistu enää.

Hjannah& Nappula 34+0:heart:
 
Neuvolassa käyty!

viikot 34+3
paino +1.3kg/viikko :O ( mutta on turvotustakin kyllä sitte)
turvotus +
verenpaine- 104/84
pissa -
hb -131, viimeksi oli 125, noussut ihan itsekseen
kohdunpohjan korkeus- 33, sama kun viimeksi
tarjonta- rt
 
Heips!

Tulinpa lukasemaan pitkästä aikaa kuulumisianne. Helpottavaa oli lukea, että samoja tuntemuksia on muillakin kanssaodottajilla.

Täällä la iltana alkoi aivan älyttömästi supistelemaan.. unenpäästä sain vasta, kun mies hieroi alaselkää niin kauan että rentouduin nukahtamaan. Yö oli kuitenkin painajaismainen. Aamulla vatsa oli aivan löysä ja sitä jatkui koko päivän.. edes kyykistymään ei kyennyt ja sitten taas illalla supisteli niin maan pirusti. (muoks. limatulpaakin tullut jo useampaan kertaan vähäsen)

Eilen oli sit äitipoli, mut eihän se lääkäri mitään tutkinut, ultrasi vaan. Vauva oli raivotarjonnassa, liikkui vilkkaasti, istukka etuseinämässä, lapsivettä reilusti muttei mikään hydramnion (?) Painoarvio runsas 2kg, sopien rv:n.

Tänään jälleen supistellut ja se on vienyt voimia.. en tiedä sit kuinka lähellä tuo synnytys lopulta on.. kuiteskin mennään tutulla kaavalla viimeisille metreille saakka.. ja olishan se hyvä vielä pysytellä vielä yhtenä kappaleena vielä muutaman viikon.

Mä en ole vielä ehtinyt mitään vauvanvaatteita pesemään saatikka etsimään niitä tuolta vintiltä.. pakko kait tässä olisi pian ruveta laittamaan paikkoja kuntoon uudelle tulokkaalle, jos vaikka lähtö oliskin lähellä. Toivotaan kuitenkin ettei vielä ennen juhannusta.

Tsemppiä jakseluihin näin helleaallossa!
Manzu 32+4

 
Viimeksi muokattu:
Kun me ostettiin turvakaukalo uutena, ei pesty sen pehmusteita. Ei pesty vaunuistakaan mitään, kun olivat uudet. Mutta nyt kun tavara on käytettyä ja pehmusteet/kankaat on nähnyt ties mitä pukluja ja ohivuotoja vaipasta, ei oikein voinut jättää pesemättä. Jokainen tekee niin kuin parhaalta tuntuu :) Tuttipulloja ja tuttiosia meillä on jo kaapissa varalla, mutta niitä keitellään vasta, kun tarvitaan. Pari tuttia ja rintakumia on steriloituina odottamassa, niitä tarvitaan muistaakseni ensin.

Tänään on tosiaan ollut kuuma päivä mutta onneksi tuulinen myös. Käytiin rannalla uimassa, minäkin, ja vasta jälkeenpäin tuli mieleen, että hetkinen, jos mulla on kohdunsuu pehmennyt tai auennut jo (mitä vahvasti epäilen) niin tuskin olisi lupaa uida luonnonvesissä. Vai millaiset säännöt näissä oikein pätee? Mä kun vielä uin merivedessä, mikä ei sitä puhtainta mahdollista ole... :( Onko luonnonvesissä uimisesta jokin tulehdusriski? Miten se ilmenee? Nousee kuume? Alkaa supistaa? Mulla on vika neuvolalääkäri vasta parin viikon päästä, mutta ehkä th:kin tietäisi tästä jotain ensi viikolla :confused:

Reppasenkelillä on tosi söpöjä pikku mekkoja ja bodyja :) Mullakin on jo pestynä ja silitettyinä aika paljon tytöille sopivaa vaatetta. Vähän silti jännittää, että jos tää on sittenkin poika, niin edessä on melkoinen työ lähteä uudestaan vauvanvaateostoksille.

Sukkasillaan ja pikku sukka rv 35+1
 
Äitipoliterkut: Tänään kävin äitipolilla sniiden sokereiden takia ylimääräisellä käynnillä. Lääkkäri oli oikein tyytyväinen kotona mitattuihin sokeriarvoihin. Samalla jatketaan ruokavalion suhteen, lääkitystä ei tarvi!!! Samoin sanoi, ettei tarvi seurailla tämän enempää äitipolilla mikäli ei muutoksia arvoihin tule. Kohdunsuu oli kiinni, mutta pehmeä, kanavaa 3cm jäljellä. Vauvan painoarvio 2229g joka tarkoittaisi syntymäpainoksia 3700-3800g. Joten ei ole näillä näkymin jättiläisvauvaa tulossa! Paljon kuulemma vaikuttaa mun loppuajan ruokavalio, joten paasto jatkuu...Niin ja sukupuolesta kysyin varmistusta...Ei osannut sanoa varmaksi...:O

Marjutti: Mulla tänään 32+5 ja vauvan paino 2229g ja ihan keskikäyrillä meni!

Ihana hellepäivä...Näitä lisää...

Minttu-82 ja Ilmari 32+5 :heart:
 
Pikapäivitys!!!

Neuvolassa käyty aamusta jo:

Rv: 36+5
Paino: pysynyt samana, onneksi näin.
Verenpaine: 117/75
Hb: 142
Pissa: puhdas
Sf-mitta: 32, sama kun viikko sitten
Tarjonta: rt

Kaikki siis ok. Oma neuvolatäti jää nyt sitten kesälomalle ja siirryn toiselle, mutta hänkin onneksi tuttu kun alkuraskaudesta kävin hänellä.

Merlina: en pessyt uutena ostettuja kaukalon pehmusteita tai vaunun pehmusteita.

Illasta olin viellä kahvakuulassa ja kyllä tälläsellä helteellä alkaa olla aika väsyttävää puuhaa. Hieman päätä nyt särkee, oisko auringonpistos : /

Muumi ja pikkumies 36+5 :heart:
 
Iltoja.

Neuvolassa =)
Eli rv 31+3 paino 99.8kg! Tänään rv 33+3 paino 103.10kg
Sf- mitta 31+3 34cm. Tänään 33+3 = 36cm!!!:O
Turvotus +
Pissa puhdas :)
RR: 110/64
Liikkeet ja syke +/+

Että sillasta.... tänään on ollut tuskaa olla tänn masun kanssa. Nytkin sisällä vaivaiset +28 eikä mitään ilmastointilaitteita omisteta :/ Ulkona +20! Mä olen nyt niin täynnä!

Ei ole mitään mieltä mennä edes yrittämäään unta kun yritykseks jää. En pysty nukkumaan näin kuumalla muutakuin X asennossa vatsallaan ja se ei ole nyt mahdollista. hmmm...

Kävin tänään ostamassa vauvoille 4 tuttipulloa 1€ kappale :) Ja Emman sitterin ihan sen kunnollisella rungolla 2kpl 40€ olivat alessa 19.90 norm 49€ /kpl

Nyt alkaa kaikki olemaan reeras. Vauvat enää puuttuu :D

Nyt sit jatkamaan hyörimistä ja pyörimistä... Hyviä öitä.

Niisku-rouva + pirpanat 33+3 :)
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin käyty neuvolassa :) Uusi terveydehoitaja oli, tosi mukava ja ammattitaitoisen oloinen! Hänen kanssaan sitten kuulemma elokuuhun asti, sen jälkeen taas vaihtuu.. Höh.

Jos mäkin nyt loppusuoran kunniaksi laitan tänne jotain lukemia, en ole ikinä jaksanut niitä näpytellä..

rv 37+2
paino +550 g/vko (koko raskaudessa tullut reilut 11 kg)
turvotus +/-
verenpaine 116/75
pissa puhdas
hb 132 (noussut huimasti!)
sf-mitta 31 cm
tarjonta rt, ei kiinnittynyt
syke 145-160 (liikkui reippaasti), liikkeet ++

Hemoglobiini tosiaan noussut pyrähdyksellä. Voin kuulemma jättää raudan pois jos haluan.

Turvakaukalon kangasosien pesu/tuttipullojen keittäminen, en ollut miettinyt kumpaakaan asiaa :) Täytyy katsoa missä kunnossa kaukalon kankaat ovat, saatiin ystäväperheeltä se lainaan. Tuttipulloihin tuskin kosken ennen kuin sairaalasta kotiudutaan, tai ehkä pesen/keitän pari pulloa varmuuden vuoksi.

Meillä oli viime yö aika hurja pojan vesirokon takia.. Oli tosi kipeä ja levoton, nukahti vasta neljältä. Mies otti pojan mukaansa olohuoneeseen puoli kahden aikaan kun ei nukahtamisesta tullut mitään, itse sain nukkua siitä yhdeksään.. Kiltti mies :) Lupasin päivystää ensi yön niin hän saa nukkua. Meneehän nää vapaat ja hellepäivät näinkin.. Säälittää toinen kun on aivan näppyläinen ja surkea :(

Nukkuminen onnistuu toistaiseksi siten, että avataan yöksi ikkunat/parvekkeen ovi sepposen selälleen ja makuuhuoneessa pyörii tuuletin täysillä. Sain ihan hyvin nukuttua viime yönä. Helteiden pitäis ilmeisesti helpottaa sunnuntaina... Jospa tässä pääsis pari kertaa aurinkoon ennen sitä, eilinen meni sisätiloissa potilaan kanssa.

Mietin tänään, että saan kyllä olla kiitollinen näin helposta raskaudesta.. Niin monella lähipiirissä ollut vaikka mitä varsinkin raskauden lopussa: raskausmyrkytystä, etistä istukkaa, kipuja ja vaivoja.. Vaikka on kuuma ja tukalaa, en voi valittaa kun näin ongelmitta näytetään pääsevän loppuun asti.

Liikunta ei kyllä oikein ota maistuakseen täälläkään, mutta aion silti illalla mennä salille... :)

Aurinkoista päivää kaikille!
 
Pikaisesti ultrakuulumiset....
Elikkäs tänään kun on pokspoks päivä niin......
Neiti kasvaa ihan jees :)
Paino oli nyt 2800g ja synnytyspinoksi arveli (jos siis mene sinne 40 viikoille) huikeet 3700g!!!!!! :O :O :O
Vähän mä kyllä sitä pelästyin mutta luotan edelleen siihen että noi arviot heittää aika pahasti.
Ja edelleen luotan siihen että tää syntyy ennemmin..
Lisäks hää höpötti jotain et kahdelle sormelle....:confused: en tiedä mitä,koska mä olin melko huonos olos siinä ku se sänky oli taas niin matalana että tuli se olo aika nopeesti...

Sen jälkee sitte käyrille,ja siinä sitä oltiinki lähemmäs tunti ku neiti ei pidä sitä yhtää ja lähti kokoajan anturin alta pois ja sitä piti sit uudelleen ja uudelleen koittaa saada mutta lääkäri oli sit loppupeleis ihan tyytyväinen siihen ku kuuli että vauva liikku kokoajan ja sitä tasasta käyrää ei näin ollen saanu millään...

Että tällänen pikapäivitys...
Ainiin,vielä kumminkin sain yhden ajan ultraan viikolle 39+0...Mä voisin sitä ennen jo kyl men synnyttään ja sanohan se yks kätilökin kun sitä aikaa katsoi mulle että saas nähä tuutko jo ennemmin,johon tokasin et mielelläni tulisin :)


Nenna ja
 
Monella taas ollut neuvola/lääkäri päivä:)

Minäkin lääkärillä kävin.Aika huonosti tutki mutta ei ainakaan mitään suuria muutoksia.Joten kuulun siihen "ryhmään" jolla on monta viikkoa supistuksia jotka kypsyttävät paikkoja ym ja sitten kun saisi niitä olla ne loppuvat!!!.Supistuset vähentyneet todella paljon!

Mikä on ihan kiva koska nyt ei tarvitse olla niin varuillaan.Vauva on kiinnittynyt ja tooooodella alhaalla.Kohdunkanavaa jotain 2cm,ulkosuuta ei tainnut olla mutta sisäsuu kiinni:)
Totesi vaan että kun muutkin yli lasketun mennyt niin eiköhän tämäkin:).joten siihen nyt varaudun!

Ja mikä parasta sain luvan lähteä mökille!! Jeee!.Ihan huippua,olen monta kuukautta halunnut lähteä mutta en ole saanut supistusten takia mutta nyt tosiaan ei merkkejä että olisi syntymässä vielä "aikoihin".
Meillä siis mökille 400km,vähän reilu.Mutta pysähdellään niin paljon kuin tarvitsee ihan lastenkin takia.Vkloppuna mennään,en malta odottaa:D

Turvotus oli +++,hyvä että sai hemppaa otettua turvotuksen takia.Mutta juon kyllä todella paljon!.Mitään hedelmiä en pysty syömään kun olen allerginen :/

Kokoarvioon sain lähetteen.Tuntuu että tämäkin vauva on iso.Neljä kiloa alkaa olla nykyään ihan normi(ainakin tuntuu siltä) ja enemmän pelkäänkin että on reilusti yli 4,5 kiloa.
kolmosella tuli kuitenkin pieni solisluun murtuma ja jalat oli ihan rutussa kun raukalla ei ollut tilaa siellä.
Nyt tiedän vaatia käynnityksen ajoissa:)

Sori nyt ihan omaa koko viesti.olen vaan niiiiin intona että pääsen mökille:D.Kun ei ole aikoihn päässyt mihinkään.Puolessa välissä sain sen liikunta kiellon,sitten myöhemmin alkoi ne supistukset ja paikat kypsymään.Nyt olen "vain" kipeä:D:

Mutta palataan. MM itu 35+4
 

Yhteistyössä