Heinäkuun Hurmaajat 2010

Vielä kysymyksiä... Tridian ja muut jotka pumppaavat maitoa, että pääsevät vähän irtaantumaan arjesta --- kuinka paljon laskette maidon menekiksi per syöttökerta? Itse olen antanut vain 3 kertaa pullosta maitoa ihan kokeilumielessä eikä mulla ole hajuakaan, että paljonko pumpattua maitoa kerrallaan meneisi. Tänään viimeksi pumppasin miehelle 70 ml, että pääsen vähän pidemmälle pyörälenkille. Jätti oli juonut kaiken alle 10 minuutissa ja oli vaikuttanut tyytyväiseltä sen päälle. Mutta edellisestä syöttökerrasta olikin vain 1.5 tuntia.

Tietty tää on hyvin yksilöllistä, mutta voisko menekkiä jollakin tarkkuudella kuitenkin arvioida? Ja onko korvikkeen määrä per syöttökerta sama kuin pumpatun maidon?

t. kyselyikäinen Nennu
 
Minä kanssa mietin tuota maitomäärää paljonko annetaan kerralla pullosta..rinnoissa sais olla mittari paljonko vauva syönyt:LOL:Mutta 80ml kiskoi poika pullosta viimeksi kun isä hoiti,ja tyytyväinen oli ollut=)Meillä kapalo ei aina toimi välilä vääntää ja hikoilee siinä ja ei rauhoitu,mutta eilen ilta taas simahti kapaloon ja nukkui siinä hyvin yön ekan unipätkän=)Eli älä Laura vielä luovuta vaan kokeile taas uudestaan kun vauva väsynyt ja levoton..minullahan ei mitään oikeaa kapaloa ole,vaan käärin pojan lakanaan juurikin sen takia että jos kalliin kapalon ostaisin niin hukkaaa menis varmaan rahat,mutta tyytyväinen olen ihan mihin tahansa poika joskus nukahtaa ja rauhoittuu..
Pakko ruveta siivoomaan,ristiäispappi tulee kylään:attn:Mulla on ristiäisstressi...
hipsu
 
Heippa!

Ville on nyt ollut kotona viime perjantaista asti. Ihan hyvin on mennyt, tosin poika oksentelee tosi helposti,jos laittaa maidon menemään nenämahaletkuun liian nopeasti,pullosta syöminen ei onnistu lainkaan :/ tai vain maitoa maistelee.

Muuten ihan tavallista tämä meidän elämä on paitsi maidot menee letkun kautta. Ville on hyvä nukkumaan, kun sen saa nukahtamaan :) kapalossa tykkää olla, kun muuten jalat ja kädet vispaa hirveesti, oon kääriny pojan peiton mutkaan ja siinä sitten rauhottuu ja kun pääsee syliin heijattavaksi.

Tiistaina käytiin osastolla, otettiin mitat ja lääkäri katsoi pojan. Poitsu oli 4490g ja 53cm. hyvin kasvaakin,vaikka pulauttelee/oksentaa yleensä useamman kerran päivässä vaikka maidot laittais kuinka hitaasti menemään. Sunnuntaina mennään osastolle pig-napin laittoon, ja ensi viikon Ville onkin sitten sairaalassa, ja sen jälkeen kotiutuu! Se on sitten juhlan paikka! Toivottavasti ei tuu takapakkeja!

pauliina ja ville 2kk
 
Huomenia! Kerrankin olen aikaisin ylhäällä, poika nukkui klo 22 - 5.30 , syöpötteli ja nukkui vielä parisen tuntia... äipälle ei enään uni tullu silmään, joten kipaisin koiruuden kanssa ulkona ja aamukahvin keittoon =) ja pikkasen siihen keittiöaskareita, sittenpä tuo pikkuinen jo heräilikin taas syömään... nyt on tuolla pinniksessään ja tuijottelee yläpuolellaan roikkuvia ötököitä, noita katsellessaan viihtyy yksinään vaihtelevasti. Muutamasta minuutista puoleen tuntiin.

Pään kannattelusta , täällä on poika aloitellu pään kannattelun todella varhain, ensin sylissä ollessa ja sitten myös mahallaan ollessaan. Tietty jos on väsynyt, niin silloin pää on pikkasen holtiton mutta muuten kannattelee jo tosi hienosti =) Sukulaisetkin melkein päivitelly, kuinka jäntevä ja kehittyny poika on ollu. Ja ikää on nyt 6vkoa 5 pv.

Tavaroihin poika tarttuu hanakasti kun antaa jotain sopivaa käteen, mutta pudottaa sitten helposti. Ja hiuksiin ja isänsä partaan tarttuu satunnaisesti kiinni... oma nyrkki menee sujuvasti suuhun, kun ei oo tuttia tai tissiä silloin kun tarviis.

Nennulainen , mie olen nyt aloitellu tuota pumppausta niin pääsee äitikin pikkasen irtaantuu pojasta ja omille menoilleen. Iskä hoitaa pikkuista mielellään, on kyllä mainio parivaljakko kun touhuuvat yhdessä :heart: Isänsä poika :heart: Mutta jos oon tunnin poissa niin sellanen desi pumpattua maitoa riittää just ja just, riippuen miten on ennen mun lähtöä syöny. Esim. toissapäivänä kävin tunnin lenkillä koiruuden kanssa, niin desi oli menny melkein heti ja sain ruveta syöttöpuuhiin heti kotiuduttua. Ja joskus harvoin on annettu korviketta, tuntuu olevan samassa suhteessa tuo korvike ja pumpattu maito.

Ootteko muuten pakastaneet äidinmaitoa miten? Siis pakasterasioissa vai pusseissa? Ja miten paljon ootte pakastanu aina yhteen annokseen?

Täällä aloitettu eilen Cerazette-pillerit, alkoi menkat eilen ja tooooosi runsaina alkoivatkin. Noh, onpahan tuo ehkäisykin nyt sitten kunnossa sinne asti kun pikkukakkonen on tervetullut :) Tosiaan täällä pitäis ootella se puoli vuotta ennen mahdollista uutta raskautta, kun on se sektio takana.

Oma flunssa alkaa olla voitettu, pojallekin se iski mutta huomattavasti miedompana. Pikkasen räkäisyyttä ja muutaman kerran yskiny... tänään on neuvola, saas nähdä saako tänään sen rotarokotteen.
 
Huomenta vaan parhaan yön jälkeen ikinä!!!!!!=)=)

Emma laitto nukkumaan 20.00 (mikä on jokapäiväinen rutiini jo meillä)...söi ekan kerran 06.30 ja sitten nukuttiin vielä 09.30 asti!!!:heart: voi vitsit kun pysyis nää yöt tämmösinä!!

Eilen kävin Mll:n perhekerhossa..ihan kivaa oli. Harmi kun just samaan aikaan ois esikkoryhmä avoimessa päiväkodissa..en osaa päättää kummassa rupeis käymään.. toisaalta harmi kun oat aina jo niin aikasten (alkavat 9 pintaan) meillähän nukutaan vielä tuolloin!!!:LOL:

Eipäs muuta ihmeempiä..isukki on mennyt taas töihin. Kahdestaan täällä mennään päivästä toiseen. Emma ruvennut porisemaan ihan kamalan paljon.. huutelee sitteristä, jos ei saa tarpeeks huomiota!!=)

Semmosia..

Sannuliini ja Emma 2kk ja reilut 3 vkoa!!:heart:
 
Retuli
Meillä on sellainen kertakäyttötuttipullo, jossa oli jo paketissa mukana pussirulla. Oon pakastanut maidon noihin pusseihin- sen verran, mitä pumpulla oon saanut irtoamaan helposti. Ja ei ole vielä ollut tarvetta, niin ei ole sulatettu, mutta joko vesihauteessa tai mikrossa tullaan sulattamaan. Noita pussirullia myydään erikseenkin. En oo enää missään marketeissa nähnyt pitkilleen, mutta muistaakseni lastentarvikeliikkeissä. Tässä se hyvä puoli, että ei tarvitse kun yhden tuttipullon rintaruokitulle lapselle. Pullotutteja taas tarvitsee muutaman.
Lisätty: Lastentarvike Baby Style Oy - Ainu Kertakäyttöpullo ja pullopussit

Topi nukahtikin lampaantaljalle. Lenkki siirtyy myöhemmäksi...
 
Viimeksi muokattu:
Heippa hei vaan täältäkin mammat pitkästä aikaa. Olen kyllä lueskellut teidän kirjoituksia, mutta en ole kerennyt kommentoimaan. Viime viikko meni ristiäisiä laitellessa, onneksi mies oli isyyslomalla auttelemassa mua. Mies siivosi, leipoi kakun pohjat, porkkanapiirakkaa jne. hoiti pikku Saraa sekä isompia lapsia. Ei kyllä olis ristiäisvalmistelut kerenneet valmiiksi sunnuntaiksi ilman rakasta miestäni :heart:. Ristiäiset olivat sunnuntaina ja tyttö sai kasteessa nimen Sara Catarina. Ihanat oli ristiäiset, naispappi piti aivan ihanan puheen siitä miten pitää huolta toisistamme ja koko perheestä ja kummien olla perheemme tukena tässä vaativassa tehtävässä :heart:. Kummit ja sukulaiset olivat kyllä aivan ihania ja ristiäisjuhla oli todella lämminhenkinen ja ihana. Anoppikin soitteli vielä perään ja kiitteli ihanista ristiäisistä. Anoppikin auttoi ristiäisten laitossa leipomalla ja laittelemalla ristiäispöytää jne.
Kummeja tytölle tuli 8, 3 pariskuntaa ja 2 tyttökummia.

Imetyksestä täällä on ollut keskustelua. Meillä tyttö on täysimetyksellä ja ihan on oma maito riittänyt. Varalta on kuitenkin nania, jos ei oma pumpattu maito riitä silloin kun olen jossain käymässä (shoppailemassa, lenkillä, kokouksessa tms.). Eilen olin pojan koulun vanhempainillassa ja pumpattua maitoa oli n. 2 dl. Imetin tytön ennen lähtöä ja oma maito oli riittänyt tuon 3 h, minkä olin vanhempainillassa. Esikoisen aikaan sain neuvolasta Tuttelin kirjan, jossa on maitomäärät, mitä minkäkin ikäinen lapsi tarvii. esim.
1-2 kk ikäinen tarvii 600-800 ml/vrk (syntyissään isokokoisempi lapsi vähän enemmän n. 700-900 ml - sanoi neuvolan täti).
2-3 kk 700-1000 ml,
3-5 kk 700-1200 ml,
5-6 kk 700-1000 ml,
6-8 kk 600-800 ml (korvike + velli),
8-10 kk 600 ml (korvike + velli),
10-12 kk 600 ml (korvike + velli)
Nää oli siis äidinmaidonkorvikkeen ohjeelliset määrät ja kutakuinkin samoja määriä varmaan menee rintamaitoakin. 6 kk iässä maitomäärät ilmeisesti vähenee siksi, kun annetaan jo enemmän kiinteitä... mun oma arvio =)

Nennulainen kyseli pumpatun maidon määrästä ja meillä siis 3 h poissaololle riitti 2 dl ja ennen lähtöä imetys. Ja meillä on aika isokokoinen tyttö - syntyissään oli 4650 g ja 53 cm pitkä. Viime perjantaina neuvolantädin kotikäynnillä tyttö painoi 5760 g, pituutta ei mitattu, mutta 3 vkon ikäisenä pituutta oli 57,5 cm ja viime perjantaina ikää oli 6 vkoa 5 pv:ää.

Onnittelut naimisiin menneille ja kihlautuneille sekä pienille nimen saaneille :flower:.

Pään kannattelusta Meillä tyttö on tosi jämäkkä ja jäntevä. Kovasti jo kannattelee päätään, on jo yli 2 vkoa kannatellut, tosin välillä nokkiikin kun pitemmän aikaa on masullaan ollut. Mutta hyvin jo kannattelee päätään.

Pitemmän aikaa tyttö jo välillä viihtyy yksikseenkin ja "hööhöttelee". Nyt on alkanut tarttumaan kiinni leluihinsa, tosin ei vielä niitä kurkottele mistään, mutta jos lelu on esim. masun päällä niin tarttuu siihen kiinni ja viuhtoo sitä ilmassa. Äidin hiuksiin on tarttunut jo useamman viikon ajan, mutta nyt tarttuu jo esineisiinkin.

Onnittelut Pauliinan perheelle ja Villelle, kun olette pienen vihdoin viimein saaneet kotihoitoon :heart:.

Nukkumaan meillä laitetaan n. 22-23 ja eipä tahdo tyttö nukahtaa muutoin kuin tisulle meidän sänkyyn. Siihen olen yleensä nukahtanut itsekkin ja vaihtelevasti siirrän tytön yöllä omaan sänkyynsä tai sitten nukkuu koko yön meidän sängyssä. Eipähän tarvi itsekkään valvoskella. Viime yönä laitettiin nukkumaan klo 23 ja tyttö heräs seuraavan kerran klo 7.30 syömään. Nykyään meillä nukutaan yöllä sellaset 7-9 h putkeen. Laitokselta kotiutumisen jälkeen meillä nukuttiin 5-7 h putkeen, et ihan hyvät yöunet meillä on nukuttu kokoajan.
Päivällä tyttö nukkuu 3-4 h unia, iltasella klo 18 alkaa yötankkaus ja sitten roikutaankin melko tiuhaan tisulla, pikku tirsoja ottaa välillä.

retuli82 meillä kans mies mielellään hoitaa lapsia. Esikoiseltakin kysyi heti kun tulin laitokselta, et haluuko äiti lähtä lenkille. Minä lähdin heti kävelylenkille ja mies jäi vauvan kans kotia :heart:. Nyt hoitamisessa on jo enemmän haastetta, kun on vauva, vajaa 7 v. poika ja 5 v. tyttö, mutta hyvin mies pärjää koko konkkaronkan kans :LOL:. Tänäänkin pumppailen maitoa, kun lähden kansalaisopistoon englannin opintoihin (olen vuosien ajan harjoittanut englannin taitoa kansalaisopistossa, kun ei sitä muuten ole missään tarvinnut... ettei pääse unohtumaan). 1,5 h olen tuolla englannin tunnilla ja 120 ml, on jo pumpattuna maitoa illaksi. Saa vähän itekkin tuulettaa päätään ja olla aikuisten ihmisten seurassa ilman lapsia :saint:. Perhekerhoon kun ei tänään menty, kun sitä ei tällä viikolla ole ollenkaan.

Cerazette pillereistä aikoinaan kun niitä käytin, niin ei tullut kuukautisia vasta kun pillerit lopetin eli kun poika oli 7 kk vanha ja pikkukakkonen oli tervetullut. Pikkukakkonen saikin alkunsa heti ensimmäisten kuukautisten jälkeen.

kertakäyttötuttipullo ja pussit Meillä löytyy sellainen lähes käyttämätön, jos joku tarvii. Meillä kun ei lapset ole oppineet pakastettua maitoa juomaan - maistunut liikaa raudalle. Muutoin kyllä pullosta lypsettyä maitoa ovat juoneet, mutta pakastettu maito ei ole mennyt - tosin en kyllä ole yrittänyt kuin esikoisen aikaan ja tuli tuo kertakäyttötuttipullokin pusseineen silloin hommattua ja jäi käyttämättä.

Mitähän muuta täällä oli jutusteltu... en nyt muista...

Tyttö nukkuu ulkosalla - on nukkunut nyt jo 2 h. Tykkää kyllä kovasti nukkua ulkosalla ja sisälläkin nukkuu imetyksen jälkeen meidän sängyllä hyvät unoset, kuten myös sitterissä.

Mutta nyt lähden kotihommien pariin, oli kyllä tarkotus käydä kaupassa tänään, mut ilmeisesti mies käykin kaupassa, kun oli mennyt autolla töihin...

Nii ja keskustelua oli ollut muistaakseni imetyksen kestosta, täysimettää yritän 5-6 kk ja imetän niin pitkään kun lapsi haluaa, eikä rupea kovin tisua puremaan... Meillä kun hampaita on ruvennut 2 aikaisemmalla lapsella tuleen jo 4,5 kk ikäisenä ja ei kivalta tunnu, kun narskauttaa kunnolla hampaat tisuun kii :kieh:. Esikoista imetin 7 kk, sitten poika ite halus lopettaa, toista lasta imetin 8 kk:tta, kun tyttö ite lopetti kans. Saa nähdä miten kauan tää tyttö haluaa rintamaitoa juoda :saint:.

Kotona olosta on myös ollut keskustelua. Kotona olen ensi elokuun puoleen väliin asti, kun silloin aloitan opiskelut amk:ssa. Tyttö on silloin reilun vuoden vanha ja koetan saada hänet perhepäivähoitoon. Esikoinen menee silloin 2. luokalle ja toinen lapsi aloittaa esikoulussa.

Ja taas tuli yksi kysymys mieleen... muisti palaillee pätkittäin :LOL:, Oliviakohan se kyseli lenkkeilyn jälkeen, et onko tuntunut liitoskipuja alapäässä - siis sellaisia kuin ennen synnytystä. Ja mulla on kyllä tuntunut oikein reippaan kävelylenkin jälkeen. On kyllä välillä ollut aika lahjakkaasti paikat kipeenä... hmm.. onkohan aika kullannut muistot, kun en muista aikaisempien raskauksien jälkeen kuntoilun jälkeen tällaisia kipuja :confused:

Hyvää päivän jatkoa kaikille mammoille tasapuolisesti =).

SMSM ja Sara 7 vkoa 4 pv
 
Viimeksi muokattu:
Pieni talo peerialla on ihan pop, täälläki sitä katsellaan:LOL:

Enterorokko jota tuntuu tänä syksynä olevan liikenteessä enemmältikkin on kaiketi rantautunut sinne eiliseen kyläpaikkan, nyt tässä kauhulla odottelen tuleeko tuolle miejän pojalle mitä..itämisaika oli jotain 3vrk kaiketi ni sunnuntaihin (viim. maanantaihin) mennessä pitäs tulla jos on tullakseen.. Kyllä mie kiroon jos se meille tulee!!! On muuten ihan vissi juttu, että sillon jää mieksin kyllä kotiin auttaman... Kuumetta ei vielä ole, mutta hyvin on lämmin lapsi (vähensin jo vaatteita) ja kitisee ihan mahdottomasti, enemmän kuin normaalisti.... Taitaa kyllä jäädä vkl reissu käymättä, ja seuraavan kerran kun ollaan menossa sinne miehen siskolle ni kysyn jo ennen menoa, että eihän varmasti ole kukaan kipeenä!!! Eihän sitä kipeenä oloa ja kipeitä ihmisiä tietysti mitenkään pysty välttämään, mutta enpä kyllä tieten tahtoen lähde mitään pöpöä itselle saati pojalle hankkimaan...

Sori nyt ei kyllä pysty keskittymään oikein mihinkään muuhun ku suoraan sanottuna v*tuttaa nyt kaikki!!! Nyt minä kyllä rukoilen ja toivon ja pompin vaikka päälläni, että meille ei tulis mitään tautia!!!
 
Joo telkkarilakko on historiaa- pitäähän kotiäiteen arjessa jotain mielekästä olla:D

Pumpatun maidon määrästäen oikeen osaa sanoa. Viime vkolla kävin parilla siiderillä kaverin kanssa ilta-aikaan ja pakkasmaitoa oli 180 milliä.Meidän pieni neiti oli juonut sen melkein kokonaan ennen nukahtamista. Tosin illalla yleensäkin tankkaa aika paljon. Nyt on pumpattua maitoa joku 5 desiä. Huomenna illan neiti on mun kanssa kyläilemässä eli iltatankkauksen saa tehdä tissistä. Aattelin tänään ja huomenna pumpata vielä pari kertaa eli loppusaldo on varmaan joku 7-8 desiä. Luulis kirpulle yöksi ja aamuksi riittävän reilustikin. Luulen, et kirpun tankkaus vaihtelee jossain 80 ml-2 desiä/kerta. Mut vaikee tuota on arvioida. Toki korvikettakin vois muuten antaa, mut kun sitä ei oo annettu lainkaan niin tuntus aika rankalta toisen masulle yhtäkkiä antaa sitä. Toi aventin pumppu on muuten loistava!!! Ainun pumpulla ei irronnut mitään, mut tällä kyllä. Ostin käytettynä kympillä, niin ei rasittanut kukkaroakaan paljon. Niin ja mie pakastan minigrip-pusseihin maidon noin 50-100 millin annoksina.

Kotona olosta en tiedä vielä yhtään. Luulen, et sijaisuuksia alan tekee jo tän vuoden puolella. Siis sellasia yhden tai kahden päivän juttuja silloin, kun mies on vapaapäivällä. Ykkösluokkalaisten päivät on niin lyhkäsiäkin, et ihan hyvin vois käydä joskus tekemässä. Hinku ois jo nyt kova:) Keväällä sitten vois tehdä jonkun vähän pidemmänkin sijaisuuden, jos vaan semmonen sattuu kohdalle. Virkaa tai viransijaisuutta tuskin saan ensi syksynäkään, joten seuraava vuosikin menee varmaan sijaistellessa. Mut se sopii mulle paremmin kuin hyvin. Niistä saa ihan kivasti rahaa ja näin saan olla Miljan kanssa myös kotosalla jonkin verran. Niin ja siis luokanopettaja (melkein valmis) olen.

Jos sitä menis itsekin päikkäreille,, kun pienikin vetää sikeitä.

A + Milja 2kk + 2 päivää

p.s. Ai niin. Mulla ois täysin käyttämättömät rintakumit, jos jollakin on tarve? Voisin vitosta vastaan pistää postiin(sis postikulut).
 
Heissan mammat,

Täällä taas vaihteeksi on raivottu rinnalle oikein urakalla nyt aamulla. Mulla ilmeisesti on vaan niiiin ärsyttävät nännit. :D Ollaan aikoja sitten sovittu työkavereiden kanssa, että mennään tänään ulos syömään ja olin jo peruuttamassa menoa aamulla kun syömisestä ei tullut mitään. Neiti kuitenkin suostui aterioimaan puoliunessa tuossa päikkäreiden välissä, joten minähän menen tänään ulos! Jos yhteen pulloon tänä iltana kaatuu rintaruokinta, niin kaatukoot! Mrr. Argh.

nennulainen Mekin asustellaan Espoossa. Tervetuloa vaan. :wave: Itsekin pumppailen maitoa aina kun lähden jonnekin kauemmaksi. Yleensä jumppatunnin tms. ajaksi pumppaan varmuudeksi sellaiset 80 ml, mikä yleensä riittää yhdelle syötölle. Nyt tänään kun olen kauemmin pois, pumppasin 1,5 dl. Jos se ei riitä, niin mies antaa sitten korviketta loput. On tosiaan hyvin vaikee arvioida maidon menekkiä ja riippuu paljon siitäkin, miten vauva on syönyt aiemmin päivällä.

Pai taisi kysellä, onko muiden vauvat nälkäisempiä kakkalakon loputtua. Meillä pisin lakko oli sen 3 päivää ja olin huomaavinani, että tyttö soi paremmin sen jälkeen. Neuvolan terkkari sanoi, että yleensä vauvat syö enemmän kun kakka viimein tulee. Kun suoli on täynnä, niin ei kuulemma ole niin nälkä.

Rae Voi perssuti, että oli huono tuuri tuon kyläilyn suhteen kun kaikki sairaana! Toivotaan, ettei teihin tarttunut. danahan sairasti taannoin tuon enterorokon. Ei sielläkään tainnut tarttua poikaan se?

pauliina Aivan ihana kuulla, että Ville on nyt pidemmän pätkän kotona ja lopullinen kotiutuminenkin lähestyy jo! Äidin hoidossa on pojan hyvä toipua. :heart:

hipsulle tsempit ristiäisstressin kanssa. :)

Pieni talo preerialla on onneksi yksi sarja, jota en katso. :D Mulla on yleensä päällä nelonen tai Liv ja tuntuu, että katson 200 kertaa viikossa samat Nuorennusleikkaus ja Hiirulaisesta Hottis -jaksot! Bridezilla on myös ollut mun iltapäivien pelastus viime aikoina - hitto, että voi olla sekopäistä sakkia. :) Kesällä olin ihan koukussa Liv:iltä tulevaan Uusi elämä maalla -sarjaan, mutta nyt oon nähnyt kaikki nekin jaksot vähintään kaksi kertaa jokaisen. Mutta se miesjuontaja siinä on jotenkin älyttömän rauhoittava tyyppi. ;)

SMSM:n kuulumisia oli oikein kiva lukea pitkästä aikaa. Mitä alaa olet muuten menossa opiskelemaan syksyllä? Mä oon ilmeisesti kauheen utelias, kun pitää kaikki saada tietää. :D

Meillä tyttö tarttuu esineisiin aina vahingossa. Ihan selkeesti huitoo kaikkea ja koittaa ottaa kiinni, mutta onnistuu vielä vaan sattumalta. Omaa tuttia on meilläkin otettu suusta pois jo monta kertaa. :) Ja käännytty on muutaman kerran selältä kyljelle. Meillä ei ole pidetty vauvaa kauhean paljon lattialla kun nuo koirat hästää koko ajan jotain, mutta nyt oon viime aikoina laittanut koirat lapsiportin taakse toiseen huoneeseen ja antanut vauvan köllötellä viltin päällä.

Tulipas tarinoitua. Nyt meen parvekkeelle katsoon, joskos neiti heräisi viihdyttämään äitiään ihanilla "guuu" ja "äää" jutuillaan. :heart:
 
SEKTION jälkeen en lähtis kyllä ihan puolen vuoden päästä toista tekemään, kannattaa kysyä kyllä toisenkin lääkärin mielipide kun jotkut sanovat että 1,5 vuotta!!!

Rae89 On se mukavaa kun ihmiset vaivautuu ilmoitamaan vauvaperheille et niillä ollaan kipeitä, ite oon täs varmistellut kans etukäteen et eihän kukaan oo kipee kyläpaikassa!

Meillä KAPALOSTA tulee kans raivarit jos kädet on jumissa, eli ei oo meidän juttu...

Viime yö meni ihan ok ja äsken tultiin kävelyltä, vaavi nukku taas sen 1,5h.

Soittelin äsken verikokeideni tulokset ja ne oli ok tulehdusarvo oli 1,4 kun pitää olla alle 10 :)

Millähän sit sais varjeltua noita rinnanpäitä rikkoutumasta ettei taas saa sitä stafylokokkia...kuulemma voi olla niin avoimet maitotiehyet varsinkin jos maidontulo on runsasta niinkuin mulla on niin bakteeri pääsee sinne helposti höh

PUMPATUN maidon voi säilöä kaupasta ostettuihin pieniin minigrip-pusseihin ja sulatus ehdottomasti pussi lämpöiseen veteen koska mikro muuttaa maidon proteiinin muotoa!!!

Hyvvee päivän jatkoa kaikille, me ruvetaan Oliverin kans odottamaan vieraita :wave:

Fiinukka ja Oliver 2kk 1pv
 
Huh, nyt on jo vähän mieli rauhottunut kun vedin kunnon itkupotkuraivarit, sain jutella äitin kanssa ja huusin puhelimessa ukolle:LOL:

Pieni mies kitskusi ja huusi tuossa yhdessä välissä ihan mielettömästi, mutta nyt vähän rauhaantui..siitä enterorokosta luin vielä sen verran, että itämisaika olis 3-7vrk joten tässä on pitkä aika odotella tuleeko pöpö vai ei..Jos ei tuo pieni mies nyt rupee yhtään kipeämmältä näyttämään ni eiköhän myö sitten reissuun lähdetä..sairastuttakoot vaikka sitten porukatkin jos niikseen tulee, ei kuulema äitiä haittaa:D ja siellä kyläpaikassa nyt 100% varmuudella on tuo enterorokko, oli jo eilen, mutta ei ollut käly sitä tajunnut kun vasta sitten illalla kun nousi se kuume...

Tänään niillä väleillä kun pieni mies ei ole huutanut niin jutustelu on ollut aivan mahdotonta, paljon enenmän tulee ääntä kun kertaakaan aikasemmin:heart:
 
Rae89: mulla oli enterorokko, eikä onneks tarttunut poikaa. Lääkäri meinas, että on aika harvinaista jos tarttuu noin pieneen, äidin vastaaineet suojaa hyvin.

Täällä on nyt ankara pakkaaminen menossa, äiti sai nyt pikku tauon siittä hommasta, kun isi ja poika lähti käymään kaupoissa. Illalla ois tarkoitus vaihtaa vapaalle ja lähtä tyttöjen kans muutamalle. Poika saa syödä sillä välin pumpattua, pakastettua äidinmaitoa sekä korviketta, jos omat maidot ei riitä. Huomisen aikana ois tarkoitus pistää loppu kämppä pakettiin ja ens viikolla tulee muuttoauto. Uus asunto oli tosi siisti, iso kaksio :) viimisen päälle remontoitu, kehtaa viettää tuparit ja kutsua ihmisiä kylään, kun seinät tai lattiat ei ole reikiä täynä.

Nyt suihkuu ja valmistautumaan :)

Dana88 & Apsi

 
Huomenta kaikille:)

Meillä ollut muutama raivopäivä...saanalla tosi kovia masukipuja ja huutanut ja ollut hereillä. On sitten kannettu ja kävelty, autoiltu, vaunuiltu, jumpattu, hierottu, yms. ja olen kyllä ollut aika loppu ite:( Nyt viime yönä saana nukku 7 tuntia putkeen, söi ja nukahti vielä meidän väliin=) Aivan mahtavaa!! Sai itekki nukkua kunnolla, jaksaa taas. Toivottavasti tänään olis parempi päivä. Nukkuis edes pienet unet ulkona päivällä.

Olivia kiitos sympatioista=) tää palsta on kyllä siitä ihana, että voi kirjottaa ongelmista ja ymmärtää ettei ole ainoa jolla niitä on. Vauvat on vauvoja ja vaivat kyllä helpottaa ajan kanssa:) ja tosiaan luonnetta löytyy!! Se on oikein:)
Meillä kans paljon rintaraivareita ja luulen syyn olevan se, että saana tykkää syödä usein (syötän lapsentahtisesti ja saana saattaa syödä tunnin välein...) ja maitoa mulla riittää, mutta sitten kun on vaan pieni väli syömisessä niin maito ei tulekaan enää niin vauhdilla ja se raivoaa sitä. Se tahtois nautskella usein ja pienen määrän kerralla. Imetyksen kesto vaihtelee 10 min - tunti. Illalla syödään kauan, yleensä yli tunti ja sitten jaksaa nukkua:)

Kiitos rae d-tippa vastauksesta. Ajattelin kans antaa sen 4 tippaa. Meillä ei kande neuvolasta kysyä...ne ei edes tiedä mikä on gefilus d...kysyin että olisko hyvä vaihtaa jekovit nsiihen, eivät tienneet mistä on kyse. Eipä täällä korvessa oikein aina tiedetä, kyllä ne ettii aina tiedon, mutta mä saan nopeemmin sen ite kaivettua netistä.

Tänäänn me ollaan kyllä kotona koko päivä, jos saana nukahtas pihalle päivällä niin mä aion mennä puolukoita poimimaan taas. Meillä on ihan tossa pihapiirissä ja itkuhälyn kantavuuden rajoissa:)

Pohjoisen taika ja saana tänään 8 viikkoa:heart:
 
Huomenia,

Tänään herättiinkin jo ennen kasia ja tyttö on nyt päikkäreillä parvekkeella. Pieni jaksaa aina noin 1,5 tuntia olla hereillä aamulla ja sitten mennnään pitkille päikkäreille. Oon ihan suosiolla jättänyt aamukahvin keiton vähän myöhemmäksi. Saa sitten rauhassa juoda kahvit kun vauva nukkuu. :)

Olin tosiaan eilen työkavereiden kanssa ulkona syömässä. Join ISON lasin viiniä ja nyt tuntuu siltä, että migreeni koputtelis. : / Katson hetken vielä, joskos tämä kahvi auttais päänsärkyyn, mutta sitten pikapikaa ottamaan lääkettä, ettei tuu kohtaus päälle. Ei olis kiva joutua soittamaan mies kotiin töistä vauvaa hoitaan.

Käytiin eilen tytön kanssa Sellossa shoppailemassa. Mukaan tarttui itkuhälytin, potkupuku, kuorivaippa, ensikirja ja vaunuun lelu. Siis joku vois oikeesti kertoa mulle, että oon nyt äitiyspäivärahalla, eikä mulla ole varaa törsäilyyn..

pohjoisen taika Aahh, oispa ihana nukkua 7h! Sitä on heti ihan uudestisyntynyt olo, kun saa pidemmän unipätkän. Koitan itsekin imettää lapsentahtisesti, mutta nyt tuntuu siltä, että mulla on lapsentahti pahasti hukassa. :D Oon ihan hämilläni, mitä pieni milloinkin tahtoo. Se saattaa olla tosi nälkäisen näköinen ja sitten kuitenkin raivota rinnalle suutuspäissään. Ota näistä vauvoista nyt selvää sitten. Mies nauroi, että tyttö on äitiinsä tullut, kun on kuin tuuliviiri. En ollenkaan ymmärrä, mistä se taas höpisee... :saint:

Rintaraivarit on onneksi nyt hetkeksi tauonneet. :) Eilen illalla tyttö söi oikein kauniisti, samoin nyt aamulla.

Mutta joo, eipä se auta kuin lähteä heittään lääkettä nassuun. Nyt alkaa jo oksettaankin eli migreeni tuli taas visiitille. :headwall:

Mutta ihanaa kun on viikonloppu tulossa!

*muoksmuoks* Toivottavasti danalla oli hyvä tyttöjen ilta eilen!
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta vaan mammat, vaikka päivähän se taitaa jo olla.
Käytiin aamulla miehen ja vauvan kans pojan opettajan luona keskustelemassa. Poika jäi taksia oottaan ja keskimmäinen lapsi jätettiin naapurin mummolle siksi aikaa. Opettajat käyvät kahdenkeskiset keskustelut kaikkien vanhempien kanssa siitä, miten on lähtenyt koulu lapsella sujumaan. Opettaja kehui meidän poikaa rauhalliseksi ja hyvin antaa toisille työrauhan. Kaikinpuolin on koulu lähtenyt pojalla hyvin sujumaan :heart:.

Rae meillä kaveri soitti, et on ollut hoitamassa lapsenlastaan, jonka äiti on oksennustaudissa. Olimme menossa kaverini syntymäpäiviä juhlimaan ja hän vaan varoitti, et jos emme halua tulla taudin pelossa. Hänelle itselleen tahi miehelleen ei tauti ollut tullut. Itse taas uskon, että jos on tauti tullakseen, niin se tulee. Jos ei tule meiltä sen takia, ettemme käy missään kylässä "hakemassa" tautia, niin kyllä se tuo koululainen tuo taudit koulusta… missäpä muualla taudit niin hyvin tarttuu kuin kouluissa ja päiväkodeissa… Mutta vauvoilla yleensä on niin hyvä suoja äidinmaidosta, että harvoin saavat mitään tauteja. Siinäpä siis yksi hyvä syy imettää, vaikka maitoa tulis miten vähän.
Tämän kaverin lapsenlapsikin on 3 kk vanha, eikä ole äidiltään oksennustautia saanut. Pikemminkin se on toisinpäin – lapset tartuttavat vanhempansa… Ja tuo enterorokko on aikuisilla tosi harvinainen, enemmän on lasten tauti. Uskoisin, ettei tauti teille tule, kun vauvalla on hyvä suoja äidinmaidosta ja aikuisille ei yleensä tule. Tosin Dana sairasti taudin ja työkaverillanikin se oli joku vuosi sitten tosi rajuna, mutta taitaa kuitenkin olla harvinaisempaa, että aikuinen taudin saisi.
Ja vaikka työkaveri oli kipeenä välillä töissäkin, ei meistä työkavereista kukaan sitä saanut - useamman kymmenen työkaveria ois ollut mahdollisuus sairastuttaa... jos ois ollut tarttuva tauti.

Olivia kiitos paljon. Eipä siinä mittään vaikka uteletkin – eipä tämä enää salaisuus ole, kun opiskelupaikankin olen jo saanut. Sairaanhoitajaksi lähden opiskelemaan. Jospa sitä ei sitten olisi enää niin neuroottinen noiden omienkaan lasten sairastelujen kans. Melko herkästi olen lapset lääkäriin kiikuttanut ja välillä on kyllä aikalailla nolottanutkin, kun on niin uusavuton kaikkien tautien kans :ashamed:. Vaikka ite lähden lääkäriin suurin piirtein pää kainalossa vasta, niin lapset olen kiikuttanut melkein heti lääkäriin kun vähän nenä vuotaa… no ehkä hivenen liiottelen nyt, mut tosi herkästi kuitenkin... Tosin onpa tuota toisinaan ollut vakavampaakin taustalla… kuten tytöllä oli vesirokon aiheuttama verenmyrkytys ja me vaan mentiin lääkäriin, et saatais resepti voidetta varten, joka helpottaa oloa kutisevien vesirakkuloiden kans… :|

Hipsulle zemppiä tosiaan ristiäis stressiin. Meillä ristiäisvalmisteluja tehtiin viime viikolla ja todellakin stressiä oli ilmassa. Yöunet jäi vähälle ja tän viikon alun olinki tosi väsynyt.. Mutta pääasia, että tyttö sai nimen ja ristiäisjuhla oli ihana :heart:. Ihania vieraita ja pappi piti ihanan puheen jne. Nyt se on ohi ja saa ottaa rennommin.

Meillä tyttö kakkaa joka päivä melkein joka vaippaan enemmän tai vähemmän. Mutta silloin kun isompi kakka on tullut, on tyttökin nälkäisempi. Kun suolessa on tavaraa, ei ole niin nälkäkään, mutta kun suoli purkautuu, niin on kyllä kova nälkäkin sitten. Mahtuu taas ruokaa paremmin.

pohjoisen taika minä imetän kans lapsentahtisesti. Aamupäivisin tyttö syö yhdestä rinnasta kerrallaan ja nukkuu 3-4 h, päivällä syö useammin ja on pitempiä pätkiä hereillä. Iltaa kohden syöminen tihentyy ja tankkaus alkaa 17-18 aikaan. Sen jälkeen syödäänkin tiheään molemmista rinnoista ja kun maitoa ei tuukaan niin hyvin kuin aamupäivällä niin lupsauttaa nännin pois suusta ja takas. Tuota sit tekee useemman kerran, välillä ottaa nännistä kii ja oikeen vetää… ja sit saattaa vielä ikenillä purasta nännistä – autss :kieh:. Hampaita odotellessa… tuon jos sit tekee ja tekeehän se varmasti niin AUTSSSS – siinä näkee sit otavat sun muut tähtimerkit… :rolleyes:
Illalla n. klo 21 mennään tytön kans kattoon tv:tä ja sen jälkeen roikkuukin kokoajan tissillä, välillä nukkuu, välillä syö. Mut eipä ala yöunille… kun yrittää viedä omaan sänkyyn, niin herää. Yöunille alkaa vasta kun mennään kumpikin meidän sänkyyn ja nukahdetaan molemmat – tyttö rinnalle. Yöllä kun herään, laitan tytön omaan sänkyyn ja maitobaarin kiinni:D. Öisin tyttö nukkuu 7-9 h putkeen.

Meilläkin tuo yöähinä on alkanut. Viimeyönä ähisi niin, et luulin et on nälkä. Otin tytön sit rinnalle, mut eipä tuo kunnolla syönyt eli ei ollut nälkä. Aamuyöstä ähisi taas, mut annoin ähistä ja niihän tuo nukkui aamuun asti. Välillä tuntu rupsujakin tulevan, et ilmeisesti ähisi niitä… sen jälkeen kun rauhoittui taas. Monesti aamulla, kun herää on tyttö sängyssään poikittain, on niin kovasti ruvennut pyörimäänkin jo sängyssään.

Gefilus-d:tä en ole alkanut antamaan, koska käsitin, että se menee vanhaksi kuukausi avaamisen jälkeen :confused:? Ei siis kerkeä käyttää koko pulloa, kun on jo vanhaksi mennyt ja tuntu olevan aika suolasen hintastakin?
Ja eipä nuo meidän neuvolassakaan olleet ko. vitamiinista kuulleet, kun vasta tänä kesänä joltain toiselta äidiltä. On kuulemma aika uusi tuote, eikä lääke-esittelijä ole käynyt sitä heille esittelemässä ja antamassa näytekappaleita – yleensä kuulemma käyvät.
Olen antanut tytölle 2 viikon ikäisestä lähtien gefilus-kapselin sisällön äidinmaitoon sekoitettuna sekä jekovit-tipat siihen. Täällä yks töpperö äiti ei muistanut miten paljon d-vitamiinia annetaan :saint:, vaikka neuvolasta sain oikein ohjelapun (jonka sitten hukkasin… löysin myöhemmin jääkaapin oveen kiinnitettynä :whistle: – hyvä minä). Annoin sitten tytölle 1. pv 1 tippa, 2 pv 2 tippaa jne. 5. pv 5 tippaa eli maksimin. 5 tippaa on sitten annettu siitä asti, mutta mitään vatsanpuruja ei ole tullut. Oys:n lääkäri meinas, et eipä siitä haittaakaan ole, kun kerran vatsakin on vauvalla hyvin kestänyt.
Ohjehan ois ollut 1 tippa 3 pv, 2 tippaa 3 pv jne. kunnes pääsee 5 tippaan eli melkein 2 vkoa ois mennyt ennen kuin ois annettu 5 tippaa ja minä annoin jo 5. päivänä!!!

Niin ja tuo Olivian mainitsema itkuhälytin on meilläkin hommaamatta... edelleen... Eipä sen hommaamista ole aiottukaan kuin puoli vuotta... ylikin. :confused:

Nyt ruoan laittoon suunnistaa hän... :D.

Hyvää päivän jatkoa mammat.

SMSM ja Sara 7 vkoa 5 pv

PS. onkos kukaan muu huomannut sellaista, et kun käy vaikka lenkillä tai muutoin viettämässä "omaa aikaa" - ei tarvi olla ees pitkä aika... vaikka tunti niin rinnat on pinkeenä maidosta. Sama aika kotona niin on vaan normaalit "lupukat". Eilenkin tulin englannin aktivoinnista - poissa olin vain 1,5 h ja tuntu et rinnat räjähtää... kotona ollessa ei ois samaa reaktiota. Kai se tuo lapsesta erossa olo tekee sen tai sit se hyvänolo mikä tulee kun saa omaakin aikaa. Vaikka ihanahan se on olla sen oman pienenkin luona :heart:.
 
Viimeksi muokattu:
Huhuh hengissä selvitty tyttöjen illasta :D kotiuduin kahen aikaan yöllä, hauska reissu oli :) sai kerrakin puhua tyttöjen juttaja kenenkään keskeyttämättä, eikä tarttenut pomppia kuin aro pupu paikasta A paikkaan B, sai höllätä kireää vannetta nupin ympäriltä. Nyt taas jaksaa itkupotkurintaraivarit :) Vaikka oli hauskaa en kyll tiedä milloin lähen käymään seuraavan kerran, taidan nykyään vielä enemmän viihtyä vaan oman kullan kainalossa Apsi sylissä :heart: Kotona isillä ja Apsilla oli mennyt tosi hyvin, olivat yhessä kattoneen telkkaria ja pelannneet pleikkaria :LOL: Apsi oli vähän itkeskellyt ja hermostunut isille, kun palvelu oli ollut hiasta :D Aamulla oli aivan ihanaa, kun äitin hurmaava pikkumies pötkötteli isin vieressä ja hymyili ja naureskeli ääneen aivan ylisuloisesti :heart:

Olivia :hug: migreeni on kyll inhajuttu, itellä oli just viime viikolla ihan hirvee migreeni pari päivää

Maitomääristä: Eilen poika oli vedellyt 130-150ml annoksia, hyvin oli pumpanut maidot riittänyt eikä ilmeisesti maku ollut muuttunut paljoakaan, vaikka oli pakastettu.

Pyykinpesuun ja pakkaamaan taas,

Dana88 & Apsi
 
Viimeksi muokattu:
SMSM, meillä se Gefilus-D kestää tasan sen 4 vkoa, jonka säilyykin. Välillä pullosta kyllä lurahtaa 6 tippaa, mutta kyllä se mun mielestä on hyvin mitoitettu sen säilyvyyden mukaan. Ja mitä mä hintoja vertailin, ni mun mielestä olis tullut samanhintaiseks ostaa Gefilukset ja D:t erikseen. Tosin jos teille sopii ne mitä nyt syötte niin miksi turhaan vaihtamaan.

Mua ihan jännittää täällä kun eilen hain postista ihka uudet Bitti Tutto vaipat. Just oli koneessa, että pian päästään testaamaan. Vaikuttaa kakkasieppareineen ihan unelmavaipalta, ja toivottavasti onkin. Vihreästä kakasta ollaan ilmeisesti vihdoin pari päivää sitten päästy eroon, mutta edelleen Milo kakkaa sen 3-4 kertaa päivässä, joten kakkasiepparit tulee todellakin tarpeeseen :)

Saga ja Milo 10 vko
 
rouva saga paljonko maksaa gefilus-d? Nuo gefilus-kapselit yksinään maksaa (50 kpl) 17,46 e ja jekovit (20 ml) 6,40 e. Voi olla, että noissa hinnoissa on vähän extraa sen takia, kun ovat reseptillä, että saadaan vakuutuksesta pois. Käsikaupasta ostettuna ovat varmaan vähän halvempia. Gefilus kestää kerran päivässä otettuna melkein 2 kk:tta ja jekovit vielä pitempään. Varmasti ihan hyvä systeemi tuo gefilus-d on kun on molemmat samassa. Paljonko sitä annetaan vauvalle?
 
SMSM, Gefilus-D maksaa noin 20 euroa riippuen apteekista ja sitä annetaan 5 tippaa. Hintoja vertaillessani en ehkä huomannut miettiä tuota, että toi pelkkä Gefilus kestää enemmän kuin kuukauden. Eli tosiaan tää yhdistelmävalmiste on ilmeisesti kalliimpi. Eli kätevyydestä pitää näköjään maksaa.
 
rouva saga Tulehan raportoimaan, miten Bitti Tutto vaipat toimii! Niitä on paljon kehuttu.

Oon muuten huomannut, että paras tapa saada vauva nukkumaan piiiiitkät päikkärit on laittaa sille mahdollisimman ohut kestovaippa päälle. :kieh: Ajattelin taas, että laitanpas tämän ohuemman vaipan kun käydään äkkiä Postissa. Muksu sitten nukahti reissulla oikein kunnolla ja koisii edelleenkin... Normaalisti se heräis heti kun ollaan kotona.
 

Yhteistyössä