Kiitos onnitteluista!!!
Synnytyskertomusta
13.7 40 + 3 heräsin neljän jälkeen alavatsakipuun. Saman tien tiesin, että tämä on nyt se paljon odotettu supistus. Supistuksia tuli 15-20 minuutin välein, eivätkä ne olleet kovin kivuliaita, Sen verran kuitenkin juili, etten saanut enää unta. Supistukset jatkuivat koko tiistain, mutta tulivat epäsäännöllisesti, eivätkä tosiaan olleet kovin kipeitä: käytiin kaupassa ja matto-ostoksilla. Arveltiin miehen kanssa, että ehkä parin kolmen päivän päästä jotain voisi oikeasti tapahtuakin.
Illalla supistusten väli tiheni ja yhdeksän aikaan niitä tuli noin kymmenen minuutin välein. Näihin aikoihin olin näköjään kirjoitellut kaks plussalle, että ihan kiva, että jotain tapahtuu, mutta ei taida lähtö olla vielä kovin lähellä..
Mies meni pelaamaan frisbeegolfia ja hyödynsin supistukset harjoittelemalla synnytyslaulua. Äänenkäyttö rauhoitti ja sai mut keskittymään kivun sijaan johonkin muuhun. Joskus kymmenen aikaan soittelin miehelle ja kysyin, meinasko vielä kauan pelata. Sanoin sitten sille tyynellä äänellä (supistusten tauolla)että ei mitään hätää, pelaa rauhassa kierros loppuun. Tästä noin tunti ja soitin uudestaan :"Jos vaikka kotiin tulisit pikkuhiljaa..." Kipu oli yltynyt jonkin verran ja supistusten välit alkoi olla 5-6 min. Supistuksen tullessa istuin keinutuolissa, kiikuttelin ja pidin ääntää mmm- tai aaa- kirjaimilla. Annoin miehelle yhden ohjeen kerrallaan asioista, joita pitäisi tehdä siltä varalta, että kohta oikeasti mennään. Mies totteli kuuliaasti ja homma toimi hyvin. =)
Puolilta öin soitin synnärille ja neuvoi olemaan vielä kotona, jos vaan pystyn. Olin taas ihan supertyyni ja kuulostin varmaan siltä, ettei synnärille tosiaan ois kiire vielä pitkään aikaan. No, päätettiin olla vielä kotosalla ja jatkoin supistusten tullessa hyväksi havaittuja helpotuskeinoja: keinuminen ja mumina. LAitoin Damien Ricea soimaan ja yritin antaa supistusten viedä mukanaan ja tässä vaiheessa se onnistuikin aika hyvin. Joskus yhden aikaan tein ratkaisevan virheen ja nousin seisomaan kun supistus tuli. Ajattelin kokeilla, miltä tuntuisi roikkua leuanvetotangossa, kun se oli aamuyöllä toiminut tosi hyvin. No nyt ei toiminut! Supistus veti kontalleen lattialle ja ehdin sanoa miehelle, että nyt tulee oksennus. Sain juuri ämpärin alle ja kaikki mitä mahassa oli, tuli pihalle. Oksentamisen jälkeen alettiin tehdä lähtöä, koska nestehukka ei varmaan olisi näillä helteillä vaatinut kovin monta oksennuskertaa. Kun olin autossa, aloin epäröidä... Ei hitto, ei oo kuitenkaan tapahtunut vielä mitään. Sanoin, että ollaan vielä hetki kotona ja nousin autosta. Taas kipu meinasi viedä maan tasalle ja kömmin takaisin autoon"Lähdetään sittenkin."Matkalla supistukset olivat tuskaisia ja oksennus koko ajan tuloillaan.
Synnytysosastolla kätilö oli jo vastassa ja pian oltiin synnytyssalissa. Supistukset kävi koko ajan kipeämmiksi ja oksensin jokaisen supistuksen jälkeen. Pyysin miestä laittamaan Damienin levyn taas soimaan ja yritin supistusten välillä rentoutua sitä kuunnellen. Pian pötköttelin sängyllä ja vauvalta otettiin sydänkäyriä. Tässä vaiheessa olin 2,5 senttiä auki ja reuna oli jäljellä. Kätilö oli hetken poissa mutta tuli pian takaisin ja sanoi, että käyrät heittelee aika paljon ja supistusten kohdalla vauvan sydänäänet heikkenee. Tästä johtuen kalvot puhkaistiin, jotta saataisiin tarkempia käyriä vauvalta. Mulle laitettiin sekä happea että miehen pyynnöstä nestettä. Makuullaan olo sai supistukset tuskaiseksi ja synnytyslaulu alkoi olla jo huutamista. Välillä pystyin keskittymään ja hoin a-o-u-m kirjaimia, mutta tämä alkoi käydä jo vaikeaksi. Kätilöt kysyivät, mitä mieltä olisin epiduraalista. Olin ihan ihmeissäni, että joko se tässä kivun vaiheessa pitäisi ottaa. Vastaus oli, että nyt on juuri oikea aika, joten annoin luvan. Anestesialääkäri kävi laittamassa epiduraalin, mikä ei mennyt ihan putkeen. Verta tuli aika lailla alkuun, mutta pian se onneksi rauhoittui. Vielä pari kipeää supistusta ja sitten helpotti. Ihana lämmöntunne jaloissa! Supistukset alkoivat tuntua epiduraalin jälkeen erilaisina: mulla oli kaamea ponnistamisen tarve. Sanoin tästä kätilölle ja hän tarkasti tilanteen: 4,5 senttiä auki. Kello oli ehkä jotain 02:45. Sanoin miehelle joskus kolmen jälkeen, että käy siirtämässä auton nyt, niin ei tartte sit aamusta käydä, koska silloin saatetaan olla jo tosi toimissa. No, toisin kävi. Miehen ollessa poissa, sanoin että ponnistamisen tarve on jo ihan kaamea. Kätilö tarkasti tilanteen ja olin 9,5 senttiä auki! Luojan kiitos, otin sen epiduraalin, sillä olin auennut 5 senttiä noin puolessa tunnissa!
Toinen kätilö oli törmännyt käytävällä mieheen ja sanonut, että nyt pitäis isän pitää kiirettä jos meinas ehtiä mukaan. Mies oli ollut ihan kysymysmerkkinä: nytkö jo?? Mies tuli saliin ja minä kyselin kätilöltä kuumista pyyhekääreistä ja ponnistamistekniikasta. Pian kokeilin kyljellään ponnistamista, muttei siitä tullut mitään. Käännyin puoli-istuvaan asentoon ja homma tuntui näin heti hieman helpommalta. Sanoin huoleni vessahädästä (mitä asioita sitä ajatteleekaan tommosella hetkellä! ) ja kätilö sanoi, että ihan sama mitä sieltä tulee. Totesin sitten, että kun äiti aina sanoo, ettei jostain asiasta tuu lasta eikä paskaa, niin nyt tulee kyllä takuulla molemmat...
Alkuun tuntui etten osaa ollenkaan ponnistaa ja lisäksi oli vaikea tuntea supistuksia. Kätilö kuitenkin ohjeisti hyvin ja pikkuhiljaa homma alkoi toimia.Kätilö sanoi myös, että vauvalla taitaa olla napanuora pään ympärillä, joten nyt pitäisi ponnistaa tomerasti, jotta tämä on pian ohi. Kätilö neuvoi pidättämään henkeä ponnistaessa: minä tein työtä käskettyä ja ponnistin kaikilla voimillani. Ilma alkoi loppua ja kysyin kätilöltä: "Saako tässä välillä hengittää???!"
Mies kannusti kätilöiden kanssa ja minä ponnistin. Ponnstuksen päätteeksi pääsi aina karjaisu. En muista yhtään, miltä tässä vaiheessa tuntui. Ainkin ihan todella oudolta, mutta kipuja ei juuri ollut. Juuri kun meinasin alkaa itkun sekaiseen valitukseen, kätilö sanoi, että pää on ihan lähellä. Pian pää olikin jo ulkona ja piti pitää taukoa. Napanuora oli kuin olikin kaulan ympärillä ja siksi sydänäänet olivat heitelleet. Kun napanuora oli saatu pois, sain vielä ponnistaa ja koko vauva luiskahti ulos. Kello oli 03:38. Ponnistusvaihe kesti ehkä 5 minuuttia. Vauva oli ensiksi hiljaa, mutta kun nenä imettiin puhtaaksi, pääsi ilmoille maailman kaunein ääni. Tässä vaiheessa sekä minä että mies ei tajuttu koko tilannetta, kun kaikki oli käynyt niin nopeasti. Istukka tuli kuin pois melkein itsestään, joten sen suhteenkaan ei ollut ongemia. Pian sain vauvan rinnalle ja tässä vaiheessa kyselin alakerran tilanteesta. Kätilö tutki paikat ja sanoi, että vläiliha on ainakin ehjä. Tutki vielä hetken ja sanoi, ettei löydä edes pienen pientä nirhaumaa.
Damien Rice soi edelleen taustalla ja fiilis oli ihan käsittämätön. Synnytys oli ollut aivan unelma ja siitä johtuen oma fiiliskin koko sen ajan oli tosi huikea. Heitin vitsiä miehen kanssa supistusten välissä ja mies otti puolen neljän aikaan musta kuvan, jossa irvistän kameralle. Synnytys oli aivan ihana kokemus ja muistelen sitä lämmöllä varmasti vuosien päästäkin katsellessani tuota ihanaa ihmettä, joka maailmaan saapui. Olen aivan täysin rakastunut!
:heart: :heart: :heart: A + Mytty 5 päivää