Heinäkuun Hurmaajat 2010

Minä pesen pyllyn aina vedellä,pyyhkeet vain reissatessa mukana..ja joka ilta poika loikoilee ilman vaippaa viltilttä..ja auttaa jos punoittaa.Babanthenia sitä sinistä oon laittanut punoituksiin.
Vaunut otetaan aina sisään,kos oikeesti ne homehtuu jos kosteessa pitkään..ulkovarasto yms niin sielläkin voi homehtua.
taas hipsu=)
 
Kiva lukea, että teillä toisilla on jo jotain rytmiä- meilläkin oli joskus viikko sitten vielä, vaan eipä ole enää :(
Yöt menevät valvoessa- Topi söi viime yönäkin klo 12:00, 02:00, 04:00, 05:00 ja kuudelta soi kello, kun koululaiset pitää laitaa opinahjoon. Juuri, kun itse on taas saamassa unen päästä kiinni alkaa kitinä. Ulkona Topi nukkuisi pitkäänkin, mutta petojen vuoksi en uskalla nukuttaa valvomatta- ainoa tilaisuus, milloin minä voin nukkua on joskus ööö...-no en tiedä.
Niin ja mies käy vuorossa töissä, joten ei oikein pysty auttamaan tällä hetkellä. Maitoa Topille tulee kuitenkin reilusti-täällä myös suihkutissit, joten jotain lohdunhakua tai läheisriippuvuutta tuon on
oltava. Tutti ei edelleenkään kelpaa.

Ja voi ei-huono minä- oon unohtanut antaa niitä d-tippoja :(

dalailama kokeile pyllyn punaiseen kohtaan sinkkivoidetta- helpoiten saat sillä varmasti ihon kuntoon, kun perusrasvalla. Ja anna ilmakylpyjä, jos vaan mahdollista- eli paljaspyllynä nakuilemista pienelle :)
Meillä vaunuja säilytetään sisällä juuri sen vuoksi, ettei tule hometta. Sitä tulee kaiketi aika helposti, kun homeenestoaineet on myrkyllisiä, joten niitä ei pahemmin vaunutekstiileissä käytetä. Joskus oon kuullut, että ihan muutamasta hometipasta voisi päästä eroon piimän avulla. Vaunut on kuitenkin pikkuihmiselle niin tärkeät ja siellä köllötellessä ei pienen toivoisi altistuvan millekään homeitiöille. Nappaa vaan se koppa sisälle ja jos on muita kangasosia niin ne myös.
 
hipsu79 ehkä oli kuitenki hyvä että kerroit niin tuli mietittyä tätäkin asiaa. :) Minä ja mun velikään ei olla pulloa nähty, nokkamukiin tissistä siirrytty joten ehkä toimii näinkin. Ja jos sellanen pakkotilanne tulisin niin toivotaan, että neiti sit osaisi pullosta kun ei muutakaan ole tarjolla.
 
dalailama En usko, että ne vaunut menee pilalle..miehen siskolla oli vaunut kaikkine hyvineen ulkona melkein 6kk vesi/lumi/räntäsateessa eikä ne mitenkään pilalle menneet..meilläkin on autotallissa ja ihan on hyvässä kunnossa.. Ja mie ehottasin, että laita sinkkivoidetta, meillä on parantuneet kaikki punotukset, hautuneet kohdat, ihorikot yms sinkkivoiteella.. Itseenikin olen sitä käyttänyt jo todella hyvä on=)

Oli kyllä ihan kymppi ostos tuo lelukaari kirpparilta joka maksoi hurjat 4e:LOL: Pieni mies hakkaa ihan onnessaaan nuita leluja (sillon kun on tyytyväinen) ja on niin ihana kun vähän jutteleekin niille:heart: Ihan ensimmäisiä kertoja saan nyt tuon muksun viihtymään tuolla lattialla.. ja kovasti yritetään kääntyä mahalleen, mutta vielä ei onnistu.. Kyljelleen käääntyy todella taitavasti, mutta siihen vielä jää, kyllä se siitä... ja tuossa varmaan viikko sitten pieni mies löysi oman nyrkkinsä/kätensä ja siitä on riittänyt iloa ja ihmeteltävää pitkäksi aikaa:LOL::heart:

Sais tää tauti mennä jo pois..nyt tullut vaan entistä enemmän näitä näppyjä/rakkuloita ja piti jo miehelle laittaa töihin viestiä, että tulis ajoillaan pihaan ku mie en kärsi kävellä kunnolla:'(

Olipas muuten kiva juttu kun annoin eka tissiä ja sen päälle 60ml korviketta ni pienen huudon jälkeen pikkuinen nukahti syliin ja nukkui jotain 45min... Todellakin tarpeellinen tuo korvike meillä tätä nykyä: /
 
Olikos se Dalailama joka kyseli voiteista, niin se sinkkivoidehan on käsittääkseni sellainen joka muodostaa ihon pinnalle suojaavan kerroksen, minä esim laitan yöski sitä joskus kun joskus yöt mene ilman vaipanvaihtoa niin pysyy pylly hyvänä. Mutta koska sehän kuivattaa niin laittaisin sitä vain suojaksi siihen asti että punainen läiskä lähtee paranemaan päin, mutta ilmakylvyt ja samalla pieni määra bepanthenia siiihen imeytymään niin uskon että paranee nopeasti. ja sitä paksumpaa salvaa käytän minä...
Pylly meillä pestään ehkä kerran päivässä,neiti ei kakkaile läheskään joka päivä niin tarvista ei ole useampaan pesuun. Neuvolastakin sanottiin että turhia vesipesuja kannattaa välttää koska vesihän vain kuivattaa ihoa. tietenkin niin että vauvan pylly on aina puhdas.. Meidän vauvalla on ollut tosi hyvä iho,mitään punoituksi atai mitään ei ole tullut,enkä kyllä sitten rasvailekkaan turhaan,koska helposti sitten iho alkaa sitä vaatimaan jatkuvasti. Ilmakylpyjä otetaan aina iltaisin leikkimatolla,siitä neiti tykkää ihan silminnähtävästi
 
Pai Finnkinon sivuilla sanotaan, että vauvakinossa on aina järjestetty valvottu vaunuparkki. Eli voi jättää huoletta vaunut. Muakin niin huvittais lähtee leffaan torstaina, mutta hyvä ystävä tulee Saksasta asti kylään, joten ei auta kuin odottaa ensi kertaan. :)

Tyttö on nukkunut parina päivänä kauheen rikkonaisesti päikkäreitä. Luulen, että sillä on ilmavaivoja raukalla. Äsken se söi, kakkas ja nukahti samantien. :)

Neiti on muuten parina viime päivänä alkanut ottamaan leluja käteen muutenkin kuin vahingossa. Välillä joutuu sohimaan lelula varmaan 5 minuuttia ennen kuin onnistuu, mutta sitten ollaan niin tyytyväisiä. :heart:

Pitäisköhän siivota kun tulee kerran vieraskin tänään? Meillä on ollut kauheesti hulinaa viime päivinä ja sama meno jatkuu ainakin loppuviikkoon. Mutta joo, hyvää ystävää varten en jaksa alkaa hienostelemaan. ;) Siivotaan sitten vieraammille vieraille!

Olivia & Rinsessa 11 vkoa +1 pvä

P.S. Tällä mammalla loppui herkuttelu NYT! Menetin eilen illalla täysin hermot itseeni. Jos mua kerran niin ahdistaa tää pömppämaha, niin pitää alkaa tekeen asialle jotain eikä vaan valittaa ja mässyttää herkkuja! Argh! Eli nyt kieltäydyn kuulemasta mustikkapiirakan itsepintaista kutsulaulua pakkasesta...
 
Voihan kökkö, pojalle ilmestynyt näppyjä sormiin ja varpaisiin sekä mutuama naamaan eli taitaa pojullekkin tulla se enterorokko... Kyllä haistakoot huilu kaikki ketkä väittää, ettei sen pitäs olla harvinaista aikuisilla ja alle 3kk vauvoilla... Pyh pah:stick: Pitääpi seurailla vielä, toivon NIIN ettei se tulis tai jos tulee ni ei tuon pahemapan!!!
 
Rae, toivottavasti teidän pieni nyt ei kuitenkaan sairastuisi. Ihan kamalaa kun näin pieni sairastaa.

Pepun rasvauksesta. Milon peppuhan oli myös tosi helppohoitoinen, ja pestiin vain 2 kertaa päivässä eikä rasvattu millään, kunnes meillä sitten noin 3 viikkoa sitten alkoi ne kakkafestivaalit. Festivaalit jatkuu edelleen toisinaan, ja vaippa-alueen iho on milloin missäkin kunnossa. Olen laittanut siihen perusrasvaa, sinkkivoidetta, bepanthenia, talkkia ja sibicortia. Mulla iho on aina ollut hirmu hyvä, enkä oikein mitään rasvoja ole koskaan käyttänyt, joten en ymmärrä ihon hoidosta mitään. Olen ihan helisemässä ton Milon pepun kanssa, että mitä siihen oikein laittais. Se sinkkivoide vaikuttaa tosiaan kuivattavan tosi paljon, joten sen jälkeen tarvitaan sitten aina perusvoidetta, enkä mä oikeastaan tiedä onko se sinkkivoide auttanut. Ainoo mikä oikeesti on tehonnut on se sibicort, mutta kun siinä on kortisonia niin yritän välttää sen käyttöä. Koska meillä kakataan nykyisin usein, niin peppuakin pestään usein ja varmasti osin sen takia on tähän vaippaihottumakierteeseenkin jouduttu. Nyt pari päivää tilanne on ollut hyvä, mutta eikös poika nytkin vain vetele sikeitä ja vaippa ollut jo 5,5 tuntia päällä. Tiedä miltä iho taas näyttää kun poika herää.

Rintapumppu. Mulla on Aventin käsikäyttöinen ja musta se on kyllä hyvä. Ei tarvitse rinta olla täynnä, että sillä saa tulemaan. Mutta sen olen huomannut, että jollain konstilla herumisrefleksi on saatava tulemaan, tai muuten pumppaaminen on aika toivotonta.

Olivia, pidähän hauskaa ystäväsi kanssa, katsotaan jaksetaanko me raahautua vauvakinoon. Varsinkin jos on näin masentava sää kuin tänään. Tosin mikä tällaseen säähän paremmin sopii kuin leffan katselu :)

Saga ja Milo 2,5 kk
 
Rae toivottavasti ei ole enterorokkoa tai ainakaan paha sellainen. Noin pienellä ei varmasti ole kiva tauti:(

Rytmistä meillä oli jo hetken aikaa jonkinlainen rytmi, mutta nyt on taas tosi paha masuvaiva vaihe meneillään. Saana ei meinaa nukkua edes ulkona 15 min kauempaa. Sylissä pitäis olla ja liikkua koko ajan niin hyvä. Yöt melko samanlaisia olleet koko ajan, nukahtaa noin 22-23, tosi nyt viime aikoina nukahtaminen ollut tosi vaikeaa, herää syömään 3-4 tunnin päästä ja sitten nukkuu pari lyhyempää (1-2 tuntia) jaksoa. Aamuisin yleensä vääntää kakkaa melkein tunnin ja sitten herätään pesuille ja syömään. Päivisin on nukkunut yhdet pidemmät päikkärit ja muun ajan melkein hereillä.

No niin, ei kerkeä enempää kirjottaan, itkuhäly huutaa...

Mutta päivänjatkoja kaikille äideille ja vauvoilla=)
 
Voi jessus, mikä yö. Sulo heräili tunnin välein. Syömistä ja/tai huutoa. Mies hoiti kanniskelun, mutta ei oo tullut nukuttua. Flunssakin on, ja yskä kuristaa rintaa. Toivoton olo. Sulo tosin taas on aurinkoinen itsensä ja vaikuttaa ihan tyytyväiseltä yön tapahtumiin. Outo, outo, outo jätkä :D
 
Täällä alkoi päivä 6 ilman kakkaa. Välillä oli jo hyvä rytmi noin joka 4. päivä mut nyt taas on venähtänyt. Noh, jollei tänään kakkaa näy niin sitten annan kyllä mallasuutetta.
Poika jo eilen oli tuskastuneen oloinen tuohon tilanteeseensa.
 
Olivia81 Olihan tuo tosiaan aika outo tauti, kun yleensä influenssakin kestää pitempään kuin päivän. Mutta mitään lääkkeitä en ottanut, kun lääkäritkin on sanoneet, et pitäs antaa kuumeen nousta huippuunsa – se tappaa niitä pöpöjä ja alkais sit paraneen nopeampaa ja muutenkin olen huono ottamaan lääkkeitä. En tiiä miten korkeena kuume käväs, mut korkeimmillaan oli kun mittasin 38,3 ja kohta tuon mittauksen jälkeen olikin jo laskenut 37,5, illalla ei ollut nukkumaan mennessä enää ollenkaan kuumetta. Seuraavana päivänä vielä väsytti, et otettiin Saran kans ekaa kertaa illalla molemmat päikkärit… ja sehän kostautu nukkumaan mennessä – ei ois nukuttanut pätkääkään… :kieh:
Mulle ei ole tullut kaksplussaa eikä lastenlaulu cd:tä, mutta kosteuspyyhkeitä tuli ja sit on tullut monenlaisia kirjeitä vauvaan liittyen. Esim. nordea, Napero-kerho (k-kauppa). Mutta ei tuota postia ihan joka päivä tule

Baareista meillä ei kans kumpaakaan enää baarit kiinnosta. Pari kolme kertaa vuodessa käydään kavereiden kans kosteampaa iltaa viettämässä kotiseudulla ja joskus eksytään jopa baariin asti, mutta harvemmin. Kaikkein kivintä on vaan olla kavereiden kans jossain ja vaikka pelailla, laulaa karaokea tms. mutta baariin meno ei niinkään enää kiinnosta. Mut on joskus kiva käydä baarissakin tanssaamassa.

Rintamaitoa koetan antaa pienelle, en mielellään anna korviketta. Ja täytyy kyllä sanoa, että ihmeen terveitä nuo meidän isommat lapsetkin ovat, kun ovat pienenä saaneet vain rintamaitoa. Tänä vuonna eivät ole vielä kertaakaan olleet kipeenä, vaikka olivat toukokuun loppuun asti päiväkodissa ja nyt poika aloitti koulun eli niissähän kaikki taudit leviää… Viimeksi meillä on sairastettu viime marraskuussa possutautia ja nyt minä olin tuossa yhden illan kuumeessa. Minä, joka en juuri koskaan ole kuumeessa… flunssa saattaa tulla, mutta kuume ei juuri koskaan nouse…

Imetyksestä itsestä vaan on luontevinta imettää niin kauan kuin pystyn ja lapsi haluaa. Siihen on monta syytä… ei tarvi yöllä/päivällä pulloja lämmitellä vaan on missä vaan saatavilla heti maitoa ja saa samantien jatkaa unia, kun vauvan nostaa rinnalle syömään :D. Ei tarvi ostaa korvikkeita (rahallinen säästö – pihi kun olen :whistle:), lapsi saa äidinmaidosta vastustuskykyä ym. hyviä aineksia. Mutta se on jokaisen oma asia imettääkö vai ei ja toisillahan ei sitä maitoa tule, vaikka haluaisikin imettää. Mutta jos itellä vaan onnistuu niin 5-6 kk täysimetän, sitten aloitetaan kiinteiden kokeilut.
Imetyksestä huolimatta olen kyllä päässyt menemään niin paljoin kuin haluan, lypsän vaan maitoa jääkaappiin etukäteen ja mies hoitaa syötön pullolla sitten. Olen monessa mukana ja näin äitiyslomallakin käyn kokouksissa, osassa olen sihteerinä, osassa hallituksen jäsen jne.. Lenkille, shoppailemaan jne. on kiva myös lähtä, niin saa sitä omaa aikaa :heart:, jota äitikin tarvitsee. Meillä siinä ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa, koska tuo mies niin mielellään on noiden muksujen kans, hyvä ettei nakkaa mua pihalle, et meehän tuulettuun välillä :LOL:. Lenkillekin patistaa aina ja en kyllä pistä yhtään vastaan :D. Meillä mies tekee päivätyötä ja on yleensä töissä 8-16, mutta tosi joustavat on työajan.. työnantajalle riittää, kun työnsä hoitaa, sen puitteissa voi liukua aamusta/illasta/käydä päivällä asioilla ja itse laittaa tunnit ylös – ei ole mitään kellokortteja. Se on kyllä hyvä, kun on itelläkin päivällä käyntejä esim. kampaajalla, neuvolassa jne. – mies tulee lasten kans siksi aikaa ja menee sit töihin takas :heart:. Tekee sit ne tunnit takas menemällä aamulla aikasemmin tai on myöhempään töissä illalla tai käy vkonloppuna töissä jne. – siis olen niin kiitollinen miehen työnantajalle, kun mahdollistaa noin vapaan työajan :D.

luputupuna onpa hyvä, että selvisitte säikähdyksellä maitoallergia epäilystä. Olen kyllä ollut hyvilläni, ettei meidän lapsilla ole mitään ruoka-aine allergioita (koputtaa puuta) ja toivon todellakin, ettei tälle pienellekään tule. On se vaan niin oma hommansa niiden kanssa… esim. jos on kananmunalle allerginen – niin johan meni hankalaksi… Meillä on keskimmäisen lapsen sylikummien lapsella melko monelle ruoka-aineelle allergia ja kyllähän se rajoittaa aika paljon mitä pikkuinen sitten voi syödä… :(

kakkaa meillä tulee joka päivä enemmän tai vähemmän. Välillä on joka vaipassa vähäsen ja välillä tulee iltasella isompi turaus. Mutta ei ole ollut päivääkään, ettei jotain ois vaipassa ollut.

Huomenna ois taas perhekerho ja sit mulla on jälkitarkastus. Pitää varmaan käydä jälkitarkastuksessa ja viedä sit mies töihin ja mennä suoraan vauvan ja keskimmäisen lapsen kans perhekerhoon. Tai sit perjantaina mennä perhekahvilaan… Joka päivä en jaksa mennä kuiteskaan. Täällä olis MLL:n perhekahvila tiistaisin, torstaisin srk:n perhekerho ja perjantaisin srk:n perhekahvila.

Laatuaika parisuhteelle – meillä sitä on kyllä harvoin, kun on 3 lasta. Ei auta vaikka vauvan laittas aikasten nukkumaan, kun isommat pitäs saada kans… ja niitähän ei tahdo saada. Yleensä minä tissitän vauvaa tv:n ääressä ja mies nukuttaa keskimmäistä lasta. Esikoinen on omassa sängyssään/huoneessaan, joka on olohuoneen vieressä ja nukahtaa sinne – tarvii kuitenkin aikasen lähelle :heart: ja minähän siinä olen olohuoneessa vauvan kans. Toisinaan haluaa aikasen viereen siihen asti kun nukahtaa ja silloin mies nukuttaa myös esikoisen. Laatuaikaa parisuhteelle meillä on silloin kun viedään muksut mummulaan ja lähdetään kavereiden kans iltaa istuun. Tosin niitä ei kovin montaa kertaa vuodessa ole ja nyt vielä vähemmän kun on tää vauva… Ehkä vuoden päästä päästään taas enemmän menemään. Mutta eipä tuota kyllä silleen kaipaakaan. Me vietetään laatuaikaa koko perheen voimin, nautitaan yhdessä touhuamisesta :D:heart:.

Rokotteista meille otetaan kaikki rokotteet. Pneumokokki bakteeri on aiheuttanut meidän molemmille lapsille korvatulehduksia ja keskimmäiselle lapselle toispuoleisen keuhkokuumeen 1,5 vuotiaana (oli silloin OYS:ssa tiputuksessa), et jos näiltä pienimmäinen välttyy rokotteen ansiosta, niin ehdottomasti se otetaan.

Pai80 4 kk:tta on yleensä varmaan se raja milloin aletaan kiinteiden opettelua. Mutta meillä esikoisen aikaan lääkäri kehotti 3 kk neuvolassa aloittamaan vellien annon. Meillä siis kaikki lapset olleet isoja syntyissään, esikoinen oli kaikista pienin ja hänkin 3840 g ja 53 cm. Pojat yleensä syövät vielä enemmän kuin tytöt, meillä esikoinen on poika.
Keskimmäistä lasta (tyttö) täysimetin 5 kk:tta ja sitten aloitettiin kiinteiden kokeilu. Keskimmäiselle lapselle ei taidettu antaa vellejä ollenkaan…

Fiinukka minä ostin kaverilta Ainun käyttämättömän sähkökäyttöisen pumpun ja sain kaupan päälle tuon käsikäyttöisen. Tuo sähkökäyttöinen tais hajota 2 vkon käytön jälkeen tai ainakaan se ei enää imenyt… niinpä olen käyttänyt sit tuota käsikäyttöistä ja ihan hyvin silläkin saa pumpattua. Tosin olen tullut siihen tulokseen, et pumppaamalla ei saa rintoja niin tyhjäksi kuin mitä vauva imemällä saa…

Meillä oli pari yötä 6 h yöunet, vauvalla oli tieten maidonlisäyskausi ja söi siksi tiheämpään. Nyt nukuttiin taas klo 23 – 7 eli palattiin 8 h yöuniin ja mamma tykkää :heart:. Aamulla heräämisen jälkeen otetaan jekovit+gefilus, vaihdetaan vaippa, syödään ja jatketaan taas unia 3-4 h meidän parivuoteessa – tosin itse nousen yleensä silloin jo ylös. Päivällä nukutan ulos, jossa nukkuu 3-4 h, iltapäivällä nukkuu sitterissä – nukahtaa siihen kun jalalla keikuttaa samalla kun itse syön/juon/lueskelen jotain.

dalailama aina olen säilyttänyt vaunut sisällä, en edes varastoon niitä vie, koska ne todellakin ottavat hometta. Ulkonahan ja varastossakin on kosteutta, mikä tuon homeen aiheuttaa. Ja monesti jos yrität myydä vaunuja eteenpäin myöhemmin, monet kysyvät miten vaunut on säilytetty. Ja voipa olla ettei mene kaupaksi, jos tietävät että niitä on säilytetty ulkona. Ei kukaan halua homeisia vaunuja ostaa – en ostais itsekään. Yöksi vedetään vaunut aina eteiseen. Joskus on yöksi vaunut vahingossa ulos jääneet ja silloin on lämpöpussikin ollut ihan kostea. Ei sellaiseen viitsi edes vauvaa laittaa nukkumaan. Onneksi meillä on noita lämpöpusseja kaksi – voi vaihtaa kuivan tilalle. Mutta todellakaan en suosittele säilyttämään vaunuja ulkona. Rungon tietenkin voi säilyttää ulkona, mutta voi sekin ottaa kosteudesta ruostetta. Jos haluaa vaunujen säilyvän hyvänä, niin kannattaa kyllä ne tuoda sisälle. Renkaisiin on saatavana sellaisia rengassuojia, niin ei likaiset renkaat sotke sisällä lattioita. Mulla on sellaiset, mutta ovat kyllä jääneet melkeinpä käyttämättä. Meillä kun eteinen on laatoitettu, niin siihen vetäsen vaunut ja lika on siitä helppo imuroida/pyyhkäistä pois.
Yksistä vaunuista otin homepisarat pois swipen whitellä ja 40:60 pesuntehostajalla. Ne vaunut olivat siskoni varastossa säilyttämät vaunut, joita käytin mummolavaunuina. Eli ei kannata varastossakaan vaunuja säilyttää, jos ei ole lämmin varasto. Ne vaunut olivat vielä niin vaaleat kuosiltaan, että home näkyi todella selvästi. Tummassa kuosissahan home ei välttämättä näy.

rouva saga Pyllyä en pese joka vaipan vaihdon yhteydessä, ainoastaan silloin kun isommat kakat tulevat. Pienemmät rupsut pyhkäsen kosteuspyyhkeellä, koska vesi kuivattaa ihoa. Laitan välillä myös talkkia, varsinkin nivusiin etteivät haudu kosteuden aiheuttamana rikki. Talkki myös auttaa tuohon vaippaihottumaan. OYS:an äippäpolin lääkäri sanoi, et vaippaihottumaan voi laittaa myös hiivatulehdukseen tarkoitettua canestan voidetta. On kuulemma tosi hyvä voide vaippaihottumaan ja olen sitä isommille lapsille vauva-aikana laittanutkin. Vauvalla on ollut tosi hyvä iho pyllyssä, niin nyt ei ole tarvinnut. Mutta tuota talkkia tupsautan aina välillä peppuun, niin ei haudu pissasta/kakasta. Ilmakylpyjä on myös hyvä antaa jos ei päivittäin niin aina välillä. Kortisonia ei kannata pienelle laittaa ollenkaan, eikä varsinkaan pyllyn alueelle, koska siellä on sen verta herkempi iho, kuten kasvoillakin (ihotautilääkärin sanomaa). Minä kyllä suosittelisin, et rupeisit laittaan vauvan pyllylle talkkia tai perunajauhoja. Ne auttavat monesti ja sitten voi kokeilla tuota äippäpolin lääkärin ehottamaa canestania myös. Nämä on meillä ainakin auttaneet. Perusvoiteita tahi muitakaan rasvoja en laittaisi vaippaihottumaan. Tuo talkki pitää pyllyn ihon kuivempana, eikä haudu iho ja silloin ei pitäs tulla tuota ihottumaakaan.

luputupuna minä kans uskon, että meilläkin on tuota läheisriippuvuutta, kun haluaa tissillä olla usein välillä ja vain ”luputtaa” tissiä. Pitää mua huvituttina :LOL:, mutta tutti ei kelpaa kun sitä yrittää tarjota. Yöt meillä nukutaan kuitenkin hyvin. Enemmän iltaisin on tuota tissillä roikkumista sitten.

Tämän romaanin kirjoitti SMSM :D
 
Ou nou, lupauduin vauvan ja miehen kanssa neuvolan perhevalmmenukseen kertomaan synnytyksestä & vauva-arjesta. Mitäs ihmettä sielläkertoilis? "Synnytys sattuu ihan h********i" ja "Sen jälkeen, ette nuku enää KOSKAAN". ;) No ei sentään... Ehkä en ihan pelottelulinjalle lähde kuitenkaan.

Meidän tyttö on ihan fiiliksissä kun on tosiaan oppinut ottamaan tavaroita käteen - ja viemään kaiken suuhun. Tänään on syöty jo pehmokirjaa, Ainu-pupua ja harson kulmaa oman nyrkin lisäksi. :heart:
 
Ou nou, lupauduin vauvan ja miehen kanssa neuvolan perhevalmmenukseen kertomaan synnytyksestä & vauva-arjesta. Mitäs ihmettä sielläkertoilis? "Synnytys sattuu ihan h********i" ja "Sen jälkeen, ette nuku enää KOSKAAN". ;) No ei sentään... Ehkä en ihan pelottelulinjalle lähde kuitenkaan.
QUOTE]

No älä nyt pelottelulinjalle lähde, mutta hyvä se on puhua rehellisesti miltä on tuntunut jne.
 
Tyttö nukkuu päikkäreitä, ulkona nukkui ensin ja nyt jatkaa unia sitterissä. Mitenkähän minä saisin patistettua itteni kotihommien pariin... jotenkin tää netti vaan on kiinnostavampi :D. Eilen koetin katella huuto.netistä rattaita, joita vois käyttää sit reissussa ja tuolla mummolassa. Rattaiden pitäs olla kohtalaisen pieneen kokoon menevät ja isoilla pyörillä. Millään matkarattailla, missä on pienet pyörtä ei meidän lumisohjoissa tee yhtään mitään. Kokemuksesta tiedän... meillä on kaksosten rattaat, joissa on pienet pyörät ja kiitos ei enää. Myöskään mistään kaukaa en rupea niitä hommaamaan, pitäs olla täällä lähellä Oulun seutua, et sais haettua rattaat. Postin/matkahuollon kautta en rupea niitä hommaan - sen verta huonoja kokemuksia on siitä/enkä oikein luota siihen hommaan. Moni kun on kaupoissa pettynyt, ei ole saanutkaan ostamaansa tuotetta.. valitettavasti näitä huijareita kun on joka paikassa ja sen seurauksena kunnon myyjätkin kärsivät :kieh:. Mutta tosiaan mieluiten haen tuotteet paikan päältä.

Onnittelut Olivia, monipa ei siihen hommaan pääsekään. Aikoinaan kun oltiin miehen kans perhevalmennuksessa, siellä kertomassa käynyt pariskunta sai pienen podyn palkaksi vaivannäöstään :). Tuuhan sitten kertomaan miten meni. Varmasti jännittää... tai ainakin mua jännittäis aivan sairaan paljon... änkyti, änkyti :LOL:.
Meillä kans tyttö lutkutti eilen durasell pupun korvan aivan märäksi :LOL:, samaten harson kulma maistuu ilmeisesti hyvälle...

Jahas esikoinen soitti, et on tulossa taksilta kotia ja pitäs lähtä vastaan, kun ei ole nyt pyörällä... No ei taideta keretä ees lähtä kun on jo kotona... sen verta lyhyt matka on kuitenki ja meillä menee aikaa neitin laittamisessa ulkovaatteisiin ja rattaisiin jne.

SMSM jälleen, ilman romaania tällä kertaa :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Heippa taas pitkästä aikaa!

Meillä alkanut kans jotku ihme iltahuudot. Ei niihin osaa edes suhtautua, kun tähän asti ollut niin rauhallinen vauva. Luulen kuitenkin, että jotain tekemistä olisi väsymiselläkin noissa.

Nukuttamisesta: Nyt jo parhaiten nukahtaa, kun jättää itsekseen sänkyynsä. Vaunuihin ja turvakaukaloon nukahtaa vain liikkeessä ja herää samantien, mutta sängyssään nukkuu hyvin. Nyt pyritty 2-3h päikkäreihin tässä iltapäivällä, nukkuu n. 14-17. (samaan aikaan kuin esikoinenkin, jee!)

Hereilläolosta; Kovin vähän on hereillä vielä, lähinnä aamusta 1-2h, jonka jälkeen lähdetään kauppareissuille tms jonka ajan nukkuu ja sit iltasellakin. Tosin nytkin nukkuu päikkäreitä ja päikkäreitten jälkeen on tarkoitus syötellä ja lähteä vaunuttelemaan, kun on niin kaunis auringonpaiste ulkosalla. :)

Pulloruokinnasta; Jos ei huoli tavallista ainun pulloa, kannattaa mielestäni kokeilla se Ainu Mam antikoliikkipullo! Siinä on ihan erimallinen se tuttiosa, ja ite ainakin koin, että se oli lähinnä rinnan muotoinen. Vähän kalliimpi on (cittarissa n. 5,20e), mutta meillä se 160ml pullo eniten käytössä. En siis tarkoita, että olisi ongelma, jos ei pulloa huoli, mutta että jos haluaa, niin toi pullo meillä oli käytössä heti vastasyntyneestä, ja siitä joi kaikkein näteimmin ja vähiten "touhottamalla". :)

Velleistä; viimeksi neuvolassa sanoi, että toiset vauvat tarvitsevat jo parikuisena vellejä. Meillä ohje, että kun korvikkeen määrä alkaa huiteleen 1300ml/vrk, niin aloiteltais maissivelli. Eli varmaan ensi viikolla aletaan pikkuhiljaa kokeilla.

Ihon hoidosta; en pese pyllyä kuin kakkavaippojen yhteydessä. Noi baby-kosteuspyyhkeet käytössä, niillä pyyhin jos tarvitsee. Tosi vähän mitään rasvoja tarvittu.. Kylpyveteen laitan vauvaöljyä, se on riittänyt. Pari kertaa ollu pientä punoitusta, toisella kertaa laitoin sinkkivoiteen ja viimeksi bebanthenia, yön aikana oli punoitukset laskeneet. Perusvoiteita ei kai kauheesti kannata edes vaippa-alueelle laittaa, kun jos laittaa liikaa, voi jäädä helposti hautumaan.

Mulle on tullut kauheesti kirjakerhomainoksia.. ja johonkin taisin liittyäkin. :D Mut kaksplussan lehteä odottelen yhä. :)

Tulipa taas kirjoitettua.. :)
Ai niin, lauralle kiitos, kun neuvoit miten aloittaa ne pillerit. :)

Menia+pikku2 9vk
 
Menia Syödäänkö teillä pelkästään pullosta vai onko tissi kuvioissa mukana? Meillä onneksi kelvanneet nuo ainun pullot ihan hyvin, tosin enpä ole mitään muuta pulloa edes yrittänyt tarjota.. Meillä siis osittain imetys+pullo

Viime yö oli oikein ihana, pieni mies oikeestaan ekan kerran nukahti jo klo 21 sit tuolla 23-23.30 oli hereillä, mut sitten nukkuikin tuolle klo 9 asti!!!! Tosin klo 4.30 asti kitis ajoittain jotain, mutta tutin kun laittoi suuhun niin jatkoi tyytyväisenä untaan..

imetys sitä olen tässä nyt miettinyt, että millon lopettaisin kokonaan kun laitoin eilen listan tuonne jääkaapin oveen ja siihen on tarkotus laittaa paljon korviketta on annettu ja mihin aikaan, että saisin vähän käsitystä siitä, miten paljon sitä menee.. noh eilen klo 12-23.30 sitä meni imetyksen lisäksi 5dl ja ois varmaan mennyt enemmänkin jos olis antanut..ja tänäänkin mennyt jo 2,5dl... Tissiä annan jotain 45min-1h kerrallaan ja tyytyväinen ei ole ollenkaan.. tai siis aamulla on ku rinnat on täydet, mut sitten loppuu tyytyväisyys parin imetyskerran jälkeen...nytkin imetin pari tuntia ja silti pienoinen huuti aivan kun ei olis mitään ruokaa saanutkaan ja pullosta piti vielä lisää antaa... Rasittavaksi käy tämä tälläinen kahden välillä risteily... Yöimetyksään ei enää lisää maidon tuloa, pienoinen heräili yhteen väliin tuolla 4-6 välillä, ja imetin, mut ei sillä ollut vaikutusta..maitoa siis tulee, mutta ei pienoiselle tarpeeksi.. Tulee vaan suru puseroon jos tän imetyksen lopettaa kun se on ollut vähän niinku äidin ja lapsosen yhteinen hetki

Rae ja V 9vko 1pvä
 
Rae Voihan sitä imetystä jatkaa niin kauan kun sieltä jotain tulee, ei siitä ainakaan haittaa ole. Kunhan on vaan pullo valmiina jatkamaan masun täyttämistä.
Ite päätin nyt etten ota enää ressiä imetyksestä, poika se tissistä sen minkä saa ja lisäks annan korviketta. Jokainen tippa minkä äidinmaitoa saa on varmasti arvokasta kun sitä nyt kerta tulee jonkunverran.

Meillä on neuvola takana. Pojalla ikää kohta 10 vkoa.
Paino: 5660 g
Pituus: 59 cm
Oikein hienosti kasvaa ja kehittyy :heart:

Mulla vaan itellä palaa pinna.
Meillä on tosiaan lauantaina ristiäiset ja kahvit on kotona. Mies lähti suoraan töiden jälkeen korjaamaan jotain venettä ja kotona ois ihan miljoonasti siivottavaa ja muutakin hommaa. Niin ei sano järki et ois voinu ens viikolle siirtää... :mad:
 
Pai:Voimia ristiäisten järjestelyyn..itse oon niin juhlien stressaaja,ja nyt helpottunut olo kun ne takana=)
Meillä poika useana yönä heräillyt 1h välein..mahaa kipristää ja se juo tissiä vaan hiukan ja nukkkuu hetken,viime yö oli luksusta kun nukkui 4h pätkän.Muutenkin poika juo maitonsa tosi nopeaa,välillä haluaa nautiskella ja nukkuu tissi suussa niin oon antanut siinä kölliä=)
Velleistä:esikko joi 3-vuotiaaksi velliä..kakkonen ja kolmonen ei koskaan huolinut velliä..tälle ajattelin 4kk ruveta iltaisin sitä tarjoamaan jos sitten nukkus pitempään,mutta imetyksellä sinnittelen tuon 4kk syököön vaikka koko ajan=)Poika on iso ja tarvii paljon maitoa.
Mulla ei mitään erityisisä tunnesyita imettää,lähinnä rahan säästö houkuttaa:LOL:Korvike on pirun kallista ja myös se että voin syödä herkkuja surutta kun imetän,ei tule kiloja:LOL:
hipsu
 
Onhan se korvike kallista, mutta mies on jo pitempään sanonut, että kyllä hän ne korvikkeet ostaa jos en halua enää imettää. Toki itsekkin ajattelin rahansäästöä tässä tissittelyssä, mutta eipä tuo hirveesti ole auttanut kun kaveruus ei todellakaan saa tarpeeksi ruokaa tissistä..Kun meillä on menty siihen, että jos pelkällä tissillä ollaan ni hyvä että vessassa kerkeen käydä kun toinen huutaa uudelleen järkyttävää nälkäänsä ja siitä tiijän, että on edelleen nälkä, kun kaikki muut kikka kakkkost on jo kokeiltu

Eilen illallakin imetin 2h ja pienoinen vetäs vielä vaatimattomat 120ml korviketta, tosin nukkui sitten 2,5h sen jälkeen.. sitten mies vei pojan kylpyyn ja kun en sitten heti sen jälkeen ennättänyt tissiä tarjoamaan ni oli antanut 100ml korviketta ja pieni mies nukahti ja nukkui sitten 21.30-06!!!!! Ihan järkytyin miten nuin "vähällä" korvikemäärällä meni nukkumaan..yleensä saan imettää ja silti menee korviketta se 2dl... ja mikä ihaninta vielä tämän lisäksi niin pieni mies nukahti omaan sänkyynsä yläkertaan:heart:

Vaan taas taitaa tuo äitin rakkaus tuolla huudella joten lähdempä katomaan mikä pientä pännii..ja sopivasti taitaakin alkaa pieni talo preerialla:LOL:

Rae ja V 9vko 2pvä
 
Viimeksi muokattu:
Mulla lisää tuota stressiä se että isovanhemmat kyselee ties mitä asioita liittyen ristiäisiin tyyliin: "Kait teil on joka paikkaan valkoset liinat...?" Enkä ite oo edes ajatellut moisia juttuja :|
Hirmuset paineet tulee tollasesta.
Ja siis muutenkin tuntuu vähän ikävältä et jos poika huutelee nälkää ja paikalla sattuu olemaan isovanhempia niin tulee kommenttia tyylillä: "Eikö se äiti anna sulle ruokaa, sulle pitäis kyl antaa jo varmaan pottua..." Eihän ne nyt pahalla, mut hieman ajattelematonta.
 
Rae Mitäs jos kokeilisit antaa pojalle tilkan korviketta ennen imetystä ? Josko sitten malttais keskittyä tissiruokailuun paremmin ku ei maha huuda täysin tyhjänä ? Ootko muuten neuvolas puhunu tosta tilanteesta ? Mulle just eilen sanottiin et vellejä vois antaa aikasemminkin jos vauva ei tuu mitenkään kylläseks.

Meillä ainakin on illan viimeset syötöt menny nyt siihen ettei poikaa enempää vois tissi kiinnostaa... Ku taitaa tietää et pullosta tulee sitten vielä päälle helpot eväät... :whistle:
 
Pai Voihan sitä tietty kokeilla antaa vähän ennen imetystä korviketta, mutta veikkaan, että ei sitää vähää syö tissiä ja nukkuu vain paremmin sylissä.. Kun siis kyse ei ole siitä etteikö poju haluis tissiä vaan siitä, että joko nukahtaa eikä enää halua syödä tai syö ja syö ja syö eikä tule kylläiseksi.... ja neuvolasta eivät oikein ole sanoneet mitään..sillon kun poju oli 1kk ja sanoin, että ei tissi riitä ja korviketta menee ni sanoi vain, että oma valinta haluanko enää imettää ja rupeenko antamaan korviketta..sen jälestä ei neuvolaa ole ollutkaan..pitää ens ke kysyä mittee sanoo, mutta sanoo varmaan, että anna tissiä ja loput korviketta, niinkuin olen tähänkin menneessä tehnyt... Velleistä aijon kyllä kysästä. ja nuista ristiäisistä niin kun sie ite järjestät ne ni sie saat tehdä siellä niinkuin halut, saa olla valkeet liinat tai olla olematta, kivahan se on perinteitä kunnioittaa, mutta kaikki tekee tyylillään. Elä liikaa ota stressiä ja toivottavasti se mies älyää käydä auttamaan!!
 
Rae Mulle tosiaan terkkari sano et jos ei vauva tuu tyytyväiseks, itkee ja on öisin levoton niin voi vellejä alkaa tarjoamaan ennen 4 kk ikää ku niissä on kuulemma vähä erilainen koostumus ku korvikkeessa.
Ja tosiaan anna tissistä ne tipat mitä saa ja loput sitten muuta evästä. Ei siitä tissitipoista ole pojalle haittaa, vaan päinvastoin :hug:
 
Rae,
mulla on nyt vähän samanlainen tilanne imetyksen kanssa. Saana syö molemmista rinnoista ja saattaa jopa nukahtaa pariksi minuutiksi ja taas on nälkä hetken päästä. Ei pidä tuo minun maito kauaa tyytyväisenä. Imetän jopa puolen tunnin välein joskus, yleensä tunnin välein. Ja aina vaan useammin on se tilanne, että ei tule tyytyväiseksi pelkästä rintamaidosta vaan joudun lisäksi antamaan korviketta ja sitten on jo niin kauhea nälkä, että hotkii, kun olen vaan yrittänyt tyrkyttää tissiä, josta ei sitten ilmeisesti tule enää maitoa. Sitten kun hotkii niin meinaa tukehtua ja sitten puklataan ja itketään. Kun ajoissa annan rinnan lisäksi korviketta niin juo rauhassa ja tyytyväisenä. Alkaa ärsyttään vaan tuo jatkuva miettiminen koska tisseissä sattuu olemaan tarpeeksi maitoa ja koska ei. Korviketta menee aina vaan enempi. Tyttö on kasvanut hurjaa vaihtia nyt viime aikoina ja sekin lisää maidon tarvetta. Olen ajatellut ajoissa kokeilla velliä, en ihan vielä mutta en aio kauaa odottaa. Saana nyt kaksi kuukautta.

Meillä on muodostunut joka aamuiseksi rituaaliksi kakan vääntö:D Siis todella äänekäs sellainen. alkaa about 6-7 aikaan ja saana tosiaan vääntää kakkaa oikein raivolla, karjuu suorastaan. Jotenkin hassun näköistä ja kuulosta kun tuollanen pieni niin raivolla kakkaa. ja kun kakka on tehty niin ensin hymyillään ja sitten pitää heti saada kuiva vaippa alle:)

Se olis siivouspäivä tänään:) Saana nukahti tuonne ulos vaunuihin äsken ja nyt mun pitäs alkaa hommiin...
 

Yhteistyössä