Heinäkuun hurmaajat - MEIDÄN KUU, (74. hurmaaja syntynyt)

Huomenet kaikille,jotka täällä vielä käyvät!
Aika harvassa mahtaa mammat jo olla,kaikilla on vauva jo kainalossa ja mie täällä vaan kittuutan,ilman vauvaa.

sainpa aamulla taas kamalan krampin oikeaan jalkaan,eikä tahdo mennä ohikaan,pohjelihas ihan outona nyttenki,tiiä mikä siinä oikeen on,oon sitä pyöritelly ja hieronu vaan ei auta.jäi kesto suonenveto päälle.kävelykään ei tunnu sujuvan normaalisti.onko muilla tätä vikaa?

jippii,tänään taas poksutaan,37+0 =) =) :D

huomenna olis neuvolaki.sielläpä ei nyt varmaan ihmeempiä olekkaan.paino noussu vaan tietenni paljon.

onnea taas vauvautuneille,kyllä niitä alkaa tulla jo päivittäin ja useampaa kerralla.harvalla menee etes laskettuun päivään,ihmeellistä.onkohan rouva saga ainoa,kenellä menee yli la?ja mulla menee kuitenki elokuun puolelle.

päivä alotettu heti kahveella,kekseillä ja jätskillä,ihan huippuja nuo ville vallaton jäätelöt.menee muuten melko monta niitä päivässä.siinä ne hiilihydraatit nousee.

päpsy:meki miehen kans sovittiin,että se ei enää jois niitä saunakaljoja enää jussin jälkeen,nooh,minä muistan lupauksen vaan se ei tunnu muistavan,koska viime vkl veti naapurin ukon kans kaljaa minkä ehti,olispa ollu kiva,jos olis lähtö silloin tullut.et kyllä muaki tympäsee tollanen,ite täytyy olla kk tolkulla juomatta ja ukolla tekee tiukkaa olla muutamana vkl juomatta.helvetin helvetti.että kyllä minustaki tuntuu et yli dramatisoin asiaa,mut vituttaa vaan tollanen.

mut nyt laittaan vaatteet päälle,pennut huutaa jo pihalle.plaah.siellä taas hellettä pukkaa.

virpi ja asukki 37+0
 
Olivialle ja Chilille paljon onnea pienistä tytöistä :flower: :flower: :heart: :heart:

Tervetuloa katjamari87!

Täällä kanssa turvotusta, jalat on ihan muodottomat heti aamusta, joten kenkien kanssa hiukan ongelmia :LOL:

Mukavaa tiistaita kaikille B)
 
Paljon onnea kaikille vauvautuneille ja tsemppiä kaikille vauvautumista vielä odottaville! :flower:

Meillä tuli vielä uusiakin mutkia matkaan, mutta onneksi nyt näyttää jo paljon paremmalta sekä tyttären että äidin osalta. Tytön tulehdusarvo oli noussut lauantaina päivän aikana 7 --> 70, joten päähän jouduttiin laittamaan kanyyli antibiootteja varten. Happisaturaatio alkoi näyttää jo lauantai-iltana kohenemisen merkkejä ja lisähapen määrää pystyttiin asteittain vähentämään.

Sunnuntaiaamuna heräsin siihen, kun kuumemittari piippailee vaimon kainalossa ja lukemat pyörivät lähemmäs 39 asteen tienoilla, mitään muita oireita ei kuumeen lisäksi ollut. Sitten vaan soittorumba päälle VAS:iin ja TAYS:iin, että mitä tehdään ja missä hoidetaan. VAS pyysi kysymään ensin TAYS:ista, kun vauvakin on siellä hoidettavana. TAYS ei "yllättäen" suostunut hoitamaan, kun vaimo oli Vammalassa synnyttänyt. Vammalasta annettiin ohjeeksi tarkkailla tilannetta ja saatiin vastaanottoaika maanantaiaamulle. Särkylääkkeillä kuume aina laski, mutta alkoi nousta heti takaisin, kun lääkkeiden vaikutus loppui, lisäksi alapäästä oli tullut joku reilumman kokoinen hyytymä vessareissun yhteydessä. Todettiin, että ei tämä tästä itsestään parane ja lähdettiin vielä sunnuntai-iltana käymään oman kylän terkkarin ensiavussa. Siellä otettiin pikatesti tulehdusarvosta ja lukemaksi tuli 155 :eek:. Terkkarilääkäri soitti TAYS:iin ja kysyi mitä tehdään. Nyt kelpasi jo TAYS:inkin potilaaksi, joten ei muuta kuin auton nokka kohti Tamperetta.

TAYS:issa mentiin suoraan synnytysvastaanotolle ja siellä lääkäri ultrasi kohdun ja antoi sen jälkeen kohtua supistavaa lääkettä. Kohdussa ei näkynyt mitään ylimääräistä, joten lääkäri ei nähnyt tässä vaiheessa tarvetta kaavinnalle. Vaimo otettiin sisään synnyttäneiden osastolle ja antibioottia alettiin antamaan suoraan suoneen.

Itse lähdin sunnuntaina aamulla yksin TAYS:iin tyttöä katsomaan, kun lastenosastolle ei saa kuumeisena tulla. Vaimo oli kuitenkin sen verran hyvävointinen, että uskalsin hänet jättää yksin kotiin. Sairaalassa odottikin hieno näky. Tyttö oli päässyt pois keskoskaapista ja happisaturaatio pyöri siitä huolimatta lukemissa 98-100%. Tulehdusarvo oli tosin noussut muutaman pykälän. Paino oli noussut yhdessä päivässä 90 g, joten on tainnut tyttö periä isänsä ruokahalun. :LOL:. Tosin sunnuntaina tyttö olikin kovin väsyneen oloinen, eikä jaksanut kunnolla herätä edes syömään. Lähdin sitten iltapäivällä kotiin tsekkaamaan vaimon tilannetta, kun tytöllä ei ollut mitään hätää ja näytti nukkuvan niin tyytyväisen oloisena. Kävin vielä puolenyön aikaan uudestaan katsomassa neitiä samalla reissulla, kun toin vaimon TAYS:iin. Silloinkin pikkupotilas oli umpiunessa, joten lähdin itsekin kotiin nukkumaan.

Maanantaiaamuna tuli lisää hyviä uutisia. Tyttö oli syönyt niin hyvin, että enää ei joudu pakkosyöttämään kellon mukaan, vaan voidaan siirtyä vauvan omaan tahtiin. Lisäksi happisaturaatio oli pysynyt pitkään niin hyvänä, että sitäkään ei jouduta enää seuraamaan. Tulehdusarvokin oli kääntynyt laskuun, mutta oli silti vielä n. 60. Lääkäri arvioi, että torstaina voisi olla mahdollista päästä kotiin, jos tilanne kehittyy jatkossakin samalla vauhdilla. Vaimo pääsee osastolta luultavasti tänään tiistaina, ellei tulehdusarvo ole kääntynyt uudestaan nousuun. Tyttö oli eilenkin todellinen Prinsessa Ruusunen, eli nukkui oikeastaan koko ajan. Maitoa tosin meni tupla-annoksia siihen nähden mikä 3 päivän ikäiselle olisi riittävä määrä. :) Lisäksi tyttö on todella kiltti (ainakin vielä ;)). Ei protestoinut yhtään, vaikka iskä opetteli vaatteiden pukemista, pyllypesua ja vaipanvaihtoa. Nukkuminenkin näyttää onnistuvan paikasta, asennosta ja melutasosta riippumatta.

Ja sitten jotain siitä synnytyksestä:

Etukäteen en pahemmin synnytystä jännittänyt, mutta siinä vaiheessa jännitys nousi kyllä eksponentiaalisesti, kun vaimo tuli perjantaina puolenpäivän aikaan kysymään, että mistäs keksitään pojille lapsenvahti. Supistuksia oli ollut aamukuudesta asti, ei tosin mitenkään kovin kipeitä vielä siinä vaiheessa. Anoppi tuli sitten hakemaan pojat iltapäivällä joskus kahden aikaan ja me lähdettiin vaimon kanssa ajelemaan kohti Vammalaa. Sairaalassa oltiin joskus puoli kolmen aikaan ja aluksi otettiin käyrät supistuksista ja vauvan sykkeestä. Kun kätilö (etunimi oli Tiina, sukunimi pääsi jo unohtumaan) näki, että supistuksia tosiaan tulee, niin sen jälkeen katsottiin alakerran tilanne ja paikat oli n. 4 cm auki. Tässä vaiheessa itsellä jännitys jotenkin helpotti, kun tuli tieto, että ei tarvi enää kotiin lähteä.

Tämän jälkeen siirryttiin tarkkailuhuoneeseen odottelemaan, kun mitään kiirettä ei näyttänyt vielä olevan. Samalla sovittiin mitä kivunlievitystä synnytyksen aikana käytetään. Vaimo valitsi ilokaasun ja kohdunkaulan puudutuksen. Vaimolle tuotiin ruokaa ja ajateltiin, että mun kannattais kans lähteä johonkin syömään, kun tässä saattaisi kestää vielä pitkälle yöhön ennenkuin tositoimiin päästään. Lähdin sitten vetämään sen kebabin ranskalaisilla, mutta olihan se syöminen aika nopea mekaaninen toimenpide, ei siihen pystynyt oikein keskittymään, vaikka mitään kiirettä ei varsinaisesti ollutkaan. Silti koko ajan odotti, että koska puhelin soi ja jää syöminen kesken. No, ei se puhelin soinut ja palasin sairaalalle joskus vähän ennen viittä. Tuolloin vaimo ei vaikuttanut vielä yhtään kipeältä.

Joskus klo 17.15 alkoi lorahdella lapsivettä ja vain hetkeä myöhemmin supistukset alkoivat käydä niin kipeäksi, että kutsuttiin kätilö paikalle ja melkein heti sen jälkeen siirryttiin synnytyssaliin. Siellä vaimo yritti pärjätä ilokaasulla, mutta kovin kauaa se ei onnistunut. Autoin vaimon kätilön kanssa synnytystuoliin, jotta lääkäri voisi tulla laittamaan sen puudutteen. Puudutteen laitto näyttikin olevan todella tuskainen toimenpide ja tässä vaiheessa volumenupit kääntyivät kaakkoon. Siinä vaiheessa tunsi itsensä todella avuttomaksi, kun vaimo kirkuu ja huutaa suoraa huutoa, eikä itse voi tehdä juuri muuta kuin pitää toisella kädellä vaimoa kädestä ja toisella kädellä pitää ilokaasumaskia vaimon kasvoilla samalla, kun lääkäri tunkee jumalatonta piikkiä vaimon alapäähän kädet veressä. Taisi siinä vähän kyyneliä valua omista silmistä, kun toinen kärsi niin paljon. Lääkäri tutki samalla paikat ja tuossa vaiheessa oltin jossain 7 cm lukemassa.

Puudute näytti helpottavan pahinta tuskaa joksikin aikaa, mutta oma roolini ilokaasun annostelijana jatkui siitä huolimatta. Kätilö antoi ohjeeksi, että ponnistusvaiheessa ei enää saa ilokaasua antaa, ettei ponnistamiseen keskittyminen häiriinny, lisäksi lastenhoitajan kutsunapin painaminen annettin mulle tehtäväksi, sitten kun kätilö pyytäisi sitä painamaan. Joskus klo 19.00 alkoi tuntua siltä, että ponnistamista voisi ryhtyä kokeilemaan. Kohdunsuulla oli kuitenkin vielä joku sentin reunus tiellä, joten hetken joutuisi vielä odottamaan. Omasta mielestäni ponnistusvaihe aloitettiin klo 19.10, mutta kätilö sanoi ponnistusvaiheen kestoksi vain 6 minuuttia, eli se olisi alkanut vasta 19.20. Tosin tuo väli 19.10 - 19.20 taisi olla vielä vähän harjoittelua, kun ilokaasuakin sai silloin vielä antaa. Taisi olla tuossa 19.20 kohdalla, kun kätilö kielsi ilokaasun antamisen, koska ponnistaminen ei näyttänyt sujuvan tarpeeksi hyvin. Paria minuuttia myöhemmin kätilö joutui muutaman kerran pyytämään painamaan kutsunappia, ennen kuin viesti rekisteröityi aivoihin. :LOL:

Synnytyssaliin tuli toinen kätilö ja lääkäri ja sitten ei enää montaa ponnistusta tarvittukaan, kun vauva oli maailmassa kello 19.26. Salissa oli aika hämärää ja katsoin ensin tulokkaan pojaksi, kun napanuora oli sopivasti jalkovälin edessä. :D Sitten kätilö käänsi vauvan toiseen asentoon ja sanoi, että tyttö täältä tuli. :heart: Napanuora olikin todella lyhyt ja riitti juuri ja juuri niin pitkälle, että vauva ylettyi vaimon vatsan päälle. Lääkäriä ei siellä juuri muuhun tarvittukaan kuin tuomaan onnesta kyynelehtivälle iskälle nenäliinan. :) Sitten olikin vuorossa napanuoran katkaisu ja luonnollisesti halusin sen tehdä itse. Tämän jälkeen ei ollutkaan enää kiire mihinkään. Vauva sai olla rauhassa äitinsä rinnan päällä, kun alettiin odottamaan istukan syntymistä, joka sitten syntyikin ehkä vähän alle puoli tuntia vauvan jälkeen. Vauva sai vielä rauhassa ottaa ensimmäiset rintamaidot ja mittoja alettiin ottamaan vasta reilu tunti syntymän jälkeen. Paino oli 3890 g, pituus 50 cm, päänympärys 35 cm ja pisteitä tuli 9 / 9, ihonväri oli syynä yhden pisteen puuttumiseen. Kätilö tutki vaimon paikat ja totesi, että minkäänlaista repeämää ei tullut, eikä tikkejä tarvita. Kehui vielä vaimon ponnistaneen juuri oikeaan suuntaan, jolloin vaurioiltakin vältyttiin. Ensimmäisessä alatiesynnytyksessä vaimo oli pärjännyt hyvin pelkällä kohdunkaulanpuudutteella, mutta tällä kertaa olisi ehdottomasti kannattanut ottaa epiduraali, kun puudutteessa ei teho riittänyt alkuunkaan näin nopeaan etenemiseen. Kätilö kyllä arveli jo saliin siirryttäessä, että taitaa olla myöhäistä enää epiduraalia laittaa. Pakko olla todella ylpeä vaimostaan, itse en olisi varmasti noin tuskaiseen urakkaan pystynyt.

Vauvaa ei tarvinnut edes pestä ennen pukemista, kun oli niin puhdas syntyessään. Pukemisen jälkeen päästiin koko porukka tarkkailuhuoneeseen, johon saisin kuulemma jäädä yöksi, jos patja lattialla kelpaisi, kun sängyistä oli pulaa. Tottakai se kelpasi, kun aluksi näytti siltä, että joutuisin lähtemään kotiin, kun synnyttäneiden osastolla oli vain yksi vapaa paikka ja perhehuoneet kaikki varattuja.

Tämän jälkeiset tapahtumat taisinkin kertoa jo aiemmin, joten nyt taitaa olla aika lähteä kohti Tamperetta. Toivottavasti ei tullut kauheasti typoja tai sekavaa tekstiä, kun oikoluku saa jäädä toiseen kertaan. ;)

Ai niin, meidän kohdalle voisi syntyneiden listaan päivittää syntymäajankohdaksi rv 40+0 ja vaihtaa vaimon nimeksi Aamuaurinko76, jota on tällä foorumilla käyttänyt.


JP-78, Aamuaurinko76 & "Justiina" 4 pv
 
Terkkuja Jorvin lapsivuodeosastolta! Täällä sitä majaillaan perhehuoneessa ja ihmetellään vieressä nukkuvaa kaunotarta. Ihan uskomatonta, miten omaan lapseen rakastuu ihan päättömästi. Lämmin kiitos kaikille
onnitteluista!

Vauva on ihana. Nukkuu tosi pitkiä pätkiä ja sitten imee rintaa innokkaasti ja seurusteleekin aina välillä. Vanhemmat eivät valitettavasti vielä ole ymmärtäneet nukkua kun pieni nukkuu... Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, mutta me ei vaan voida lopettaa pienen tuijottamista. :)

Synnytys alkoi tosiaan su iltana klo 19 maissa kun tuli ihan ekat kipeet supistukset. Kasilta alettiin mittailleen välejä ja supisteli n. 10 minsan välein. Klo 22 maissa supistukset tuli 5-9 min välein ja kipeytyi koko ajan. Kolmelta käytiin näytillä Jorvissa ja kun kohdunsuu oli vain sormelle auki, haluttiin mennä vielä kotiin. Olin sitten kotona suihkkussa melkein koko ajan ja aamukuudelta supistukset oli jo niin kipeitä, että lähdettiin takas sairaalaan, jossa olinkin jo 5 cm auki ja sain ilokaasua ja pääsin ammeeseen. Ammeessa supistuskivut oli jo ihan järjettömät ja kun menin takas synnytyssaliin tuntui, että oikeesti lantio halkeaa. Sanoin sitten kätilölle, että jos nämä kivut vielä jatkuu tarvin epiduraalin. Kätilö teki sitten klo 08 sisätutkimuksen ja tuumas, ettei mitään epiduraalia enää vaan aletaan ponnistamaan, koska kohdunsuu oli kokonaan auki! Olin aivan innoissani, "jee, kohta tämä on ohi". Little did I know... Ponnistussupistukset ei sitten enää olleet tarpeeksi voimakkaat, joten mulle laitettiin oksitosiinitippa ja valitettavasti en voinut ponnistaaa kontallaan kuten suunniteltiin, koska vauvan sydänäänet kuulosti parhailta vaan kun olin selälläni.

Vihdoin melkein 3 tunnin ponnistusaiheen jälkeen pieni syntyi! Pään syntyminen sattui aivan h*******i ja se olikin ainoa kerta kun kunnolla huusin ääneen. Usko meinas loppua niin monta kertaa ponnistusvaiheen aikana, että fiilis oli ihan sanoinkuvaamaton kun vauva oli ulkona. Pieni oli heti istukkaverenluovutuksen jälkeen rinnalla pitkään ja mulle laitettiin pari tikkiä samalla. Selvisin onneksi muutamalla pienellä nirhaumalla.

Kaiken kaikkiaan oli kyllä todella hurja synnytyskokemus, mutta kaikki meni hienosti ja Jorvin henkilökunta oli aivan ihanaa. Mutta nyt taidan herätellä tuoreen iskän ja pikkuprinsessan vaipanvaihto puuhiin.

Chilille myös PALJON onnea pikkuisesta tytöstä! :) Ja paljon supistustuulia niitä kaipaaville! Kirjoittelen lisää kun kotiudutaan huomenna. Ja luen ajatuksella teidän kuulumiset.

Olivia & RakasPieni 1 vrk
 
tyhmäblondi73 Onnittelut prinsessasta :heart:

JP-78 ja Olivia81 Kiitos synnytyskertomuksista !
Ja Olivian pitää ehdottomasti kertoo kaikki Jorvista, kunhan vaan ehtii ! Mua niin jänskättää !

virpi1980 Mä oon kans varmaan vielä 3 viikon päästä täällä pitämässä ketjua pystyssä, tai ehkä joo tasan 3 viikon päästä käynnistyksessä. :headwall:

päpsy Kyl mä ainakin antaisin vähä "palautetta" miehelle tosta jos lähtee noinkin pitkälle just lähellä laskettua-aikaa.

Meillä ei oo mies ottanut alkomaholia juhannuksen jälkeen, sillonkin mun luvalla otti olutta ja lonkeroa. Nyt on sovittu että pari voi ottaa, mut siis sitä silmälläpitäen et on ajokunnossa.

Täällä vaan päänsärky jatkuu, tosin lievempänä, joten taidan ottaa vielä toisen panadolin tälle aamulle, josko se sillä sitten helpottais kokonaan. Alapainekkin oli aamulla alle 100, eli ei pitäis siitä kiikastaa. Taitaa johtua vaan tästä hiton helteestä.


 
chili, olivia,tyhmäblondi suuret onittulut lapsen syntymästä! :flower:

Ja kiitos synnytystarinansa jakaneet..:)

Täällä heikosti nukuttu yö takana,taas kerran kuumuuden takia.Oli pakko nousta yöllä istumaan sängyn reunalle ja laittaa tuuletin puhaltamaan suoraan päin kun olin niin hikinen.. :$ Ei meinannu happi kulkea ku ahdisti se kuumuus niin paljon,sitten saikin unta taas kun jätti tuulettimen päälle ja kaatui uudelleen hikisiin lakanoihin,tosin ei montaa hetkeä ehtinyt nukkua ennen kuin miehen kello herätti sen töihin.
Vanhempien koira on meillä hoidossa pe asti joten se sitten herätti 7 jälkeen että tahtoo ulos,puol 8 olinkin sitten jo koirien kanssa pihalla.

Nyt väsyttää hurjasti joten taidan ottaa itsekkin unet kun nuo koiratkin rauhottui taas nukkumaan..:D

Millanen ja Pippuri 36+5
 
päpsy: Kyllä mua myös loukkaa kun mies sopii menoja ihan tähän La.n tienoille ja myös ajalle jolloin vauva luultavasti on jo syntynyt. Mies on tänää menossa ulos kavereiden kanssa, no se on ok ja hyväki sille, kun on kumminki lähellä kotia. Mutta loppuviikosta sillä on parit treenit, ens viikolla treenejä ja keikka ja leiri ja sit siitä viikon päästä lisää treenejä ja keikka. On just olo, että mäkö tän kaiken sit hoidon kun sä jatkat normaalia elämää ilman huolen häivää.. Mutta toisaalta tää on meidän esikoinen, luotan siihen ainaki vielä, että turhat menot karsiutuu kun vauva syntyy, ehkä mies sit haluaa olla meidän kans kotona jne. Mut täälläki siis asian tiimoilta itkuja itketty.
Alkoholia mies käyttää vaan saunakaljan verran, ei siis kännejä juo koskaa oikeestaa.

Superisti onnea vauvaantuneille! Chili ja tyhmäblondi nyt ainakin! :flower:

Viime yön nukuin paljon, paljon paremmin kuin toissa yön: menin nukkuu puolilta öin, ekan kerran veskii klo 02.00 ja tokan kerran 06.00 ja nukuin puol kymppii! Tänään ei siis tullut aamulenkkiä tehtyä,niinku eilen :)


Tänään neuvolaan iltapäivällä,

helise ja pötsihirmu 40+0
 
Onnea taas kaikille vauvan saaneille ja tervetuloa vielä uusille!!!

Lääkäri soitti tänään ja ilmoitti että lantioni on loistavan kokoinen ja vauva siro mutta menen maanantaina 12.7 keskustelemaan sektiosta ja to 15.7 se sitten tehdään jos ei mitään ilmene...

Vähän harmittaa kun pitää itse tehdä päätös siitä kuinka lapsi tulee maailmaan :ashamed:

No tänään taas neuvola ja toivotaan et kaikki menee hyvin.

Fiinukka ja käpy 37+4
 
Fiinukka Toivotaan et vauva viel kääntyis itekseen. :hug:
Mitäs kaikkia poppakonsteja siihen kääntymisen avittamiseen olikaan olemassa ?

Ihanaa Vantaalla sataa vettä ihan kunnolla !
Miten voikin vesisade olla näin ihana juttu ?!?
 
Onnea kaikille vauvan saaneille :flower: :flower: :flower: :heart: !!!

Mun pitäis kysyä, kun vähän taas mietityttää huominen äitipoli...
Onko kenelläkään muulla ollut aiemmat lapset isoja? Meillä kuopus oli 4,5 kiloinen rv 40+2. (Painoarviossa ultralla 3,5 kiloinen). Ja edeltäväkin tenavamme oli 4560g. (painoarvio ultralla 4kg) Sillä vähän hirvittää, kun tästäkään ei mitään ihan kaikista pienintä ole kaavailtu kokonsa puolesta. Eikös 4,5 kiloa ole se raja, että ei mielellään anneta kasvaa sen yli? Meillä molemmat joutuivat silloin sokeritarkkailuun, vaikka arvot olivat ihan kunnossa. Toinen juuttui kanavaan vatsan kohdalta vähän pyöreämpänä heppuna :) .
Ja jos aiemmat lapset on olleet isoja, niin onko ä-polilla puhuttu mahdolllisesta käynnistyksestä johonkin päivämäärään x-mennessä?

T: vatsakasilmanvauvaa ja rakkauslapsi 37+2

Pai80 sataispa täälläkin! Ulkona on jo nyt 23 astetta varjossa. Sisällä on sentään vähän viileämpi (onni on asua vanhassa hirsitalossa).


 
tyhmäblondi73 Onnea tyttären syntymästä!

Kiitos kertomuksista JP-78 ja Olivia81! Ihanaa, kun jaksatte niitä tänne naputella.

Fiinukalle tsemppiä pähkäilyyn! Toivotaan tosiaan, että vauva kääntyisi ennen sectioaikaa!
 
Se mun bittiavaruuteen mennyt teksti löytyki sivulta 13 - outoa miten se sinne meni..., eli tässä se nyt sitten on:

Alkuperäinen kirjoittaja SMSM:
Olivia81 Oikein paljon onnea koko perheelle pikku tytöstä :flower: :heart:

Sherine
SMSM sovitaan niin, että kipeydyt vasta uimakoulun ja miehen työn jälkeen, sillähän se hoituu :LOL: :LOL:
Tää oiski oikein hyvä homma, sovitaan näin :LOL: :LOL: .

Laura-vm86 Hienoa, että pikkuinen kasvaa ja vahvistuu. Niin se vauva-arki alkaa sujumaan ja mammallaki maitoa riittää, kun ei turhaan ressaa :hug: .

yliaikaisuus Mulla ainakin oli toisesta lapsesta vasta rv 42+1 sovittu OYS:aan yliaikaisuuskontrolli, et siel oisivat sit päättäneet, et mitä tehdään. Käynnistetäänkö vai odotellaanko vielä. Onneksi tähän ei tarvinnu mennä, kun typy päätti syntyä rv 42+0 :LOL:.

Chili25 tais lähtä tositoimiin - zemppiä Chilille matkaan, vaikka tuskin on enää tätä lukemassa... voipi olla jo nyytti kainalossakin.

bambina sulla sitten taitaa mennä pitemmän kaavan mukaan tää, voimia :hug: .

Täällä kans vauva liikkunut eilen ja nytkin harvinaisen paljon, kun oli jo ainakin viikon päivät aikalailla hiljaiseloa..

omenaruusu voin vaan kuvitella kivut 2. kerran murtuneen häntäluussa. Auuttsss. :hug: Ite oon lapsena pulkkamäessä murtanu häntäluun ja se oli kipeä.. ei istuttu sillä pyrstöllä vähään aikaan.

turvotus lisäänty täällä entisestään eilisen Oulussa asioilla käynti ja shoppailu -reissulla. Et nyt on jalkoina sit vieläkin enemmän kahta puupökkelöä muistuttavat kintut. Ei kuitenkaan vielä pingota mistään, eikä oo kippeet tms. Mutta järkyttävät halot :LOL: :LOL: . Kohta saa heivata kihlasormuksenkin pois... jäljelle jää sit enää vihkisormus, joka yleensä on mennyt sormeen läpi raskauden.
Nii ja juotu on täälläkin kyllä tooossiii paljon, mut ei auta mitään tohon turvotukseen. Päviä kuluukin juodessa ja vessassa hypätessä :LOL: .

katjamari87 vielä ehtii mukaan ja tervetuloa joukkoon. Päivitin tietosi tuonne 1. sivun listaan. Tohon Oulaskankaan sairaalaan en minäkään lyhennettä löytänyt - sehän on ppshp:n yksi sairaala, kuten OYS:kin.

ON: eilen ihmettelin mammojen yökukkumista ja täällä sitä nyt ite sitten kukutaan :LOL: . Heräsin vessaan ja on niin älyttömän kuuma, et ei meinaa uni enää tulla, joten ajattelin kokeilla täällä roikkumista jonku aikaa, jos vaikka sitten uni tulis.
Tänään ois heti klo 8 neuvolakin... saa nähdä mitä täti tuumaa turvotuksesta.
Kirjottelin siis tota tekstiä joskus 02 yöllä...

Pai80 No voi harmi, taasko se päänsärky rupee sua kiusaan. Toivotaan, että menee pian ohi.

päpsy79 Sehän riippuu ihan tilanteesta, et loukkaako vai ei. Ite en loukkaantuis, koska kuitenkin sitä mökkiäki pitää joskus rakentaa ja nyt on siihen mitä parhaat säät. Tosin itellä ei ole noilla sun viikoilla ollu pelkoa synnyttään lähdöstä ku aiemminkin on mennyt yli... mutta sun tilanteessa on tietty eri juttu, kun vauva voi syntyä milloin vaan. Nää on niitä juttuja, milloin miehenkin pitää punnita asioita vaakakupissa ja koettaa laittaa asioita tärkeysjärjestykseen... eiköhän se miehesikin kuitenkin ajattele myös sinua ja vauvaakin. Tosin ehkä näin loppumetreillä noin kauas lähtö on pikkasen huono ajatus...

Virpi1980 Ikävää, että miehesi vielä näin loppusuoralla kupittelee noin paljon, jos vaikka lähtö sattuu tuleen... :hug: .
Mulla mies otti 1 oluen juhannusaattona ja juhannuspäivänä - siinäpä ne juomiset ja totes vielä jälkeenpäin, et outoa, kun ei toi juominen nyt yhtään maistu :LOL: . On toi mies kyllä joskus aikonu absolutistiksi alkaa, kun on illanvieton jälkeen ollu huono happi... mut minä nauroin sille sillon, et senku näkis. Eihän toi onneksi ole kova ottamaan - mieluummin urheilee, kun pämppää... - hyvä niin. Pari-kolme kertaa vuodessa on oltu kavereilla yhdessä iltaa istumassa ja sillon otettu enemmän. Ei kovin usein viitti juhlia lasten takia, eikä kehtaa kovin usein olla kiikuttamassa lapsia hoitoon iäkkäille isovanhemmille, et ite päästään juhliin. Yksin mies lähtee harvoin juhliin - joskus työpaikan saunailtoihin, mut niissäkään ei kovin usein käy.

Tohon suonenvetoon vois vähä auttaa, jos laitat lasiin vettä ja suolaa n. teelusikka. Ja sit noita magnesiumtabletteja kannattaa hakea tohon vaivaan. Voi muuten johtua riittämättömästä veden juonnista näillä helteillä, itelläki yritti yks ilta, mut ei kuiteskaa jalka krampannu...

JP-78 :hug: voi harmi, kylläpä teillä nyt vastustaa pahemman kerran, mutta toivotaan tosiaan, että alkais olla asiat jo parempaan suuntaan, eikä enää tulis takapakkia.
Kiitos sinulle, kun jaksoit tarinan kirjoittaa kuitenkin, ei varmasti ole tuoreella isälläkään helppoa teidän tilanteessanne. Päivitin tietosi tuonne 1. sivulle.

tyhmäblondi73 Paljon onnea tyttövauvan vanhemmille :flower: :heart: .

Olivia81 Kiitos ihanasta synnytyskertomuksesta, niitä on aina mukava lukea - omaa h-hetkeä odotellessa :hug: .

ON: neuvolakuulumisia: oli eri terkka ku normaalisti, oma terkka oli lähteny lomille. Tää terkka on vähän epävarma, mut ihan mukava ihminen kuitenkin.
rv 39+1, paino oli tippunu -700 g, jes eka kerran näin päin, kun aina on tullut lisää... turvotus +, RR 102/66 p. 80, pissa puhdas, Hb 142, Tarjonta RT, Sydämen syke 135-155, liikkeet ++, Sf 35.
Kysyin tätiltä, et pitikö multa ottaa verikoe loppuraskaudessa, kun muistelin joskus sellaista puhetta olleen kun eka verikoe otettiin. No oishan se pitänyt ottaa rv 36, mut otettiin nyt sitten. Siis toi siksi, kun mulle on tehty syntymäni jälkeen verensiirto.
Eilen kävin Oys:ssa kysymässä sterilisaatiosta, et pitäskö siihen nyt jo jotenki valmistautua, kun omasta kunnasta sanoi neuvolalääkäri, et puhua sit synnyttään mennessä. OYS:sta ihmettelivät, et pitäshän siihen jo etukäteen kaavake täyttää ja yleensä se tehdään alakautta synnyttävillä synnytystä seuraavana päivänä, mut nyt voi olla, et ei tehdä, kun OYS:ssa on ryysistä. Anto sit kaavakkeen mukaan ja jätin sen nyt neuvolan tädin eteenpäin hoidettavaksi. Outoa, kun ovat tuolla neuvolassa olleet niin vastahankaisia tätä asiaa hoitaan... lääkäri tosiaan totes ton minkä jo kirjoitin ja neuvolan täti myöhemmin, et keskustelkaa vielä miehen kans, jos se tehtäiskin miehelle... se kun ois miehelle helpompi tehdä. Oiskohän tässä nyt sit säästösyyt taas kyseessä, et pallottelevat tätä asiaa vai mikä mättää?? Olen kuitenkin itse tän asian vakaasti harkinnut - ikää on jo melkein 40 v. ja 3. & viimeinen lapsi syntymässä. Et kyllä tää nyt meidän osalta riittää. Ja kun olen vielä niin helposti raskaaksi tulevaa sorttia niin mieluummin tää kuin pillerit, jotka tahon unohtaa ottaa... tai kierukka, joka ei mulle sopinut. Kondomista en tykkää... joten eipä taida enää paljon vaihtoehtoja olla.

Ja tän romaanin lopuksi.. sain tänään tekstiviestillä tiedon, et mut on hyväksytty opiskelemaan haluamaani paikkaan AMK:aan. Opinnot alkaa sit reilun vuoden päästä....

Nyt lopetan tän romaanin ja jatkan kotihommia.

 
vatsakasilmanvauvaa:mulla on kaks viimesintä muksua ollu melko isokokosia,elikkäs poika oli syntyessään,39+0,4280g ja tyttö,40+4,3995g.elikkä ihan tuhteja ovat olleet.
viimeksi käydessäni ä-polilla,lääkäri ei sanonu olevan mitään estettä miksen voisi alakautta synnyttää nyttenki,kun kerran noin isoja olen synnyttänyt.enkä kyllä mitenkään muuten haluaisikaan,kaikki 3 lasta on alakautta tullut.

kiva lueskella nuita vanhoja neuvolakortteja,kun ei sitä ulkoa enää kaikkea muista.katselin kolmannen lapseni neuvolakorttia ja siinä kohtaa synnytys,mun viimesin synnytys on siis kestänyt 4t 24min,ponnistus vain 2min ja jälkeiset 10min.

keskimmäinen taas on kestänyt 3t23min,ponnistus 7min.

eka 8t40min,ponnistus 11min.

huih,täällä näyttää mittari jo yli 30,ihan kamalan kuuma.
 
Onnea Olivia, Chili ja tyhmäblondi ja kiitos Olivialle ja JP-78 synnytyskertomuksista On kyllä JP-78:lla ja vaimolla ollut koettelemuksia, mutta hyvä, että kaikki on nyt paremmin päin ja toivottavasti pääsette kaikki kohta kotiin vauva-arkeen =)

SMSM Onnea opiskelupaikan saannista =)

Oma olo on erittäin hikinen, nukuin yön todella huonosti kun oli kuuma ja kävin vessassa varmaan 2 tunnin välein... Nytkin on niin kuuma, että mitään ei oikein jaksa tehdä, pitää varmaan tuonne sohvalle mennä tuulettimen eteen kirjaa lukemaan...
Ylihuomenna olis neukku ja ihan pelottaa mennä ku paino noussut taasen varmaan sen 1,5kg viime neukusta..kyllä tässä on jo turvotustakin pelissä... Nyt tullut siis painoa joku n. 12kg... Ei kyllä enää tartteis tulla prkl...
Vauva ollut taasen erittäin vähä liikkeinen...senkin puolesta pitää tuonne sohvalle heittää pitkäkseen..kuulostella mitä pieni massussa sanoo...

MIE HALUUN JO SYNNYTTÄMÄÄN!!!!! En oikeesti enää jaksa ku on niin tuskanen olla!!! Mutta varmaan itekki olen vielä elokuussa kasassa... Onhan tässä la:han vielä reilu pari viikkoa...

Rae ja Nyytti 37+5
 
Alakautta mäkin haluan synnyttää niin kuin aiemminkin. Toisessa oli vaan ihan sairaan pitkä ponnistusvaihe, kun pieni juutui kanavaan :/ .
Sillä meinasin, että jos oisi edes vähän pienempi, niin tulisi helpommin. Ainakin kys:ssä otettiin automaattisesti 4,5 -kiloiset sokeritarkkailuun~juu silloin ehkä 10 v. sitten :D.
Nykykäytäntö voi olla sama, tai sitten ei?

Taidanpa hilpaista viileään suihkuun. Huomenna meinaan kysyä myös uintiasiaa ä-polilla. Katsotaan, mitä lääkäri asiasta sanoo...
 
Onnea Chili ja Tyhmäblondi :flower: !

Kyllä hiki virtaa, hitto vie. Yö meni pyöriessä ja irrottaessa selästä kiinni liimautuneita lakanoita. Nyt mietiskelen mitä tänään touhuaisi, hommaa olis mut ei vaan jaksa. Ehkä mä otan vaan iisisti B) .

Tsemppiä hellepäivään!
 
smsmei meilläkään onneksi tuo ukkeli juo kuin kotosalla,nyttemmin ton naapurin kössin kans.ja ihan kalja linjalla menee.baariin ei lähde kuiteskaan.mitä tosiaan tossa meijän terassilla iltaa istuvat.viime lauantaina ärähinki jo niille,kun mulla oli makuuhuoneen ikkuna auki ja se terassi loppuu just meijän huoneen ikkunan alle suunnilleen,niin se kössi veti kessua siinä ja hajut tuli sinne huoneeseen,missä koitin nukkua ja siellä on myös vauvan sänky jne....tarttuuhan se kessun haju niihin.ja enkä muutenkaan tykkää kessun hajusta yhtään,koska minä ja mies ei polteta.et näin täällä.eikä se ukkeli juo siis kamalia määriä sitä kaljaa,mutta kuitenki niin paljon ettei olla sinä iltana/yönä/seuraavana aamuna ajokunnossa.kyllä ärähdän jo,jos tänä vkl alkaa otteleen useamman kuin pari saunakaljaa.vkl on viikkoja jo kuiteski yli 37,mulla esikko syntyny tasan 38+0,niin ei koskaan tiiä milloin tää haluaa syntyä.

höh,mikä romaani taas tuli.
 
Mä kiitän onnea, että toinen syntyi rv 40+2. Sillä toivonkin, ettei nyt annettaisi mennä yhtään pidemmälle. Oli ihan tarpeeksi rankka synnytys.

En nyt sitten tiedä, miten mun verenpaineet vaikuttavat päätöksiin. Nekin on olleet kohoamassa pikkuhiljaa. Valkuaista ei onneksi ole nyt esiintynyt kun yhden ainoan kerran.
 
Onnea hirmuisesti kaikille jo nyytin saaneille ja onnea meille jotka vielä sitä omaansa odottaa :flower:

Eli yhtenä kappaleena ollaan,ja uskon että yli menee. viime viikolla taysissa käynti korkeiden verenpaineiden takia,ja ultrassa kaikki vauvalla hyvin. Käyrä oli hyvä. kohdunsuu KIINNI mutta pehmeä.


Pientä vauvaa povaavat,tosin en itsekkään ole mikään iso ollut syntyessäni enkä kyllä vieläkään. Itseäni pelotti vauvan koko arvio,joka synnytyksee veikattii 2,5-3kg.. oli ultran mukaan rv36+6 2,2 kg.. mutta kätilö sanoi olevan ihan normaalin kokoinen mulle. silti..

Yöt valvon,ravaan vessassa ja riesana on kammottava alapää kipu..kuin puukkoa hakattais jalkojen väliin. hetken ku on maannu niin paikat jökkää ihan jumiin ja asennon vaihdos sattuu!!

Äh pakko mennä koiruuden kanssa pissille .. Jaksetaan mammat vielä vähän :hug:

Taatu&Elmeri 37+4 :heart:

Ai niin..ultrassa vauva ei suostunu näyttää sukupuoltaan,joten varmaan on vaihtunu poika tytöksi :LOL:
 
Hurjasti onnea Chili ja Tyhmäblondi!

Kiitos synnytyskertomuksista JP ja Olivia. Ja johan sullakin riittää siellä huolta ja hoidettavai JP, toivottavasti molemmat parenevat pian.

Rae, mulle tulee nyt loppuaikana painoa kans ihan hullun lailla. Ekasta neuvolakäynnistä on tullut 12,6 kiloa, ja viimisen kuukauden aikana 4 kiloa. Eli ihan kauheeta käydä neuvolassa, kun aina on kilo lisää tullut. Onneks nyt sentään osa painosta on tota turvotusta.

Virpi, kyllä mäkin oon ihmetellyt, että miten kaikki synnyttää niin "etuajassa". Eikös täälläkin joku kirjoittanut, että ensisynnyttäjät yleisemmin synnyttäs 5-10 päivää LA:n jälkeen. Mua alkaa pian tosiaan kammoksuttaan ajatus, että eikö poika aio ollenkaan syntyä itsestään, vaikka vielähän tässä hyvin ehtiikin. Heliselle onnittelut LA:n saavuttamisesta, ja tervetuloa sen ylittäneiden joukkoon huomenna! Ja eiköhän se tuleva isäkin tosiaan teillä vähän himmaa menojaan, kun vauva on kotona.

SMSM onnittelut opiskelupaikasta!

Katjamari tervetuloa joukkoon!

Saga 40+3
 
Muuten, mistähän oon saanu päähäni ajatuksen, että kun kardemumma ja chili saa vauvat niin sitten ois pian munki vuoro? On mulla fiksut ajatukset! :LOL: No nyt niistä molemmilla on pikkukaverit ulkona, joten ehkä mäki sit kohta pääsen.

rouva saga:
Mua kans ihan hirvittää, että jos tää menis sen 10vuorokautta yli. Miten sen kestää? Tai täydet kaks viikkoa. Siis hullun hommaa! 17pv eli viikon päästä lauantaina ois yks meno, ois kiva sinne päästä, mutta jos vauva ei tällä viikolla synny niin tuskin päästää.. Tai mä en pääse, mies pääsee kyllä. Synnysynnysynny, täällä hoetaa mantraa! :D
 
Kiitokset vastanneille, en siis ylireagoi...tuntuu niin tosi pahalta ja yksinäiseltä :( Kohtalotovereitakin tuntuu olevan, en siis ole ainoa, joka kärsii miehensä itsekeskeisyydestä. Tsempit myös teille miestenne kanssa!


:flower: Onnea tyhmäblondi73 pikku prinsessasta :flower:

Päpsy ja pikkunöösi 37+5
 
Hei kaikille piiiiiiitkästä aikaa!

Oon aina välillä lueskellut teidän juttuja mielenkiinnolla, mutta oma panostus jäi kun elämässä tapahtui niin paljon kaikenlaista samaan aikaan. ONNEA kaikille vauvautuneille :flower: ja hurjan paljon tsemppiä vielä helteillä pallomahan kanssa pyöriville! :)

Meidän pikkuinen prinsessa syntyi 24.6. viikoilla 38+4, kun edellisenä iltana oli mennyt lapsivesi. Synnytystä vähän vauhditettiin, kun vesi oli vihreää, mutta kaikki mni hyvin ja kaikenkaikkiaan synnytyksestä jäi hyvä mieli, vaikka paikat repesikin niin, että vasta nyt pystyy jotenkin istumaan. Niille, joita synnytys kovasti jännittää, haluan sanoa, että luottakaa vaan omaan kehoonne ja apuvoimiin, niin hyvä tulee :) Onhan se kipu ihan järkyttävää, mutta sen kestää kun palkintona on maailman suurin ihme :)

Ihanaa vointia ja kesää kaikille! :heart:
 

Yhteistyössä