Heinäkuun Hurmaajat Helmikuussa (päivityspyynnöt yv:nä)

Onnea tosiaan kaikille ihanista ultrakuulumisista!! :hug:

Itsellä vielä vajaa vko tuohon rakenneultraan, mutta jotenki se ei tunnu niin hirmu tärkeältä enää kun tätä vaavia on mittailtu np-ultran jälkeen mitä erinäisimmissä ultrissa ainakin sen 10 kertaa!!:) Kaiken maailman mittauksia ja painoarvioita on siis tehty jo melko lailla. Tokihan se silti IHANAA on taas pikkusta käydä kattomassa :heart:

4D ultra varattu 17.3 jollon alkaa olla rv 25. Ois saanu jo pari viikkoa aiemminkin mutta ajattelin että ei järkeä mennä heti rakenneultran ja äitipolin ultran jälkeen. Äitipolille tosiaan aika 26.2 ja varmaan taas tarkistellaan kohdunsuun tilanne ja ja vauvan kunto. Ja sairasloma varmasti jatkuu taas ainakin maaliskuun loppuun kun ei kestä mitn muuta kun maata ilman että alkaa vihlomaan. Mutta noh, olen jo henkisesti alkanut valmistautuun siihen että tässä makaillaan loppuun asti.. pikkusen parhaaksi!! :heart:

Mä oon kans lopettanut tupakoinnin aina plussaan, helposti oon pystyny lopettamaan, kuopuksen aikana arvasin siitä olevani raskaana, kun meinasin oksentaa kun poltin, ennen plussaa.. Imetyksen loputtua aina retkahtanut, mutta nyt yritän pysyä lujana imetyksen loputtuakin, etten enää alottas niin turhaa tapaa kun tupruttelu :kieh:

Tiuhti meillä kans mies yrittää lopettaa ja on ollut pian 1kk polttelematta :D Hatunnoston paikka, koska meijän isäntä on niin monta kertaa yrittänyt ja se on aina kaatunut muutamaan päivään. Meilläkin kyllästy kun valitin kokoajan että hyi kun haiset. Nyt on ollu polttelematta ei ollu riideltykään ollenkaan ;) ja pussata saa vaikka kokoajan :heart:

Huomaa, että mulla on hieman tylsää... :ashamed: Mustikkakeittoa täällä lipitän... :p Katotaan jos olo tokenis ja alkais olee pikkuhiljaa normaali.. :whistle:

Lekurissa käyty ja seuraavat 10pv saikkua. Vauvan sydänäänetki kuunneltiin, taas rauhallisempi mieli muutaman päivän. Ulkomaalaistaustanen, jotenkin ei kovin kokeneen oloinen lääkäri oli. Ei suostunu antamaan panacode-reseptiä, mutten kyl perustelujakaan ihan ymmärtäny. Selitti jotain loppuraskauden aikana käytön aiheuttamasta riippuvuudesta vauvalle. Mutta eihän nyt oo vasta ku puoliväli.. Eikä tarkotus tosiaan oo käyttää jatkuvasti vaan vain sillon, kun oikeesti ei pärjää ilman. No, joka tapauksessa lööbailen nyt kotona sit tän ja ens viikon, ai että esimies oli tyytyväinen. Toivon vaan, että tää levolla helpottais, vähän turhan aikasta jäädä töistä pois, vaikka toki joskus ei olekaan vaihtoehtoa. Että Zeenahille vaan kovasti tsemppiä huilailuun! Ehditkin varmaan katsastaa hyvän määrän sarjoja ja leffoja lepäillessäs?

Martinaa ja Eskoa oon kattellu muutaman pätkän netistä, ihan vaan uteliaisuuttani. Kummastakaan en niin perusta, on mun mielestä aika pinnallisen olosia, vaikka voihan olla että oikeassa elämässään ovatkin jotain muuta, ku mitä tv ja muu media antaa ymmärtää..

Kohta saa tuon isännänkin herätellä, että ehtii aamupalaa syyä ennen ku lähdetään sitä autokauppaa kohti.
Kepsukka ja masukki 18+4

Kauheeta tunteiden vuoristorataa viimeinen vuorokausi tässä osoitteessa..

Riidellään tosi harvoin kunnolla avokkini kanssa, mutta eilen oli ihan painajaismainen ilta. Oikein sellainen tuntikausien spektaakkeliksi venyvä kriisi, jossa menee pari tuntia sängyssä tuijotellessa kattoon ja nyyhkiessä, ja sit taas jutellaan hetki ja sit se kääntyy taas riidaksi.. Käytiin nukkumaan ihan murheissamme ja tulehtuneissa tunnelmissa. Musta sellainen on aina tosi raskasta, ja jotenkin tässä odotusaikana erityisesti; en haluaisi, että parisuhteessa on ryppyjä tällaisena aikana, vaikka vaikea kai niitä kokonaan on välttää.

Mutta sitten mieli parani ja asiat meni tärkeysjärjestykseen, kun sain kaks vavvatekstaria puhelimeeni. Toiset kaverit sai lapsosen maanantaina, ja yks parhaista ystävistäni viime yönä. Kummatkin pienokaiset on Kättärillä (Helsingissä siis) ja huomenna kun matkustan sinne yhteen seminaariin ja yökyläileen, aion tunkea kattomaan noita 1-2 -päiväisiä pikkuisia :'( (Siis kysyin luvankin, en tunge vastoin tahtoa..) Oon jo valmiiks ihan herkistynyt.. Ooo :heart:

Oispas kiva päästä "hypistelemään" vastasyntyneitä vauvoja. Sais vähän esimakua tulevasta. ;)

Mulle iskee välillä paniikki kaikista käytännön pikku asioista, esim. miten ihmeessä saan vauvan kynnet leikattua? Tai miten sitä pientä nenänniistämispumppua oikein käytetään? Tai mistä mä tiedän, että se saa tarpeeksi ruokaa? Äiti hermostui jo muhun ja käski luottaan siihen maalaisjärkeen, joka joskus on ollut kova sana. :D

Tosi hupaisaa, kun luin neuvolan Meille tulee vauva - kirjaa ja siellä neuvottiin, ettei vauvaa saa koskaan jättää yksin ammeeseen. Siis halleluja! En mäkään NIIN tyhmä ole. Mutta hyvähän se on erikseen mainita...

Onko kukaan muuten menossa muuhun synnytysvalmennukseen kuin neuvolan tarjoamaan? Esim. jonnekin yksityiseen? Muutama tuttu on ollut yksityisissä synnytysvalmennuksissa ja kehuneet maasta taivaisiin, miten niistä sai niin paljon irti. Itse en taida jaksaa vaivatua/maksaa ylimääräistä.

Poks poks 18+0 :heart:

Neuvolakuulumisia.
paino- 200g
:heart: 140
hemppa 143
rr: 121/59
kaikki ok, sain kaikki loppuraskauden neuvola ajatkin, ja vähän myöhempiäkin.

Sokerirasitus ois täällä edessä rv 24 taas johan siitä edellisestä on silloin 10 viikkoa..

Mä en ole MArttiinaa ja Eskoa katsonut netistä kuin kerran, en vain useinkaan muista sitä katsoa ja silloin kun se tulee telkkarista niin olen jo unten mailla.

tänne ei muuta ihmeellistä, mutta mullaa ois kans toive, että kunnioitetaan jokaisen valintoja, kaikki kuitenkin tekee ne omat valinnat oli kyse tupakoinnista tai ruokavaliosta.

Emmy 18+0

Kepsukka, onpa erilaisia käytäntöjä noiden lääkkeidenkin kanssa. Mulle määrättiin -06 juuri loppuraskauden selkäkipuihin Panacodia ja jouduin sitä iltaisin ottamaankin. Hirvee pöhnä siitä tuli ja huomasin kyllä,että ois voinu ottaa aamullakin... :ashamed: eli kai se aiheuttaa aika nopeesti riippuvuutta.

Mä sairastan kotona tän ja huomisen, näppis räässä kirjoittelen siis :D :D Hillitön flunssa puski päälle ja tottapuhuen tekee ihan hyvää vähän hidastaa tahtia. Sit vain loppuviikko ja ensi viikko ja olis viikon lomanpätkä. :)

Kääkkänä ja lapanen 17 tasan (entinen Enkelinäiti)

Voi onpas tullut taas tekstiä enkä yhtään muista mittee piti kommentoida..

Mutta mutta kiitos vastauksista tuota sokerirasitys kysymystä koskien..En mie sitä kauhulla odota..Lähinnä vain sitä kun pittää niin pitkä aika olla syömättä :|

Marttina ja Esko ohjelmaa olen kyllä katsellut aina kun olen muistanut ja miusta se on aika hupaisa ohjelma..Ihan jo sen tautta pittää se kattoa :LOL:

Mie oon ihan hirmu väsynyt, tosin viime yö menikin vähän sellaisilla puolittaisilla unilla..Onneksi huomenna saa nukkua pidempään..Massussa edelleen hiljaista..Pientä vihlontaa ollut, mutta sydänäänet kuuluu hyvin ku dopplerilla kokkeilin...TJ ultraan vielä 3 viikkoa..pitkiä ja tuskaisia viikkoja...

Nyt tää opiskelijatyttönen YRITTÄIS taas lukkee nuihin tentteihin...Kiinnostavampi luettava menossa ja väsyttää jo nytten..entä sitte ku siirryn tuohon tylsempään...Nukahdan varmaan :LOL:

Rae ja Nyytti 17+5

Rae89, Sadee80, Olivia81, päpsy79 ja olikohan muitakin, kiitos toivotuksista, kyllä se on aina mukava kotiin palata. Osaa taas kummasti arvostaa isänmaataan.

Kummiasioista Meillä on kahdella aiemmalla lapsella molemmilla 6 kummia ja sen verran ois tarkotus Hipullekin pyytää. Eli yksi pariskunta, 2 tyttökummia ja 2 poikakummia. Me ei olla katottu sitä onko pariskunta vai ei eli ei olla molempia pyydetty kummiksi välttämättä - naimisissa olosta huolimatta eikä puoliso ole siitä pahastunut. Meillä itelläkin on mies kummina kaverinsa tytölle eikä minua pyydetty kummiksi (oltiin silloin jo naimisissa), mutten siitä mitenkään huonoa tykännyt. En pidä mitenkään velvollisuutena pyytää molempia enkä odota sitä omallakaan kohdallani. Miehellä meillä on 4 kummilasta ja mulla kaksi sekä yksi jolle ollaan molemmat kummeja - 6 näistä kummilapsista on sisarusten lapsia ja heistä 4 on jo päässyt ripeille ja 2 heistä on jo täysi-ikäisiä. Kummeiksi tullaan todennäköisesti pyytämään sisarusten lapsia (mun sisaruksilla on jo 5 rippikoulun käynyttä, joista 1 on kummi ja miehen sisaruksilla on myös 5 rippikoulun käynyttä ja ens kesänä pääsee ripille 6:s eli sitten on miehen sisarusten lapset kaikki päässeet ripeille). Voi olla, että myös miehen veljeä vaimonsa kans pyydetään kummeiksi ja ehkä joitain kavereita. Mutta tosiaan, kun ottaa kummit perhepiiristä, niin voi olla kutakuinkin varma, että ovat kummilastensa elämässä. Hyvin meillä kyllä kaveritkin on olleet mukana kummilastensa elämässä.

Ihania ultrakuulumisia on ollut monella ja onnittelut tyttö/poika -uutisista.

Ristiäisiä ei vielä pahemmin olla suunniteltu. Menee varmaan suurimmaksi osaksi kuitenkin vanhan kaavan mukaan (kuten esikoisen ja kakkosen ristiäiset). Tarjottavat osaksi leivon itse ja osaksi tilaan/ostan esim. maukkaat voileipäkakut olen tilannut tuosta kotileipomosta. Todennäköisesti pidetään ristiäiset kotona. Esikoinen kastettiin anoppilassa ja toinen kotona. Ristiäispukuna meillä on ollut anopin miehelleni tekemä kastepuku eli isukin perinne jatkuu :heart: . Mullakin ois ollut kastepuku, jossa mut on aikoinaan kastettu, mut toi miehen on paljon hienompi =) . Ristiäisvieraiksi on kutsuttu kummit, isovanhemmat sekä ainoa elossa oleva isomummu ja tietty meidän vanhempien sisarukset perheineen. Tästä porukasta jo tulee ainaki 40 henkee, joten se riittää - muutoin tulee jo tilanahtaus. Onneksi ristiäiset on kesällä niin voi olla ulkosallakin sään salliessa.

Häistä Meillä oli kohtuu isot häät, vieraita kutsuttiin 270 henkeä. Kutsuja lähetettiin 108 kpl. Kaikki eivät tietenkään tulleet, mutta kohtuu isot pippalot oli kuiteski. Ja tää porukka koostu, vanhemmista, isovanhemmista, sisaruksista perheineen, tädit, sedät, sukulaiset joiden kanssa ollaan enemmän tekemisissä, kaverit ja naapurit. Serkkuja tai pikkuserkkuja ei enää kutsuttu, muuten häät ois paisunu varmaan melkein 400 henkeen :eek:, iso suku kun on. Miehen suvussa on perinteisesti vietetty isot häät, miehen siskon häihin kututtiin 300 henkeä. Anoppilassa on isot tilat ja siellä on vietetty kaikkien miehen sisarusten hääjuhlat kuten myös meidän hääjuhla, nuorin on vielä vihkimättä - saa nähdä vietetäänkö hänenkin hääjuhla kotona vai menevätkö ollenkaan naimisiin. Ovat kuitenki olleet yhdessä jo kohta 10 vuotta. Myös minun suvun puolella on ollut isoja häitä eli se oli oikeestaan jo perinne ja vaikee oli raakata ketään häiden ulkopuolelle pois vieraslistalta. Mutta kaikkia ei voi kutsua joten jätettiin sit serkut jne. pois, pakko se on johonkin raja vetää.

maamin82 Meillä kans esikoinen lähtee syksyllä kouluun ja ilmoitin hänet sähköisesti netin kautta kouluun jo tammikuun lopulla. Täällä alkoi silloin ilmoittautuminen ja on tainnut jo päättyäkin. Nyyh, mun pikkupoika lähtee jo kouluun ja toissailtanan häneltä lähti 3. hammas :heart: . Meillä pojalla on taksilla kouluun meno ja taksi hakeen tuolta puolen km päästä, joten sikisikin aateltiin, et on hyvä, et on äiti kotona syksyllä saattelemassa taksille ja illalla odottelemassa :heart: . Eli monta vuotta on aateltu, että vielä 3. lapsi saa tulla ja nyt oli oikea ajnakohta. Oliko muilla ensi syksynä kouluun lähteviä? Olikohan Mattilalla?

bambina ja maamin82 Vatasatauti on kyllä kaamee tauti ja toivottavasti se ei kovin pitkään vieraile :( .

Mahasta Täällä kans on jo valtava maha :LOL: , mutta meillä on kyllä olleet kaikki lapset isoja (3840 g 53 cm ja 4070 g 53 cm) ja tästä taitaa tulla jättiläinen :LOL:.

Rae89 Käsittääkseni tuo sokerirasitus tehdään just tuossa rv 26 paikkeilla. Seuraavalla neuvolakerralla saan itekin sinne passituksen eli seuraava neuvola mulla on rv 22 +3. Ja ainaki mulla se on ollut sellaste colan makusta litkua ja sen on saanut hyvin alas - siis se neste mitä siellä juodaan. Syömättä ja juomattahan sinne mennään (vähän vettä muistaakseni sai juoda) ja pari tuntia muistaakseni menee. Kantsii ottaa evästä mukaan, niin saa syödä kokeiden oton jälkeen. Muistaakseni olikohan 12 h, mikä pitää olla syömättä ja juomatta ennen testejä.
Niin ja mulla oli ainakin viimeksi todella hyvät sokeriarvot ja silti syntyi iso lapsi.

Punaposket Minä olen sokerirasitukseen joutunut toisesta lapsesta ja joudun myös tästä kolmannesta lasten suuren koon ja ikäni takia. BMI mulla on ollut aikalailla normaali, 2008 oli lievää ylipainoa, mutta 2009 keväällä tipautin 10 kg painoa hiihtämällä ja ruokavaliolla niin ei ollut ylipainoa nytkään kun tämä raskaus lähti alulle. Synnytyksissä mullakaan ei ole lapsen isosta koosta ollut mitään ongelmaa, toinen lapsi 4070 g tuli 2 min ponnistuksella ulos. Olis kuulemma tullut 1 min, mutta kätilö koetti varoa typyn kättä, kun tuli maailmaan käsi poskella. Neitillä olikin elämänsä alkutaipaleella toinen poski mustana tästä syystä. Oli varmaa jo kohdussa tottunut nukkuun käsi poskella, kun pitkän aikaa ja vieläkin toisinaan nukkuu käsi poskella :LOL: . Ja synnytyksen jälkeen olen pystynyt istumaan ihan normaalisti ilman reikätyynyjä ja muutenkin palautunut nopeasti, joten synnytyksistä ei ole jäänyt mitään negatiivista muistoa. Toivottavasti tämä viimeinenkin synnytys menee hyvin.
Toivottavasti Ennu sulla tulee tästä synnytyksestä paremmat muistot, eikä jää mitään pelkoja.

Nälkä täälläkin on usein ja varsinkin illalla se iskee...

Olivia81 Ilmeisesti sokerirasitus nykyään aika monessa kunnassa tehdään automaattisesti yli 25 v. odottajille (jostain näin luin). Itelläni ei esikoista odottaessa v. 2003 tehty, vaikka olin silloin 32 v. Toista odottaessa sokerirasitus tehtiin, ilmeisesti jo siitä syystä, että esikoinen oli iso vauva 3840 g ja 53 cm. Nyt se tehdään myös kun toinenkin lapsi oli iso 4070 g ja 53 cm ja ilmeisesti myös iän takia.
Voihan se Olivia olla, että eivät vielä ole siitä sulle maininneet, sanovat sitten lähempänä rv 26:tta.

ON: mulla on taas tullut tuonne oikealle puolelle nivuseen suonikohju - se tulee aina raskauden aikana, mutta häipyy synnytyksen myötä. Masua on myös ruvennut kutittamaan, kuten kutitti esikoista (poika) odottaessa ja tyttöä odottaessa taas ei kutittanut. Mulla on ollut kokoajan poikatunne, joten saa nähä miten käy mutu -tuntuman. Välillä tuntuu myös lievää issias kipua, mutta se ei ole mitenkään paha, onneksi. Hiihtämässä olen edelleen käynyt, tosin matkaa olen vähentänyt puoleen eli 10,5 km. Aattelin kyllä käydä hiihtämässä joku päivä sen 21 km ja kokeileen josko vielä kykenis... Ladut ainaki on nyt paremmassa luistossa, kun ei ole enää sitä tahkeaa vasta satanutta pakkaslunta. Ja ihana kun aurinko paistaa.
Tänään en kerennyt päivällä hiihtoladulle, kun eilen soitettiin työpaikkahaastatteluun. Tää paikka on määräaikainen ja kesto aluksi vuoden loppuun, mahdollisesti pitempäänkin. Minähän en siin kyllä kerkeis kauaa olla... mutta en kertonut raskaudesta kuitenkaan mitään. Sanon sitten, jos ovat mua valitsemassa. Toista sataa hakijaa oli ollut ja 4 olivat pyytäneet haastatteluun. Ei mulla ollu mitään paineita haastattelun suhteen, kun olen asennoitunut, ettei kukaan tällasta pallomahaa enää töihin ota :LOL: . Eli oon todennäköisesti kotona äitiyslomaan saakka.
Rupeis vaan nuo päivärahat juokseen, kun yhtään ei ole rahaa tullut joulukuun puolenvälin jälkeen... onneksi on noita säästöjä kuitenkin, ettei tarvi ihan miehen tuloilla elää... vaikka ei sekään periaatteessa mikään ongelma ole, kun yhteiseen hiileen puhalletaan ja välillä on jo puhuttu, et yhistetään tilit. Ei vaan vielä olla saatu aikaseksi tehtyä sitä.
Jotain piti vielä kommentoida, mutten muista enää mitä, joten joku toinen kerta sitten.

Rakenneultraa odotellessa (2.3.)

SMSM ja Hippu rv 19+1

iltaa vielä,vaikka pitäs olla nukkumassa... :/

SMSM kyseli ens syksynä kouluun lähtijöistä. Meidän perheestä löytyy yksi vuonna 2003 syntynyt neiti. Hän käy nyt eskaria koulun yhteydessä ja jatkaa samassa paikassa sitten ens syksynä eka luokkaa.. Mulle tuo eskarin aloittaminen on ollu isompi paikka kuin varmaan tulee olemaan ensi syksy... Esikoinen on nyt ykkösluokalla samassa koulussa. Ja meillä lapset kulkee linja-autolla kouluun ja taksilla tulevat kotiin. Kouluun ei tarvi erikseen ilmoittautua,kun on eskarissa... Täällä meidän kunnassa kaikki käyvät eskarin koulun yhteydessä myös yhdellä kyläkoululla mikä on vielä toiminnassa.

Ens viikon tiistaista ultraa ootellen. Haluaisin tietää kumpi masussa on, tosin en usko että vauva suostuu näyttämään...ei oo ennenkään rakenneultrassa näyttäny...

pauliina rv20+2

Huomenta!

Ihan kuin olisin eilen illalla nukkumaan mennessä tuntenut oikeesti ny parit potkut.... Hentoja tuntemuksia kyl jo muutenkin ollu, mutten ihan 100 varma ole ollut niistäkään.

SMSM , huih, siellä teillähän ollaan vietelty isoja häitä =) Mukavahan sellaisissa on vieraana on olla, me ollaan häistä miehen kanssa muutama sananen vaihdettu ja molemmilla näyttäs olevan samansuuntaisia ajatuksia niistä... eli maistraattiin vaan.

Meillä saattaa olla tulevalle lapsukaiselle tulossa nimiäiset ristiäisten sijaan. Tai asiaa ei olla vielä päätetty, vaan juttu on vasta tuumailu asteella. Mies ei kuulu kirkkoon, minäkin kuulun vain tavan vuoksi.... Ja uskoahan voi tietysti ilman kirkkoakin, mutta täällä nuo uskon asiat on vähän mitä on. Emme välttämättä halua kastaa lasta automaattisesti kristillisen kirkon jäseneksi, vaan hän saa sitten myöhemmin itse päättää mihin haluaa uskoa tai kuulua kunhan ensin tietää näistä asioista (ja miehen vanhemmat on uskovaisia, eli sieltä varmasti saa oppia :whistle: ) . Mutta tässä on isoja asioita pohdittavana....

Ja poks poks tänään, rv 18+0

:D

Huomenta kaikille.

Hirvittävästi tullut tekstiä ja aina väilllä olen bussimatkoilla kännykällä lueskellut, mutta ei oo nyt vaan saanu aikaseks kirjotella.

Meitä ultran jännääjiä on aikas monta täällä. Tuntuu olevan suht samoilla viikoilla kaikilla. Toivotaan että kaikilla asiat hyvin.

Väsymys vaivaa edelleen. En tiiä oonko tulossa kipeeks tms, ku kurkku on ikävän tuntunen ja nenä vuotaa. Sit tuntuu et mahassa jotain häikkää ku kertyy ihan hirveenä ilmaa ja sitten närästää, vai liekkö vaan näitä raskausajan "riemuja" tämäkin ?

Loman tarpeessa tässä alkais kyllä olemaan. Mutta vielä reilu kuukaus viikon mittaseen lomaan. Mitenköhän sitä jaksaa sinne asti ? Työtahti on entistäkin tappavampi. Eilen tuli oikein paha mieli kun saatiin uudet työlistat. 7 viikon lista ja tasan lomaviikko sellanen ettei oo laitettu mitään töitä (normaalisti noin jokatoinen viikko on silleen ettei oo töitä ) Vähän tuli fiilis että tässä nyt rangaistaan siitä et oon jäämässä pois. Enkä tosiaankaan tiedä miten näistä viikoista taas selviää. :( Pomolle sanoin asiasta, niin vastaus oli jotain ympäripyöreetä "Tää nyt on tämmöstä..." Et kiitti vaan tyhjästä. Täytyy ehkä neuvolassa ottaa tilannetta puheeks, ku tuntuu et nyt on alkanu myös iltamittausten verenpaineet nousemaan eilen oli: 131-132/83-85. Ei viel hirmu korkeet, mutta nousussa kuitenkin :(

SMSM ja Pauliina meillä piti tosiaan maanantaina käydä lomakkeen kanssa ilmottautumassa kouluun ja vielä toukokuussa olis tutustuminen kouluun ja opettajiin. Onko teidän lapset millä mielellä lähössä kouluun? Meillä oottaa jo innoissaan ja varsinkin matikanlaskuja :whistle: Toivottavasti on sama meininki, kun koulu alkaa!

SMSM meilläkin kävi hyvä tuuri tärpin suhteen, että saan olla kotona kun koulu alkaa! Nyt kun kaikki menis vaan loppuun asti hyvin :) Melkein kaikki jotka tietää raskaudesta ovat tuumanneet heti että sehän on hyvä, että saa olla kotona koululaista laittamassa kouluun ja ottamassa vastaan!

Olo on kutakuinkin normaali.. Mustikkakeittoa vetäsin eilisen ja tänä aamun aikana litran :p Tänään töihin, ihan mukavaa vaihteeksi.. Mutta katotaan illalla työpäivän jälkeen, oonko vielä samaa mieltä :whistle: Vietiin esikoinen eskariin ja käytiin kuopuksen kanssa kaupassa samalla.

Toivo-Justiinan potkut ovat alkaneet tuntua myös seisoessa :heart: ja eilen rötkötin sohvalla, niin potku näkyi selkeesti ulospäin :D Mies laittoi korvansa vasten masua ja sai sieltä kunnon potkun ;) IIIIIIIHHHHHHAAAAAANNNNNNNNNAAAAAAAAA :heart: :heart: :heart:

Kiva, kun lyhyt viikko vain 3päivää ja viikonloppu, sitä odotellessa :D Mukavaa keskiviikkoista talvipäivää mammoille ja masuille :wave:

Maamin ja Toivo-Justiina 19+5 :heart: :heart:

Heis!

Paljon on kerennyt tekstiä tulla muutamassa päivässä, kun on ei oo kerennyt lueskella. Viikonloppu ja alkuviikko meni kotipaikassa vanhempien luona, tuli käytyä autokaupoissa. Meillekkin löytyi nyt sopiva auto, kaikilla herkuilla varustettu farmari (ajotietokone, ilmastointi, peruutustutka, vakionopeudenssäädin, isofix-kiinnikkeet, jne.. ) Muutaman viikon päästä on tuo peli alla..

Täällä voidaan yhä pahoin tulin vastikään lääkäristä sairaslomaa kirjoitettiin kaksi viikkoa lisää. Otettiin bakteeriviljely alakerrasta ja ilmeisesti kohdunsuu oli ok, kun ei mitään sanottu erikoista siittä. Suositeltiin lepoa ja runsasta juomista, kaikki raskaat hommat kielossa supistelun takia. Täälläkin taitaa flunssa pukata päälle tai ainakin siltä tuntuu, kun nenä ja keuhkot on ihan tukossa.

Ensi viikolla ultra :) tj 4 (kokonaista päivää ) seuraava neuvola kolmen viikon päästä, jolloin saan kelan paperit. Harmi vaan kun meillä vaihtuu neuvolantäti :( Kerrottiin myös päivät perhe/synnytysvalmennukseen:)

Dana88 & Pikkune 19+5

SMSM
Juu täälläkin oli poitsu lähdössä syksyllä eskariin ja heti seuraavana vuonna toinen poika.
Sitten tuleekin tämä "tauko" :D Meillä on noilla pojilla ikäeroa 1v 1kk. Ne onkin hyvät toverit ja nyt onkin elämä helpompaa.. Ensimmäiset vuodet olikin aika sählinkiä, ja pojat vielä venytti kuivaksiopettelua niin että mä ajattelin että ikävä niitä on armeijaan lähettää pamperssit housuissa..
:LOL:

Täällä ei tapahdu oikein kummempaa. Rytmihäiriöt on tulleet kiusaamaan mun oloa, samoin kun lihasjumit ja selkäkivut muutenkin. Ja hitto että odottavan aika on pitkä... Tuntuu että on iäisyys neuvolasta ja vielä iäisyys ultraan ja sen jälkeiseen neuvolaan.

Ristiäisiä en ole vielä uskaltanut ajatella. Mennään päivä kerrallaan.. Tai sen verran tiedän, että ystäväni tulee kummiksi, tai ainakin sitä pyydetään.. emmää tiedä mitä se vastaa pyyntöön :D

Hyviä vointeja kaikille
:heart: Mattila ja Mama 20+2

SMSM Kiitos sokerirasitusselvennyksestä. :) Täytyy kysäistä seuraavalla neuvolakäynnillä.

Mattila Nuo rytmihäiriöt on kyllä inhottavia. Itselläni ei ole ollut, mutta hyvä ystävä kärsi niistä koko raskaus ja imetysajan. Onneksi ovat kuitenkin ihan harmittomia!

Kävin itse valittamassa äsken työterveyslääkärille selkäkivuista ja sain lähetteen fysioterapiaan sekä pitkän saarnan siitä, ettei raskausaikana tulla puolikuntoisena töihin. Panadolia tai Buranaa saa kuulemma ottaa kipuun, mutta ainoastaan sillä ehdolla, että oon saikulla. Eli en saa kipulääkkeen voimaalla tulla töihin. Sovittiin sitten, että haen saikkua heti, jos tilanne pahenee. :)

Olivia & Vauveli 19+3

Huu täällä alkaa pikkusen huolettaa tää supistelu.

Voi toki olla että ihan turhaa häteilen, mutta ei tää hyvälle tunnu. Nyt viikkoja ultran mukaa kasassa vasta 20+1.
Tänä aamuna heräsin siihen, että supisti ja sattu. Se ei meinannu mennä ohi ollenkaa ja maha oli kova ja ihan semmonen pallo kun selällää makasin. Ei se kipu ole semmonen että veis jalat alta tai muuta, mutta semmonen että ei tuu mieleenkään esim pyöräillä koulumatkaa tai yhtää pomppia tai kävellä reippaasti. Semmonen tukala olo ja hengitykseen saa kans oikein keskittyä. Tosi outoa.
Enkä tiedä liittyykö tähän vai mihin mutta nyt vajaa viikon on ollu niin että kun käy vessassa, niin pissaaminen ei onnistu ihan normisti vaan sitä joutuu tavallaa enemmän ponnistaa. Silti tuntuu, että ei rakko tyhjenis kunnolla :/

Olen kalenterii merkkaillu aina supistuksia ja kivuliaina ne alko reilu viikko sitten, sitä ennen oli vaan semmosia kivuttomia.

No huomenna neuvola, ehkä siellä osataan vähän auttaa :) Ja ens viikolla aika äippäpolille rakenneultaa ja kätilölle.
Nyt vaan huolestuttaa kun mulla tosiaa alkaa työharjottelut sairaalassa maaliskuussa että kuin tässä käy.

Ehkäpä tää helpottaa..

Tuntuu niin hullun vaikeelta jäädä pois jumpista! Tänää ois pump mutta järki sanoo että ei nyt ole fiksua mennä, mieli sanoo että mene mene. Tympeetä.

Mitähän tässä nyt käy vielä..

Ja anteeksi taas oma napa :ashamed:

helise Hei jos sulla kerta supistelee niin pyöräilyt ja pumpit on nyt sitten ohitse sun osaltas tällä erää ! Otat niin kevyesti kun vaan mahdollista ja lepäät paljon. Tämä on määräys :hug:
Mulla on muuten kans välillä tuntunu et pissaaminen on hankalaa vaik onkin hirmunen hätä, ihan ku ois paikat jotenkin jumissa. Mut kyl se sit jossain vaiheessa helpottaa.

Ota noista liikkeistä nyt selvä sitten. Jotenkin vatsa ollut outona pidemmän aikaan, kertyy hirveesti ilmaa ja tuntuu et kiertää mahassa. Ja sitten välillä tuntuu et tulis potkuja. Tiiä sitten et onko ne potkut vaan ilmaa tuolla suolissa vai oikeesti vauvan liikkeitä. Missäköhän kohtaa ne liikkeet mahtaa näillä viikoilla tuntua ?

Pai80: Mutta voii! Se tuntuu niin vaikeelta luopua kunnon treenistä! Vaikka kyllähän mun pitäis ymmärtää, että lepo hikitreenin suhteen on hyvä sekä mulle että etenkin vauvalle. Hah, mulla taitaa vuoden lopussa alkaa sitten kunnon palautustreeni :) Mutta yritän totella määräystä :)

Mulla liikkeet tuntuu nyt navan alapuolella, välillä oikeella, välillä vasemmalle. Enimmäkseen kumminki tuolla navasta viistoo oikeelle. Sinne tulee potkuja. Pari kertaa on tuntunu myös alhaalla, on tuntunu siltä että vauva seisois kohdussa :)

Alkuperäinen kirjoittaja maamin82:
SMSM ja Pauliina meillä piti tosiaan maanantaina käydä lomakkeen kanssa ilmottautumassa kouluun ja vielä toukokuussa olis tutustuminen kouluun ja opettajiin. Onko teidän lapset millä mielellä lähössä kouluun? Meillä oottaa jo innoissaan ja varsinkin matikanlaskuja :whistle: Toivottavasti on sama meininki, kun koulu alkaa!

SMSM meilläkin kävi hyvä tuuri tärpin suhteen, että saan olla kotona kun koulu alkaa! Nyt kun kaikki menis vaan loppuun asti hyvin :) Melkein kaikki jotka tietää raskaudesta ovat tuumanneet heti että sehän on hyvä, että saa olla kotona koululaista laittamassa kouluun ja ottamassa vastaan!
Meillä on kans toukokuussa kouluun tutustuminen ja sitä ennen oli vanhempain ilta. Meilläkin on poika innoissaan lähdössä kouluun. Tosi hyvin on tehnyt eskaritehtäviä ja keskittynyt niiden tekoon. Toivottavasti eskarilaisten innostus jatkuu koulutiellä.
Meillä anoppi oli oikein mielissään, kun kuuli kolmannesta lapsesta. Hän kun oli ehtinyt murehtia meidän eskarilaisen koulutaipaleen alkua :LOL: .

Alkuperäinen kirjoittaja Mattila:
SMSM
Juu täälläkin oli poitsu lähdössä syksyllä eskariin ja heti seuraavana vuonna toinen poika.
Sitten tuleekin tämä "tauko" :D Meillä on noilla pojilla ikäeroa 1v 1kk. Ne onkin hyvät toverit ja nyt onkin elämä helpompaa.. Ensimmäiset vuodet olikin aika sählinkiä, ja pojat vielä venytti kuivaksiopettelua niin että mä ajattelin että ikävä niitä on armeijaan lähettää pamperssit housuissa.. :LOL:
Meillä on lapsilla ikäeroa puolitoista vuotta, joten toinen lapsi lähtee kouluun 2012. Meilläkin tyttö ja poika on kaverit keskenään ja leikkivät kovasti yhdessä. Lapset tuolla justiin kuulettavat puhuvan nuoremman eskariin menosta ja vanhemman kouluun menosta :LOL: . Eskariin menoonkin on nuoremmalla yli puolitoista vuotta vielä aikaa...

Selkä mullakin kramppaa välillä, varsinkin jos erehtyy sängylle makoileen jalat sängyn laidan yli taitettuna... ylös ei pääse. Miehellä oli hauskaa, kun piti pyytää sitä auttaan ylös - se ei meinannu eka millään uskoa, etten enää pääse ylös siitä... :LOL: Välillä myös saa nilkuttaa kun lähtee istumasta kävelemään. Ei oikein noi jalatkaan aina tottele... :LOL:

Jännään tässä miehen veljen tytön vauvan syntymää. LA oli 10.2 ja ens maanantaina menee synnärille, jos ei ennen sitä mitään tapahdu. Ainakaan vielä ei ollut tapahtunut... Maha hänellä on ainakin tooooosiiii valtava - äitinsäkin sitä päivitteli.

helise Eihän se hyvä ole, että tässä vaiheessa tulee jo kipeitä supistuksia. Koeta ottaa rauhallisesti ja juttele neuvolan tädin kans. Toivottavasti kaikki on hyvin ja Zemppiä!

Täällä on taas sellaset pakkaset, ettei ole hiihtämään asiaa... -17 - 25.

Onko kenelläkään muulla rakenneultra aikaa Oulun Terveystalolle maaliskuun alussa? Olis kiva kuulla kokemuksia tän kätilön ultrauksesta. Pitää sit kattoo ja miettii miehen kans, et mennäänkö yksityiselle vai luotetaanko hänen ultraukseen...

SMSM ja Hippu rv 19+2

Helise Ota hyvä immeinen rauhallisesti :hug: Kirjoituksistasi olen ymmärtänyt että olet varsin liikkuvaista sorttia ja varmasti tuntuu pahalle kun et pääse liikkumaan, mutta ajattele sitä että tämä vauavn odotus kuitenkin on hyvin lyhyt aika ja kerkeet treenailemaan sitten synnytyksen jälkeen..Voi olla ettet ikinä anna itsellesi anteeksi jos jottain nyt tuleekin VAIKKA se oliskin ihan täysin sinusta itsestäsi riippumatonta, mutta niinhän se vaan menee, että immeisellä on tapana syytellä itteensä.. Toivon kovasti että syy suppareihin löytyy eivätkä ole mittään vakavaa, nyt ota vaan lunkisti =)

Miel on kuulema kans kätilö ultraamassa ja teidän juttujen perusteella kävin ittekkii nyt epäilemään, että onkohan se varmsti täysin pätevä henkilö ja ossaa kahtoo kaikki oikeet asiat, mutta siihenhän sitä on vain luotettava..tuskin siellä mittään ihan tumpeloita töissä on :LOL:

Mie en ristiäisiä ole sen pahemmin miettinyt, mutta mies jo mietti, että mittee kaikkee täällä pittää siivota ennen ristiäisiä :LOL: Itse kyllä saattaisin haluta pitää ristiäiset kotipaikkakunnallani..Silloin olisi hyvin lyhyt matka kaikilla ketä aiomme kutsua..Miehen siskolle tulis pisin matka ku tällä hetkellä assuu samalla leveyspiirillä ku myö..Mutta tuleville mummoille ja ukeille ja ajatelluille kummeille tulis lyhyt matka..

Mie oon ahkerana opiskelijana olevinaan lukenut koko päivän tenttihin, mutta enpä ole yhtään sen viisaampi..Kauhee päänsärky ollut koko päivän ja mies tulossa kipeäksi..toivottavasti ei tartuta minua...
Ja nähtävästi ei auttaneet antibiootit ja canestenit meikäläisen alaosastoa kuntoon ja lääkäriin taitaa taas joutua lähtemään..Käy pikkuhiljaa v*tuttamaan tämä!

Josko sitä lähtis aivoja nollailemaan ja kattomaan salkkareita :LOL:

Rae ja Nyytti 17+6 (Huomenna poksuu)

Nyt sitten kerkesin vähän edes selailemaan näitä viestejä läpi.. Kaikkeen ei kerkii kommentoida, mutta vähän edes.. =)

Tupakointi Mä itse en tupakoi, en koskaan ole ja oon ilonen siitä. En kuitenkaan todellakaan tuomite ketään joka ei lopeta polttoa ku raskautuu, jokainen taplaa tyylillään.
Meillä mies lopetti kun tavattiin, sille oli lääkäri sanonut että pitäs lopettaa (ylläri) ja sitten vielä mä sanoin että turha tulla mun viereen jos haisee tupakalle..kohta on ollu polttamatta jo vuoden.. :heart:

ristiäiset : Mä olen jo hirveesti suunnitellut ristiäisiä, ne on musta niin ihanan söpöjä tilaisuuksia että en malta odottaa että pääsen järkkää. Meillä on suunnitelmissa pitää ne ulkona (säävarauksella), siis ihan tässä meidän pihalla. Meillä ei sisällä voi pitää kun miehen isä on niin allerginen ettei voi olla samassa paikassa missä on koiria ollut ja meillä kun niitä on 2 kpl.. Me ollaan aateltu kutsua kummit, isovanhemmat ja omat sisaret, varmaan tulee noin 20 tyyppiä sitten.
Haluisin järkätä ristiäiset mahd nopee, siis noin kk-2 sisällä syntymästä, täällä kun on miehen suvussa tapana vasta 3-4 kk kuluttua kastaa ni mä haluan kyllä aikasemmin, jo ihan sen sään takia, varmasti kesällä parempi mahdollisuus saada hyvä sää kuin syksyllä..

Kummeista: Me on aateltu että miehen sisko pyydetään (hän se meidät yhteenkin saatto ja on tosi hyvä kaveri molemmille meille) ja mun veli tai sisko. Ongelmana on että ei haluttais kummiks miehen siskon miestä, ei tulla oikeen sen kanssa toimeen ja en usko että hän olis hyvä kummi, mutta kaikki tuntuu vaan ajattelevan että pyydetään koko pariskunta aina.. :ashamed: Saa nyt nähä miten käy..

Sokerirasitus Mulla se on edessä kanssa kohta, varmaan ens viikon neuvolassa saan lisätietoa. pelottaa valmiiksi jo että miten siitä parin tunnin istumisesta selviää kun mun pitäs päästä makuulle ettei ala pyörryttää...

Häät: on meillä edessä syksyllä 2011 ja ihmeisiä tulee noin 100. Mä olen aina haaveillu ihan pikku häistä (siis 20 henkeä max ja lapissa), mutta miehellä on jo 14 sisarta ja kaikilla lapsia niin menee mun suunnitelmat vähän uusiks.. :LOL:

ON. Maha sen kun kasvaa ja nyt on oikeestaa alkanu tulee tunnemyrskyjä, mies tuli tänään töistä ja sanoi että tänään heillä oli "luennoimassa" mm. nainen jota todella puki raskaus. Mähän heti sitten olin että aijaa.. mä vaan olen sitten laiska paska ku kotona makaan ja voin pahoin enkä ees jaksa meikata.. En siis mitään sanonu, mutta alko potuttaa kuitenki, vaikka tiedänki ettei hän sitä pahalla tarkottanu...
Huono olo on ollut vieläkin, pari viikkoa oli parempi (paitsi se sairaalareissu), mutta nyt on ollut tosi huono olo taas 3 päivää, aina kun syö ni tuntuu että laatta lentää.
Mulla on muutenkin tosi heikko olo kokoajan, en ees jaksa kävelyllä olla, leposyke on yli 100 ja tulee hirveitä sydämentykytyksiä vähänkin kun jotain tekee. Meinasin että pitäs varmaa jutella neuvolassa tosta sykkeestä..
Kateellisena luin tänään facebookista kun kaveri joka on viikolla 31 oli ostanu kuukausikortin spinnigiin.. Voi kun itekin jaksas.. :ashamed:
Eilen illalla mulla supisteli (kai... jos ne nyt niitä oli) tosi paljon, ja oli todella epämiellyttävä olo, yölläkin heräsin pari kertaa kun maha tosta alhaalta oli ihan kivi kova ja vihlo..
Toivottavasti kaikki kuitenkin menee hyvin.. Näin untakin että synnytin viikolla 37+4.. :heart: Sehän sopii jo vallan mainiosti mulle.. eiköhän se vauva jo siihen mennessä ole ihan kehittynyt.. :D
Tänään tilasin ajan 4d ultraankin, se on sitten vähän päälle kk kuluttua, eli 30.3. Viikkoja on mulla sillon kasassa 26+4 ja sanoivat että se on aikalailla parhaita aikoja 4d ultrata.. Toivon tosi kovasti että sielä saatas vähän nähä papun kasvoja kun se rakenneultra nyt meni tuon "ulkonäön" osalta vähän miten meni.. :D Ja saahan sielä vielä varmistusta niihin rakenteisiinkin ja sielä toivottavasti nähdään sitten onko mahdollisesti sitä huulihalkiota (sitäkään kun ei nähty rakenneultrassa)..
Hirveesti jo rakastan tätä lasta, vaikka se vielä niin pikkanen onkin, tuntuu että olisin tuntenut hänet jo hirmu paljon kauemmin.. Äitin rakas.. :heart:
Nyt tää lähtee salkkareita kattoon..

Mukavaa keskiviikko iltaa kaikille.. :hug:

susanna ja papu 20+5

Kun toi SMSM kirjoitti omista edellisistä raskauksistaan ja niiden koosta, tulikin mieleeni..Niille joilla on jo lapsia: Minkä kokoisia teillä lapset on ollut ja onko teillä ollut tuntumaa, onko tuleva isompi/pienempi/samankokoinen?
Mulla on tosiaan noi aiemmat olleet 40+0 55cm 3920g ja toinen syntyi 38+5 ja 53cm 3690g.
Ja jotenkin musta tuntuu että tää on isompi.. tai jotenkin nää liikkeet on jo vahvemmat. Maha ei ole mitenkään hirveen "jätti" vaikka jo alkupaino tässä raskaudessa oli paaaljon enemmän kuin aikaisemmissa. :ashamed: :/ Silti tuntuu että tuolla on jotain isoa B)
Mä taidan vaihtaa profiilini sen 20+0 kuvan
(siis jos se onnistuu, nyt näkyy vielä mulla ainakin vanha mustapaitakuva 16+6 viikolta, dääm, mä olen NIIN käsi tässä)

Ultrista:
Ekan rakenneultran teki tympeä mieslääkäri, ja ultra oli paljon suurpiirteisempi, kuin tokalle tehneen kätilön, joka osasi vielä olla mukavakin. Joten odottelen siis todella sitä kun päästään taas samaan paikkaan (Kokkola) kätilön ultraamaksi.

Punaposket ja Tuhina 18+3

Yhteistyössä