Heinäkuun Hurmaajat 2010

Pohoisen Taika niitä Gracon keinuvia ja täriseviä saa ainakin rovaniemeltä lastentarvikeliikkeestä ja niiden nettisivulta löytyy esittelyt kaikista keinuista ja sittereistä, ja hintahaarukkaa. Gracon "koliikkikeinu" on ollut käytössä tuttavillani kun heidän vauvalla oli koliikki ja hyväksi totesivat,vauva nukahti aina siihen keinuun aika koviin vauhteihin.

Kakasta
meidän neiti ähistelee yleenäs aina kakatessaan ensiksi sellaisen sammaleen vihreä kakkatulpan, se on sinkuvaa ja sen kakkaaminen on hänelle aina kova prosessi, kun sen saa ulos niin sitten alkaa tulla tavallisempaa kellertävää maitokakkaa.

Onnea kihlautuneille ja kaikille ihanista nimistä joita olette vauvoillenne antaneet :heart:

JaKa &b Pikku J 7 vk
 
Heips.

Meidän pojalla oli tänään 2kk lääkäri ja mitat olivat 6.3 kg ja 60 cm. Käyrien yläpuolella siis mennään, mutta sama se kun pelkällä rintamaidolla näin kivasti kasvetaan ja ruokahalu on kova - tää Jätti kyllä söis teidänkin tissit tyhjiks...

Pirkulainen, saatiin rotaviiruslitku ja DTaP-IPV-Hib (ns. viitosrokote) ja koko päivä on ollut yhtä huutoa, siis HUUTOA. Onneks sylissä rauhoittuu, nytkin nukkuu mun rinnan päällä kun ite surffaan sohvalla puoli-istuvassa asennossa. Eli tämä päivä sitten mennään ilmeisesti näin lähikontaktissa yöunille asti.

Levottomat yöt - meillä menee hyvin aina toiseen syöttöön asti (yleensä siinä klo 3 aikaan) ja sen jälkeen on aina kovaa ähinää ja puhinaa; nyt tosin osaan jo odottaa klo 3:30 ja klo 6 kakkaa, joiden teossa tarvitaan mamman apua. Eli meidän yörutiineihin kuuluu 2*kakkajumppa.

Mies tuli kotiin, nyt täytyy lähteä hakemaan Jätille passia, että päästään maasta pois parin kk päästä, kun muutetaan takaisin Suomeen (ihan HUIPPUA, TJ-kalenteri on jo käytössä)! Muutto tulee olemaan vaan helvettiä, mm. yli kk ilman omia tavaroita....

Jatkan myöhemmin jutustelua -Nennu ja Jätti 2kk ja 1pvä
 
nennulainen Siis jos tein pikkanen menee käyrien yläpuolella nuilla mitoilla ni missähän atmosfäärissä tuo meikäläisen poju oikein matkustaa?!?!:eek: Ikää nyt 8vko (20.9 tulee 2kk) ja pituutta oli 6vko lääkärissä jo 59,9cm ja painoa 5660g, nyt mennään jo 6kg tietämillä.. No mutta pieneltä tuo miedän herra edellee näyttää:LOL:

viuhtomista yöaikaan harrastaa meidänkin herra..varsinkin ekan syötön jälkeen aamusella viuhtoo ja riehuu ihan mielettömästi... tutti jos sattuu eksymään suusta muualle niin heti alkaa ähellys ja viuhtominen ja peitto lentää:LOL:

Yhyy, täällä suretaan tissin riittämättömyyttä.. Meillä tuo yösyötön loppuminen (eka syöttö yleensä klo 6->) aiheutti nyt kyllä sen, että tissimaito ehtyy ehtymistään..tänäänkin uskolla tissiä tarjoilin ja korviketta meni vajaa 4dl...... Henkisesti rupeen jo valmistautumaan tulevaan..jos vielä osaimetyksellä pääsis edes tuonne 2kk asti (eli se 20.9) ni pomppisin reimusta, sitten vois vaikka tissiä ruetakkin jättämän pois

Huomenissa mies tulee olemaan piiitttkkkkäääännn päivän töissä, menee aamulla klo 6 ja tulee kotiin varmaan joskus klo 19-20 väliin.. Meinasin miehen siskon luo lähteä ni ei päivä tunnu niin pitkältä..

Pitäsköhän sitä hipsiä makaamaan kun ukkelit jo meni äsken.. Pieni mieskin peräti nukahti ennen klo 23..joten voipas olla, että herää aamusella aikasempaan..
 
Ahkerasti ootte kirjotelleet tänäänkin. Ite pääsin nyt vasta koneelle, ku oltiin koko päivä porukoiden luona kyläilemässä. Poika siel hurmaili mummua ja pappaa ihan onnessaan.

Raella oli imetyksen kans ongelmaa. Imetätkö sängyssä ? Jos poika simahtaa tissille, niin voisitko jättää jatkamaan esim. päiväunia siihen teidän sängylle ? Kuulostaa kyl hurjilta noi teidän korvikemäärät. Meille kyl neuvolasta sanottiin et toi äidinmaito ei tosiaankaan pidä kauan nälkää ku on kuitenkin sellasta litkua vaan. Mut jos haluat imettää niin anna eka tissistä sen minkä ottaa ja sitten korviketta päälle et tulee tyytyväiseks. Kait se kuitenkin jotain sieltä rinnastakin saa. Hienoa et edes hetkellistä rintakumista vierottumista teilläkin. Ei muutaku kokeilet vaan aina välillä josko intoutuis imemään enemmänkin ilman.

Täällä on yks mielenkiintonen imetysongelma tullut. Elikkä... Illalla kun syötän poikaa yötä varten, syötän eka toisen tissin ja sitten vaihdan puolta. Kun pojan pitäisi alkaa syömään toiselta puolelta lakkaakin syöminen, kaveri vaan tillittää vieressä, juttelee ja naureskelee. Eihän tuossa mitään jos tulisi ekasta tissistä kylläseks... MUTTA tohon päälle menee korviketta noin 40-60 ml ja se menee hyvällä halulla. Eli voiko näin pieni jo muistaa et perästä on tulossa vielä helppoa evästä ja rupeaa jo tossa tissin vaihdossa odottamaan sitä ?

Meillä on kans iltayöt ollu levottomia. Poika raottelee silmiä ja välillä itkahtelee. Aamupuolella sit taitaa nukkua paremmin. Tosiaan tonne FB:n puolelle jo kerroinkin tän aamusesta vaipanvaihdosta 5.30. Pojalla oli ihan järjetön meno päällä. Laitto jalat koukkuun ja punnas itteään pää edellä kohti hoitopöydän ylälaitaa. Piti tosiaan itekkin skarpata et sai tyypistä kii ku vaihto vaippaa. Huvittava näky.
Mä oon kans ihan kauhulla aatellu et ties mikä sairaus tolla on ku välillä on niin hervottoman levoton. Välil raukka muksii itteään päähän ku touhottaa oikein kunnolla.

Tuli tässä mieleen sellanen ehkä vähä hassu juttu liittyen vauvan käsittelyyn.
Voiko näin pientä vauvaa nostaa tosta kainaloista niin et jalat roikkuu, siis silleen et tukee tietty päätä samalla ? (Tajuskohan kukaan millasta nostamista tarkotin ?)
Ite en oo ainakaan keksinyt oikein muuta tapaa nostaa poikaa esim. lattialta.
 
Rae, piti siis sanomani, että me huidellaan keskikäyrän yläpuolella. Että etteköhän tekin siellä käyrien välissä pysyttele. Ja vaikka ette pysyisikään, ei se mielestäni ole paha asia; kyllä nämä pojat tästä solakoituvat, kunhan liikkeelle lähtevät.

Hitsi näitä rokotuksia. Me siis saatiin tänään noi em. rotaviruslitku ja viitosrokote. Näiden lisäksi tuli pneumokokkirokote ja coctailin kruunas hepatiitti B:n tehoste. No kuumeenhan joku näistä rokotteista sitten Jättille pukkas. Meillä oli lääkäri aamulla klo 9:30 ja Jätti käytännössä nukkui koko päivän siitä lähtien. Huono äiti rupes epäilemään kuumetta vasta illansuussa ja annoin kuumetta alentavaa lääkettä klo 19 aikaan. Tunti siitä ja Jätti osoitti virkenemisen merkkejä imemällä tissiä hyvällä ruokahalulla ja naureskelemalla vähäsen äidin jutuille. Mittasin tuolloin kuumeen ja sain pyllystä 38.1. Mies siis mittasi kuumeen ennen lääkeen antamista pyllyvaosta (ei ollut tohtinut työntää mittaria pyllyyn) ja sai lukemaksi 37.7. Tiedä sitten paljon sitä kuumetta oli korkeimmillaan ollut...

Äidin huoli Jätistä oli suuri ja kyllä muutaman kerran piti silmäkulmia itseltä pyyhkiä, kun toinen oli niin raato. Kuumeen lisäksi Jätti sai reiteen sellaisen kämmenen kokoisen punaisen, turvonneen ja kuumottavan alueen. Toivottavasti huominen olisi jo kuitenkin parempi päivä, äidillä on kova ikävä yhteisiä juttutuokioita ja muuta seurustelua...

Nyt suihkuun ja nukkumaan. -Nennu ja Jätti
 
Huomenta|O

Bambina Meillä Saana kannatellut jo jonkun aikaa päätään sylissä ollessa ja mahallaan nostaa pään ja käsillään sitten vielä korkeammalle ja kattelee innoissaan. Kun nostaa käsistä selällä ollessa niin pää ei vielä seuraa kunnolla. Ei siis ihan jämäkästi vielä kannattele, mutta hyvää vauhtia opettelee ja eiköhän tuo kohta jaksa kunnolla kannatella=) Kääntyile ei vielä itse. paitsi vahingossa kyljeltä selälleen. Ikää nyt reilu 7 viikkoa.

Kiitokset sitteri infoista=) täytyy netistä katsella, jos vaikka hankkisi sellaisen, sais neidin päiväunille sisälle joskus.

Kardemumma miten mä aina tunnistan meidät sun teksteistä, täysin samoja probleemia on meillä. Pää viuhtoo puolelta toiselle ja raajat myös aivan täysiä kun pitäis nukkua. Meillä tullut nyt siihen myös leveät (mun mielestä ivalliset..) hymyt mukaan. Ihan kuin tekis kiusaa. Yöt on koko ajan olleet tosi rankkoja, vähillä unilla menty. saana nukkuu öisin yleensä 5-6 tuntia ja ei todellakaan siis putkeen vaan välissä syödään ja joskus tosi useasti. Lapsentahtisesti kun imetän. Ja iltaisin kitistään, huudetaan ja ollaan pahalla päällä. Päivisin on sitten yleensä yhtä hymyä ja jokeltelee aivan innoissaan kaikille jutuille. Ja aamuisinkin on melko hyvällä tuulella. Mä olen aina ollut iltaihminen ja nuo aamuyön ja aamun valveilla olot on TODELLA rankkoja. Mutta koitan jaksaa...ja onhan noita hyviä hetkiä niin paljon, että kai ne sitten auttaa aina jaksamaan. Mulla käy kans mielessä usein kaikenmaailman sairaudet, kun on niin kummallisia juttuja tytöllä välillä. Ja ite väsyneenä pohtii aina pahinta.
Koitahan Kardemumma jaksella Sulon kanssa, kyllä poitsu siitä kasvaa ja yöunet jossain vaiheessa tasaantuu. Ainakin mä yritän lohduttaa itseäni sillä, että Saana joku kerta tulevaisuudessa nukkuu koko yön:D

Osittain korviketta syöttävät, miten d-vitamiinin annon kanssa toimitte? kun ohjeessa eri määriä jos syöttää korviketta osittain. Jos siis korviketta menee joka päivä eri määrä niin miten sitä d-vitamiinia sitten annostellaan?? Mä olen nyt joutunut jonkun kerran antamaan tuttelia ja mietin tuota vitamiinin määrää. Meillä oli ekana jekovit käytössä ja siinä on se ohje eri määristä. Mutta nyt ostin gefilus d:tä ja siinä sanotaan vain että 5 tippaa per päivä eikä muuta ohjetta.

Käy voimille kun tuo neiti alkaa jo painamaan sylissä...ei jaksa kirjottaa enempää, nyt kahvia lisää ja seurustelua Saanan kanssa:)
 
Aamupäivää mammat,

nennulainen Mua kans hirvittää tuo seuraava rokotesatsi 3kk neuvolassa. Meillä laitetaan samalla rotaviruksen tehoste ja sitten ne yhdistelmät, missä oli ties mitä mukana. Annettiin ohjeeksi ostaa jo valmiiksi kuumelääkettä kotiin. Ja se iso kuumottava patti voi tosiaan kuulemma tulla pistokohtaan. Toivottavasti teillä voidaan jo paremmin tänään. :) Kiva kuulla, että olette muuttamassa Suomeen. Saako udellea minne päin Suomea asetutte?

pohjoisen taika Suuret sympatiat täältä! Meillä on vähän samantyyppistä myös. Välillä ollaan iltaisin niiiin kiukkuisia, ettei mikään kelpaa. Onneksi neiti on kuitenkin useammin oikein aurinkoinen. Koitan ajatella niin, että on oikein kiva, että pienellä on vähän luonnetta. ;) Ja tosiaan nuo yöt on täälläkin todella rankkoja. Viime yö oli suorastaan luksusta, kun tyttö viimein nukahti joskus 23.30, heräs syömään 03.20 ja 06.20 ja sitten noustiin ennen klo 09. Vähän levänneempi olo tänään.

Kirjoittelinkin jo tuonne fb:n puolelle, että meillä meni koko eilinen ilta yhden hemmetin rintaravarin kanssa sinnitellessä. Luulen, että koko ongelma alkoi kun koitin taas tarjota pienelle rintaa vaikkei sillä ollut nälkä. Se suuttuu aina ihan hemmetisti siitä jos väkisin tunkee tissiä suuhun (eipä tuo itsestäkään tuntuis kivalta :D ). Siitä alkoi sitten kierre. Tyttö vaan huusi naama punaisena aina kun näkikin rinnan vaikka oli selkeesti tosi nälkäinen. Koitin syöttää sitten huoneessa, jossa ei ikinä ennen ole syötetty ja hetkeksi meinas onnistua, mutta kun maito ei alkanut herumaan tarpeeksi nopeeta, niin alkoi taas raivo. Lopuksi pumppasin maidon pulloon ja tyttö nukahti kiskaistuaa 80ml pullosta. :) Mun pitää vaan nyt ymmärtää, ettei noin "isolla" tytöllä enää ole nälkä samalla tavalla kuin ihan vastasyntyneellä.

Miten pitkät imetysvälit muilla rintaruokinnassa olevilla on? Musta tuntuu, että täällä paras väli ois 3-3,5h. Entäpä, kauanko vauvat imee kerrallaan? Mulla tulee maitoa yleensä tosi paineella, joten imetykset kestää yleensä max. 15 min. Ja melkeinpä aina syödään vain yksi rinta per imetys.

rouva saga Sulla muistaakseni tuli maitoa kans aika runsaasti? Kauanko teillä syödään kerralla? :)

Sellaisen hauskan jutun oon hoksannut, että kun vauvalla on nälkä ja otan sen rinnalle, niin tyttö alkaa nauraan ääneen kun otan rinna esiin. :heart: Se on ihan valtavan suloinen ja vähän lohduttaa näiden raivarijuttujen tasapainoksi.

Mulla on nyt suunnitelmissa täysimettää ehkä 5-6kk ikään ja sitten alkaa vähitellen tarjoamaan kiinteitä ruokia. Ollaan kuultu paljon hyvää sormiruokailusta ja mua vähän huvittais kokeilla sitä meilläkin. Kuulostaa helpolta ja stressittömältä. :D Tosin vellejä haluaisin alkaa antamaan iltaisin, että pieni nukkuisi paremmin. Oli muuten hauska, kun selitin äidille innoissani tuosta sormiruokailusta, niin äiti nauroi mulle, että mua on itsekin opetettu syömään juurikin tuolla tavalla. Silloin aikanaan vaan ei oltu keksitty noin hienoja termejä. :)

Tulipas tarinaa. Mulla oli aikomuksena mennä tänään sinne seurakunnan vauvakerhoon, mutta en kyllä halua herättää tyttöä päikkäreiltä, ellei herää ennen sitä. On ollut nyt niin kiukkuinen pikkuneiti pari päivää. Onneksi pääsen illalla taas bailatinoon tanssimaan ja sen jälkeen Greyn Anatomiaa tölläämään. ;)

Olivia & Rinsessa 10 vkoa ja risat
 
Aamupäivää:)

Neiti vetelee sikeitä tossa ikkunan toisella puolella ja itse pitäs touhuta pyykkejä tms. mut pitää se välillä käydä täälläkin. Täällä suunnalla unet on pidentyneet pikkuhiljaa ja nyt eka syöttö on yleensä vasta 4 tai viiden aikaan: mahtavaa! Silti oon ollut aika uupunut ja epäilin, et hemoglobiini ois alhaalla. Eilen oli jälkitarkastus ja hemoglobiini olikin 144. Eli ei oo siitä kiinni. Ehkä pitäs yrittää liikkua enemmän. Äsken tulin salilta ja nyt on olo mitä mahtavin. Kunnon hapotus treeni ekan kerran 11 kuukauteen. Me like it.

Yöunet on pidentymisen lisäksi rauhoittuneet. Meillä oli alkuun tota viuhtomista ja ärinää/ähinää aina tuolta kolmesta tai neljästä aamuun asti. Oisko jotain pierun metsästystä ollut? Nyt ne on kuitenki alkanut vasta kuudelta jos silloinkaan.

Minuu alko jännittää tuo 2 kk lääkäri, kun nennulaisella on noin ikäviä kokemuksia.:|Toiv. siellä voidaan jo hyvin nyt! Meillä on lääkäri nimittäin parin tunnin päästä ja saadaan kanssa nuita myrkkyjä. Ainakin rota suun kautta ja oiskohan jotain muutakin?Toiv. ei tulis kuumetta tai mitään. Nyt tietää ainakin, et pitää seurailla.

Sittereistä oli puhetta. Meillä on babybjörnin 1-2-3 ja Milja viihtyy siinä ihan tosi hyvin. Vielä ei osaa ite ottaa vauhtia, mut Miljan poikaystävä, Eemil 4kk, hiffas vauhdin ottamisen saman tien. Ehkä Miljakin kohta.

Leikkimattoaiheuttaa meillä vielä itkut. Ostin käytettynä sen jokin aika sitten ja aina silloin tällöin kokeilen. Nyt on jo huomannut lelut ja saattaa jopa 10 min niitä siinä katellakin, mut ei vaikuta vielä olevan kovin innossaan siitä. Taitaa olla pienelle liikaa virikettä ja härpäkettä. Ehkä pikkuhiljaa:)

Tää mamma lähtee pe viihteelle. Tosi huisia. Mennään kattoo Anna Puuta ja tod näk meen kaverille yöksi, jos saan maitoa tarpeeks pakkaseen. Hirmunen pumppaus ennen perjantaita tiedossa siis. Korviketta ei oo tarvinnut antaa vielä kertaakaan, enkä haluis antaa sitä vaan sen takia, et äiti lähtee kännäämään:D

Joo nyt tiskaamaan ja kohta kuulemaan, paljon neiti painaa. Tai saatanpa laittaa miehen yksin neuvolaan ja tehdä graduu sillä välin. Tsempityksiä kaikille. Ja ai niin- mie suosittelen myös kapaloinnin kokeilemista, jos on uniongelmia! Itse käärin pienen vauvan fleecepeiton sisään sillon kun ähinät oli kovimmillaan. Nyt en oo enää kapaloinu, kun on rauhoittunut muutenkin. Mut meillä ainakin toi kapalointi auttoi ihan hurjasti!

A + Milja 2kk + 1päivä

p.s. Mulla on telkkariton ja naamakirjaton viikko menossa. Arvatkaa onko jo vieroitusoireita!!?:kieh:(Myönnetään, eilen ihan vähän vilkasin telkkaria. Mut sitä ei lasketa.. )
 
Viimeksi muokattu:
K A K K A tuli ::D vihdoinkin eilen illalla, kun olin jo kokeillut kaikkea. Olin jo pumpannut maitoa antaakseni lisää mallasuutetta, mitä lastenlääkäriksi erikoistuva tuttavani suositteli jatkamaan muutaman päivän ja siirtymään sitten Levolaciin, jos ei auta. Tanssahtelimme Flora Purimin tahtiin ja samalla hetkellä, kun isä astui ovesta sisään, turahti housuun. Kiitos Flora Purim! Kiitos tanssi! Kiitos isä! Paljon sitä ei tullut, mutta tuli kuitenkin. Oli tietenkin paljon kiinteämpää kuin normaalisti - olihan se siellä odotellut jo melkein 10 päivää. Pahoittelut yksityiskohtaisesta selvityksestä, mutta olen niin iloinen! Ja ilmeisen kyltymätön, koska haluan lisää kakkaa!!! :D

Täällä myös viuhdotaan ja huidotaan, mutta en ehkä osaa kiinnittää siihen niin paljon huomiota, koska tyyppi on tehnyt sitä runsaasti syntymästään saakka. ja kyllä, on täälläkin käynyt useaan kertaan mielessä, että onkohan tuo ihan terve...

Päätä Johannes on kannatellut tosi hyvin sylissä pidettäessä ihan syntymästään saakka, mutta esim. vatsallaan ollessa nostaa kyllä ja katselee ympärilleen, mutta ei jaksa tehdä sitä väsyneenä eikä muutenkaan kauaa. Kääntyä ei vielä osaa kuin joskus vahingossa selältä kyljelleen. Juttua tulee kyllä jo ihan hirveästi ja olen niin iloinen, että Johanneksella on selvästi rytmitajua. Poika laulaa usein mukana, kun laulan jotain :) Pitää varmaan suoriutua johonkin muskariin. Tänään piti mennä leikkipuiston vauvakerhoon, mutta jo toistamiseen nukuttiin niin pitkään, että ei olis enää ehditty. No, ensi viikolla sitten.

Tänään lähdetään sitten yöjunalla Lappiin. Odotan sinne pääsemistä niin paljon. Saan niin paljon voimaa jo pelkästään sen tunturimaiseman katsomisesta. Varmaan käydään jotain lyhyitä reissuja tekemässä kantorepun tai -liinan kanssa, ja pääseehän sitä vaunuillakin liikkumaan, vaikka ei ehkä ihan tunturiin kiipeämään.

Voikaahan hyvin kaikki mamat ja tenavat!
 
Kuulumisia meiltäkin päin välillä. Rauhalliset yöunet ovat historiaa |O pikkuveikka on oppinut kääntymään vatsalleen ja treenailee öisin uutta taitoa. Pyörii ja hyörii sängyssään ja vähän väliä saa olla kippaamassa takaisin selälleen. Välillä on molemmat jalat pinnojen välissä ja sitten huudetaan paniikissa, huh.. Päätään on kannatellut jo tosi kauan ja käsistä nostaessa pitää pään jo napakasti pystyssä. Eilen laitoin pojan sohvatyynyn päälle makailemaan niin että oli pää vähän ylempänä, niin eiköhän siitä vetänyt vatsalihaksilla itsensä istumaan. Meillä makaillaan nykyään vain pinnasängyssä tai lattialla. Muualle ei voi jättää sekunniksikaan, muuten kierähtää lattialle.

Imetysvälit meillä heittää aika paljon. Välillä menee 3 tuntia ja sitten saatetaan tankkailla tunnin välein, mutta ei mua ainakaan vielä haittaa tiheämmät imukaudet. Yöt menee kahdella syötöllä. Poika syö kerrallaan noin 5-10 minuuttia, on oikea ahmatti ja pulautteleekin sitten kiitettävästi.

Meilläkin on Baby Björnin sitteri ja se on ihan huippujuttu. Pikkuveikka osaa ottaa siinä jo vauhtia.

Tarttuuko teidän pikkuiset vielä tavaroihin? Meillä ei vielä lelut pysy kädessä kuin hetken, hiuksiin tarttuu innolla ja paidasta rutistaa tiukasti.

Aivan ihan biisi soi päässä koko ajan, Kellä kulta, sillä onni Club for fiven laulamana. Vauvamuskarissa sen tahdissa tanssittiin. Sanat on aivan ihanat.

Nyt hilpastaan pyllypyykille, heippa!

omenaruusu ja M 11vkoa
 
Solnushka ja etenkin Johannes, onnea kakasta ja mukavaa Lapin reissua!

Olivia, Milo syö kerrallaan 5-15 min. Yleisimmin ehkä noin 10 minuuttia. Ja syöntivälit vaihtelee kovasti. Aamupäivisin ja iltaisin syödään tunnin kahden välein. Päiväuniaikaan on useimmiten 4 tunnin tauko tai enemmänkin. Yöllä paastotaan sitten se 10 tuntia.

Pai, juu juuri tuolla tavalla voi vauvaa hyvinkin nostella. Just kävin synnyttäneiden fysioterapiassakin, jossa suositeltiin syville alavatsalihaksille sellaista liikettä, että pidetään vauvaa noin kasvot vastakkain omien kasvojen kanssa irti vartalosta ja nostellaan pieniä nostoja siitä vauvaa ylöspäin. Tuo tehdään siis seisten ja kokoajan on muistettava hyvä keskivartalon kannatus.

Omenaruusu
, Milo tarttuu esineisiin vain vahingossa tai jos ne asettaa hänelle käteen eikä pidä niitä kauaa kädessään. Hiuksista ja paidasta repii kyllä pitkiä aikoja, kuten säkin kirjoitit. Sitten Milo ottaa vahingossa tuttia suustaan niin, että ottaa tutin käteensä ja vetää pois suustaan. On tehnyt noin jo useamman kerran.

Rae, juu kyllä teille taidetaan ihan käyrien välissä mennä. Milo painoi 6 vkon iässä tasan kilon enemmän ja pituuttakin oli pari senttiä enemmän ja Milokin menee vain hieman yläkäyrän yläpuolella.

Nennulainen, kaamealta kuulostaa noi rokotusten jälkimainingit. Mua vähän arvelluttaa kun ei edes käsketty 3 kk neuvolan varalta varata mitään kipu- tai kuumelääkkeitä kotiin. Enkä mä edes tiedä mitään siitä mitä vauvalle kipulääkkeenä annetaan. No, meillä jäi toi rota 2 kk neuvolassa saamatta, että kai mä kysyn noista kun mennään jossain vaiheessa rota ottamaan parin viikon sisään.

Saga ja Milo 2 kk
 
Neuvolassa käyty ja aika kirppu toi neiti on edelleen: 58 cm ja 4900 g. Miten muilla onkaan sanottu, että sen painon pitäs nousta? Meillä oli kolmessa viikossa noussut 330 grammaa. Terkkari sanoi, et riittää ihan hyvin, kun tyttö kerran syö hyvin ja on pirtsakka yms.

omenaruusuNo sitähän minäkin tässä ihmettelen, että why,oh why, pitää ihmislapsen olla tällainen masokisti??! Mutta siis...Siinä vaiheessa, kun aloin oppia, milloin telkkarista tulee Pieni talo preerialla, aloin huolestua:LOL:Katson aivan törkypaljon telkkaria, kun sen ajan vois käyttää fiksumminkin. Eli lakon syynä on itsensä herättely:) Voipi olla et vähän tosta telkkarilakosta tuun kyllä lipsumaan...

Kiva kuulla, et unisyöttö toimi. Meillä se ei aina toimi: joskus Milja nukkuu niin sikeästi, et ei ala syömään, vaikka kuinka kutittelis ja työntäs tissiä suuhun. Joskus kuitenkin toimii!

Milja ei tartu vielä esineisiin, vaikka niitä hänelle tarjoaisinkin. Paidasta ja tutista ottaa kyllä kiinni ja omaa tukkaa pyörittelee, kun imetän:)

Olivia Meillä syödään 5-50 min kerrallaan, vaihtelee siis kovasti. Yleensä 2,5-3 tunnin välein, illalla vähän tiheemmin.

Miten kauan teidän pienet on hereillä yhtäjaksoisesti? Milja jaksaa olla maks. kaks tuntia ja sit alkaa unettaa..Nyt kuulen taas kutsuhuudon...Mentävä on.

A + Milja
 
Ahkeria kirjottajia ollut taas tänä aamuna täällä.

Kauhulla minäkin odottelen seuraavia rokotuksia. Rotarokotteesta tuli vaan vähän mahavaivaa ja poika oli illan sylivauvana normaalia enemmän. Täytyykin käydä hommaa jo valmiiks jotain kipulääkkeitä pojalle.

Viime yö meni täällä vähän normaalista poiketen. Poika nukahti illalla joskus klo 22 aikaan ja hereillä oli ekaa ketaa jo 4.30 söi sillon ja ois ollu näköjään virtaa vaikka mihin, mut onneks nukahti. Siitä sitten nukku johonkin puol 8 asti ja taas syötiin. Jälkimmäisen syötön jälkeen jätin pojan viereen jatkamaan unia, tai ainakin mä ite jatkoin unia.

Kakka on täälläkin ollu taas vaihteeks hukassa. Tais edellisen kerran tulla viime viikon torstaina. Noh, tänä aamuna sitten heräsin vikalta unipätkältä kauheeseen hajuun ja jihuu vaipassa oli kakat.
Onko muut huomanneet että vauvalla olisi kovempi nälkä sen jälkeen kun on tyhjentänyt vatsansa monen päivän kakoista ?

Hitto ku eilen illalla taas tuli paha mieli ku poika oltiin saatu nukkumaan, niin ite aloin vielä tekemään kotihommia ennen sitä omaa-aikaa. No eipä mies tullut auttamaan, enkä sitten ruvennut pyytämäänkään kerta ei ite tajua tulla jeesaamaan.
 
http://https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/15009/Quach_Dai.pdf?sequence=1

Tässä hyvää imetysasiaa, kannattaa lukea :) tunnistan selvästi esim. kun jutussa puhutaan vauvan imemisvaiheista ja tuosta nautiskeluvaiheesta, mielenkiintoista myös leukalihasten ja puheenkehitys sekä se että rintavauvaa ei juurikaan tarvitse röyhtäyttää!

Itse en varsinkaan öisin röyhtäytä ja vauva monesti röyhtäisee rinnalla. Nyt yörytmi parempi kun vaihdan vaipan vasta kolmannella syötöllä aamu kuuden aikaan.

Imemisväleistä: meillä syödään tosi usein ja aika vähän aikaa 10-20min, vauva myös nuokkuu rinnalla.

Paksuneulanäyte oli onneks ok, paitsi lääkäri vähän ihmetteli patologin lausuntoa ns. räjähtäneestä maitotiehyestä. toistaiseksi ei tehdä enää mitään jos rinnassa vielä kova kohta muutaman kuukauden kuluttua, niin silloin rintakirurgi leikkaa.

Käyn joka päivä klo 11/12-13/14 tunnin kävelyllä vaunujen kanssa, todella piristävää, oli keli mikä tahansa!!! Huomenna tulee kaveri kylään vajaa 3kk Mallan kanssa :)

Vauva viihtyy tosi hyvin sitterissä, siinä on nalle puh lelukaari ja hän jaksaa katsella, jutella ja potkia niitä vaik kuinka eikä haittaa vaikka mamma imuroi tms.

Ostin eilen H&M:stä pari imetystoppia 19.90 ei paha, ne on musta ainoita hyviä, jopa Triumphin kalliit imetysliivit on ihan huonot jotka ostin, harmi! Lindexiltä ostin vauvalle ihanan ruskean karvahaalarin, pari pipoa ja kaulahuivin, kyllähän tälle ois vaikka mitä ihania vaatteita!!

Äiti soitteli ja sanoi et pitäis 2011 tammi-maaliskuun vuorotteluvapaata jos menen töihin et hoitais Oliveria mut anoppikin on lopettamassa liikettään ja hoitaisi poikaa silloin, saas nähdä tuleeko sota ja lopulta minä itse hoidan poikaa :)
 
Sulo nukkuu jo päivän toisia päikkäreitä omassa sängyssään. Ei siis sylissä, eikä liikkuvissa vaunuissa, tai kantoliinassa, tai sitterissä. Omassa, paikallaan olevassa sängyssään, eri huoneessa! Oon niin fiilareissa että poksahdan. Tää on meillä täysin epätyypillistä. Miten ihanaa puuhastella hetki omiaan.

Ei täällä silti maailman helpointa ole -- mutta viime yö meni onneks viuhtomishulluuden osalta hieman paremmin. Rintaraivari tosin iski klo 4:30 ja Sulppu joikin sitten lopulta korviketta, koska äiteellä meni hermo, kun poika ei alkanut syödä mil-lään ja koko rappu kaikui. Mulla on ihan sama ongelma kuin Olivialla: pikkuvauvavaihde on jäänyt päälle ja tarjoan tissiä 2 tunnin välein, vaikka Sulo ei tosiaankaan haluaisi enää syödä niin usein -- 3 tuntia on paljon sopivampi väli (mutta herätessä päikkäreiltä pitäisi aina saada tissi suuhun tai tulee kriisi..). Pitäis malttaa eikä luulla, että poitsu kuolee nälkään ellei syö sen 2 tunnin välein :D

Meillä on muuten ollut vihreää kakkaa jo pari viikkoa, mutta neuvolasta väitettiin että se on täysin normaalia, ja päätin uskoa. Kakkailu on vähentynyt tuhannesta kerrasta päivässä ehkä kolmeen.

Tridian
, fellow kirppumother :D Sulo on 59cm ja 4700g. Sen paino nousee yleensä noin 170g viikossa ja se on ainakin kuulemma OK. Kai kaikki sadasta grammasta ylöspäin on, jos on virkee vauvveli.

apua, nyt kuuluu pinniksestä itkunpärskettä..
 
Vauvan kakasta tuntuu veriviirut kaikonneen tai ainakin ne on merkittävästi vähentyneet. Olen ollut nyt maidottomalla ruokavaliolla ja en todellakaan tiedä, johtuuko siitä. Tietenkin toivoisin, ettei allergiaa olisi, vaan että tää olis joku ohimenevä juttu. Soittelen varmaan huomenna neuvolaan ja kyselen sieltä tarkempia ohjeita. Kakka on edelleenkin vihreää, mutta poika voi hyvin.

Topin ristiäiset menivät hyvin. Tätini kastoi pienen. Tilaisuus oli lämmin ja iki-ihana. Meillä oli myös "perherukous", jossa äiti, kummi, mummi ja sisarus lukivat oman osuutensa :heart: Varsinkin isoveljen toivoessa, että olisivat aina hyviä kavereita, aukesivat kyynelhanat :heart:

Tänään käytiin taas vauvavoikassa. Oli tosi mukavaa :) Uskaltauduin myös vaa´alle. Raskaudessa sain 13 kiloa lisää ja nyt paino oli -17kg. Vielä on paljon, mistä pudottaa, mutta aika hyvä alku, vaikka en sinänsä "laihdutakaan". Tuli tosi hyvä mieli :)
Mulla on jälkitarkastus vasta joskus lokakuussa.

Topi on jo jonkun aikaa kurluttanut ja kujertanut juttuja ääneen, sellaisia "HÖY" ja "GUU" -asioita on ollut päivä päivältä enemmän. Myös jumppalelun lelut kiinnostavat päivä päivältä enemmän. Meilläkin on tuo "tiny love" -jumppalelu :)

Silmistä
Tuo vuotava silmä epäilyttää edelleenkin. Saatiin ohjeeksi painella silmäkulmaan päin nenän puolelta ja märkäähän sieltä on turskunnut. Eikö todellakaan mitkään silmätipat kuulu kuvioihin? Mitenkäs toisilla kyynelkanavan ahtaudesta kärsivillä?
Aika hauskaa tällä pikkumiehellä on nyt ihan selvästi ruskeat silmät. Aluksi olivat sellaiset syvät, tummansiniset ja nyt ovat kokonaan muuttuneet ruskeiksi.

Yöviuhtomista meillä ei ole. Pieni saattaa olla jonkun aikaa hereillä ja tuijotella ihmeissään hämärässä huoneessa. Vasta sitten, kun nälkä alkaa olla kova, alkavat propellikädet heilua :)

Nyt kuuluu tsih, tsih, krääh sitteristä...pitää mennä!
 
Kesäkuisista taas hei... luputupuna, jos on tulehdus, niin testaappa pari tippaa rintamaitoa, jos auttaisi. Täällä ruotsissa sitä kehoitetaan testaamaan ensin lähes kaikkeen (tukkoiseen nenään, korvaan, silmätulehdukseen, vaippaihottumaan...). Tuskin ainakaan pahaa tekee :)
 
Voi helevetin kuustoista!!!!!! Kävin tänään miehen siskon luona ja kun saavuin sinne ni katoin jo, että kummityttöni on vähän kipeen oloinen..noh, siitä sanoin kälylle ja hän oli sitä mieltä, että kaikki ok, ei ole tyttö kipeä.. Päikkäreiltä herättyään selvästi oli tyttö kipeä ja samoin hänen kummatkin siskonsa.. Laittoi viestiä iltasella, että kaikilla kolmella tytöllä kuumetta (38,5 paikkeilla) ja yksi heistä vielä oksentanut!!! Nyt jos tuo tauti tarttui Veetiin ni mie olen kyllä helisemässä!!! Kun viime kerralla kun sielä käytiin, sai poju mojovan räkätaudin muistoksi sieltä.. Voe v*ttu!!!:kieh::kieh::kieh:

Ja meidän kun piti vielä tänä vkl lähtee käymään miun vanhemmilla... Pitää perjantaina katella, et jos poju ei ole kipeen oloinen ni lähtetään vaan jos yhtään näyttää kuumeiselta niin jäädään kotiin!!!

missä kulkee se raja, milloin vauvalla on kuumetta? Onko se yli 38 astetta niinku miule on neuvottu vai ootteko muut saaneet muita ohjeita?

voi kun teidän muiden pikkuset kuulostaa jo niin isoilta kun jaksaavat pitää päitään ylhäällä, kääntyileevät ja tarttuuvat esineisiin=) Meijän möllykkä vielä vaan tyytyy kääntymään selältä kyljelleen, mut ei puhettakaan että ottas mitään käteensä saati mahalla ollessaan pitäs päätään ylhäällä..ihan ykköskertoja on se tapahtunut..keksittyy enemmän syömään alusta millä makaa:LOL:

pai ei onnistu jättää poikaa nukkumaan syötön jälkeen sänkyyn ku yöllä.. meijän makkari on yläkerrassa ja vielä en sinne uskalla yksin jättää nukkumaan päivällä...

Ja en minä ole huolissani siitä millä käyrällä tuo poju kasvaa, niin sopusuhtainen pieni eläjä, että:heart: Miusta kun vielä nimittäin tuntuu, että poju ei kasva ollenkaan:D

joku kyseli siitä, miten paljon annetaan D-tippoja jos antaa korviketta imetyksen lisäksi Mie itse annan 4tippaa/pvä koska korviketta menee se 4-6dl/pvä imetyksen lisäksi..mut jos olis pelkällä korvikkeella ni olen kuullut, että 3tippaa/pvä ja jos korviketta mene yli 1l/pvä ni sitten ei tartteis antaa enää D-tippoja olleskaan ku korvikkeessa on sitä jo valmiiksi..mutta näissäkin käytännöt vaihtelee ja kannattaa neuvolasta kysyä mitä he tuohon asiaan sanoovat...

Kyllä se tutteli on tuon pojjaan paras kaveri..tänäänkin mennyt se reilu 6dl.... Josko huomenna olis päivä uus ja ei tartteis nuin paljoa antaa...mut kyllä rupeen jo luopumaan tuosta imetyksestä..ihan rehellisesti se on sekä lapsen että miun kiusaamista, kumpikaan ei olle tyytyväisiä.. Poju ei ole tyytyväinen kun ei tule kylläiseksi ja äiti ei ole tyytyväinen kun poju ei saa tarpeeks ravintoa...

Jaahas, taitaa nukkumatti kutsua minua.. Ihan jo senkin varalta, että jos tuo poju tulee kipeeksi niin onpahan vähän unta varastossa jos menee öitä valvoessa

Rae ja V 8vko 1pvä
 
Viimeksi muokattu:
Heissan.

Meillä on ollut tänään jo parempi päivä, aamulla klo 7 tosin kuumetta oli vielä tasan 38 C. Annoin vielä lääkettä ja loppupäivän lämmöt ovat olleet normaaleja. Jätti oli kuitenkin paljon uneliaisempi aina tonne iltapäivään saakka, kuuluu kans sivuoireisiin, ja reisi oli vielä vähän turvonnut ja pistokohta oli kova. Toivottavasti kukaan ei nyt säikähtänyt suuresti tästä meidän kokemuksesta, useimmille ei kuitenkaan tule mitään. Ja mielummin nämä sivuoireet kuin itse taudit.

Mulle valkeni eilen kans se, että vauvoilla normaali ruumiinlämpö on aikuista korkeampi - Rae , se 38 ja yli on siis kuumetta, normilämpö on ~ 37,5. Ja älä suotta murehdi pikkusen kehityksestä, ei meilläkään mitään sen suurempaa motorista kehitystä ole havaittavissa: pää pysyy kyllä sylissä jo aika hyvin pystyssä pidempiä aikoja ja lattialla siten, että leuka viistää maata ja just ja just pää kääntyy puolelta toiselle. Mutta kääntymisyrityksiä ei ole eikä mihinkään tartuta. Noin viikko sitten Jätti hiffas lelumaton roikkuvien lelujen päälle ja niitä huitoo vaihtelevalla menestyksellä. Omat nyrkit taitavat kuitenkin olla se paras lelu, tai ainakin silloin kun ne ei läsähdä otsaan. Mahallaan olemisen paras puoli taitaakin olla se, että nyrkit pysyvät paikallaan suun välittömässä läheisyydessä.

Miten muilla vauvat ovat huomanneet omat nyrkkinsä?

Kardemummma - meillä Jätti on ruvennut tässä parin viikon sisällä päivisin riehumaan tissillä. Ensin imetään ihan rauhassa n. 10 min ja sitten alkaa se riehuminen: tissi suuhun - ravistele päätä - tissi lipsahtaa pois suusta - haukkaa tissi takaisin suuhun - imaise - parkaise - imaise pari kertaa - kiljahda - potki jaloilla - murise ja huido - imaise - ala itkemään... Tässä vaiheessa yleensä nostan kaverin pystyyn ja vähän tanssitaan ja hyssytellään ja yritetään tissittelyä n. 20 min päästä uudelleen, jos Jätti kärttyilee nälkäisenä.

Noi tissikärttyilyt ei mua muuten haittais, mutta imettäminen on ollut mulle melkeinpä mukavinta hommaa tässä sirkuksessa. Jätti kun on ollut alusta asti täysin äidin sylivauva, ei ole suostunut olemaan lattialla, sitterissä tai kaukalossa ja isinkin syli on ollut vähän niin ja näin, niin että imettäessä olen itse saanut hyvän hengähdystauon. Nyt homma tosin alkaa helpottamaan, koska Jätti on ruvennut viihtymään näissä kaikissa vempaimissa - välillä jopa ihan yksin! Mutta silti ikävöin vähän maratooni-imetyksiä... nyt imetän n. 2 h välein n. 10 min kerralla.

Kuinka pitkiä aikoja teillä vauvat viihtyvät yksin?

Rouva saga - meillä on kans toi Teutonian kova koppa ja vähän jänskättää, että koska jää Jätille pieneks. Nyt mulla on tosin kopassa 2 isoa rantapyyhettä käärittynä kopan pää- ja jalkopäähän, koska muutoin Jätti heiluisi kärryteltäessä ympäri koppaa miten sattuu. Täällä missä nyt asutaan on vielä päivisin lämmintä 25-30 C, eli mitään makuupussia tai bodya kummosempaa vaatetta ei kopassa tarvitse. Tai kärrytellään ja kärrytellään - nää helteet tekee sen kyllä aika mahdottomaksi, mutta yritän käydä päivittäin tuolla kaupungilla ainakin Starbucksissa kahvit juomassa Jätin kanssa.

Jatkan taas seuraavalla kerralla tätä itsekeskeistä vuodatusta... Nennu & Jätti

Ainii, Olivia - saa udella, Espooseen muutetaan.
 

Yhteistyössä