Heinäkuun Hurmaajat 2010

Helou Mammat ja vauvat =)
minä kans olen vauvalle jatkuvasti työntämässä joko pulloa tai tissiä suuhun enkä tajua ettei hänellä ole jatkuvasti nälkä, työntää sen vain pois katselee mamia sen näköisenä että mitäs hittoa yrätät minua koko ajan syöttää :LOL:

meillä on pientä flunssaa ja yöllä heräiltiin parin tunnin välein tukkoiseen nenään..
nevolasta sain sellaisen hyvän vinkin että jos kotoa löytyy ilmankostutin niin se pörisemään yöksi makkatiin,tai vaihtoehtoisesti märät pyykit sinne kuivumaan niinvauvalla on helpompi hengittää kosteaa ilmaa, meiltähän sattuu löytymään tuo ilmankostutin niin sitä sit testailemaan ensi yönä :)
Meillä neiti on nyt 7 vk ja muutaman päivän ja kääntyy hienosti selältään kyljelleen ja taas takaisin ja sitten taas toiselle puolelle, pikkuinen mutta jäntevä tyttö, painoksi epäilen noin 4,500kg. Reilun viikon päästä neuvola niiin sittenhän se selviää tarkemin.

Lääkkeistä Mites teillä joilla vauvat on sairastelleet flunssaa niin onko neuvottu antamaan suppoa esim yöksi että vaaveli saa nukuttua ja näin ollen edistää flunssasta toipumista?? Tämä siis alle 3 kuukautta oleville vauvoille. Kuulin että joillekin tuttaville on näin neuvottu. ..

JaKa
 
Onko tuo mikro ihan ehdoton nou nou maidon sulatuksessa, jos:
sulattaa sulatusteholla vesihauteessa? Siis niin, että se jäätynyt maitokimpale laitetaan pussissa mikronkestävään astiaan (meillä pakastusrasia) jossa on vettä. Nopeuttaa huomattavasti sulamista. Enkä nyt muutaman päivän testailuissa oo huomannut, että ois mitenkään epätasaisesti sulanut.

Pauliina Aivan ihanaa, että Ville pääsee pian kotiin :heart:

Topi on ihan rakastunut Ellan ja Aleksin musiikkiin ja (minun kauhuksi) Ti-Ti nalleen. Isommat sisarukset tanssivat Topin kanssa musiikin tahdissa ja pieni on ihan otettu :heart:

Onko jollakin toisella kammoa kaupan kärryjen vauvakaukaloita kohtaan? Mua on niin ällöttänyt, kun niissä on välillä porkkanasoseesta ja pukluista lähtien tavaraa :x
Mä oon virittänyt kantoliinan aina kauppareissuille siksi. Oma kaukalo veisi ihan tuhottomasti tilaa kärryissä, kun se tila tarvitaan ostoksille...

Isommat tenavat lähtivät mummolaan viikonlopuksi. Täällä on ihanan rauhallista!
 
Heippa,

Olivia hyvä, että raivarit ohi:) on kyllä tosi vaikea tunnistaa mitä lapsi itkee, nälkää, väsyä, mahaa tai jotain muuta. mä oon kans vähän hukassa tuossa asiassa. vaikeaa kun lapsi ei osaa muuten ilmaista vaivojaan kun itkemällä.

smsm tekee muuten tosu kipeää kun vauva puraisee ikenillä:| saana välillä oikein vääntää tissiä ja puree samaan aikaan, yleensä silloin kun saa raivareita:D

meillä alkoi taas iltakitinä...hermo kireellä...no kyllä se taas tästä kun päästään nukkumaan:)
 
Heippa,

Olivia hyvä, että raivarit ohi:) on kyllä tosi vaikea tunnistaa mitä lapsi itkee, nälkää, väsyä, mahaa tai jotain muuta. mä oon kans vähän hukassa tuossa asiassa. vaikeaa kun lapsi ei osaa muuten ilmaista vaivojaan kun itkemällä.

smsm tekee muuten tosu kipeää kun vauva puraisee ikenillä:| saana välillä oikein vääntää tissiä ja puree samaan aikaan, yleensä silloin kun saa raivareita:D

meillä alkoi taas iltakitinä...hermo kireellä...no kyllä se taas tästä kun päästään nukkumaan:)
 
luputupuna Joo, siis todellakin inhottaa nuo kaupan ostoskärryjen kaukalot. Oon kiertänyt ne hyvin kaukaa! Kantoliinassa meilläkin vauva kaupassa, tai jos ostokset on pieniä, niin vaunuissa mukana.

Täälläkin alkoi iltakitinät. Mies nukuttaa pientä nyt ja kunhan kunnolla nukahtaa, niin lähdetään saunaan.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
luputupuna
Mä oon nähny monet pitävän omaa kaukaloa kärryissä siinä päällä sivuttain.. siis sielä "ohkasemmassa" päässä (mistä ei pidetä kii), siis sen kehikon päällä. Ostoksia saa hyvin sinne alle. Ja ainaki meijän britaxin kaukalo istuu tuohon paikkaan tosi jämäkästi, ei ole yhtään kiikkerä...
Toinen juttu on että monet pitää kaukaloaan siinä kaupan kaukalon päällä, oma kaukalo uppoo sinne tosi hyvin eikä ole kiikkerä (taas tuota meidän kaukaloa siihen kerran kokeilin ku olin varma että ois kiikkerä).
 
Laura minkä ikäisenä aloitit vellin antamisen? muistelen, että kerroit kokeilleesi kerran aikasemmin jo velliä. Miten muut, oletteko velliä antaneet minkä ikäiselle tai aiotte antaa? entäs kiinteitä, minkä ikäisenä aiotte aloittaa/kokeilla?

Meillä on masukänkkäpäivä, saana itkee ja on huonolla tuulella, kakkaa vääntää ja pieree. Toivottavasti menee ohi, kun pitäis kyläilemään lähteä. Odotan kyllä sitä päivää kun nuo mahavaivat lakkaa. Nyt on tosi rankkaa pienen kanssa. Onneksi on tosi hymyilevä sitten kun on hyvä olla:heart:
 
Nukuin 21:00-09:00, woo! Kolmella imetystauolla ja yhdellä itkutauolla (jonka mies "hoiti"), mutta kuitenkin.

Meillä on alkanut muodostua tiettyä rytmiä päiviin, mites muilla? Tai no, illat on yhä ihan sekavia ja usein Sulo on aika kärttyinen klo 18->, mikä on surku, koska se on miehen ja Sulon yhteistä aikaa. Mutta alkupäivä suunnilleen menee niin, että (ei nyt toki minuutilleen näin..):

06:00 Sulo herää (kyllä, voi perkele!) ja hengaa isänsä kaa, kunnes tämä lähtee töihin
07:00 tulee sänkyyn mun kaa, kun mies lähtee duuniin: imetys & minitorkut
08:00 Martha Stewartia & Steven&Chrisiä MTV3 Avalta ja olkkarin lattialla touhotusta ja leikkimistä
09:00 yritän syödä aamupalaa, Sulo köllii viltillä keittiön pöydällä ja tuijottelee yleensä äitiyspakkauksen lorukirjan kuvia ja yrittää puhua niille :D
09:30 imetys
10:00 suihkussa yhdessä
10:30 seurustelua & huonoina päivinä käninää & kanniskelua & äidin viihdytysshow'ta
12:00 imetys
12:30 lähtö kaupungille kattoon kavereita ja kahvittelemaan ja shoppaileen (bääääd mama!)
15:00 takaisin kotiin, imetys & Häähullujen kattelua (Olivia, mitä nyt tehään kun se loppui?!)
15:30 matolla köllimistä ja iskän oottelua
16:15 iskä tulee töistä ja kaksikko juttelee keinutuolissa keinuen pitkät pätkät
17:00 Sulo nukkuu yleensä puolisen tuntia känistyään eka kiukkuisena
17:30-> jos ollaan vain kotona loppuilta, on ohjelmassa usein sellasta tunteiden vuoristorataa, itku ja nauru vaihtelevat Sulolla erittäin tiuhaan.. ja imetys jossain välissä
20:00 yleensä "iltapäikkärit" sitterissä tai sylissä
20:30 iltaimetys
21:00 nukahtaa, torkkuu, yleensä viimeistään 22:00 siirrytään sänkyyn

Noi kahen-kolmen tunnin kaupunkiretket on mun levähdys-henkireikä päivän aikana. Sulo on alkanut nukkua aina koko retken vaunuissa, eikä vaunujen tartte enää ees liikkua, hallelujaa! Vähintään 2 tuntia nukkuu, usein 2.5h, parhaina päivinä 3h. Ihan huippua.

Yöt on menny huonommiks tosiaan: viuhtomista ja levottomuutta. Nyt on mennyt hieman paremmin, mutta on yhä hankalaa laskea Sulo imetyksen jälkeen takas meidän väliin nukkumaan: havahtuu ja alkaa hössöttää hermostuneena ja sitten tulee itku. Viime yönä iskä kanniskeli poitsua 5 minsaa ja sitten taas vaivuttiin uneen. Mutta ärsyttävää tuo :(

Lainasin kirjastosta kaksi kivaa kirjaa, Anna Wahlgrenin klassikon Lapsikirja (koskettaa! Vaikkei olisi ihan kaikesta samaa mieltä, tosi inspiroiva ja mietityttävä opus, suosittelen kaikille) ja Rosa Meriläisen ja Simo Frangenin Nollasta ykköseksi, joka siis kertoo heidän Fransinsa vauvavuodesta. Niiiin tuttua juttua ja superhauskasti kirjoitettu. Kiva vertailla, miten samoja juttuja tulee samassa iässä. Esim. nyt katoin mitä Frans teki juuri 2.5kkn iässä: just samaa kuin Sulo, opetteli kuolaamaan hulluna ja tunkemaan koko nyrkkiä suuhun. Onko teidän lapsilla tämmönen joku super-oraalivaihe käynnistymässä? Sulolla tää liittyy käsien löytämiseen: tuijottaa koko ajan suoraksi ojennettua kättään ja sitten se alkaa jännittävästi lähestyä suuta... :D

Nyt sitterissä aletaan venkoilla, herääminen tapahtuu ihan just.. Siirryn siis palvelemaan pikkuherraa.

Pussauksia päiviinne!
kardemummma & Sultsinapultsina 2kk 2vkoa 2pvää
 
pohjoisen taika Viikko sitten testailtiin ekan kerran muutamana aamuna velliä ja nyt sitten toissapäivänä alotin testin uudelleen. Pojalla tänään ikää 12 viikkoa. Saatan ehkä uskaltautua ens viikolla testaamaan perunaa päivällä, kaveri kyllä sano et hänen pojalle tuli perunasta mahakipuja et en sit tiiä uskaltaako vielä testata.

Kardemumma Meil on nyt poika pari viikkoo kuolannu ja imeskelly käsiään ihan hulluna ja sit se tuttia narskuttelee kans, veikkaan et ikeniä kutittaa kun tuolleen tekee. Harmi vaan kun ei osaa vielä mitään lelua pidellä et vois purulelun antaa kouraan.

Hyvin yksilöllistä tuntuu olevan tuokin millon tarttuu esineeseen.. Ja muutenkin kehitys, meillä esim. käännytään vatsalta selälleen ja selältä kylelle mutta ei muuta. Eilen vasta hokasin et miehän voin käydä kesäkuisissa lueskelemassa kun siellä on enemmän näitä Matiaksen ikäsiä vauvoja.

Rae Se maidon lämmitys etukäteen oli muuten tosi hyvä idea, toimii! Ihan ihmeellistä miten tommosta juttuu ei ite tajua..?? En ymmärrä :D:D

Jahas, kohta tulee äiti kylään, sitä odotellessa!

Laura ja Matias 12 vko
 
Rytmi. Kyllä meilläkin selvästi alkaa jonkinlaista rytmiä olla, tosin ei noin kellontarkkaa kuin Kardemummalla, mutta jonkinlaista. Ilta on meilläkin epäselvintä aikaa. Useimmiten Milo menee nukkumaan klo 21-22, mutta välillä sitten nukuttaa vasta klo 12. Aamu aloitetaan silti useimmiten 6.30-7.

Vellit. Annatteko Laura ja muut vellejä just siks, että vauva nukkuis pidemmät yöunet vai onko teillä jotain muitakin "takaa-ajatuksia". Milo nukkuu ainakin toistaseks rintamaidolla lähes joka yö sen 9-10 tuntia, joten mulle ei ole tullut mieleenkään, että antaisin muuta. Oikeastaan olen ajatellut, että kiinteisiin siirryttäs mahdollisimman myöhään. Imetys kun tavallaan on niin paljon helpompaa kuin tuu muu ruokkiminen. Voi tietysti olla, että kiinteisiin siirtyminen tulee ajankohtaiseks piankin, iso kun tuo poika kerran on.

Olivia, ootko päättänyt mihin vauvakinoon olisitte menossa vai olitteko edes joka tapauksessa menossa? Ajattelin, että me voitais kyllä Milon kanssa tuonne Tennispalatsiin lähteä, jos ei nyt ihmeitä tapahdu.

Saga ja Milo reilu 2 kk
 
Siksi vellit jo nyt, koska poika syö suurimman osan maidostaan korviketta (yli puoli litraa päivässä) ja tuokin tietysti on vain plussaa jos rupee pitkiä yöunia vetelemään.

Ihanan kärttynen vauva sylissä kun ehkä max tunnin nukkunu tänään päivällä..
 
Mitä teidän vauvelit puuhaa iltaisin? Sulo on niin kärttyinen iltaisin, hmph. Mitkään päivällä kivat jutut (leikkimato, matolla kölliminen ja sätkiminen, lelut, edes sitteri) ei oo illalla jees, eikä mihinkään voi laskea käsistään tai alkaa syyttävä käninä ja itku. Toisaalta sylissä paikallakaan ei oo hyvä. Kanniskelua ja hytkytystäkään ei jaksa ihan neljää tuntia putkeen.. Mitäköhän kivaa näihin iltoihin keksisi?
 
kardemumma meilläkään ei kivat jutut, lelut yms. toimi iltaisin. sylissä ja liikkeessä pitää olla niin tyytyväinen, musiikki soi yleensä ja lauletaan, kävellään yms. meillä yleensä iltakuuden jälkeen alkaa iltakitinät, joihin ei vielä olla keksitty mitään puuhaa mikä auttas. joskus mä käytän rintareppua ja kantopussia, touhutaan sit yhdessä kotihommia tai jotain. Meinaa kyllä hermo olla kireellä iltaisin...

Joten täällä kans kaivataan vinkkejä iltoihin:)

Tänään oli kylpypäivä, siitä saana tykkää ja yleensä sen jälkeen syö pitkästi ja nukahtaa hyvin:) nyt on sängyssä ja kitisee välillä, mutta puoliunessa jo ja kohta nukahtaa varmaan:) pääsee ite nukkumaan:)
 
Ahh, iltakitinät tainnutettu kantoliinassa ja vauva nukkumassa (ainakin toistaiseksi...) masu täynnä mammaa. :) Seuraavaksi kaivan kaapista juustoja, keksiä ja viinirypäleitä. Ehkä juon myös tilkan valkkaria. Namnam!

kardemummma Siis Häähullujen loppuminen ottaa tosi koville. :D Se oli just sellaista hyvää viihdettä iltapäiviin kun odotellaan tytön kans miestä kotiin.

rouva saga Meille onkin tulossa kaveri vierailulle ensi viikolla kolmeksi päiväksi, mutta kysäisen vähän aikataulua. Jos hänellä on menoja tuolloin torstaiaamuna, niin voisin pakata itseni ja vauvan autoon ja ajella Helsinkiin vauvakinoon. Koitan huomenna selvittää asiaa. :) Kovasti mieli tekis leffaan!

Meidän päiväohjelma on vähän tämän tyyppinen, jos ei ole mitään erikoisempaa menoa (ajoissa liukumaa noin tunti/kaks suuntaan tai toiseen):

~ 06.30 Päivän ensimmäinen (tai yön viimeinen!) imetys, vauva viekkuun nukkumaan hetkeksi.
~ 08.30 Ylös! Aamupesu, vaipan ja vaatteiden vaihto. Äidin aamupala, tyttö sitterissä keinuttelemassa tai lattialla jumppaamassa. Leikkiä, pyykin pesua jne.
~ 10.00 Vähän mammaa ja päikkäreille parvekkeelle.
~ 13.00 Päikkärit koisittu. Tissiä, leikkiä ja laulua sekä muutama tarkkaan valittu hoitotoimenpide (d-vitskut, vaippa jne).
~ 14.00 Usein kauppareissulle.
~ 15.00 Vauva vaunuihin, hurtat remmien päähän ja vaunulenkille.
~ 16.00 Heräillään unilta ja mammaa massuun.
~ 17.00 Iskä kotiin (jeee, let the fun begin!).
~ 18.00 Minitirsat.
~ 18.30 Leikkiä & tissiä sopivassa suhteessa.
~ 20.30 Yökamppeet päälle.
~ 21.00 Epätoivoinen vauvannukutussessio (päättyy tuurista riippuen joko 21.15 tai 23.30 :) )

Eli aika rauhallista menoa. Jos lähdetään jonnekin shoppaileen tms., koitan lähteä ehkä noin tunti ekojen päikkäreiden jälkeen, niin pieni on rauhallinen koko reissun.

Tänään käytiin Bauhausissa ostamassa maalia (meinaan maalata makkarin seinän) sekä ruokakaupassa. Tyttö oli oikein rauhallinen koko reissun. Bauhaussissa päätti, että minähän haluan kans katsella näitä maalisävyjä ja killotti sitten äipän sylissä pitkään. Ja kaupan pihalla imetin autossa, joten hyvin pärjäs yli 3 tunnin reissun.

Mutta nytpä viettämään laatuaikaa aviomiehen seuraan. :)
 
Viimeksi muokattu:
En oo nyt pariin päivään jaksanut enkä ehtinytkään kirjottelemaan, lueskellut olen aina jossain kohtaa.

Tänään on iltaa kohti alkanu taas pinna kiristymään. :mad:

Mä en edes enää kehtaa sanoo kellekkään et poika ois huutanut tms, ku oikeasti me ei tiedetä mitään itkevästä lapsesta, koska meidän poika on hirmusen tyytyväinen tapaus. Nälkää, väsymystä ja mahakipuja itkee, eikä niitäkään paljoa. Et helpolla päästään, varsinkin kun annetaan yöks ja nyt jo muutenkin lisämaitoa. Viimekin yönä nukku 22-07 heräämättä ku ensin imetin ja sitten annoin 60 ml korviketta.

Täällä oli puhetta vellien yms aloittamisesta. Meinaan kysyä nyt ens viikolla neuvolasta neuvoja et millon niitä vois alkaa antamaan. Meinaan alottaa kyllä tuhdimman ruuan antamisen niin pian kun se vaan on mahdollista, tietty edellytyksellä ettei pikkuselle tuu masuvaivoja. Koska meillä on pojalla selkeesti tosi usein nälkä, ei äidinmaito kyl kauan pidä nälkää ku tää meidänkin tapaus touhottaa melkein kokoaika ku on hereil.
 
Viimeksi muokattu:
:wave:

tosi hyviltä kuulostaa olivian ja kardemumman rytmit!!! :D meilläkin on menny hienosti tähän asti, mutta nyt on jotenkin vähän muuttunut, eikä hyvään suuntaan. illat tuottaa meilläkin pieniä ongelmia... : /

meidän rytmi:
n. 7-8.30 herätään ja noustaan ylös. aamupesut, vaipan ja vaatteiden vaihto ja ekat murkinat.
...sitten seurustellaan, laulellaan ja leikitään. oma aamupala, kun poika touhuaa matolla.
n. 10...12 vähän "välipalaa" ja ekat pitkät päikkärit vaunuissa. heräilee tai herätellään n. klo 15.
n.15 jutustelua, vaipanvaihtoa ja ruokailua.
15.30-18 seurustelua, leikkiä ym.
18....19 murkinaa
n. 18.30...19 iltapäikkärit. vaunutellaan. nämä tuppaavat aina vähän venymään, ja siksi tuo iltakin on nykyisin niin sekava!
20.30 heräilee tai herätellään. seurustelua, kylpyä, syömistä...
n. 22.....22.30 nukkumaan. nukahtaa hienosti omaan sänkyyn, ei tarvii kun kätdä viemässä sinne. :)
n. 03.....05.30 yksi yösyöttö. aamun herääminen riippuu siitä, moneltako tämä syöminen tapahtuu...

vähän on vielä sekavaa, enkä oikeen tiedä, miten muuttaa rytmiä. asiat varmasti muuttuu paljon kun saa syöttää kiinteitä ja alkaa yösyötöt loppumaan. eniten mietityttää se, että kun välillä tosiaan herätellään tuota lasta päikkäreiltä, ja nukkuvaa lasta kun "ei saisi" herätellä...hmph. illalla jos ei laiteta enää nukkumaan ja osata ennakoida tarpeeksi ajoissa, että koska väsyttää, niin tulee kovat itkut yliväsymyksestä. muuten ei kyllä huuda.

piti muuten kysymäni, että mitä kaikkee puuhaatte lastenne kanssa, kun ovat hereillä? mä kun koko ajan mietin että mennäänkö me liian ykstoikkosesti, että tarjoonko riittävästi virikkeitä tuolle pikkuiselle? eiväthän he nyt siis paljoa vielä kaipaa, mut kuitenkin...että mitä kaikkee harjottelette, ja mitä vauva jo puuhailee ja harjottelee itsekseen?

sitten vielä kysymys niille, jotka ruokkivat pelkällä rintamaidolla, eli korvikkeet eivät ole käytössä. kun teillä on jokin oma meno, esim. kavereiden kanssa ja miehen pitäisi olla kahdestaan vauvan kanssa, niin antaako mies korviketta, vai lähdettekö vain siinä tapauksessa jos teillä on pumpattua maitoa pakkasessa? mä tiedän et korvikkeet on tänä päivänä tosi hyviä, mut jotenkin on kauhee kynnys sen takia antaa korviketta, että mamma pääsee vähän humputtelemaan...... :ashamed: mut ehkä pitäis surutta vaan antaa, koska mun pääkoppa ei kohta enää kestä tätä, että en saa olla kun yhden syöttövälin (eli max 2h) pois. kaikki pumpatut maidot kun meni pakkasesta sillon kun olin siinä leikkauksessa, ja se kun ei varsinaisesti mitään hermolomaa ollut...

no juu, täytyy mennä vähän kotitöihin, kun taas nukutaan kiltisti vaunuissa! =)

b & poikanen 10vko ja pari päivää päälle! :heart:
 
Pai mä meinaan myös kysyä tuota vellin antamista, koska voi aloittaa. Meillä tyttö kasvaa hirmu vauhtia ja syö tosi usein. Yöllä nukkuu sen about 3-4 tuntia ekan pätkän ja sitten syökin tunnin välein. niin kuin syö päivälläkin tosi usein. Maito ei siis pidä nälkää kovin kauaa. ja nyt menee jo korvikettakin aina silloin tällöin.

Ja nyt ei meinaa päivälläkäänm nukahtaa päikkäreille kun on hetken päästä jo taas nälkä..

Norjassa kuulemma antavat d-vitamiinin sijaan kalanmaksaöljyä. Eivät siis ollenkaan mitää d-vitamiinivalmistetta. Vauva saa siitä kalanmaksaöljystä tarvitsemansa d-vitamiinin. En tiedä olisko parempi vaihtoehto.
 
Bambina, meillä on tähän asti pojalle tarjotut virikkeet olleet juttelu + kääntely -tasolla. Eli kovasti on hymyilty ja seurusteltu joka päivä sekä sitten olen pyöritellyt poikaa sivulta sivulle jos vaikka innostuisi yrittämään kääntymistä. Sitten meillä on tuollainen 30 cm Barbapapa, jonka kasvoille poika juttelee ja hymyilee. Niin ja vatsallaan on sitten kellitty ja harjoiteltu pään kannattelua. Nyt viikonloppuna sitten vihdoin ostettiin pojalle puuhamatto, koska musta alko tuntua, että tosiaan tarvitsis jotain kasvojen yläpuolella roikkuvaa mitä vois läiskiä käsillään. Mutta tämän enempää en missään nimessä usko, että näin pieni vauva virikkeitä kaipaa. Ai niin ja sitten olen lauleskellut Milolle milloin mitäkin ja poika vain katselee mun laulua ihmeissään. Miloa ei tosiaan esimerkiksi tuo kääntyminen vaikuta kiinnostavan pätkääkään, että en sitten tiedä jos jo kääntyisi, että kaipaisiko sitten jotain erilaista.

Iltakitinät. Tsemppiä kovasti kaikille, joilla tätä vielä on kovastikin, eli ainakin Kardemummmalle, Olivialle ja osin Bambinallekin. Meillähän illat oli ennen aika kaameita välillä myöskin. Noin 1-2 tuntia pojalla oli ennen nukahtamista kaikki huonosti. Nyt reilu viikko on menty niin, ettei Milolla ole oikeastaan mikään koskaan huonosti. Ja tämä kaikki on vain meidän neuvolatädin ansiota. Puoltoista viikkoa sitten neuvolassa sanoi, että Milon kokoinen vauhdilla kasvava vauva tarvitsee paljon unta ja siellä vastaanotolla kun Milo alkoi imetyksen päälle kiemurrella (minkä olen aina tulkinnut vatsavaivaksi) ja kysyin siitä, niin terkkari sanoi, että vauva hakee unta niin kiemurtelemalla! Eli nykyään heti kun kiemurtelu alkaa saa Milo tutin suuhunsa ja joko keinuttelua sylissä tai vaatteet päälle ja vaunukoppaan parvekkeelle. Milo nukahtaa yleensä tässä vaiheessa tosi helposti ja ulkona nukkuu jopa 5 tuntia, sisällä maksimissaan tunnin. Kun saa näin päivällä nukkua tarpeeksi ei poika ole iltaisin niin väsynyt, että menisi kitinäksi ja toisaalta kun nyt tunnistan heti milloin poika alkaa olla väsynyt, niin ei yleensä pääse yli uniensa ja aloita hirvittävää kitinää. Eli meillä on tähän asti ollut samaa unien ylimenoa mistä Bambinakin mainitsi. Ja toisaalta en ole ylipäätään ymmärtänyt kuinka paljon poika unta tarvitsee, ja olen ollut ihan hermoheikko niinä päivinä kun onkin nukkunut paljon. Nykyään Milo herää aamuisin useimmiten 6.30-7 ja menee nukkumaan 21-22 eli on "päivää" hänellä on noin 15 tuntia, josta päikkäreitä nukkuu noin 8 tuntia. Eli hereilläolo aikaa kertyy noin 7 tuntia per päivä. Mites paljon teillä muilla ollaan hereillä vuorokaudessa?

Saga ja Milo reilu 2 kk
 
JaKa en ole kyllä kuullut, että pelkkään flunssaan kukaan ois kukaan neuvonut suppoa antamaan. Meillä käytetään nenäfriidaa, keittosuolatippoja, kamferivoidetta vähän sormenpäällä nenun päälle (niin pystyy pieni paremmin hengittämään), ilman kostutinta, valkosipulia pienen sukkiin ja päätypuoleen jne. Mutten mielellään anna kovin pieniin vaivoihin lääkkeitä. Itsekin menen lääkäriin suurin piirtein vasta pää kainalossa ja lääkkeitä en ota kuin ehkä pari buranaa vuodessa. Mutta tottahan toki, jos pienellä kuumetta on niin sitten annetaan suppoa.

luputupuna minä kans kammoan noita kaupan kärryjen vauvakaukaloita, hyi miten likaisia ovat. Me ollaan just laitettu turvakaukalo kärryjen päälle poikittain ja hyvin on kaukalo siinä pysynyt. Susanna85 tästä mainitsikin. Nyt tosin ei olla hirveesti vielä vauvan kans kaupassa käyty, joko minä käyn yksin tai mies ja toinen on vauvan kans kotona.

kardemumma meillä kans menee nyrkki jo hyvästikin suuhun. Sitä sitten ”jytyää”. Peukalo löysi jo laitoksella tiensä suuhun… ja menee helposti vieläkin, jos ei tisu kerkee tarpeeksi nopeaa ja on kova nälkä. Saa nähdä joudutaanko jossain vaiheessa vierottamaan peukalosta pois :headwall:. Tutit meillä taitaa jäädä käyttämättä… 4 kpl niitä ostin, mutta ei tyttö huoli tuttia. Sylkee sen vain pois ja jos yrittää laittaa sitä uudelleen suuhun rupeaa yökkimään… Tisu on välillä "huvituttina".

Pai80 meillä on kans hyvin tyytyväinen lapsi, harvoin itkeskelee ja eipä sitäkään juuri itkuksi voi sanoa – varsinkin jos vertaa meidän esikoisen itkuihin vauva-aikana. Tuossa se tyttö nytkin vieressä tyytyväisenä nukkuu eli eipä juuri päivän mittaan ku nukkuu ja syö sekä välillä seurustelee. Nykyään on kyllä jo aika pitkiä pätkiä hereillä, mutta tosi tyytyväinen on silloinkin, hymyilee ja hööhöttelee sekä viutoo käsillään :heart:
Esikoisen aikaan lääkäri kehotti aloittan vellit 3 kk neuvolan jälkeen pojalla. Meinas, et saadaan itekkin nauttia elämästä, kun poika nukkuu paremmin yöunet. En kyllä tiiä miksi, kun poika nukkui silloinkin ainakin 6 h putkeen. No me alettiin sit antaan vellejä ja 4 kk:n ikäisenä aloitettiin kiinteät. Toinen lapsi – tyttö oli täysimetyksessä 5 kk neuvolaan ja sielä meinasivat, et rupee antaan kiinteitä ja taidettiin sen jälkeen pikkuhiljaa aloittaa kiinteät. Ois kyllä voinut täysimettääkin sen 6 kk:tta, jota suosittelevat kun tyttö kuitenkin kasvoi hyvin ja söi hyvin. Meillä tyttö on kokoajan kasvanut +2 käyrällä eli pitkä tyttö on. Päiväkodissa tädit eivät tahtoneet muistaa minkä ikäinen tyttö on, kun on ikäistään pitempi.

bambina meillä seurustellaan tytön kanssa, vähän jumppaillaan käsiä ja jalkoja, leikitetään pehmoleluilla, laulellaan, soitellaan soittorasiaa, tanssitaan vauva sylissä jne. Eipä se näin pieni vielä hirveesti virikkeitä vielä tarvi, se läheisyys on kaikkein tärkeintä ja että on pienellä turvallinen olo :heart:.
Meillä on käytössä ainoastaan rintamaito, hätätapausten varalle on kyllä korviketta (nan), mutta eipä sitä ole käytetty kuin alkuaikoina, kun ei omaa maitoa vielä tarpeeksi tullut. Äidinmaitohan säilyy useamman vuorokauden jääkaapissakin. Olen pumpannut maitoa jääkaappiin edellisenä päivänä ja sinä päivänä, jolloin olen johonkin lähdössä. Esim. eilen aamulla pumppasin maitoa yhdestä rinnasta 80 ml (tyttö söi toisesta rinnasta) ja tänään toiset 80 ml aamulla. Lähdin keskimmäisen lapsen kanssa shoppaileen kaupunkiin klo 10.30, sitä ennen syötin tytön. Tulin takaisin n. 15.30 eli 5 h olin poissa. Sillä aikaa oli mennyt toinen pullo ja just mies oli aikeissa aloittaa toisen pullon, kun oli just hakenut tytön rattaista ulkoa (olivat käyneet 2 kertaa kärryttelemässä). Mutta eipä tarvinnut aloittaakaan toista pulloa, kun tisut tuli kotia :D. Pakkaseen en ole vielä edes yrittänyt pumpata, kun meillä ei esikoinen suostunut pakastettua äidinmaitoa syömään – maistui aivan raudalle. Keskimmäisellä lapsella en edes yrittänyt tarjota pakastettua maitoa. Mutta pitää testata tykkäiskö tämä tyttö pakastetusta maidosta, kun loppuvuodesta tarvittas enemmälti maitoa – ollaan lähdössä 4 kaverin kans juhliin meidän yhteisiä syntymäpäiviä. Miellä on kaikilla synttärit 2 vkon sisällä ja täytetään kaikki saman verran eli 160 v. päivät yhteensä.
Mutta eihän se korvikekaan huono asia ole, kuitenkin enimmäkseen saa pieni rintamaitoa sinullakin. Joten ei muuta kuin lähdet käymään tuulettumassa jo oman mielenterveydenkin takia.

SMSM ja Sara 8 vkoa tasan
 
Viimeksi muokattu:
Nykyään Milo herää aamuisin useimmiten 6.30-7 ja menee nukkumaan 21-22 eli on "päivää" hänellä on noin 15 tuntia, josta päikkäreitä nukkuu noin 8 tuntia. Eli hereilläolo aikaa kertyy noin 7 tuntia per päivä. Mites paljon teillä muilla ollaan hereillä vuorokaudessa?
Sulon heräämis- ja nukkumaanmenoajat on suht identtiset Milon kanssa, joten helppo verrata.. Päikkäreitä nukkuu suunnilleen seuraavasti: aamulla puolisen tuntia, aamupäivällä puolisen tuntia, iltapäivällä kaksi ja puoli tuntia, alkuillasta puoli tuntia ja tunnin... Eli korkeintaan 5 tuntia päikkäreitä.
Oisko lisäunet ratkaisu meidänkin kiukkuiluun? Mä aina pelkään että jos nukkuu varsinkin illalla kauheesti, yö menee perseelleen. Mutta en tiä, ehkä kaipaisi lisää unta? Ei olla kovin hyviä nukuttaan, ollaan enemmänkin odoteltu vain, milloin itse nukahtaa. Ehkä vanhemman pitäis auttaa enemmän nukahtamisessa ja ikään kuin tietää vauvan puolesta.
 
Kardemummma, meillä oli juurikin niin, että vain odotin koska poika nukahtaa ja nukkui silloin tosi huonosti. Vaikka nukahti syliin, niin ei nukkunut kuin usein 5 min (parhaimmillaan 30 min) sen jälkeen kun laski pois sylistä. Vaunureissuilla saattoi nukkua sen 5 tuntiakin, mutta jos oltiin koko päivä kotona niin nukkui tosi vähän ja huonosti. Yöunille me ei anneta pojalle tuttia, mutta päiväunille nukahtamisessa se auttaa tosi hyvin. Eli tosiaan kun poika alkaa kiemurrella (ja mahdollisesti myös itkeskellä) niin heti laitan tutin suuhun ja tuuditan hetken taikka puen ulkovaatteisiin ja laitan vain parvekkeelle. Mitään sen kummempaa nukutusta ei tarvita, kun vaan osaa aavistaa ton unentarpeen. Ja joka päivä Milo nukkuu nykyään vähintään ne yhdet päikkärit ulkona, muuten ei saa tarpeeksi unta, koska sisällä ei nuku pitkiä aikoja putkeen. Ja illalla myös ratkaisu meillä tuntuu olleen, että heti kun silmien lupsuminen kahdeksan jälkeen alkaa niin vaihdetaan yövaippa ja yökkäri ja syöttämisen jälkeen laitetaan sänkyyn. Milolla on mobile ja jaksaa katsella sitä jos ei heti ala nukkumaan. Nukahtaa lähes joka päivä itsekseen sänkyyn ilman mitään lisätuudituksia. Ja niin kauan kuin odotimme aina sitä syliin nukahtamista ennenkuin sänkyyn nostettiin, niin en olis koskaan uskonut, että Milo nukahtaisi noin hyvin ihan yksikseen. Ja tosiaan niin kierolta kuin se tuntuukin, niin Milo nukahtaa yöunillekin paljon helpommin ja rauhallisemmin jos on päivällä nukkunut kunnolla eikä ole yliväsynyt ennen nukkumaanmenoa. Sulolla ei tietenkään välttämättä toimi sama taktiikka, mutta mun mielestä kannattaa kyllä kokeilla. Laitan sulle vielä Milon suurpiiteiset nukkuma-ajat mikäli siitä on sulle jotain apua. Eli ylös 6.30, unet äidin kanssa sängyssä 7-8.30, päikkärit sisällä 10-11, päikkärit ulkona 13-17, päikkärit sisällä 18.30-19.30, nukkumaan 21.30.

Bambina, mä oon vasta kerran käynyt missään ulkona pitempään yksin, mutta silloin pumppasin maidot jääkaappiin ja niin meinaan tehdä jatkossakin. Mulla kans on iso kynnys antaa korviketta, koska poika ei sitä vielä kertaakaan ole saanut. En mulla perusteltua syytä ole korviketta vierastaa, mutta kuitenkin. Mutta jos sä et halua antaa korviketta, mitä mun mielestä voit ihan yhtä hyvin antaa kuin pumpattuakin jos itsestä siltä tuntuu, niin mikset pumppaisi pakkaseen vaikka kerran päivässä. Äkkiä siitä varastoa kertyy. Ja jos pumppailu tuntuu työläältä niin sitten annat hyvällä omalla tunnolla korviketta. :)

Saga ja Milo
 
Ai niin ja nyt tuli mieleen, kun poika on ollut jo jonkin aikaa nukkumassa, että yks mistä tietää, että Milo on väsynyt, on se kun Milo ylipäätään hyväksyy sen tutin ilman mitään megalomaanista vastustusta. Milo suostuu syömään tuttia vain väsyneenä, mutta silloin vaikuttaa kyllä saavan siitä kovasti lohtua. Jos poika ei ole väsynyt niin ei tulisi kuuloonkaan, että söis tuttia. Ja sitten taas jos menee sinne yliväsymisen puolelle, niin saa todella taistella, että suostuu tutin ottamaan.
 
Voihan vitalis... ny iski tauti tähän mammaan. Pää otsan kohdalta kipee, lihakset kipeet, silmät vetistää ja nous kuume 38,3. Nii ja palelee niin maan perusteellisesti. Taisin saada naapurin mummelilta, kun tyttö oli perjantaina siellä hoidossa, kun oltiin keskustelemassa pojan open kans. Mummelilla oli poskionteloissa märkää ja lihassärky ja kurkkukin ollu vähä kipee. Mut kuumetta ei ollut. Mulla ehkä aavistuksen kurkussa tuntuu - ehkä sekin tulossa kipeeksi. Mutta nuhaa tai yskää ei ole. Onkohan tää joku influenssa? :mad:
Toivottavasti vauva, isommat lapset ja mies ei sairastu. Eikö tuo riitä, et minä kärsin?

SMSM ja Sara 8 vkoa

Olipa outo tauti.. aamulla ei enää juuri mitään jäljellä...
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä