Heinäkuun Hellemasut 2012 **TOUKOKUUSSA**

Heipä hei hellemasut!

Ihan ensiksi Nipsulle aivan älyttömän paljon onnea sekä tietysti koko muullekin perheelle! :flower:

Ehkäisystä on täällä keskusteltu ja meillä ei tästä asiasta vielä ole sen ihmeemmin puhuttu mutta minä en ainankaan aio riskeerata sitä että olisin heti uudelleen paksuna, eli kortsuilla varmaan mennään ihan alusta asti. :D Pillereitä söin aiemmin ja ne ois sitten tarkoitus hankkia varmaan taas. Kierukkaakin tosin voisi harkita. Ajatus kierukasta vaan on aina ollut jotenkin ällö. :x

Minä sain viimein varattua sen synnytystapa-arvion, meillä se olis 4.7. Mies aikoo sinne mukaan vaikka kellonajallisesti en saanut sitä ihan siihen aikaan kuin paras olisi ollut. Mutta toivottavasti työnantaja sen verran joustaa.

Muuten ei meille ihmeitä, remontit etenee, vaatehuone alkaa olla ok joten mies siirtyi nyt remppaamaan autotallia. :D Mulla oiskin tiedossa siivousta, pyykkäystä, kirppiskamojen järjestelyä, vaatehuoneen täyttöä jne.

Omena ja Pikku N 31+4
 
Kärppy: kyllähän se takapuoli aika hyvin kerkes puutua.. hyvin paikkas se täti minustakin ja hyvä oli kommentti kun vielä pahoitteli kömmähdystä että "synnäri on kuitenkin aina auki" :D minusta oli hyvä että puhui paljon imetyksestä ja selitti tosi hyvin ne oikeet asennot ja tekniikat :)
 
Limat irrota?! :O Huiiiih!!! :) Vähä pelottaa tää synnytykseen valmistautuminen..Siis kun kaikki uutta,ei tiedä pitääkö piipaa-auto soittaa ja koska..pitääkö synnärille soittaa vai nauretaanko mulle siellä jos soitan..Entä jos alkaa verta vuotaa,onko pienellä kaikki hyvin jne..
mun mies sanoo että sit ku vauva heiluttaa "sieltä" ni sit lähdetää sairaalaan :) joo lähteköön keskenään!!

ONNEA NIPSU ja pulla ja perhe!!!:flower:

joskus googlen kuvahaulla hain limatulppaa englanniks ja en suosittele.yöök!!
(nonii..joku sen katto heti kuitenkin :D )
 
Viimeksi muokattu:
ONNEA NIPSU83 ja perhe!!! :heart::flower:

Itsellä viikonloppu vierähti kahdessa koiranäyttelyssä, heikoin tuloksin kylläkin :D Jebbis, mukava kuulla, että olet vielä juossut agistartteja.. Itse olen vielä yksiä epävirallisia kisoja suunnitellut juniorin kanssa. Alkaa vaan tuntua, ettei tämän mahan kanssa KEHTAA juosta, vaikka muuten ihan hyvin voisi :D

Nyt päivittelin etusivulle sairaalakassi-listaa, sitä saa vielä täydentää. Sitten jos jaksaisitte luetella vielä, mitä vastasyntynyt tarvitsee? Eli mitä pitäisi olla valmiina, kun tulee sairaalasta kotiin? Voisin sellaisenkin listan tuonne etusivulle vääntää. Itseä kiinnostaisi etenkin kaikki rasvat, talkit, hoitovoiteet ym., mitkä niistä ovat tarpeellisia?

Maanu ja Kepunen 34+4

 
Terve! oon aina seuraillu tätä sivustoa ja sitte tänää päätin että no kyl munki kai sit on pakko tehä että voi kommentoidakkin tänne jotain.
laskettuaika on 12.7.2012
poucodeamor / 19 / ensimmäinen / KAKS

miten on ku mietin että ku tän raskauden aikana paino on nousssu 10 kiloa vähän päälle nii kunka monta kiloa yleensä lähtee ku synnyttää. :) hirvee kriisi ku oltais lähössä alle puolen vuoden päästä ulkomaille ja haluun olla siellä timmissä kunnossa enkä hävetä silmiä päästäni niinku viimekerralla.

myös mietin että milloin yleensä kannattaa lähtä sairaalaa synnyttämään? heti ku lapsi vesi on tullu vai miten? pitääkö soittaa sinne sairaalaan ennen kun menee sinne?

tossa mun kysymykset mitä mietin :)
 
Nipsu: minulle tuli myös edellisellä kerralla sektion jälkeen hirvittävä allerginen reaktio, tosin vasta kotiutumisen jälkeen, kun piti pärjäillä enää panadolilla ja buranalla. Raavin vesikelloilla olleen ihon verille, joten tuttu tunne. Toivottavasti pääsit tuosta nopeasti eroon!

Täällä on vietetty aurinkoista päivää melko vetämättömässä olossa. Alhainen hb taitaa vaikuttaa, kun kaikkeen pitää itsensä pakottaa ja meinaan nukahtaa keskellä päivää. En vain ole ehtinyt apteekkiin asti rautanappeja hakemaan, mutta kaippa se on pakko. Sentään kesäkukat olen saanut tänään istutettua ja vähän yhtä viimeisistä esseistä kirjoitettua. Tyttären juhlamekko eskarin päättäjäisiin on kyllä vielä kankaana, joten sen kanssa taitaa tulla kiire. Onneksi töitä on enää kaksi viikkoa ja sitten saa alkaa nauttimaan kesästä täysillä.

Supistelut ovat tuttuja edelleen päivittäin, joka päivä koitan jotain touhuilla etten ihan kokonaan sohvalle vajoa, mutta kyllä tuo maha osaa ilmoittaa liiasta tekemisestä. Pihahommat ovat täälläkin vähintäänkin vaiheessa mahan ollessa jo hidasteen lisäksi hienoinen este. Motivaatio mansikkamaan kunnostamiseen on ollut aikalailla hukassa ja se motivaatio karkaa koko ajan kauemmas, kun olotila on kaikkea muuta kuin notkea :)

Nyt aurinkoisen illan jatkoa!
 
poucodeamor etkö ole ollut synnytysvalmennuksessa? Oli tälleen ensisynnyttäjälle kyllä arvokas tietopaketti. Täällä ohjeena on, että synnärille lähetään heti jos lapsivesi tulee (mutta ei kuitenkaan superkiire vielä) tai tulee kirkasta veristä vuotoa tai supistusten väli on alle 10 minuuttia ja tunnin ajan tarkkaillaan. Jos supistusten väli jossain vaiheessa menee yli tuon 10 minuutin, niin laskenta alkaa uusiksi eli supistukset eivät ole vielä säännöllisiä. Sitten tietysti viimeinen sääntö on, että silloin lähdetään synnärille, kun yksinkertaisesti tuntuu, ettei kotona enää pärjää.

Eikä tarvitse etukäteen soittaa. Tietty jos on jotain kysyttävää niin kannattaa soittaa, mutta jos joku edellisistä kriteereistä täyttyy, niin ei tarvi erikseen soittaa.

Noola ja Pikku-H 34+0
 
Viimeksi muokattu:
tervetuloa Poucodeamor :) Riippuu ihan ihmisestä ja kiloista :) Minulla jäi synnärille esikoisesta -14kiloa, raskausaikanan "lihoin" +9kiloa, että läksin laihempana kotio :D Mutta mulla diabetes teki laihtumisen raskausaikana, että vaikka vauvakiloja tuli niin ne oli.ns vauvaa ja nestettä.

Lapsevesi ei aina mene vaikka synnytys olisi jo pitkällä, vahvat säännölliset supistukset useita tunteja, tai vesienmenon jälkeen kun supistukset vahvistuu ja muuttuu säännölliseksi. Normaalisti neuvotaan, että rauhallisesti vaan tekkee lähtöä. Kotona helpompi hoitaa mahdollisimman pitkään avautumis vaihetta. Jos asut lähellä synnäriä, aina voit käydä näytillä jos et omia olojasi tiedosta :) Ne kyllä laittaapi kotia takasin, jos ei tarvitse vielä synnyttämään jäädä. NOIN 95% tunnistaa kyllä normaalit synnytyssupistukset(on toki niitäkin ketkä käy vaan "pierasemassa" vauvat ilman suurempia tuskia), siitä synnytyksen alkamisesta/kulkemisesta tulee sellainen olo "NYT MÄ KYLLÄ %&%"!#"¤%& TIIÄN"-olo.

TipetsuToisilla irtoo viikko tolkulla sitä limaa ilman että tulppa etes irtoo, kaikilla ei irtoo kun limaa, toisilla tulee se köntti ja sit on niitä niinkun minä et tuli vaikka mitä :D Jos se oli se hematooma ja enempää ei ole mitään vuotanut, niin en usko aihetta huoleen olevan <3

Vastasyntynyt tarvitsee vaippoja, harsoja pukluille, sinkkivoidetta, hoitovoidetta (nuo pyllerön hoitotuotteet on hyvä olla niin ei iske paniikki, eka automatka saattaa hyvinkin pyllyn hautoa ja punaiseksi)
*Oman harkinnan mukaan: Äidille nännivoide, talkkia, korviketta, tuttipulloja, kuumemittari, tutti.
Positiivista on se, että sen minkä huomaa puuttuvan, niin eikun työntää tuoreen isän ostoslistan kanssa kauppaan, meillä ainakin isäntä oli rintarottingilla kulkenut kaupassa ostamassa sen mitä puuttui =)
 
Onnea Nipsulle ja teitin koko perheelle!

Raskaushepatoosi siis mikä se on mistä niinku johtuu? Onko siinä muita oireita kuin kutina. Kysyn siksi, että minulla on käsissä ja jaloissa ihan sietämätöntä kutinaa. Ajattelin että se johtuu aurinkoihottumasta. Minulla on se kerran ollut noin 4 vuotta sitten kun olin Espanjassa. Ajattelin että se olisi nyt samaa, että jostain syystä puhjennut kun raskaana. Ettei vaan ole mitään hepatoosia, hui! Minulla tulee ja menee jotain näppylöitäkin iholla.

Sairaalakassista Pakkasin sen ja vauvalle laitoin bodyn,housut, tumput, sukat,hatun, viltti (tämä ehkä turha), harson ja kuolakaulurin. Oletan, että vaippaa ja muuta saa sairaalasta niinkuin ensimmäisenkin kohalla.

Ihanaa mies vuokrasi mökin seuraavaksi viikonlopuksi, että päästään irtautumaan. Odotan jo grillailua ja ulkona oloa ja ennen kaikkea sitä että pääsee pakoon tätä "todellisuutta" hetkeksi. :D
 
Tuosta sairaalaan lähtemisestä sen verran, että tosissaan jos verta tulee tai supistuskivut on sellaisia, ettei enää kestä niitä niin sitten on hyvä lähteä. Myöskin, jos lapsivesi on vihertävää tai muuten "likaista". Lapsivesien mentyä ei (varsinkaan ensisynnyttäjillä) oo mikään hirmu hoppu vielä. Itsellä meni 04.30 vedet, kävin suihkussa, keiteltiin kahvit, syötiin aamupalaa ja oltiin sairaalalla 06.30 (melkein tunnin ajomatka). Poika syntyi 13.24. Mutta mistäs näitä aina tietää, toisilla se synnytyksen hetki tuleekin sitten ihan yllättäen. Yksikin työkaverini synnytti makuuhuoneensa lattialle muutama viikko ennen laskettua aikaa.

Eka raskaudessa soittelin yksi yö synnärille, kun oli 1,5 tuntia supistellut säännöllisesti noin 8 minuutin välein. Ihan kellon tarkkoja olivat, kännykän kellosta seurasin koko ajan. Silloin kätilö sanoi, että synnytystä enteilevä kipu on se, mistä alitajuntaisesti tietää että nyt on lähdettävä. Käski silloin vain lepäilemään ja keräämään voimia, sitten tulemaan jos kivut yltyy tosissaan. Siitä meni vielä 3 viikkoa ennenkuin synnytin.

Vauvan tarvikkeista: nämä ovat taas makuasioita, mutta aika vähällä mielestäni pärjää. Vaippoja, "riepuja", puhdistuspyyhkeitä, vauvaöljyä, topsipuikkoja. Näitä kaiken maailman voiteita ja lotioneita on vaikka millä mitoin, mutta tässäkin kannattaa varoa sitä, ettei turhanpäiten rasvaile liikaa. Vauvan iho tottuu ja monesti niin ne iho-ongelmat sitten alkaa. Maalaisjärjellä ja tarpeen vaatiessa =)
 
Viimeksi muokattu:
Poucodeamor: meillä täällä pirkanmaallla ei järjestetä ollenkaan synnytysvalmennusta..neuvolanperhevalmennuksessa on joku reilun tunnin luento mutta täällä sen löytää netistä : Pirkanmaan sairaanhoitopiiri: Synnyttäminen Taysissa tuolla on linkki meidän valmennusvideoon.luulen että varmaan aika sama minkä sairaalan valmennus se on kun asia on luultavasti aika sama.

tossa on tollanen summittainen painon kerääntymisjuttu : Painoa kertyy lisää n.15 kiloa raskausaikana: vauva n.3-4,5kg, istukka n.0,5kg, lapsivesi n.1-2kg, verimääräsi lisääntyy n.2kg, kohdun ja rintojen kasvu n.2-3kg.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä siivoiltu koko päivä kotia ja laitettu mm. pinnasänkyä kuosiin. :heart:

Muuten on ollut jotenkin ihme ärsytyspäivä tänään. Aamulla tuli joku kiukkukohtaus ja itkin miehen olkapäähän, vaikka en edes tiedä mitä itkin. Kunhan itketti ja kiukutti! :saint: Vissiin purkautuu tuo kolmen ja puolen viikon evakossa olo, siis siitä aiheutunut stressi ja väsymys... Ihanat hormonit! :D

Ei yhtään huvittais mennä huomenna töihin! Vielä olisi kolme viikkoa jäljellä ennen äitiysloman alkua. Haluaisin vaan olla kotona ja hypistellä vaatteita, siivota kaappeja ja laittaa vauvajuttuja järjestykseen. Millä ihmeellä saan motivaation kerättyä huomiseksi...? Ahdistaa jotenkin...

Ihana ilma ollut tänään!

MiNi ja Hippu 31+5
 
Onnea Nipsulle perheineen :heart:

Tänne ei kuulu mitään uutta. Sairausloma loppui perjantaina ja nyt ollaan kesälomalla kolmisen viikkoa ennen äippäloman alkua.

Tänään aika helteessä tuli vielä juostua näyttelyssä ja mä oisin juossu kovempaakin mutta koiralle tuo helle oli liikaa : / Nyt ois vielä 3 näyttelyä ennen mammalomaa, toivottavasti jaksan vielä itse esittää koirat.

Kauhee myllerrys tuolla mahassa käy lähes koko ajan, ei oo tytöistä tuollaista ollut aiemmin. Saas nähdä mikä futari sieltä tulee :LOL:

Ehkäisystä oli puhetta, meil ei ollu ennen tätä tärppiä ehkäisyä 3,5 vuoteen, joten tuskin aloitetaan nytkään. Toiveissa vielä siis ainakin yksi lapsi, mutta jos mulla ikä tulee vastaan niin tää kolmekin on sitten tosi hyvä ja riittävä juttu :heart:

Ens viikolla eskarilainen vikaa viikkoa koulussa, eli sitten päästään lomailee. Tosin bongasin lehdestä srk:n ilmoituksen 3-6v kesäkerhosta, jonne ei tarvitse etukäteen ilmoittautua. Jospa tytöt menisivät sinne joinain päivinä, varsinkin tuo nuorimmainen on kaivannut kavereita kovasti nyt kotona ollessa.

Ihanaa alkavaa viikkoa kaikille mammoille!

katza ja ihmetys 31+5
 
Vauva tarvitsee niin ekan kohdalle itselle tuli yllätyksenä et vauva tarttee desifiointiainetta ja pumpulipuikkoja navan hoitoon, kunnes se napatynkä irtoaa..itse en käyttäny vauvalle mitään rasvoja kuin jos alkoi pylly punoittaa niin sit sinkkivoidetta ja vasta jos iho kuivui niin vauvaöljyä (sitä myös kylpyveteen)...kun aattelin etten turhaa ala rasvailee jos iho pärjää ilmankin. ja vanulaput silmien puhdistamiseen...
 
lukenut oon nyt pari sivua..mä en vaan tiä mikä nyt tökkii taas!!!
Ärsyttää,ja jos itkeä saisin ja voisin et mies alkais kummasteleen poraisin...mutta en viitti alkaa kun ei ole kummempaa syytä:headwall:

Ihme olotilat taas...ja se pistää ärsyttään...

ens viikko enää koululaisella koulua,ja sit alkaa loma! paitsi et miehellä ei taida olla yhtään kesälomaa...et saanpa olla molempien tylleröjen kanssa kotosalla..ja vielä olisi pientä hienosäätöä vauvan tavaroille..
Voisihan tuota sairaalakassia pakkailla,siis nuo vauvelin vaatteet, omia tavaroita ei kyllä pysty kun tarvii kaikki päivittäin.
Nyt vaan jotenkin masentaa...lopettelen tähän.

Nipsu83,hurjasti onnea tytöstä koko perheelle
 
Apua!! Nyt on pakko kertoa intiimipaikkojen asiaa:

Kävin suihkussa äsken ja tein siinä alapesua kyykyssä, kun sormiini tuntui jokin patti emättimen suulla. No sitten suihkun jälkeen otin peilin käteen ja katsoin mikä siellä on: tosiaan emättimen suulla näkyy sellainen pikkurillin pään kokoinen patti. Patti ei ole voinut olla siinä kovin kauaa, koska olisin kyllä sen huomannut/tuntenut pesuja tehdessäni. Patti on pehmeä eikä se ole kipeä tai sitä ei arista. Hitsi että pelästyin ensin, että mitä ihmettä sieltä nyt tulee. Täytyy varmaan soittaa huomenna lääkäriin. Emätin muuten sisältä tuntui ihan normaalilta. Todella outoa, onko kenelläkään ollut vastaavaa?
 
Hei hellemasuiset!

Täällä ihmiset päivittelee ajan nopeaa kulumista, mutta minusta se on mennyt niiiiiin hitaasti. Viime isänpäivänä tekemästäni raskaustestistä tuntuu olevan ikuisuus! Onneksi voi lohduttautua sillä, että palkinto kuitenkin on kaiken odottamisen, hermoilun ja tuskailun arvoista :)

Olen käynyt harvakseltaan lukemassa täällä teidän kuulumisianne. Jostakin syystä en ole kokenut keskustelupalstalle kirjoittelua omaksi jutukseni. Halusin nyt kuitenkin kommentoida maksahepatoosi-asiaa. Minulla on pari viikkoa jalkapohjat olleet arat, mikä johtuu mitä ilmeisimmin lisääntyneestä painosta. Tällä viikolla alkoi kuitenkin sietämätön kutina jalkapohjissa, mistä mainitsin neuvolassa ja minut laitettiin heti verkikokeisiin. Ehdin jo märistä yhden illan sitä kuinka joudun sairaalaan makaamaan viikkoja ennen synnytystä ja kuolen koti-ikävään (voi miesparkaa :D), mutta arvot olivat erinomaiset. Kutinakin on muutaman päivän jälkeen hellittänyt, joten arvelen senkin liittyneen tuohon painonnousun aiheuttamaan jalkapohjien rasittumiseen. Eli ei sen kutinan tarvitse aina tarkoittaa hepatoosia, mutta ehdottomasti se kannattaa tarkistuttaa! :)
 
Ei mikään ihan pikkuinen se teidän nyytti nipsu vaikka pieni kuitenkin. Mites teillä nyt on sen vauvelin kanssa milloin pääsee kotiin ja millon itse siirryt pois osastolta? mitkä nuo kotiuttamis kriteerit on ennenaikaisilla?

Raskaushepatoosista vielä, luulen että tämä minunkin on ihan vaan aurinkoihottumaa. Kiitos tietopaketista JuuliLuuli! :) Kutina on semmonenkin juttu että kun luin tuon tekstin niin heti alkoi kämmenet kutiamaan. :D Mainitsen kyllä asiasta neuvolassa huomenna, mutta jos viimeeksi viikolla 28 on otettu verikokeet ja arvot oli hyvät niin epäilenpä syvästi. Ja minulla tuo kutina on tullut noiden näppylöiden kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: Juuli-Luuli
Onnittelut Nipsulle tytöstä , ihan hyvänkokoinen neiti viikoista huolimatta :)!! <3 Jaksamisia myös sinulle :)!

Mulle voi päivitellä muuten listaan Poikalupauksen huomasin että se tieto sieltä puuttuu vielä :)

MUkavaa päivää masukeille ! <3

Mirkelo & Nyytti 32+5 <3
 
Merkkailen vain. Illalla mennään esikoisen kanssa laivalle, onneksi kätilö tulee mukaan :D.

Hyhhyh, yöllä heräsin klo. 2.22 ja kuulosti ihan siltä, että joku oli meidän asunnossa. Oli ihan lähellä etten huutanut "onko siellä joku", mikä olisikin sairaan fiksua jos täällä olis murtovaras ollu ja melkein jo potkin miehen hereille. Mutta jäin sitten kuuntelemaan vain n. tunniksi eikä semmosta ääntelyä enää kuulunu. Omat sydämen tykytykset vain.
 

Yhteistyössä