Heinäkuun Hurmaajat Helmikuussa (päivityspyynnöt yv:nä)

ajattelin vaan nopsaan sanoa,että niihin voi olla syynä tulehdus yms. mulla oli edellistä odottaessa rv reilu 20 niin kovia supistuksia että jouduin menemään ambulanssilla sairaalaan. siellä löysivät streptokokkibakteerin joka aiheuttaa mm. ennenaikaisia supistuksia, ja siitä sitten koko loppu raskausaika sairaslomalla. streptokokkiin sain pari antibiootti kuuria ja synnyttäessä piti tiputtaa antibioottia muutaman tunnin välein,jotta se ei tarttuisi vauvaan.
ja mulle aina ovat sanoneet että jos tuntuu tulevan supistuksia niin lepäämään heti. eli en suosittelis minäkään mitään jumppia yms. jos paljon supistelee. kannattaahan siellä lääkärissä käydä ennemmin vaikka turhaa kuin että kärvistelee kotona ja jotain ehtii sattua.

loppuraskaudessa,pari kolme viikkoa ennen laskettua-aikaa,aina kun alkoi edes vähän supistelemaan aloin hulluna siivota tai lähdin oikein rivakalle lenkille... mut monen monituista kertaa ne vaan sit hiipu itsestään. paitsi sitten kun tuli ihan oikea hälytys,ehdin siivota keittiön kaappeja ihan kunnolla ja ne supistukset ei sit loppuneet ihan heti =)

tiuhti ja toukka 19 poks POKS
 
Täälläkin mietitään nimenantojuhlaa ristiäisten sijaan. itse en kuulu kirkkoon, enkä haluaisi lastani siihen yhteisöön automaattisesti liittää. Taistelee niin paljon omia arvojani vastaan. Mies kuuluu kirkkoon lähinnä tavan vuoksi, mutta hänen muut lapset on kastettu niin varmaan toivoisi niin tehtävän tämänkin kohdalla. Noh, tuosta ehtii vielä tapella myöhemmin :) .

Mua taidettiin eilen potkasta :heart: . Aika vinkeät oli fiilikset. Nyt iltateelle ja tuoreen leivän pariin...

:heart: 17+2 :heart:
 
Mattila: Meidän ensimmäinen (poika) syntyi rv 39+4 (käynnistetty kutinan vuoksi) ja painoi 4140g. Synnytys oli melko vaikea, sillä hän jäi hartioistaan kiinni ja loppupeleissä vedettiin imukupilla pois. Toinen lapsi (tyttö ) syntyi rv. 38+2 (käynnistettiin, jotta ei kasvaisi liian isoksi ja kävisi niin kuin esikoisen kohdalla että jää kiinni) ja hän painoi 3490g. Synnytys oli helppo verrattuna edelliseen. Nyt tämä kolmaskin käynnistetään ilmeisesti samoilla perusteilla kuin tuo kakkonen.

Nimiäisiä vietettiin meillä kakksosen syntymän jälkeen ja täytyy sanoa että ihana juhla oli :) Emme kuulu kirkkoon, erosin kakkosen odotusaikana siitä, koska en näe mitään järkeä olla tapakristitty ja maksaa veroja monta sataa euroa vuodessa. Lapsi saa myöhemmin valita liittyykö kirkkoon vaiko ei. Esikoinen on kastettu ja hän haluaa kuulua kirkkoon, joten so be it, se on hänen oma asiansa ;) Kolmosen kohdalla luonnollisesti vietämme taas nimiäisjuhlaa ilman papin paatosta :D

Potkuista olen yllättäen huolissani, johtunee siitä että kaverillani epäillään alkaneen keskenmeno justiinsa....En vaan tunne potkuja hyvin, enkä läheskään päivittäin. Ihmeellistä kun on kuitenkin kolmas muksu ja aiemmilta olen tuntenut ne rvkolla 17+ ja 15+. Tältäkin tunsin jo rv 15 mutta nyt en enää niinkään...onkohan istukka etuseinässä vai missä vikaa...täytyy miettiä kehtaisko mennä neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä...

ärrieri 18+0 poks
 
Heissan,

masussa pikkunen melskaa entiseen tahtiin, kivaa tunnustella niitä potkuja...,vaikka en oo vielä yhtään potkua tuntenu mahanahan läpi, mutta muuten alamasulla on kova meno varsinkin näin iltaisin.

Meidän kakkonen tosiaan menee syksyllä ykkösluokalle.. En tiedä mitä eniten siellä odottaa, ehkä sitä että tulee läksyjä ja tekevät enempi kirjoihin tehtäviä.. Esikoinen on nyt ykkösellä ja varsinkin syksyllä kakkonen oli käärmeissään,kun heille ei tullut läksyjä ja sisko "sai" niitä tehdä kun tuli koulusta. Meillä nää kaksi on tyttöjä ja ikäeroa on 1v3viikkoa :D Kaksi vauvaa oli talossa silloin ja aika raskasta sen sanon minä, mutta tytöt tulee tosi hyvin juttuun keskenään vaikkakin ovat aika eriluontoisia :) kolmonen on meillä nyt reilu 3v. ja mä tykkään näistä 3vuoden ikäeroista, kuopus on ollut jo vuoden verran täysin kuiva ja mukava kun on talossa vain yksi vaippapylly kun tää uus vauva syntyy..

Mulla on kaikki tytöt syntyneet rv41+, esikoinen oli 3630g ja 50cm, kakkonen 3770g ja 52,5cm ja kolmonen 4220g ja 51cm. ja epäilen vahvasti että tästä neljännestä tulee tuollanen nelikiloinen, ehkä vähä reilukin jos viihtyy tuonne 41 viikolle asti masussa.

Tilattiin se talopaketti ja tänään haettiin rakennuslupaa... saas nähdä koskan talo tulee tänne asti :) jännää.

pauliina rv20+3
 
Raskausaika on mennyt ihmen hyvin, kolmatta lasta odotan ja viikkoja
kasassa hmmm...20+1 laskelmieni mukaan :)
Potkuja tai liikkeitä olen tuntenut viikolta 14 asti ja nyt tuntuu jo ihan kunnolla
kun laittaa käden mahan päälle :) Vauva potkii tosi paljon kylläkin alaspäin, mutta välillä innostuu navan korkeudellekkin!
Ristiäisiä ja kummeja en ole sen kummemmin kerennyt miettimään, ainoastaan sen että yksi siskoistani mihensä kanssa tulevat olemaan ainakin kummeja..
Painoa on tullut lisää 5,5 viime viikon neuvolassa käyntiin mennessä..
Sukupuoli ....No, Kolmas poikahan sieltä on tulollaan ....tuumasi ultraaja että "ei tämmöisiä tytöllä ole" :LOL:
Töissä on välillä todella raskasta, koska en saa/ei kerkeä istua päivän aikaan kuin ruokatauolla... mutta onneksi en tee kokopv-työtä... ja vielä olisi pari viikkoa duunia, jonka jälkeen en tee uutta sopimusta vaan jään työttömäksi ja sen jälkeen äitiysloma ym..
Pitänee vähän ajatella omaa jaksamistakin. Jalkoja särkee päivän päätteeksi nilkoista ja pohkeista :(

Ihanaa odotusaikaa kaikille :)
 
Kertokaapas te kokeneemmat et mitä on semmonen kun tuntuu kävellessä et lähtee jotain irti alamahassa, silleen puristaa ja tuntuu pahalta, hitaammin jos kävelee niin ei mitään mut kun tahtia kiristää niin alkaa mahalla tuntua pahalta?

Mulla on edelleen joka päivä jossain vaiheessa huono olo ja oon huomannu et mua pyörryttää joka kerta kun on huono olo et taitaa olla jotain verenpaineenlasku juttuja.. Pelottaa vaan jo valmiiks kun rupeen kulkemaan omalla autolla töissä tuossa parin viikon päästä ja sit jos kesken ajon tulee pyörrytys oksetus niin aijai..

Tosiaan muuttoa odotellessa, toivottavasti kestäis tuo selkä tehä jotain, tulee nimittäin niin mitättömästä tosi kipeeks..

Rakenneultra ois 5.3, et ei enää pitkä aika sinnekkään ja sit seuraava neuvola ois 23.3. :)

Jahas, jos lähtis taas nukkumaa et jaksaa vääntäytyä sängystä 5.45..

Laura ja vauveli rv 17+6
 
POKS 18+0 :heart: :heart:

Kouluun pitäs vääntäytyä kymmeneksi..nyt pittäis vielä tenttiin lukea ahkerana opiskelijana tunnin verran...Hoh hoijaa..kylläpä kiinnostaa :|

Massu hieman oudon oloinen, potkuja ei tunnu vieläkään...Varmaaan pittää yksityiselle lähtee lääkärissä käymään jos ei rupee tulemaan parempi olo..kuitenkin seuraava lääkäri (tai oikeesti se enimmäinen) vasta rv 28 paikkeilla...Halluisin kyllä tietää kun tulehdusta ollut vaikka muille jakaa, että onko ne oikeesti parantuneet ja että kohdunsuun tilanne pysynyt ennallaan....Millon alkaa se aika kun voi vain odottaa??????!!!!! Ei taida miule sellaista aikaa edes tulla :/

Vaan nyt opiskelemaan
 
Huomenta! Noista tulehduksen aiheuttamista supistuksista ym. piti kommentoida, että vaikka mulla ei supistuksia olekaan ollut, niin ne menkkajomotukset, joita on ollut koko raskauden ajan ja jotka alkoivat pari vkoa sitten olla jo kipeitä, loppuivat kuin seinään, kun aloitin hiivaan lääkityksen. Ja mulla ei kuitenkaan näyte ollut kuin yhdellä plussalla eli pieni tulehdus oli. Joten kyllä kehoitan lääkärireissuun jos kovasti kipuilee ja supistaa.

Ja Olivia kyselit siitä sokerirasituksesta, niin ainakin täällä, missä itse asun, tehdään se automaattisesti kaikille yli 25v. ensisynnyttäjille.

Rauhallista päivää kaikille :flower:
 
Neuvolassa kaikki hyvin.Rautakuurin nyt aloitan,hemoglobiini oli laskussa niin kuin arvelinkin väsymyksestä johtuen :ashamed: Painoa on tullut liikaa.. :ashamed:
Meillä on neuvolassa ultra ja siellä se pikku-ukko molski menemään,sydänäänet myös kuulu hyvin :heart: Itselläkin ollut masussa hiljaista,vain pientä liikettä,mutta kyllä siellä kaikki kunnossa on,toivotaan että teillä muillakin vähäliikkeisillä =)
Ristiäiset:en oo vielä suonut ajatusta koko juhlille,kummit on vähissä näin neljännen kohdalla :ashamed: Pakoliset sukulaiset kutsutaan ja kotona pidetään niin kuin aiemminkin =)
Täälläkin tuo sokerirasitus tehdään melkein kaikille,mutta itse vältän sen koska odotan neljättä eikä aiemmissä raskauksissa ongelmia,ikä on suht nuori ja paino normaali =)
Kaveri oli oksentanut sen colajuoman lattialle eli ei siitäkään kaikki tykkää =)
Sukupuolta aion kysyä rakenneultrassa,mutta eiköhän siellä poika ole,tänään ei suostunut edes etumusta vilauttamaan =)
Minulla kaikki 2 aiempaa ollut n.3,5kg vauvoja kuopus pienin 3,3kg eiköhän sieltä samankokoinen vauva taas suurinpiirtein tule =)
hipsu ja möykkis 17+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rae89:
Miel on kuulema kans kätilö ultraamassa ja teidän juttujen perusteella kävin ittekkii nyt epäilemään, että onkohan se varmsti täysin pätevä henkilö ja ossaa kahtoo kaikki oikeet asiat, mutta siihenhän sitä on vain luotettava..tuskin siellä mittään ihan tumpeloita töissä on :LOL:

Mie en ristiäisiä ole sen pahemmin miettinyt, mutta mies jo mietti, että mittee kaikkee täällä pittää siivota ennen ristiäisiä :LOL: Itse kyllä saattaisin haluta pitää ristiäiset kotipaikkakunnallani..Silloin olisi hyvin lyhyt matka kaikilla ketä aiomme kutsua..Miehen siskolle tulis pisin matka ku tällä hetkellä assuu samalla leveyspiirillä ku myö..Mutta tuleville mummoille ja ukeille ja ajatelluille kummeille tulis lyhyt matka..

Mie oon ahkerana opiskelijana olevinaan lukenut koko päivän tenttihin, mutta enpä ole yhtään sen viisaampi..Kauhee päänsärky ollut koko päivän ja mies tulossa kipeäksi..toivottavasti ei tartuta minua...
Ja nähtävästi ei auttaneet antibiootit ja canestenit meikäläisen alaosastoa kuntoon ja lääkäriin taitaa taas joutua lähtemään..Käy pikkuhiljaa v*tuttamaan tämä!

Josko sitä lähtis aivoja nollailemaan ja kattomaan salkkareita :LOL:

Rae ja Nyytti 17+6 (Huomenna poksuu)
Kyllä siellä ultrassa varmaan asiantuntevia immeisiä on kätilötkin. Mutta mietityttää vaan, kun uus paikka - ennen ultrattu OYS:ssa ja kokeneet lääkärit ultranneet esim. Aydin Tekay, joka on alalla ihan huippu. Hänellä on raskauteen liittyen omat sivutkin netissä, googlettaa esim Tekay, niin löytyy ne sivut, samaten Järvelän Ilkka on aivan mahtava lääkäri ja tehnyt ultrista tutkimusta jne. Toi Järvelän Ilkka ultras esikoisen meillä ja oli tosi huippu lääkäri =) .

Tuo oli kyllä mainio, et mies miettii jo ristiäisiä =) , meillä ei mies hirveesti niitä taida murehtia, luottaa, et mää teen kaikki käytännön järjestelyt ja sanon hänelle, et mitä hänen pitää tehdä ja tekee ne sit kiltisti :LOL: .

Toivottavasti Rae saat jo apua tohon hiivaan ja muihin, sen verta ärmäkät lääkkeet, että lähtee "taudit" kiljuen :hug:.

Tupakoinnista Minä en kans tupakoi, maistanut oon, muttei mun suussa maistunut - joten jäi siihen. Kavereiden seuraks oon joskus polttanu - ehkä n. 1-3 savuketta vuodessa, mies ei siitä tykkää yhtään - mieskään ei polta. Mies oli joskus aikoinaan nähnyt painajaisunta... et mää rupesin polttaan tupakkaa :LOL: . Mut en silti tuomihte muiden polttamista. Meillä on yks kaveripariskunta, jossa rouva poltteli ja joikin aikalailla raskausaikana rv. 24 asti, kun ei tiennyt odottavansa lasta (näinkin voi käydä, en viitsi koko tarinaa ruveta kertoon - tulis pitkä juttu. Mut tää on tosi, et raskaus pääs noin pitkälle ennenkuin huomattiin ja esikoista odotti). Mutta terve lapsi heille syntyi, on nyt eskarissa ja syksyllä alottaa koulun. Ainoa mikä ehkä viittas tupakointiin raskausaikana - tai sitten ei - oli et lapsi oli tosi itkunen vauvana - sen arveltiin johtuvan nikotiinin aiheuttamasta riippuvuudesta. Aika raskas vauva-aika oli molemmilla vanhemmilla, kun eivät saaneet itkulta nukuttua. En tahdo tällä kuitenkaan ketään pelotella. Jokainen tekee ratkaisunsa ja hyvähän se on, että on edes pystynyt vähentämään tupakointia. Tää kaveri lopetti, kyllä tupakoinnin ja alkoholin käytön heti tuohon rv 24, kun sai tietää raskaudesta. Harmi vaan, ettei tupakoimattomuus jäänyt kokonaan, aloitti imetyksen jälkeen uudelleen.
Ainoa haju, mikä mut on raskauksien aikana saanut pahoinvoimaan, on juuri tupakan savu. Dubain matkallakin kun oltiin opastetulla kiertoajelulla ja odotettiin veneeseen pääsyä - yks mies rupes siinä eellä jonossa polttaan ja tuulikin sopivasti takapäin... mun piti pyytää niiltä, et saan mennä tän pariskunnan edelle, kun en pystynyt siinä heidän takana tupakansavussa enää oleen. Järjen köyhyyttä kyllä tältä mieheltä ruveta siinä ihmispaljoudessa jonossa polttaan, kun oli pieniä lapsiakin (mm. meidän 2 alle kouluikäistä) lähellä. Tän miehen rouva paheksui myös miehensä käytöstä ja mies lähtikin sit muualle tuprutteleen. Melko kova sauhuttelija oli kun heti kun lautta sit tuli toiselle puolelle rantaan (aikaa ei mennyt varmaan ku korkeintaan varttitunti) niin oli taas tupakka suussa :eek: .

Alkuperäinen kirjoittaja Mattila:
Kun toi SMSM kirjoitti omista edellisistä raskauksistaan ja niiden koosta, tulikin mieleeni..Niille joilla on jo lapsia: Minkä kokoisia teillä lapset on ollut ja onko teillä ollut tuntumaa, onko tuleva isompi/pienempi/samankokoinen?
Mulla on tosiaan noi aiemmat olleet 40+0 55cm 3920g ja toinen syntyi 38+5 ja 53cm 3690g.
Ja jotenkin musta tuntuu että tää on isompi.. tai jotenkin nää liikkeet on jo vahvemmat. Maha ei ole mitenkään hirveen "jätti" vaikka jo alkupaino tässä raskaudessa oli paaaljon enemmän kuin aikaisemmissa. :ashamed: :/ Silti tuntuu että tuolla on jotain isoa B)
Mä taidan vaihtaa profiilini sen 20+0 kuvan
(siis jos se onnistuu, nyt näkyy vielä mulla ainakin vanha mustapaitakuva 16+6 viikolta, dääm, mä olen NIIN käsi tässä ;)
Laitanpa vielä noi raskausviikot eli esikoinen rv 41+3 53 cm 3840 g ja toinen rv 42+0 53 cm 4070 g ja epäilenpä, että tästä kolmannesta tulee jättiläinen... ;) . Pitäs pyytää miestä ottaan kuva tuosta masusta, mut se pitää ottaa nyt ilmeisesti kännykällä - kamera hajos :kieh: viimeisenä lomapäivänä Dubaissa ja uutta tässä vasta katellaan... :eek: .

Alkuperäinen kirjoittaja ärrieri:
Potkuista olen yllättäen huolissani, johtunee siitä että kaverillani epäillään alkaneen keskenmeno justiinsa....En vaan tunne potkuja hyvin, enkä läheskään päivittäin. Ihmeellistä kun on kuitenkin kolmas muksu ja aiemmilta olen tuntenut ne rvkolla 17+ ja 15+. Tältäkin tunsin jo rv 15 mutta nyt en enää niinkään...onkohan istukka etuseinässä vai missä vikaa...täytyy miettiä kehtaisko mennä neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä...
Minäkin olen huolissani, kun en joka päivä eikä välttämättä koko viikkonakaan tunne potkuja, vaikka eka kerran tunsin jo rv 13. Neuvolassa kyllä täti tuumas, ettei näillä viikoilla monestikaan tunnu joka päivä - saattaa mennä pitkäkin aika välissä ennenkuin tuntuu eli ei tarttis olla huolissaan, mutta silti sitä huolehtii, et onkohan vauva enää elossakaan. Täti kyllä tuumas, et ottaa yhteyttä, jos jotain tulee :heart: ja varmaan pääsis taas kuunteleen sydänääniä, jos soittais sinne. Mut taidan nyt koettaa malttaa mieleni, kun ennen tuota Dubain reissua kävin oman mielenrauhani tähden kaksi kertaa siellä ylimääräisellä kuuntelulla. Meillä on kyllä aivan ihana neuvolan täti.

Alkuperäinen kirjoittaja Laura-vm86:
Kertokaapas te kokeneemmat et mitä on semmonen kun tuntuu kävellessä et lähtee jotain irti alamahassa, silleen puristaa ja tuntuu pahalta, hitaammin jos kävelee niin ei mitään mut kun tahtia kiristää niin alkaa mahalla tuntua pahalta?
En kyllä osaa sanoa, mistä tuollainen johtuu. Itsellä ei ole tuommoista eteen tullut, mutta kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan - siellä varmasti osaavat auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rae89:
Massu hieman oudon oloinen, potkuja ei tunnu vieläkään...Varmaaan pittää yksityiselle lähtee lääkärissä käymään jos ei rupee tulemaan parempi olo..kuitenkin seuraava lääkäri (tai oikeesti se enimmäinen) vasta rv 28 paikkeilla...Halluisin kyllä tietää kun tulehdusta ollut vaikka muille jakaa, että onko ne oikeesti parantuneet ja että kohdunsuun tilanne pysynyt ennallaan....
Sulla on kyllä ihmeen pitkä aika ennenkuin eka neuvolalääkäri. Mulla kuitenkin jo 3. lapsen odotus ja eka neuvolalääkäri oli rv 14+3 ja toinen on varmaan jossain rv 26 paikkeilla. Otappa yhteyttä neuvolaan, jos saisit ajan ja tarkastettua, että tulehdukset on parantuneet.

hipsu79 Onnittelut hyvistä neuvolakuulumisista. Mullekin on tuota painoa kertynyt niin paljo ettei kehtaa ees sanoa, mutta ei neuvolan täti ole siitä mitään maininnut. Aiemmissakin raskauksissa sitä on tullut yli 18 kg, mutta kyllä ne on imetyksellä nopeesti lähteneetkin. Ehkä siksi neuvolan täti ei tuota painoa kommentoinut, kun on aiemmissakin raskauksissa tullut aika reippaasti painoa ja kuitenkin lähtöpaino on normaali. Toisaalta neuvola oli just tuon Dubain matkan jälkeen ja siellä lämpimässä kertyi aikalailla myös nesteitä ja turvotusta oli niin, et ei meinannu talvikengät mennä kii ku tultiin Suomeen... :ashamed: . Mutta eiköhän tää tästä, pääsis vaan hiihtämää... nytkin pakkasta -29 astetta, joten ei toivoakaan, et laittas nokan ulos :kieh: .

ON: olossa ei taida olla mitään ihmeitä. Vauvan liikkeitä en hirveen usein ole nyt tuntenut, vessassa saa ravata ja yölläkin pitää käydä juomassa, kun suu kuivaa. Muutoin ihan ok olo.

Nyt päivän hommien pariin...

SMSM ja Hippu rv 19+3
 
Huomenta vaan. Rakenneultraan ois tasan viikko! En ole nyt viime päivinä niin paljoa stressannut kun vauvan liikkeet tuntuu, mutta eiköhän tässä taas saa jonkin hyvän paniikin leivottua ennen ens viikkoa. :x

Kävin eilen shoppailemassa äitiysvaatteita ja Kampin kauppakeskuksessa oleva Bebes on tosiaan hyvä paikka. Vinkkiä pk-seudulla asuville. :) Tosin hinnat on korkeemmat kuin esim. H&M mammavaatteissa, mutta on ne paljon paremman näköisiäkin ja luultavasti laatukin eri luokkaa.

Espoossa ei ilmeisesti tehdä sokerirasitusta automaattisesti. Ainakin työkaveri kertoi, ettei hänelle tehty kummassakaan raskaudessa kun ei ollut ylipainoa eikä virtsassa mitään erikoista. Eli vaihtelevat on käytännöt. Mulle on tuo tehty joskus nuorempana ja colalitku maistui ihan colalitkulle - ei mitään dramaattista. Jos jollekin on joskus tehty tähystys ja on joutunut juomaa sellaista tyhjennyslitkua, niin tietävät, ettei maailmassa ole pahempaa makua kuin se. :D

hipsu79 Ihanaa kuin teillä on neuvolassa ultra! Oon ihan kateellinen. =)

Takas työn pariin. Huomisen pidän vapaata - ihanaa!

Olivia & Vauveli 19+4
 
Huomentapäivää :wave:

Meillä esikoisen synnytys käynnistettiin ja syntyi 40+6 4010g ja 52cm :heart: Kuopuksen synnytys käynnistyi luomusti ja syntyi 40+6 3780g ja 50cm :heart: Toivon, että tämäkin synnytys käynnistyisi itsekseen..

Eilinen työpäivä meni ihan mukavasti ja pääsin vielä vähän helpompaan paikkaan missä normaalisti olen. Hyvä näin, mutta tänään onkin karu paluu omaan paikkaan :ashamed: Pitää vaan ajatella että ei oo pitkä aika, niin eiköhän se siitä!

Huomenna pääsee parturiin hemmoteltavaksi :D Ajattelin laittaa vauhtiraidan näin kun kevättä kohden mennään, niin saa tukka piristystä ja tietty mieli! Rokkitukka pitää siistiä ja haluaisin jotain uuttakin,päivitystä ;)

Varasin ammankin jo huhtikuun alkuun, kun paikallisella "klubilla" on esiintymässä POISONBLACK, niin jos mentäis miehen kans viettämään iltaa ihan kahdestaan pitkästä aikaa :heart: :D Käytäs ensin syömässä ja mies voi nauttia alkoholia, jos haluaa! Mä voin ihan luvan kanssa olla kuskina! Mies sen ansaitsee, kun ei muuten rymyä baareissa! :)

Mutta nyt pitää mennä laittaa puhtaat vaatteet kaappiin ja kosteat kuivumaan!

Heipparalllllaaaaa :wave: :wave:


Maamin ja Toivo-Justiina 19+6 :heart:
Ps. huomenna poksuu, TAAS!
 
Olivia81 Mulla kans tasan viikko rakenneultraan, ja nyt alkaa kaikenlaiset ajatukset hiipiä mieleen... :/ Potkuja olen nyt pari päivää tuntenut, mutta nyt rupee sitten ajattelemaan, että jotain muuta on tosi vialla..... Kiva kun osaa iloita tästä raskaudesta ja olla luottavainen, että kaikki menee hyvin :kieh:

Mulle tehdään kans toi sokerirasitus, kun pikkuveljellä on diabetes.. Täytyykin kysellä neuvolatädiltä millon se sitten olis.. Kiva kuulla, ettei se ihan hirveetä ole :)

Menen tänään hierojalle ekaa kertaa elämässäni. Nyt on ollu selkä, niska ja hartiat niin kipeet jo reilun viikon, että huh huh. Oon vissiin jotenki muuttanu mun asentoa tai jotain. Toivottavasti se hieronta auttais.

Täällä kans tekis mieli hemmotella itteään jalkahoidolla yms. Mut en vielä ole aikaa varannut, ehkä sitten vähän keväämmällä kun on oikeesti turvotusta jne. Vaikka eilen kyllä hemmottelin itteäni melkein litralla jäätelöä kun katsoin Suomi-peliä :)

Hauskaa päivää!!
Monkki ja Tenho 19+5 :heart:
 
Ristiäiset mä en ole oikein muuten miettinyt ristiäisiä kuin, että lapsen pitää olla yli kk ikäinen että mä suostun ne pitämään, esikoisella oli 3viikon ikäisenä ja mä olin aika rikki silloin vielä, väsynyt yms. Ja ne pidetään joko meillä tai sitten mun vanhemmilla

esikoinen syntyi rv 41+3 ja oli 51cm ja 4395g . Aika iso tyttö, mutta oli ainakin helppo käsitellä, noin ekaksi lapseksi. Mun synnytys käynnistyi ihan luonnollisesti, vaikka sitten sektioon päättyikin.


MEilläkin ultralaite löytyy neuvolasta ja se on kyllä kiva, se on vain kyllää lääkärin huoneessa, mutta saapa ainakin pari ylimääräistä kertaa nähdä lapsen. MEillä ois 2 viikkoa rakenneultraan ja mä toivon kovasti että siellä näkyisi tuo sukupuoli, vaikka ei siihen 100% voi luottaakaan.
Sain viime neuvolakäynnilla lähetteen pelkopolille, mä toivon, että aika tulisi pian, niin
pääsisi vähän purkamaan ja miettimään jo tulevaa synnytystä.

Aamusella kävin hammaslääkärissä, ihan hirmu kallis 30 min 109e. Ei paljon naurattanut kun lasku tuli käteen.. No maksu aika tasan 2 viikkoa.. ärsyttävää...

On: mahassa kaikki tuntuu olevan hyvin, potkut on tosi voimakkaita varsinkin illalla.Ja tuntuu että rytmikin mahassa on sellainen että iltaa kohden piristyy, ei tiedä hyvää tulevaa varten... Ruokahalu on aika minimissä, mutta onneksi kuitenkin saan vielä syötyä joka aterialla. Ei vain oikein tee mieli. Me odotellaan jospa päästäis ens kuun alussa muuttamaan rivitaloasuntoon, 1.3 mennään sitä katsomaan ja jos se on mieluinen niin se on meidän, muutto ois vaan sitten jo heti seuraavana viikonloppuna ,mutta onneksi mies on muuttomies niin se hoituu rutiinilla.

Emmy 18+2
 
Täällä on kans tuntunut masusta jotain elonmerkkejä, siis ehkä jopa muutakin ku suolen elämää. :LOL:

Rakenneultraan tasan 2 viikkoa. Neuvola on onneks ens maanantaina, niin päsee kuulemaan sydänäänet vielä ennen ultraa. Täytyy varmaan vetästä joku suklaapatukka ennen ultraa josko se sais vauvaan liikettä, ettei sitten vaan ois paikallaan.
 
Hei!

Tänäämpä oli mystinen aamu, ei ollut niin raato olo kuin yleensä :D Ehkäpä elämä alkaa tässä voittaa. Koko aamun ollut ihan hirveä herkkuhimo, oon syönyt tänä aamuna enemmän kuin muutama parina viikkona yhteensä :LOL: katos kaikki keksit, suklaat, sipsipussin jämä kappeista ja litran verran jäätelöä pakastesta :D Nyt olo hieman :x mutta on ainakin itseaihettu olo ahneuksissa :LOL: Kauhulla ootan iltaa, yleensä siinä Salisten aikaan iskee pahoivointiaalto. Huomenna saan päivällä labratulokset, jos selviäis mikä vaiva alakertaa ja syy supisteluihin. Tuntuu että vanhan tutun ystäväni hiivan oon kans saanut riesakseni.

Mekin ollaan ristiäisiä mietitty ja todennäköisesti ne tullaan pitämään kotikaupunkini seurakuntatalolla, kun aika isot kekkerit olisi niistäkin tulossa. Miehellä on iso lähisuku, sillä on 4 sisarusta, joilla jokaisella keskimäärin kolme lasta. Eli ainakin 40 hengen ristiäiset olisi tiedossa. Enemmänkin oisi porukkaa tulossa, mutta meinataan pistää stoppi, että miehen tätejä ja setiä ja serkkuja ei kutsuta, vaikka tuntuu olevan niiden suvussa yleinen tapa. Eli kutsuttuina olisi kummankin vanhemmat ja sisarukset perheineen sekä kummit. Itselläni ei ole vanhempieni ja sisaruksieni lisäksi pahemmin muita sukulaisia. Ja mielestäni ristiäiset on pienimuotoinen lähisuvun juhla, johon ei kyllä tarvi jokaista serkkua yms, muita kutsua. Pappikin olisi jo mielessä, sattumalta meidät kummatkin on kastanut sama pappi, vaikka eri paikkakunnilta ollaan kotoisin. Tämä pappi on vanhempieni ystävä ja aika varmasti suostuu kastamaan meän lapsenkin.

Muutaman vuoden päästä kumminkin on häät (kauhulla odotan), jolloin varmaan kutsuttuna ovat ne rannalle räpiköimään jääneet serkut ja tädit/sedät. Henkilökohtaisesti haluaisin ihan pienet ja intimit häät, joihin vieraiden lukumäärä max 30. Mutta mies haluaa kunnon isot häät, joissa kaikki sukulaiset on läsnä miljooniin lapsineen. Eli häät tulevat varmaan paisumaan noin 250 hengen juhlaksi. Kuulemma ei halua jälkikäteen kuulla kitinöitä "kun meitä ei kutsuttu", puh :kieh: Häitten pitäis olla meän kahden juhla, ei katkerien juoruavien sukulaisten. Toisin sanoen tulen pienestä ei-niin tiiviistä suvusta, suuret liian tiivit suvut ahistavat. Ehdottelin kyllä on reissua maistraattiin todistajien kanssa, mutta eipä lämmennyt. Noh ehkäpä pysytään susiparina aina, tai sitten mennään naimisiin kun ollaan eläkeiässä, eikä ole kovin montaa katkeraa sukulaista enää riesana :LOL: Ilkeää :D

Mitä suunnitelmia tulevilla heinämammoilla on viikonlopuksi?

Tj 3 rakenneultraan, tällä hetkellä valitseva päätös on, että sukupuolta ei oteta selvää *mälsää* :D

En tunne liikkeitä ollenkaan keskeltä vatsaa, joskus sivusta saattaa iltasella tuntua kun makoilen vatsallani. Istukka sijaitsee etuseinämässä, toimii ilmeisesti aika hyvänä puskurina. Tulee päivittäin nyt tarkistettua doplerilla vaavin äänet, sydän lyö tosi kuuluvasti :) kädellä tuntee vatsasta missä kohdin vaavi sillä sillä hetkellä sijaitsee :)

Hieman parempi voitisempi
Dana88 & Pikkune 19+6
huomenna poksuu puoliväli :)
 
Rakenneultrakuulumisia: vauva vastasi viikkoja hyvin, painoa pienellä on 410g. Istukka on takaseinässä, joten sen takia potkut ja liikkeet tuntuu ja näkyy hyvin. Aivan superihana kätilö oli ultraamassa, raskaana näytti olevan itsekin. 4d:nä nähtiin vauva ja saatiin mukaan hienoja kuvia. Aivan mahtava kokemus kaiken kaikkiaan.

Lääkärillä kävin myös supistusten takia. Kohdunsuu on hieman pehmentynyt ja auki puolelle sormelle, mutta uudelleensynnyttäjällä ei välttämättä kohdunsuu enää olekaan kunnolla kiinni. Kolmen viikon päästä pitää käydä uudelleen näytillä.

Sukupuolikin selvisi, pikkuveli olisi tulossa tytöille. Ihanaa!!!!!
Ristiäiset pidetään, kunhan sinne asti selvitään.

Meiltäkin löytyy ensi syksynä ekaluokkalainen. Kiva olla kotona, kun kakkonen aloittaa koulutien. Esikoisella oli melko pitkiä päiviä ekalla luokalla, kun meni aina koulun jälkeen iltapäiväkerhoon.

omenaruusu ja pikkuveli 21+0 POKS
 
Meillä on viikonloppuna suunnitteilla yllätys yllätys....pesutilojen laatoittamista :D Tuntuu, että laatoittaminen pursuaa jo korvistakin ulos. Tänään tilasin kyllä sellasen hienon sadesuihkun, joten toivoa on valmistumisesta!

Mullakin olisi ensi viikolla rakenneultra! Kyllä sitä sit on odotettukin jo. Musta tuntuu, että monesti kätilöt ymmärtää usein äidinkin halut/tarpeen nähdä oma vauva ja kaiken olevan hyvin paremmin kuin lääkärit.

Onnittelut omenaruusulle poikauutisista! Itse en ole edes poikien nimiä miettinyt, kun olen niin varma tytöstä ja toisaalta edelliskerralta on jäänyt varalle muutama hyvä ehdokas. Meillä mies on vaan hirveän nuuka nimistä ja haluaisin kuitenkin löytää sopuratkaisun, mikä miellyttää kumpaakin.

Täällä on mielessä taas herännyt kaksoisepäillyt, kun mahassa tuntuu olevan todella paljon säpinää. En esikoiselta muista ollenkaan, että näin paljon oisi tässä vaiheessa liikkunut vai onko se sitä, että tietää mitä odottaa?!? Ehkä se sitten lopullisesti selviää ensi tiistaina, jos lääkärikin "muistaisi" tarkistaa :D

Jaha mä lähen kotiin täältä, kun on niin upee ilma. Aurinko paistaa ja ihan ku ois kevättä ilmassa (vaikka turha toivo taitaa vielä olla) :flower:
 
Kiva lukea noita edellistenkin muksujen mittoja :) Noi mun pojat oli aika isoja, tai no ainakin hemmetin PITKIÄ ne oli, ja päänkokokin oli melkein aikuisten. Ensimmäinen synnytys mullakin oli käynnistys, kun epäiltiin liian isoa lasta. No, se oli siinä ja tässä että se mahtui tulemaan. Solisluut pojalta murtui, ja hillitön puristuksen aiheuttama veripahka päässä. Ponnistusvaihe oli hittusen alle tunnin kestävä setti. Usko meinas loppua. Toinen tuli suurinpiirtein pieraisemalle pihalle, koska muistaakseni ponnistin kolme kertaa ja se tuli. Ja mä luulin että se vasta alkaa koko touhu. :LOL:

Massun kuulumisia: edelliset raskausarvet alkavat saada jatkoa. Löysin edellisen jo valkoiseksi haalistuneen arven päässä orastavan punaisen pisteen. AAARGH!!!!!!! Musta tulee tiikeri!!!!!!!!!! Edellisillä kerroilla mahaan ei olekkaan tullut kuin jokunen kymmen arpea, mun mielestä tähän ruhoon aika vähän. Ja nekin tuli synnytyksessä miltei kaikki. Nyt alkaa siis jo nahka revetä. Vanhuus ei tule yksin..

rytmihäiriöt ja selän jumit edelleen vaivaa. Mulla on ollut tätä rytmihäiriövaivaa ennenkin raskautta, mutta pysyi pitkään aika kurissa. Nyt on jopa vähän ikävä olo ja väsyttää ihan sen takia että pumppu tekee mitä sattuu. Mahtaa jo vatsalaukku painaa sydäntä ja tyrät rytkyy.
Kyllä raskaus on mulle aina ihanaa aikaa :/

M&M 20+3
 
Heippa hei,

neuvolassa käyty. Kaikki suppareita lukuunottamatta ok.
Hemppa on noussu pelkällä ruokavaliolla jes jes! Painoa oli tullut noin 500g/viikko. Mutta kuulemma just tässä vaiheessa saattaa paino nopeiten noustakin ja myöhemmi sitte tasaantua.

Supistuksiin ja kohdun aristukseen neuvolassa ei pahemmin puututtu. Tosin huomenna vien pissanäytteen labraan, josko siellä ois syypää.
Kehoitti maanantaina sitten äippäpolilla ottamaan asian esiin lääkärin kanssa ja neuvottelemaan että kuinkas tässä toimitaan.

Tänään oli tosi kurjaa koulussa, kun kesken tunnin supisti ja oli tosi vaikea istua. Tuijotin vaan eteepäin ja hengitin syvään ja odotin että helpottaa. Kamala olo kyllä toi oli..

Tavallaa järki sanoo mulle, että ei kannata turhaa lähteä edes harjottelujaksoilla rasittamaan itteä ja kohdunsuuta.
Mieli sanoo, että mene vaan ettei jää rästii.

Kumpi tässä nyt sitten ois parempi.. huoh.

Ainii ja pyöräilyä tosiaan kehotettiin nyt sitten vähentämään/välttämään. Samoin muuta liikuntaa. Räkä :(
 
Auts. Supistelee koko ajan aika kipeästi. Oon päivän touhuillut kotihommia, pyykkiä pessy ja kokkailu. Ja nyt tuntuu että jalat menee alta, kun vatsa ja selkä on niin inhana. Vois kyll siirtyä lämpötyynyn kera sänkyyn loppuillaksi, jos olo helpottais. Pelottaa vauvan takia :(
 
Pakko oli soittaa tänään neuvolaan kun aamuyön valvoskelin ja murehdin vauvan liikkumattomuutta. Pääsinkin saman tien sydänäänien kuunteluun ja 150 hujakoilla se napakasti puksutteli. Ihanaa, helpotti huolta melkoisesti, nyt jännään enää rakenneultraa...

Sukupuolen selvittämisestä olen joka toinen päivä (tai tunti!) eri mieltä, en siis osaa päättää haluaisinko tietää vaiko en... :p
 
Supistuksista ym. kivuista Kyselin tuossa aiemmin rasitussupituksista ja muista, ja ajattelin nyt teidän muidenkin tsemppaukseksi kertoa seuraavan:

eli rasituksesta mulle tulee voimakkaita särkyjä alavatsalle, ja muutoin tulee kivuttomia supistuksia iltaisin/öisin. Näistä huolissani varasin ajan neuvolaan (aikaa neuvolalääkärille en saanut). Neuvolasta kehoitettiin rasitusta välttämään, urheilua harkitsemaan. Muutoin kaikki oli ok, sydänäänet, hemoglobiinit jne.
Neuvolasta seuraavana päivänä särky tuli taas tunnin seisoskelun jälkeen niin voimakkaana, että oli pakko päästä istumaan. Ajattelin, ettei tämä voi olla normaalia kun näin heikoksi vetää. Varasin (ihan varmuuden vuoksi) ajan yksityiselle lääkärille, jossa kävin tänään.

Lopputulos tämä: Kohdunsuu kiinteä, kiinni, ei lyhentynyt. Lantio normaali, ei löystymistä. Vauvalla pikaisen ultrauksen mukaan kaikki kunnossa. Ei merkkejä tulehduksesta (siltä ei ole tuntunutkaan) ja toisin kuin neuvolassa, tämä lääkäri (ihan siis gynekologi, kokenut) sanoi, että urheilua voi jatkaa normaaliin tapaan, omia tuntemuksia tietenkin kuulostellen. Koska kivut ja supistukset eivät olleet kohdunsuuhun vaikuttaneet, ei ole MITÄÄN SYYTÄ huoleen.

Toivottavasti joku saa tästä lohtua. Itse ainakin hermoilin näiden särkyjen kanssa todella paljon. Kyse on kuitenkin vain kohdunkasvukivuista (venyy ja paukkuu), kuulemma yleisiä 20 viikon molemmin puolin...

Ja tämän helpotuksen lisäksi vielä pikkuinen on eilen ja tänään rummutellut selvemmin kuin aiemmin :) Aiemmin liikkeitä tuntui pari muksaisua per päivä, nyt muksaisuja on jo runsaasti :) Ihana tietää että kaikki on hyvin! Kannattaa kyllä varata aikaa yksityiseltäkin jos se on mahdollista, ottivat minut ainakin siellä enemmän tosissaan ja selittivät mistä on kyse. Tietenkin riippuu lääkäristäkin, kohdalleni sattui mitä parhain :)

Viikkoja täällä siis 18+1
 
Valkosipulista Minäkin eilen kokeilin ja söin valkosipulia ja johan pikkuinen liikuskeli masussa enemmän. Pitääkin ruveta taas syömään kovasti valkosipulia. Viime keväänä söin sitä päivittäin, kunnes loppuivat. Koetin kaupasta ostaa, mut maistu tää ulkomainen lajike ihan homeelle, joten syömättä jäi. Siis nää valkosipulit mitä meillä oli oli miehen sukulaisten kasvattamia ja siis luomuja sekä älyttömän hyviä.

Meilläkin näytti neuvolan seinällä olevan tuo Bebesin mainos, vaikka liike on n. 500-600 km päässä. Mut ilmeisesti niillä on myös nettikauppa? Pitäs varmaan käydä itekin shoppailemassa äitiysvaatteita, jos töihin pääsen. Jos täällä kotosalla olen, niin riittää nuo nykyiset. Dubaista ostin pari aivan ihanaa puseroa, jotka masunkin kanssa oli tosi ihanan näköiset - vaikkeivat äitiysvaatteita olleetkaan, mutta joustavaa materiaalia.

Ristiäisistä Joku meinas, et pitää ristiäiset 3-4 kk:n ikäisenä? Meillä täällä ainakin pitää kirkolliset ristiäiset pitää 2 kk:n ikään mennessä - onko jossain muualla eri käytäntö? Meillä ristiäiset on pidetty lähellä kahden kk:n ikää ja aimmin en olis kyllä niitä jaksanut järjestääkään. Eka kuukausi vauvan kans on kuitenkin sellasta hulinaa, et ei kyllä tulis mieleenkään siinä ruveta ristiäisiä järjestään.

Ihanaa, kun neuvolassa on ultraus laite. Meilläkin sellainen on tuolla tk:n äitiysneuvolassa, mutta se on niin vanha ja surkea... alkuraskaudessa pyysin, että ultraavat ja käytiin siellä ultraamassa.
Rakenneultraan ois vielä reilu viikko aikaa.

Viikonloppusuunnitelmista Tänä iltana menen kahvipaketista on moneksi - kurssille eli siellä opiskellaan kahvipaketeista tekeen koreja/kasseja jne. Kurssi kestää koko viikonlopun Oulun kansalaisopistossa. Ilmoittauduin tähän kurssille jo syksyllä, mutta jouduin sen peruun, kun meidän perhe sairastui tieten siihen possutautiin just sillon, ku kurssi olis ollut. Nyt sitten pääsen tuolle kauan odottamalleni kurssille. Kahvipusseja on kertynyt kiitettävästi itseltä, sukulaisilta, ystäviltä, silloisilta työkavereilta, päiväkodilta jne. Ja loppuaika mitä jää kurssin jälkeen vietetään perheen kans.

Omenaruusu onnittelut poika-uutisista :flower:

Nimistä Pojalle ois nimi valmiina, edellisestä raskaudesta kun jäi käyttämättä - kun syntyi tyttö. Mutta tytölle pitäs miettiä nimi. Tosin mulla on poika -tunne, mutta eipä tuota nimiasiaa uskalla sen varaan jättää.. Ja nimethän sekä tytölle että pojalle pitää ainakin meillä kirjoittaa jo Oys:n osastolle menevään lankettiin hätäkasteen varalta.
Minut on aikoinaan hätäkastettu ja nimeä ei joko ole ollut mietittynä tai vanhemmat ovat sen unohtaneet siinä vaiheessa. Joten mulla on kätilön antama nimi, senhän olis saanut kyllä muuttaa myöhemmin, mutta vanhemmat oli katsoneet sen sen verta hyväksi, että olivat antaneet jäädä :LOL: . Ja onhan se harvinaista omistaa kätilön antama nimi.

Raskausarvista mulle niitä ei ole tullut yhdessäkään raskaudessa eikä ole tullut nytkään, vaikka kiloja onkin raskauksissa kertynyt yli 18 kg. Ilmeisesti mulla on sen verta venyvä ja paukkuva kudostyyppi :LOL:. Meillä nää raskausarvet onki tulleet urheilijamiehelleni ja viikonloppuna häntä siitä kiusasinkin :LOL: .

Hyvää viikonloppua heinämasuille.

SMSM ja Hippu rv 19+4
 

Yhteistyössä