Heinäkuun Hellemasut 2012 **TOUKOKUUSSA**

ei kyllä nyt on vähän sydän kurkussa.. liikkeet on tosi hentoja (pientä ajoittaista muljuamista tuntuu) ja on hirmusen pitkiä aikoja kokonaan hiljaa.. ei edes "tökkimällä" innostu. :S Pakko tänään illalla koittaa se liikelaskenta. Mitenkä muilla, onko pitkiä hiljaisia aikoja? täällä nyt menossa rv 30+5
 
Tanja; varmaan se että jos vauva on iso ja kaikki on varmoja että mahtuu hyvin tulemaan alakautta. Kipu ja että vauvalle sattuu jotain synnytyksessä (varmaan lähinnä hapenpuute). Pitäis vaan luottaa eikä kuunnella kaikenlaisia juttuja. Kuitenkin NKLle olemme menossa synnyttämään ja siellä kaikki tarpeellinen apu lähellä.
 
Juuli-Luuli Ihan normaalia, voi olla vauvan asennostakin kiinni et potkii "sisäänpäin". Viimeviikol mul oli kolme päivää niin et mietin et ei hemmetti, mihin se on kadonnut mut neuvolassa sano et tärkeintä on et esim.kerran päivässä saa yhteyden vaikka illalla, eikä tarvii olla voimakas mut kuhan tuntee edes pienen liikkeen. Etkö aamulla kirjottanut et sait kunnon iskun kylkeen, joten en usko että syytä huoleen. Aurinkoista päivää <3
 
Viimeksi muokattu:
Synnytystapa-arviosta on ollut täällä puhetta. Täällä tehdään kaikille ensisynnyttäjille synnytystapa-arvio ultralla ä-polilla. Itse menen myös, koska edellisessä synnytyksessä on ollut imukuppiveto. Tämä on syynä siihen, että ä-polille menen. Terkkani mukaan, ainakin hänen asiakkaansa, menevät kaikki ultraan, jos on ollut imukuppiveto edellisessä synnytyksessä. Myös neuvolalääkäri sanoi, että jos eivät olisi jo ä-polilta rakenneultran yhteydessä käskeneet varata aikaa ä-polille rv 36, niin lähete olisi neuvolasta mennyt.

Kattiina ja pirpana 32+0 POKS
 
kati-81 ja handed: kiitos rauhoittavista sanoista :) viikko 31 menossa joten niinhän se varmaan on että tilaa liikkumiselle on vähemmän.. jäi edellisestä neuvolasta vaan mieleen se että miten monta kunnon potkaisua piti ollakaan tunnissa jne ja tässä tilassa taitaa hätääntyä vähän turhan herkästi :ashamed:
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta liikelaskennasta, mulle sekä kätilö että neuvolatäti sanoivat että kun tekee liikelaskentaa, niin jos niitä 10:tä liikettä ei tule tunnin sisällä, niin pitää syödä ja juoda hyvin ja odotella hetki ja aloittaa sitten uudestaan. Jos siltikään ei tuota kymmentä liikettä tule, niin sitten olisi hyvä olla yhteydessä neuvolaan että voivat tarkistaa vauvan tilanteen.

Täällä tosiaan kuten Kattiina sanoikin synnytystapa-arvio tehdään kaikille ensisynnyttäjille. Sinne pitäisi tänään varata se aika kun enhän minä eilen muka ehtinyt. :D

Täällä alkoi näköjään hikka mahassa. :D

Omena ja Pikku N 31+2
 
kati voi sinua. Ymmärrän pelon, mutta yritän silti rauhoitella että älä pelkää. Me kaikki varmaan mietitään aamua asioita mutta koitetaan muistaa että suuråin osa koko maailman synnytyksistä menee varsin hienosti <3 ja nykyisin vauvoja hoidetaan mahtavasti, omalla esikoisella painui sektiossa keuhko kasaan ja tuli ns. Ilmarinta, mutta muutamassa päivässä hän jo teholla topui vallan terveeksi vauvaksi :) mä yritän siis kovasti luottaa siihen että suomi on turvallinel maa syntyä ja täällä hoidetaan hyvin vauvat ja vaarit :) pääosin.
 
Moi taas pitkasta aikaa kaikille! Kunhan tassa kirjoitan rivin, pari kun ei uni tule :'(. Klo vajaa 05 aamulla ja puolenyon jalkeen kaytiin nukkumaan... Nyt tassa keittiossa "yopalalla" numero 2 ja pissalla on kayty sata kertaa...huoh. Mies onneksi nukkuu makeasti eika heraa vaikka ramppaan vessassa jne. Olisipa kiva viettaa vapaapaiva tanaan yhteista aamupalaa syoden jne mutta tuskinpa tassa ennen iltapaivaa noustaan... Murr!! Sorry valitus...taidan koettaa menna koisimaan ja kirjoittelen kuulumisia paremmalla ajalla!

Hansman ja Gabriel rv 30+5 (jei, rv 30 poksahti rikki alkuviikosta!;)
 
Juuli-Luuli, täälläkin pitkiä rauhallisia aikoja päivisin, ettei tunnu oikein mitään. Ja nyttemmin ei juurikaan enää varsinaisia potkuja tunnu, vaan enemmän muljahtelua ym. Ja ultrassa maanantaina lääkäri kuitenkin sanoi, että ihanan virkeä vauva =) Vaikka mä jo oon ajatellut vaikka mitä. Ehkä se tosiaan tilaa alkaa vähentyä. Jotenkin en vaan kuitenkaan ole tuntenut tarvetta tehdä liikelaskua.. Ehkä mä oon liikaa menossa, ei oikein ehdi edes miettiä.

Kävin tänään raskaana oleville suunnatussa BailaMama jumpassa, olipas kivaa.. Mutta just mun tuuria, se jumppa jää sitten kesätauolle ja jatkuu vasta syksyllä. Ihan tylsää, just kun olis ollu aikaa käydä siinä :'(

Hei, mitä niitä muita "synnytysohjelmia" oli kuin Pieniä ihmeitä ja koska tulevat? Katsoin ton Pieniä Ihmeitä ekaa kertaa ja vähän innostuin :D Tässähän ois jopa nyt aikaa katsoa telkkaa..

34+2
 
Viimeksi muokattu:
Synnytystapa-arviosta. Eilen kävin neuvolassa ja mulle varattiin kahden viikon päähän neuvolalääkäri, joka tekee sisätutkimuksen ja tunnustelee paikat. Jos hän epäilee, että mahtumisen kanssa on jotain ongelmia, niin laittaa lähetteen eteenpäin äippäpolille. Neuvolatäti kuitenkin eilen sanoi, kun tunnusteli mahaa, että tuntuu olevan jo tosi alhaalla eli hyvin on tilaa ollut laskeutua, joten todennäköisesti on tilaa tulla hyvin alakautta uloskin.

Mua vähän jännittää toi sisätutkimus, koska olen kuullut kauhutarinoita paikkojen äärimmilleen venyttämisestä :( Täytyy varmaan ottaa mies mukaan pitämään kädestä kiinni :D Toisaalta hänellä teki jo pahaa nähdä kun mulle tehtiin perusultra sisäkautta :D

Itseä on ruvennut nyt ällöttämään oma ulkonäkö. Tuntuu, että naama on ihan turvonnu ja kädet on ällöttävän isot ja muhkuraiset. Tänään pitäis mennä rannalle ja olen täällä itku kurkussa katellut itteeni peilistä. YÄK. Toivottavasti synnytyksen jälkeen palais kuitenkin nopeesti takas lähtötilanteeseen.

Onko muuten kellään tullu vielä raskausarpia? Mä huomasin eilen kyljissä pieniä punaisia viivoja. Ei vielä mitään kunnon arpia, mutta kuitenkin ihan selvästi venymisen merkkejä. Sekin vielä..


Noola ja Pikku-H 33+5
 
synnytysohjelmia on se pieniä ihmeitä joka tulee ke klo 21 avalta sit tais olla ti kun klo 1930 tulee kakkoselta sydänääniä ja neloselta tulee aamulla(9.30? ja 13.00?) vauvan tarinat..teemalta tulee joskus hyviä dokumentteja esim saammeko vauvan ja vauvan ensimmäinen vuosi..niistä on kyl jo aikaa kun on tullut mutta toivottavasti tulee pian taas uusintana.
mulla on nyt 34+4 ja liikkeet ei oo kyllä hiljentyny juurikaan eli joko mulla on isot tilat tarjota vauvalle tai sit on pienikokoinen tuo meidän neiti.illalla on ihan kamalat bileet pystyssä.ainoa ero entiseen on että potkut tulee vasempaan kylkeen ja vasenta lonkkaa välillä vähän kutitellaan ja pylly muksii oikeaa kylkeä välillä(osaako muuten vauva jo pieraista? yhtenä iltana tuntui pyllyn kohdalla sellasta kuplintaa :LOL: ) ja päällä pusketaan välillä alaspäin. jos sitä lähtis taas hakemaan vähän vaatteita vauvalle..huomasin eilen että pyjamia ei paljoa ole niin ajattelin ajella yhdelle lastenkirppikselle kun tiedän että sieltä saa taatusti..ja netistä ostin pari+potkareita meinasin eilen ommella vauvalle valmiiksi muutaman neliöpipon mutta ompelukoneeseen tuli joku häiriö ja se ryttää aluslangat ihan solmuun..en nyt just jaksais viedä sitä tampereelle huoltoonkaan(ja paljonkohan sekin kustantais)

päivän jatkoja..ilma on niin ihana että taidan nauttia kahvit ulkosalla auringossa :)
 
Kiitos miss_understood, kirjoitin oikein ylös nuo :D Tuossa pienissä ihmeissä näytettiin aika "läheltä" synnytykset (tai tossa jaksossa sektiot), mun piti nurkan takaa katsella :LOL: Ehkä sitä siedättyy, kun alkaa oikein urakalla katsomaan.

En muista oonko täällä kirjoittanut siitä, kun liikkeet ei satu/"tunnu missään", niin nyt muutamana päivänä on kyllä alkanut tuntumaan! Tuntuu että tyttö tulee väkisin ulos vasemmasta kyljestä alhaalta, vähän joutuu välillä vaikeroimaan jopa :D Ja pyllyä (?) punkee oikealta puolelta kylkiluiden alta, et on vaikea välillä istua. No, onhan tätä odotettu =)

Raskausarvista, mulla ei masussa ole, mutta rintojen alla on, onneksi siellä piilossa, eli pitää nostaa niitä että näkee :LOL:

Kyselin jo aikaisemminkin, mutta tehtäiskö tonne etusivulle listaa, mitä sairaalakassiin mukaan ja mitä vastasyntynyt tarvitsee?? Nää nyt on kokeneille konkareille ihan itsestäänselvyyksiä, mutta meille ekakertalaisille ei ehkä (ainakaan mulle). Kyllähän niitä monesta paikkaa voi lukea, mutta ois kiva koota yhteen paikkaan =). Jos päivittelen tonne sitä mukaa, kun joku jaksaa listailla omia näkemyksiään?
 
Viimeksi muokattu:
Juuli-Luuli: Mun vanhemmat asuu joo 550 km:n päässä ja miehen vanhemmat 800 km:n päässä. Eli isovanhemmista ei meidän päivittäisessä elämässä paljon apua ole. Miehen vanhemmat on vielä täysillä töissäkin, eli aika harvoin nähdään (lukekaa: silloin kun me jaksetaan sinne asti ajaa!). Mun vanhemmat on eläkkeellä, eli nähdään sit enemmänkin ja pääsevät myös auttamaan muutaman päivän varoitusajalla, ja äiti ollutkin aika paljon.

En nyt enää muista mitä mun piti edes kirjottaa.. Yksinäisyydestä kärsiviä ymmärrän täysillä! Mun elämäntilanne on tällä hetkellä tosi ihana sekä parisuhteen että ystävyyssuhteiden kans, mutta ei oo aina ollu. Omien lasten kans saa sitten kuitenkin onneksi aika hyvin ajan kulumaan, ja mun mielestä niille ei voi liikaa antaa aikaa. Toki ystävät on aivan korvaamattomia, erityisesti sellaset, joilta voi saada tukea omaan elämäntilanteeseen, jos mieheltä sitä ei saa. Tsemppiä kaikille!

Täällä kaikki hyvin muuten; liikkeet tuntuu edelleen tosi voimakkaasti. Välillä jopa sattuu kun tuntuu, että tulee kyljestä läpi. Edelleenkään ei oo mitään hajua, että miten päin poju siellä pyörii. Jalkapohjakipu vaivaa vähän, mutta ei sekään enää suuremmin. Huomenna taas poksutaan, jes :)

Ruususuu ja poju 30+6
 
Kyllä se kokeneellekin se lista kelpaa mitä kassiin pakata :) nimimerkillä: viimeksi taisi olla koko hemmetin omaisuus mukana :saint:

Outo olo, ensin oli vatsa kovalla aamulla (rauta tekee sen), sitten tulee kuumia aaltoja ja kovottelee, ei koske mutta on epämukavaa. Sitten alkoi maha toimia ja parissa tunnissa tyhjeni, ja nyt on loppumaton nälkä ja kuumottaa! Kaupasta jo ostin ekan vaippapaketin kotiin ja pari tuttia :heart: Vaikka en jaksa uskoa, että vauva lähtisi itsestään tulemaan edes vaikka menisi yliajalle :p En ole yhtään valmistautunut ajatukseen "luomuna synnärille" vaan kuvittelen kaiken taas menevän vaikeimman kautta.
 
Noola: Mullakin on alannut ällöttään oma ulkonäkö, tai on ällöttänyt jo jonkun aikaa. Tänäänkin oli niin mummo-olo. Pihalle mentäessä ei oikein tiedä minkälaisia vaatteita päällensä laittais, ja sitten kun ei viitsis ihan leikkikentälle/pikku kauppareissulle meikkailla tms.

Maanu: Mullekin käy sairaalakassien sisältöjen muistuttaminen. Ei mitään hajua ja muistikuvaa mitä viimeksi oli mukana. Nyt olen miettinyt, että otan pienen tietsikan + mokkulan ja värityskirjan + värikynät :D ja jonku lehden. Ekalla kerralla kun oltiin perhehuoneessa, niin mies haki joka päivä jotain viihdykettä huoneeseen. Nyt oletan että olen menossa ihan yleiseen huoneeseen, niin kaivannen jonkinmoista muuta viihdykettä. Ja noinkin tärkeät asiat on heti mielessä :) - ja karkit kans!

SiinaS 33+3
 
Mä olen alustavasti ajatellut ottaa 2 kassia, tai toisen saa mies tuoda sitten kun hakee meidät kotio, Ja siis ihan mieluusti luen mitä muutkin aiokoo ottaa, varmaan tuosta omasta listasta uupuu jotain tarpeellista vielä.
kassi nr. 1:
Kamera :D (the most important thing)
Liivinsuojia
imetysliivit
lääkkeet
rintakumi
hiursharja + pompuloita/panta tms
omat pesuaineet(shampoo, hoitoaine, saippua)
ripsiväri :D
hammasharja + tahna
deodorantti
vauvan eka "unikaveri lelu"
neuvolakortti
pari pillimehua jne ( viimeksi otin evästä ja miehelle lukemista synnytykseen, mutta nyt kun suunniteltu sektio tulossa, niin tuskin tarvitsee)
mun omat tukisukat
kännykän laturi +känny

kassi nr.2
Vauvan kotiintulo vaatteet,
mun kotiintulo vaatteet
pari sidettä

Viimeksi mietin jos olisin ottanut läppärin mukaan, mutta ihan hyvä etten, olin niin vauvan lumoissa, etten olisi sillä tehnyt yhtään mitään, ja kännykästä pääsi ne pikaiset käynnit nettiin jos olis ihan pakko. Mies toi synnytystä seuraavana aamuna vauvalle oman vauvakirjan sairaalaan(oli käynyt ostamassa silloin), ja sitä täyteltiin sitten siellä kun maltettiin, muuta lukemista/tekemistä en oikeastaan kaivannut.

JA & 33+1
 
Viimeksi muokattu:
Hei taas piiiiiiitkästä aikaa tänne! :wave: Olen tuolla naamiksen puolella silloin tällöin kirjoitellut, tämä jäänyt ihan vaan lueskelutasolle viimeisen parin kuukauden aikana. Nyt kuitenkin, kun on aikaa (kesälomaa + kohta alkava äitiysloma) voin taas hyvällä omallatunnolla lorvia täälläkin.

Liikelaskennasta kannattaa muistaa, että järkevintä omien hermojen kannalta on liikelaskenta ajoittaa sellaiseen vuorokaudenaikaan, jolloin vauva normaalistikin on ollut aktiivisin. Eli jos päivisin on aina ollut hiljaisempaa mahassa ja iltaisin alkaa kunnon möyrintä yleensä, niin ajoittakaa liikelaskenta sinne. Turhaan saa hermoromahduksen ja huoli kasvaa valtavaksi, jos liikkeitä laskeskelee sellaiseen aikaan kun vauva normaalistikin on ollut hiljaisempi:)

Kannattaa muistaa, että nuo liikkeet ja niiden tuntumiset vaihtelevat kovastikin raskauden eri vaiheissa. Niin ja liikelaskennassakin jokainen, jopa ne kaikkein hentoisimmat liikkeet lasketaan, eli ei ole tarkoituskaan etsiä vain isoja ja voimakkaita liikkeitä ja potkuja.
 
Sairaalakassi vinkit ois tosiaan ihan jees vaikka niitäkin on tullut vähän muualta lueskeltua. Varmaan sekin aika yksilöllistä mitä kukakin kokee tarpeelliseksi mutta kiva lukea muiden vinkkejä jos on jotain mikä ei itselle edes tule mieleen. :)

Esim. nuo omat shampoot ym. lienee aika hyvä ottaa, kuulin että sairaalan tarjoamat ei ole kovin kummoisia... :p

Itse en ole vielä ehtinyt koko kassia miettiä, varmaan sen kesäkuun lopulla tai heinäkuun alussa pakkailee jotakuinkin valmiiksi.

Vauvalle meillä tosiaan kaikki alkaa olla mutta itse ehkä toivoisin vähän vinkkejä näiden rasvojen ja talkkien ym. kanssa että mitä näitä nyt sitten tarttee etukäteen hankkia, onko jotkut vauva öljyt tarpeellisia? Tai kannattaako semmoistakaan etukäteen ostaa.
 
  • Tykkää
Reactions: TanjaSii ja MiNi87
Omat pesuaineet juu sairaalaan.

Meillä ei koskaan käytetty esikoisella vauva öljyä tms.. mulla itsellä atopia ja ihotautilääkäri kirosi aikanaan että kun on kaiken maailman öljy ja rasvakylpyjä annetu lapsena niin mun ihon oma luontaisen rasvan tuotanto on ihan äly pientä. kaikille kuitenkin sopii erityylit, öljyllä varmasti nukavaa esim. Antaa vauvahieronta! Sinkkivoide pelasti vaippaihottuman vauvalla, ja sitten sen kanssa sellainen hoitovoide. Valmiit pyllypyyhkeet käy toisille vauvoille, meille kaikki merkit teki punoitusta joten nyt meilä on sellainen pesuvoide jolla voi pyyhkiä ja jättää iholle, samaa mitä vanhustyössä käytän. Shampoit ja saippuoita ei käytä vieläkään edes kolme vuotias esikoinenkaan, paitsi käsien pesuun. Ja aina on pojalla kehuttu miten kiiltävä ja puhdas tukka. joten niitäkään ei vauvalle tule. Itselle kannattaa hankkia sitä nänni voidetta (lasinoh tai vastaavaa). Talkki on hyvä apu, mutta esim. Meille tuli töihin kysistä suositus että vaan tarpeen mukaan käyttää sitä, että ei enää ehkäisyyn vaan vain jos on tarve. Tuoat Suositusta aion myös lapsella noudattaa.
 
SATKS:ssa ei saa ainakaan olla läppäriä mukana. Tai ainakin niin synnytysvalmennuksessa sanottiin. Perusteltiin sillä, että toivotaan, että äiti olis mahdollisimman paljon vauvan kanssa ja tietokoneet ja muut vie sit pois aikaa vauvalta. Itsellä onneks iphone, missä nopea netti, niin pääsee mahdollisuuksien mukaan sit nettiinki jos jossain välissä on luppoaikaa, kun vauva esim. nukkuu.

Tässä mun listaa sairaalakassista (monta turhaa asiaakin varmaan mukana :D )

NEUVOLAKORTTI
vauvan kotiutumisvaatteet
sukat (sairaalan omat on niin ärsyttävät)
siteitä
tutti
harja ja ponnari
meikit
shampoo+hoitoaine
naamarasva
meikinpuhdistusaine
vanulaput
imetysliivit
liivisuojat
mukavia pikkareita
pillimehuja
myslipatukoita
karkkia :)
jotain evästä (hedelmiä ym)
rintakumit
mukavat vaatteet (löysiä paitoja, lökärit, kotiinlähtövaatteeksi rento kesämekko, mikä ei purista)
läpsyt
kirja ja lehtiä
laturi
rahaa (käteistä tarvii täällä ainakin parkkimaksuun)
kännykkä
hammasharja
dödö

Mies saa myöhemmin tuoda turvakaukalon. Kameraa ei erikseen tarvita, koska on iphone, joka on paljon parempi kuin oma kameramme. Jos ei sitten päädytä vielä ennen syntymää ostamaan uutta kameraa.

Sitten jos saadaan perhehuone, niin miehelle tarvii sitten myös vaatetta ym.
 
  • Tykkää
Reactions: TanjaSii ja SiinaS
Jouduin sit tänään aamuyöstä taas ambulanssilla sairaalaan, rupes tuo istukka vuotamaan ihan urakalla.
Vuodelevossa menee loppuraskaus, sektio tehdään viimestään keskiviikkona. Paitsi jos istukka alkaa vuotaan uudestaan niin joudun päivystysleikkaukseen. Pullalla on kaikki hyvin ja oma olokin on ihan on, mitä nyt välillä vähän supistelee ja selkä hajoaa kun pitää makoilla. Ainoastaan vessassa saan käydä omin jaloin ja sängyn laidalla saan vähän istuskella.

Onneksi kotona on kaikki valmiina vauvaa varten, ei tartte stressata :) Ja sain taas ihan oman huoneen osastolla niin saan rauhassa levätä...

nipsu83 ja pulla 34+5
 
pieniä ihmeitä se on juu tosi hyvä ohjelma! ja siin äon aika tarkkaan kuvattuna sektiot sekä alatiesynnytykset....mua oikein alko yökkiin viime jaksossa näytettiin parikin sektioo,et kuin se vauva sieltä tuleekaan...

Teillä on ihan hyviä tavaroita sairaalakassiin,mut ite en aio ottaa kuin ihan tosi tarpeelliset..
TanjaSii eikö teiän 3v hiuksia pestä lainkaan? tai näin kesäaikana käytetä mitn.pesuainetta iholle,joka on hiekkanen ja likainen..luultavasti ulkoilujen jälk.

montako sektioon menevää täälä nyt jo on tiedossa?

Voi vitsit ette arvaakaan kuinka paljon mun on nyt alkanut tehdä mieli IRTOKARKKEJA!!!! siis söisin vaikka kilon pussin niitä vartissa...:ashamed:
Mut ei taida uskaltaa sokerien takia,vaikka herkuttelukin oli sallittu(kohtuuden rajoissa):D
PTT 33+2
 

Yhteistyössä