Hei vaan kaikki!
Tänne kuuluu vaan kamalaa väsymystä. Nukuin yöllä 12 h ja äsken päiväunet esikoisen kanssa reilun tunnin.
Jotenkin alakuloinen fiilis muutenki ja tunteet koko ajan ihan pinnassa.
Rupean itkemään melkein ihan mistä vaan. "Kiva" vaiva, kun ollaan jossain muualla kuin kotona... Eilen autossa itkin, kun oli niin huono istua siinä. Meillä on vielä autona vain pakettiauto ja esikoisen istuin vie tilaa, niin että mä istun ihan lytyssä sen ja oven välissä ja sitten vielä istuessa keuhkot jotenkin painuu kasaan. Tuli huono-olo ja sen jälkeen kaikki vaan v...tti..
Mayingako se mainitsi siitä, että ärsyynytymiskynnys on tosi matala.
Täällä on ihan sama ongelma. Mua lähinnä ärsyttää ihmisten vatsan tuijottelu ja varsinkin kysymykset .... "siellä on ihan varmasti kaksi vauvaa..?", "ompa se jo valtava.."
Suolen tyhjenemisestä, mulla ei tullut mitään sellaista ennen synnytystä tai missään vaiheessa raskautta. Vatsa oli ihan kovana loppuun saakka. Mikä olikin sitten ponnistusvaiheessa tosi epämielyttävää, kun sitä tavaraa rupes tulemaan ulos. Normaaliahan se on, mutta jotenki kiusallista. Tällä kertaa aijon siitä syystä vaatia peräruisketta heti, kun synnärille saavutaan.
Lonkkasäryt myös ilmaantuneet tänne...yöllä pitää vaihtaa koko ajan kylkeä, sen puolen lonkkaa, jolla nukun rupeaa vihlomaan. Selällään en pysty yhtään olemaan; kädet puutuu heti ja rintaan tulee painostava olo.
Joo, ja
pelkoja löytyy myös, vaikka muille jakaa.
Toisina päivinä olen ihan varma, ettei tästä mitään tule; jokin menee vikaan. En osaa edelleenkään uskoa, että saadaan vauva. Siitä tulee sitten alakuloinen olo ja samoin pinna palaa herkästi. Olen ollut niin hölmö, että olen mennyt lukemaan netistä kaikenmaailman kohtukuolema-juttuja yms.. Ja noissa vauvalehdissäkin on usein jokin ikävä tarina, joka kyllä usein päättyy hyvin, muttei aina.
Ja noi listeria-/toksoplasma-pelot on myös ihan tuttuja. Mähän kävin silloin pari kuukautta sitten yksityisellä toksoplasmoositestissäkin, kun oireet ei täsmänny sillä hetkellä sairastamani vyöruusun kanssa, vaan sain päähäni, että oireet on juuri toksoplasmoosin kaltaisia...
Eilen oltiin yhdessä tilaisuudessa, jossa tarjoiltiin tyhjiöpakattua graavilohta ja, kun näin sen niin ruokahalu meni ihan kokonaan.
Että tämmöstä pessimismiä tänne...
Tuittumuru kyseli
vaihtoehtoisesta kivunlievityksestä. Mä sain esikoisen synnytyksessä
aqua-rakkuloita; steriiliä vettä pistetään ihan ihon pintakerroksen alle piikillä, joka sitten vaikuttaa jotenkin akupunktion kaltaisesti...Sen vaikutustapaa ei kuulemma oikein tunneta (?).
Mulla se auttoi niin, että vei kivun pois siitä mihin rakkulat (noin 5kpl) pistettiin ja siirsi sen johonkin muualle. Mua siis esim. sattui paljon alaselkään ja kun rakkulat pistettiin sinne, niin kipu siirtyi jonnekin alapään seudulle. Mutta minusta kipua oli helpompi sietää, kun se siirtyi välillä. Pistäminen tuntui ampiaisen pistolta, eli kirpaisi jonkin verran.
Lisäksi olin
ammeessa, mikä olisi auttanut paremmin, jos olisin päässyt sinne aijemmin...Olin jo 6cm auki, kun pääsin sinne ja vedessä avauduin n. 10 minuutissa 10 senttiin, joten en ehtinyt olemaan ammeessa juuri ollenkaan.
Ehdottomasti paras tuki ja kivunlievitysmenetelmä mulle oli mieheni antama voimakas
selkähieronta supistusten aikana.
Ponnistin
synnytysjakkaralla, joka oli minulle juuri sopiva paikka. Mies oli takanani tuolilla ja nojasin häneen.
Tällä kertaa mulla on joku hinku kokea synnytys ilman noita aqua-rakkuloitakin. Kivunlievityksenä pelkkä amme ja miehen antama hieronta. Ensimmäisellä kerralla muistan kuinka koko ajan vaan odotin, että kohta ne kivut oikeasti vasta alkaa, mutta sitten yhtäkkiä tyttö olikin jo syntynyt. Odotin siis paljon pahempaa ja ehkä nyt toisella kerralla tietää paremmin mitä on tulossa.
Toisaalta voi olla, että aika on kullannut muistot ja että kahta samanlaista synnytystä ei ole.
Eli, en sulje pois mitään kivunlievitystä.
Vaihtoehtohoitona voi kai pitää sitäkin, että olen juonut jo pari viikkoa
vadelmanlehtiteetä noin 5 kupillista päivässä ja juon siihen asti, että tunnen olevani palautunut synnytyksestä. Sen sanotaan tekevän hyvää limakalvoille ja kohdulle.... Mä olen tämmönen luomu-/yrttihörhö
Niin ja välilihaa hieron siihen tarkoitukseen valmistetulla luomulaatuisella öljyllä päivittäin.
Nyt odotan kovasti sitä synnytyskeskustelua, joka on torstaina. Siihen asti kai murjotan neljän seinän sisällä...tai ehkä en
Rumpnisse ja Hilma 34+4