Heinäkuun Hurmaajat Joulukuussa (päivityspyynnöt yksärinä)

Täällä tasaisesti mennään. Pahoinvointia on vaikka pahimmasta helpottunut. Samalla tavalla ollut nyt ehkä viikon verran.. väliin huonompia ja väliin parempia päiviä. Sain muuten neuvolalääkärin antamaa akupunktiota, joka auttoi pari päivää ihan hyvin. Oli pitkiä aikoja päivässä kuin ennen raskautta. Mutta siis vain joitan päiviä kesti tuo ja seuraava mahdollisuus viikon päästä eli 2 viikkoa edellisestä.
Mun pitäisi keksiä itselleni joku kiva harrastus 1-2 kertaa viikossa harrastettavaksi, kun nyt ei pysty ratsastamaankaan. Synnytyksen jälkeen sitte jatketaan jossain vaiheessa sillä..
Parisuhde ei kukoista, mutta se siitä. :(
Mukavaa päivän jatkoa kaikille :)

Punaposket ja Tuhina 11+2
 
Heippa mammat!

Onnea hyvistä ultrakuulumisista kaikille :flower:

Minäkin kävin äsken np-ultrassa ja kaikki vaikutti olevan hyvin. Hyvin siellä pieni liikkui
:heart: . Huh, kyllä helpotti! Niskaturvotusta oli vain 0,8mm. Naistenklinikalla ultran tekee erikoiskoulutettu kätilö ja kohdalle sattui todella mukava ja ystävällinen nainen. Tosi rauhassa ja huolella teki tutkimuksen. Nyt en vaan tiedä, miten sitä jaksaa seuraavaan ultraan (8 viikon päästä ) asti, kun neuvolaakaan ei ole tässä välissä, että pääsisi sydänääniä kuuntelemaan.

Kätilö laski mun mielestä väärin, kun sen mukaan tänään olis 11+4 menkoista laskien. Ultran mukaan olis menty 11+3 niin kuin mun mielestä tänään pitäiskin olla. Sanoi, ettei muuta laskettua aikaa ultran mukaan, vaan korjaa lasketun korttiin, koska se oli hänen mielestään laskettu väärin. Eli neukan ja omien laskujen mukaan la pitäisi ollan 17.7. ja kätilö merkkasi korttiin nyt 16.7. Ei tuolla siis mitään väliä ole, aion ehkä kuitenkin elää edelleen tuon 17.7. mukaan.

Painoa mulle on varmaan tullut 2-3 kg. Ei oikein tavan ruoka maistu, vaan roskaruokaa pitäisi saada. Ja syötyä tulee koko ajan, jotta pahoinvointi pysyisi poissa.

En yhtään tiedä, mitä muuta piti kommentoida. Oon vieläkin niin tohkeissani tosta ultrasta :)

Palaillaan taas :wave:

Sherine ja muru 11+3
 
Heippa kaikille ja hyvää Loppuvuotta!

Mulla on edelleen koko päivän kestävää pahoinvointia, mutta kyllä tämä tästä, kun näin monta viikkoa on jo kestetty (nyt 12 + 4).

Sherine: Kiva kuulla ultrakokemuksista. Mulla on huomenna Naistenklinikalla eka ultra. Otitko verinäytteet siellä vai muualla? En ole tuolla aiemmin ollut ja mietin, että onkohan siellä labrassa pitkä jono. Ja missäköhän koko labra sijaitsee. Multa nimittäin otetaan huomenna siellä verinäytteet.

Joku mainitsi täällä, että on saunonut. Itse en ole saunonut sen jälkeen, kun pahoinvointi alkoi. Ei ole tehnyt yhtään mieli. Nyt vähän mietin, että menisikö sitä saunaan Uutena Vuotena. Jos vaikka löylyissä rentoutuisi, eikä pahaa oloa huomaisi.

Mutta Hauskaa Uutta Vuotta kaikille!
 
Terve! Varmaankin mahtuu vielä mukaan? Olen tuolla elokuisissa kirjoitellut, kun alkuoperäisten arvioiden mukaan la olis ollu elokuun alussa. Eilen oltiin ultrassa ja niin se vaan raskaus hypähti kertaheitolla pari viikkoa etiäppäin. Jotenkin tuntuu oudolta, että itellä on viikkoja 11+ ja monella muulla listalla olevalla 6 tai 7, joten josko tähän väkeen lyöttäytyisi, vaikka elokuisia varmaan tulee seurattua jatkossakin..

Lyhyesti itsestä; eli kolmatta odotellaan, Espoossa asustellaan, sectiolla synnytetään, omaa ikää 27v mies 29v ja pojat 5v ja 1½v, kotona pyörii kissa ja koira tän muun katraan jatkona. Harrastuksena ratsastus (jota tarkoitus jatkaa niin pitkälle ku hyvältä tuntuu) ja työpaikkana päiväkoti, eli elämä pyörii pitkälti lasten ja eläinten parissa.

Alkuraskaus sujunu suht hyvin, tosin kuvottavaa oloa ollu enemmän ku pojista varmaan yhteensä ja väsymyskään ei ole jättänyt rauhaan mutta muutoin aika ok. Joulun pelasti suklaata vastaan tullut ällötys, eli ei tullu herkuteltua kovin pahasti, mikä mun painolla on vaan positiivista. Joku täällä manasikin jo äitiysvaatteita isokokosille (ja toisaalta sieltä toisesta ääripäästä ) tuttu tunne, jos jostain oikeeta kokoa sattuiski löytymään ni ne ei istu! Viimeksi kuljin verkkareissa suurimman osan ajasta.. Niin taitaa käydä nytkin.

Nyt laittamaan ruoka noille poitsuille ja sitten siistimään keittiö synttärivieraita varten (esikoinen täyttää tänään 5v). Viimeisiä vapaapäiviä viedään, kohta taas työt kutsuu. Saas nähdä, miten sitä jaksaa töissä ku on muutaman viikon saanu melkein kokonaan lomailla..

Kepsukka ja masukki (11+4)
 
Toka0710 Mulla otettiin verikoe siellä Naistenklinikalla heti ultran jälkeen. Äitiyspolille mentiin sisään porttikongin toisesta ovesta (oikealla) ja labra oli sitten yksi kerros ylöspäin. Jos pelkkään labraan menee, niin voi mennä ambulanssirampin ovesta sisään (pääovi) ja labra on heti siinä samassa kerroksessa. Ainakaan tänään ei ollut kuin yksi ennen minua jonossa eli melkein heti pääsin. Minulle ultraus tehtiin pelkästään vatsan päältä, vaikka kutsussa luki, että tehdään sekä sisäkautta että vatsan päältä. Oon kolme aiempaa kertaa synnyttänyt Kättärillä, mut nyt siirryin Naistenklinikalle, koska se on vähän lähempänä.

Onko kukaan muuten käyttänyt allasta synnytyksessä aiemmin? Viime synnytyksessä olin pitkään suihkussa ja vesi on kyllä todella hyvä kivunlievittäjä. Allas olis varmaan tosi pop! Naistenklinikalla altaita on vain yksi ja on sitten tuurista kiinni, onko se vapaana, kun menee synnyttämään. Altaita sais kai kyllä vuokratakin jostain, täytyy miettiä...
 
moikka pitkästä aikaa :)

meillä oli np-ultra tänään ja laskettuaika on nyt virallisesti 19.7 joten 11+1 on tänään :D kaikki oli ultrassa hyvin ja saatiin monta kuvaa mukaan.. oli kätilön mielestä niin kuvauksellinen sikiö että näytti itseään hyvin kaikilta suunnilta.. kokemus oli aivan ihana :heart:

mäkin olen yrittänyt mammavaatteita löytää mutta ei mienaa sopivia housuja löytyä. Yhden äitiyspaidan olen jo ostanut ja bodyja on tullut ostettua aika paljon..:) tuntuu ihanalta että on jo kahdestoista viikko menossa..

Bebek ja :heart: 11+1
 
nyt en kerkiä lukemaan muiden juttuja, mutta keskityn niihin myöhemmin,

ultra takana yksi pieni ihmisen alku siellä hyppi ja pomppi :heart: Vastasi viikkoja eli La pysynee siinä 20.7. Mutta sanokaa hyvät ihmiset mitewn mulla nyt voi olla rv11+1 jos mun laskettuaika päivä on tiistai silloin mun järjen mukaan vasta tänään ois 11+0??? hjälp mej!!!
Emmy ja pirpana 11+1?
 
Piti tuosta ultraamisesta piti ruveta kommentoimaan, kun olen kummastellut lueskellessani, että monella paikkakunnalla np-ultrat ja muut kunnalliset ultrat tuntuu suorittavan kätilö. OYS:ssa np- ja rakenneultrat suorittaa naistenklinikan synnytyslääkärit mm. johtava lääkäri Aydin Tekay (häneltä löytyy sivut netistä: sikiö potilaana - voi googlettaa esim Tekay. Mukana ultraamisessa on lisäksi kätilö. Omassa tk:ssa meillä on surkea ultra ja sillä voi kätilö ultrata, mutta jos pitää jotain tutkia ja kunnolla ultrata niin silloin lähetetään Oys:iin lääkärin ultrattavaksi. Ja Oys:ssa on ihania synnytyslääkäreitä mm. mainitsemani Aydin Tekay.

SMSM ja Hippu
 
Heissan kaikille =)

Miula oli tännään eka neuvola ja siellä la määriteltiin 22.7 oli samana pysyy, ainakin toistaiseksi ja synnytyssairaala olis sitten KYS. Tosi kiva täti oli ja paljon sain kaikkee luettavaa mukaan ja se mikä oli kaikkein ihaninta niin kuulin pienen sydänäänet :heart: :heart: :heart: Siellä se huiteli pienen syke 160 tienoilla, ihanaa :heart:
Ultrakutsu tulee kotiin varmaan ens viikolla ja nyt ottivat ja paljon paljon verikokeita, osallistuin siihen Downsyndrooman seulontaan ja sit johonkin munuaissairausseulontaan kanssa.
Rakenneultra on kuulema sitten viikoilla 19-20 ja ensimmäinen lääkärineuvola vasta vko 28 tienoilla :eek: Tätä suuresti ihmettelin, mutta minkäs teet. Seuraava neuvola on tuolla helmikuun alussa. Mutta hirmu onnellinen olen, sydänäänien kuuntelu teki odottamisesta ja masuasukista paljon konkreettisempaa, oli se niin ihanaa :heart:

Nyt sämpylöitä leipomaan :D

Rae ja ihme 10+5
 
Tervetuloa minunkin puolesta Kepsukka :flower:

Pai80 mulla on kans noita vihlaisuja ollut ihan alusta asti, eiköhän tuo ole ihan normaalia.

Rae89 meillä on täsmälleen sama laskettu aika :) mulla on huomenna neuvolalääkäri ja toivon myös kuulevani pikkuisen sydänäänet :heart: kävin varhaisultrassa 7.12. ja tiedän, että pikkuinen masussa on mutta tässä on ehtinyt pelätä jo vaikka mitä, kun pientä vuotoa on aina välistä ollut.


Päpsy ja pikkunöösi 10+5
 
Pai: Eikö se kätilö merkannut niskapoimun mittaa äitiyskorttiin? Joka tapauksessa, varmasti kaikki oli hyvin jos ei se kerta siihen mitenkään puuttunut :)

Mies huomasi eilen mahassa jotain pyöreyttä joka ei kuulemma ollut pelkkää vararengasta. Kai se masu sieltä pikkuhiljaa alkaa punkemaan esiin, hassua!

Myöhemmin lisää, nyt pitää kiitää kokoustamaan :p
 
Kirjoittelin pitkät tekstit, mutta jotenkin sössin ja kaikki katosi!

Täällä paljon ihania ultrakuulumisia, onnittelut kaikille ultrassa käyneille ja sykkeen kuulleille!

Liplatus: Kyseliti sikiöiden kokoerosta. Meillä rv 6+6 toinen oli 7.5mm ja toinen 10mm eli prosentuaalisesti aika iso kokoero. ajateltiin tuolloin että toinen joko hedelmöittynyt päivän pari myöhemmin tai menossa kesken. Parin viikon päästä kontrolliultrassa rv 9+0 kummatkin oli edelleen kyydissä ja olivat kooltaan 22.1mm ja 23.8mm. Kokoeroa edelleen, mutta suhteessa alkua vähemmän. Meillähän kaverit köllöttelee omissa pusseissaan eli eivät ole identtisiä. Tästä syystä en ole ollut huolissani fetofetaalitransfuusiosta, koska tämähän saattaa modostua ongelmaksi identtisissä kaksosraskauksissa, joissa sikiöillä yhtinen istukka/suonikalvo. Kaikeksta muusta kyllä olen stressannut senkin edestä! Onko teillä identtinen kaksosraskaus?

Uutta vuotta vietetään miehen siskon luona. Mukavaa yhdessäoloa, pelailua ja hyvää ruokaa.. ja muille myös ehkä juomaa!

Ihanaa alkava vuotta kaikille!

Sussu ja Mortti&Vertti rv 10+5
 
Juu ei merkannut mitään niistä niskaturvotuksista siihen korttiin. Ja paperi mihin se merkattiin jäi sinne labraan. Oisin tietty voinu ihan ite kattoa sen siinä labraan pääsyä odotellessani, mutta ei niin ei. Tyhmä minä :headwall:
 
Voi Pai, toi on tosi harmi. Mutta kyllä mä luulen, että se olisi sanonut, jos se ois ollu liikaa! Joten älä huoli! :hug:
Mulla jo pari viikkoa ollut maha tosi kipeä, varsinkin iltaa kohden se turpoaa ja tulee araksi. Ja ne vihlasukivut on hirveitä. Mut, ei saa valittaa, kohta on mahtavan kokoinen maha. Mulla ei oo painoa tullut lisää yhtään, mutta tuntuu kyllä et maha on vähän kasvanut.

Tosta liikunnasta raskauden aikana. Mulle sanottiin neuvolassa, ettei ole mitään virallista sykerajaa, että riippuu just omasta olosta. Ostin kyllä jo alkuraskaudessa sykemittarin, ja koitan katsoa, ettei hirveest yli 160 menis. Kyllähän se varmaan on aika yksilöllistä, ja tosiaan tuntuu että nykyään hengästyy yms. helpommin ku ennen raskautta.

Ultrasta on vasta viikko, mut nyt jo tekis taas mieli kuulla sydänäänet ja varmistaa että kaikki on hyvin. Munki pitäis tammikuun loppuun asti odottaa seuraavaa neuvolaa.... huoh.
Hauskaa loppuvuotta!

Monkki ja Tenho 12+2
 
hello hello.
meikäki eksyi taas tänne sivuille,piiiitkästä aikaa.päivittään vähän tilannetta.
tänään käyty eka ultrassa ja LA siirtyi 2 viikolla eteenpäin,elikkäs LA olis nyt sitten vasta 27.7.vähän pettyny olo,kun se pomppas taaksepäin,saa elää samat viikot toiseen kertaan.

kaikki oli muuten ok.mitään niskapoimuja ei kyllä tutkittu.puhui jotain se lääkäri että helmikuussa se ultra loppuisi oysissa,mikähän on homman nimi?siirtyyköhän se vaan eri osastolle vai mikä on?tietääks kukkaan?elikkäs kun menen rakenne ultraan niin se ei olisi enää siellä missä nyt kävin.

ei kai tässä kummempia

virpi1980 ja maha-asukki 10+0
 
"Kivoja" uutisia näin tiistaina: Meillä on töissä parvorokkoa. Itsellä ei oo tarkempaa käsitystä oonko sen sairastanu, joten ylihuomenna labraan tsekkaamaan vasta-aineita. ***kele sentään, ku oisin jo loman tarpeessa! |O
 
Pai80: ootko ottanut veriseulan yhdistettynä niskapoimuun, jos olet niin pelkällä niskapoimuarvolla ei ole mitään merkitystä.. näin mulle sanottii.. koska veriseulassa ne turvotukset ei oo samalla kaavalla kai kun pelkässä niskaturvotuksessa käyneillä.. eli itse otin veriseulan yhdistettynä niskapoimuultraan ja niskaturvotusarvo, mun ikä, raskauden kesto ja hormonipitoisuudet jotenkin lasketaan keskenään ja siitä tulee riskiluku.. näin ainakin minä olen asian käsittänyt.. :)

sitten te mietitte että miksi jossain ultraa kätilö ja jossain lääkäri.. ne kätilöt jotka tekee ultria on saaneet erityiskoulutuksen siihen hommaan joten ovat käyneet lisäkursseja jotta voivat olla töissä ultria tekemässä.. mulla on ihan sama ultraako kätilö tai lääkäri.. kyllä ne sen homman molemmat osaavat kun sitä työkseen tekevät..

oli pakko käydä kommentoimassa

ja emmy.. mun mielestä sulla on 11+0 jos la on tiistaina

Bebek ja :heart: 11+1
 
kaikki oli muuten ok.mitään niskapoimuja ei kyllä tutkittu.puhui jotain se lääkäri että helmikuussa se ultra loppuisi oysissa,mikähän on homman nimi?siirtyyköhän se vaan eri osastolle vai mikä on?tietääks kukkaan?elikkäs kun menen rakenne ultraan niin se ei olisi enää siellä missä nyt kävin.

--> Tuohon vastauksena, että Oulun lähikuntien ultrat OYS:ssa loppuu helmikuun loppuun ja sen jälkeen kunnat joutuu etsiin uudet ultrauspaikat, yksityiseltä yms. tai sitte itse hoitamaan ne. Itsellä rakenneultra ehtii vielä olla OYSssa 22.2. =)



 
Alkuperäinen kirjoittaja Zeenah:
kaikki oli muuten ok.mitään niskapoimuja ei kyllä tutkittu.puhui jotain se lääkäri että helmikuussa se ultra loppuisi oysissa,mikähän on homman nimi?siirtyyköhän se vaan eri osastolle vai mikä on?tietääks kukkaan?elikkäs kun menen rakenne ultraan niin se ei olisi enää siellä missä nyt kävin.

--> Tuohon vastauksena, että Oulun lähikuntien ultrat OYS:ssa loppuu helmikuun loppuun ja sen jälkeen kunnat joutuu etsiin uudet ultrauspaikat, yksityiseltä yms. tai sitte itse hoitamaan ne. Itsellä rakenneultra ehtii vielä olla OYSssa 22.2. =)
Eipä oo meitin neuvolan täti kertonut tästä mitään. Antoi valmiiksi jo rakenneultraa koskevan lapunkin. Mutta sehän on aika selvä juttu sitten, että ostavat palvelun joltain yksityiseltä Oulusta, onhan tähänkin mennessä ostaneet palvelun OYS:sta ja osan palveluista ODL:lta. Mielenkiinnolla odotan, että missäs sitten ultrataan...

*muoks* Tutkinkin jo asiaa kunnan sivuilta ja näyttäis kunnalla olevan sopimus Oulun magneetin kans myös (kuuluu Oulun Terveystaloon) ja siellä näyttäis olevan ainaki yks ihana lääkäri ultraamassa, joka ultras esikoisemme molemmat ultrat Oys:ssa ja mikä parasta käytössä 4D-ultrat =) , ei ollenkaan huono vaihtoehto, jos tuolta ottavat jatkossa ultrat Oys:an sijaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sussu80:
Kirjoittelin pitkät tekstit, mutta jotenkin sössin ja kaikki katosi!

Täällä paljon ihania ultrakuulumisia, onnittelut kaikille ultrassa käyneille ja sykkeen kuulleille!

Liplatus: Kyseliti sikiöiden kokoerosta. Meillä rv 6+6 toinen oli 7.5mm ja toinen 10mm eli prosentuaalisesti aika iso kokoero. ajateltiin tuolloin että toinen joko hedelmöittynyt päivän pari myöhemmin tai menossa kesken. Parin viikon päästä kontrolliultrassa rv 9+0 kummatkin oli edelleen kyydissä ja olivat kooltaan 22.1mm ja 23.8mm. Kokoeroa edelleen, mutta suhteessa alkua vähemmän. Meillähän kaverit köllöttelee omissa pusseissaan eli eivät ole identtisiä. Tästä syystä en ole ollut huolissani fetofetaalitransfuusiosta, koska tämähän saattaa modostua ongelmaksi identtisissä kaksosraskauksissa, joissa sikiöillä yhtinen istukka/suonikalvo. Kaikeksta muusta kyllä olen stressannut senkin edestä! Onko teillä identtinen kaksosraskaus?

Uutta vuotta vietetään miehen siskon luona. Mukavaa yhdessäoloa, pelailua ja hyvää ruokaa.. ja muille myös ehkä juomaa!

Ihanaa alkava vuotta kaikille!

Sussu ja Mortti&Vertti rv 10+5
Onko sikiöiden oltava identtiset, jotta tuo syndrooma voi esiintyä? Meillä vaavit omissa pussukoissaan, mutta ultralapussa lukee että yhteinen istukka. En ole asiaan juurikaan perehtynyt, vaan lukenut vain noita kauhujuttuja netistä (tiedän, että näin ei pitäisi tehdä :ashamed: ). Joko teillä on äitipoliaika seuraavana? Minulle pitäisi tulla lähiaikoina postista kutsu sinne. Miten Sussu voit? Joko masu näkyy?
 
Pauliina82: mä olen kans miettinyt että onko ne hipaisut vauvan liikkeitä..itselläni kolmas odotus! Viime raskaudesta tunsin myös aikaisin liikkeet! Mutta voihan olla että kuvittelen vain ja ne onkin ihan jotain muuta vatsantoimintaa :)

hipsu79 , itselläni myös maha työntynyt ihan etiäpäin, ei todellakaan epäilystä että en olisi raskaana, kakkoselta jäi vatsaan ylimäräistä ja juu'u, nyt on mahaa mitä näytellä :LOL:
Äitiysgolleget on ihan ykköset, käytän niitä kotona kokoajan, pitäisi huomenna lähteä ostamaan toiset ja kolmannetkin + farkut! Toivottavasti jotain olisi alessakin!

Niin ja ultrassa kävin about 2vko sitten...tais olla 18pv... Laskettu aika aikaistui 5:llä päivällä :)

Vatsan kutina : Onko muilla kutittanut vatsaa vatsan kasvaessa? Itselläni kutittaa päivittäin + kylkiä ja selkää...saa raapia ja varoa että ei raavi liikaa, rasvata ja taas rasvata...pientä punaista ihottumaa saattaapi havaita välillä ja taas välillä häipyy.

Ja sit selkää jumittaa toiselta puolelta, herään monta kertaa yössä siihen :(
Onko muilla ollut selkäongelmia ?

13+0
 

Yhteistyössä