Heinäkuun Hurmaajat 2010 Tammikuussa (päivityspyynnöt yksärinä)

susanna On todellakin ihan normaalia, että masentaa ja ottaa päästä 10 viikon makaamisen jälkeen! Mutta toisaalta, mikäs siinä jos käy jutteleen psykiatrin kanssa - ei se sulle väkisin voi antaa tabletteja, jos et niitä halua. :) Voit sen sijaan käydä purkaa mieltäs siellä. Sekin saattais auttaa ärsytykseen? :)

Itselläni meni jo hermot kun flunssan kans jouduin makaamaan 3 päivää, en voi edes kuvitella, miltä 10 viikkoa tuntuu!

Rae89 Mulle sanoi kans neuvolalääkäri, että apteekin hiivalääkkeitä saa käyttää raskauden aikana, vaikka pakkaus muuta väittäiskin. Pakkauksessa kuulemma kielletään sen takia, ettei ne sovi suun kautta otettuna. Haluaisin tietää, moniko nainen on tehnyt sen erehdyksen, että on alkanut pureskelemaan emätinpuikkoja. :D

 
Rae89 Mulle sanoi kans neuvolalääkäri, että apteekin hiivalääkkeitä saa käyttää raskauden aikana, vaikka pakkaus muuta väittäiskin. Pakkauksessa kuulemma kielletään sen takia, ettei ne sovi suun kautta otettuna. Haluaisin tietää, moniko nainen on tehnyt sen erehdyksen, että on alkanut pureskelemaan emätinpuikkoja. :D
HEH, repesin tuolle loppukommentille :LOL:

Äsken tuossa soittelin neuvolaan ku piti saada vuoro siirrettyä aamusta iltapäivälle (Onneksi onnistui) ja siinä samalla kysäsin siltä neukkutädiltä niin kyllä samaa sanoi kuin tekin, eli apteekin käsikauppalääkkeitä pystyy käyttämään. Nyt tässä vaan vielä "jännäilen" ku tuntuu tekevän tuloaan, mutta vielä en varma voi olla..selviää varmaan viim. huomise aikana..

Taitaa sitä miula ollutta vatsatautia olla täällä miun asuinpaikkakunnalla liikenteessä kun muutama kaverikin on taudin kourissa..

Niitä liikkeitä odotellessa..Täällä vain koskee mahaan, mitään muuta ei sitten teekkään...Harmittaa vain kun sitä neukkua ei saanut yhään aikaistettua...

Mie oon ihan pihalla nuista kaikista ensisänky jutuista ja muista..Tuntuu että olen ihan hirmu huonoa äitiainesta ku suurinpiirtein kaikki mistä puhutte ni olen ihan pihalla :ashamed: Tosin kait se on ihan normaalia ku vasta esikoista odotan... Enkä kyllä sen puoleen vielä ole ottanut hirveesti selvää mistään asioista..Vielä yritetään ymmärtää että massussa (toivottavasti) on elämää...

Vaan pitäsköhän se tämän jaarittelun jälkeen taas yrittää tuonne koulumaailman ihmeisiin paneutua...
 
Moi!

Ensisänkynä täällä on ihan vaan pinnasänky, joka on ilman toista laitaa sivuvaununa meidän sängyssä kiinni.

Hiivaa selätetään täälläkin Canestenin avulla, toivottavasti menee pois.

susanna85 mietti TAYSin perhehuoneita ja miehen pääsyä mukaan synnytykseen...Kyllä mun mielestä synnytykseen pääsee mies/tukihenkilö kellonajasta riippumatta ihan joka sairaalassa, perhehuonetta käytetään vasta synnytyksen jälkeen osastolla (jos se on saatavilla ja sen haluaa käyttöön).

Synnytystä en stressaa kun kaksi on jo takana, luonto hoitaa hommansa ja hyviä kipulääkkeitä on saatavilla. Kyllä siitä hengissä selviää.

ärrieri 13+6
 
susanna85 varmasti ahdistaa huono olo sun muut. Ihan hyvä se on varmaan kuitenkin päästä juttelee. ei ne siellä mitään tabletteja väkisin tyrkkää. nykyään vaan kehotetaan pienestäkin menemään juttelemaan jos ahdistaa odotusaikana kun ne on alkanut kiinnittää paljon enemmän huomiota raskaudenjälkeiseen masennukseen jne. Mikä on toki hyvä asia että nykyään ottavat ja juttelevat ja koittavat ennalta ehkäistä vaikeampia tilanteita.

nykyään ne tosiaan kiinnittää äidin mielialaan odottaessa enemmän huomiota kuin ennen. viime odotuksessa (viime vuonna) ne teetti jokaisella odottavalla naisella mieliala kyselyn ja jos pisteet ylitti tietyn rajan niin ois varattu aika juttelulle.

liikkeet mä oon tuntenut liikkeitä nyt n viikon. Ihanaa. :heart:

sadee80 & rusina 16+2 :heart:
 
Heippa!

Täällä olisi yksi lisää joukkoonne jos vain mahtuu. Eli olen 32v ja toista lasta odotamme la olsi 31.7-10, synnäri on PHKS.

Esikoisemme on 2,5 vuotias tyttö. Kovasti odottaa vauvaa, haluaisi kuulemma veikan.

Uskallan vasta nyt liittyä joukkoonne kun minulla oli 1 keskenmeno kesäkuussa. Nyt olisi takana 2 neuvola käyntiä, viimeisellä käynnillä kuului jo sydänäänet pitkän etsimisen jälkeen. 1 lääkärineuvola rv7+4, jossa pääsimme selvittämään onko asukkia mahassa vai ei ja kyllähän siellä näkyin pieni nyytti ja ne ah niin ihanat sydämen sykkeet.
Ja tänään oli np-ultra jossa kaikki hyvin 1 vauveli sieltä löytyi, kovasti pikkuinen yritti pakoon lähteä, saivat lopulta mitattua niskapoimun jota oli huimat 1mm ja siihen yhdistettynä veriseula niin ei ole kohonnutta riskiä kromosomi poikkeavuuksille. Np-ultrassa vauveli vastasi viikkoja 11+6, mutta laskettua aikaa ei muutettu. Vauvelin pääperämitta oli 55,3mm.

Raskaudesta tietää vasta kummankin vanhemmat ja paras kaverini. Halusin odotta np-ultraan asti ennen kuin kerromme muille. Ja nyt pääsee olemaan sitten julki raskaana. Eipä tätä mahaa enää kauaa olisi piiloteltukaan, pullottaa jo se sen verran komeasti. On pitänyt vaihtaa jo äitiyshousut käyttöön, kun enää yhdet omat housut mahtuu jalkaan, mutta nekin puristaa jo mahasta joten on epämukava pitää niitä.

Seuraava neuvola olisi 8.2 ja rakenneultra kuuluu täällä myös ilmaisiin niin se on sitten 17.3.

Äippä-77+möhis 12+3
 
Huomenia!

En oo vieläkään ehtiny lukee aiempii juttuja jotka missasin taannoisen kaksplus-tauon aikana, mut tuunpa jotain höriseen kuiteski :)

Ainaki hiivasta oli ollut puhetta, mäkin epäilen sitä joten saa nähdä pitääkö kohta kipasta apteekkiin hakeen lääkkeitä. Rasittava vaiva, mut ilmeisesti kovin yleinen raskauden aikana.

Huoli ja pelko oli vaivannut ainakin Paita, tännekin ne on salakavalasti päässyt taas tunkeutumaan vaikka oonkin koittanut olla vaan positiivinen. Ei oo kivaa stressata ja pelätä kaikkia mahdollisia kauhuskenaarioita, mutta minkäs teet!? Oisin varmaan samanlainen pienen vauvan kans, ja miksei taaperonkin, ja koululaisen, ja annas olla ku se tulee murrosikään... :eek: Ja kuten ainaski Susanna, kaikenlainen ahdistuskin on vaivannut. Poden hirveen huonoo omaatuntoo mm. siitä etten ole vieläkään saanut laitettua läheskään kaikkia tavaroita paikalleen marraskuisen muuton jälkeen. Nyt kun se järkyttävä pahoinvointi ja väsymys on alkanut hellittää niin eiköhän ne tavarat pikkuhiljaa paikkansa löydä. Viime sunnuntainakin olin tosi energinen ja aikaansaava, mut sitten tuli hirvee pettymys kun maanantain työpäivän jälkeen en jaksanutkaan ku maata sohvalla ja kattoa dr. Philiä :p Sama homma eilen, suuret oli suunnitelmat mitä kaikkea teen enkä lopulta saanut mitään muuta aikaseks ku pastan väsättyä. Anteeks tää valivalivali :ashamed: Kai tää vielä ohi menee...

Rae murehti että on huonoa äitiainesta, tääl on vähä samanlainen fiilis ku niin moni kantoliina/vaunu/ym. juttu menee niin ohi, mutta toisaalta eihän sitä tarvi eikä voikaan kauheesti tietää ku ensimmäistä odottaa. Eiköhän sitä sitten opi, pakko siihen on luottaa :) Mä en oo juurikaan perehtynyt hankintoihin vielä, sitten seuraavan ultran jälkeen varmaan uskaltaudun vähän enemmän. No sen verran kyllä vaunuja surffailin, että löysin mm. tällasen sivun kun www.vaunula.fi, ja ihmettelin että onpas edullisia vaunuja verrattuna esim. emmaljungaan ja muihin tunnettuihin merkkeihin. Onko kellään kokemusta näistä vaunulan vaunuista? :)

Liikkeistä piti vielä kommentoida, että en oo vielä tuntenut mitään ja tänään siis viikkoja 16+3, ilmeisesti se eteisistukkakin voi heikentää ensimmäisten potkujen tuntemista. En malttais odottaa että ne tuntis mutta ei kai se muukaan auta :) Satuin muuten kattomaan teemalta jonku dokkarin keisarinleikkauksesta ja aloin panikoimaan ku se oli niin veristä touhua. Toisaalta ei se vielä varmaa ole että se istukka täysin edessä on, ja jos on, niin ehtiihän sitä sitten valmistatutua henkisesti leikkaukseen. "Normi"synnytystä en osaa ainakaan vielä pelätä.

Okei mut nyt lopetan tän höpinän ja alan tekemään töitä. Oikein mukavaa päivänjatkoa kaikille toivottelee Nuu :)
 
Susanna85 mä oon synnyttänyt TAYSissa myös illalla, eikä ne hoitajat isää häätänyt pois, isä sai ihan rauhassa viettää aikaa uuden perheenjäsenen kanssa. Vasta myöhään mies lähti kotiin ja tuli heti aamulla takaisin.

Päpsy ja pikkunöösi 13+6
 
susanna85 Mä synnytin esikoisen Jorvissa, mutta kuitenkin, mun synnytys venyi sillä lailla, että menin leikkaussaliin 23 ja tyttö syntyi 23.42, mies sai viettää vauvan kanssa synnytyssalissa ja loppuajan osastolla, kun olin heräämössä. JA vielä kun minä menin osastolle, niin mies sai siellä käytävällä olla meidän kanssa, eli lähti kotiin vasta n klo 03.

huono äiti olo kyllä täälläkin podetaan välilä huono äiti oloa, vaikka esikoinen onkin jo olemassa, mutta mietin sitä että miten pärjään kahden lapsen kanssa yms. JA niitä huonommuus oloja tulee aika ajoin tuon taaperonkin kanssa kun haluaisi olla niin täydellinen äiti, mutta aina se ei vain luonnistu..
pelkoja on täälläkin, tässä raskaudessa enempi kuin edellisessä, mutta jotenkin ne on vain svuutettava. Ja mua auttaa se että saan tasaisin väliajoin puhua peloistani.

nuu82viimeksi oli eteisistukka ja liikkeet tunsin rv 17 eteenpäin.

huomenna ois kauhulla odotettu ensimmäinen sokerirasitus... ei yhtään innosta, olen yrittänyt löytää asiasta hyvän puolen, saan 2h lukea kirjaa ihan rauhassa ;)
Muuten ei erityisempää. Olo on suht hyvä, mutta energisyydestä ei tietoakaan, mua väsytää koko ajan, tosin yöt huonoja, joten se sen kai tekee... Miehellä 2 päivää vapaata, joten ois tarkoitus vain olla hieman esivalmisteluja lauantaita varten, kakkupohjat ajattelin tehdä..

Nyt aamukahvia nauttimaan, ekat päiväunet jo takana ,kun esikoinen päätti herätä klo 5... |O
Emmy 14+1
 
Huomenta vaan heinämasut,

Olipa säikäys tänä aamuna, kun oli tullut pikkareihin verta ja pikkasen rusehtavaa verta tuli vielä pyyhkiessäkin. Miehellekki jo mainihin, et mitenhän käy... Nyt se on onneksi jo loppunut. Mutta kyllä se sen verta säikäytti, et yritin soittaa neuvolaan, et pääsis kuunteleen sydänäänet. Aikaisemmissa raskauksissa kun ei ole verta näkynyt hedelmöittymisen jälkeen. En sitten päässyt puhelimitse läpi, joten vein muksut päiväkotiin ja ajelin neuvolaan - se kun on matkan varrella. Pääsin sit sisälle ja kuunneltiin äänet ja kaikki hyvin :heart: . Oli ihana kuunnella sydänääniä ja siellä se Hippu viuhto menemään niin, et ei täti tahtonu doblerilla perässä pysyä :LOL: . Kysyin samalla tädiltä, et voisko johtua hiihtämisestä, niin meinas, et ei pitäs urheilun kyllä vaikuttaa ja eilen kun vielä pidin välipäivänkin... mutta meinas kuiteski, et ottaa nyt muutama päivä vähä rauhallisemmin kaikkien rasittavien hommien osalta. Soittelin sit miehellekin, et kaikki hyvin, ettei töissä murehdi.

Nyt rupeaa omat housut jo sen verta kinnaamaan, et oli jo eilen hankala löytää illalla housuja, kun tuo maha turpoo iltaa kohti ja sit napin kohdalta puristaa. Niitähän on tieten olemassa sellasia lipareitakin, jotka laitetaan toiselta laidalta kiinni nappiin ja toisella laidalla on nappi, jonka saa laitettua napinläpeen ja sit siinä on lipare, joka laitetaan housuun - ei sit ainakaan alkkarit näy (enpä oikein osannu selittää mitä tarkotan, mut toivottavasti ymmärsitte). Tommosen kun hommais, niin menis omat housut pidempään.

heta-h kyllähän kaksioviseenkin autoon mahtuu, ei sen puoleen - mutta on se kyllä sen verta hankalaa, etten siihen rumbaan rupeis. Ja etuistuimelle en missään nimessä lasta laittais. Kolari kun sattuu niin se on pahin mahdollinen paikka lapselle =(. Ja näissä uusissa autoissahan ei edes suositella lasta laitettavaksi etuistuimelle airbagin takia - vaikka sen saa kytkettyä pois päältäkin, niin silti ei suositella. Meillä lapset matkustaa takaistuimella, etuistuimelle ei ole vielä lapsia päästetty - ei edes eskarilaista.
Närästys ei ole täällä vaivannut, mutta ikävä vaiva se kyllä on kans.
Tässä Finnairin sivulta kopsattua matkustamisesta raskaana:
Viimeisen raskauskuukauden aikana ei tule lentää eli lentomatkustaminen sallitaan 36. raskausviikon loppuun saakka (kansainvälisen ilmakuljetusliiton suositus).
Finnairin lyhyillä kotimaan- ja Skandinavian-lennoilla saa matkustaa 38. raskausviikon loppuun saakka edellyttäen että raskaus on edennyt normaalisti ja raskauskomplikaatioita tai merkkejä ennenaikaisesta synnytyksen käynnistymisestä ei ole ilmennyt.
28. raskausviikon jälkeen vaaditaan lääkärintodistus, joka todistaa, että raskaus on edennyt normaalisti. Ellei raskaudentilassa tapahdu muutoksia, 28. raskausviikon jälkeen tarvitaan vain yksi lääkärintodistus. Todistuksen voi tarvittaessa hankkia jo raskauden kestettyä 27 viikkoa.

Rae89 Täälläkin hiiva on jossain vaiheessa raskautta vaivannut ainakin aiemmissa raskauksissa. Vielä sitä ei tässä raskaudessa ole ilmennyt, mutta varmaan jossain vaiheessa ilmenee. Ja silloin olen apteekista ostanut Canestania ja sitä laittanut. Ilmeisesti pitäs silloin välttää myös maustettuja yogurtteja, koska ne edesauttavat hiivan tuloa. Ja kotikonstina on tosiaan, et laittaa esim. bulgarian yogurttia pikkuhousunsuojaan. Kuulemma tepsii. Ja kyllä ne apteekissa osaa neuvoa, mitä raskauden aikana voi käyttää, kuten täällä on jo moni kommentoinutkin.
Ja se, että tunnet olevasi puhutuista jutuista ihan pihalla, on ihan normaalia esikoista odottaessa - niin minäkin olin esikoista odottaessa. Kyllä sitä sitten matkan varrella tietoa ja taitoa karttuu. Ei kannata huolehtia, että olisit huonoa äiti-ainesta. Ja tuota huonoa äiti-oloa tulee varmasti kaikille jossain vaiheessa. Itsellekin vaikka on jo 3. lapsi tulossa. Sitähän haluais olla täydellinen äiti. mutta ei aina kaikki mene niin kuin haluaa ja sitten tulee huono äiti-olo, myös tuon eskarilaisen ja 4,5 vuotiaankin kanssa. Mutta se on ihan normaalia - sitä potee kaikki aika-ajoin. Ja just tuo mistä emmy83:kin puhui, niin ainahan se huolettaa et miten pärjää uuden tulokkaan kanssa + mahdollisten aikaisempien lasten kanssa - miten saa arjen pyörimään jne. Kyllähän se omat kuvionsa tuo aina lisää arkeen, kun vauva taloon tulee ja kuviot menee uusiksi. Mutta kaikki omalla painollaan, turha niitä on etukäteen hermoilla - päivä kerrallaan =).

Pai80 Se on ihan normaalia raskaudessa, et välillä tulee huoli, et onko kaikki ok. Sitä on varmasti kaikilla odottajilla - niin myös minulla, vaikka on jo 3. raskaus kyseessä. Ainahan se on huoli jostain. =), kun saata vauvan maailman on huoli vauvan terveydestä ja kun vauva kasvaa niin huolet muuttuu, mut ei niistä eroon pääse =) - valitettavasti se on se äidin osa. Ja esikoista oottaessa panikoin synnytystäkin, mutta lohduttelin itteäni, et kaikki äidit läpi maailman sivun on lapsensa maailmaan saaneet, joten en kai minäkään voi olla huonompi. Kaikki omalla painollaan, niin kyllä se luonto hoitaa hommansa.

susanna85 kyllähän se varmasti ahistaa noin pitkän makuun jälkeen ja hyvä silloin on käydä juttelemassa. Parempi jutella jo odotusaikana, niin ettei ahistus pahenis synnytyksen jälkeen sitten masennukseksi.

Liikkeistä välillä tuntuu liikkeen tyylisiä ja muljahteluja, mut en ole varma voisinko jo nyt tuntea liikkeet. Ja nuo muljahtelut ei voi olla mitään rytmihäiriöitä, kun tuntuvat alavatsalla =). Mutta uskoisin kyllä, että nää tuntemukset on liikkeitä.

äippä-77 Tervetuloa mukaan joukkoon.

Nuu82 Eteisistukka tosiaankin vaimentaa, joten liikkeet tuntuu myöhemmin. Itsellä on kahdessa aikaisemmassa raskaudessa ollut eteisistukka ja olen tuntenut liikkeet vasta joskus rv 20 paikkeilla tai jälkeen. Nyt istukka on takana ja tuntuu, et tunnen jo liikkeitä. En nyt ymmärtänyt, mikset voisi eteisistukan takia synnyttää normaalisti? Minulla on tosiaan kahdessa aikaisemmassa raskaudessa ollut istukka edessä ja alakautta olen synnyttänyt molemmat.

Mutta nyt kotihommien pariin ennen kuin pitää lähtä hakeen eskarilainen kotia.

SMSM ja Hippu rv 15 + 2
 
Huomenta!

Nyt se flunssa löysi tiensä myös tänne :( Aamulla viiden aikoihin heräsin hiestä märkänä ja pääkipeänä, mittasin kuumeen oli likeemmäs 38 astetta. Ihan kuin jatkuva oksentelu tai vatsan ripulointi ois jo riittänyt, nyt lisäksi vielä rinnalle kova yskä ja vuotava nenä :kieh:

Ihan suosiolla jää koulupäivä väliin ja tulee taas koomailtua sohvalla koko päivä. Voisi lukea tentteihin ja tehä etätehtäviä valmiiksi ettei mene koko päivä hukkaan. Keskittyminen voi olla kyllä vaikeaa, kun silmät lompsii kiinni koko ajan.

Täälläkin löytyy kaiken maailman pelkotiloja, hermoilen koko ajan. Välillä hirvittää, kun en vielä tunne liikkeitä ja jotkut tuntevat liikkeitä jo vähemmillä viikoilla. Mietin onko mussa tai vauvassa jotain vikaa :(

Esikoisen odottajana mulla menee kans ohi suurin osa kestovaippa, kantoliina, vaate, vaunu ja moni muu juttu. Vaunut ja turvakaukalo ollaan jo hankittu, melkeimpä väri oli vain mun päätös muut ominaisuudet katto mies ja molempien äidit. Vaikka olin lueskellut pilvinpimein ohjeita, artikkeleita, arvoteluita ja käyttökokemuksia eri vaunuista ja niiden ominaisuuksista. Vaatehankintoja tehdessä kokohommat ja minkälaisia vaatteita on hyvä olla menee arvailun piikkiin. Noh eiköhän täsä opi kokoajan lisää, ehkä sitten joskus kakkosen kohalla en oo enää yhtä pihalla. Onneks tulevalla vaavilla on aktiivisia mummoja, jotka innokkaana tekee fiksuja vaatehankintoja pikkuselle.
Eilen kuulin äitiltäni, että aikoinaan liinaili oikeen innokkaana kaikkien lapsien kohalla. Kantoliinat sun muut ovat vielä tallessa ja hyvässä kunnossa. Muisti kuulemma vielä useimpia sidontoja eli taitaa tulla kokeiltua kantoliinailua myös.

Lähtis kuuman mehun laittoon ja lepäileen

Dana88 & Pikkune 15+5 (iski dementtia, en enää muistanut mikä rv menossa) :LOL:

 
Kirjotin taas pitkät litanniat mut tää hävitti ne :kieh:

Eli vaunula.fi sieltä miehen sisko tilas kaksosten yhdistelmävaunut..sanoi ettei mitään ihan parasta huippulaatua ole, mutta kumminkin on ihan tyytyväinen niihin

SMSM Hyvä että pääsit kuuntelemaan sydänäänet ja kaikki hyvin, mie aineski olisin ihan pelko persiissä tuommosen jälkeen

Istukasta.. Ootteko te muut saaneet siis np-ultrassa tietää tuon istukan sijainnin? Miule ei nimittäin sanottu mitään enkä kyllä edes älynnyt kysyä..

Ja ymmärrän että se "huono äitiaines"- kokemus kuuluu varmaan melkein kaikille jossain välissä raskautta. Kyllähän sitä matkan varrella oppii ja täällä kun on jo lapsia saaneita kirjottelemassa ni kyllä täältäkin joitain vinkkejä saa =) En siitä vielä hirveesti kyllä jaksa stressata... Oppia ikä kaikki :D

Aamu alkanut taas inhottavilla vatsakivuilla ja suuresti jo harkitsin sen kotidoplerin ostoa, mutta mies taas toppuutteli...Harmittaa ihan hirveesti kun täällä ei pääse neukkuun kun tyyliin sovittuna hetkenä..Vain kerran viikossa paikalla ja eilenkin kun yritin soitttaa niin ei ollut paikalla vaan yhdisti viereisen kaupungin neuvolaan..jonka alaisuudessa siis tämän kunnan neuvola toimii..Ja sinne saa mennä vain hätätapauksissa eikä tämän nyt varsinaisesti mikään hätätapaus ole....Joten odotellaan...tosin mitään syytä miula ei ole pelätä ettei kaikki olis hyvin..Taidan vaan olla luonteeltani sellainen ihminen joka ajattelee kaikesta pahimman kaavan kautta...Tosin osasyynä voin sanoa sen, että tähän raskautumiseen meni NIIN pitkä aika...

Mutta kait se vaan pitää yrittää positiivisempi olla ja mennä vain päivä kerrallaan =)

Rae ja Nyytti 13+6
 
Liikkeistä Kyllähän tuolla alavatsassa kaikenlaista pulputusta ja ihme "sykkimistä" tuntuu, mutta jos ja kun ne ekat liikkeet pitäis tuntua jonain "perhosen siiven hipaisuina" (ou mai kaad mikä ilmaisu, laatta lentää..) tai hentona kuplintana, niin siinä tapauksessa en ole tuntenut vielä mitään. Istukkakin on kyllä etuseinämässä. Oon nyt viikoilla 16+2, enkä tosiaankaan ota asiasta mitään stressiä. Neuvolatätsykin sanoi, että jotkut tuntee ne vaikka viikolla 22. Jos silloinkaan ei tunnu mitään niin silloin alan sit ressata :D

Pöksyäction Hiivaa ei oo toistaiseksi, mutta valkovuotoa ei oo näkyny näin runsaasti sitten teinivuosien. Hyh. Mutta sou not, kuulunee asiaan.

Rakenneultraan
kuukausi, jännittää. En pelkää sitä, ettei sydänääniä kuuluis (enkä oo missään vaiheessa pelännytkään), vaan sitä, että sillä lapsella on jokin tosi huonosti, joku kauhee sydänvamma tms. :'(

 
liikket ei ole mitään kuplintaa..vaan vauva lähinnä pomppii,poing,poing,poing..sellaisia töytäisyjä kohdun seinämään..mulla istukka takaseinässä ja muutamia pomppuja olen tuntenut =) Joku kyseli istukan paikasta,minulla sanottiin niskapoimu-ultrassa että istuka näkyy olevan hyvällä paikalla takaseinässä.
Jollain oli istukka edessä ja alhaalla,minulla on ollut näin 2 kertaa,mutta rakenneultrassa katosttu ja kohdun kasvaessa istukka nousut ylös ja hyvin on voinut synnyttää.
viime yö meni taas kipujen kanssa,vauvalla on mahassa puukko jolla puukottaa mun mahassa..tylsää.
hipsu 13+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja dana88:
Huomenta!

Nyt se flunssa löysi tiensä myös tänne :( Aamulla viiden aikoihin heräsin hiestä märkänä ja pääkipeänä, mittasin kuumeen oli likeemmäs 38 astetta. Ihan kuin jatkuva oksentelu tai vatsan ripulointi ois jo riittänyt, nyt lisäksi vielä rinnalle kova yskä ja vuotava nenä :kieh:

Täälläkin löytyy kaiken maailman pelkotiloja, hermoilen koko ajan. Välillä hirvittää, kun en vielä tunne liikkeitä ja jotkut tuntevat liikkeitä jo vähemmillä viikoilla. Mietin onko mussa tai vauvassa jotain vikaa :(
Toivottavasti dana88 pian paranet flunssasta - ei ole häävi tila :hug: . Kyllä ne liikkeet sieltä tulee, itse tunsi esikoisella liikkeet vasta rv 20 jälkeen.
Upeeta, että tulevalla vauvallanne on noin aktiiviset isovanhemmat, heistä on paljon apua, hienoa.

Rae89 Kiitos, kyllä sitä oli itelläki pelko pyllyssä ja kävi jo kaikenmaailman kauhuskenaariot mielessä...
NP-ultrassa ultraava lääkäri kertoi istukan sijainnin ja se on myös merkittynä raporttiin, jonka sain OYS:sta ultran yhteydessä eli takaseinässä ylhäällä.
 
Hei:)

Pitkästä aikaa yritän taas jotain ehtiä kirjoittelemaan:) Oli niin paljon tullut taas tekstiä, niin en varmaan muista puoliakaan mitä piti kommentoida:)

Sherine: Kerroit tuolla aiemmin, että et ole vielä kertonut raskaudesta perheellesi.. Itse en ole myöskään "uskaltanut" kertoa, jännittää vielä enemmän kuin esikoista odottaessa. Itselläni on vähän sama, että vanhemmat koko ajan kyselevät milloin menen töihin.. :/ Eli todellakin odottavat sitä, että nyt ois jo aika mennä töihin. Erona mulla tosiaan se, että en nyt valmistumisen jälkeen ole ollut töissä (tosin valmistuinkin vasta viime keväänä, kun olin vielä äitiyslomalla..) Mutta jotenkin "ahdistavaa" kertoa, vaikka iloinen uutinen onkin:)

Ensisänky: Meillä oli esikoisella pinnasänky, ja on vieläkin käytössä:) Ollaan kyllä mietitty, että missä vaiheessa uskaltaisi kokeilla sitä "isojen poikien" sänkyä jo:) Nyt on pinnasänky ihan alimmalla tasolla, ja alkaa jo nyt olemaan tiukkaa, että saan pojan sinne laitettua pitkälleen.. niin mitenköhän sitten kun maha kasvaa entistä enemmän:D

Joku puhui liitoskivuista? Millaisia ne siis ovat, missä tuntuvat? Kun itselläni on ollut jo jonkun aikaa sellaista kipua (tai enemmänkin epämiellyttävää painetta) alhaalla, niin mietin että mistäköhän ne johtuu.. :/ Neuvolassa tosin sanoivat, että on varmaan ihan normaalia, mutta huolettaa kyllä silti..

Ja pelkotiloista.. Mulla on nyt ollut kans aika paljon noita pelkotiloja, pelottaa/huolettaa että onko kaikki kunnossa (kun neuvolaankin on vielä niin pitkä aika), jännittää kertoa porukoille iloisesta uutisestamme, ja muutenkin tulee mietittyä, että miten sitä pärjää sitten kahden pikkuisen kanssa jne.. Mutta varmaan nämäkin kuuluvat sitten asiaan.. Luulisin:)

Mutta tällaista tälla kertaa.. Tervetuloa uusille!!:)

-Heidi ja pikkuinen 13+5
 
kardemummma ei ole täälläkään perhosen siivet tai kalan pyrstöt kohtua paljoa hiponeet :) Tosin ei mitään muutakaan tuntemusta, mitä voisin liikkeiksi luulla. Mäkin olen ajatellut, että jos ei yli 20 viikoilla tunnu jotain, niin sitten alan vasta panikoida asiasta.

Mulla rakenneultraan kaksi viikkoa aikaa ja jännittää kyllä jo. Jostain syystä en vaan edelleenkään pelkää, että vauvassa olisi joku vialla, vaan ettei se olisi elossa. Olen jo miettinyt, että pitäisikö käydä neuvolassa kuuntelemassa niitä sydänääniä, mutta en kehtaa soittaa, kun ei ole mitään varsinaista syytä huolestua. Ei vuotoa, kipuja tms. Siinä mielessä niitä liikkeitä odotan kuin kuuta nousevaa, että tiedän myyrän olevan elossa. Maha on vähän kasvanut, mutta ainakin yhdet farkut menee vielä jalkaan. En ole edes muita kokeillut, kun nuo on niin ihanan vanhat ja pehmeät.
 
Täällä edelleen tuntuu masussa sellasii outoja hipelöintejä, mutta ei voi kyllä tietää et ovatko liikkeitä vai jotain ihan muuta paljon "ei jännempää"

Rakenneultrassa ehkä eniten pelottaa ja jännittää et onko vauva terve. Mutta luulis että jos kovin vakavasti ois "viallinen" (anteeksi tosi ruma ilmaisu) niin kaipa sen luonto olisi jo hoitanut...

Joku täällä tilittikin tätä valkovuotoasiaa. Täällä sama homma. Taitaa kuitenkin kuulua raskauteen. Ja ku ei oo mitään syyhytyksiä niin ei oikein osaa mitään hiivalääkkeitäkään hommata.

 
Heissan,

täällä on iltaisin jotain liikkeiden tapaista tuntunu kohta varmaan viikon, mutta varmaksi ei voi sanoa. :) Ja täähän on mun neljäs raskaus. Onks täällä muita joilla on useampi raskaus ja synnytys takana,mutta ei tiettävästi keskenmenoja? Välillä tuntuu,että onko mut luotu äidiksi kun kaikki menny näin "kivuttomasti", mutta toisaalta nyt neljännessä ja tuossa edellisessäkin raskaudessa on ollut vaivojakin. Eilen ja tänään on ollut reisi ja oikeestaan koko oikea jalan puoli kipeä ihan pakaroihin asti, ja aina tulee kipeeksi kyykistelystä. Tämän päivän siivouksen jälkeen oli tosi kipeä, ja sattu jo kyykistely ja nuorimmaisen pukeminenkin kun pitää istua ja kyykistellä lattialla.. onneks rauhottuu kun saa olla vaan.

Nukuin tuossa lastenohjelmien aikaan puolisen tuntia sohvalla. ja kuopus puolestaan meni heti niiden jälkeen nukkumaan, väsy siis.

Meillä oottaa vauvaa ensisängyksi pinnasänky ja voidaan me tarvittaessa vauvaa nukuttaa vaunujen kovassa kantokopassa, katotaan nytten.

Mulla on rakenneultra vasta viikolla 21+2, ja sinne on reipas kuukaus aikaa. Se ei mua oikeestaan jännitä, luotan vaan siihen että kaikki on hyvin :) Turha sitä on stessata kaikesta mahdollisesta. Enempi mua mietittää ens maanantaina oleva sokerirasitustesti,kunpa saisin puhtaat paperit sieltä.

pauliina rv16+3
 
äippä-77 Tervetuloa mukaan munkin puolesta! :wave:

SMSM Onneksi pääsit kuuntelemaan sydänäänet ja kaikki on hyvin massussa! Ois saattanut itsellänikin muutaman kerran jättää sydän lyömättä tuossa tilanteessa. Mutta pääasia, että vauvelilla ja äiskällä on kaikki hyvin. =)

Täälläkään ei tunnu vielä liikkeitä massussa. Tai no joo, KUPLII kyllä, mutta luulen, että ihan eri paikassa kuin kohdussa. :D En ole kyllä vielä osannut odotellakaan, jospa tässä seuraavien viikkojen aikana.

Meillä on rakenneultra rv 20+4 eli reilu kuukausi vielä. En vielä ole enempiä ehtinyt stressaamaan sitä, mutta kyllähän tässä ehtii!

Mulla alkaa luennot taas huomenna ja töissä pitää kiirusta. Nyt vielä kun saan itseni kokonaan kuntoon flunssasta, niin alan treenaileen taas normaalisti ja siistin vähän ruokavaliota, kun ei enää okseta kuin satunnaisesti. Eli voin pitää itseni kiireisenä ja unohtaa kaikki pelkotilat hetkeksi. :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja äippä-77:
Np-ultrassa vauveli vastasi viikkoja 11+6, mutta laskettua aikaa ei muutettu. Vauvelin pääperämitta oli 55,3mm.
Tervetuloa äippä-77 minunkin puolestani! Pitää heti kommentoida tuota teidän vauvan mittaa että meillä oli np-ultrassa millilleen samat mitat 55,3 mm ja hän vastasi rvkoja 12+1, joka pitikin sataprosenttisesti paikkansa sillä meillä tiedetään tarkaan milloin vauva on saanut alkunsa ;) Että näköjään ne koneet voi heitellä parillakin päivällä vaikka mitta olis tasan sama..

Tuosta stressaamisesta minäkin kommentoisin hieman samaan tyyliin kuin pauliina että munkin mielestä on aivan turha kuluttaa energiaa kaiken mahdollisen stressaamiseen, varsinkaan näin alkuraskaudessa. Jos sydänäänet lakkaavat, ne lakkaavat ja sille ei voida yhtikäs mitään, vauvaa ei voida pelastaa näillä viikoilla. Ja vaikka ne sydänäänet tänään kuuluisivatkin, vauva saattaisi menehtyä huomenna tietämättäsi jos niin on tapahtuakseen. Turha siis miettiä joka hetki, onko vauva hengissä vai ei, parasta vaan toivoa että on ja muulle emme voi mitään, tapahtui mitä tapahtui. Liikkeistä murehtiminen on myös turhaa, ne tuntuvat sitten jossain vaiheessa aivan varmasti mutta milloin, se on yksilöllistä riippuen istukan paikasta, kohdun kallistuskulmasta, monesko raskaus, vauvan aktiivisuudesta äidin hereillä oloaikana jne. Varsinkin ensikertalaisilla liikkeiden tuntemiseen voi vierähtää aikaa hieman enemmän kuin useammin synnyttäneillä, aina ei kuitenkaan näinkään ole. Raskaus pitäisi olla nautinnollista aikaa eikä äitiä kuluttavaa ja stressaavaa murehtimista, näin ainakin minun mielestäni...jokuhan voi taas olla hyvinkin eri mieltä
;)

Ei muuta kuin oikein hyvää viikon jatkoa kaikille, älkääkä murehtiko liikoja ;)

ärrieri 14+0
 
ärrieri:
"'Np-ultrassa vauveli vastasi viikkoja 11+6, mutta laskettua aikaa ei muutettu. Vauvelin pääperämitta oli 55,3mm.


Tervetuloa äippä-77 minunkin puolestani! Pitää heti kommentoida tuota teidän vauvan mittaa että meillä oli np-ultrassa millilleen samat mitat 55,3 mm ja hän vastasi rvkoja 12+1, joka pitikin sataprosenttisesti paikkansa sillä meillä tiedetään tarkaan milloin vauva on saanut alkunsa Että näköjään ne koneet voi heitellä parillakin päivällä vaikka mitta olis tasan sama..
"

Kiitos tiedosta. Aika ihmeellistä että sama mittaa vastaa eri paikoissa eri raskausviikkoja, mutta olipa kiva tietää että sinulle sanottiin tuosta pituudesta tuollaiset viikot, koska minulla oli np-ultrassa kuukautisista laskien rv12+3.

Kiitos kaikille mukaan tulo toivotuksista!

äippä-77+möhis 12+4
 
Tervetuloa munkin puolesta äippä-77!

Täällä ei ole hiivaa näkynyt, toivottavasti ei näykään. Huomenna meen antamaan pissanäytteen. Mitään erityisiä oireita ei ole, epämääräistä vihlontaa välillä. Parempi kuitenkin tarkistaa, kun virtsis voi olla oireettomanakin raskausaikana ja mullahan tota taustaakin on.

Monet on käynyt taas neuvolassa. Heh, en mä vaan... tosiaan seuraava neuvola ehkä joskus 1½kk päästä :kieh: . Ja yhden kerran oon siis vasta käynyt...

Heidik86 mä sain sitten tänään äidille kerrottua, kun kävin siellä kyläilemässä. Rupesi kysymään, että joko olen hakenut hoitopaikkaa kuopukselle, kun mun syksyllä piti mennä töihin. Sanoin vaan, että ei sitä hoitopaikkaa taidetakkaan tarvita. Arvas sitten melkein heti, mistä on kyse. Hymähti sitten vaan, ei mitään onnitteluja tms. :( . No ei se mitään, täytyy yrittää painaa villaisella vaan ja olla itse onnellinen tästä raskaudesta. Mutta hyvä kuitenkin, että sain kerrottua, koska tuntui et vaikeemmaksi vaan menee kertominen, mitä pidemmälle raskaus menee. Ja tätä mahaakin alkaa jo olla, joten ei tätä enää kauan olis piiloteltukaan. Tsemppiä sulle kertomiseen :hug:

Stressaamisesta mä oon kanssa sitä mieltä, ettei tätä ainutlaatuista aikaa kannata käyttää turhaan stressaamiseen ja murehtimiseen. Toki on luonnollista, että pelkoja tulee, mutta niihin ei kannata jäädä vellomaan, vaan yrittää nauttia raskaudesta sen minkä voi. Ja niinhän se on, että jos jotain pielessä on, niin sitten on. Ei sille sitten mitään voi, mutta ennalta murehtiminen on todella kuluttavaa.

Missä on Star? Neuvola oli perjantaina ja sen jälkeen ei ole kuulunut mitään. Vai oonko vaan missannut viestin? Toivottavasti siellä on kaikki hyvin!

Hipsu79 meillekin olis taloudellisempaa, jos tulis poika, koska kaksi edellistä on poikia ja ei tarvitsis paljon mitään uutena ostaa. Mutta kuitenkin jotenkin enemmän tyttöä toivon. Tuo esikoistyttö kun on jo 13-v., niin olisi ihana saada pieni neiti taas. Kumpikin tietysti olisivat yhtä rakkaita, ei sillä sukupuolella oikeesti väliä ole.

Pitäisköhän painua pehkuihin. Oon ihan puhki, oltiin tytön koripallopeliä illalla katsomassa.

Sherine+ muru rv 14+4 (kai, oon taas ihan pihalla näistä viikoista :ashamed: )
 

Yhteistyössä