Heinäkuun Hurmaajat Joulukuussa (päivityspyynnöt yksärinä)

jendde voihan se olla, että nuo neuvoloiden vähennykset eivät koske ensisynnyttäjiä. Ja se neuvolan täti sanoi, että jos jotain ihmeellistä tulee, niin aivan varmasti ottavat vastaan. Mutta tosiaan erikoista, että vasta niin pitkän ajan päästä pääsee seuraavan kerran neuvolaan. No eipähän tarvitse stressata painonnousua niin montaa kertaa, kun neuvola on niin harvoin :LOL:
 
Huomenta! NeLalle alkuun tsemppihalaus. Toivottavasti saisit asiat ystäviesi kanssa sovittua. Ja tilanteen työpaikalla helpommaksi. Kuten joku jo sanoikin, niin tilanteet muuttuu ja elää ja jos s-lomaa on otettava, niin sitä on otettava. Hoitakoon pomo tilanteen sitten työpaikalla. :hug:

Unista oli pakko tulla kertomaan, että synnytin viimeyönä tiikerin pennun. Mietin illalla nukkumaan käydessä mun ja miehen alkuaikoja ja silloin (välillä vieläkin) käytin miehestä hellittelynimeä Tiklu. Liekö siitä tämä pikku tiikeri sitten syntynyt. Existä näin paljon unia tuossa viime keväänä ja silloin he paljon pyörivät mielessä. Niihin aikoihin mulla oli pahin stressi vauvan yrittämisestä. Se yrittäminen ja pettyminen sai minut kelaamaan läpi elämää ja tehtyjä valintoja. Nyt on vaan hyvin seesteinen ja tyytyväinen olo (henkisesti siis, fyysinen voisi vielä olla parempi). Mutta siis uskon myös, että vauvan saaminen ja haluaminen ovat niin isoja asioita, että kaikkea mahdollista päässä liikkuu. Ehkä ne tunteetkin on siksi niin pinnassa, että niistä on helpompi saada kiinni ja käsitellä.

Neuvoloista piti sanoa, että mulla oli eka neuvola siis rv 8. Huomenna on np-ultra ja seuraava neuvola on rv 15. Siitä eteenpäin en tiedä neuvoloista. Rakenneultra eikös ole sitten rv 17? Hirveästi tekisi mieli käydä vähän vauvaostoksilla jos huomenna kaikki on hyvin. Vähän jo jännittää, vaikken enää kovin osaakaan pelätä, että pieni ei olisi elossa. Se on jännä, miten mulla ei tähän mennessä ole kertaakaan käynyt mielessä, että mitä jos vauva ei olekaan terve. Olen vaan stressannut sitä, että mitä jos se on kuollut, muttei ole tullut pois. Onko teillä muilla ollut huolta lapsen terveydestä jo nyt?
 
Paljon oli tullut taas tekstiä ja NeLa:lle jaksamisia. Rankaa se tuollainen on, mutta eteenpäin se vain silti on mentävä :hug:

Myö kerrottiin eilen miun vanhemmille... Ensireaktio oli niin odottamaton että kerkesin jo suuttua äitille ja vollottaa silmät päästäni :ashamed: Vähän myöhemmin äiti (toivuttuaan sokista) soitteli takaisin päin ja kuulosti hyvin onnelliselta ja shoppailureissua jo suunnitteli, eli kaikki hyvin :heart: (Vaikka paremminkin olisivat voineet ottaa tämän asian)

Mie oon lähinnä miettinyt, että josko pieni masuasukki onkin kuollut, terveyttä en niinkään jaksa murehtia koska ihme ja lahja tämä pienoinen joka tapauksessa on ja missään tilanteessa EN halua pienestä luopua. Tietysti tervettä lasta toivon erittäin kovasti :hug:
Itsellä ollut pieniä selkä ja vatsakipuja edelleen ja sekös huolettaa, mutta todistettavasti massussa oli eloa torstaisen ultran perusteella joten positiivisin mielin eteenpäin mennään. Äidillenikin sanoin kyllä että on asiasta vielä hiljaa eikä hirveesti mitään ostele, koska mitä vaan voi vielä tapahtua, mutta hyvin positiivisella mielellä oli hänkin :D

Miula eka neuvola vasta rv 10+5 eli ihan loppuvuodelle menee. Ihmettelin itsekkin miten niin myöhään, mutta aikaisempaa vaihtoehtoa ei edes antanut joten näillä mennään.

Hyvää sunnuntaipäivän jatkoa. Täällä on yli -11 astetta pakkasta, hui ku on kylmä :eek:

Rae ja ihme 8+3
 
iltaa taas, pitkästä aikaa! :)

tosi nopsaa ehdin lukea tekstit, näin ihan päällisin puolin, enkä muista mitä piti kovasti kommentoida, mutta heti alkuun NeLa:lle suuri :hug: !!!

unista unet eivät ole poikenneet mitenkään erikoisesti aiemmasta, mutta kuten on tullut jo moneen kertaan todettua, niin mullahan näitä oireita ei siis ole. kaksi kertaa kuitenkin ultrassa on tarkistettu, että kaikki on ok. tänne on nyt tullut syksyn aikana tällainen uusi juttu kun veriseula, np: ja rakenneuä:n lisäksi. se pitäisi tehdä sitten ensi viikolla ja tulokset siitä saadaan niskapoimun yhteydessä 8.1. nyt siis odotellaan sinne asti! piinaavaa! siinä siis selvitetään myös näitä poikkeavuuksia. voi olla että on ollut muualla jo piktään käytössä, mutta täällä nyt ainakin uusi juttu...! ;)

gynellä LA varmistui 16.7 mutta neuvola muutti sen takaisin 18.7, joten tänään *pokspoks* 9+0 :D
 
Pai80: Kampin keskuksessa on Bebes...erittäin hyvä mammavaateliike!

Marta: Kyllä mä olen ollut huolissani vauvan terveydestä heti kun plussatestin tein...rasittavaa stressaamista mutta se helpottaa hiukan jos pääsee seuloista ja rakenneultrasta läpi...

Rae89: mä jännitän miten appivanhemmat ottaa uutisen vastaan kun jossain vaiheessa kerrotaan...anopillani on tapana pääsätä suustaan mitä sattuu ajattelematta että ehkä loukkaa jotain toista....Teinkin viime vauvan kohdalla niin, että lähetimme heille kortin, jossa kerroimme. Näin ensireaktio jäi näkemättä ja anoppikin sai aikaa miettiä mitä sanoo ennen kuin sitten soitti (ja onnitteli iloisena). Tällä kertaa teemme myös samoin, näin sitä vaan suojelee itseään mielen pahoittamiselta...

Eilen säikähdin ihan kauheasti. Olin suihkussa meidän vauvan kanssa ja kun sitten sen jälkeen kuivailtiin, huomasin suihkun lattialla veritippoja. Verta oli myös mun reidellä ja vauvan pyyhkeessä (vauva oli kontannut pyyhe päällä lattialla). Tutkin meidät molemmat mutta en löytänyt mistä veri tulee, pyyhin alapäänikin varmaan sata kertaa koska olin aivan varma että nyt tuli keskenmeno. Noh, en vieläkään tiedä mistä veri on tullut, isäntä epäili että hän on leikannut itseensä haavan partaa ajaessaan eikä ole huomannut tippunutta verta...Noh, yöunet meni joka tapauksessa ja nyt väsyttää...jospa ensi yönä saisi nukuttua....
 
heii sanoo kipuinen helise!

heti alkuun anteeksi, kun tää on niin valivali-virsi nyt :x


tänään on ollut varsinainen takapakki päivä. huonoa oloa ja kuvotusta puskee oikein olan takaa, vaan mitään ei ylös asti ole tullut. ainoastaan niitä inhottavia "nyt lentää" kakomisia.. :x
kaapissa olis fetasalaattiin tarvikkeet, jos sitä saisin syötyä kun on semmosta vähän suolasta kumminkin.. ja mansikkarahkaa kans tahtoisin.

liekö huomisaamun lääkärikäynti jännittää ja mitä sieltä sitten paljastuu..
ja kamala päänsärkykin!

mulla olis kaks hömppäleffaa mitä voisin kattella mutta tekis mieli vaan mennä sänkyy ja nukkua. kurjaa kurjaa kurjaa!

meen nyt potee huonoo oloa saunaa.

ja anteeksi vielä valitukseni.

 
Marta, mulla nyt ei tunnu muuta ollenkaan tässä raskaudessa kuin HUOLI vauvasta. Johtuu tietysti pienen menetyksestä ja itekin olin aiemmin samaa mieltä kuin Rae89, että tärkeintä että vauva olisi terve. Mutta kun joutuikin todellisuudessa päätöksen eteen,niin eipä se ollutkaan selvä asia, elämäni raskain ja tuskaisin tie.

Vaikea erottaa jotenkin tämä raskaus edellisestä, väkisinkin vertailee ja pähkäilee,että meneekö taas yhtä pieleen. :/ Mutta yritän tietysti tuollaiset ajatukset työntää väkisinkin pois...

Ens torstaina olis se varhaisultra, jännittää tosi kovin. Kävittekö moni siinä?

Eä ja lapanen 7+5
 
Olivi81: Mulla on kans huome äitiyspolilla lääkäri eikä mitää hajua mistää! siksi kai jännittääkin..
ja oon ikäni aikana käyny ainoastaan yhden kerran gynellä, olin sillon 15v, joten siitäkin on aikaa. jotenki karsastan vielä ajatusta, että pöksyt pois ja tutkittavaksi. Vaan kaipa se turha nolostelu tässä kerkee katoomaan tän odotuksen ja viimeistään sit synnytyksen myötä :)

joten kertokaa toki mulle myös mitä ekalla kerralla lääkäri mahtaa tehdä :)
 
helise Mä en kans tiedä, tekeekö neuvolalääkäri mitään gynekologisia tutkimuksia. Eivät taida gynejä kuitenkaan olla. Oli miten oli, sitä ei kannata jännitää. :)

Mulla on näinkin aikaisin (10+2) lääkäri, kun eka neuvolakäynnillä oli niin korkeet verenpaineet. Onneksi on tullut jo alas, niin ei tarvi miettiä verenpainelääkitystä
 
NeLa :hug:

helise
ymmärrän oikeen hyvin olosi :( Söin kuivakakkua ja pari voileipää välipalaksi, kaikki tuli samantien ylös. Eipä tänään muuta ole yhtään alas mennyt. Liian paha olo syömiseen.. Mulla on toista päivää migreenikohtaus menossa. Oon vaan makoillut pimeässä sängyllä. Nyt oli pakko kone avata ja alkaa tekeen läksyjä, vaikka olo on ihan kamala. Huomenna on yhen harjoitustyön palautus :/ Toinen puoli kasvoista on ihan kosketusarka eikä päätä voi oikeen liikuttaa. Täsä just mietin uskallonko ottaa yhden 800mg Buranan. Panadolista ei ole mitään apua. Buranalla ainakin helpottuisi olo vähän. Mutta pelkään vauvan takia sen ottamista. Onko kukaan raskausaikana ottanu Buranaa?

Dana88 & Pikkune 10+2
 
dana88 Kysyin gyneltä migreenin hoidosta raskauden aikana. Itselläni yleensä 600mg Burana auttaa nopeasti otettuna, mutta Panodol ei auta yhtään. Lääkärin mukaan tälläisessä tilanteessa voi ottaa yhden Buranan. Kuulemma satunnaisesti Buranan syöminen raskauden aikana ei vaikuta sikiöön millään tavalla. Ja mitä pidemmällä raskaus, sen turvallisempaa sitä on syödä. Mutta ei tietenkään päivittäin.

Samoin Espoon terveysneuvonnasta kehottivat ottamaan raskauden aikana migreeniin Buranaa. Itse aion siis migreenin iskiessä tehdä juuri näin. :) Onneksi minulla migreenit loppui kuin seinään raskaaksi tultuani. Ennen oli vähintään kerran viikossa.

Mua ainakin ahdistaa kun tieto Buranan syönnistä raskauden aikana on niin ristiriitaista. Mutta toisaalta, ei kovasta migreenistäkään kärsivä äiti voi stressihormooneineen olla sikiölle kauhean hyväksi? Toivottavasti sulla pian helpottaa - tiedän tuskan paremmin kuin hyvin!
 
dana88: Mulla kans ollut muutaman päivän hirvee migreeni. Oon joutunut ottamaan panadolia ja buranaa (jopa panacodinkin). Ei buranasta pitäisi näin alkuvaiheessa olla haittaa. Viimeisellä kolmanneksella ei suositella. Tietenkin ainahan se parempi olisi jos ei tarvitsisi lääkkeitä syödä mutta itse en ainakaan ole noita särkyjä ilman kestänyt!
 
Olivia81, kyllä noilla lääkärikäynneillä tehdään myös sisätutkimus. Kokeilevat kohdun kokoa, kaulakanavan pituutta ja kohdunsuun kiinteyttä. Mutta ei ole kivuliasta, eivät työnnä mitään tööttiä sinne niinkuin papa-kokeessa.
 
Siis kunnon migreeniä ei todellakaan kestä ilman lääkettä... Se kipu on jotain niin järkyttävää. Mä en saa nukuttuakaan yhtään kohtauksen aikana ja kipu itkettää, mutta itku pahentaa kipua jne. Mulla ei ole koskaan lähtenyt migreeni itsestään pois. Kerran jouduin olemaan ilman lääkettä melkein 2 vrk ja henki meinas mennä...

Mulla auttaa kipulääke, pimeä ja viileä huone sekä puolittain istuva asento. Makuullaan jostain syystä särkee ihan julmetusti.
 
buranasta neuvolasta sanottiin, että buranaa pitäisi kyllä välttää!!! sanoivat myös, että esim. panacod ei ole läheskään yhtä paha, vaikka onkin kolmiolääke. liittyy varmaan lääkkeiden koostumuksiin... mutta niinkuin aiemmin todettu, on tullut aika ristiriitaista tietoa, mutta itse ennemmin luottaisin noihin pana- alkuisiin kuin ottaisin buranaa... mutta tiedä tässä nyt sitten... :/
 
NeLa :hug: , pahalta kyllä kuulostaa tilanteesi, mutta koeta jaksaa ja hae sairaslomaa jos siltä tuntuu ilman tunnontuskia. Sinä ja lapsi olette kuitenkin ne tärkeimmät nyt, ei työ.

Paljon oli kommetteja tullut viikonlopun aikana kun olimme reissussa kotoseudulla. Anoppilassa ei kuitenkaan vielä uutisia paljastettu. Luin kaikki jutut, mutten muista puoliakaan mitä piti kommentoida. :hug: sitä tarviseville ja tervetuloa uudet. Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ultrissa käyneille. :hug:

ON: hirveä väsy edelleen, masu on kasvanu ja usein pitää olla nappi auki, kun ei ole vielä tullut äippähousuja hankittua. Yhet vanhat lappuhaalari äippähousut löytyy kyllä kaapista, niitä voi tietty jossain ainaki käyttää. Tiistaina ois siis ultra, jonka "pyysin" neuvolan tädiltä ja hän sen auliisti lupasi =) . 28.12 ois labrat mm. veriseula (se on kyllä meidän kunnassa ollut käytössä ja vuonna 2003, jolloin odotin esikoista, kun joku kertoi sen heillä tulleen uutuutena). Vaikka asunkin melkein kriisikunnassa, niin silti täällä huolehditaan raskaanaolevista todella hyvin: on veriseulat, np- ja rakenneultrat, ym. testaukset - tietenkin äidin niin halutessa. 11.1 ois np-ultra ja 14.1 neuvolalääkärillä käynti. Joskus rv 20 tietämillä ois sokerirasitustestit syystä että meidän kaksi aiempaa lasta ovat olleet syntyissään isokokoisia (3840 g/53 cm ja 4070 g/53 cm). Toisesta lapsesta testattiin myös sokerit, mutta oli todella hyvät arvot.

Unissa ei ole ollut mitään poikkeavaa tai siis en edelleenkään muista niitä aamulla, jos olen jotain nähnytkin.

Ihmeen pitkiä neuvolassa käynti -välejä joissain kunnissa!! Ihan käsittämätöntä. Jotain piti vielä kommentoida, mutten muista mitä. Ehkä kommentoin sitten kuin muistan tältä dementialta :LOL:

Neuvolan uuden la:n mukaan poksun tänään eli 9+0 POKS, mutta pidetään vielä tuo vanha aika kuiteski np- ultraan asti ainaki.

*muoks* ai niin se meidän kunnassa oli tullut uutuutena, et miehenki piti vastailla siihen samaan alkoholi- tupakointi- kyselyyn mihin minunkin on pitänyt joka raskaudessa vastata. Aiemmin ei siis miehen ole siihen tarvinnut vastata. Onko muissa kunnissa sama käytäntö?
 
Ekalla lääkärin käynnillä tehdään gynekologinen tutkimus ja siinä tutkitaan vastaako kohtu raskauden kestoa, onko viitteitä tulehduksista, mikä on kohdunkaulan tilanne jne.

Burana altistaa verenvuodoille, siksi se on kiellettyä ja erityisesti se on kiellettyä viimeisen kolmanneksen aikaan. Ns. kovempia kipulääkkeitä on turvallisempiakin kun vaan kyselee omalta lääkäriltä asiaa ja reseptiä.

ON: en jaksais odottaa perjantain ultraa....

 
Olivia81: Otin buranan ja olo alko jo vähän helpottaan. Itku tuli kivun kanssa ja se pahensi... Viileillä kääröillä myös olen oloa pyrkinyt helpottamaan...
En voi syödä Panacodia, se lamaa hengityksen Kaikki lääkkeen mitkä on cod-loppuiset on kieltolistalla hengityksen lamaamisen vuoksi. Allergia... Huomenna onneksi on neuvolakäynti niin voin kysellä tuosta lääkitysjutusta samalla.

Oulun suunnalla myös puolison piti täyttää Audit -kysely.

 
Mulla on lääkärineuvola 27.1 elirv 15 ja terveydenhoitajalle aika sitten rv 17 eli vasta 16.2... Toosi pitkä aika sinne. mutta toisaalta eihän alkuraskaudessa niitää kauhean usein olen kerran kuussa. Mutta on se aika pitkä aika odotella esim sydänääniä, kun ei ultrassa kuulu...

mutta mä olen ihanpoikki oli tänän veljen lapsen ristiäiset, ja matkoihinm meni jo melkein 4 h yhteensä jak otimatkalla iski totaalinen huono olo, onneksi olin tehnyt kotona evästä mukaan ja mies vei mut sitten mäkkärin drive inniin niin sain verensokerin nostettua.

Tänään iski jouluinnostus. Odotan joululahjojen oostamista kauheasti, pääsen niitä vasta ens tai sitten seuraavalla ostamaan. Onneksi ei ole montaa..

emmy ja pirpana 8+5( neuvolan la :n mukaan laskettuna)
 
Alkuperäinen kirjoittaja dana88:
Olivia81: Otin buranan ja olo alko jo vähän helpottaan. Itku tuli kivun kanssa ja se pahensi... Viileillä kääröillä myös olen oloa pyrkinyt helpottamaan...
En voi syödä Panacodia, se lamaa hengityksen Kaikki lääkkeen mitkä on cod-loppuiset on kieltolistalla hengityksen lamaamisen vuoksi. Allergia... Huomenna onneksi on neuvolakäynti niin voin kysellä tuosta lääkitysjutusta samalla.
Hienoa, että helpottaa! Ole ihan huoletta sen Buranan suhteen. Mua neuvonut gyne on lapsettomuuslääkäri Väestöliitossa ja erikoistunut alkuraskauden seurantaan. Se ei varmasti sanois, että yksi Burana siellä täällä on ok, jos se ei ois. :)
 
Huomenta kaikille.

Taas ois uus viikko alussa ja vielä ois kaks viikkoa ennen ultraa. No jospa tää tästä menee :LOL:

Sorruin eilen ostamaan kaksi mammapaitaan HM:ltä kun toinen oli niin halpa ja toinen oli kiva ja edullinen. No eipä niille vielä ole käyttöä, mutta kyllä varmaan tossa parin kuukauden päästä.

Tänne ei mitään uutta, väsyttää armottomasti edelleenkin. Mutta tuntuu että kuvotus ehkä vähän olisi helpottamaan päin. Nää kiireiset aamut ei oo mun juttu ollenkaan, heti kun pitää vähänkin pitää hoppua niin meinaa tulla huono-olo, mutta tänään meni kyllä ihmeesti ohikin. :x Toivottavasti alkais jo helpottaa tuo kuvotus kokonaan, niin jäis voimia tehdä muutakin.

Unista täällä oli kans keskustelua. Mulla on unimaailma ollu jotenkin ihan sekopäistä nyt alkuraskauden aikana. Exät on pyörineet unissa ja muutenkin ihan päättömiä juttuja. Välillä on sitten tietty ihan omat Jack Bauer-pätkät :LOL: Et ei kait se ole ihme jos aamulla väsyttää kun yön pakenee / jahtaa rikollisia. :LOL:

Työt kiristää pinnaa, mutta tänääkin meinaan lähteä ajoissa kotiin. Ja yritän jopa mennä jumppaan. Saas nähdä kuin käy. :headwall:
 
Iso huokaus. Se olisi sitten töihin meno kahden viikon tauon jälkeen. Kiinnostaa ei niin yhtään. Aamupalakin tuli ylös samantien. Mä en jotenkin ymmärrä, kun alkuviikosta yleensä oksennan ja loppuviikot on kohtuullisen ok. Ja näin on, vaikkei olisi edes mihinkään lähtöä. Vaihteleekohan noi hormooniarvot jotenkin viikon aikana, kun alkuviikko on aina rv:n keskivaihe?

Neljä tuntia vielä ultraan ja alkaa kyllä jännittää. Mieleen palannut tuttu pelko, että mitä jos ei siellä mitään olekaan ja yöllä näin unta, että aloin vuotaa ihan kirkasta verta. Iso oli helpotuksen huokaus, kun heräsin ja tajusin, että se olikin unta. Joskohan sitä taas uskaltaisi hetkeksi hengähtää, jos ultrassa kaikki on kunnossa.

Mukavaa päivää! Kertoilen iltapäivällä sitten kuulumiset.
 
Marta Tsemppiä ultraan. Kyllä siellä varmasti joku on, tuskin ihan huvikses kuitenkaan oksentelet. :hug:

Täällä kans "pienoinen kypsyminen", hiton pomo kun ei voinu antaa vapaaks niitä kahta välipäivää lisää. Ja perutelut oli taas niin helvatan huonot, jos täältä ei katsos joku sairastuu ja ku ei tääl oo muutenkaan ketään ! Minäkö se olen vahvimmilla olemaan töissä jos joku muu sairastuu ?!? Entäs jos ultrassa onkin häikkää, mä oonkin sitten pitkään saikulla !
Voin kertoo et sairaslomakynnys on nyt todella matala, toukka on kuitenkin asia numero yks ja työt vasta sitten pitkällä perässä. Prkl. :headwall:
 

Yhteistyössä