Heinäkuun Hurmaajat 2010

Imetyksestä: Syy miksi ite en halua imettää julkisesti on vaan yksinkertaisesti sen vaikeus. Mulla turpos rinnat raskauden aikana kaks numeroo ja siitä vielä kaks numeroo kun maito nousi joten... tissit on niin isot että on todella vaikeeta saada tissi imetyksen jälkeen yhellä kädellä piiloon. Ei todellakaan onnistu. Joudun laittamaan neidin polvien päälle selälleen siks aikaa että saan rintsikan paikalleen. Sillä aikaa puklut on tullut pitkin mun polvia ja neidin kaulaa, niskaa.. Muutenkaan se tissi ei imetyksen aikanakaan oo kovin piilossa. En vaan jotenkin halua näytellä mun tisuja vaikka asia onkin mitä luonnollisin. Mulle se ei vaan sovi. Kukin siis tyylillään. :) Kyllä kotona jos on kavereita käymässä imetän heidän läsnäollessaan.
 
Voi dana ja rae :hug: Nyt loppu morkkistelut imetyksen loppumisen suhteen ! Kummankaan ei tartte ottaa siitä morkkista ettei maito enää riittänyt / vauva kieltäytyi ! Ihme asennevammoja molempien neuvoloissa noihin kiinteisiinkin. Eiköhän se hemmetti oo tärkeintä et vauva saa ruokaa ?!? En yhtään hyväksy tollasta syyllistämistä soseista tai imetyksestä.
Ja mikä oikeus jollain tuntemattomalla on kysellä et imetätkö ? Saatika sitten alkaa tuomitsemaan ? Mua anteeks vaan niin **tuttaa tollanen, ihan kun tuoreen äidin kroppa ja kaikki muutkin asiat ois muiden omaisuutta.

Mähän kans kysyin neuvolas et voisko harkita alottavansa kiinteitä aikasemmin, niin vastaus oli vähä tylyyn sävyyn: "Kun vauva kasvaa näin hyvin maidolla, niin ei tosiaankaan ole tarvetta vielä aikoihin..." Meillä alotetaan kiinteiden maistelu kyllä ihan tasan tarkkaan 4 kk iässä ja sillä selvä. Itellä ei enää pää aina kestä tota imetystä, kun meilläkin on nyt kuvioihin tullu noi kieltäytymiset ja raivot. Ja siis huvittavinta on et kieltäytyminen tulee siinä kohtaa ku vaihtaa tissiä. Ja siis huom ! pullosta huolii kuitenkin korviketta jatkoks. Mitä pienen ihmisen päässä voi liikkua tossa kohtaa ?!?

Juu ja Rae täällä on kans yks joka arvostaa kunnon unia, vaikka sitten sillä korvikkeella.
Ja siis mä oon ite ottanut kauheet syyllisyydet tosta korvikkeen antamisesta, ku ei aina tosiaan vaan jaksa sitä puolen tunnin väleinkin tapahtuvaa tississä roikkumista. Pahalta tuntui kun jossain vaiheessa oli kummilapseni äidin kans puhetta et poika saa korviketta illalla ja nukkuu hyvin sen ansiosta... Kaveri vaan totes "sellasii ne pullovauvat on..." Whaaaat ???

Pakko oli vielä kommentoida näitä Raen ja Danan kirjotuksia ku niin alko pistää vihaks heidän puolestaan.

Ilmottelehan Rae miten käy heinähurmurin mallia 2011 kans. :heart: Aikas hurjaa jos ois tulossa.
Mä rupesin muuten kans miettimään samaista, ehkäsy ollu kunnossa mut ainahan se on mahdollista. Mullahan oli jotain menkkojen tapasta tossa, mut eipä oo nyt aikoihin näkynyt... Hmmh... Ja siis kuitenkin imetys vähentynyt.
 
Rae89: Täällähän kans tehtiin paniikki r-testi eilen, joka onneksi osottautui negatiiviseksi. Ei todellakaan vielä ole toisen vauvan aika, ehkäpä sitten kun aika on kullannut raskausmuistot ( ei oo yhtään ikävä vessanpöntön halauilua :x ) Epämääräinen pahoivointi jatkuu, varmaankin verensokerit vähän heitelee, kun ei muista /kerkeä syödä. Menkoista ei ole jälkeäkään, oli viimeks yli vuosi sitten. Nyt vaan vuodetaan koko ajan kiitos Cerazette pilsujen :kieh: Huomenna alkaa tutut Yasminellet :) ei pitäis enää vuotaa sitten koko aikaa ja pelottaa kyll valmiiks millaset menkat kivut sitä odottaa jatkossa :( ennen en päässyt sänkystä ylös ilman särkylääkkeitä, kiiton endometrioosin....
 
julki-imetys --- vitsi ku musta on ihanaa, että Suomessa julki-imettäminen on vielä jokseenkin hyväksyttyä. Itse olen nähnyt näiden vuosien aikana täällä Jenkeissä tasan yhden julki-imettävän äidin. Tai no, jos ei lasketa puistoissa pusikoiden takana imetysessun alla imettäviä. Itse olen imettänyt tänään kahdesti ravintolassa pöntöllä istuen. Yök!

Hug ja sippunen --- teidän yöt kuulostaa vähän samoilta ku meillä; meillä menee ihan ok sinne toiseen yösyöttöön saakka (n. klo 3-4) ja sen jälkeen alkaa ilmeisesti masussa vääntämään. Jätti sätkii unissaan varmaan jotain puoli tuntia ja lopulta herää itkien - tai minä nostan sen hoitopöydälle ja aloitan kakkajumpan. Kakkimukset turhataa siihen pöydälle yleensä 5-10 minuutissa. Tämä sama rumba toistuu kolmannella yösyötöllä joskus 6-7 aikaan. Ja kaikki tämä on siis yhtään liioittelematta hemmetti jokaöistä. Täytynee kokeilla noita Disflatyli-tippoja kunhan päästään Suomeen.

Muutenkin meillä tuota kakkaa riittää, vuorokaudessa tulee vaihdettua 6-7 kakkavaipat. Ja ihan kunnon satseja ovat. Vähempikin riittäis mulle.

Olenkohan ainoa mamma, joka ei odota soseikää kovin innolla. Sehän meinaa niinku melkein imetyksen ehtoopuolta se. Sniif... Täällä maito riittää hyvin, varmaankin kun ruoka ja herkut maistuvat paremmin kuin loistavasti. Ja sellaista vahinkoa ei käy, ettenkö muistaisi tai ehtisi syömään :popcorn: (nimimerkki vieläkin yli 10 raskauskiloa vyötäröllä).

Semmonen tuli mieleen, että suureniko teillä jalan koko raskauden aikana ja onko se palautunut? Onko mulla siis mitään toivoa käyttää mun kenkäarsenaalia vielä? Mie en kestä, jos nää sorkat ei palaudu ennalleen!

Me ollaan ajettu nyt viikossa sellaiset 1800 km ja suunnilleen sama matka on vielä edessä. Yllättävän hyvin automatkat on menneet ja Jätti on nukkunut suurimman osan aikaa. Mua vain huolettaa, että ressaakohan Jätti kuinka tätä jatkuvaa ympäristönvaihdosta. Vielä kaveri on hyvin messissä mukana ja on oma iloinen itsensä.

Nyt täytyy mennä kyllä nukkumaan. -Nennu & Jätti
 
Viimeksi muokattu:
Hug
Pai Me oltiin pojan kanssa lääkärissä tällä viikolla atooppisen ihottuman takia. Perusvoiteeksi suositteli Minidermiä tai Essex plus voidetta. Meillähän ihottuma oli päässy niin pahaksi, että saatiin myös vahvempaa reseptillä saatavaa rasvaa.

Kyllä kai ne ikenet voi ruveta kutittamaan, vaikka itse hampaat puhkeis myöhemmin. Ja olihan täällä jonkun 3kk vauva jo saanut hampaan. Joillainhan saattaa olla jo syntymästä, vaikka kai se on jo melko harvinaista.
 
Viimeksi muokattu:
Älkää turhaan tunteko huonoa omatuntoa tai muutenkaan huonoa fiilistä imetyksen loppumisesta...kaikilla se loppuu aikanaan. Itsekin aioin ensin imetellä 3kk asti, sitten se muuttui 4kk ja nyt se on muuttunut sittten 6kk...mutta siinä tulee kyllä sitten jo stoppi. Tosiaan imetys alkanut tuntuun nyt helpommalta kun päivisin menee se kaks syöttöä korviketta. Mutta kyllä se täytyy joku raja tuohonkin hommaan kummiski sitten vetää!:)

Äsh,tänään herättiin jo ihan hullun aikasten.. Tyttö halus nousta ylös jo 8.30!!!!! yleensä nukutaan yhessä vielä 09.30 asti... muutenkin eka syöttöki oli ihan liian aikasten ku jo 6 maissa syötiin (nukkuun normisti 20)...toivotaan,että hmna ruokailtais eka kerran vasta taas lähempänä 08.

Hauska kuunnella kun istun koneella, kun tyttö kiljuu ja juttelee sen lelulle tuolla lattialla ihan innoissaan... :D pieniä ne on ilonaiheet!!:)

Jännä juttu tuo muuten, että päivitellään jos esim. 4kk iässä lopettaa imetyksen...eihän se ole edes niin kovin äkkiä...ja toinen ääripää on sitten, että jos imettelee sinne vuoden ikään, niin monet kuulemma siitäkin saavat sitten neuvolassakin jo vähän kommenttia... ja yleensäkin se, että kellepä se tosiaan kuuluu, niin kuin joku täällä jo tokaisikin. tuo vanhojen ihmiseten utelu rassaa mua kans ihan hulluna ku ihan ventovieraat kyselevät imetyksestä ja ottavat kantaa siihen mikä on vauvalle parasta.. ehkä käsittäis sen, jos tosiaan "hyppis" rinnat paljaana julkisesti (eiliseen keskusteluun viitaten :D ), mutta kun asia on minusta´niin yksityinen, että ei siihen tulis puuttua mitenkään kenenkään... taidanpa alkaa shokeeraamaan näitä utelijoita jollakin tavalla.... ;)
 
Aika jännä tosiaan, miten neuvoloiden ohjeet noista soseiden aloituksesta ym. poikkeavat. Meille sanottiin 3kk neuvolassa, että ihan hyvin voi aloittaa jo soseiden syömisen, jos ei aina jaksa imettää. Ja että niitä tosiaan saa valmiinakin ettei tarvi itse tehdä. Ja tuosta korvikeasiasta, mä antaisin meidän neidille mielelläni välillä pullosta maitoa, mutta kun ei se huoli. Onneksi sentään isiltä huolii pienen huudon jälkeen, niin pääsen sentään poistumaan välillä täältä neljän seinän sisältä...

nennulainen meillä kanssa harrastetaan tota kakkajumppaa aina välillä öisin. Usein teen sillai, että nostan tytön polvien päällä; makaan siis ite sängyssä selälläni ja nostan neidin puoli-istuvaan asentoon syliin. Ei mee kauaakaan kun saa kakan pungerrettua. Kokeiltiin disflatyliä, mutta meillä se aiheutti ihan hirveää puklailua. Cuplaton oli aika kauan käytössä, mutta nyt jätin senkin pois. Luulen, että yöt on vähän helpottaneet, kun ei käytetä sitäkään. Tai sitten aika tekee tehtävänsä. Mä yritän myös aika tarkasti katsoa, mitä ite syön ettei tytöllä olisi niin paljon ilmavaivoja.

Nyt pitää lähteä neitiä viihdyttämään; on ilmeisesti jutellut jo kaikki juttunsa leluille. Meillä opittiin eilen päristelemään ja sitä pitää nyt sitten harrastaa koko ajan. Ja aina kunnon hymyt päälle. Hassua, miten oma ääni voi olla niin kiva juttu! :heart:
 
Pai80 Kolmas päivä kun koitti nii kaikki vaa sanoi että ethän ole vielä lähdössä kotiin kun ei ole maito noussut. Itse olisin mielelläni lähtenyt mutta kävi kyllä selväksi mitä muut oli siitä mieltä. Toisaalta oli kyllä hyvä että sai odottaa sitä maidon nousua sairaalassa, maito nousi keskiviikkona ja torstaina lähettiin kotiin.:D Kuitenkaan maito ei ole koskaan riittänyt pelkästään ja aina on tyttö lisämaitoa saanut. Silloin sairaalassa maanantaina jopa se lastenlääkäri sanoi että odotathan täällä niin kauan että maito nousee ja lähdette vasta sitten.
Miksi ne ei voisi olla hampaat jotka vaivaa?!? Mulle ja mun miehelle on molemmille tullut ensimmäinen hammas ennen 4 kk ikää ja nyt tosiaan tytölläkin oli hammas jo puhjennut.

Dana88 ja Rae89 Se on kumma miten imettäminen aiheuttaa ristiriitaisia tunteita. Ensin sitä melkein inhoaa ja sitte sen oppii ja siitä rupeaa pitämään ja jopa rakastamaan ja sitten välissä voi taas ottaa päähän ja silti siitä on haikeaa luopua. Itse ajattelen että se on yhteydessä siihen että lapsi on pieni ja siinä vaiheessa kun imetys loppuu / vähenee nii jollain lailla tajuaa lapsen kasvavan. Ymmärrän myös hyvin sen miltä tuntuu kun tullaan kyselemään imetyksestä. Meillä miehen suvun vanhimmat osapuolet tuli kyseleen että kai sinä sentään imetät ja riittäähän sen maito. Siinä sitten vastata että ei riitä että pullosta saa myös. Vastuksena sain että: voi ei! Ei menny kuin kuukaus nii samat ihmiset ja samat kysymykset. En todellakaan ruvennut selitteleen että joo korvikkeen määrä on lisääntynyt ja varmaan pikkuhiljaa loppuu tämä imetys. Sanoin vain että joo ja sillä sipuli. Tuollaiset ihmiset ovat todella inhottavia!:kieh:

Nennulainen tuosta jalan koosta sen verran että itsellä synnytyksen jälkee ei mitkää kengät menny enää jalkaa. Nyt pikku hiljaa oon kokeillu tennareita jotka ei edes väkisin mennyt jalkaan niin nyt ne menee niin kuin ennenkin. Ja itellähän nuita raskaus kiloja on vielä sellaiset 13kg jälellä.:LOL:

Miten muuten hampaiden hoito. Meillä ei ollut minkään laista hampaiden hoitoon liittyvää neuvolassa ja seuraava terkka käynti vasta joulukuussa. Mitä mun pitäis tehä tolle hampaalle kun ei mitään hajua. Pitääkö sitä ruveta pesemään tai jotai?!?!
 
kiiviläinen Aika hassua miten käytännöt vaihtelee eri sairaaloissa. Mä oisin tosiaan päässy varmaan jo maanantaina kotiin, vaikkei maito noussutkaan. Mulle sattu ehkä maailman ilkein ja inhottavin lastenlääkäri, puhu imetyksestä ilkeään sävyyn, eikä tosiaan tajunnu et ku ei maito ole noussut niin se ei ole ja tuskin ne viikkojen univelat siinä kohtaa helpotti tilannetta. Sano vaan et imetät vaan, eikä saa antaa korviketta. Onneks hoitaja oli eri mieltä ja anto lääkärin luota lähtiessä korvikepullon mukaan, et yritän imettää ja sit korviketta päälle :D
Kyllä kait sitä hammasta ois hyvä alkaa harjailemaan ja tietty totuttamaan vauvaa siihenkin kapistukseen. Kannattaiskohan kuitenkin soittaa neuvolaan tai ehkä mieluiten hammaslääkäriin ?

Hienoo ! Meil on kämpästä patterit kylmänä. Huomasin jo yöllä et meni kylmäks. Meillä siis vetää ihan hulluna muutenkin ja nyt on patterit sit kylmänä. Soittelin tos jo huoltoonkin, päivystäjä lupas lähtee kattomaan ku joku muukin oli jo ilmotellu samasta. Prkl.
 
Hohhoijaa..ihme itkukohtauksia tytöllä välillä väsyneenä...eka nauraa ja sit vetää ihan hirveet raivarit!!! :( noh, nyt meni nukkuun kummmiski..

Painosta...itellä tällä hetkellä -3kg siihen kun eka kerran kävin neuvolassa...ihan kiva, että ei oo kilojen kans tarttenu ressata...mutta saas nähä miten käy sitten kun meijeri sulkeutuu... :/
 
Viimeksi muokattu:
Hohhoijaa..ihme itkukohtauksia tytöllä välillä väsyneenä...eka nauraa ja sit vetää ihan hirveet raivarit!!! :( noh, nyt meni nukkuun kummmiski..

Painosta...itellä tällä hetkellä -3kg siihen kun eka kerran kävin neuvolassa...ihan kiva, että ei oo kilojen kans tarttenu ressata...mutta saas nähä miten käy sitten kun meijeri sulkeutuu... :/

Pai80...ite oon kans miettinyt et mitä sanois...monet sanoo, että jätä vaan omaan arvoonsa, mutta kaipa sitä on sen verran lapsellinen,e ttä haluais jotenkin nakata vähän takaisin.. :) mua ärsyttää nuo kysymykset oli sitten kyseessä tuttu tai tuntematon utelija...jos keksite jotain, vinkatkaa muakin!:)
 
nennulainen Mäkin ihmettelin tuolla fb:ssä, mikä mussa on vialla kun ei ollenkaan kiinnosta aloittaa soseita maistattaan tytölle. =) Taitaa olla vaan laiskuutta... Eli meillä täysimetetään tuonne 5kk+ jos paino nousee hyvin ja maito riittää.

dana Voi jeesus, mitä kommentteja taas naapurin muoreilta! Komppaan Paita, että tuosta näkee kyllä niin punaista kun jotkut ihmiset kuvittelee, että niillä on oikeus puuttua asiaan, joka ei niin millään tavalla kuulu niille. Ihan kuin tuore äiti olis ihan vapaata riistaa kaikille arvosteltavaksi. Argh. Verenpaine nousee! :kieh:

Rae Sitten vaan reippaasti tänne kertomaan, mitä r-testi näytti. :) Ja odotus-puolellahan jo tosiaan ON ketju Heinäkuun 2011 odottajille... Niin se aika rientää.

Tämä mamma painelee nyt punttisalille antamaan vararenkaalle kyytiä. Ja iltapäivällä pitkälle metsälenkille, niin sitten voi taas illalla mässyttää herkkuja. :saint:
 
Huonosti nukuttu yö takana taas kerran..:/ Ei ymmärrä tämä äiti mikä tolle lapselle aiheuttaa niin kamalia ilmavaivoja... Ite en ole syöynyt mitenkään erilailla kuin ennenkään ja nyt on niin kamalia ilmavaivoja että yöllä huudetaan naamapunasena ja sitten kun tulee pieru ollaan hetken tyytyväisiä...:( Cuplatonia en ole syöttänyt yli kuukauteen ja sen lopettamisen jälkeen ei ole ollut samaa ongelmaa kun vasta nyt viimeset 2 päivää.. Voiskohan se olla mitenkään mahdollista että rokotuksista tulis tällänen kiusa?

Hampaista muitan lukeneeni että kun pienelle hampaita tulee niin sitä pitää alkaa pesemään,mutta vissiinki pelkkä harjaus riitti. tai yli päätään antaa lapsen "pureskella" itse hammasharjaa:)

Jalan koosta miehen siskolle tuli 20kg raskauden aikana ja sen jalka muutti muotoaan kun hormoonit löystytti niveliä yms. Joten raskauden jälkeen meni kaikki kengät uusiksi.

rae täällä on myös jouduttu tekemään r.testi koska oli kovasti itkuisuutta itsellä ja samanlaisia "oireita" kun viimeksi tuli plussa. Testi tehty ja se oli nega mutta tässä täytyy tehdä viellä uudemman kerran vähän myöhemmin koska tossa oli pieni väli millon ei kumia käytetty..:/ Uusi lapsi on hyvinkin tervetullut ja me molemmat tahdotaanki miehen kanssa viellä ainakin toinen mutta ihan oman kroppani takia olisi suotavaa odottaa nyt AINAKIN se puol vuotta synnytyksestä. Eihän tää kroppa ole silloinkaan palautunut kokonaan edellisestä raskaudesta mutta paremmin sillloin kun nyt 3kk synnytyksen jälkeen. Ja ei se ole onneks kiveen kirjoitettu että heti tärppää kun ehkäisy lopetetaan.Meillä on nyt käytössä ehkäisynä niinkin varma keino kun että "mä en tuu sisää"...:headwall::whistle: Kumeja iso paketillinen yöpöydän laatikossa mutta kun se ikävä kyllä on vaan totuus että eihän se samalle tunnu kumin kanssa kun ilman...:ashamed: Mulla oli kuitenkin oletettavasti menkat jo tossa reilu kk sitten ja sen jälkeen ei ole ollut mitään muuta kun epämääräistä tuhrua 3vko senjälkeen. Mutta sen oletin itse olevan vaan kuivista limakalvoista johtuvaa... Tiedä sitten. Mulla kun ei ole kuitenkaan ollut oikeestaan ikinä säännölliset menkat. Ainoastaan muutama kk ennen ku tulin raskaaksi edellisen kerran. Silloinkin kierto väli oli niinkin pitkä kun +/-36pvä.

Mutta nyt meen siivoilemaan kun Pihla nukkuu päikkäreitä ja mies mököttää yläkerrassa..:D

Mukavaa ja erittäin rentouttavaa vkoloppua kaikille! :)
 
Heippa täältäkin pitkästä aikaa! Mäki luen joka päivä monta kertaa teiän juttuja, mut on muka niin "kiire", ettei ehdi ite kirjottamaan. :ashamed:
Meidän poitsu on nyt siis pari päivää yli 3kk ja osittaisimetyksellä mennään. Paino ei noussu aluksi riittävästi ni neuvolantäti käski antaa korviketta, ja sille tielle on jääty. Mut ei se mua oo missään vaiheessa haitannut, helpottanut vaan, kun tietää että vauva tulee kylläiseksi. Ja voi sitten iteki välillä lähteä johonkin, ja isä saa syöttää poitsun.
Kiinteistä, mäkään en haluis vielä antaa, tavoite on sama kuin Olivialla, että jos tonne 5kk+ pystyis vaan imettämään/antamaan korviketta. Tietty jos ei maito riitä, ni sitten annetaan.

Julkiimetyksestä Kotona imetän olkkarissa, oli sitten kuka tahansa kylässä. Ne voi sitten kattoa muualle jos se on ongelma. Mutta missään "julkisella paikalla" en oo vielä toistaseksi imettäny, yleensä ajotetaan noi reissut niin, ettei Tenholla ole nälkä. Mutta kyllä kai mä voisin imettää ihan missä vaan, mut samaa mieltä siinä, ettei mikään vessa kyllä kiinnosta.

Meiän poitsu on tuleva koripalloilija, pituutta 3kk neuvolassa oli 65cm! =) Ite oon ollu ton pitunen varmaan 1-vuotiaana :p Painoakin oli 6310g. Meillä oli rokotusilta itkuisempi kuin yleensä ja vähän oli lämpöä, mutta siihen se onneksi jäi!

Mulle jäi 5 kiloa synnytyksestä, eikä ne mihinkään oo lähtenyt. Kyllä alkaa aika paljon ahdistaa noi makkarat, haaveilen että ensi maanantaina pääsisin jo zumbaan!!

Onko teillä pikkuset ollu jo hoidossa kuinka paljon? Meillä Tenho on jonkin verran ollu, pääasiassa mun äidin luona hoidossa pari kolme tuntia kerrallaan. Hyvin on ainaki toistaiseksi menny :) Ja mummi on onnessaan!

Tsemppiä kaikille väsyneille!!! Meillä heräillään kaksi kertaa yössä, mutta yhteensä silti saan n. 8 h unta. Ois se kyllä ihanaa nukkua 12h putkeen :D Tuli aika omanappaista, mut koitan tsempata ja kirjoitella vähän useemmin!!
Monkki ja Tenho 3kk ja 4päivää
 
Hanki nainen elämä, vois joku todeta!!:D ...täällä taas siis!!:) Oon tän vkon ollu enemmän ja vähemmän työleskenä tytön kans kaksin kotosalla. Tosi laiskana muutenkin,ku en oo jaksanu kyläillä silleen kun normaalisti jaksan..alkaa näin loppuviikosta sitten tuntua, että tulee mökkihöperöksi!!! Noh, ens vkolla taas takaisin normaaliin rytmiin... pakko olla jotain sosiaalista elämää..hulluks tulis, jos viettelis viikot tälleen. Seuraa ollu varmaan vaan ma, ti ja ke..to ja pe oltu ihan vaan kotosalla kaksin..hohhoijaa!! No tosiaan, ens vkolla taas vähän enemmän äksöniä... :)

Ootteko huomannu, että sitä jotenkin jännästi jakaa voimansa päivälle silleen, että musta ainakin monesti tuntuu, että kun mies tulee kotiin on aivan poikki..? mutta jos on tiedossa, että on pitämpään kaksistaan, sitä osaa suhtautua ja jaksaa pitempään..kai jakaa voimansa eri tavalla.. vähän oudosti selitetty, mutta toivottavasti käsitätte..

Monkki tais kysellä minkä verran ollu hoidossa lapsonen.. täällä tosi monesti semmosta 2-4 tuntiin..ja hyvin on menny kyllä. Yöksi vois tossa joulun jälkeen jättää, jos yöt menee edelleen yhtä hyvin, että ei tartte heräillä tytön kanssa!! Eipä sitä vielä yöksi raskis/haluais jättääkään...

Mullaon yhtäkkiä tullu kamala suru siitä, että tyttö kasvaa niin huimaa vauhtia..ei oo enää mikään vauva!!ainakaan äitin silmissä.. :( ja surettaa sekin, että saa synnyttää enää vaan kerran (outoa, mutta se oli varmaan elämäni yks parhaita kokemuksia..) tai noh, saa ja saa, mutta kyllä se lapsiluku on meille ehdottomasti se 2!! outoja ajatuksia.. tästäkn huomaa, että ollu liikaa kotona tällä vkolla.. :D

Viikonlopun jatkoja...kohta varmaan taas takaisin täällä!!::D :D
 
Jalan koosta niin minun jalka ainakin muutti muotoaan ja kasvoi yhden koon, ja monelle tutulleni on käynyt samoin ja muutos on ollut pysyvä.. joten kaikki kengät taitaa mennä uusiksi täälläkin!!

Täällä kun yks joka näkee punaista idiootti terkkareita ja korvikkeen antamista ihmettelevien tyyppien kanssa :stick: Onneksi itse en liikaa kuuntele heitä. Oma järki sanoo miten parasta on tehdä ja toimia..

Tervetuloa uusille vaan!! :wave:
 
Niin ja meidän Jenna oppi tänään paria päivää vajaa kolmenkuukauden iässä tarttumaan itse leluihin,aikaisemmin tarttui kun lelun antoi käden kohdalle mutta nyt osaa ottaa lelun itse lähistöltä, ihanaa.. Ja nyt kovasti jutellaan sellaista että Memmememee ja mummummumuuu =) Voiko ihanampaa ollakaan :heart:

Muoks. Kertokaas mammat missä iässä vauvan saa ottaa yleiseen uimahalliin,siis kylpylään??
 
Viimeksi muokattu:
sippunen tänään ainakin tuo nukkumaan meno oli jo ihan eriluokkaa kun 2 edellisenä iltana:D Meinas nukahtaa jo yksinään sängylle kun kävin vessassa ennen kun aloin imettää yö unille. Imetin ja neiti nukahti tissille, herättelin sen verran että nostin Pihalan pinnikseen ja laitoin tutin suuhun. Sinne jäi ihan hiljaa tuhisemaan ja jatkoi siis uniaan! <3 Olis kyllä jo ihan jos ei nukkuis tätä yötä hyvin kun on 2 edellistä yötä nukuttu niin huonosti.
Kipeeltä ei ole kyllä vaikuttanut, ei ole ollut erityisen itkuinen päivällä ainoastaan nukkumaan mentäessä ja sillon on alkanut pierut kiusaamaan.. Joten sekin siis syystä. Lämpöä en ole mitannut kertaakaan siis. Kun on ihan virkeä ollut muuten. Nälkä on vaan tuntunut olevan vähän yli 2 tunnin välein. Onko sitten kenties joku tehoimu meneillään lisäruokaa tilaillessa vai onko ollut lohdun hakemista tiedä sitten.

Mutta nyt aion nauttia illasta täysin rinnoin:D Kaveri pariskunta onmeillä yökylässä ja kohta mennään ulkosaunaa lämmittelemään ja illemmalla syödään juustoja ja suolakeksejä niinkuin hienostolais aikuiset! :LOL: :D On kaapssa 2 siideriäkin jos vaikka uskaltais ottaa ja juoda ihan kokonaisen tällä kertaa..:D:D:D

Millanen ja Pipsa
 
Voi että kun ärsyttää, kirjoitin pitkät pätkät mutta ne katosivat jonnekkin :kieh: Kiukuttaa! No ehkä tärkein oli kiiviläiselle hampaiden harjauksesta: harjaus aloitetaan heti niiden puhjettua. Alkuun ei tarvi tahnaa mutta jos haluaa niin pieni sipaisu. Sellaista tahnaa joka sisältää fluoria 500 ppm. Kun lapsi osaa sylkeä on tahna aloitettava. On hyvä totuttaa lapsi siihen, että hampaat harjataan 2 kertaa päivässä. Ja aikuisen pitäisi harjata lapsen hampaat aina 10 vuotiaaksi asti (toki antaa lapsen harjata mutta sen jälkeen "tarkastaa" tulos). Niin ja kannattaa välttää sylkikontaktia ettei lapsi saisi kariestartuntaa vanhemmilta.

Joo ja niitä hampaita todellakin voi tulla jo 3 kk. Olen nähnyt ns. syntymähampaat ja nekin ovat mahdollisia.

Piti vielä kommetoida vaikka mitä mutta menen suihkuun :)
 
Julki-imettämisestä Mulla oli alkuunsa julki-imetyksen kanssa ongelmia. Se ei oikein tahtonut sujua "säädyllisesti" :LOL: . Kävin henkkamaukassa ostamassa imetyspaitoja ja johan onnistuu. Mä oon kaupunkireissuilla imettänyt autossa, isoissa kaupoissa on tuoleja-niissä, kantoliinaillessa jne. En oo tehnyt siitä syöttämisestä mitään isoa numeroa- varmaan se on kanssaihmisille kivempaa, kun vauva saa ruoan ja on hiljaa taas siihen naama punaisena rääkyvään vauvaan verrattuna. En oo saanut mister T:tä syömään tuttia. Koitan kuitenkin syöttää vauvan niin, että kukaan ei häiriinny-vauva mukaan lukien (en oo ehdoin tahdoin tissit törröllä ja koitan pitää vatsamakkarat piilossa, rauhallinen syöttöpaikka jne).

Täällä nukutaan edelleenkin 2 tunnin pätkissä. Mister T. yrittää nauraa ääneen- epämääräisiä yskäisyjä :)

Piti tulla lisäämään: heinäkuiset 2011 on jo kuvioissa- ajatella siitä on jo vuosi!
 
Viimeksi muokattu:
Niin tyylipuhdas NEGA kuin olla ja voi!!!!!! Kyllä helpotti mieltä, toisen lapsen kyllä haluan, mutta en vielä!!!
Tosin pahoinvointi vain jatkuu ja jatkuu ja jatkuu joten en tiijä pitäskö muutaman viikon päästä tehdä uudelleen mikäli ei phv lopu...

Mutta eipä silti... Kyllä eilen huomasin vähän huonojakin uutisia... mutta siitä sitten tuota tuonnempaan, nyt pitää saada aamupalaa..
 
Jalan koko Mulla luojan kiitos jalat palautuivat normaaleiksi. Aika kauan siltikin käpöttelin niillä 43 koon crockseilla, kun en ollut vielä sinut koipieni kanssa. Mullahan jalat turposivat rv 23 lähtien ja kesällä ne oli jotain tosi järkyttävää! Noi 43 kengätkin oli pienet...
Pikkuhiljaa jalat vaan palautuivat normaaleiksi. Itkin vielä sairaalasängyllä, että "tällaiseksikö nämä koivet jäi?". Neuvolatäti kertoi, että "tulen tuntemaan jaloissa siritystä, kun nesteet lähtevät liikkeelle"- mitään sellaista en tuntenut- ainoastaan kauheaa pettymystä siitä, että jalat oli edelleenkin pökkelöt.
Nyt voin jo käyttää kaikkia kenkiä :)
Kannattaa harkita lymfaterapiaa, jos jalat on vielä pökkelöt- se ainakin laittaa nesteet virtaamaan. Neuvolassa varmaan osaavat asiaan jonkinlaisen kannan ottaa.

Ihanaa Mister T. nukkui hyvin- heräili vaan 2,5 h välein.
Osastolla s on ollut aika hiljaista- ei vaan väsyneenä jaksa- ei kiinnosta- ei huvita- on parempaakin tekemistä. Onneksi kuitenkin läheisyyttä on muuten, vaikka väsyneenä onkin tullut kinasteltua ihan mitättömistä pikkuasioista. Ei tätä pikkuvauva-vaihetta kestä kuin hetki.

Valokynää tuhrasin nyt kyllä ihan päin p***että- silmäpussit näytti ihan kammottavilta! Ja oon kokeillut vaikka mitä hoitotuotteita hiustenlähtöön- ilman minkäänmoisia tuloksia.
 
Hei kaikki heinäkuiset,

minä olen kanssa lueskellut tätä palstaa raskausajoista lähtien ja ajattelin, että jospa nyt vihdoin ja viimein kirjoittelisinkin jotain!
Asustelen Keski-Euroopassa (tarkemmin sanottuna Itävallassa) ja poikani syntyi 18.7 (eka vauva). Syntymämitat oli 3,680g ja 53cm. Nyt kolmen kuukauden lääkärintarkastuksessa olikin jo 6900g ja 63cm eli hyvin on kasvettu täysi-imetyksellä! Lääkäri on täällä jo pariin otteeseen maininnut, että on aika pulska vauva ja että imetänköhän liikaa, mihin olen vastannut, että potrea pohjoismaalainen poika. Vaan kyllähän se aina vähän alkaa mietityttämään, että onko se pieni nyt sitten liian pullea :|.
Täältä on kyllä niin mukava lukea, mitä Suomessa vauva-arkeen kuuluu ja miten asiat siellä hoidetaan. Eroja olen huomannut jo aika monta tähän Itävaltalaiseen meininkiin. Täällä esim. kiinteät aloitetaan yleensä vasta 5-6 kk iässä. Pari lääkäriä nykyään suosittelee, että 4kk iässäkin vois jo ihan vähän kokeilla. Porkkanalla ja banaanilla ja omenalla täällä aloitellaan. Ja eron huomasin myös tuossa kakattomuudessa ja sen „hoitamisessa“. Meillä oli 10 päivän tauko ja kun käytiin sitten lääkärillä asiasta kyselemässä niin lääkäri totesi, että „kymmenen kertaa päivässä tai kerran kymmenessä päivässä, kaikki on rintalapsella mahdollista“. Ja siis jos vauvaa ei haittaa kakattomuus niin mitään ei tarvitse tehdä. Meillä on monestikin ollut nyt noita pitkiä taukoja enkä siis ole mitenkään yrittänyt avustaa asiaa … Onko teille Levilacin tai mallasuutteen käyttäjille sanottu miksi sitä kannattaa käyttää? Siis siinä tapauksessa jos vauvaa ei kakattomuus haittaa… (minua taitaa vaivata nuo kakattomat kaudet tuhat kertaa enemmän kuin itse vauvelia :))
Mitäs muuta sitä nyt kertoisi? No, synnytys oli keisarinleikkaus 24 tunnin supistuksien ja 45 minuutin ponnistamisen jälkeen. Meille nousi molemmille kova kuume ja lääkäri sitten suositteli leikkausta kun poika ei laskeutunut sitä ihan viimeistä senttiä… Sängyn vieressä oli kyllä jo siinä vaiheessa oikein joukkue, taisi olla kaksi tai kolme kätilöä ja kaksi lääkäriä imukupin kanssa. Ja poikakaveri naama valkoisena :). Sairaalassa vietin viisi yötä ja se oli kanssa melkoinen kokemus, sisällä oli varmaan 40 astetta lämmintä (täällä oli silloin hirveät helteet) ja huonetovereina oli kaikenkirjavaa sakkia (mm nainen joka oli koditon huumeidenkäyttäjä ja jolta lopulta otettin vauva huostaan, pikku parka). Välillä tuntui kuin olisi saippuasarjassa sivuroolissa!
Vauva-arki on lähtenyt hyvin käyntiin. Poika on aika helppo vauveli, alussa nukkui tosi tosi paljon ja vieläkin ihan kiitettävästi. Ja silloin kun on hereillä niin ihana naurava tapaus! Mutta nukkumisesta kun puhun niin yhtäjatkoista unta ei ole ollut korkeimmillaan kuin 4-5 tuntiä, yleensä herää syömään kolmen tunnin välein. Onneksi syömisessä kestää vain noin 5-10 minuuttia ja sitten takaisin koisimaan… Tuosta kolmen tunnin välein syömisestä se lääkäri just piti pienoista puhetta, kuulema pitäisi yrittää venyttää neljään tuntiin, varsinkin kun on siis kuulema muutama poimu liikaa vauvelissa. Sehän kun on NIIN helppoa se venyttäminen, sais tulla itse tänne yöllä venyttämään kun vauva itkee naama punaisena nälkäänsä!!! Eli olen tosiaan kerran pari kokeillut ja sitten päätin, että enää en jaksa kiduttaa vauvaa ja koko perhettä siinä samalla. Ja kun tuttia ei huoli niin ei voi silläkään yrittää ostaa aikaa…
Jos tämä nyt saisi riittää tällä kertaa, varmaan tulee kyllä pian lisää tekstiä taas! Kuten sanoin, olen tosiaan ollut tämän palstan himolukija jo kauan, varsinkin kun on suomi-ikävä iskenyt! Sitä niin välillä toivoo, että voisi vaan soittaa neuvolaan Suomessa jos joku asia huolettaa, eikä yrittää Saksaksi jotain mongertaa lääkärin assarille…
 

Yhteistyössä