Heinäkuun Hellemasut 2012 - TAMMIKUU

Iltaterveiset! :)

Miten on ihan mennyt meikäläiseltä ohi että täällä on muitakin Lappeenrannasta? :D Luin aikaisempia viestejä niin piti ihan etusivulta mennä kattomaan eli; moikka vaan vagabond ja sopaka! :wave:
Täällä yksi Lauritsalan neuvolapalveluja käyttävä mamma.

Jotain kuulumisia:
Ei alkuun eikä edelleenkään mitään oloja mitkä viittaisivat raskaana oloon. :D
Tänään kuuntelin dopplerilla pikkuista niin en tiedä oliko hän ihan tuossa etualalla mut ei oo tähän mennessä vielä noin voimakkaana kuulunut syke! :heart:
Piti vaan tarkistaa et kaikki on kunnossa.
Ja täällä elellään sen "raskausdiabeteksen" kanssa.
Parina päivänä sokereita mitattu ja 2 kpl oli 0,1 desimaalin ylityksiä..
Et ei kyllä mielestäni korkeat arvot. Mut ehkä neukkutäti on erimieltä.
6.2 on seuraava neuvola niin sitten hän arvioi että tarviiko mennä äitipolille..
En tiedä mitä siellä sitten tapahtuu.
Ja sitten on rakenneultra varattu 6.3 :heart:
(kysyivät sillon nt-ultrassa et varataanko se aika jo nyt mut sanoin et haluun ite varata sen myöhemmin kun tiiän omia aikatauluja yms.)
Sellaisia kuulumisia tänne, jaksamisia kaikille!

Johanna26 & Patu 14+5
 
Täällä liikkeet tuntuu nyt päivittäin. Hentosia tönäisyjä vielä mutta ah niin ihania! Joka päivä varaan hetken, jolloin menen makaamaan ja kuulostelen mahaa. Eilen olin tuntevinani kädelläkin pienen töytäisyn, mutta luulempa, etät mielikuvitus teki tepposet. Vielä on ehkä liian aikaista tuntea liikkeitä ulospäin.
Kävin eilen ostamassa uudet äitiyshousut alennusmyynnistä. Paitoja en ostanut enkä tiedä ostanko ollenkaan. Normipaidoistakin löytyy vielä ihan sopivia ja niitäkin on niin monenlaisia malleja.
Täytynee lähteä jatkamaan sunnuntaisiivousta. Enää ei olis paljoa jäljellä.

puppa 17+4
 
heippa hei..hui paljon tulut tekstiä,pari sivua tuli luettua!

Pissalla käyminen on kauheeta,saan ravata jo päivisinkin kiitettävästi vessassa,yötä lukuunottamatta,öisin tulee 2 krt käytyä..ja se rasittaa taas tuota unta!!!
Liikkeitä kuulostelen kans joka päivä,vaisuja on vielä,entiedä johtuuko se omasta massasta vai mistä...eilenkin oli pakko taas dopplerilla kuulostella,ja siellähän se jumpsutti!:heart:
2 vkoa on neuvolaan,ja rakenne ultraan 3vkoa.
taloudellinen tilanne meillä aikas hyvä,vaikkakin mies on nyt työtön,sai lopputilin,mutta kyllä se kohta jotain löytää,itse en ole siis töissä mutta rahnaa saan silti,sen kummemmin jaksa selitellä:D

Omaan oloon ei kummia,vointi on nyt aivan hyvä,maha kasvaa vauhdilla,ja toiv.ne liikkeetkin alkaa voimistumaan...
Paitsi että kurkku on nyt vähän tulossa kipeeksi..
Ja mikä hienoa,varattiin just tnä risteily hiihtolomaksi lasten kanssa.

PTT 15+4
 
Sunnuntai-iltaa kaikille!

Meilläkin tosiaan täällä tullaan raskauden aikana käymään ensimmäisen kerran kotona juttelemassa, mutta kuten aikaisemmin kirjoittelinkin, en itse koe sitä ahdistavana. Minusta on vain mukava, että perheistä huolehditaan ja mahdollisia huolia tai muita mieltä askarruttavia asioita saa puhua ääneen. Eikä sillä, etteikö niitä saisi neuvolassakin puhua, mutta itse koen tilanteen rennommaksi kahvikupposen äärellä. Saanko kysyä teiltä, ketkä ette missään nimessä halua neuvolaihmistä kotiinne, mistä tämä johtuu?

Tosiaan mukava kuulla, että on muitakin Lappeenrannasta. Ollaan sitten yhtäaikaa sairaalalla tuskasena työntämässä pientä ihmettä maailmaan. Toivottavasti sinne asti päästään :)

Virtsankarkailusta on ollut puhetta. Itsellä ei kyllä ole kyseistä vaivaa esiintynyt, onneksi. Toivottavasti ei myöhemminkään. Olen treenannun lemmenlihaksiani muutenkin geishakuulien avulla ja nyt todellakin aion jatkaa yhä ahkerammin :D

Täällä verenpaineet jatkaa laskuaan. Ei mitenkään huolestuttavissa määrin, mutta selkeesti aiheuttaa heikotusta ja pyörtyilyä. Täytyy nyt seuraavassa neuvolassa ottaa asia uudelleen puheeksi ja kysellä, voinko tehdä asian eteen mitään. Tietysti parempi näinpäin kuin että alkaisi nousta huimiin lukemiin. Tänään mietin, pitäisikö hankkia vaaka. Emme omista vaakaa, koska minä en koe sitä tarpeelliseksi vehkeeksi. Ehkä nyt kuitenkin olisi mielenkiintoista seurata painon kehitystä. Toisaalta, onhan noita neuvolakäyntejä kuitenkin täällä aika usein, joten ehkä sen tuoma painonseuranta riittää.

Nyt tämä tuleva mamma lähtee iltateen keittoon ja pikkuhiljaa nukkumaan. Jaksaa sitten huomenna taas pirteänä uuteen työviikkoon käydä :)

Talvista alkuviikkoa kaikille!

sopaka & mutkula 15+4
 
Muakaan ei lainkaan haittaa, että neuvolahenkilökunta tulee kotiin ja mun mielestä se on aivan loistavaa muutenkin. He ovat kuitenkin alansa ammattilaisia ja huomaavat mikäli kotosalla ei ole kaikki ok - jos on esimerkiksi masennusta tai se kestovaippa puetaankin väärin päin tjsp. Tuskin he nyt sisustusta tulevat arvostelemaan.

SiinaS 15+5
 
sopaka Kysyit tuosta, että miksi jotkut eivät halua neuvolantätejä kotiinsa. Minun vastaukseni on, että jos saamme uuden asunnon, ilomielin otan vaikka koko sairaalaan henkilökunnan oikein mielelläni kylään! Mutta tähän asuntoon; ei. Ei. o_O Täällä on vessassa poltettu tupakkaa, haisee pinttynyt koiran pissa matoista... :S Mutta voi jos saadaan pian uusi asunto, kyllä stressi häviää! :)

Minullakin olisi kysymys teille muille! Pelottaako ketään rakenneultra? Nimittäin minua se pelottaa sairaalloisesti. :( Olen lukenut kaikenlaisia kauhutarinoita mm. lapsesta ilman aivoja ymym.. Mutta kai se olisi nt-ultrassa jo näkynyt, joku paha rakennevika? Ainakin aivoja se ultraaja minulle esitteli vauvan päästä.. Mutta sitten monet kirjoittivat vauvasta, jolla ei ole virtsarakkoa ja munuaisia.. :( Pelottaa.. :(((


MSB + pikkuinen 16+0
 
MSB juu mua pelottaa!!! josko siellä viim.pitäisi kunnolla tutkia ja tarkasti,ja myös näkyä selvät "virheet"(en nyt keksinyt muuta sanaa)..siispä pelottaa.....ja tuota jännitystä kestettävä vielä sen 3 vkoa,ajattelin kyllä mennä sen jälk.4d ultraan,vaikkakin se kallis onkin..pitää säästää vaan raha!
 
Itse en halua neuvolan terveydenhoitajaa kotiini raskauden aikana. Koen, että neuvolassa käynti on riittävä. Eri asia sitten vauvan syntymän jälkeen... silloin voi th tulla kotiin katsomaan kuinka en käytä kestovaippoja :LOL: Ehkä tämä ajatus johtuu siitä, että kyseessä on "jo" toinen lapsi.

Rakenneultraa en vielä sen kummemmin "sure". Jos kaikki on ns. tavallisessa ok, emme mene 4d ultraan.


HelteinenMasu & Pikkuinen 16+1
 
Rv 13 =) ultran mukaan 13+4, jotenkin elän ultran mukaan vaik kuulemma pysytäänkin kuukautisten alkamisten mukaan =/ Hih

Mites toi 4D, haluaisin mennä ennen rakenne ultraa joka on viikolla 20 ...tekeekö ne sitä kuinka varhain esim.viikolla 18...Ehkä tyhmä kysymys :ashamed: mut tehdäänkö se vatsan päältä vai sisäkautta?

Miks tää aika ei mene eteenpäin =) Nyt tuli jo hankittua ekat vaatteet =)) Vaik sodinkin sitä vastaan etten osta mitään ennen rakenneultraa...mut repsahdin =)
 
Minua ei haittaisi vaikka neuvolasta käytäisiin meillä ennen vauvan syntymää mutta täällä ei ainakaan tietääkseni käydä, sit vasta ku vauva on syntynyt. Mielestäni tuo olis hyvä et käytäisiin. Siinä kuitenkin vois paljastua semmosia juttuja mitkä ei paljastuisi pelkillä neuvolakäynneillä. Täytetäänkö muualla semmoista esitietolomakkeita tulevasta perheestä ja lähipiiristä? Täällä siinä kyseltiin miten pitkään tulevat vanhemmat ovat olleet yhdessä, miten perheessä riidellään, millainen tukivekko on, taloudellinen tilanne, mitä vanhemmat tekevät yhdessä, miten otetaan omaa aikaa ym. Kysymyksiä oli monta monta sivua ja sitten siinä kysyttiin saako laput liittää lapsen papereihin tulevaisuudessa.
 
Huomenia ja poks rv 16! Viikon päästä alkaa jo 5 kuukausi!! :)

Virtsankarkailu Ei mulla sellasta oo ollu...onneksi..ainakaan vielä.

Pissaaminen Jep, yöllä herään 2-3krt pissalle ja päivälläkin saa käydä vähän väliä

Suun kuivuminen Kyllä!!! Mulla oli jo aikasemmin sitä että yöllä oli hirveä kellarinmaku suussa, nyt lähinnä on just tota, että suu on kuin sahara.

Kotikäynnistä Meillä ei ole vielä ollut puhetta onko mun neuvolatädillä mahdollisuutta tulla käymään, mutta mun puolesta saa tulla ja mielummin ennen synnystä kun kämpän jaksaa vielä pitää tip top ja tulisi tsekkaamaan että onko mulla nyt kaikki tarvittavat hoitotarvikkeet, harsot ja pudistuslaput jne. jne. En mä ala kieltämään synnytyksen jälkeenkään jos haluaa tulla, sehän voi tuntua ihan kivalta sitten, että joku tulee vähän katsomaan miten se hoito sitten käytännössä toimii.

Rakenneultra Mä en millään jaksaisi odottaa sitä rakenneultraa!!!! Siihen on vielä ikuisuuuuuus!!! Helmikuun lopussa vasta! :mad: Kyllähän se sitten taas jännittää kun siellä aulassa odottaa omaa vuoroa ja onko kaikki hyvin. Kun sen jälkeen vasta asia yleisesti julkistetaan ja voi alkaa hommata vauvatavaraa jne kun sukupuoli toiv. selviää.
 
Viimeksi muokattu:
paino nyt mua on ihan oikeesti alkanu hirvittää tää painon lasku... mä oon laihtunu nyt 4kg. ja syön kyllä hyvin... ei oo pahoinvontikaan sitä rajottanu enää.. onkohan tää nyt enää normaalia?! ku en mä oo aikasemmissa tällee laihtunu...
 
Rakenneultra ei pelota kovinkaan paljon tässä vaiheessa. Mua on oltrattu tässä jo niin paljon ja usein, että varmaan olisi jo jotain selvillä jos suurempia vikoja olisi odotettavissa. NT-ultrassakin katsottiin tosi tarkkaan kaikki elimet ja kaikki oli ok ja paikoillaan. Enemmän pelottaa se pääseekö tässä raskaudessa sinne rakenneultraan asti...

Perjantai-iltana alkoi taas verinen vuoto. Lauantaina päivystyksessä todettiin kuitenkin vauvalla olevan kaiken hyvin :heart: Vuoto tulee istukan reunasta, joka on alhalla kohdunsuulla. Nyt taas lepoa ja sairaslomaa 2,5 viikkoa. Johan tässä kerkesikin 1,5 viikkoa käydä töissä tässä välissä :kieh:

Mulla on todettu myös kohdussa jonkinlainen väliseinä. Onko täällä kenties muita joilla asiasta kokemusta? Pitäisiköhän tuostakin nyt olla huolissaan? Lääkärit eivät ainakaan ole erityisemmin olleet..

Suun kuivuminen
Suuta kuivaa täälläkin, varsinkin iltaisin. Öisin ei vielä onneksi ole tarvinnut heräillä vessakäynneille.

Paino on pysynyt samoissa. 100g oli tullut kahdessa viikossa eli ei mitään. Vielä ollaan lähtöpainoon nähden -1kg eli hyvä. Esikoisen raskaudessa painoa tuli liki 20kg lisää mutta silloin olinkin tosi hoikka ja lähtöpaino oli 10kg vähemmän mitä nykyisin Tässä raskaudessa olen pyrkinyt syömään tosi terveellisesti ja välttämään herkkuja.

Bebel ja Niksu 13+5
 
Viimeksi muokattu:
Rakenneultra Minä olen pikemminkin innoissani sinne pääsystä. Siellä otetaan 4d kuvaa ja selvästi nähdään pikkuinen ensimmäistä kertaa. Minulla ei ole epäilyksiä ym. huonosta kehittymisestä tms.

Suun kuivuminen Minulla myös kuivaa suu. Tosi inhottavaa kun on liistraantunut suun ala osaan kiinni :D

16+5
 
Bebel Sulla on toinen lapsi tulossa? Eikö tuota väliseinää havaittu ensimmäisen raskauden tai synnytyksen aikana? Väliseinä on rakenteellinen kohdussa ja käsittääkseni siitä voi olla erillaisia, sen merkitys raskauteen riippuu juuri siitä minkälainen väliseinä on ja missä kohdassa se sijaitsee. Väliseiniä on käsittääkseni ns.puoliläpäiseviä tai kokonaan rakenteellisia, tällöin puhutaam ns. kaksiosaisesta kohdusta.

Minulla itselläni siis on juuri tuo rakenteellinen väliseinä ja ns. kaksiosainen kohtu. Raskaudesta sinäänsä lääkärit eivät ole olleet huolissaan. Kertoneet että minulla kohtu on siis noin 2/3 osaa siitä mitä sen pitäisi olla. Tämä saattaa aiheuttaa ennenaikaisuutta, sillä vauva ei mahdu kohtuu niinkuin pitäisi, myös perätilaan jääminen on yleistä. Ennenaikaisuuden riskin vuoksi minulla onkin erikoislääkäri 22.4, jonka jälkeen lääkäreitä/ultria vissiin enemmän. Näin alkuraskauteen väliseinä aiv aikuta millään tavalla. Minulla tuo seinä on siis rakenteellinen ja alatiesynnytys ei tule sen vuoksi onnistumaan. Mutta tosiaan väliseinä voi olla myös kohdun ylhäällä, jolloin se mielestäni ei vaikuta synnytykseen.
Ensimmäisessä ultrassa väliseinä pystyttiin hyvin havannoimaan, sen sijainti ja koko. Nykysin ultrassa sitä on kohdun kasvamisen takia vaikea havannoida.
Minulla tuo väliseinä on nyt tehnyt kipukohtauksia. Kun viimeviikolla minulla alkoi ennenaikaiset supistukset ja supistuksen yhteydessä ilmeisesti väliseinä joka on vahvaa limakalvoa jää puristuksiin, aiheuttaen kipua. Lääkäri kuitenkin elätteli toiveita että tämäkin helpottaisi kun kohtu nousee hiukan ylemmäs, sitä odotellessa.

Toivottavasti vastauksestani oli edes hiukan apua. Mutta tosiaan minullakaan eivät ole lääkärit olleet väliseinästä huolissaan. Kertoi että ns. kaksiosaisen kohdun omaavat naiset saavat täysin terveitä lapsia. Minulla siis vasta tuolla rv 28-30, aletaan asiaa enemmän tarkkailemaan.

Älä turhaan murehdi asiaa, jos sinä olet jo yhden terveen lapsen synnyttänyt. Väliseinä on siis rakenteellinen ja ei tule sinne hetkessä vaan todennäköisesti on ollut sinulla aina. Oletan siis että sinulla se on kohdussa sellaisessa kohtaa ettei se vakuta raskauteen tai synnytykseen mitenkään =)

Tyttönen87 + Salamatkustaja 15+6
 
Tyttönen87 kiitos erittäin rohkaisevasta kommentistasi =)
En ole ihan varma onko tuo väliseinä puoliläpäisevä vai miten. Yhdessä ultrauksessa näytti olevan puoleen väliin mutta kahden muun lääkärin ultraamana näytti menevän seinästä seinään.. Tiedä sitten. Varmaan raskauden edetessä tuotakin sitten tarkkaillaan enemmän. Mutta huojentavaa kuulla, että ei pitäisi olla suurempaa haittaa.

Mulla esikoisen raskaudessa ei tuota väliseinää vielä näkynyt. Se on saattanut myös tulla kaavinnoista (4 keskenmenoa 2 vuoden sisään joista 3 kaavittu). Yksi terve lapsi siis synnytetty normaalisti alateitse ja tuolloin koko raskaus sujui täysin ongelmitta. Tässä on nyt ollut nuo keskenmenot taustalla ja tämä alkuraskaus hematoomineen, istukkavuotoineeen sun muineen ja siksi huolettaa oikeastaan kaikki mahdollinen. Mutta optimistisesti vaan päivä kerrallaan eteenpäin :) Katsellaan sitten myöhemmässä vaiheessa mitä tuleman pitää!
 
Viimeksi muokattu:
Mua kyllä jännittää jonkun verran myös tuo rakenneultra, joka on 20.2. Tiedän, ettei kaikilla nettipalstoilla kannattaisi roikkua, mutta utelias kun olen. Nyt ei ole ollut minkäänlaisia tuntemuksia ainakaan viikkoon, joten heti tietenkin epäilee onko kaikki ok. Toisaalta, niin kuin mies sanoi " Miksi ei olisi? Ja jos niin paljon vaivaa, niin käy tarkistamassa asia".

Muuten tuntuu, että raskaus on mennyt liiankin helposti. Ei olotiloja, ei vessassa käyntejä yms. Ainoa mieliteko on ollut tuoreet hedelmät, päärynä, klementiinit, omena yms. Seuraava neuvola (vasta..) samana päivänä kun lähdetään lomalle Thaimaahan, eli 29.2.

\Pepi & Pikkune 16 + 1
 
Moikka! Nii, rakenneultrahan tehdään viikoilla 18-21. Minulla on sit vähän myöhemmin,21+2,varmaan siksi kun en osallistu seulontoihin.Hyvä vaan että on myöhään,näkee sitten tarkemmin sukupuolenkin..Kenelläkäs olisi ensimmäisenä tästä porukasta rakenneultra? Mulla se on 13.2.Muuten,miksi jotku jännittää sitä niin paljon? Kyllähän se näkyis jo ekassa ultrassa jos lapselta puuttuis tärkeitä elimiä..ja sellaiset poikkeavuudet on onneksi kovin harvinaisia.Itse lopetin pelkäämisen (keskenmenon pelkäämisen) tykkänään ekaan ultraan.Ajattelen,että r-ultran tärkein anti on sukupuolen toteaminen! :D Tule tyttö,tule tyttö!!
 
  • Tykkää
Reactions: MySweetBaby
MB kävin muutes tnä body shopissa,ja ostin kyseistä rasvaa,tai vartalovoidehan se on,mut toista merkkiä,en muista nimeä,kysyin myyjältä et onko toi cocoa butter ainut,kun se ei kauheen hyvänhajunen ole,niin otin sen toisen,ja myyjäkin oikein sanoi et juu on arpiin hyvää,joten nyt alkaa sit rasvailut!

rakenne ultrasta itellä aika on 23.2...ja sinne on viä ikuisuus!!!

Mä pelkään koska jos sieltä löytyiskin jtn.poikkevaa,mitä ei nyt vielä np-ultrassa nähny.

Kuka osaa sanoa kannattaako mennä 4d ultraan ennen vai jälk.rakenne ultran? me tai mä nyt oon päättänyt mennä sinne,siellä se sukupuoli tulee sit selville,vaikka en välttis olis tahtonut tietää,mut tahon mennä sinne koska tämä nyt viimenen muksu ja haluan et katsotaan tarkkaan kaikki,ja ohan se hieno kokemuskin!
 
  • Tykkää
Reactions: Morning Butterfly
Minulla on rakenneultra 14.2 eli ystävänpäivänä. Viikkoja on tuolloin jo 20+6 eli aika myöhäisessä vaiheessa ultra on. Näkyypä selvemmin rakenteet kun on viikkoja enemmän. Odottaminen on tosin välillä aika tylsää. Minulla tulee keskiviikkona 18 viikkoa täyteen, joten periaatteessa ultra voisi olla jo ihan pian. Sen sijaan edessä vielä monen viikon odotus. Huoh...
Tietysti ultra jännittää. Rakenneultrassahan katsotaan nimenomaan että kaikki rakenteet ovat kunnossa. Se sukupuoli on sitten minulle sivuseikka eikä välttämättä edes näy. En odota itse ultraa kuitenkaan pelolla vaan innoissani. Minusta rekenneultra on tärkein ultrista. Viime raskaudessa kun kunta ei vielä tarjonnut sitä ilmaiseksi, kävimme yksityisellä katsomassa että kaikki on ok. Nt-ultrassa sikiö on kuitenkin vielä niin kehittymätön, ettei siitä voi nähdä vielä kaikkia rakenteita.
Sukupuolesta sen verran, että meille on ihan sama kumpi tulee. Molemmissa sukupuolissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Kuitenki se on kiva tietäää etukäteen. Voi sitten ostella vaatteita yms. vähän ennakkoon. Minulla on alkanut tuntumaan enemmän ja enemmän tyttöololta. En tiedä mistä tämä johtuu. Yksi päivä vaan hoksasin, että olen monta päivää pyöritellyt mielessäni erilaisia tyttöjen nimiä enkä ole tuhlannut ajatustakaan poikien nimille. :D Hassua

puppa 17+5
 
PTT,mun mielestä sun kannattaa mennä vasta rakenneultran jälkeen 4D:hen..perusteluna se,että toi sun r-ultra on "jo" kuukauden päästä,niin ei kannata ihan parin viikon välein käydä.Jos säästät sen myöhempään,niin olet varmaan tyytyväinen,että pääset loppuraskaudesta kurkkaamaan pientä,kun kunnallisella puolella ei enää ole ultria raskauden loppupuoliskolla,jos olet jo r-ultrassa ollut! Saat sitte enemmän vastinetta rahoillesikin.Se on pitkä aika kuitenkin,20 viikkoa..toki teet niinkuin itse haluat,mutta kun kerran kysyit niin sanon mielipiteeni.. :p
 

Yhteistyössä