Alkuperäinen kirjoittaja Rae89:
Miel on kuulema kans kätilö ultraamassa ja teidän juttujen perusteella kävin ittekkii nyt epäilemään, että onkohan se varmsti täysin pätevä henkilö ja ossaa kahtoo kaikki oikeet asiat, mutta siihenhän sitä on vain luotettava..tuskin siellä mittään ihan tumpeloita töissä on
Mie en ristiäisiä ole sen pahemmin miettinyt, mutta mies jo mietti, että mittee kaikkee täällä pittää siivota ennen ristiäisiä
Itse kyllä saattaisin haluta pitää ristiäiset kotipaikkakunnallani..Silloin olisi hyvin lyhyt matka kaikilla ketä aiomme kutsua..Miehen siskolle tulis pisin matka ku tällä hetkellä assuu samalla leveyspiirillä ku myö..Mutta tuleville mummoille ja ukeille ja ajatelluille kummeille tulis lyhyt matka..
Mie oon ahkerana opiskelijana olevinaan lukenut koko päivän tenttihin, mutta enpä ole yhtään sen viisaampi..Kauhee päänsärky ollut koko päivän ja mies tulossa kipeäksi..toivottavasti ei tartuta minua...
Ja nähtävästi ei auttaneet antibiootit ja canestenit meikäläisen alaosastoa kuntoon ja lääkäriin taitaa taas joutua lähtemään..Käy pikkuhiljaa v*tuttamaan tämä!
Josko sitä lähtis aivoja nollailemaan ja kattomaan salkkareita
Rae ja Nyytti 17+6 (Huomenna poksuu)
Kyllä siellä ultrassa varmaan asiantuntevia immeisiä on kätilötkin. Mutta mietityttää vaan, kun uus paikka - ennen ultrattu OYS:ssa ja kokeneet lääkärit ultranneet esim. Aydin Tekay, joka on alalla ihan huippu. Hänellä on raskauteen liittyen omat sivutkin netissä, googlettaa esim Tekay, niin löytyy ne sivut, samaten Järvelän Ilkka on aivan mahtava lääkäri ja tehnyt ultrista tutkimusta jne. Toi Järvelän Ilkka ultras esikoisen meillä ja oli tosi huippu lääkäri =) .
Tuo oli kyllä mainio, et mies miettii jo ristiäisiä =) , meillä ei mies hirveesti niitä taida murehtia, luottaa, et mää teen kaikki käytännön järjestelyt ja sanon hänelle, et mitä hänen pitää tehdä ja tekee ne sit kiltisti
.
Toivottavasti Rae saat jo apua tohon hiivaan ja muihin, sen verta ärmäkät lääkkeet, että lähtee "taudit" kiljuen :hug:.
Tupakoinnista Minä en kans tupakoi, maistanut oon, muttei mun suussa maistunut - joten jäi siihen. Kavereiden seuraks oon joskus polttanu - ehkä n. 1-3 savuketta vuodessa, mies ei siitä tykkää yhtään - mieskään ei polta. Mies oli joskus aikoinaan nähnyt painajaisunta... et mää rupesin polttaan tupakkaa
. Mut en silti tuomihte muiden polttamista. Meillä on yks kaveripariskunta, jossa rouva poltteli ja joikin aikalailla raskausaikana rv. 24 asti, kun ei tiennyt odottavansa lasta (näinkin voi käydä, en viitsi koko tarinaa ruveta kertoon - tulis pitkä juttu. Mut tää on tosi, et raskaus pääs noin pitkälle ennenkuin huomattiin ja esikoista odotti). Mutta terve lapsi heille syntyi, on nyt eskarissa ja syksyllä alottaa koulun. Ainoa mikä ehkä viittas tupakointiin raskausaikana - tai sitten ei - oli et lapsi oli tosi itkunen vauvana - sen arveltiin johtuvan nikotiinin aiheuttamasta riippuvuudesta. Aika raskas vauva-aika oli molemmilla vanhemmilla, kun eivät saaneet itkulta nukuttua. En tahdo tällä kuitenkaan ketään pelotella. Jokainen tekee ratkaisunsa ja hyvähän se on, että on edes pystynyt vähentämään tupakointia. Tää kaveri lopetti, kyllä tupakoinnin ja alkoholin käytön heti tuohon rv 24, kun sai tietää raskaudesta. Harmi vaan, ettei tupakoimattomuus jäänyt kokonaan, aloitti imetyksen jälkeen uudelleen.
Ainoa haju, mikä mut on raskauksien aikana saanut pahoinvoimaan, on juuri tupakan savu. Dubain matkallakin kun oltiin opastetulla kiertoajelulla ja odotettiin veneeseen pääsyä - yks mies rupes siinä eellä jonossa polttaan ja tuulikin sopivasti takapäin... mun piti pyytää niiltä, et saan mennä tän pariskunnan edelle, kun en pystynyt siinä heidän takana tupakansavussa enää oleen. Järjen köyhyyttä kyllä tältä mieheltä ruveta siinä ihmispaljoudessa jonossa polttaan, kun oli pieniä lapsiakin (mm. meidän 2 alle kouluikäistä) lähellä. Tän miehen rouva paheksui myös miehensä käytöstä ja mies lähtikin sit muualle tuprutteleen. Melko kova sauhuttelija oli kun heti kun lautta sit tuli toiselle puolelle rantaan (aikaa ei mennyt varmaan ku korkeintaan varttitunti) niin oli taas tupakka suussa
.
Alkuperäinen kirjoittaja Mattila:
Kun toi SMSM kirjoitti omista edellisistä raskauksistaan ja niiden koosta, tulikin mieleeni..Niille joilla on jo lapsia: Minkä kokoisia teillä lapset on ollut ja onko teillä ollut tuntumaa, onko tuleva isompi/pienempi/samankokoinen?
Mulla on tosiaan noi aiemmat olleet 40+0 55cm 3920g ja toinen syntyi 38+5 ja 53cm 3690g.
Ja jotenkin musta tuntuu että tää on isompi.. tai jotenkin nää liikkeet on jo vahvemmat. Maha ei ole mitenkään hirveen "jätti" vaikka jo alkupaino tässä raskaudessa oli paaaljon enemmän kuin aikaisemmissa. :ashamed: :/ Silti tuntuu että tuolla on jotain isoa B)
Mä taidan vaihtaa profiilini sen 20+0 kuvan
(siis jos se onnistuu, nyt näkyy vielä mulla ainakin vanha mustapaitakuva 16+6 viikolta, dääm, mä olen NIIN käsi tässä
Laitanpa vielä noi raskausviikot eli esikoinen rv 41+3 53 cm 3840 g ja toinen rv 42+0 53 cm 4070 g ja epäilenpä, että tästä kolmannesta tulee jättiläinen...
. Pitäs pyytää miestä ottaan kuva tuosta masusta, mut se pitää ottaa nyt ilmeisesti kännykällä - kamera hajos :kieh: viimeisenä lomapäivänä Dubaissa ja uutta tässä vasta katellaan...
.
Alkuperäinen kirjoittaja ärrieri:
Potkuista olen yllättäen huolissani, johtunee siitä että kaverillani epäillään alkaneen keskenmeno justiinsa....En vaan tunne potkuja hyvin, enkä läheskään päivittäin. Ihmeellistä kun on kuitenkin kolmas muksu ja aiemmilta olen tuntenut ne rvkolla 17+ ja 15+. Tältäkin tunsin jo rv 15 mutta nyt en enää niinkään...onkohan istukka etuseinässä vai missä vikaa...täytyy miettiä kehtaisko mennä neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä...
Minäkin olen huolissani, kun en joka päivä eikä välttämättä koko viikkonakaan tunne potkuja, vaikka eka kerran tunsin jo rv 13. Neuvolassa kyllä täti tuumas, ettei näillä viikoilla monestikaan tunnu joka päivä - saattaa mennä pitkäkin aika välissä ennenkuin tuntuu eli ei tarttis olla huolissaan, mutta silti sitä huolehtii, et onkohan vauva enää elossakaan. Täti kyllä tuumas, et ottaa yhteyttä, jos jotain tulee :heart: ja varmaan pääsis taas kuunteleen sydänääniä, jos soittais sinne. Mut taidan nyt koettaa malttaa mieleni, kun ennen tuota Dubain reissua kävin oman mielenrauhani tähden kaksi kertaa siellä ylimääräisellä kuuntelulla. Meillä on kyllä aivan ihana neuvolan täti.
Alkuperäinen kirjoittaja Laura-vm86:
Kertokaapas te kokeneemmat et mitä on semmonen kun tuntuu kävellessä et lähtee jotain irti alamahassa, silleen puristaa ja tuntuu pahalta, hitaammin jos kävelee niin ei mitään mut kun tahtia kiristää niin alkaa mahalla tuntua pahalta?
En kyllä osaa sanoa, mistä tuollainen johtuu. Itsellä ei ole tuommoista eteen tullut, mutta kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan - siellä varmasti osaavat auttaa.
Alkuperäinen kirjoittaja Rae89:
Massu hieman oudon oloinen, potkuja ei tunnu vieläkään...Varmaaan pittää yksityiselle lähtee lääkärissä käymään jos ei rupee tulemaan parempi olo..kuitenkin seuraava lääkäri (tai oikeesti se enimmäinen) vasta rv 28 paikkeilla...Halluisin kyllä tietää kun tulehdusta ollut vaikka muille jakaa, että onko ne oikeesti parantuneet ja että kohdunsuun tilanne pysynyt ennallaan....
Sulla on kyllä ihmeen pitkä aika ennenkuin eka neuvolalääkäri. Mulla kuitenkin jo 3. lapsen odotus ja eka neuvolalääkäri oli rv 14+3 ja toinen on varmaan jossain rv 26 paikkeilla. Otappa yhteyttä neuvolaan, jos saisit ajan ja tarkastettua, että tulehdukset on parantuneet.
hipsu79 Onnittelut hyvistä neuvolakuulumisista. Mullekin on tuota painoa kertynyt niin paljo ettei kehtaa ees sanoa, mutta ei neuvolan täti ole siitä mitään maininnut. Aiemmissakin raskauksissa sitä on tullut yli 18 kg, mutta kyllä ne on imetyksellä nopeesti lähteneetkin. Ehkä siksi neuvolan täti ei tuota painoa kommentoinut, kun on aiemmissakin raskauksissa tullut aika reippaasti painoa ja kuitenkin lähtöpaino on normaali. Toisaalta neuvola oli just tuon Dubain matkan jälkeen ja siellä lämpimässä kertyi aikalailla myös nesteitä ja turvotusta oli niin, et ei meinannu talvikengät mennä kii ku tultiin Suomeen... :ashamed: . Mutta eiköhän tää tästä, pääsis vaan hiihtämää... nytkin pakkasta -29 astetta, joten ei toivoakaan, et laittas nokan ulos :kieh: .
ON: olossa ei taida olla mitään ihmeitä. Vauvan liikkeitä en hirveen usein ole nyt tuntenut, vessassa saa ravata ja yölläkin pitää käydä juomassa, kun suu kuivaa. Muutoin ihan ok olo.
Nyt päivän hommien pariin...
SMSM ja Hippu rv 19+3