***Heinäkuun Onnenhiput 2011 Kesäkuussa***

Tiinu: Minä ainakin touhuan niin paljon kuin jaksan ja pystyn. En siis ole tahtia hiljentänyt kuin sen mitä pakosta. Tänäänkin aamusta leikkasin nurmikon :) Käyn lenkeillä ja kahvakuulassa ja myllään pihassa. Miksi sitä tosiaan pitäis sohvaan kasvaa kiinni, kun jaksaa liikkua ja touhuta???

Kävin tilaamassa itselleni ajan jalkahoitoon ensi viikolle. pääsee vähän hemmotteluun :) Samalla kävin tilaamassa parturiajan, tosin vasta juhannuksen jälkeen on aika. Päivää ennen laskettua on aika, mutta onpahan sitten nättinä laitoksella :LOL:. Ootteko muuten muut paljon värjänneet hiuksia nyt raskausaikana? Itse oon tähän mennessä kolme kertaa koko raskausaikana värjännyt, oon hieman vältellyt ylimääräistä värjäystä.

Hyönteismyrkyt: Itse vältän niiden käyttämistä. Mieluummin ilman kun ei niistä tiedä. Lapsillekkaan en tykkää laittaa mitään myrkkyjä. Onhan sitä mäkäräiset päässeet napsimaan paloja niin itsestä kuin lapsista, mutta onneksi mäkäräaika ei kestä koko kesää ja sitten kyllä hyttysten kanssa jotenkin pärjää :p

Liina77: Jaksamisia vaikeaan tilanteeseen :hug:

Nyt on sitten kaikki apteekista hommattavat vauvatarvikkeet hommattu ja ostinpa äsken kaupassa käydessä puhdistuspyyhkeitä, kun oli - 30%. Enää puuttuu tutit, vaipat, pumpuli, pumpulipuikot, kertisliivinsuojat ja rintakumit. Ei siis enää paljon. Ja sitten jos sen sairaalakassin sais jossain vaiheessa pakattua :)

Noista kesävaatteista vauvalle. Itsellä on muutamia lyhythihaisia bodyja ja sitten sellaisia lyhythihaisia-ja lahkeisia potkupukuja. Tuleeko käytettyä, en tiiä. Kaikki oon saanut käytettynä. Yöllä jos kuuma voi olla mukavaa pitää pientä hieman vilposimmissa vaatteissa.

Muumi ja pikkumies 37+0 :heart:

Liinalle tosi kurja tilanne sulla. :(

Enhän mä tiedä mitä teen tilanne on, mutta ehkä kannattaa ajatella, et jos kattois miltä itsestä tuntuu vauvan syntymän jälkeen. Nyt sitä on niin hormoonien pyöriteltävänä että kaikki näyttää helposti synkemmältä kuin mitä oikeasti on.
Näin on ainakin mulla.

Jaksuja!

Synnytyskeskustelussa käyty ja jäipä hyvä fiilis :)
Nyt vaan toivon, että ehditään ja päästään sinne Haikaranpesään, ettei tarvii mennä oman kunnan sairaalaan.
Heinäkuussa ei kuulemma yleensä vielä ole kiire, mutta elokuussa jo on melkein joka vuosi.

Sairaalakassia olen pakkaillut parina päivänä. Heittänyt sinne mitä tullut milloinkin mieleen.
Vauvalle vaatteiksi pitkä- ja lyhythihainen body, puolipotkarit; sekä terälliset, että terättömät, sukat, pari ohutta myssyä (valitsen päähän laitettavan värin sitten fiiliksen mukaan ;) )
Ohuet tumput pitäisi vielä löytää jostain...En löydä mistään kaupasta vauvalle tumppuja, siis ohuita. Onko kellään antaa vinkkiä mistä sellaiset mahtaisi löytää?
Sen lisäksi pari kestovaippaa, kestoliivinsuojia, imetysliivit, kamera+ laturi ja kännykän laturi. Joku viltti pitää vielä ottaa vauvalle.

Hyönteismyrkkyjä ei tule käytettyä... Luontaistuotekaupoista saa myrkyttömiä vaihtoehtoja, jos itikat kovasti kiusaa. Mutta niistäkin kannattaa varmistaa voiko raskaana ollessa käyttää.
Monissa niistä on eteerisiä öljyjä, joita kaikkia ei suositella raskausaikana...tai tietysti riippuu miten vahvoja pitoisuuksia niissä on.
Minusta hyttyset karttaa mua silloin, kun olen muutaman päivän sisällä syönyt paljon valkosipulia :D

Kokoarvioista en ymmärrää miksi niitä tehdään jossain ja jossain ei. Ja mun tuntemuksien mukaan ne menee melkein aina pieleen. Meillä esikoisen piti olla "noin kolmekiloinen". Hän oli 3745. Ja mitä se nyt tarkoittaa, jos lääkäri sanoo "noin kolmekiloinen"?.

Nyt meen ruokkimaan esikoisen.

Rumpnisse ja Hilma 35+0

Näinhän ei voi käydä kun mulle, että jättää ite sormen auton oven väliin ja lyö oven täysiä kiinni!! Mä luulin että taju lähtee, kyllä niin kipiää otti! Onneks olin eläinklinikan pihas et sain sieltä ensihoitoa!! Murtunut se on ja kynsi lähtee!! Ja aivan helvetin kipiä!!!

Voi anu mulla on niin sympatiat sua kohtaan, meinaan mulla kävi tänään vähän samat!

Mä nimittäin olin saunassa laittamassa pyykkiä narulle kun yhtäkkiä saunanjakkara petti alta ja mä tipuin niiden lautojen välistä ja tietenkin siten, että kun putosin niin sen penkin ruosteiset naulat meni mun KUMMANKIN kantapään läpi! Verta tuli ihan pirusti mut enhän mä sitä huomannut vaan hädissäni lähdin juoksemaan ympäri kämppää sillä seurauksella että meidän kaikki matot on ihan veressä! Luojan kiitos siinä ei kuitenkaan käynyt vauvalle mitään olin nimittäin juuri käynyt suihkussa ja kylppärin lattia oli litimärkä, ois ollut kauheaa jos ois kaatunut vaikka mahalleen siinä ryminässä!
No nyt on sitten molemmat kantapäät paketissa, joten mulle tuli nyt sitten pakollinen "rauhoittuminen"! :kieh: Toivottavasti jalat ois hieman parantuneet ens viikon mökkireissuun mennessä, nyt ne on meinaan niin kipiät ettei pysty yhtään painoa niille laittamaan!

Mut ihan varmasti lähden mattopyykille heti kun jalat antaa periks! Ja onnellinen olen siitä, että sain just pihalla kaiken valmiiks joten nyt voin sit tyytyväisenä makoilla sielä päivisin!
Niin ja aina voi vaiks ommella jotain tai roikkua täällä netissä!

Liinalla tosi ikävä tilanne :hug:! Voihan tilanne toki vielä muuttuakin esim. vauvan syntymän jälkeen... Mutta vaikea, tilanne varsinkin jos mies on tehnyt jotain täysin peruuttamatonta ja sinun mielestäsi anteeksiantamatonta!

Nyt nostan jalat tyynylle ja yritän antaa niille hieman lepoa! Kohta täytyy taas vaihtaa sidokset kun vieläkin tihkuvat verta!

Tiinu ja Jäppinen 33+2

Voi apuva kun oon jotenkin niin väsynyt :( Nää miehen iltavuorot on niin kauheita, en tykkää yhtään näistä. Alkuviikko aina menee, mutta loppuviikosta alan olla iltaisin ihan loppu. Aamuisin jaksan kyllä touhuta hyvin, mutta iltaa kohden alkaa vetämään viimeisiä. Sitten ei jaksa millään lasten ränkätystä tai kiukuttelua, tulee hirveen helposti niile tiuskittua. Tämä aiheuttaa sitten huonon omantunnon :ashamed:. Illasta vaan laskee minuutteja että saa lapset sänkyyn ja sinne nukahtamaan :| Huomiseksi täytyy keksiä jotain millä helpottaa tätä iltaa. Jos lähtis lasten kanssa porukoitten mökille illaksi, sais äipältä apua lasten kanssa. Tai sitten veis lapset anopille yökylään, oon vaan niin huono viemään lapsia ihan vaan huvikseen hoitoon. Vaikka kai sitä sais tässä tilassa itseään hieman armahtaa :D Toivottavasti tästä ei tuu sitä kuvaa, että yritän pärjätä vaikka väkisin lasten kanssa ikään kuin näyttääkseni jollekkin. en vaan millään hennois noita muksuja antaa hoitoon, tykkään kun ne kotona on. Aamut on varsinkin niin ihania kun ne kömpii meidän sänkyyn viereen köllöttelemään :heart:

Tuosta koko arviosta ja synnytystapa arviosta: meillä ei täällä päin ole sellaista, ei ole koskaan ollutkaan. joten taitaa olla paikkakunta kohtainen tämä.

Anu82: Onpa ilkeän näköinen sormi, varmaan kipeä. Pikaista paranemista.

Tiinu: Hui, onpa sinullakin ollut hurja kokemus, mutta onneksi ollut onni onnettomuudessa eikä vauvalle sattunut mitään. sillä kyllähän tossa ois voinut käydä todella pahasti. Pikaisia paranemisia sinullekkin.

Muumi ja pikkumies 37+0 :heart:

Hui, kun on ollut tapaturma-altis päivä Anulla ja Tiinulla! Onhan sulla Tiinu jäykkäkouristusrokote voimassa? Tuli vaan mieleen, kun juuri miehen sain passitettua piikille, kun sillä oli jo yli 10-vuotta edellisestä.

Liinalle jaksamisia rankkaan tilanteeseen!

ON: Eilen käytiin synnärillä tutustumiskierroksella ja tänään oli viimeinen perhe-valmennus ennen vauvojen syntymää ja aiheena oli synnytys. Että nyt ei pitäis ainakaan tietopuoli olla enää hakusessa:) Tokihan se oma synnytys voi mennä aivan toisella tavalla kuin kuvittelee! Mies oli jotenkin ihan onnesta sekisin koko eilisen illan. Ilmeisesti se synnärillä käynti toi vauvan taas todellisemmaksi ja askeleen lähemmäksi:heart: Löysinpä muuten näistä keleistä yhden hyvänkin puolen=): Nimittäin talven jäljiltä olleet kuivat läikät kasvoista on viimein hävinnyt! Yleensä iho paranee heti kun pakkaset on ohi, mutta nyt ilmeisesti hormonit teki tepposet.

Hjannah&Nappula 34+2:heart:

Tiinu siinä olis voinut sattua kyllä jo vaikka mitä!!!! Joo olis ny ollu edes vaaan toinen jalka,mutta molemmat niin huh huh!!!! Joo kyllä mieski nauro että täs ny vielä lähtiä synnyttämään, sormi paketissa!! :) ja tosiaan kun sitä pitää pitää koko aika koholla ku muute jomottaa ihan törkeesti!!!

Pitkästä aikaa kirjoittelen tälle palstalle. On ollut viime kuukausina jotenkin jo aika sisäänpäin kääntynyt fiilis. Tai sit sitä vaan odotti äitiysloman alkua. Nyt on pari viikkoa "lomaa" vierähtänyt ja olen kotona puuhaillut kaikenlaista. Pitkällä autoreissullakin kävin vielä itsekseni, mutta nyt onnellisesti kotona. Tässä sitä sitten odotellaan kuin tatti seuraavat viisi viikkoa:p

Mulla oli tänään lääkärineuvola ja kokoarvio. Ei ultrattu, vaan käsikopelolla mentiin. Lääkäri arvioi, että vauva voi olla nelikiloinen laskettuna aikana. Tuntuu huimalta. No, ei noihin lukemiin varmaan kannata liikaa tuijottaa... En kyllä ehkä minäkään ymmärrä, miksi arvioidaan, jos ne on ihan vaan suuntaa-antavia lukemia.

Nää helteet ei oikein sovi mulle. Turvottaa, ei kiinnosta olla ulkona pistävässä kuumuudessa. Tuntuu et kaikki kiva on kiellettyä:) Nukkuminenkin on vaikeeta ja monena yönä valvon neljästä viiteen tai viidestä kuuteen. Sen se valosuus tekee.

Vielä pitäis hankkia pikkutilpehööriä, pakata sairaalakassi ja järjestellä tavaroita. Ehkä ens viikolla sitten. Tällä viikolla en lähde kauppoihin kun auton ilmastointi meni hajalle.

Sinadrius ja Poitsu 36+4

Kauheeta miten te naiset ootte onnistunu kolhimaan itseänne! Yrtittäkää nyt ottaa iisisti ja parantua.

Mun oli ihan pakko tulla kysyy et napsuuko kenenkään muun maha?
Mulla on nyt eilen ja tänään kuulunut mahasta selkeä napsahdus, ei satu mihinkään (ainakaan mua). Vaan mahasta kuuluu terävä naps, vähän kuin nilkka napsahtaa kun sitä pyörittelee. Toosii outoa...

On muuten mielenkiintoinen yö tulossa, vessanpyttyä ei ole...

iltoja!

Liinalle voimia kurjaan tilanteeseen :hug:

Tiinulle ja Anulle paranemisia, muistakaa putsailla ettei tulehdu ku on niin hiostavan kuumaa.

Ylihuomenna olis rv 34 täynnä! Jes.

Masua

[/URL][/IMG]

Nätti se ei ole :/ Repeytymät ovat esikoisesta ja nyt sitten tummuneet/revenneet syvemmiksi.

ympäryt 129cm sf 36cm paino 104kg

Kohta olen ihan valmis synnyttämään!

Katoin papereita neidistä ja pojasta ni ne on painanut rv 35+3 n. 2900g
joten ei nää vauvelit voi olla enää alle 2kg

Omasta mielestä olen jaksanut tosi hyvin ja jos nyt toivon pääseväni synnyttämään mahdollisimman pian niin se että vauvat joutuvat käymään keskolassa alkaa olemaan jo niin pieni murhe verrattuna omaan jaksamiseen.

Nyt pieni valitus.

Mua ärsyttää kaikki S*tanan ihmiset jotka luulee mulle hokemalla "mitä pidemmälle pääset sen parempi vauvoille" lauseella tuovan mulle jotain lohtua.

Mitä pidemmälle mennään sen enemmän paniikissa alan olemaan omasta voinnista ja siitä jaksanko edes synnyttää kun kaikki voimat ovat nyt jo ihan lopussa kuumuuden ja vauvojen painaessa hermoja ja suonia.

Liinalle halauksia ja jaksamisia

Tällä viikolla on alkanut hiukan tuleva synnytys mietityttämään (en ole oikeastaan aikaisemmin ajatellut paljoa koko asiaa), sillä ma+ke oli neuvolan synnytysvalmennus ja eilen käyiin tutustumassa Salon synnärille. Vahvistui ajatus siitä, että jos kaikki menee loppuraskauden ajan hyvin, eikä tarvita suunniteltua sektiota, me synnytämme Salossa, ei Tyksissä.

Vielä 4 työpäivää ennen ä-lomaa ja kamalasti töitä pitäis ehtiä tehdä... Taitaa tulla ainakin kolme pitkää päivää ja viikonloppuna taidan käydä tekemässä töitä, jos vain jaksan ja vierailta ehdin. Viimeiset viikot on lähes kaikki energiani mennyt työn tekoon, mutta torstaina alkaa uusi vaihe! Mutta luopuminen työstä ei taida olla ihan helppoa...

Ihanaa, ensi viikolla viilenee! Lämpö ja kesä on ihania, mutta toivon olon hiukan helpottuvan viilenemisen myötä. Onneksi meillä on kotona hyvä ilmastointi, max 22 astetta sisällä.

Kun luen tekstejänne ja mietin omaa oloani, niin ei voi muuta sanoa kuin että aika raihnaista porukkaa alamme olemaan! ;)

Teille jolla on jumppapallo & turvotuksia(1) ja/tai lantion kipeyttä(2) suosittelen seuraavaa iltajumppaa:
- lattialle selinmakuulle
- pohkeet ja jalkaterät jumppapallon päälle
- 1: jalkojen ravistelua&pomppuuttamista (lähtee mulla ainakin tosi hyvin nesteet kiertämään)
- 2: jumppapallon viemistä sivulta toisele (tekee tosi "ihanaa") ja tietenkin jumppapallon päällä istumista, hytkyttelyä ja venyttelyä

Anna+Urmas 34+0, poks!

Liinalle halauksia ja kovasti jaksamista :hug:

Voi huh hellettä!!!

Eilen lähin gigantista hakeen tuuletinta ja likalle puhelinta (taas!!:kieh: ).
Siinä sitten kassalla tyttöö nostin paremmin syliin,niin tuli semmonen poks tunne..
Olin ihan varma et nyt tulee vedet tähän,oli just se tunne,ja laskin tytön lattialle...mutta ei tullu.
No illalla sitten yhden kerran vessas käydes,tuli pyyhittäessä ihan pikkupikku viiru verta paperiin.
Mutta ei kyllä sen enmpää.
Eli jos tuota neitii jaksaas kannella kokoajan,sais varmaa nopeemmin lähtee :D

Mä niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin odotan tuota ilmojen viilentymistä...

Tänään tässä aamulla pitääs lähtee esikko viemää humppilaan jonne sen isä tulee sitä vastaan. Kiva aja taas matkaa ku autossa ei ole ilmastointia...voi apua..

Niiskulla on mahtavan kokonen masu <3

Anulla melko häikkäleen näkönen pipi :(

Nyt on mentävä laittaa kämppä siihen kuntoon et viitsii tula takaskin reissusta!!
Hellepäivän ajtkoa mammat!!!

Nenna ja Iiduska 36+2

Voi itku kun tekee kipeää!
Yhtään en pysty jaloilleni astumaan, joten pakko oli varata aika lääkäriltä, että sais edes jotkut kyynärsauvat! Kantapäät koskee niin pirusti ettei niitä voi yhtään hipaistakkaan lattiaan ja päkiät ei yksinään kestä tätä painolastia! Kyllä sapettaa!

Monella viikot jo hyvällä mallilla, onnea niistä! Niiskullakin jo kaikki paremman puolella, tsempityksiä sulle!

Anna Salon synnärille mekin ollaan menossa. Ainoo miinus mikä sielä on, on se, että lastenlääkäri ei ole aina heinäkuussa paikalla, muutenkin ilmeisesti osa sairaalan väestä lomalla tuolloin. Tämä tarkoittaa siis sitä, että jos lapsella on jokin hätä hänet lähetetään suoraan tyksiin ja äiti joutuu jäämään saloon. Toki äitikin yritetään mahd. pian saada vauvan luo tyksiin, mutta silti...

Nyt pitäis sitten yrittää keksiä jotain istumatekemistä. Ainoo ongelma on se, että mulla pitäis olla kaikki käden ulottuvilla kun en millään jaksa hakea tavaroita sieltä täältä! Niin ja sotkua teen koko ajan kun en esim. jaksa tiskejä laittaa koneeseen (kun pitää seistä), mutta mies saa kyllä luvan hoitaa ne!

Ainiin ja onnea äitiyslomalaisille ja niille joilla se jo kohta alkaa!

Tiinu ja Jäppinen 33+3

Liinalle Kovasti voimia:hug: Toivottavasti teidän tilanne selviää suuntaan tai toiseen:).Välillä ero on parempi.Monta hyvää esimerkkiä olen nähnyt siitäkin että asutaan hetki erillään.Todella kurjaa että joudut viimeisillään miettimään noi isoja asioita..

Niiskulla kiva maha kuva.Ota nyt paljon kuvia,jos vauva kuume ei iskisi niin äkkiä kun muistaa mitä on kantaa isoa mahaa ;).jaksamisia sinne loppu viikoille.Ja uskon että ottaa päähän ihmisten kommentit.Mutta eikö ne kaksoset yleensä synnykkin "näillä viikoilla"?.

nennalla varmaan lähti ihan kunnolla limatulppaa!.Jännää:).

Brianna Missä teidän pönttö on/oli?.Voi ei,en pärjäisi mitenkään!.Tai kävisin pissimässä lattiakaivoon:D

Ilkeeltä näyttää anun sormi!.Ja Tiinulle olis kyllä voinut käydä pahasti.Onni oli matkassa.Mullekkin tuli mieleen toi jäykkäkoristus,kun ruosteisia nauloja kerran.

Täällä on mökki tavarat pakattu.Nyt alkaa ehkä vähän jännittämään:).Ihana päästä reisuun ja onhan sielläkin sairaaloita jos tarve tulee.Lähin taitaa olla reilu 70km päässä:).

En ole vielä päättänyt mitä tehdä kokoARVION kanssa.Kun se lääkäri sanoi että "kyllä sitä kasvua tarkkaillaan nviola käynneillä,sitten huomaa jos kasvaa liikaa".Ja että kerran viikossa katotaan.Ja paskat.Mulla seuraava neuvola viikolla 38 ja silloinkin on joku sijainen.Toivottavasti on hyvä terkkari.:)

Alkaa vaan ahdistamaan kun joka ilta alkaa hirveä mylläys mahassa.Ja se sattuu!.Siis melkein itku pääsee kun tekee niin kipeetä liikkeet..

No mutta eipä tosiaan montaa viikkoa jäljellä,viimeistään 22.7 vauva on syntynyt!.ja mulla on synttärit 23pv:D

No mutta maha päivitys taisteluarpineen:D

HUomenna poksuu 36+0:heart:

Mutta vointeja kaikille!! MM ja Itu 35+6

Juu jäykkäkouristus on voimassa, heti tarkastin sen rokotekortistani. Ja huolella saa kyllä putsailla ettei vaan tule mitään tulehduksia, verenmyrkytys nyt ois viiminen asia mitä tähän kaivattais!

Istun koiran kanssa nyt valmiilla ja kauniilla takapihan terassillamme pelkät biksut päällä ja on kyllä hauska huomata miten toi masuasukki kurottaa kohti valoa. Koko ajan käy ihan tossa pinnassa ja tuntuu kun yrittäis tulla vatsanahasta läpi! Taitaa olla kesäihminen meidän poju! Toivottavasti ei vaan saa samalaisia masennusjaksoja talvisin kuin isänsä!

Neuvolakuulumisia:

paino: -100g/vko
turvotus: +
paineet: 110/77
hb: 104
sf:33
Mahanympärys: 105
sykkeet: 150
raivotarjonta
liikkeet: ++

Kaikki siis hyvin :) tuo hb on kyllä kauhee matala vaikka syön 2 obsidania päivässä. Ja vauva on laskeutunu! Katto myös tuon korvan ku pyysin, eikä siellä onneks mitään tulehusta näkyny.

Hiusten värjäämisestä joku kysy.. Minä oon värjänny nyt raskausaikana hiuksia tosi useasti :S 2-4 viikon välein. Ja onhan tuo väri muuttunukki tumman ruskeasta vaaleaan, mulla luonnostaan vaaleat hiukset niin helpommat nää vaaleat kun ei näy heti 2 viikon päästä juurikasvu.

Merlina ja muru 36+1

Reppasenkelin maha on aikalailla saman mallinen kuin mun. Itellä pikkuisen pienempi vielä. Nyt tiedän miltä näytän parin viikon päästä. :D

Sain ajan kokoarvioon Naistenklinikalle. Jee. Ei tarvii jännätä että miten iso vauva on tulossa ja miten päin se edes on tuolla.

Muumi82 et oo ainoa joka toisinaan laskee minuutteja että saa lapset nukkumaan. Tänään on paininu kauhean syyllisyyden kanssa kun tuntuu niin raskaalta olla kotona ton esikoisen kanssa joka on kuitenkin jo 8v. Rupesin kuitenkin miettimään että kaikilla on oikeus väsyä ja erityisesti meillä äideillä. Onhan tää aika rumbaa välillä. ;)
Ite oon viimeksi 7v sitten ollu "kotiäitinä". Että kyllä tää on taas iso elämänmuutos. Juuri loppui työt ja nyt oon ihan takki auki täällä että mitäs nyt. :O Kuuma vaivaa ja vauva painaa. Ihmisiä me äiditkin vaan ollaan. :)

En tiiä mikä mulla on kun oon koko ajan aika räjähdysherkkä. Melkeen kaikki asiat kiukuttaa. Välillä ihan hävettää ja yritän niellä kiukkua. Pakko on kyllä välillä päästää paineita pihalle ettei kasaudu liikaa. Kohtalotovereita? :D

Tuittumuru

Kivasti olette Tiinu, Mayinga ym. kirjoittaneet touhuamisesta oman jaksamisen mukaan! Itseänikin ärsyttää, kun suurin piirtein en saisi auton peräkonttia laittaa kiinni, etten vain rasitu :rolleyes: Liikuntaa olen joutunut karsimaan, mutta arkista siivousta, kaupassakäyntiä yms. jaksan hyvin ilman mitään kipuja ja rasittumista. Totta kai pidän taukoja, juon paljon ja kuulostelen oloani. Näen punaista, jos joku mulle sanoo, että se vauvan hyvinvointi on etusijalla... Ihan niin kuin en itse sitä tietäisi?! Kyllähän jokainen meistä menee sen ehdoilla, miltä omassa kehossa tuntuu.

Anulle ja Tiinulle pikaista paranemista haavereista! Voin vain Tiinu kuvitella, miltä tuntuisi, jos pitäisi yrittää vain päkiöillään astua tämän lisäpainon kera...

Liinalle jaksamista ja voimia päätöksen tekemiseen. :hug:

Painoarviosta ja synnytystapa-arviosta: mulla on lääkärineuvola rv 36+3 ja ihan käsikopelolla siellä nuo arviot tehdään, eli luotettavuus on varmasti vähän niin ja näin. Toki jos on epäilyä perätilasta, vauvan suuresta koosta tms, lähettävät sitten keskussairaalan äitipolille. Luotan kyllä sitten myös synnärin henkilökuntaan, että osaavat synnytyksen kuluessa huomata, jos on joku hätänä eikä vauva vaikka mahdukaan syntymään alakautta.

Samoin kuin Anna, olen alkanut ajatella synnytystä kunnolla vasta nyt (meilläkin oli perhevalmennusta tällä viikolla). Olenhan minä kaiken maailman oppaista siitä lukenut, mutta on vaikea kuvitella itseään siihen tilanteeseen. Kai se on ihan hyväkin, ettei liian tarkkoja suunnitelmia tee, miten sen pitäisi edetä. Oysin tiloihin ei pääse tutustumaan paikan päälle, mutta tuolla valmennuksessa näytettiin siellä kuvattu video, joten vähän paremmin tietää, millaiseen paikkaan on menossa.

Jaksamista kaikille vielä! Muistakaahan juoda! Terkkari sanoi tuolla perhevalmennuksessa, että liian vähäinen juominen voi aiheuttaa supistuksiakin, ja muistutti myös, että lapsivesi uusiutuu koko ajan, eli sitäkin varten tarvitaan sitä nestettä. Lauantain jälkeen helteet kai helpottavat, sitä odotellessa...

Liisakaisa 34+5 (aina ihan yllätyn kun kirjoitan näitä viikkoja - näin paljon jo?! 37 päivää laskettuun aikaan!)

Ääh, enhän mä taaskaan muista yhtään mitä piti kommentoida :D

Noh, omaa napaa sitten taas. Olo on edelleen hyvä, pesin eilen muutaman kilometrin pyörälenkin päätteeksi pari mattoa, eikä tuntunut missään. Tänä aamuna huomasin kunnolla näiden kelien vaikutuksen, kun jalat oli vähän tuhdin näköiset. Kävin sitten koirien kanssa metsässä reippailemassa, ja tuntui että olis turvotus vähän laskenut...

Saa kyllä olla kiitollinen, että jaksaa näin hyvin. Jos olisin joutunut olemaan töissä loppuun saakka, olisin varmaan jo vuodepotilaana, joten sympatiat ja tsempit teille, keneltä vaivoja löytyy.

Neuvolassa on käyty, ei mitään ihmeellistä tapahtunut. En hoksannut kysyä, onko tämä nyt sitten viimeinen lääkärikäynti. Millä viikoilla teillä muilla on lääkärineuvolat?
Kohdunsuu oli kuulemma hieman pehmentynyt, sanoi ensin että kiinteä, sitten sanoi että pehmeän ja kiinteän rajalla ja lopulta merkkasi papereihin pehmeä :D Eli ota tuosta nyt selvää... Kiinni kuitenkin, pituus 1cm.
Loput tiedot, mikäli joku näitä jaksaa lukea:

36+2
paino 1000g/vko :D Herre gud, aikamoista vauhtia piän yllä näin lopuksikin!
turvotus ++
paineet 123/67
sf-mitta 28cm (Viimeksi 32,5, mutta eri mittaaja ja ihan eri tavalla mitattu, joten ei kuulemma syytä huoleen... Jos pitää paikkansa niin on hypännyt ihan alakäyrän alapuolelle :|
Lapsiveden määrä normaali
raivotarjonta
syke 150 ja hyvin kuulemma vaihtelee sikiön liikkuessa
liikkeet ++

Sanoi vauvan tuntuvan näppärän kokoiselta :D

Jaahas, nyt siivousta ja pikkaisen auringossa loikoilua. Hauskaa päivää mammat!

Sillis ja toukka 36+3

Sillis mulla lääkärineuvolat ollu rv 16+4 ja rv 28+6, sekä ens viikolla on synnytystapa-arvio äitipolilla jossa lääkäri ultraa ja tutkii alakerran se siis rv 37+0 :) Ja on mulla terkkariki kerran tehny alatutkimuksen. Tuota synnytystapa-arvioita ei ole muilla kun ensisynnyttäjillä täällä, en tiiä onko uudelleensynnyttäjillä sitten tuota kolmatta lääkärineuvolaa? :eek:

Yhteistyössä