Rae89,
Sadee80,
Olivia81,
päpsy79 ja olikohan muitakin, kiitos toivotuksista, kyllä se on aina mukava kotiin palata. Osaa taas kummasti arvostaa isänmaataan.
Kummiasioista Meillä on kahdella aiemmalla lapsella molemmilla 6 kummia ja sen verran ois tarkotus Hipullekin pyytää. Eli yksi pariskunta, 2 tyttökummia ja 2 poikakummia. Me ei olla katottu sitä onko pariskunta vai ei eli ei olla molempia pyydetty kummiksi välttämättä - naimisissa olosta huolimatta eikä puoliso ole siitä pahastunut. Meillä itelläkin on mies kummina kaverinsa tytölle eikä minua pyydetty kummiksi (oltiin silloin jo naimisissa), mutten siitä mitenkään huonoa tykännyt. En pidä mitenkään velvollisuutena pyytää molempia enkä odota sitä omallakaan kohdallani. Miehellä meillä on 4 kummilasta ja mulla kaksi sekä yksi jolle ollaan molemmat kummeja - 6 näistä kummilapsista on sisarusten lapsia ja heistä 4 on jo päässyt ripeille ja 2 heistä on jo täysi-ikäisiä. Kummeiksi tullaan todennäköisesti pyytämään sisarusten lapsia (mun sisaruksilla on jo 5 rippikoulun käynyttä, joista 1 on kummi ja miehen sisaruksilla on myös 5 rippikoulun käynyttä ja ens kesänä pääsee ripille 6:s eli sitten on miehen sisarusten lapset kaikki päässeet ripeille). Voi olla, että myös miehen veljeä vaimonsa kans pyydetään kummeiksi ja ehkä joitain kavereita. Mutta tosiaan, kun ottaa kummit perhepiiristä, niin voi olla kutakuinkin varma, että ovat kummilastensa elämässä. Hyvin meillä kyllä kaveritkin on olleet mukana kummilastensa elämässä.
Ihania ultrakuulumisia on ollut monella ja onnittelut tyttö/poika -uutisista.
Ristiäisiä ei vielä pahemmin olla suunniteltu. Menee varmaan suurimmaksi osaksi kuitenkin vanhan kaavan mukaan (kuten esikoisen ja kakkosen ristiäiset). Tarjottavat osaksi leivon itse ja osaksi tilaan/ostan esim. maukkaat voileipäkakut olen tilannut tuosta kotileipomosta. Todennäköisesti pidetään ristiäiset kotona. Esikoinen kastettiin anoppilassa ja toinen kotona. Ristiäispukuna meillä on ollut anopin miehelleni tekemä kastepuku eli isukin perinne jatkuu :heart: . Mullakin ois ollut kastepuku, jossa mut on aikoinaan kastettu, mut toi miehen on paljon hienompi =) . Ristiäisvieraiksi on kutsuttu kummit, isovanhemmat sekä ainoa elossa oleva isomummu ja tietty meidän vanhempien sisarukset perheineen. Tästä porukasta jo tulee ainaki 40 henkee, joten se riittää - muutoin tulee jo tilanahtaus. Onneksi ristiäiset on kesällä niin voi olla ulkosallakin sään salliessa.
Häistä Meillä oli kohtuu isot häät, vieraita kutsuttiin 270 henkeä. Kutsuja lähetettiin 108 kpl. Kaikki eivät tietenkään tulleet, mutta kohtuu isot pippalot oli kuiteski. Ja tää porukka koostu, vanhemmista, isovanhemmista, sisaruksista perheineen, tädit, sedät, sukulaiset joiden kanssa ollaan enemmän tekemisissä, kaverit ja naapurit. Serkkuja tai pikkuserkkuja ei enää kutsuttu, muuten häät ois paisunu varmaan melkein 400 henkeen
, iso suku kun on. Miehen suvussa on perinteisesti vietetty isot häät, miehen siskon häihin kututtiin 300 henkeä. Anoppilassa on isot tilat ja siellä on vietetty kaikkien miehen sisarusten hääjuhlat kuten myös meidän hääjuhla, nuorin on vielä vihkimättä - saa nähdä vietetäänkö hänenkin hääjuhla kotona vai menevätkö ollenkaan naimisiin. Ovat kuitenki olleet yhdessä jo kohta 10 vuotta. Myös minun suvun puolella on ollut isoja häitä eli se oli oikeestaan jo perinne ja vaikee oli raakata ketään häiden ulkopuolelle pois vieraslistalta. Mutta kaikkia ei voi kutsua joten jätettiin sit serkut jne. pois, pakko se on johonkin raja vetää.
maamin82 Meillä kans esikoinen lähtee syksyllä kouluun ja ilmoitin hänet sähköisesti netin kautta kouluun jo tammikuun lopulla. Täällä alkoi silloin ilmoittautuminen ja on tainnut jo päättyäkin. Nyyh, mun pikkupoika lähtee jo kouluun ja toissailtanan häneltä lähti 3. hammas :heart: . Meillä pojalla on taksilla kouluun meno ja taksi hakeen tuolta puolen km päästä, joten sikisikin aateltiin, et on hyvä, et on äiti kotona syksyllä saattelemassa taksille ja illalla odottelemassa :heart: . Eli monta vuotta on aateltu, että vielä 3. lapsi saa tulla ja nyt oli oikea ajnakohta. Oliko muilla ensi syksynä kouluun lähteviä? Olikohan
Mattilalla?
bambina ja maamin82 Vatasatauti on kyllä kaamee tauti ja toivottavasti se ei kovin pitkään vieraile
.
Mahasta Täällä kans on jo valtava maha
, mutta meillä on kyllä olleet kaikki lapset isoja (3840 g 53 cm ja 4070 g 53 cm) ja tästä taitaa tulla jättiläinen
.
Rae89 Käsittääkseni tuo sokerirasitus tehdään just tuossa rv 26 paikkeilla. Seuraavalla neuvolakerralla saan itekin sinne passituksen eli seuraava neuvola mulla on rv 22 +3. Ja ainaki mulla se on ollut sellaste colan makusta litkua ja sen on saanut hyvin alas - siis se neste mitä siellä juodaan. Syömättä ja juomattahan sinne mennään (vähän vettä muistaakseni sai juoda) ja pari tuntia muistaakseni menee. Kantsii ottaa evästä mukaan, niin saa syödä kokeiden oton jälkeen. Muistaakseni olikohan 12 h, mikä pitää olla syömättä ja juomatta ennen testejä.
Niin ja mulla oli ainakin viimeksi todella hyvät sokeriarvot ja silti syntyi iso lapsi.
Punaposket Minä olen sokerirasitukseen joutunut toisesta lapsesta ja joudun myös tästä kolmannesta lasten suuren koon ja ikäni takia. BMI mulla on ollut aikalailla normaali, 2008 oli lievää ylipainoa, mutta 2009 keväällä tipautin 10 kg painoa hiihtämällä ja ruokavaliolla niin ei ollut ylipainoa nytkään kun tämä raskaus lähti alulle. Synnytyksissä mullakaan ei ole lapsen isosta koosta ollut mitään ongelmaa, toinen lapsi 4070 g tuli 2 min ponnistuksella ulos. Olis kuulemma tullut 1 min, mutta kätilö koetti varoa typyn kättä, kun tuli maailmaan käsi poskella. Neitillä olikin elämänsä alkutaipaleella toinen poski mustana tästä syystä. Oli varmaa jo kohdussa tottunut nukkuun käsi poskella, kun pitkän aikaa ja vieläkin toisinaan nukkuu käsi poskella
. Ja synnytyksen jälkeen olen pystynyt istumaan ihan normaalisti ilman reikätyynyjä ja muutenkin palautunut nopeasti, joten synnytyksistä ei ole jäänyt mitään negatiivista muistoa. Toivottavasti tämä viimeinenkin synnytys menee hyvin.
Toivottavasti
Ennu sulla tulee tästä synnytyksestä paremmat muistot, eikä jää mitään pelkoja.
Nälkä täälläkin on usein ja varsinkin illalla se iskee...
Olivia81 Ilmeisesti sokerirasitus nykyään aika monessa kunnassa tehdään automaattisesti yli 25 v. odottajille (jostain näin luin). Itelläni ei esikoista odottaessa v. 2003 tehty, vaikka olin silloin 32 v. Toista odottaessa sokerirasitus tehtiin, ilmeisesti jo siitä syystä, että esikoinen oli iso vauva 3840 g ja 53 cm. Nyt se tehdään myös kun toinenkin lapsi oli iso 4070 g ja 53 cm ja ilmeisesti myös iän takia.
Voihan se Olivia olla, että eivät vielä ole siitä sulle maininneet, sanovat sitten lähempänä rv 26:tta.
ON: mulla on taas tullut tuonne oikealle puolelle nivuseen suonikohju - se tulee aina raskauden aikana, mutta häipyy synnytyksen myötä. Masua on myös ruvennut kutittamaan, kuten kutitti esikoista (poika) odottaessa ja tyttöä odottaessa taas ei kutittanut. Mulla on ollut kokoajan poikatunne, joten saa nähä miten käy mutu -tuntuman. Välillä tuntuu myös lievää issias kipua, mutta se ei ole mitenkään paha, onneksi. Hiihtämässä olen edelleen käynyt, tosin matkaa olen vähentänyt puoleen eli 10,5 km. Aattelin kyllä käydä hiihtämässä joku päivä sen 21 km ja kokeileen josko vielä kykenis... Ladut ainaki on nyt paremmassa luistossa, kun ei ole enää sitä tahkeaa vasta satanutta pakkaslunta. Ja ihana kun aurinko paistaa.
Tänään en kerennyt päivällä hiihtoladulle, kun eilen soitettiin työpaikkahaastatteluun. Tää paikka on määräaikainen ja kesto aluksi vuoden loppuun, mahdollisesti pitempäänkin. Minähän en siin kyllä kerkeis kauaa olla... mutta en kertonut raskaudesta kuitenkaan mitään. Sanon sitten, jos ovat mua valitsemassa. Toista sataa hakijaa oli ollut ja 4 olivat pyytäneet haastatteluun. Ei mulla ollu mitään paineita haastattelun suhteen, kun olen asennoitunut, ettei kukaan tällasta pallomahaa enää töihin ota
. Eli oon todennäköisesti kotona äitiyslomaan saakka.
Rupeis vaan nuo päivärahat juokseen, kun yhtään ei ole rahaa tullut joulukuun puolenvälin jälkeen... onneksi on noita säästöjä kuitenkin, ettei tarvi ihan miehen tuloilla elää... vaikka ei sekään periaatteessa mikään ongelma ole, kun yhteiseen hiileen puhalletaan ja välillä on jo puhuttu, et yhistetään tilit. Ei vaan vielä olla saatu aikaseksi tehtyä sitä.
Jotain piti vielä kommentoida, mutten muista enää mitä, joten joku toinen kerta sitten.
Rakenneultraa odotellessa (2.3.)
SMSM ja Hippu rv 19+1