Heinäkuun Hurmaajat 2010

Heips taas pitkästä aikaa! Taas oltiin viettämässä aikaa pojan kanssa vanhemmilla Porissa ja sitten miehellä oli viikon isyysloma, joten jäi täällä visiteeraamiset vähiin.

Viime viikolla Milolla oli 4 kk neuvola ja Milo painaa jo yli 10 kg! Onko muilla vielä tätä rajaa rikottu? Milon 4 kk mitat olivat 10,160 kg ja 70,8 cm. Saas nähdä koska toi kasvu tasaantuu, vielä ei näy merkkejä tasaantumisesta.

Kardemummma, ihana kuulla, että Sulo suostui imemään ilman rintakumia, koska se teki sut noin iloiseksi. Saako udella, että vieläkö on sujunut yhtä hyvin?

Kovasti täällä on noista kiinteistä puhetta. Meillä mennään edelleen pelkällä rintamaidolla eikä ole tietoa koska kiinteitä aloitellaan. Ei ole ainakaan mitään tarvetta pojalla enempää painoaan nostaa :)

Saga ja Milo 4 kk
 
Ok, kiitoksia vastauksista. Pitäs varmaan siihen pulloharjaan käydä investoimassa, kattelinkin tässä muutama viikko sitten, ettei hirmu kallis ole.

Ei ne edelliset unet olleet kuin 15min pitkät... mut sain kummiskin lämppärit uuniin... Nyt taas poju jollain oletettavasti pikatorkuillaan.. Ihan hyvä, että vähän nukkuu, menee hirmu kiukkuseksi jos väsyttää...
 
mä en keitä pulloja. Pesen ne astianpesukoneessa. Tuttiosia meillä ei käytetä lainkaan,noista pulloista valutetaan maito vaan...
Uudet pullon vaan keitän. En oo isompienkaan aikana keitelly pulloja ja pullotutteja. Joskus pesen käsin pullot, mutta yleensä laitan koneeseen.

Ville on kova poika nukkumaan. nytki kohta 3h nukkunu,tosin kohta tunnin on yrittäny herätä,mutta ei näytä jaksavan.vaikka jo vaipanki vaihdoin.
 
Onks tää nyt sit lämpöä vauvalle kun peräsuolesta mitattuna +37,95?
Vai onks tuol viel normaalin rajoilla kun eiks pyllystä mitattuna o aina sen 0,5 astetta enemmän?
Tyttö yskii kyllä ja väsyy ehkä vähän helpommin kun ennen mutta muuten on melkolailla oma aurinkoinen itsensä.. Hymyilee ja katselee kovasti ympärilleen ja tarttuu kyllä omiin leluihin kun ojennetaan... Vai olenkohan mä vaan vainoharhainen????
Mun mielest on sanottu et jos 38,5 ni sit lääkäriin,kotona voi olla muuten.
Viimesimmät kakat oli ihan löysää ripulia ja siin oli muutama sellanen limanen viiru,ei normaalia...:/
 
Mun käsittääkseni 38 ois kuumeen raja, eli rajamailla ois sillon. Meilläki on tota ripulikakkaa.. mut mitään räkäsyyttä, yskää tai flunssaa ei ole. Tänään tuli päivällä yks ripulikakka, mutta sen jälkeen ei ole tullut enää...
Miehen kans arveltiin, et oisko hampeja tulossa... Esikoisella eka hammas tuli 4 kk ikäisenä ja toisella 4,5 kk ikäisenä. Typy on nyt n. 3 kk 3 vkoa eli ei ois kaukana toi 4 kk:tta.
 
Pulloja en ole enää keittänyt sen jälkeen kun kiinteitä alettiin syömään. Pesen pullot kuumalla vedellä, pulloharjalla ja astianpesuaineella. Eikä tuosta ole seurannut mitään mahavaivoja yms.

Rakentamisesta Voi kun sain tänään hurjasti uutta tsemppiä, äidin miesystävä oli tänään tapetoinut olkkarin, meidän makkarin ja mun vessan. Oli ihana nähdä tapetit seinillä ja huomata että loistavasti olen valinnut :) Sähkömiehet siellä oli asentamassa halogeenejä kattoon ja katkaisijoita ja kaikki kiintokalusteet saapui tänään. Ihan voittaja-olo!

Lyötiin miehen kanssa tuossa veikkaa että milloin muutetaan, mie veikkasin että ennen Itsenäisyyspäivää ja mies veikkasi sen jälkeiselle viikolle, lähellä siis ollaan. Kunhan mun isä tulee lomareissultansa niin alkaa naputtelemaan saunaa (lähti tänään treffeille tuoreen naisystävänsä kanssa, yöseutureissulle hotelliin) :D Outoa tuokin, mutta onneksi siihen on jo tottunut ettei porukat enää ole yhdessä, erosivat reilu 2 vuotta sitten.

Lapsenvahtina meillä on yleensä mun äiti tai mun isosisko joka on Aatun kummitäti. Muille en todellakaan uskalla poikaa vielä antaa. Miehen työpaikan pikkujoulut ois 11. päivä ja sisko jo kyseli että "tottahan se Aatu heille tulee silloin eka kerran yökylään?" Hitsi kun tuntuu että ois kiva päästä miehen kanssa viihteelle kaiken tämän stressin jälkeen mutta toisaalta pelottaa että miten Aatulla menee vieraassa paikassa yö...Vaikeaa.

Tänään oli 4kk neuvola ja pituus 66,5 cm ja paino 7910g. Lääkäri tutki aika nopeesti ja totesi kaiken olevan niinkuin pitääkin. Hienoa hienoa.

Meilläkin tykkää hyppyyttämisestä. Pitänee ostaa sitten hyppykiikku kunhan se aika koittaa.
Hampaitakin ilmeisesti on tulossa kun kokoajan haluaa jotakin pureskella ja kuolaa ihan tolkuttomasti. O-ou...
Tänään muuten kokeiltiin ekan kerran "hampaiden" harjaamista ja oli muuten kivaa, kokoajan hymyssä suu ja naureskeli sille tunteelle suu auki.
Kohta saunaan ja sitten alkaa äitin tv-ilta; Huippis, Täykkärit ja Nurse J. Silloin ei saa mammaa häiritä vaan on isin hoitovuoro :)
 
Tuttipulloista oon kait vainoharhainen tai jotain, mutta pesen pullot aina käsin ja sterilisoin aina käytön jälkee. Samoin tutit ja lusikat, purulelut, yms.. Illalla sterilisoin kaikki päivän aikana käytössä olleet, pullot, tutit ja lusikat. Mulla oli vasta jonkin sortin vatsatauti ja muutenkin mulla on jokin 24/7 räkätauti kokoajan päällä, niin yritän vähän ees mimimoida pojan pöpöjen saantia.

Nyt kattoon täydellisiä naisia, viime viikon jakso ja tämän päivänen eli maratooni tiedossa :p
 
Hei millanen ja SMSM, täällä on ollut löysät kakat jo useamman päivän. Muuten pikkumies on kyllä oma itsensä, eikä kuumettakaan ole. Meillä mennään myös edelleen täysimetyksellä. Voiko tämä olla joku vaihe? En ole suuremmin huolestunut löysistä kakoista, koska muuten yleiskunto on hyvä, eikä kaveri oksentele, eikä vaikuta kivuliaalta. Huomenna ajattelin kyllä soittaa neuvolaan ja kysyä, että pitäisikö jossain vaiheessa asiasta huolestua.

Ei täältä tältä erää muuta. Käytiin tänään ekaa kertaa vauvauinnissa ja se oli ihanaa. Nyt kebabin ääreelle, jota mies toi juuri kotiin tullessaan. Kyllä. Täällä syödään myös hyvällä halulla :)

Mukavaa iltaa teille kaikille!

Solnushka ja Johannes (n. 4,5 kk eli 19 vkoa)
 
Nessa muistelin siis oikein tuon rajan. Varmuuden vuoksi kuitenkin peruin huomisen vauvajumpan ja jätin tänään menemättä vaunulenkille ja nukutin kaikki päikkärit sisällä.
Nostin sängyn päätyä ylös 2.pokkarin verran eli yht. n 7cm. Jos olis helpompi murun hengittää jos alkaa nuha vaivaamaan. Suppoja/lääkettä en ole tänään antanut kun on kuitenkin ihan suht ok nukkunut.

Tyttö jäi 8 aikaa nukkumaan omaan sänkyynsä syötyään ensin molemmat tissit tyhjiks,vaikka itestä tuntu ettei olis tullu tarpeeks maitoa että maha olis täyttyny mutta ei maistunu korvike enää lisäks vaan huus niin kauan että pääs omaan sänkyyn,sai tutin suuhun ja harson käteen.. Sinne jäi nukkumaan,ei tarvinu ees istua sängyllä vieressä.

Mieskin tossa laittoi viestiä töistä että hänellä on vähän sellanen olo että olis tulossa kipeeks.
Kai noilla mun rakkailla sitten on joku flunssa iskemässä päälle,itellä on ainaki viel ihan hyvä olo...
 
SMSM minäkin mietin että olsiko teille tulossa hampi? kun oireethan ovat poskien punoitus,kuumeilu,löysä kakka tai pieni oksentelu ja normaalia alhaisempi vireyden taso. Meille on hammas tulossa ja kaikki nuo oireet täsmäävät meillä paitsi kuumetta ja löysää kakkaa ei ole ollut.
Minullakin hirveän vaikea pyytää ketään hoitaan, edes muutamaa tuntia. enkä olekaan kysynyt muita kuin vanhempiani yhtenä iltana. Jotenkin ajattelen että kun tämän lapsen olen tehnyt niin itse se on hoidettava :) Joskus toivoisin että sanoisipa vaikka joku kummeista että nyt lähdette kahden keskistä aikaa viettämään ja me hoidetaan.. häälahjaks saatiin lahjakortti hotelliin niin siitä haaveilen. Jos tammikuussa sit viitsis pyytää mummoa ja pappaa hoitamaan..
 
millanen suuresta vauvakirjasta luin, että jos vauvan kuume ei ole korkea, häntä voi nukuttaa ulkona. Vaunuissa hyvin puettuna vauva lepää ja kerää voimia sairauden voittamiseen ja saa samalla raitista ilmaa. Suora lainaus ko. kirjasta s. 284
 
OliviaWau, onnea uudesta taidosta! Täällä Mr.T. pääsee kyljelteen ja vähän kohottaa päätään silleen, että kohta kääntyy. On pieni niin turhautunut, kun ei vielä itse pääse kääntymään.

Mr. T. pyörii leikkialustalla akselinsa ympäri. Varmaan just tuota kääntymistä harjoitellessa. Samoin huomasin eilen suihkussa (meillä hoitoalusta pesukoneen päällä), nostin hoitoalustan lattialle, kun Mr.T:n liikeet on aika sukkelia. Mr. T:n pää oli hoitoalustan päädyssä kiinni. Sen ajan, kun levitin shampoota hiuksiin ja aukaisin silmät oli Mr. T. pyllyä myöten kylppärin lattialla- kiemurrellut siitä hoitoalustalta puoliksi pois.

Taitaa jatkaa sisarussarjan perinteitä ja pitää huolen, että äiti pysyy hyvässä kunnossa :LOL:
 
Löysät kakat. Ette te joilla niitä on, ni rotaa ole nyt saaneet? Meilläkin on ollut löysää ja meillä se johtuu rotasta. Tosin meillä on edelleen myös epäselvää noiden mahdollisten allergioiden kanssa, mutta maidoton, kananmunaton, soijaproteiiniton dietillä kakat ovat olleet normaaleja. Nyt alkaakin 4. päivä maitotuotteiden käyttämistä mulla, katsotaan tuleeko oireita.

Kääntymisestä. Onko kaikkien murut oppineet ensin kääntymään selältä vatsalleen? Milo on nyt jo ehkä 20-30 kertaa yhteensä kääntynyt vatsalta selälleen, mutta toisinpäin ei kovasta yrityksestä huolimatta onnistu millään. Neuvolassa terkkari sanoi, että ei se vielä käänny selältä vatsalleen, että se on ollut ihan vahinko. (!?!?) Että toiseensuuntaan oppivat ensin :)

Saga ja Milo 4 kk
 
rouva saga Musta tuntuu, että se on ihan yks ja sama kumminko päin kääntyy. Meillä Mr.T. kääntyi pienempänä vahingossa ihan useamman kerran vatsalta selälleen. Minkäs sille mahtoi, jos pää oli niin painava, että sivulle päin katsoessa HUMPS!, vetäisi selinmakuulle :LOL:
Nyt kuitenkin pinnistelee ihan selkeästi ja on jo tosi lähellä kääntyminen. Yöunet on täälläkin taas ihan sieltä minne aurinko ei ikinä paista. Esikoinen oppi kääntymään vasta 5,5kk:n iässä- siitä 2 viikon päästä tyttönen ryömi :)
 
rouva saga Siis mitä?!?!!? Ei muka voi kääntyä selältä vatsalleen, on muka vahinko? Haluisin kyllä jutustella sen terkkarin kanssa sillä meidän poika kyllä kääntyy selältä vatsalleen ja se EI ole vahinko!! Meillä ei mitään yritystäkään (muutamaa vahinko lukuunottamatta) ole kääntyä mahalta selälleen.. Ihme juttua tein terkkarilta!

Huh hei, meillä on varmaan tuolla 3 aikaan herätty ekan kerran ja käyty huutelemaan niitä näitä... ja uskollisesti jaksoin tuupata tuttia (ja mieksin tais kaks kertaa) suuhun aina tuonne 7 asti, kunnes mies nousi ylös ni noustiin myökin pojun kanssa.. Nyt sitten tais urvahtaa tuohon sitteriin harsonsa kanssa.. Meinasin,että oltas lähetty käymään vaunulenkillä, mutta pitänee jättää päivemmälle, en nyt kehtaa käydä kiskomaan toista tuosta ylös jos vaan nukahti.. Ite vois vaikka tuonne sohvalle lähtee lahnaamaan...

pulloista vielä, että mie olen niitä vain keitellyt kun en ole kokenut sitä mitenkään hirmu isoksi projektiksi...mut siis turhaahan se on.... kun niitä kiinteitäkin syödään...mut siis mitään lusikoita tms en ole kyllä keittänyt kertaakaan ja tutit keitän vain (ja tietty pullot) silloin kun tuon ne kaupasta kotiin ja käyttöön.. ja purulelukin mitä ostin ni sitä ei saa edes keittämällä steriloida joten senkin vain pesin ja annoin pojulle.. nyt en tiedä missä edes viipottaa koko lelu..kait se vielä joskus jostain löytyy ja meikäläisen tyylillä annan sen vain suoraan pojulle leikittäväksi:LOL: Välillä varmaan oon vähän liiankin suuripiirteinen:LOL:

Pitäsköhän sitä jotain järkevää lähtee tällä päivällä tekemään... Eli en saa mitään aikaseksi:D

Rae ja V
 
rouva saga , meillä poika kääntyy jo todella sujuvasti selältä vatsalleen... oppi sen noin puolitoista viikkoa sitten ja nyt pojalla ikää siis 3,5 kk. Kun laittaa selälleen lattialle, niin humpsis ja poika kääntyy erittäin sulavasti vatsalleen :) Ja tekee aina uuden käännöksen kun käy kääntämässä kaverin takaisin selälleen.

Minä jouduin sitten eilen käymään lääkärissä... kun on välistä tuo mieli niin perhanan matalalla, lähes päivittäin itkettää eikä elämä kiinnosta. Lääkäri oli hyvin ymmärtäväinen ja pääsen piakkoin puhumaan jonkun kanssa, en muista, tais olla joku psykiatrin hoitaja tmv... mutta kuitenkin tällä hetkellä tarvitsen sitä, että pääsen jonkun ammattilaisen kanssa selvittämään omaa päätäni päästäkseni taas kunnolla jaloilleni. Parin vuoden sisään on ollut niin paljon mullistavia tapahtumia elämässäni, niin negatiivisia kuin positiivisia, että tarttee pikkasen hengähtää etten romahda totaalisesti... Onneksi tuosta pojasta saa virtaa kuitenkin ja rakas mies on tukena, että eiköhän tästä suosta vielä rämmitä ylös! Kauheen vaikee vaan oli aluksi tunnustaa itselleen, että tarvitsee ulkopuolista apua... olen aina pitänyt itseäni vahvana ihmisenä, että kyllä minä pärjään ihan yksinkin, minä ite... Mutta eiköhän se tästä! Tänään käytiin jo aamulla vauvauinnissa, piristi mieltä kovasti =)
 
Kääntymisestä se on kyllä jännä juttu.. Matias on kääntyny mahalta selälleen alle 2 kuisesta mut nyt alkaa kohta onnistua toistekkin päin ja ikää kohta jo 5 kk. Sanoi lääkärikin tänään kun kävin lääkärineuvolassa, et toiset kääntyy vasta puoli vuotiaana..

Hiemanpa muuten rupes ottaa pattiin tänään, kun pojalla on toisessa korvassa semmoset ylimääräset nipukat niin tänään lääkäri sanoikin, että ei niitä nyt voi poistaa et ne pitää ihan nukutuksessa ottaa pois, et sitten isompana.
Voi luoja et kirosin taas sairaalan lääkärin kun se ei helvetti voinu ottaa niitä pois sillon heti kun synty, kun ne ois saanu ilman nukutusta otettua :mad:

Meilläkin on aika löysä kakka, liekkö hampaita tulossa kun on lievää flunssaoiretta ollu ja ikenet on aika vaaleet. Siihen malliin kyllä kuolakin lentää et luulis tulevan jo!
 
löysä kakka ja rota - mulle tuli mieleen se löysien kakkojen ja rota-rokotteen yhteys, mutta miten suurella viiveellä moinen voi oikein tulla? meillä nimittäin löysät kakat alkoi 8 päivän päästä siitä kun oli saatu rotatehoste. mene ja tiedä. kun ekasta ei tullut mitään. eihän sitä tietenkään tiedä, jos vaikka voisi tullakin. toivottavasti teillä rouva saga voisit taas kohta kaataa huoletta maitoa kaffen joukkoon :)

retulia haluaisin onnitella hienosta päätöksestä hakea ulkopuolista apua! itselläni oli samanlainen tilanne (ilman lasta tosin) 2008 syksyllä ja olin tosi lopussa. hienoa, että olet pääsemässä juttelemaan ammatti-ihmisen kanssa. itse kävin 2009 kevään juttelemassa psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa, joka oli aivan mahtava tyyppi! se oli täällä helsingissä ainakin ainoa keino päästä eteenpäin julkisen puolen erikoislääkärille saamaan lausuntoa kelaa varten. itse olen käynyt terapiassa kohta kaksi vuotta ja omalla kohdallani se on auttanut kovasti masennukseen, paniikkihäiriöön ja ennen kaikkea elämään :) olen aina sanonut, että terapiasta pitäisi tehdä pakollista kaikille ja tässä maailmassa olisi varmasti paljon vähemmän sotia, jos ihmiset ymmärtäisivät paremmin itseään ja toisiaan.

itse olen aina pitänyt itseäni tosi vahvana. monet ystävät olivat aivan ihmeissään kuultuaan, että olin sairastunut masennukseen: "sinä? kaikista ihmisistä juuri sinä?" ehkä me "vahvat" vaadimme itseltämme liikaa, emmekä osaa pysähtyä, ennen kuin voimat ovat jo liian vähissä. terapiasta on ollut siinäkin suhteessa paljon apua, että nyt osaa kuunnella itseään paremmin ja tunnistaa jaksamisongelmat ennen kuin menee överiksi.

voimia siis paljon sinulle, retuli! yritä selvittää, minkälaista apua on tarjolla. lääkärit kun niin helposti kirjoittavat sen masennuslääkereseptin ja lähettävät kotiin. vaikka joillain ne lääkkeet auttavat kovastikin, en itse aikoinaan kokenut sitä omakseni. minulla parhaiten auttoivat akupunktio, terapia, liikunta ja vertaistuki. onnea matkaan!

solunushka
 
Heippa pitkästä aikaa!

Välillä käyn täällä lueskelemassa, mut en ehdi vastailemaan.

Meidän pikkuveikka lähti eilen ryömimään :heart: Reilun kuukauden on sitä jo harjoitellut ja eilen vihdoin älysi miten käsillä saa itseään vedettyä eteenpäin.

Mekin ollaan aloitettu jo kiinteät. Peruna ei käynyt, nyt menee riisi-vadelmapuuroa ja sepä onkin herkkua. Bataatti on seuraavana listalla, sitä pitäisi alkaa maistelemaan.

Nyt en ehdi enempää, vaunulenkki kutsuu!

omenaruusu ja pikkuveikka 4,5kk
 
Täällä kans oikein urakalla käännytään selältä vatsalleen...mutta toisinpäin ei vielä oikeen. :) pitää sitten aina käydä laittaan takaisin selälleen!!:D

Mies takas töissä...tylsää. Tyttö vedellyt jo yli2 tuntia päikkäreitä...vaikka yölläki nukku semmoset 13,5tuntia!!:D onneks palattiin normirytmiin ja heräillään aina siinä 9.30 maissa... Huomenna tulee onneks mummo ja pappa hoitaan tyttöä päiväks... :) Ja pe sitten reissuun jos ollaan tervehdytty..tai lähinnä mie ite oon enää pipinä!

Kovasti mietityttää jo se joulukuun reissu...pakkaamiset yms. lentomatkat.. Jännittää!!:) tytön eka ulkomaanreissu...

Tosi kummallista...Emma vedellyt päikkäreitä jo kohta 2,5 tuntia... ei yleensä nuku niin kauaa, kun yöt tommosia superpitkiä..

Luin tossa omia vanhoja viestejä...alkoi naurattaan, kun olin niin topakasti kirjottanu et imetys loppuu kun tyttö 4kk!!!:D :D noh, nyt kirjotan vähintään yhtä topakasti et loppuu kun tyttö reilut 6kk... saas nähä oonko vielä imettämässä kun tyttö on tyyliin yli vuoden tai kaks!!!:D :D noh jotain rajaa kummiski... :D
 
Viimeksi muokattu:
dalailama... mulle sanottiin neuvolassa, et voi ihan rauhassa 6kk asti ootella kääntymistä.. ELi no panic!! :)

Kuulkaas...sormiruokailusta asiaa!! Koska alatte antaan pikkusille omaan käteen jotain naposteltavaa ja mitä annatte?Maissinaksuja aion kokeilla, mutta jokohan vois antaa.. Moni antaa jo kai 4kk iässä (niin ja ei sitten mitn saarnoja maissin ravintoarvoista :D :D Haluaisinki vaan alkaa totuttaan pikkusta sormiruokailuun pikkuhiljaa.. Maissinaksu kai ainakin sulaa suussa tosi nopsaa.. Muita vinkkejä!?!?
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä